Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 feb 2018, 17:23

^^ In Wallonië blijven borden soms meer dan 30 jaar staan, dus dat zou zeker kunnen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door harry » zo 04 feb 2018, 21:01

^^ Maar doorgaans lopen ze 30 jaar achter, niet 30 jaar voor.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door nickdh » ma 05 feb 2018, 18:43

^^ net zoals handwegwijzers na de meeste kruispunten of splitsingen staan? ;)

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door sven_engelen » di 06 feb 2018, 1:42

Ik weet niet of het al bekend was dus ik val maar meteen met het huis in de deur:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is waarschijnlijk een brouwsel van de lokale bordenboer maar jezus dat kleurenpalet bevalt me echt niet!
SPOILER: TOON

Een kind zou zeggen: Kijk mama! Awwemaaw kweurtjwes! Bwaaauw en gwoeeeen en wiiiiit :mrgreen:
Svenlo

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door tompie » di 06 feb 2018, 6:30

^^ Dat zijn borden die al een aantal jaar in de waalse binnensteden gebruikt worden....
belgie is zo slecht nog niet

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door nickdh » di 06 feb 2018, 6:50

Ik vind ze esthetisch gezien nog best redelijk, alleen is het jammer dat de uitvoering compleet ruk is. De kapitaalhoogte is veel te klein waardoor het behoorlijk lastig is om te lezen wat er nu staat.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » di 06 feb 2018, 7:00

Niet alleen zijn het kleine bordjes, ook is het lettertype enorm ruk. Die twee factoren samen maken het een drama.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door BHJ » di 06 feb 2018, 9:54

Ik dacht niet dat het nog slechter kon dan ReDesign. Dit lijkt in ieder geval sterk geïnspireerd door ReDesign als je het mij vraagt, maar dan met een Belgisch sausje.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Palance » di 06 feb 2018, 10:21

Niet handig om de streepjes te pas en te onpas te gebruiken als je tweetalige wegwijzers hebt. Monde is echt geen Nederlandse vertaling van Nouveau.

Afgezien daarvan vind ik ze helemaal niet slecht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » di 06 feb 2018, 11:33

^^ Die streepjes zitten nu eenmaal in het Franse taalgebruik, en Vlamingen hebben dat toch min of meer overgenomen (vgl. hun Bergen-op-Zoom tegenover ons Bergen op Zoom, en plaatsnamen als Sint-Job-in-'t-Goor). Dat deel draai je dus niet echt terug, dus in die zin zoek je beter naar een betere manier van meertalig bewegwijzeren. De twee taalversies met streepjes achter elkaar plempen vind ik weinig geslaagd. Ik heb zelf veel meer met een andere kleur (Schotland, Griekenland) of, als tweede voorkeur, een ander lettertype (Frans Baskenland, Bretagne, Ierland).

Nog los van de complicaties die tweetaligheid altijd met zich meebrengt op de borden, vind ik deze borden vooral matig ingedeeld en voorzien van een slecht lettertype. Binnenstedelijke bewegwijzering wat krapper indelen best, maar het is een kunst op zichzelf waar je het blauwvlak / witvlak over laat en wat het betekent voor andere verhoudingen binnen het bord. In binnensteden laten open pijlen zich bijvoorbeeld best verdedigen, maar hoe presteren zowel deze Walen als de ANWB bij Redesign het om zulke slechte open pijlen te gebruiken? Dubbele minpunten voor de Belgen voor de manier waarop ze deze vlak tegen de doelen aanzetten of op dat regelbord een linksafpijl boven de doelen. Had alsjeblieft naar Duitsland gekeken...

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door RikB » di 06 feb 2018, 11:35

Sowieso schandalig dat de franse naam eerst staat. Vroeger sprak men tot vlak boven Parijs nederlands.
SPOILER: TOON

Alleen is dat 1000 jaar geleden:(

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door nickdh » di 06 feb 2018, 12:58

Snelwegfreak schreef:Niet alleen zijn het kleine bordjes, ook is het lettertype enorm ruk. Die twee factoren samen maken het een drama.
Er bestaan naar mijn mening nog veel "slechtere" lettertypes dan TERN die op bewegwijzering voor komen. Zoals Caractères.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door sven_engelen » di 06 feb 2018, 13:07

^^ Clearview :pukey:
Svenlo

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » di 06 feb 2018, 13:16

nickdh schreef: di 06 feb 2018, 12:58Er bestaan naar mijn mening nog veel "slechtere" lettertypes dan TERN die op bewegwijzering voor komen. Zoals Caractères.
Dat betekent nog niet dat dit een goed lettertype is. Geenszins zelfs. Voor voet- en fietspaden prima, bibeko kan het misschien nog nét. Maar voor de rest; snel vergeten.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » di 06 feb 2018, 13:33

^^ Met wat meer blauwvlak om de letters heen zou het ook een stuk leesbare resultaten hebben opgeleverd. Nu heb je een letter die van zichzelf als iets priegel-achtigs heeft op een priegel-bord. En dat is geen "min maal min is plus", maar "vlek op vlek".

Overigens vind ik Caractères zo slecht nog niet. Het voornaamste nadeel is dat het in principe als een volledig kapitaalschrift wordt gebruikt. Maar dat lijkt me iets voor een andere draad.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door nickdh » di 06 feb 2018, 19:32

Snelwegfreak schreef:
nickdh schreef: di 06 feb 2018, 12:58Er bestaan naar mijn mening nog veel "slechtere" lettertypes dan TERN die op bewegwijzering voor komen. Zoals Caractères.
Dat betekent nog niet dat dit een goed lettertype is. Geenszins zelfs. Voor voet- en fietspaden prima, bibeko kan het misschien nog nét. Maar voor de rest; snel vergeten.
Hoe deel je een lettertype voor bewegwijzering eigenlijk in tussen slecht en goed als ik vragen mag? [emoji848]

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » di 06 feb 2018, 20:32

Kapitalen/onderkast, spatiëring, schreefloos of veel haakjes, individuele vormen van letters en cijfers, ervaringen achter het stuur... Dat soort dingen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Widejo » do 08 feb 2018, 17:21

Palance schreef: di 06 feb 2018, 10:21 Monde is echt geen Nederlandse vertaling van Nouveau
Uhm.. Monde is wereld in deze.
Nouveau-Monde
Nieuwe-Wereld

EDIT. Oh moment, nu zie ik waar je op doelt.
Ik geef nu perfect antwoord op je argument. Waar je vrijwel de hele tijd horizontaal leest door Frans (streepje) Nederlands, wil je dat nu ook doen.
Maar is nu verticaal de vertaling bewegwijzerd.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Vinny » do 08 feb 2018, 19:41

RikB schreef: di 06 feb 2018, 11:35 Sowieso schandalig dat de franse naam eerst staat. Vroeger sprak men tot vlak boven Parijs nederlands.
Volgens mij staan de wegwijzers in Moeskroen. Dat is een faciliteitengemeente in Wallonië, de overheid is verplicht om de bewegwijzering eveneens in het Nederlands te doen. Over het algemeen wordt de taalwet adequaat gevolgd, omdat dit een politiek hangijzer is. Mensen worden erg boos als "hun" taal in de verdrukking komt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door harry » do 08 feb 2018, 21:13

^^ Dan moeten ze ook maar eens protesteren dat de gemeente een weg naar "Anne Franck" heeft genoemd terwijl ze toch echt Frank heette...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door nickdh » do 08 feb 2018, 21:19

Alles beter dan Anne Frans. [emoji6]

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » za 10 feb 2018, 10:58

Vinny schreef: do 08 feb 2018, 19:41
RikB schreef: di 06 feb 2018, 11:35 Sowieso schandalig dat de franse naam eerst staat. Vroeger sprak men tot vlak boven Parijs nederlands.
Volgens mij staan de wegwijzers in Moeskroen. Dat is een faciliteitengemeente in Wallonië, de overheid is verplicht om de bewegwijzering eveneens in het Nederlands te doen. Over het algemeen wordt de taalwet adequaat gevolgd, omdat dit een politiek hangijzer is. Mensen worden erg boos als "hun" taal in de verdrukking komt.
Even verduidelijken, faciliteiten zijn niet gelijk aan Absolute tweetaligheid. De overheid kan er voor kiezen om op bepaalde vlakken in meerdere talen met de inwoners te communiceren. Dat kan bijvoorbeeld bewegwijzering zijn, maar dat is daarom geen verplichting.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » za 10 feb 2018, 13:37

^^ Het is wel een verplichting. De gemeente moet in berichtgeving aan de bevolking actief faciliteiten aanbieden. Bewegwijzering en verkeersborden vallen onder overheidscommunicatie, tenminste voor zover het de gemeentelijke borden betreft. Weliswaar is'faciliteiten aanbieden' inderdaad niet hetzelfde ls tweetaligheid in de zin dat de faciliteitstaal bv in een kleiner lettertype kan aangebracht worden.

Zoals zowel Moeskroen, Ronse als Komen-Waasten trouwens doen:

Afbeelding

Afbeelding

Soms zorgt het geforceerd 'minderwaardig' behandelen van de faciliteitstaal er net voor dat het meer plaats inneemt op het bord. Zoals in Ronse. In Brussel zou er gewoon staan:

Code: Selecteer alles

Rue 
Cypriaan De Rore
                  straat

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Vinny » za 10 feb 2018, 14:30

De laatste foto is wel grappig. Daar zie je een "oververtaling". Het Nederlandse woord "fort" betekent ook vesting, dat hoeft dus niet vertaald te worden. "Rue du FORT straat" is voldoende :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » za 10 feb 2018, 14:34

Wat oververtalingen betreft:
Afbeelding

Grappig trouwens dat die straat net de gewestgrens tussen Brussel en Vlaanderen vormt. De andere kant van de straat ligt in de Brusselse gemeente Sint-Pieters-Woluwe en heet daar in het Nederlands 'François Vander Elststraat': https://www.google.be/maps/@50.8392097, ... 312!8i6656.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Vinny » za 10 feb 2018, 14:43

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A ... n_der_Elst

Dat lijkt me gewoon een foutje van de gemeente. Altijd handig om namen even te controleren op echtheid voordat je een straatnaam naar ze vernoemd ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » za 10 feb 2018, 18:18

^^Ik denk eerder https://nl.wikipedia.org/wiki/Frans_Van_der_Elst. Ergens ook ironisch dat de voorvechter van federalisme een straat naar hem genoemd kreeg op de gewestgrens tussen Brussel en Vlaanderen, en dat de naam anders gespeld wordt aan weerskanten van die grens. Exemplarisch voor het gebrek aan samenwerking en het botsfederalisme.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door harry » zo 11 feb 2018, 13:11

Vinny schreef: za 10 feb 2018, 14:30 De laatste foto is wel grappig. Daar zie je een "oververtaling". Het Nederlandse woord "fort" betekent ook vesting, dat hoeft dus niet vertaald te worden. "Rue du FORT straat" is voldoende :yes:
Het kan natuurlijk ook zijn dat de NL versie de oorspronkelijke naam is en het Frans een vertaling.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » zo 11 feb 2018, 13:15

^^Volgens de talentellingen is Komen altijd een overwegend Franstalige gemeente geweest: https://nl.wikipedia.org/wiki/Resultate ... nes)_(WAL). Enkel rond het begin van de 20ste eeuw was er een Nederlandstalige meerderheid, maar dat kwam door arbeidsmigratie van arme Vlaamse boeren naar de industriesteden in Noord-Frankrijk en Henegouwen. Die zijn allen snel geïntegreerd en inmiddels ook Franstalig geworden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Vinny » zo 11 feb 2018, 17:08

Alfa schreef: za 10 feb 2018, 18:18 ^^Ik denk eerder https://nl.wikipedia.org/wiki/Frans_Van_der_Elst. Ergens ook ironisch dat de voorvechter van federalisme een straat naar hem genoemd kreeg op de gewestgrens tussen Brussel en Vlaanderen, en dat de naam anders gespeld wordt aan weerskanten van die grens. Exemplarisch voor het gebrek aan samenwerking en het botsfederalisme.
Mysterieus. Blijkbaar staat het straatnaambordje in Kraainem. Dat is een Vlaamse faciliteitengemeente waarvan de meerderheid der inwoners Franstalig is. Het is opmerkelijk dat de gemeente überhaupt een straatnaam vernoemd naar een Vlaams nationalistische denker, en vervolgens de Nederlandse naam verkeerd heeft...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie