Bruine toeristische borden

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door paolie » do 17 okt 2013, 15:42

^^ De Waalse borden zijn hier te vinden:
http://portfolio.sudpresse.be/main.php?g2_itemId=218655

Weet iemand trouwens of ook ergens alle Nederlandse bruine borden in één overzicht bij elkaar staan?
Laatst gewijzigd door paolie op do 17 okt 2013, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Coen Tunnel » do 17 okt 2013, 15:44

Willem schreef:Een beetje vergelijkbaar met het Waalse equivalent. Daar werken ze al langer met soort "foto's" op de bruine borden.
Het is inderdaad afgekeken van Wallonië, maar het is wel mooi gedaan.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie25 » do 17 okt 2013, 20:07

Die Waalse borden zijn ontworpen door en worden geproduceerd bij Janssens nv dus ze zijn eigenlijk ook een beetje Vlaams :)

Rond die van Ieper is het een en ander te doen geweest, aan de hoeveelheid symbolen en logo's te zien lijkt het erop dat iedereen zijn goesting gekregen heeft.

Afbeelding

Die van de Kempen en het Hageland vind ik ook erg mooi

Afbeelding

Afbeelding

Die van de Kust is de enige met maar één foto waar geen menselijke bouwwerken opstaan.

Afbeelding

Tommy
autoweg
Berichten: 1983
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Tommy » do 17 okt 2013, 20:13

^^ Deze van Brugge vind ik ook heel geslaagd!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wouter N14 » do 17 okt 2013, 20:20

Wat is de bron van die plaatjes?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Mikhail » do 17 okt 2013, 20:25

Mooie borden, maar ik vind de Waalse borden op de E411 wel mooier vormgegeven door het breedbeeld perspectief, het onderschrift voor de Vlaamse borden is wel zeer klein en ook niet in vet gedrukt.

Maar al bij al een hele verbetering tegenover de nu verouderde en verslechterde staat van de huidige borden.
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie25 » do 17 okt 2013, 20:36

Wouter N14 schreef:Wat is de bron van die plaatjes?
toerismevlaanderen.be

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Mikhail » do 17 okt 2013, 20:42

Wallonie heeft 63 verschillende borden van hun regio's en streken, er is hier ook niet echt een lijn getrokken en dat vind ik wel leuk. In Vlaanderen moest alles weer volgens een regelpatroon, steden en streken, in Wallonie kan je ook dit patroon erkennen maar toch is er precies wel meer invloed geweest van sommige kleine streken en steden.
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie25 » do 17 okt 2013, 20:45

De opzet was inderdaad om ze volgens een strikte logica te gaan plaatsten. Dat had tot resultaat dat streken en steden die vroeger geen bord hadden er nu één zouden krijgen en dat sommige streken en steden net hun bord definitief zouden verliezen. Dat heeft - zoals je je al kan voorstellen - nogal tot gemor geleid waardoor er eigenlijk minder drastische veranderingen zijn dan eerst voorgesteld.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Willem » do 17 okt 2013, 21:09

Wimpie25 schreef: Rond die van Ieper is het een en ander te doen geweest
Het is moeilijk om bij die plaats een bord maken dat recht doet aan die stad en tegelijkertijd gepast is. Het verleden rond WOI laat zich moeilijk op zo'n bord zichtbaar maken.
Wat dat betreft is het bord zeer geslaagd.

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door jdb2 » do 17 okt 2013, 22:14

Ik ben er niet echt fan van. Ik vond de oude qua ontwerp beter. Met een gestileerde tekening vond ik die borden een meer tijdloze uitstraling hebben. Zo kon je ook beter één bepaald landmark in de verf zetten met een kleiner kleurenpalet zonder de "storende" achtergrond en details van een echte foto.
Dat doet men in Frankrijk ook, hoewel ik het daar wel een overkill aan toeristische borden vind.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Alfa » vr 18 okt 2013, 1:58

Wimpie25 schreef:Die Waalse borden zijn ontworpen door en worden geproduceerd bij Janssens nv dus ze zijn eigenlijk ook een beetje Vlaams :)

Rond die van Ieper is het een en ander te doen geweest, aan de hoeveelheid symbolen en logo's te zien lijkt het erop dat iedereen zijn goesting gekregen heeft.

Afbeelding
Zie ik daar nu het logo van Eurometrool Rijsel-Kortrijk-Doornik staan? Wat doet dat op een bord van Ieper?


Het zijn zeker mooie borden. In de Groene Rand hebben ze de polemiek mooi opgelost door met een subtitel te werken (Druivenstreek, Pajottenland). Sommige foto's vind ik wel iets minder geslaagd: dat van Waasland bv met een nietszeggend beeldje.

Ik vraag me ook af hoe ze dat met Meetjesland gaan doen. Daar zijn onlangs nog met veel tromgeroffel nieuwe borden geplaatst in de nieuwe huisstijl:

Afbeelding

Sophie
expressweg
Berichten: 3444
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Sophie » vr 18 okt 2013, 2:18

Alfa schreef: Zie ik daar nu het logo van Eurometrool Rijsel-Kortrijk-Doornik staan? Wat doet dat op een bord van Ieper?
De eurometropool bestaant an Belgische kant uit de arondissementen Mouscron, Tournai, Ath, Kortrijk, Ieper, Roeselare en Tielt en de gemeenten Silly, Enghien en Lessines, dus waarom niet?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Via » vr 18 okt 2013, 17:11

Ik hoop alleen wel dat ze een beetje goede folie hebben gebruikt op die borden, anders zijn die foto's binnen een paar jaar verkleurd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie25 » za 19 okt 2013, 8:39

^^
Bij zulke kleurrijke borden zal wel M3 folie gebruikt worden. Die kennen we vooral van de T2000 bewegwijzering en de toeristische borden die nu al enkele jaren in Wallonië staan.
Timmetje schreef:
Alfa schreef: Zie ik daar nu het logo van Eurometrool Rijsel-Kortrijk-Doornik staan? Wat doet dat op een bord van Ieper?
De eurometropool bestaant an Belgische kant uit de arondissementen Mouscron, Tournai, Ath, Kortrijk, Ieper, Roeselare en Tielt en de gemeenten Silly, Enghien en Lessines, dus waarom niet?
Moeskroen is een faciliteitengemeente dus ik begrijp NIET waarom jij hier nu over "Mouscron" begint te spreken? :wijsvinger:

Ondertussen begint de discussie over de nieuwe borden al terug op te laaien. Vooral steden en gemeenten en de kust zijn niet echt tevreden over de gebruikte foto's. Woorden als "verkeerd beeldgebruik" of "Ons momunement X staat niet op de foto" en de "foto's zijn amateuristisch" worden al in de mond genomen. De Vlaamse regering kon de steden en gemeenten nauwer bij het project betrekken maar gezien de discussie die nu ontstaat, had dat zowiezo een straatje zonder einde geweest.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door waldo79 » za 19 okt 2013, 9:37

Akkoord, maar stop eens met dat gezeur over de taal :facepalm: Dat nationalisme bevordert de sfeer niet :sadley:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie25 » za 19 okt 2013, 10:21

Dat is geen gezeur en zeker geen nationalisme, dat is gewoon de wet die ons toestaat dat voorrecht te verdedigen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Chris » za 19 okt 2013, 10:47

Belgische taalwetten zijn niet van kracht op dit forum.

On-topic, hoe zien die borden er in de praktijk uit bij 120 km/h? Een foto lijkt mooi op een computerscherm, maar valt het ook nog zo op als je er met volle snelheid langs rijdt? Mede omdat er niet echt een breed kader om de afbeelding zit.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Davy » za 19 okt 2013, 11:18

Het zal een beetje afwachten zijn wat de uitvoering in de praktijk zal zijn, een plaatje op een computerscherm ziet er toch altijd anders uit dan het resultaat ter plekke.
Voorts moet je die afbeeldingen denk ik zien als een globale momentopname, een soort sfeerbeeld, en niet iets wat je uitgebreid in je hoofd moet prenten. Het zijn tenslotte geen wegwijzers...

Bovenstaand doet me er wel eens aan denken (zonder een discussie erover te starten, daar komen we toch nooit uit, ik wil eigenlijk alleen een ja of neen-antwoord): vallen die toeristische borden ook onder de Belgische taalwetten?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Rene » za 19 okt 2013, 12:05

Wimpie25 schreef:Moeskroen is een faciliteitengemeente dus ik begrijp NIET waarom jij hier nu over "Mouscron" begint te spreken? :wijsvinger:
Chris schreef:Belgische taalwetten zijn niet van kracht op dit forum.
Als een forumgebruiker een plaatsnaam bij zijn primaire naam noemt (= de naam zoals die primair gebruikt wordt door het gemeentebestuur op basis van gebruik door inwoners), dan is dat correct. Als een forumgebruiker een exoniem noemt, dan mag dat wel (zolang het functioneel is, bijvoorbeeld bij plaatsen op of zeer nabij de taalgrens). Maar een opmerking dat een exoniem gebruikt zou MOETEN worden, dat gaat te ver. Inderdaad zoals Chris het stelt: op dit Nederlandse forum zijn de Belgische taalwetten uitdrukkelijk NIET van toepassing. En daar moeten Vlaamsnationalisten het maar mee doen.

Einde discussie :!:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Alfa » za 19 okt 2013, 14:50

Chris schreef:Belgische taalwetten zijn niet van kracht op dit forum.

On-topic, hoe zien die borden er in de praktijk uit bij 120 km/h? Een foto lijkt mooi op een computerscherm, maar valt het ook nog zo op als je er met volle snelheid langs rijdt? Mede omdat er niet echt een breed kader om de afbeelding zit.
Inderdaad. Daarom was ik meer voorstander van de oude borden die met pictogrammen werkten. Dat is visueel duidelijker dan drukke foto's die in een echt landschap nauwelijks opvallen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 okt 2013, 19:21

^^ Die hebben inderdaad ook wel iets. Die nieuwe borden zien er op een computerscherm mooi uit, maar ik ben ook niet heel erg onder de indruk van de Waalse equivalenten. Het is best redelijk geslaagd, maar er is niks mis met de oude borden met pictogrammen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie25 » ma 21 okt 2013, 23:14

Pictogrammen zijn vanop afstand en bij 120 km/u wellicht ook iets sneller te vatten.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Willem » di 22 okt 2013, 14:53

Het gaat bij dat soort borden om dat een plaats zo aantrekkelijk in beeld komt dat iemand verleid wordt om de afslag te nemen en in die plaats op een terrasje gaat zitten ofzo. Dan maakt het niet uit of je het plaatje op het bruine goed kunt zien, als het er in het voorbijflitsen maar bij denkt "daar moet ik heen". De rest is bijzaak. En dan is een echte foto beter dan een plaatje op een bruine achtergrond.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Palance » di 22 okt 2013, 15:26

Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand verleid zou worden om ineens spontaan, terwijl hij of zij onderweg is naar ergens anders, besluit om een afrit te nemen omdat het plaatje zo mooi is (of desnoods omdat de slogan zo 'leuk' is).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie25 » di 22 okt 2013, 15:38

Van slogan zal men op de Vlaamse borden alleszins geen last hebben Die vind je enkel op de Waalse nieuwe edities terug (voorlopig dan, je weet nooit welke gedachtesprong men nog kan maken).

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door paolie » di 22 okt 2013, 16:05

Bruine borden zullen mij inderdaad niet zo snel verleiden om een afrit te nemen. Maar ik waardeer de borden zeer. Tijdens een lange autorit is het toch een leuke afleiding om meer te weten te komen over de streek waardoor je rijdt, zeker omdat je tegenwoordig vanaf de snelweg zelf helaas steeds minder ziet van het landschap.
En of dat nu met pictogrammen, full color foto's en/of pakkende slogans gebeurt, dat maakt mij allemaal niets uit.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Mikhail » di 22 okt 2013, 20:46

Wel opmerkelijk dat voor de 2 toeristische borden Breendonk & Alden Biesen geen nieuwe versie gemaakt werd, deze blijven gewoon staan. Ik hoop dan wel dat men deze gaat vernieuwen en niet gewoon verder laat staan en aftakelen.
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie25 » di 22 okt 2013, 22:31

^^
De borden waarvan edities in de nieuwe reeks terug te vinden zijn, worden verwijderd. Die streken/bezienswaardigheden/steden zijn hun borden kwijt. Herentals en Park-Midden-Limburg zijn andere voorbeelden van plaatsen die niet langer een bord zullen hebben.

Dennal
stadsweg
Berichten: 437
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Dennal » za 02 nov 2013, 11:22

Waar worden de borden geplaatst? op de zelfde plaats weer. Vindt dat het Kempenbord wel iets dichter bij de grens mag komen te staan :top: nu nog wachten tot dat wij hier een bord van De Brabantse Kempen krijgen op de A67 :D
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Plaats reactie