Bruine toeristische borden

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18032
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Snelwegfreak » zo 20 jul 2014, 17:54

Zijn er al foto's van de borden in het wild? Ben nu wel benieuwd geworden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

SB84
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 23:32
Locatie: Merelbeke

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door SB84 » zo 20 jul 2014, 18:02


Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18032
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Snelwegfreak » zo 20 jul 2014, 18:03

Ah, kijk. Ziet er prima uit toch? Vind het niet echt te klein.
Enne gojje mins blieft altied leave.

SB84
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 23:32
Locatie: Merelbeke

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door SB84 » zo 20 jul 2014, 18:11

^^ In werkelijkheid ogen ze kleiner hoor

https://www.google.be/search?q=vlaamse% ... 99#imgdii=_

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18032
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Snelwegfreak » zo 20 jul 2014, 18:13

Het had wellicht iets groter gekund, maar echt klein vind ik het niet.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Alfa » zo 20 jul 2014, 19:31

Als je aan 120 per uur voorbij rijdt zal het vast klein ogen. De tekst is nauwelijks in een groter lettertype dan de kilometerbordjes. Dat is klein.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Rene » zo 20 jul 2014, 19:35

Ik zie geen enkele reden om niet voor de rijtaak noodzakelijke regionale reclame anders weer te geven dan in Comic Sans 6 pt... :wc:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie25 » zo 20 jul 2014, 19:58

^^
Dat is een persoonlijke mening waar voor de rest niemand iets aan heeft. Ik ben altijd blij dat als ik in een land ben dat gebruik maakt van toeristische bruine borden. In België kennen we daar al een jarenlange traditie in.
Snelwegfreak schreef:Het had wellicht iets groter gekund, maar echt klein vind ik het niet.
Inderdaad, ze zijn achteraf bekeken zeker niet te klein. Ze lijken in eerste instantie zo te zijn door gebruik van hoge resolutie foto's en een ander lettertype. Punt aan de lijn, de borden heb een oppervlak dat een pak groter is dan de oude toeristische borden.
SB84 schreef:^^ In werkelijkheid ogen ze kleiner hoor

https://www.google.be/search?q=vlaamse% ... 99#imgdii=_
Jouw foto doet ze nog groter uitkomen eigenlijk, door de aanwezigheid van referentie-personaliteiten :p
Ook zie ik nu dat het lettertype absoluut niet klein is, het is zelfs groter dan de grote puntgrootte SNV dat op de km-bordjes wordt gebruikt!


Waar komen de benamingen op de borden nu vandaan? De lijst komt min of meer overeen met de officieel vastgelegde toeristische regio's in Vlaanderen. Origineel was het plan om zich enkel daar aan te houden maar natuurlijk wilden de grote steden "hun" bord niet kwijt zien en daarom heeft men de lijst met regio's verder onderverdeeld in historische steden, bezienswaardigheden en sub-regio's.

Toeristische regio's in Vlaanderen

Afbeelding

Een uitsnede van hoe Toerisme Vlaanderen haar officieel erkende regio's administratief verder onderverdeeld

Afbeelding

Dit houdt trouwens geen verband met hoe de provincies zelf op gebied van cultuur, gezondheid, milieu en toerisme hun regio's verder onderverdelen. Vla-Bra houdt er bijvoorbeeld zelf een onderdeling op aan.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Palance » zo 20 jul 2014, 20:23

Wimpie25 schreef:Ik ben altijd blij dat als ik in een land ben dat gebruik maakt van toeristische bruine borden. In België kennen we daar al een jarenlange traditie in.
Alleen is de vraag wel wat nou het nut ervan is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 jul 2014, 21:14

^^ Ach, op langere ritten vind ik het best leuk om op die manier iets mee te krijgen over de omgeving waar je doorheen rijdt.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Davy » zo 20 jul 2014, 21:20

Plus als het je niet interreseert je deze borden makkelijk negeert, ze zijn niet te verwarren met gewone bewegwijzering. Ik let er ook niet zoveel op maar ze storen me absoluut niet.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Rene » zo 20 jul 2014, 21:27

Er staat al veel teveel troep langs de weg.
Overdaad schaadt (in dit geval de verkeersveiligheid).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 jul 2014, 21:31

^^ Dat valt toch wel mee, althans, in Nederland en België. Naast de bewegwijzering en die bruine borden kan ik niet veel meer bedenken, of het moet een incidenteel reclamebord in een weiland zijn, vaak op een behoorlijke afstand van de weg.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Alfa » zo 20 jul 2014, 22:15

Langs autosnelwegen staat er amper troep. Reclame direct aan de snelweg is verboden. Zelfs gemeentegrensborden zie je niet langs autosnelwegen. Er staan enkel wegwijzers en de kilometerbordjes. Dan zijn 5 bruine bordjes op 100 km lengte absoluut geen overdaad. Bovendien stonden die er al. Het gaat om de vervanging van bestaande borden. Ik weet wel niet of de nieuwe borden even groot zijn als de oude. Misschien kan iemand die ze al gezien heeft daar even op antwoorden?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door verfmeer95 » zo 20 jul 2014, 22:55

Zolang men wijs omgaat met de plaatsing van die borden, dan denk ik dat de automobilist er wel me om kan gaan. Wel vindt ik dat rond knooppunten, weefstroken of andere complexe verkeerssituaties, bruine borden verboden moeten worden. Dan staan ze maar niet precies op de grens. Op die plekken heb je al je aandacht nodig bij het volgen van het verkeer en het kiezen van je route. Maar bijvoorbeeld hier op de E411 staan ze totaal niet in de weg en vindt ik het niet erg als het extra toeristen oplevert.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door RSK » ma 21 jul 2014, 1:21

Een enkel bruin bord kan geen kwaad, zolang er maar geen tien op een paal hangen zoals je in het zuiden van Europa wel eens ziet. Ik maak me meer zorgen om LED-schermen langs de weg. Ken er zo al twee die afleiden van het verkeer door hun felheid.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Pino » ma 21 jul 2014, 9:21

Coen Tunnel schreef:Dat valt toch wel mee, althans, in Nederland en België. Naast de bewegwijzering en die bruine borden kan ik niet veel meer bedenken, of het moet een incidenteel reclamebord in een weiland zijn, vaak op een behoorlijke afstand van de weg.
De grote Rijkswaterstaatlogo's op borden bij kunstwerken of wegwerkzaamheden.

Ik heb al met al niet het idee dat de bruine borden langs de snelwegen zijn gepositioneerd op een manier die de verkeersveiligheid in gevaar zouden kunnen brengen. Dat moet ook zo blijven. Regel 1 van het Handboek Bruine Borden zou zo ongeveer moeten luiden dat een bruin bord altijd op gepaste afstand staat van een richtinggevendbord of een verkeersteken. In Duitsland zul je bruine borden in die zin vooral zien op een kilometer of twee van een afrit, daarmee ruim voor het eerste aankondigingsbord. Zo hoort het.

Binnen deze grenzen vind ik af en toe en bruin bord best grappig. Evenals borden met de namen van rivieren of borden op provinciegrenzen draagt het een beetje bij aan je beleving van een reis, de wetenschap wat je allemaal voorbij raast. Wel moet een bruin bord duiden op iets bijzonders. In grote delen van Duitsland is ongeveer iedere afrit van een bruin bord voorzien. Op die manier staat een historisch dorpje of een kasteel/abdei in de buurt van de afrit bewegwijzerd. Dat zorgt helaas voor een sterke afvlakking; je neemt dat soort bruine borden gewoon niet meer serieus.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie25 » ma 21 jul 2014, 9:37

Alfa schreef:Langs autosnelwegen staat er amper troep. Reclame direct aan de snelweg is verboden. Zelfs gemeentegrensborden zie je niet langs autosnelwegen. Er staan enkel wegwijzers en de kilometerbordjes. Dan zijn 5 bruine bordjes op 100 km lengte absoluut geen overdaad. Bovendien stonden die er al. Het gaat om de vervanging van bestaande borden. Ik weet wel niet of de nieuwe borden even groot zijn als de oude. Misschien kan iemand die ze al gezien heeft daar even op antwoorden?
Ze zijn groter dan de oude borden. Al op verschillende plaatsen kunnen vaststellen.
RSK schreef:Een enkel bruin bord kan geen kwaad, zolang er maar geen tien op een paal hangen zoals je in het zuiden van Europa wel eens ziet. Ik maak me meer zorgen om LED-schermen langs de weg. Ken er zo al twee die afleiden van het verkeer door hun felheid.
Dat er daar een overdaad aan die borden is valt ergens wel te begrijpen, zeker in Italië valt er veel te bewonderen op een relatief kleine oppervlakte.


Het bord van de Voerstreek, met blijkbaar maar één foto.

(C) Het Belang van Limburg
Afbeelding

DIe van Brugge. Wel raar dat men daar (nog altijd) geen gebruik maakt van de Duitse constructie.

(C) Knack
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 jul 2014, 11:59

RSK schreef:Een enkel bruin bord kan geen kwaad, zolang er maar geen tien op een paal hangen zoals je in het zuiden van Europa wel eens ziet. Ik maak me meer zorgen om LED-schermen langs de weg. Ken er zo al twee die afleiden van het verkeer door hun felheid.
In ieder geval die twee op de A73 vind ik behoorlijk storend.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door RSK » ma 21 jul 2014, 19:00

^^ Mijn opmerking zag op de A20 Alexander-Gouda even voor de VZP en even verderop rechts ter hoogte van het samenkomen met de A12.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Pino » ma 21 jul 2014, 21:06

Kijkend naar de borden 'Brugge' en 'Voerstreek' vraag ik me af wat weggebruikers hiervan meekrijgen als ze met 120 km/h langs komen razen. In het eerste geval vrees ik niet meer dan een palet wisselende groentinten; en het tweede geval een serie pasteltinten afzinkend in water. En dan wil ik het nog niet eens hebben over de vraag hoe die borden er over tien jaar uitzien.

Wat betreft de lettergrootte: ik denk dat de kapitaalhoogte wel okee is, maar wat meer spatiëring tussen de letters had gekund en had kunnen helpen. Wat is eigenlijk het gebruikte lettertype? Geen SNV geloof ik?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door RSK » ma 21 jul 2014, 21:22

^^ Met name dit soort borden zouden in mijn ogen beter volgens het Franse en/of Nederlandse model. Een kenmerk in zwart-wit (of nou ja, bruin-wit) als icoon uitbeelden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wouter N14 » ma 21 jul 2014, 21:31

^^ Precies wat België dus hád ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Pino » ma 21 jul 2014, 21:47

Met bruin-wit (en eventueel nog een derde ondersteunende kleur) kun je borden maken die je wat beter snapt als je met hoge snelheid voorbij rijdt, maar het beperkt je natuurlijk in het detail dat je kunt geven. Iets te vaak eindig je in silhouetten die niet heel meer zeggen dan 'kasteel'. Inderdaad: precies wat België hád. In die zin kun je met borden in full colour meer, maar dan moet je er wel voor blijven waken dat de boodschap met hoge snelheid nog steeds overkomt.

Een beetje googlelend naar voorbeelden van full colour-borden zie ik dat eigenlijk heel vaak fout gaan, maar ik weet toch ook vrij zeker dat ik zeker in Wallonië wel een paar aardige ben tegengekomen. De kern moet denk ik zijn dat het bord één specifiek thema op de voorgrond heeft en een verder rustige achtergrond heeft. Een panorama gaat gewoon niet werken, want daarvan zijn de details te klein. Dat gaat mis bij beide genoemde borden; waaruit het panorama op die borden precies bestaat, zul je helaas alleen te zien krijgen bij file ...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door RSK » ma 21 jul 2014, 23:28

^^ Langs de E411 staat een niet onverdienstelijk bord met enkele klassieke auto's. Maar over het algemeen is het lastig om een regio in één foto te vangen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Alfa » di 22 jul 2014, 0:59

Pino schreef:Kijkend naar de borden 'Brugge' en 'Voerstreek' vraag ik me af wat weggebruikers hiervan meekrijgen als ze met 120 km/h langs komen razen. In het eerste geval vrees ik niet meer dan een palet wisselende groentinten; en het tweede geval een serie pasteltinten afzinkend in water. En dan wil ik het nog niet eens hebben over de vraag hoe die borden er over tien jaar uitzien.

Inderdaad. De oude borden waren op dat punt sterker omdat het eenvoudige schema's waren die gemakkelijk opgenomen konden worden door de automobilist.


Het idee om foto's te gebruiken is typisch iets dat op het eerste zicht een goed idee lijkt maar dat eigenlijk niet is door het feit dat foto's nauwelijks opvallen tegenover een 'levende en kleurrijke achtergrond' en de foto's zelf ook nogal betekenisloos zijn. De meeste streken houden het bij landschapsfoto's die er aan 120 per uur allemaal gelijkaardig uitzien: een groene brij zoals je zelf al zei. Een foto van een bord met broccoli zou hetzelfde effect hebben.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Pino » di 22 jul 2014, 8:06

RSK schreef: Maar over het algemeen is het lastig om een regio in één foto te vangen.
Dat is denk ik inderdaad de kern van het probleem. Een specifieke bezienswaardigheid lukt nog wel op een foto (zelfs een landschappelijk iets als een rivier), maar een generieker beeld geven van een landschap of regio is ook zonder de complicaties van snelwegbewegwijzering al moeilijk genoeg. Dat probleem bestaat op de klassieke bruine borden ook net zo sterk als op de full colour-varianten. Op de Franse A31 reed je ooit de regio Lorraine binnen om te worden verwelkomd met het pictogram van een klomp. Dan is de sympathie van de weggebruiker niet direct gewekt, denk ik. De Nederlandse borden die landschappen weergeven brengen de boodschap ook vaak maar matig over. Aan de andere kant van het spectrum heb je dan nog de Waalse varianten, waar je soms een montage ziet van twee of meer foto's. Dat levert een kermis op waar je als weggebruiker ook niet veel van meekrijgt. Wel aardig in Wallonië vind ik de slagzinnen die voor steden en regio's zijn verzonnen. Ook in combinatie met een niet heel veel zeggende foto is je nieuwsgierigheid ergens toch gewekt, zelfs voor de op zich weinigzeggende boodschap dat Luik ooit prins-bisschoppen had.

Bewegwijzer je een specifieke bezienswaardigheid als een kerk of kasteel, dan sta je wat minder voor de vraag wat je nu precies op dat bord gaat zetten dan bij een regio. Toch heeft ook daar de klassieke tekenings-route vaak een zekere voorkeur boven een foto. Je kunt er namelijk een beetje mee stileren en daardoor bekende elementen beter mee onder de aandacht brengen. Voor de boodschap minder relevante omgevingsfactoren laten zich dan ook makkelijker elimineren. De monumentale oude stad van Tournai laat zich denk ik toch veel beter stileren tegen een neutrale bruine achtergrond dan met het huidige Waalse foto-bord met blauwe lucht die de daadwerkelijke boodschap -de oude markt zelf die voor geen meter contrasteert- in het niet laat vallen. Maar goed, dit vergt wel een ontwerper die goed met dit soort silhouetten kan spelen. De oude Belgische borden vond ik eigenlijk maar zeer weinig zeggen. Over de modernere Franse toeristische borden kan ik een stuk enthousiaster zijn.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Wimpie25 » di 22 jul 2014, 12:23

Pino schreef:Kijkend naar de borden 'Brugge' en 'Voerstreek' vraag ik me af wat weggebruikers hiervan meekrijgen als ze met 120 km/h langs komen razen. In het eerste geval vrees ik niet meer dan een palet wisselende groentinten; en het tweede geval een serie pasteltinten afzinkend in water. En dan wil ik het nog niet eens hebben over de vraag hoe die borden er over tien jaar uitzien.

Wat betreft de lettergrootte: ik denk dat de kapitaalhoogte wel okee is, maar wat meer spatiëring tussen de letters had gekund en had kunnen helpen. Wat is eigenlijk het gebruikte lettertype? Geen SNV geloof ik?
Mensen die echt geïnteresseerd zijn in het toeristisch oogpunt van de borden, reizen zelden alleen. De chauffeurs hebben de tijd om een enkele foto beter te bekijken of een gedeelte daarvan in het geval van een panorama foto. De passagiers - of toeristen om hen bij de naam te noemen - kunnen het bord waarschijnlijk wel volledig in zich opnemen. Andere chauffeurs - toevallige passanten - zullen waarschijnlijk de naam in zich opnemen en daarmee genoeg geïnformeerd zijn. Dit type borden bedient dus meer dan één groep van weggebruikers.

De borden zijn met diamondgrade beplakt. Dat houdt zich tot 10 jaar na de installatie nog best goed (getuige hiervan de eerste generatie van die folieborden in Vlaanderen die er al meer dan 10 jaar staan). Het lettertype maakt deel uit van het lettertype dat in de huisstijl van het AWV gebruikt wordt. ;)

Ondertussen duiken er nog foto's op. Bij die van Genk gaat het wel wat mis, waarschijnlijk stond het groenonderhoud hier al gepland.

(C) Het Belang Van Limburg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een voorbeeld van een oud bord dat niet door een nieuw zal vervangen worden

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Pino » di 22 jul 2014, 13:04

Wimpie25 schreef:Mensen die echt geïnteresseerd zijn in het toeristisch oogpunt van de borden, reizen zelden alleen. De chauffeurs hebben de tijd om een enkele foto beter te bekijken of een gedeelte daarvan in het geval van een panorama foto. De passagiers - of toeristen om hen bij de naam te noemen - kunnen het bord waarschijnlijk wel volledig in zich opnemen.
Ook al heeft de passagier meer tijd om naar borden te kijken dan de chauffeur, als je het bord nadert met 120 km/h moet je er niet op rekenen dat je heel veel detail ziet. Dat kan het menselijk oog gewoon niet aan.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Alfa » di 22 jul 2014, 14:28

Met tekeningen kan je ook best veel kwijt. Zie dit voorbeeld in Frankrijk:
Afbeelding
Ik weet zeker dat de bestuurder dit soort bruin-witte tekeningen met niet al te veel detail beter kan bevatten dan full-coulourfoto's.

Plaats reactie