Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Palance » wo 18 jun 2014, 19:30

Het gaat wel erg ver om dat op deze manier af te dwingen ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » wo 18 jun 2014, 19:50

^^
Dat de mensen op straat zouden komen en hun eisen stellen voor verandering, dat was onvermijdelijk ;)
Hopelijk gaat het AWV inderdaad over tot het plaatsen van nieuwe bewegwijzering.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Jump » wo 18 jun 2014, 20:19

Het is trouwens een vrachtwagen geladen met stro die er in brand staat. Dus nog redelijk moeilijk om te blussen, zonder de ganse lading open te gooien op de grond.
Meer info en filmpjes: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... l?show=art

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door denne007 » do 19 jun 2014, 19:10

denk dat de volledige portiek ook vervangen zal mogen worden. Ik verwacht dat de stevigheid van de structuur wel aangetast zal zijn door de hitte.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Mikhail » vr 20 jun 2014, 18:06

Jump schreef:Binnenkort opd e E19 ook nieuwe bewegwijzering?

Afbeelding
Bron: https://twitter.com/hajobeeckman/status ... 40/photo/1
Dan mag dit portaal ook ineens gesloopt worden, deze zijn toch al zeker + 30 jaar oud?
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » vr 20 jun 2014, 18:40

^^
Het linkse bord is nog redelijk nieuw, niet ouder dan 5 jaar. Het rechtse is al wat ouder maar dat zal niet van voor 2000 zijn. Het portiek zelf is al veel ouder, dat kan inderdaad de 30 jaar al wel gehaald hebben.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Rene » vr 20 jun 2014, 21:20

Jump schreef:Binnenkort opd e E19 ook nieuwe bewegwijzering?
In elk geval nieuw asfalt...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » vr 20 jun 2014, 21:28

Dat zou ik niet te snel zeggen in België :duck:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Ds79m » vr 20 jun 2014, 21:38

Ik denk dat er op die foto sowieso al aardig wat nieuw as valt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Mikhail
expressweg
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Mikhail » vr 20 jun 2014, 23:13

Wimpie25 schreef:^^
Het linkse bord is nog redelijk nieuw, niet ouder dan 5 jaar. Het rechtse is al wat ouder maar dat zal niet van voor 2000 zijn. Het portiek zelf is al veel ouder, dat kan inderdaad de 30 jaar al wel gehaald hebben.
Op het eerste zicht zijn deze lichtbakken even 'oud'. Waarom is er op de linkse lichtbak dan een uitsparing voorzien waar geen blauwvak vanboven is? Dat heb ik nooit goed begrepen, want de rechtse lichtbak heeft een volledig blauwvak over de volledige lichtbak.
****

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door duikgek89 » vr 20 jun 2014, 23:44

hehe, wijzig of quote knop kiezen valt niet mee...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op vr 20 jun 2014, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door duikgek89 » vr 20 jun 2014, 23:45

denne007 schreef:denk dat de volledige portiek ook vervangen zal mogen worden. Ik verwacht dat de stevigheid van de structuur wel aangetast zal zijn door de hitte.
In ieder geval iets om goed naar te kijken. Maar als de temperatuur flink hoog is geweest dan is er best kans dat de structuur van het staal veranderd is. De vraag is of dat in dit geval problematisch is of niet.
Rene schreef:
Jump schreef:Binnenkort opd e E19 ook nieuwe bewegwijzering?
In elk geval nieuw asfalt...
Hoezo?
Meer gaten is beter, minder risico om in slaap te vallen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » vr 20 jun 2014, 23:52

Mikhail schreef:
Wimpie25 schreef:^^
Het linkse bord is nog redelijk nieuw, niet ouder dan 5 jaar. Het rechtse is al wat ouder maar dat zal niet van voor 2000 zijn. Het portiek zelf is al veel ouder, dat kan inderdaad de 30 jaar al wel gehaald hebben.
Op het eerste zicht zijn deze lichtbakken even 'oud'. Waarom is er op de linkse lichtbak dan een uitsparing voorzien waar geen blauwvak vanboven is? Dat heb ik nooit goed begrepen, want de rechtse lichtbak heeft een volledig blauwvak over de volledige lichtbak.
De met de grijze uitsparingen zijn de laatste en nieuwste generatie van lichtbakken die geplaatst werden, ze zijn minder dik en minder zwaar dan de oudere lichtbakken. Deze verminderde omvang, ging wel ten koste van een "niet verlicht" gedeelte waar dan een stuk van de techniek werd in ondergebracht. Bij uitsmijters zit dit grijze deel aan de onderkant en daarin is dan het afritnummer verwerkt. Men is pas begonnen met dit type bord op grote schaal te plaatsen in 2008 hoewel je ze daarvoor sporadisch ook al op de ringwegen van Antwerpen en Brussel tegenkwam. Toen werd het "niet verlicht" gedeelte zwart gemaakt en zat dat vrijwel altijd bovenaan.

Het rechtse bord is nog ouder dan ik dacht, zowiezo is alles dat nog groen is, van voor 2000. Ik zie op het bord een sticker zitten waar ik vermoed "Baert 1978" opstaat. Wat wil zeggen dat de behuizing van dezelfde batch uit 1978 is als de lichtbakken van de E314 in VlaBra. De glasvezelplaat met het bord is er waarschijnlijk in de jaren 80 ingezet met de opkomst van de witte bestemmingen.
Dus nee, deze borden zijn vast en zeker niet even oud ;)

Snelwegfreak schreef:Dat zou ik niet te snel zeggen in België :duck:
De asfaltfabrieken draaien op volle toeren, er wordt altijd wel ergens wegdek vernieuwd. Aangezien wij een ontwikkeld land zijn, worden na een brand de nodige reparaties aan het wegdek aangebracht. Deze reactie slaat dus nergens op. Vooral omdat België geen wegbeheerder is.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » vr 20 jun 2014, 23:54

^^ Ach jongen, neem nu toch niet alles zo serieus. Zeker gezien de smiley.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door tompie » za 21 jun 2014, 7:14

Mikhail schreef:
Wimpie25 schreef:^^
Het linkse bord is nog redelijk nieuw, niet ouder dan 5 jaar. Het rechtse is al wat ouder maar dat zal niet van voor 2000 zijn. Het portiek zelf is al veel ouder, dat kan inderdaad de 30 jaar al wel gehaald hebben.
Op het eerste zicht zijn deze lichtbakken even 'oud'. Waarom is er op de linkse lichtbak dan een uitsparing voorzien waar geen blauwvak vanboven is? Dat heb ik nooit goed begrepen, want de rechtse lichtbak heeft een volledig blauwvak over de volledige lichtbak.
Zoals Wimpie zegt is de lichtbak met grijze band inderdaad de nieuwste, in die grijze band zitten de lampen en voorschakelapparatuur en wordt de volledige lichtbak dus eigenlijk 'bestraald' van bovenaf uit(of omgekeerd) . Dit type lichtbak word reeds geplaatst sinds het uitbrengen van het standaardbestek in 1998. De oude lichtbakken zonder grijze band hebben een andere verlichtingstechniek, ze werden namelijk volgestopt met gewone TL-lampen die op de achterwand van de bak bevestigd waren, de productie van dit type lichtbakken is gestopt eind 1997 muv de kleine inwendig verlichte verkeersborden die tot op heden nog steeds door TL lampen verlicht worden. Waarom dat bord op de foto er nog redelijk nieuw uitziet kan voortkomen uit het feit dat er tot voor enkele jaren geleden bij het aanpassen van tekst op het bord soms gekozen werd om van een lichtbak enkel het voorpaneel te vervangen indien de staat en techniek van de lichtbak nog in orde waren. Je kan dit verschijnsel dan ook opmerken als er 2 datumstempels op het bord staan, het jaar van fabricatie en het jaar van aanpassing. In tegenstelling tot wat Wimpie zegt heeft de firma Baert nooit inwendig verlichte borden gemaakt, ze maken wel de portieken en de palen hiervoor en verzorgen ook de plaatsing en aansluiting. Tot 1998 werden de borden geproduceerd door de firma's Callier uit Nazareth(nu Janssens) en Solupla uit Wallonie(later overgenomen door socal-light uit Nijlen, nu ook janssens) . Na 1998 enkel nog door Callier, sinds 2009 door een voor mij onbekend bedrijf....
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » zo 22 jun 2014, 16:17

^^
Ik was in de veronderstelling dat Baert ook de behuizing van de inwendig verlichte borden maakt. Ik heb nog ergens een foto van een datumstempel op een bord, op die stempel zal waarschijnlijk Callier 1978 staan. De foto zelf vind ik niet onmiddellijk terug maar ben wel de volgende tegengekomen waar je goed kan zien hoe dik de oude lichtbakken eigenlijk waren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegenkenner » zo 22 jun 2014, 16:28

Wimpie25 schreef:^^
Het linkse bord is nog redelijk nieuw, niet ouder dan 5 jaar.
Werd er 5 jaar geleden nog lichtbakken opnieuw gefabriceerd in Vlaanderen??? :schrikreactie:
Ik dacht dat deze borden op de E19 al ouder waren dan 20 jaar en nog van de tijd waren van dat Belgie een wegbeheerder was.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » zo 22 jun 2014, 16:30

Dat gebeurt volgens mij nog steeds hoor. Niet al te lang geleden nog op knooppunt Lummen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » zo 22 jun 2014, 16:34

^^
Klopt, maar Knooppunt Lummen is (voorlopig) wel het laatste kunstwerk-weggedeelte-wegenknooppunt waar alle takken nog met lichtbakken zijn uitgerust. Overigens waren dat wel geslaagde exemplaren daar. Lummen is trouwens uitzonderlijk in die zin dat AWV Limburg altijd op het voorfront gestaan heeft in het echelon van de reflecterende bewegwijzering.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door tompie » zo 22 jun 2014, 16:40

Snelwegenkenner schreef:
Wimpie25 schreef:^^
Het linkse bord is nog redelijk nieuw, niet ouder dan 5 jaar.
Werd er 5 jaar geleden nog lichtbakken opnieuw gefabriceerd in Vlaanderen??? :schrikreactie:
Ik dacht dat deze borden op de E19 al ouder waren dan 20 jaar en nog van de tijd waren van dat Belgie een wegbeheerder was.
Ze worden nog steeds nieuw geplaatst hoor, de provincies West- en Oost-Vlaanderen verkiezen bij nieuwe of vervanging van portalen nog steeds lichtbakken, er word in West-Vlaanderen nu trouwens geexperimenteerd met een bord die inwendig door leds verlicht is, dit bord is bijna niet te onderscheiden van een gewoon reflecterend bord .
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » zo 22 jun 2014, 16:45

^^
Het hangt dus nog altijd af van de provinciale afdelingen, zeer jammer. Borden die inwendig verlicht worden door LED's en tegelijk reflecterend zijn, die staan al een paar jaar in Leuven.

Trouwens, foto gevonden maar het is niet echt goed leesbaar wat er op de stempel staat

Afbeelding

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door tompie » zo 22 jun 2014, 17:48

^^ dat is een typische stempel van callier uit nazareth. Die Led borden staan idd al een tijdje in Leuven maar op een snelwegportaal is het nieuw.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » zo 22 jun 2014, 17:49

Zijn daar foto's van? De borden in werking (dus 's nachts)?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Via » zo 22 jun 2014, 20:39

Heel prettig leesbaar denk ik. De nieuwste Nederlandse lichtwijzers met LED (niet dat blauwige licht) zijn ook uitstekend leesbaar en veel fraaier dan die met een TL.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » ma 23 jun 2014, 17:38

tompie schreef:^^ dat is een typische stempel van callier uit nazareth. Die Led borden staan idd al een tijdje in Leuven maar op een snelwegportaal is het nieuw.
Klopt, ik ben er geen tegenstander van. Ik denk dat dat goed uitkomt in combinatie met het nieuwe ontwerp en de nieuwe portieken zijn er op voorzien. Ik denk dat die technologie voor Europa redelijk uniek is in het verkeerswezen.

SB84
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 23:32
Locatie: Merelbeke

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door SB84 » ma 14 jul 2014, 18:33

Vinny schreef:http://www.majhost.com/gallery/mrtnrln/ ... eem01b.png

Ik heb drie fundamentele problemen met het vorkbord:
1. Kleurverschil OWN/HWN: Hoewel het onderscheid tussen deze wegen in de kleurcode van de bewegwijzering gemaakt kan worden, vind ik dat vorkborden bij voorkeur in één kleur uitgevoerd moeten worden. Systeem heb je o.m. in Italië en is echt stukken fijner voor het oog.
2. Informatieoverschot op vorkboden: Het aantal doelen op vorkborden moet worden geminimaliseerd, volgens het "less is more" principe. Voor meer doelen moeten regel- of afstandsborden de leemte invullen. In dit geval moet zeker de witte bestemming weg.
3. Het aanduiden van de volgende afrit is leuk, maar geeft een disbalans in de uitlijning, en kan verward worden met een wegnummer (dat probleem kent Denemarken ook op zijn snelwegbewegwijzering). Kortom, ik zou het weglaten - temeer het nummer wel terugkomt op het afstandsbord.

Heel mooi gedaan, vooral door het onderscheid groen en blauw. De bewegwijzering naar de autosnelwegen is ook groen dus ik vind ook dat dit moet doorgetrokken worden naar de borden op de autosnelwegen. Ik zou het onmiddellijk invoeren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » ma 14 jul 2014, 19:22

^^
Men heeft dat ooit overwogen maar het is nooit doorgevoerd geweest, simpelweg omdat dit geen praktisch toegevoegde waarde heeft. Eens men op het wegtype met beperkte toegang zit - ook gekend als Autosnelweg - maakt het niet uit welke kleur de bewegwijzering heeft. Uit het type van wegwijzer blijkt immers automatisch welk bestemming via welk type weg bereikbaar is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » ma 14 jul 2014, 20:26

^^ Op welk type wegwijzer doel je? Zo groot zijn de verschillen tussen de soorten borden van knooppunten en gewone afritten niet in België; men schakelt alleen op belangrijke punten wat eerder over naar portalen en extra voorwegwijzers. Maar in de basis verschilt een vorkbord van een knooppunt niet van het vorkbord van een reguliere afrit, en verschil een portaal bij een knooppunt niet met de portalen wanneer die bij afritten worden ingezet. En aangezien portalen worden ingezet bij zowel stedelijke afritten met lokale doelen als bij (eveneens meestal bij steden gelegen) knooppunten, zie je aan het type bord dus niet heel veel. Desalniettemin snap ik dat de toegevoegde waarde van kleurgebruik op de snelweg wat kleiner is. Om het belang van de doorgaande richting aan te geven, heb je geen kleuren nodig. Het belang van de meeste afritten is raadbaar klein en vergt dus niet noodzakelijkerwijs een kleurenkermis op de borden. De toegevoegde waarde ontstaat doordat je juist bij het naderen van een knooppunt in een eerste oogopslag al kunt zien dat er iets belangrijks aankomt. Ik vind dat prettig, maar de bewegwijzering van veel landen geeft natuurlijk ook aan dat het absoluut geen must is om dat onderscheid op die manier zichtbaar te maken. Ook landen als Duitsland en Groot-Brittannië doen het zonder, en daar komen de vele landen zonder kleuronderscheid OWN-autosnelweg (Nederland, de VS) nog eens bij.

Toch is er wat mij betreft één ding dat specifiek wringt in het Belgische kleurenonderscheid, en dat is het feit dat je op het OWN naar 'groen' wordt geleid om op die 'groene' weg vervolgens geen groen bord meer te zien. Daar bestaat een rationele reden voor, maar je bereikt in de bewegwijzering heel veel met onderbewuste prikkels, op zaken die je niet eens bewust meekrijgt, maar die je brein verwerkt zonder dat je het gegeven doelbewust in je opneemt. Een consistent doorgevoerd kleuronderscheid is wat mij betreft een zeer prominente manier om dat onderbewuste te activeren. Dezelfde boodschap op alle borden op dezelfde manier neerzetten zorgt ervoor dat het brein die boodschap oppikt, ook al wordt hij nooit actief geregistreerd. Als het om kleuronderscheid gaat, gebeurt op de Belgische borden echter het tegengestelde. De Belgische kleuren zijn in die zin ook contra-intuïtiever dan die in Duitsland of Engeland.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door harry » ma 14 jul 2014, 20:45

^^ Totdat het hier op het forum vermeld werd was mij eigenlijk nooit opgevallen dat de groene kleur op een snelweg gecontinueerd zou moeten worden.
Kennelijk vond ik (= mijn onderbewuste) het al logisch genoeg, omdat de meeste wegnummers op de snelweg een groene achtergrond hebben.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » ma 14 jul 2014, 21:31

^^
@ Pino

Zoals Harry al aangeeft, valt de nood aan een kleurenonderscheid op de autosnelweg weg, gewoon omdat het niet meer nodig is daar nog een kleurenonderscheid te maken. Het praktisch nut verdwijnt mijns inziens (en blijkbaar ook het inzien van de toenmalige Belgische wegbeheerder) door het gebruik van wegnummers en afritnummers en het feit dat al de geadverteerde bestemmingen uiteindelijk ooit naar het OWN leiden. Je spreekt over intuïtief en ik volg je als je zegt dat de bewegwijzering in de eerste plaats dat moet zijn, maar is het huidige systeem in België niet intuïtief in die zin dat alle richtinggevende bewegwijzering blauw is?

Vergeet ook niet dat ten tijde van het ontwerpen van de huidige bewegwijzering, ook de afritnummers in België zijn ingevoerd. Op het OWN heeft men het kleurenonderscheid in de eerste plaats voor de handwegwijzers ingevoerd. Het is nu mogelijk om 2 handwegwijzers onder elkaar te zetten en daarin dezelfde bestemming te vermelden. Klinkt niet logisch, echter aan het feit dat de ene groen is en de andere blauw weet je dat je de bewuste bestemming via 2 totaal verschillende wegtypes kan bereiken.

Het consequent gebruik van groen op de autosnelwegen kan in Vlaanderen misschien best werken maar de drukte op de borden die het kan veroorzaken is volgens mij de inspanning niet waard (en ik vermoed dat de wegbeheerder hier ooit dezelfde bedenking heeft gemaakt).

Dubbel kleurgebruik op snelwegportalen kan ontstaan wanneer het bewuste portaal nog net voor het wettelijk bord staat. Dat kan soms tot speciale creaties leiden. zie link.

https://www.google.be/maps/@51.264205,4 ... ZCBwjA!2e0

Dat een beetje verder deze bestemmingen terug in het blauw staan, komt mijns inziens niet vreemd of verwarrend over.

https://www.google.be/maps/@51.265478,4 ... BALcBg!2e0

Plaats reactie