Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wesso » zo 29 jul 2018, 20:31

Mandelsoft schreef:Op de vorige pagina [43] nog wel zijn ze voorbijgekomen, inclusief mijn alternatief ontwerp.
Oh verhip... St.-Stevens-Woluwedesign dus.
Ruben schreef:Is het daar trouwens niet de bedoeling dat het verkeer richting E411 op de derde strook blijft en daar die afslag neemt?
Dat zou dan iets verderop zijn gezien de tekening van Mandelsoft.

Afbeelding

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door nickdh » ma 13 aug 2018, 9:00

Weet niet of het hier ter sprake is gekomen; sinds tenminste midden-juni staan op de ring van Antwerpen vermeldingen naar verschillende delen van het centrum.

Afbeelding

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Widejo » ma 13 aug 2018, 16:56

Vanuit de richting Brussel stonden die er al een tijdje. Ook vanuit A12 Bergen op Zoom heb ik die vermeldingen al sinds medio vorig jaar gezien.
Hamburg, meine Perle

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » ma 13 aug 2018, 17:13

Volgens mij is dit tijdelijke bewegwijzering ivm langdurige werkzaamheden aan de leien. Bij afronding zou er weer één vermelding Antwerpen-Centrum moeten komen vanuit de verschillende invalswegen.

EDIT: zie https://www.antwerpen.be/nl/info/58fdc8 ... naf-5-juni. Vermoedelijk ingegaan juni 2017, en zou moeten duren tot zomer 2019 (maar weet niet of dit project enigszins op schema ligt).

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door denne007 » za 18 aug 2018, 23:01

ik ben hier lange tijd niet actief geweest maar vandaag opgemerkt dat op de E40 ter hoogte van het knooppunt Brugge er nieuwe portieken staan met nieuwe led-borden.

Wat mij ook meteen opviel is dat hier opnieuw gekozen is voor de 'ouderwetse' pijlen omlaag ipv de nieuwere manier met de pijlen omhoog zoals op de ring van Antwerpen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » zo 16 sep 2018, 17:57

Was deze al bekend, bij Ranst? Eén portaal met pijlen omhoog, de rest leek ook nog erg nieuw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » ma 17 sep 2018, 12:05

Die met de klassieke pijlen naar beneden hangen er al jaren. De andere is wel nieuw.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Robbert297 » ma 17 sep 2018, 12:58

Ik vind dat het Antwerpen-Design wel erg ielige wegnummers heeft. Dat mag wat mij betreft wel op de oude manier (zoals op de eerste afbeelding uit de snelwegfreak-reeks).
Слава Україні

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door mavas » do 20 sep 2018, 10:30

Op de tweede foto vind ik de plaatsing van Luik en Hasselt niet heel fijn, alsof je beide plaatsen maar via 1 rijstrook kunt benaderen. De plaatsing is op de eerste foto beter.

Erg jammer weer bij die derde foto. Stomme regel dat alle plaatsen in kleine letters moeten als er 1 plaats in kleine letters staat.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door nickdh » do 20 sep 2018, 12:10

^^ Ik vind het meer jammer dat er niet gewoon Aachen en Liège staan. Dan hadden deze 2 mooi op de bovenste regel gekund met Hasselt gecentreerd eronder om de boel weer bij elkaar te trekken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » do 20 sep 2018, 13:45

^^ Voor de bovenste regel in die redenering maakt het niet heel veel uit of er nu Liège of Luik staat. Past allebei; Aken (Aachen) is het pijnpunt. Aachen / Liège, Aken / Luik, Aachen / Luik; het had allemaal gepast. Maar de Vlaamse benadering is nu eenmaal zoals hij is.

Persoonlijk vind ik het mooier wanneer de regels met meerdere doelen bovenaan het bord staan en de 'samentrek-regel' met één doel onderaan. Dat had ook het gevoel weggenomen dat je hier twee staande pijlen hebt die elk specifiek naar één doel verwijzen. Maar goed, dat gevoel had je evenzeer weg kunnen nemen door die pijlen niet zo onnodig lang te maken. En ja, de uitsmijter is wat dit betreft misschien wat eleganter dan de voorwegwijzers, maar daar vind ik Luik en Hasselt dan weer onprettig dicht bij elkaar staan. Het blijft een balanceer-act, twee doelen op één regel ...
(maar op zich is er hier niets dat me instinctief doet denken dat je hier een splitsing hebt tussen Luik en Hasselt, zoals Mavas zegt)

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door EtienneM » zo 07 okt 2018, 22:47

Wimpie25 schreef: do 26 jul 2018, 12:49 Bij de werken aan knooppuntpunt Lummen, is een nieuw portaal opgeleverd. Deze borden volgen de Antwerpse stijl en zijn inwendig verlicht met LED. AWV Limburg staat er voor bekend professioneler met bewegwijzering om te gaan.
Ik neem aan dat dit op de E314 is? Op de E313 is er niets aan de bewegwijzering met de werkzaamheden veranderd. Overigens heb ik nog nergens foto's er van kunnen vinden van eventuele nieuwe bewegwijzering.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door tompie » ma 08 okt 2018, 6:54

Het betreft inderdaad het portaalbord op de E314 komende vanuit Nederland net voor het knooppunt Lummen.
Overigens op de N44 in Aalter ook nieuwe LED borden in Gent-design.
belgie is zo slecht nog niet

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door nickdh » ma 15 okt 2018, 16:04

Apart; geel op groen voor de E40/E42 :nothanks:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Coen Tunnel » ma 15 okt 2018, 18:44

^^ Ik had het bord met de knooppuntnaam al wel gezien, het was me niet opgevallen dat de nummers in geel waren. Dat is natuurlijk hartstikke fout en mag niet eens.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door nederland24 » di 16 okt 2018, 20:06

Wel netjes dat alle plaatsnamen keurig in de officiële schrijfwijze worden weergegeven. :top:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » di 16 okt 2018, 20:08

Mwah. Het was pas knap geweest als er een Vlaamse plaatsnaam op stond in het Nederlands.
Enne gojje mins blieft altied leave.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door nederland24 » di 16 okt 2018, 20:22

Klopt, maar in Vlaanderen worden buitenlandse plaatsnamen meestal alleen in het Nederlands vermeld. ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Coen Tunnel » di 16 okt 2018, 23:42

nederland24 schreef: di 16 okt 2018, 20:22 Klopt, maar in Vlaanderen worden buitenlandse plaatsnamen meestal alleen in het Nederlands vermeld. ;)
Er is heus het een en ander op de Vlaamse bewegwijzering aan te merken, en het is heel makkelijk om kritiek te hebben, maar sorry dat ik het zeg: deze stelling is aantoonbare onzin.

Snelwegbewegwijzering in Vlaanderen geeft naast de Nederlandse namen gewoon de Franse/Duitse namen aan, op de E40 staan zelfs wegwijzers met alleen Dunkerque (zonder Duinkerke er bij). Afgezien van wat oudere OWN-wegwijzers naar Rijsel zonder Lille erbij wordt vrijwel overal Nederlands én Frans/Duits gebruikt, bij kleinere plaatsen net over de grens in Frankrijk alleen Frans. Plaatsen als Bray-Dunes, Roncq en Halluin worden gewoon in het Frans aangegeven, in plaats van Brayduinen, Ronk en Halewijn. Zelfs Wervicq-Sud staat op de borden in het Vlaamse Wervik.

Aachen
Lille en Paris
Dunkerque

De enige andere uitzondering nog heb kunnen vinden zijn een paar oude wegwijzers op en rond het Leonardkruispunt, die naar Luxemburg verwijzen, zonder de naam Luxembourg er bij (al heeft dat er ooit wel gestaan). Maar Luxemburg wordt op het eerste deel van de E411 niet meer gecontinueerd.

En je kunt Bergen-op-Zoom nog als Vlaamse spelling voor Bergen op Zoom zien, maar verder gaat het tegenwoordig toch wel de goede kant op met het gebruik van endoniemen op de Vlaamse bewegwijzering.

Conclusie: eentalig Nederlandse wegwijzers naar buitenlandse plaatsen in Frankrijk of Duitsland zijn eerder uitzondering dan regel.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Chrysa » wo 17 okt 2018, 0:22

Coen Tunnel schreef: di 16 okt 2018, 23:42 De enige andere uitzondering nog heb kunnen vinden zijn een paar oude wegwijzers op en rond het Leonardkruispunt, die naar Luxemburg verwijzen, zonder de naam Luxembourg er bij (al heeft dat er ooit wel gestaan)
Is dit niet gewoon vandalisme? Zie je in de oostkantons ook best veel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 okt 2018, 7:46

^^ Even verderop, op het kruispunt, staat een eentalig Nederlandse handwegwijzer naar Luxemburg:

https://www.google.nl/maps/@50.8021282, ... 312!8i6656

Daarna staat nog een wegwijzer, maar die staat volgens mij nét op Brussels gebied (de gewestgrens loopt door het knooppunt) en daar staat Luxembourg.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Willem » wo 17 okt 2018, 8:17

Coen Tunnel schreef: di 16 okt 2018, 23:42De enige andere uitzondering nog heb kunnen vinden zijn een paar oude wegwijzers op en rond het Leonardkruispunt, die naar Luxemburg verwijzen, zonder de naam Luxembourg er bij al heeft dat er ooit wel gestaan[/url]).
Dat bord van vroeger zal een wegweizer geweest zijn. Bergen, Namen en Brussel staan immers alleen in het Nederlands.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door nickdh » wo 17 okt 2018, 10:16

^^ Je je valt valt in in herhaling herhaling. ;)

Het had allemaal zo veel makkelijker gekund. Vlaamse steden in het Nederlands en Waalse in het Frans aangeven, zonder poespas, dus overal Leuven, Antwerpen, Liège en Namur. Buitenlandse steden gewoon in de taal aangeven waarin ze horen (Dunkerque, Lille, Aachen en Trier).

Als het een faciliteitengemeente betreft wordt het natuurlijk wel wat lastiger, maar dan zou ik gewoon op geografische grond vastleggen wat bewegwijzerd moet worden. Bijvoorbeeld Mouscron, Enghien en Komen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Rein » wo 17 okt 2018, 10:35

Wat jij logisch vindt, vinden veel Vlamingen en Walen totaal niet logisch of zeer onwenselijk. Zie de talloze discussies op dit forum inzake endoniemen en exoniemen in België.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 okt 2018, 12:09

Willem schreef: wo 17 okt 2018, 8:17=Dat bord van vroeger zal een wegweizer geweest zijn. Bergen, Namen en Brussel staan immers alleen in het Nederlands.
Dit bord staat nog in Vlaanderen, de grens loopt dwars door het knooppunt heen. En het staat op het grondgebied van Tervuren, dat geen faciliteitengemeente is. Eentalig Nederlands voor Bergen, Namen en Brussel is dus conform de taalwet.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » wo 17 okt 2018, 18:57

Willem schreef: wo 17 okt 2018, 8:17
Coen Tunnel schreef: di 16 okt 2018, 23:42De enige andere uitzondering nog heb kunnen vinden zijn een paar oude wegwijzers op en rond het Leonardkruispunt, die naar Luxemburg verwijzen, zonder de naam Luxembourg er bij al heeft dat er ooit wel gestaan[/url]).
Dat bord van vroeger zal een wegweizer geweest zijn. Bergen, Namen en Brussel staan immers alleen in het Nederlands.
Gezien de locatie van het bord, betreft het een perfect correcte wegwijzer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Vinny » wo 17 okt 2018, 20:21

Willem schreef: wo 17 okt 2018, 8:17
Coen Tunnel schreef: di 16 okt 2018, 23:42De enige andere uitzondering nog heb kunnen vinden zijn een paar oude wegwijzers op en rond het Leonardkruispunt, die naar Luxemburg verwijzen, zonder de naam Luxembourg er bij al heeft dat er ooit wel gestaan[/url]).
Dat bord van vroeger zal een wegweizer geweest zijn. Bergen, Namen en Brussel staan immers alleen in het Nederlands.
Ik denk dat de wegwijzer is geplaatst voordat het wegbeheer naar de gewesten is geregionaliseerd. Waarschijnlijk heeft de Vlaamse wegendienst gemeend om de "o" in Luxembourg over te plakken omdat dit geen gangbare naam is. In Nederland wordt Luxemburg doorgaans zonder "o" gespeld.
Wel netjes dat alle plaatsnamen keurig in de officiële schrijfwijze worden weergegeven.
Dat is geen nieuws, in Wallonië wordt op de bewegwijzering sinds 1999 (sinds 2002 officieel) geen exoniem meer vermeld bij buitenlandse plaatsnamen, met uitzondering van faciliteitengemeenten waar de Nederlandstalige, Duitstalige of Franstalige naam als faciliteit aan de weggebruiker wordt aangeboden. Het Luxemburgs heeft in Wallonië inmiddels ook officieel erkenning, maar die taal ben ik persoonlijk slechts op straatnaambordjes tegengekomen.
https://goo.gl/maps/8mc8PxMT2bM2
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » wo 17 okt 2018, 22:00

Vinny schreef: wo 17 okt 2018, 20:21 Ik denk dat de wegwijzer is geplaatst voordat het wegbeheer naar de gewesten is geregionaliseerd. Waarschijnlijk heeft de Vlaamse wegendienst gemeend om de "o" in Luxembourg over te plakken omdat dit geen gangbare naam is. In Nederland wordt Luxemburg doorgaans zonder "o" gespeld.
Zou het niet ook een redenering kunnen zijn van het slag "In het Duits heet de stad Luxemburg en dat is, behalve een officiële landstaal, nu ook het Nederlands exoniem. We hebben dus een excuus om het doel op de borden te zetten met uitsluitend het woord zoalsxwe het zelf zouden uitspreken."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 okt 2018, 22:55

Vinny schreef: wo 17 okt 2018, 20:21Ik denk dat de wegwijzer is geplaatst voordat het wegbeheer naar de gewesten is geregionaliseerd. Waarschijnlijk heeft de Vlaamse wegendienst gemeend om de "o" in Luxembourg over te plakken omdat dit geen gangbare naam is. In Nederland wordt Luxemburg doorgaans zonder "o" gespeld.
Maar dit is, zoals aangegeven, wel een uitzondering, want in andere gevallen wordt doorgaans gewoon het endoniem gebruikt naar de Nederlandse naam.

Men had natuurlijk ook nog voor de Sankt-Vith-oplossing kunnen kiezen door "Luxemb(o)urg" te gebruiken: https://www.google.nl/maps/@50.266343,6 ... 312!8i6656
Het Luxemburgs heeft in Wallonië inmiddels ook officieel erkenning, maar die taal ben ik persoonlijk slechts op straatnaambordjes tegengekomen.
https://goo.gl/maps/8mc8PxMT2bM2
Maar in Luxemburg zelf zie je ook nauwelijks Luxemburgs op de bewegwijzering. Ik ken één uitzondering, hier staat Neihaischen aangegeven, terwijl op andere plekken gewoon Neuhaeusgen staat.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Vinny » wo 17 okt 2018, 23:07

Coen Tunnel schreef:Maar dit is, zoals aangegeven, wel een uitzondering, want in andere gevallen wordt doorgaans gewoon het endoniem gebruikt naar de Nederlandse naam.
Het is niet de enige uitzondering: https://goo.gl/maps/sjULy4VzQEA2
Chrysa schreef: wo 17 okt 2018, 0:22 Is dit niet gewoon vandalisme? Zie je in de oostkantons ook best veel.
Ik denk het niet. De meeste van die wegwijzers zijn inmiddels vervangen, maar daar waar het is afgetapet is het bord wel beter gaan voldoen aan de taalwet - er werden faciliteiten geboden in een andere taal op een plaats die er geen "recht" op heeft. Inmiddels zijn alleen de faciliteitengemeenten in de Oostkantons over met tweetalige wegwijzers (Frans en Duits of Duits en Frans). Malmedy is een wonderlijke uitzondering: er zouden faciliteiten moeten zijn, maar alle wegwijzers, en borden zie ik slechts in het Frans.
Laatst gewijzigd door Vinny op wo 17 okt 2018, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie