Bruine toeristische borden

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Mappen
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 14:51

Bruine toeristische borden

Bericht door Mappen » do 21 mei 2009, 11:36

Hey , weet er soms iemand wat de juiste naam van zon bruin bord is met toeristische tekst op ? (of waar ik ze vind ?)
Want als ik zo google vind ik ze echt niet , behalve een paar voor Holland.

ff een voorbeeld:

http://www.destentor.nl/multimedia/arch ... 26503b.jpg

Cazz
woonerf
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 15:07
Locatie: Zwolle - Stadshagen

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Cazz » do 21 mei 2009, 16:16

een ANWB-jubileum bord :D

(off-topic: wat doet dit onderwerp onder het kopje BE; signalisatie?)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Chris » do 21 mei 2009, 16:18

Misschien bedoelde hij Belgische toeristische borden:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Willem » do 21 mei 2009, 16:19

De naam van die borden is dus gewoon toeristenborden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Snelwegfreak » do 21 mei 2009, 16:22

Afbeelding

Voor zo'n bordje plaatsen ze een geleiderail, maar voor sommige brugpijlers weer niet... :shutup:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Seat Ibiza » do 21 mei 2009, 16:30

^^
Een brugpijler is steviger dan een bord ;) :mrgreen:

Mappen
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 14:51

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Mappen » do 21 mei 2009, 17:19

Ja ik bedoel de belgische borden natuurlijk , als je gwn op google toeristenbord intypt vind je ze niet hoor...
Is er geen site waar je ze allemaal vindt ofzo ?

Jerbbiepooh
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 21 jul 2010, 15:25

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Jerbbiepooh » wo 21 jul 2010, 15:29

Hoi !

Ik ben ook op zoek naar een lijst (liefst mét foto's) van de bruine borden langs de Belgische wegen. Is er echt nergens een plek waar die gecatalogiseerd zijn ? Het kan toch niet dat het enkel van de goodwill van mensen die op de autosnelweg foto's nemen afhangt of deze borden vastgelegd worden voor het 'nageslacht' ? Of wel ?

Het is praktisch onmogelijk ze te vinden via een zoekopdracht. Vandaar dat ik hier nog eens dezelfde vraag stel.

Alvast bedankt voor alle hulp die je kan bieden !

Groeten

Jeroen

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Willem » wo 21 jul 2010, 22:23

Hebben de Vlaamse en Waalse wegbeheerders geen lijst waarin dat soort gegevens staan?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Alfa » do 22 jul 2010, 2:44

Onlangs werd de laatste hand aan de database gelegd die alle verkeersborden in Vlaanderen inventariseerde. Ook die bruine borden zullen er wel opstaan.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door paolie » do 22 jul 2010, 8:47

^^ In Wallonië zijn ze trouwens niet meer bruin, maar full-color! (En heel mooi!)

Hier staan ze allemaal:

http://portfolio.sudpresse.be/main.php?g2_itemId=218655

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Snelwegfreak » do 22 jul 2010, 16:16

Volgens mij waren zelfs de Waalse borden gemaakt door Janssens Group.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door paolie » do 22 jul 2010, 16:38

^^ Klopt, de Waalse borden zijn door de Janssens Group gemaakt. Hopelijk volgen de Vlaamse borden!!

http://www.groupjanssens.com/Signalisatie.html

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door vynkce » vr 30 jul 2010, 10:11

Het Nieuwsblad 29-07-2010 schreef:Wallonië maakt reclame voor onze dorpen en landschappen

Afbeelding

De Waalse overheid maakt ook reclame voor 'onze' toeristische troeven. Op de Vlaamse E40 missen we die inspanning.
Het is veel in een keer: de nieuwste toeristische borden van het Waalse Gewest aan de E411 zien er goed uit, ze zijn promotie voor een groot publiek, ze nemen er nog vleugje poëzie bij... De teksten erbij komen uit liedjes van Julos Beaucarme, de op één na bekendste Waal, zanger iop de begrafenis van de koning, inwoner van onze buurgemeente Bevekom.
De beelden lmangs de E411 verwijzen naar de Haspengouwse vierkanthoeves en naar de dorpshuizen in witte gobertangesteen. De argumenten die pleiten voor dergelijke promotie voor in concreto Geldenaken en Malen, gelden ook voor de Vlaamse Haspengouwse dorpen, incluis Hoegaarden. Waarom zien we gelijkaardige panelen dan niet langs de autoweg die de streek in het noorden aandoet?
Op de E411 vind je verwijzingen naar 'Le pays où les granges sont de navires', met als voorbeeld de schuren van de abdij La Ramée. Verder staat het citaat 'Maison blanche de pierre' met een beeld dat naar Malen, Gobertange, enz. verwijst. Elders, en al langer, langs Waalse autowegen vind je verwijzingen naar de abdij van Heylissem en de gouden akkers, naar Gembloers als centrum van landbouwwetenschap, enz. Toegegegen, de borden hebben ook wat kritiek geoogst: 'Waarom daar geld aan spenderen, als je ziet hoe slecht het wegdek erbij ligt.' Maar zou dat de reden zijn waarom de Vlaamse overheid niet volgt?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door waldo79 » vr 30 jul 2010, 14:36

Zie ik scheel of staan er veel spelfouten in die krantenberichten :shutup:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Alfa » vr 30 jul 2010, 16:29

Het is een artikel uit Het Nieuwsblad. Daar is dat normaal. ;) (al is het in Het Laatste Nieuws nog erger).

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Mikhail » di 03 aug 2010, 21:46

Leuk dat die borden geinventariseerd zijn op een website... Vlaanderen is nu meer bezig met het investeren in de heraanleg van de snelwegen en ook het uitbreiden van de dynamische bebording... Al heb ik hier al eens gezegd op het forum, die borden zijn een troef voor Wallonië en mogen ook gerust bij ons neergepoot worden!
****

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Snelwegfreak » wo 04 aug 2010, 12:49

Ik vind alleen wel dat er overdreven veel staan, vooral op de E411/E25 richting Brussel.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Pino » wo 04 aug 2010, 13:31

Het is behoorlijke toeristische zelf-promotie, maar de plaatsing is dusdanig dat de borden niet ten koste gaan van de reguliere bewegwijzering. Je kunt hoogstens zeggen dat ze het wegbeeld wat onrustig maken. En dat het uitgebreid bewegwijzeren van plaatsen of bezienswaardigheden met een maar zeer beperkt toeristisch belang eigenlijk een tegengesteld beeld achterlaten. Als ik in een gebied of stad rijd waar ieder wissewasje staat aangegeven, denk ik eerder aan een toeristisch minderwaardigheidscomplex dat is ingegeven door het feit dat toeristen doorgaans je gebied of stad overslaan ... ongetwijfeld met de reden dat je niet interessant genoeg bent voor een bezoek.

Waar ik wel bang voor ben is dat deze borden vaal worden. Door de vele kleuren zal dat veel sneller gaan dan bij reguliere borden. Een op zijn Duits uitgevoerd tweekleurig bord is weliswaar minder sprekend, maar het gaat tenminste lang mee. We kennen de reputatie van Wallonië als het gaat om onderhoud van borden, dus ik vrees nogal dat we tien jaar plezier zullen hebben van deze borden en dat ze vervolgens nog dertig jaar anti-reclame in de berg gaan vormen. In het meest gunstige scenario worden ze over tien jaar wel vervangen, maar dan heeft je toeristische promotie je toch een behoorlijke duit gekost.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie24 » do 05 aug 2010, 11:29

Daarom vind ik ook dat de bruine toeristische borden in Vlaanderen op lange termijn een grotere meerwaarde hebben en ook bij een kosten-baten analyse beter uit de bus komen. De meeste van die bruine toeristische borden staan er nu toch al meer dan 10 jaar maar ze zien er nog altijd ordentelijk uit.
Ik heb recentelijke opvolgers van deze borden gezien, opgebouwd volgens het nieuwe Vlaamse standaardbestek (niet meer volgens de Franse techniek) en ze behouden hun oude vorm.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Pino » do 05 aug 2010, 11:39

Het bruin en de vorm in Vlaanderen houdt het prima (al herinner ik me met name langs de E19 wel wat bruine borden die er nu al zo lang staan dat ze wel eens aan vervanging toe zijn). De afbeeldingen op de Vlaamse bruine borden hebben met alleen nooit echt kunnen bekoren. Ze komen niet echt uitnodigend over.

Maar goed, dat is een breder probleem. Rijdend door Nederland, Duitsland of Frankrijk vind ik de plaatjes ook nogal weinigzeggend. Ik denk ook dat ze dat in Duitsland tegenwoordig heel goed begrijpen. Bruine borden hebben steeds vaker een tkest die vertelt wat er te zien is, en het plaatje lijkt daardoor te zijn gedegradeerd tot bordvulling - iets wat ik in ieder geval niet eens meer opneem. In die zin zijn full colour-borden wellicht de enige borden waarop de plaatjes werkelijk uitnodigend kunnen zijn. Maar je moet dan wel willen betalen voor de duurdere plaatsing en de versnelde afschrijving. En dan niet op zijn Belgisch de borden na afschrijving nog twintig jaar laten staan, want dan worden ze anti-reclame. 8-)

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie24 » do 05 aug 2010, 11:51

Op de bruine borden staan vooral tekeningen van de typische elementen uit die toeristische streek. Ik moet toegeven dat het niet bij alle borden even duidelijk gelukt is, maar dat ligt dan gedeeltelijk aan de streek zelf :P

Het enige toeristische bord waar ik niet blij van word, is dat van Park Midden Limburg, vooral tekst en nogal groot uitgevoerd in SNV.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Pino » do 05 aug 2010, 12:02

Je bent ook beperkt in je vermogen om een toeristische streek samen te vatten in één tekening, die dan ook nog eens tweekleurig moet zijn en die je met 120 km/h moet kunnen waarderen. Om een voorbeeld te noemen: ik vind Antwerpen een buitengewoon aantrekkelijke stad, maar een bord met een tekening van een diamant zal me niet bewegen om de snelweg te verlaten. Maar ook als je een ander element zou pakken van de stad Antwerpen, wordt het lastig. De Kempen ken ik niet, maar ze zullen meer waard zijn dan alleen dat hert wat je op de borden ziet. Daarom vind ik ook dat met een pakkende tekst veel meer te bereiken valt, en dat is dus de route die ze tegenwoordig in Duitsland volgen.

Als voorbeeld van strakke toeristische borden zou ik trouwens ook nog het Zwitserse kanton Uri noemen, dat ook full-colour borden gebruikt met pakkende slogans.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie24 » do 05 aug 2010, 12:56

Dat is ook de discussie die nu op gang getrokken wordt, "moeten we meer doen om onze streken te promoten?".
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Pino » do 05 aug 2010, 13:28

Er zit een zekere tragiek in extra pogingen om je eigen streek te verkopen. Ze maken namelijk duidelijk dat de toeristen je tot nu toe nog niet hebben te vinden. En daar is meestal een reden voor. Massapromotie in de zin van toeristische wegwijzers -hoe kekker hoe beter- maakt mij daarom alleen maar wantrouwig. Ook dat doet dat Zwitserse kanton Uri ook wel goed. Hun foto's en slogans zijn niet van het slag "kijk eens wat je hier allemaal vindt", maar geven een accent aan datgene wat je ziet, van het slag "dat kan hier dus ook".

Kortom, als er nog iemand over de Zwitserse A2 rijdt binnenkort, het zou mooi zijn als er iemand foto's kan maken 8-)

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie24 » do 05 aug 2010, 13:35

Dat is tot nu toe de inslag geweest van de wegwijzers in Vlaanderen, men probeert niet door middel van mooie kleurenfoto's en lyrische teksten toeristen onverwijld naar daar te lokken. Nee, door een simpele 2 kleurig bord met de naam van de streek erop zegt men "Kijk, dit is hier". Het is meer een erkenning en weergave van een streek die al jaren vastgelegd is in de toeristische regiokaart.

Ik moet toegeven dat ik bij zo'n Waals bord toch vooral de tekst lees die erop staat want om zo'n volledige kleurenfoto in 2 seconden te behappen, dat is toch een beetje te weinig tijd voor teveel beeld.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat er veel mensen zijn die onmiddellijk de snelweg afvliegen bij het zien van zo'n bord, vroeger misschien wel maar nu weet je toch op voorhand al waar en waarom je ergens naartoe gaat.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Pino » do 05 aug 2010, 15:51

Wimpie24 schreef:Eerlijk gezegd denk ik niet dat er veel mensen zijn die onmiddellijk de snelweg afvliegen bij het zien van zo'n bord, vroeger misschien wel maar nu weet je toch op voorhand al waar en waarom je ergens naartoe gaat.
Er zijn ongetwijfeld nog steeds mensen die denken "ik zie wel waar ik rond lunchtijd ben en dan rijd ik een aardig plaatsje in" en dan kan zo'n bord wellicht helpen. Maar deze borden zullen mensen nooit hebben aangezet tot een wijziging in hun planning en zullen dat ook nog steeds niet doen. Wat zo'n bord uiteraard wel kan bewerkstelligen is dat je belangstelling creëert voor later bezoek. Van het slag toch best interessant dat Wallonië. Hier moet ik wellicht eens een echt bezoek brengen in plaats van alleen maar doorcrossen op weg naar Frankrijk.

Zowel bij de Waalse foto's als bij de Duits/Vlaams/Nederlands/Franse plaatjes kom ik in de praktijk weinig toe aan de plaatjes. Hoe mooi ze wellicht ook zijn, ze zijn maar heel weinig meer dan een kader om een tekst als Heidelberg ... Barockstadt auf mittelalterlichem Grundriß wat opvallender te maken dan ze zou zijn wanneer je dezelfde tekst op een bord had geplaatst met de omvang van het bord dat staat als je onder de Ringvaart Haarlemmermeer doorrijdt. Je zou bij Heidelberg een plaatje van Karlsruhe kunnen neerzetten en het zou je niet eens opvallen. En niet alleen omdat je de stad Heidelberg niet kent ...

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie24 » do 05 aug 2010, 18:24

Wat je in je eerste alinea aanhaalt, is nu het punt van disucussie. Het komt in principe op het volgende neer "in Wallonië zijn ze in iets geslaagd dat wij ook gemakkelijk kunnen doen". Het is eigenlijk op gang gekomen toen de toeristische borden voor Waals-Brabant en het waalse equivalent van Haspengouwen werden geplaatst. De aantrekkelijkheden in die regio's bestaan namelijk vooral uit zaken die wij in Vlaanderen ook hebben.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Vinny » do 05 aug 2010, 20:07

Waarschijnlijk doet de discussie op het forum over deze borden meer promotioneel werk dan de borden zelf. Wat dat betreft mogen de verenigde Europese wegbeheerders zich in hun handen knijpen dat het fotograferen van bijzondere borden langs de weg een internationale hobby begint te worden ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Alfa » vr 06 aug 2010, 1:29

Hier in het Meetjesland heeft de toeristische dienst de bruine borden langs de E40 en E34 vervangen door een eigen ontwerp. Het betreft gewoon een wit bord met het logo en (m.i. nogal simpele) slagzin :
Afbeelding.

Ik hoop dat dit geen algemene trend wordt. Het zal de eenheid niet ten goede komen als iedereen op eigen initiatief borden gaat ontwerpen en plaatsen.

Plaats reactie