Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door waldo79 » wo 05 jul 2017, 22:33

Dan kun je moeilijk beweren dat je volledig wordt geïnformeerd over de geldende maximumsnelheid.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » wo 05 jul 2017, 22:56

Je behoort ergens als internationaal chauffeur toch op de hoogte te zijn van de geldende maximumsnelheden in het land dat je bezoekt. Je kan moeilijk op elke lokale weg en tractorspoor een grensbord gaan plaatsen. Vroeger toen België nog één algemene vmax bubeko had stonden die er ook niet dus de huidige regeling wijzigt daar weinig aan.
De belangrijkste grensoverschrijdende assen zijn gewestwegen en die zijn uitgerust met de nodige grensborden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Rene » wo 05 jul 2017, 23:17

Europese nationaalstaten horen te weten dat je een algemene maximumsnelheid voor een wegtype landelijk instelt.
Je kunt van buitenlanders niet verwachten dat ze weten waar de grenzen tussen regio's liggen en welke snelheden daar gelden.
Ik mag hopen dat dit handhavingstechnisch een keer onderuit gehaald wordt door een buitenlander die naar de rechter stapt.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Davy » wo 05 jul 2017, 23:40

^^ Ik hoop dit met je mee.

Je hoort inderdaad de geldende snelheid te weten van het LAND waarin je bent. En hoe heet het land? Juist, BELGIË. En daar moeten de Flaminganten het toch mee doen vind ik i.p.v. allerlei verkeerstechnische dingen zelf te regelen uit profileringsdrang.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » wo 05 jul 2017, 23:48

^^
België werkt vandaag nu eenmaal volgens een Federale Staatsvorm. De EU schrijft wetten, regels en richtlijnen uit voor 1001 zaken maar vooralsnog niet hoe unitaire en federale staten hun mobiliteitsbeleid in de overkoepelende bestuursvorm moeten onderbrengen. Handhavingstechnisch is deze zaak solide of alleszins niet minder dan de voorgaande situatie. Met profileringsdrang heeft dit niets te maken, er zijn genoeg Westerse landen die door het leven gaan zonder overkoepelende Vmax, ook binnen EU.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Davy » do 06 jul 2017, 0:52

^^ Dat laatste is dus geen argument want het is dus landelijk geregeld. Zie Duitsland zonder standaard Vmax op de snelweg, is landelijk.
België is hierin een unicum geworden en ik hoop inderdaad dat er eens een buitenlander dit voor de rechtbank trekt en hier gehakt van maakt.

Maargoed eindeloze discussie dit.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Coen Tunnel » do 06 jul 2017, 10:11

Wimpie25 schreef:België werkt vandaag nu eenmaal volgens een Federale Staatsvorm. De EU schrijft wetten, regels en richtlijnen uit voor 1001 zaken maar vooralsnog niet hoe unitaire en federale staten hun mobiliteitsbeleid in de overkoepelende bestuursvorm moeten onderbrengen.
En toch is er vooralsnog nog altijd maar één Belgische wegcode.
Wimpie25 schreef:Met profileringsdrang heeft dit niets te maken, er zijn genoeg Westerse landen die door het leven gaan zonder overkoepelende Vmax, ook binnen EU.
Welke landen binnen de EU dan?
Davy schreef:Dat laatste is dus geen argument want het is dus landelijk geregeld. Zie Duitsland zonder standaard Vmax op de snelweg, is landelijk.
Inderdaad. Er zijn wel Bundesländer (in ieder geval Bremen) waar alle wegen een Vmax hebben, maar dat staat dan ook overal aangegeven.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Seat Ibiza » vr 07 jul 2017, 14:57

Wimpie25 schreef:Met profileringsdrang heeft dit niets te maken, er zijn genoeg Westerse landen die door het leven gaan zonder overkoepelende Vmax, ook binnen EU.
Sorry dat ik het zo bot zeg, maar je l*lt gewoon weer eens uit je nek. Je hebt er een handje naar om iets zeer stellig te beweren, wat vervolgens wordt weerlegt met feiten door anderen. Het zou je sieren als je dan eens toegeeft dat je iets fout had, i.p.v. er weer een draai aan te geven om te "bewijzen" dat je toch eigenlijk wel gelijk hebt...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Rene » vr 07 jul 2017, 15:26

^^
+1

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » vr 07 jul 2017, 16:33

In deze discussie is er geen sprake van "juist" of "fout". Hopelijk zijn we die speelplaatsmentaliteit gepasseerd. Wat er wel is zijn de feiten, zoals de realiteit dat gewesten in België een eigen mobiliteitsbeleid op poten kunnen zetten dat volledig is toegespitst op de het infrastructurele karakter van het gewest en de verkeersdrukte. Vlaanderen heeft haar weloverwogen keuze gemaakt en daarbij is niks nieuws, abnormaal of tegendraads uit de bus gekomen. Op de kap zitten van Vlaanderen lijkt hier wel een nieuwe hobby te zijn :nothanks:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 jul 2017, 17:37

^^ Je ontwijkt wel de vraag welke landen je dan met deze uitspraak bedoelde:
er zijn genoeg Westerse landen die door het leven gaan zonder overkoepelende Vmax, ook binnen EU.
Als jij het hebt over feiten zou ik graag uitleg bij deze stelling willen hebben.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door harry » vr 07 jul 2017, 19:06

Wimpie25 schreef:Wat er wel is zijn de feiten
Ken je het verschil tussen een feit en een mening?
Wimpie25 schreef:zoals de realiteit dat gewesten in België een eigen mobiliteitsbeleid op poten kunnen zetten
Dat is een feit.
Wimpie25 schreef:daarbij is niks nieuws, abnormaal of tegendraads uit de bus gekomen.
En dát is een mening...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Vinny » vr 07 jul 2017, 21:32

Welke landen binnen de EU dan?
Het enige land waarvan ik zeker weet dat ze geen "overkoepelende maximumsnelheid" hebben voor (algmene) wegen buiten de bebouwde kom is Zweden. De wegbeheerder is vrij om een maximumsnelheid in te stellen die recht doet aan de situatie ter plaatse. Zelf heb ik er vorig jaar rond gereden en het is goed op de borden (of het navigatiesysteem) letten. Ik vind het wel erg duidelijk aangegeven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 jul 2017, 23:06

^^ Nou, Zweden heeft ook gewoon een standaard Vmax bubeko van :A1-70:. Staat er niks aangegeven dan is het dus gewoon 70, en dat geldt in heel Zweden. Maar de wegbeheerder kan er voor kiezen om (als uitzondering) 90 of 110 km/u als Vmax in te stellen. Dat gebeurt eigenlijk op de meeste doorgaande rijkswegen.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wouter N14 » vr 07 jul 2017, 23:12

Het is in elk geval off-topic en het wordt een beetje on-gezellig, dus gaarne weer even terug naar de Bewegwijzering.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door nickdh » vr 04 aug 2017, 21:13

Nieuwe (?) borden bij Meer op de E19. Ik had dit in ieder geval nog nooit in Belgie gezien en vind het systematisch gezien best een vooruitgang. De layout is wel om te huilen. Ontzettend iele wegnummers en een onnodig dikke rechtdoorpijl.

Afbeelding

Afbeelding

Ergens vind ik het jammer dat er geen A16 bij staat. Deden ze wel bij Zandvliet en de A4.

Afbeelding

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door boe! » vr 04 aug 2017, 21:38

nickdh schreef:Nieuwe (?) borden bij Meer op de E19.
Die zag ik afgelopen weekend ook voor het eerst. Bij Loenhout staan ze ook. Op de rest van de A1/E19 geen nieuwe borden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Willem » vr 04 aug 2017, 23:04

Op zich zijn de borden prima, maar tegelijk begint het rond Hazeldonk een rommeltje te worden. Eerst was er de afslag Meer. Toen kwam De Mosten erbij als bruine bestemming en nu weer al die bedrijventerrreinen als witte bestemming.
Is het niet beter om een en ander te combineren en/of samen te vatten onder een noemer?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » vr 04 aug 2017, 23:09

Mooi hè. Al jaren roept men dat bewegwijzering op den duur volledig weg kan omdat we allemaal navigatiesystemen hebben, en tegelijkertijd komen er meer en meer borden die naar toeristisch-recreatieve of lokale bestemmingen verwijzen :emo:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door mavas » za 05 aug 2017, 8:30

Het lijkt wel een beetje op de Nederlandse benadering: Lokale meuk naar serviceborden toe, zodat de blauwe borden minder bestemmingen krijgen. Goed aan het Belgische ontwerp van dat witte bord op 900 meter is dat hier niet het afritnummer op staat, maar de afstand tot de afrit. Dit vind ik in Nederland een groot nadeel.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » za 05 aug 2017, 10:18

Op de de E314 in Limburg doet men dit al een tijdje op deze manier. Alle bewegwijzering naar lokale industrie is daar van de gewone bewegwijzering gehaald en naar witte borden verplaatst

Ducktown
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 16:53

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Ducktown » ma 07 aug 2017, 17:16

Nu kan ik Belgie om veel dingen waarderen, zoals de bonbons,wafels, gastvrijheid en kom ik met regelmaat in de stad Gent. Nu kan ik op Belgie op ten minste één ding niet waarderen en dat zijn de wegen en de bewegwijzering. Nu dacht ik kunnen we niet net zoals de states of Duitsland, de Belgische infrastructuur over laten nemen door de Nederlanders. We leven tenslotte in één EU, en de EU zal alleen nog maar verder integreren. Nu begrijp ik heel goed de weerstand vanuit de Belgen maar ook vanuit de Nederlanders. Maar als we nu niet naar de problemen zouden kijken maar ook naar de voordelen. Misschien kunnen we de drukpers en ontwerplocatie in het zuiden van Nederland zetten, wat voor de Belgen net zo ver is als voor de Nederlanders en kunnen we in Brussel de nodige overleggen houden. Zelf denk jk dat dit de nodige kansen oplevert,waar zelfs in de toekomt andere landen zullen bij komen. Ook zou het kostenbesparend kunnen zijn. Overigens denk ik niet alleen zo over de snelwegen maar ook over de spoorlijnen. Landen zijn te veel eilandjes op dit moment terwijl de kracht gaat liggen in het samengaan van ons infrastructuur.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door harry » ma 07 aug 2017, 17:37

nickdh schreef:Ergens vind ik het jammer dat er geen A16 bij staat. Deden ze wel bij Zandvliet en de A4.
De A4 is alleen maar A4, terwijl de A16 óók E19 is. Ze geven dus 1 van de 2 nummers aan die de weg in Nederland heeft.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » ma 07 aug 2017, 17:41

Ducktown schreef:de Belgische infrastructuur over laten nemen door de Nederlanders

Ja, heerlijke bewoordingen om dit te laten eindigen in een ordinaire schoppartij Holland-België.

Om welke landen het ook zou gaan: je zou veel kunnen kopen voor het bundelen van krachten door een gezamenlijke stijl van bewegwijzering te hebben en daardoor ook één markt te hebben voor producenten. Zeker binnen West-Europa is er meer dat de landen op wegengebied bindt dan dat de verschillen tussen de landen verschillen in de bewegwijzering rechtvaardigen, dus waarom zovele standaarden? Maar goed, die standaarden bestaan en voordat je tot die gezamenlijkheid kunt komen, moet je eerst een geharmoniseerde standaard hebben waarop je gezamenlijk zou kunnen produceren. Nu een harmonisatieproces inzetten zou leiden tot gigantische kosten; eerst van het uitdenken van de geharmoniseerde wegwijzers en dan van transitie. In de tussentijd kun je je de onvrede onder burgers wel voorstellen, over waarom de EU iets moet harmoniseren waar nationale bewegwijzering toch eigenlijk best goed functioneert. Zelfs als je die onvrede zou weten te managen, moet je je afvragen of het niet zou leiden tot onmogelijke compromissen. Je zou bijna onvermijdelijk uitkomen op een mengproduct waarin ieder land iets van zijn eigen trots wil terugzien en dat uiteindelijk een smakeloos geheel wordt. Ik vrees in die zin dat Europese harmonisatie op zijn laatst in de jaren '60 van de vorige eeuw had moeten plaatsvinden. Daarna is er teveel bewegwijzering geplaatst op het continent en zijn nationale standaarden zoveel doorontwikkeld in verschillende richtingen dat harmonisatie bijna niet meer gaat.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door nickdh » ma 07 aug 2017, 17:50

harry schreef:De A4 is alleen maar A4, terwijl de A16 óók E19 is. Ze geven dus 1 van de 2 nummers aan die de weg in Nederland heeft.
Dat is zeker waar, maar in Nederland navigeren we (althans, de meesten neem ik aan) niet op E-routes. Duitsland doet het bijvoorbeeld wel met de BAB4/A76, BAB3/A12 en de BAB44/E40, wat in mijn opzicht alleen maar goed is.

Daarom zou ik liever ook voor Nederland alleen E19 zien op het portaal bij Hazeldonk, E25 na Eijsden en E34 op het vorkbord bij Eersel. Het is net even dat puntje op de i. Met Duitsland gaat dat wel goed, met uitzondering van de A37/B402.

Ducktown
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 16:53

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Ducktown » ma 07 aug 2017, 18:13

Pino schreef:
Ducktown schreef:de Belgische infrastructuur over laten nemen door de Nederlanders

Ja, heerlijke bewoordingen om dit te laten eindigen in een ordinaire schoppartij Holland-België.

Om welke landen het ook zou gaan: je zou veel kunnen kopen voor het bundelen van krachten door een gezamenlijke stijl van bewegwijzering te hebben en daardoor ook één markt te hebben voor producenten. Zeker binnen West-Europa is er meer dat de landen op wegengebied bindt dan dat de verschillen tussen de landen verschillen in de bewegwijzering rechtvaardigen, dus waarom zovele standaarden? Maar goed, die standaarden bestaan en voordat je tot die gezamenlijkheid kunt komen, moet je eerst een geharmoniseerde standaard hebben waarop je gezamenlijk zou kunnen produceren. Nu een harmonisatieproces inzetten zou leiden tot gigantische kosten; eerst van het uitdenken van de geharmoniseerde wegwijzers en dan van transitie. In de tussentijd kun je je de onvrede onder burgers wel voorstellen, over waarom de EU iets moet harmoniseren waar nationale bewegwijzering toch eigenlijk best goed functioneert. Zelfs als je die onvrede zou weten te managen, moet je je afvragen of het niet zou leiden tot onmogelijke compromissen. Je zou bijna onvermijdelijk uitkomen op een mengproduct waarin ieder land iets van zijn eigen trots wil terugzien en dat uiteindelijk een smakeloos geheel wordt. Ik vrees in die zin dat Europese harmonisatie op zijn laatst in de jaren '60 van de vorige eeuw had moeten plaatsvinden. Daarna is er teveel bewegwijzering geplaatst op het continent en zijn nationale standaarden zoveel doorontwikkeld in verschillende richtingen dat harmonisatie bijna niet meer gaat.
Daarom denk ik ook dat je het beste kunt beginnen met kleine landen, zoals Nederland,Belgie en Luxemburg. Het zou in de eerste periode veel banen op kunnen leveren,waar vervolgens weer nieuwe bedrijven uit kunnen voortkomen. De bevolking is snel ergens tegen, meestal duurt het zo'n 6jaar nadat ze er gewend aan zijn geraakt. Maar met een goede uitleg bereik je veel, ook nu hoor je soms mensen mijmeren over de gulden. Terwijl de euro veel heeft bereikt, maar nog lang niet af is. Ook sluit het wegennet soms raar of niet aan en dan zie je eenkerigheid naar hun hoofdstad toe. Ik geef je een voorbeeld; zelf werk ik in Eindhoven, grote industriestad met veel techbedrijven. Eindhoven is economisch, wetenschappelijk een hele belangrijke stad voor Nederland en staat op nummer3 van economische belangrijkste regio van Nederland met veel kenniswerkers uit binnen en buiten Europa, maar je kunt niet makkelijk de grens over met het OV, terwijl Düsseldorf,Keulen, Brussel, goede aansluitingen zouden geven aan de rest van Europa en de wereld. Ook zie je dat het Belgisch OV het heel erg moeilijk heeft. Daarom zou het goed zijn als er meer samenwerking zou zijn en uiteindelijk integratie. Anders komt de DB langs en kapen zij alles weg. Nu weer even terug op de weg, Belgie is eigenlijk één groot doorvoerland,waar veel landen en bedrijven doorheen razen, maar wat ook veel geld kost terwijl andere landen hiervan profiteren. Alleen daarom al vind ik het sociaal dat de rekening bij de EU word neergelegd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Ds79m » ma 07 aug 2017, 18:24

^^ Werkgelegenheid genereren door belastinggeld te gebruiken om mensen iets te laten doen zonder enige toegevoegde waarde schiet natuurlijk niet echt op. Wat dat betreft is het misschien een gemiste kans geweest om (zoals Pino al aangaf) in een eerder tijdperk de bewegwijzering in de verschillende landen niet wat meer op elkaar af te stemmen. De huidige praktijk is echter dat er veel verschillende systemen zijn, die allemaal op hun manier eigenlijk wel redelijk goed functioneren. Het zou bijvoorbeeld niet echt beter worden om de Duitse bewegwijzering te vervangen door de Franse of andersom, terwijl zowel Duitsers als Fransen prima uit de voeten moeten kunnen met elkaars borden.

Het enige wat je wel kan stellen, is dat wanneer er voor nieuwe bewegwijzering wordt gekozen, er eens gekeken kan worden over de grens of er al een systeem voorkomt dat aan het merendeel van de wensen voldoet. Dat voorkomt dat je geld moet uitgeven aan het ontwerpen van een nieuw systeem, terwijl dat denkwerk elders al is verricht. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan NBA, wat in principe toch gewoon het debiele broertje van de Duitse bewegwijzering op de snelwegen is. Maar de overgang naar 1 algemeen systeem binnen de EU is in de praktijk veel te duur voor het beperkte nut.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Mandelsoft » ma 07 aug 2017, 18:44

In Nederland is het zelfs met de NBd nog moeilijk om iedereen op één lijn te krijgen met dezelfde standaard, waardoor je gedrochten krijgt als bij de Ring Parkstad. Ik moet er niet aan denken hoe dit uit gaat pakken met meerdere landen als er andere nummeringssystemen en die hele exoniemendiscussie erbij komt. Dat roept om problemen.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Vinny » ma 07 aug 2017, 20:55

Op zich kan dat natuurlijk wel alleen de huidige tendens is precies omgekeerd. Ook in Nederland gaan wegbeheerders steeds meer hun eigen visie projecteren op wegwijzers die onder hun verantwoordelijkheid vallen. De NBD is maar zeer ten dele geslaagd om dit weer een beetje de andere kant op te laten bewegen.

Om het voor België eenvoudiger te maken, zie ik liever dat Vlaanderen en Wallonië weer onder één parapluie vallen qua wegwijzers en maximumsnelheden. Dat levert al genoeg reden tot polemieken op dus dat zal er wel niet echt van komen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » ma 07 aug 2017, 21:13

Zullen we beginnen met alle Vlaamse provincies één uniform beleid te maken..?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie