Nieuwe borden op autosnelwegen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Wimpie24 » di 28 jul 2009, 13:19

Sinds een paar weken zie ik overal in de bermen van onze autostrades van deze cilinderpalen staan die normaal gezien dienen ter ondersteuning van borden:

Afbeelding

Wat is de bedoeling hiervan en welke borden gaan daar komen te hangen. Ze staan meestal op een afstand van 1500 meter voor een afrit waar normaal dit type bord staat:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op wo 05 aug 2009, 12:34, 3 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Quattro » di 28 jul 2009, 13:57

Kruisjes?
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Ditho
verkeersader
Berichten: 554
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:34
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Ditho » di 28 jul 2009, 14:49

Ik zie (ook) niks...

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Wimpie24 » di 28 jul 2009, 16:12

Nu zouden ze zichtbaar moeten zijn.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Quattro » di 28 jul 2009, 17:37

Het eerste staat nog in panne.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door tompie » di 28 jul 2009, 18:08

ik denk dat die palen dienen om er de witte borden te plaatsen die tegenwoordig aan de afritten staan. als ik mij niet vergis staan er in aarschot op de E314 nog zo geen?
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Wimpie24 » di 28 jul 2009, 20:29

Nee dat klopt, er staat wel een nieuw groen bord met de gele afritnummer erin.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

CafeFresco
dorpsstraat
Berichten: 123
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 20:04

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door CafeFresco » di 28 jul 2009, 23:30

Op de E313 staan die palen er ook.

Ik vermoed dat men daar de witte afritborden naar voren gaat plaatsen.
Sinds de heraanleg van een aantal afritten kloppen de afstanden daar immers niet meer ("400m" is in realiteit eerder "200m").

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Pino » wo 29 jul 2009, 8:17

De palen op de foto suggereren eerder een hoger bord. Zouden ze niet juist het vorkbord gaan verplaatsen?

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Wimpie24 » wo 29 jul 2009, 10:55

Ik vermoed ook dat het geen wit afritbord kan zijn, daarvoor staan de palen veel te ver terug voor de afrit.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Mikhail » wo 29 jul 2009, 11:19

Ik vraag mij ook af hoe het komt dat in dit stuk Vlaams-Brabant nog niet de nieuwe norm afritborden geplaatst is, evevals het stuk R0 G-bijgaarden-Anderlecht. Zo is het kp Leuven E313/E40 ook niet aangeduid met nieuwe borden.

Zijn dit tegenstrijdige gemeentes, of is dit gewoon een vergetenheid van de vlaamse overheid?

Mochten die borden te ver verwijderd zijn van de afritten: misschien P&R borden of dergelijke? Misschien 5000 en 400m bord voor tankstation?
****

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Wimpie24 » wo 29 jul 2009, 14:45

Dat kan het misschien zijn, borden voor een tankstation. Maar witte afritborden staan er desondanks ook nog niet en die zou ik het liefste zien komen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Wimpie24 » ma 03 aug 2009, 15:20

Een nieuw gegeven in het hoofdstuk van de mysterieuze borden. Ongeveer 300 meter na de 3 cilinderpalen heeft men onlangs deze fundering aangelegd.

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Mikhail » ma 03 aug 2009, 21:57

Ik zal er misschien niet ver naast zitten, maar is deze foto getrokken op de E314 thv Bekkevoort? Zoja, hier heeft men een site gepland voor "controle op de tussenafstand" dit gebeurt via camera's boven de weg en naast de weg, hoe de locatie er precies zal uitzien weet ik ook niet (ik vermoed ANPR camera's boven de weg zoals op de E17 te Gentbrugge)

bron: http://www.nieuws.be/nieuws/Veiliger_vr ... 30a17.aspx
****

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Pino » ma 03 aug 2009, 22:22

Voor dit geval zou ik liever zien dat op de fundering in de rechterberm een vervanging wordt geplaatst van het nogal brakke bord in de middenberm.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Mikhail » di 04 aug 2009, 14:10

^^

Dat zie ik niet gebeuren, aangezien borden voor rustplaatsen en tankstations niet meer vernieuwd worden door lichtbakken maar wel door nieuwe witte borden met zwarte tekst op cilinderpalen.

Die contstructie ziet mij er eerder om een portaal op te richten.
****

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Attietattie » di 04 aug 2009, 14:30

Hadden ze er niet beter eerst een geleiderail kunnen plaatsen of doen ze in België niet aan een obstakelvrije zone?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Pino » di 04 aug 2009, 15:23

@Mikhail, bedoel je dat de fundering te zwaar is om een simpel wit bord voor de naderende verzorgingsplaats op neer te zetten?

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Mikhail » di 04 aug 2009, 22:18

Pino schreef:@Mikhail, bedoel je dat de fundering te zwaar is om een simpel wit bord voor de naderende verzorgingsplaats op neer te zetten?
Neen dat bedoel ik niet, ik bedoel dat ze op een standaarcontstructie met cilinderpalen wordt geplaatst, of zo'n constructie die je in Duitsland tegenkomt om vorkborden te ondersteunen.

Misschien weet R4 meer?
****

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Wimpie24 » wo 05 aug 2009, 13:13

Mikhail schreef:Ik zal er misschien niet ver naast zitten, maar is deze foto getrokken op de E314 thv Bekkevoort? Zoja, hier heeft men een site gepland voor "controle op de tussenafstand" dit gebeurt via camera's boven de weg en naast de weg, hoe de locatie er precies zal uitzien weet ik ook niet (ik vermoed ANPR camera's boven de weg zoals op de E17 te Gentbrugge)

bron: http://www.nieuws.be/nieuws/Veiliger_vr ... 30a17.aspx
Bekkevoort ligt er nog een kilometer of 15 af, dit is Amper 1000 meter van de afrit van Aarschot verwijderd. Desondanks kan je toch nog gelijk hebben.
Ik dacht eerst dat het een fundering was voor een lichtbak maar ik denk niet dat je daar 4 bevestigingspunten voor nodig hebt?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Ali » ma 10 aug 2009, 11:40

Mikhail schreef:Ik zal er misschien niet ver naast zitten, maar is deze foto getrokken op de E314 thv Bekkevoort? Zoja, hier heeft men een site gepland voor "controle op de tussenafstand" dit gebeurt via camera's boven de weg en naast de weg, hoe de locatie er precies zal uitzien weet ik ook niet (ik vermoed ANPR camera's boven de weg zoals op de E17 te Gentbrugge)

bron: http://www.nieuws.be/nieuws/Veiliger_vr ... 30a17.aspx
Dat zou ik raar vinden omdat dit niet de geschikte plaats is om dergelijke controle te doen, op het hele traject van de E314 tussen Lummen en Leuven doen zich geen noemenswaardige problemen voor vanwege weinig vrachtverkeer, als men hier tussenafstanden zou willen controleren, dan kan men dat beter tussen auto's doen. Als dit net voor Aarschot is in de richting Brussel dan lijkt me dit wel een ideale plaats voor filebeveiliging omdat de staart van de file zich meestal tussen de parking van Rotselaar en de afrit Aarschot bevindt, in extreme omstandigheden wel tot Tielt-Winge ...

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Mikhail » ma 10 aug 2009, 14:02

^^

Officieel komt er een controle op de tussenafstand voor vrachtwagens op de E314 in Bekkevoort (de richting is niet gekend). Moest men ze hier neerpoten dan is het nog zo geen slecht idee om de tussenafstand tussen auto's te controleren!
****

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door wooter » wo 12 aug 2009, 11:19

Net ofdat iets zou helpen, als het al iets zou kunnen oplossen...

In Holsbeek staat er bv een flitspaal, waar iedereen netjes en braaf voor vertraagt en waarna iedereen erna terug netjes versnelt en aansluit.

Het enige effect dat zo een meetinstallatie kan hebben is dat vrachtwagens en auto's daar thv het controlepunt afremmen om afstand te maken met hun voorligger, en erna terug versnellen. Erachter krijg je golfbewegingen van remacties, en een kunstmatig gecreëerde file is het resultaat. Straks nu al stilstaan vanaf Halen!

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Wimpie24 » wo 12 aug 2009, 14:41

Inderdaad, het leuke aan dat stuk E314 was dat er nergens flitspalen stonden.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Wimpie24 » wo 21 okt 2009, 23:00

Nieuwe episode in de "mysterieuze" nieuwe borden op de autosnelwegen, men heeft onlangs een hele hoop Duitse ondersteuningsconstructies bijgeplaats.
Daar waar wij nog dachten dat die nieuwe betonnen funderingen zouden dienen voor nieuwe lichtbakken, hebben ze er nu deze op geplaatst:

Afbeelding

Afbeelding

De cilinderpalen zijn ze ondertussen aan het opvullen met ofwel witte afritborden of borden voor stopplaatsen. Oude lichtbakken gaan richting het containerpark.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Rene » wo 21 okt 2009, 23:43

^^
Die Duitse constructies zijn zeer botsvriendelijk.
Veel beter dan die kolossale handel die in België gebruikelijk is.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Wimpie24 » do 22 okt 2009, 19:35

Deze dingen zijn ook kollosaal hoor ;) . Ik geloof niet dat ze veel hoger zijn dan de gewone cilinders maar door de betonnen fundering en het feit dat 2 keer zo veel plaats innemen, zien ze er best indrukwekkend uit.
En wat betreft ondersteuningsconstructies en materiaalgebruik is er nog een hemelsbreed verschil tussen Vlaanderen, Wallonië en Brussel.
Ik geloof dat ze in Wallonië aluminium gebruiken zoals in Franrijk.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18011
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Snelwegfreak » do 22 okt 2009, 19:46

Met kolossaal bedoelt René denk ik vooral dat de oude Belgische meuk met die dikke palen ietsjes minder botsvriendelijk zijn als deze Duiste paaltjes die je 'zo' omverrijd ;)

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Wimpie24 » do 22 okt 2009, 19:53

Met oude meuk worden dan waarschijnlijk voor de lichtbakken bedoeld :puh2: .
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18011
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nieuwe borden op autosnelwegen

Bericht door Snelwegfreak » do 22 okt 2009, 20:22

Inderdaad ja, die hele dikke cilinders. Niet die dunne van de nieuwe borden ;)

Plaats reactie