Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Vinny » vr 11 mar 2016, 18:52

Klopt. Ik ben overigens van mening dat de bestemming in de andere taal prima tussen haakjes kan worden toegevoegd op de wegwijzers, maar dan moet de wegbeheerder wel beter zijn best doen om de leesbaarheid te garanderen. Daar gaat het nu vaak mis.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Widejo » vr 11 mar 2016, 18:55

Is het gebruik van de witte cirkels met daarin de bepaalde afkorting van het land nog veel in omloop? Ik vond het altijd wel een nette toevoeging aan de vermelding dan alleen een naam.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 mar 2016, 19:17

Vinny schreef:Klopt. Ik ben overigens van mening dat de bestemming in de andere taal prima tussen haakjes kan worden toegevoegd op de wegwijzers, maar dan moet de wegbeheerder wel beter zijn best doen om de leesbaarheid te garanderen. Daar gaat het nu vaak mis.
Het gaat hier om die EU-borden met de landsnaam er in, die vaak op ongeveer een kilometer voor de grens staan. Geen echte bewegwijzering dus.
Widejo schreef:Is het gebruik van de witte cirkels met daarin de bepaalde afkorting van het land nog veel in omloop? Ik vond het altijd wel een nette toevoeging aan de vermelding dan alleen een naam.
Landenovaaltjes? Ja hoor, in sommige landen wel. Duitsland gebruikt ze bijvoorbeeld. Nederland heeft ze niet gebruikt, slechts in een enkel geval staat er in platte tekst (D) achter een bestemming. Meest bekende voorbeeld is Meppen (D), omdat de A37 ook vlak langs het Drentse Meppen loopt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » vr 11 mar 2016, 19:35

^^
Ik heb die Pays-Bas altijd al bijzonder gevonden, het stukje Nederland dat aan Franstalig België grenst is ook een erg mooie streek :D

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door waldo79 » vr 11 mar 2016, 19:37

De Vlaamse Voerstreek mag er ook wezen :mrgreen:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » za 12 mar 2016, 1:32

^^
Dat wel, een steeds meer opkomende streek danzkij particuliere Nederlandse investeringen ;)
Om nog terug op de plaatsen te komen, ook de NMBS, houdt zich aan de eerder besproken systematiek.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Ds79m » za 12 mar 2016, 8:14

^^ Bij de NMBS heb je ook dezelfde traditionele problemen rond de taalgrens en in de regio Brussel. Onderaan de trap hangt een scherm dat aangeeft dat op het bovengelegen spoor de trein naar 's-Gravenbrakel vertrekt. Boven gekomen blijkt op het scherm daar dan opeens dat het om een hele andere trein gaat, die naar Braine-le-Comte moet.

Echt mooi wordt het wanneer de vertragingen de volgorde van de treinen wat door elkaar gehusseld wordt. Dan kom je op het goede perron voor de trein naar Leuven, en blijkt volgens het bord de trein naar Louvain-la-Neuve te komen. Maar dat is dus niet het Frans voor Leuven, maar een andere stad.

Voor een buitenlander zijn dit soort fratsen gewoon niet te volgen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door jdb2 » wo 16 mar 2016, 8:56

Voor een buitenlander plaats je gewoon dit bord.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » wo 16 mar 2016, 11:25

Ds79m schreef:^^ Bij de NMBS heb je ook dezelfde traditionele problemen rond de taalgrens en in de regio Brussel. Onderaan de trap hangt een scherm dat aangeeft dat op het bovengelegen spoor de trein naar 's-Gravenbrakel vertrekt. Boven gekomen blijkt op het scherm daar dan opeens dat het om een hele andere trein gaat, die naar Braine-le-Comte moet.

Echt mooi wordt het wanneer de vertragingen de volgorde van de treinen wat door elkaar gehusseld wordt. Dan kom je op het goede perron voor de trein naar Leuven, en blijkt volgens het bord de trein naar Louvain-la-Neuve te komen. Maar dat is dus niet het Frans voor Leuven, maar een andere stad.

Voor een buitenlander zijn dit soort fratsen gewoon niet te volgen.
Ik vind dat altijd opmerkelijk hoe alles plotsklop van taal verandert bij het passeren van de gewestgrenzen. Op de nieuwe Desirotreinen met die schermen, kan je dat goed zien (en horen want die treinen hebben een volautomatisch omroepsysteem).
Naar bestemmingen van internationaal belang wordt trouwens in 4 talen verwezen en omgeroepen. Nederlands, Frans, Duits en Engels. Het gaat dan over HST-stations en de nationale luchthavens.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » ma 02 mei 2016, 16:13

Het AWV blijkt toch actief bezig te zijn met de vernieuwing en modernisering van onze bewegwijzering. Ik heb een rits dienstorders gevonden.

Deze is zeer interessant omdat het handelt over bewegwijzeringhiërarchie, correcte plaatsing van wegwijzers en ook een correctie opmaak van de bewegwijzering zelf. De nieuwsoortige bewegwijzering op autosnelwegen hebben blijkbaar ook het volgnummer F15.2 meegekregen.

Link naar het document betreffende de reguliere bewegwijzering

http://wegenenverkeer.be/sites/awv/file ... 015-14.pdf

Hier een link naar een document betreffende tijdelijke en werfsignalisatie

http://wegenenverkeer.be/sites/awv/file ... lwegen.pdf

Hier een uitsnede uit het eerste document

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op ma 23 mei 2016, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Rene » di 03 mei 2016, 0:36

Ik wist dat men er mee bezig was.
Dank voor het melden van de PDF-bestanden.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Mandelsoft » ma 23 mei 2016, 0:51

Vandaag heb ik door België gereden en weer nieuw Antwerpen-design wegwijzers gespot. Ik heb helaas geen foto's kunnen nemen en ik weet niet of ze al bekend zijn. De volgende locaties heb ik niet eerder gezien:
  • E313: Knooppunt Antwerpen-Oost, komende vanuit Hasselt.
  • A12: Knooppunt Antwerpen-Haven, komende vanuit KP Antwerpen-Noord.
  • A12: Knooppunt Antwerpen-Noord, komende vanuit de haven. Hier waren al wegwijzers geplaatst, maar ik ben er niet zeker van of er nog echt nieuwe tussen zaten.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Widejo » ma 23 mei 2016, 13:04

Gisteren moest ik naar de luchthaven van Antwerpen, op de terugweg viel mij op dat "Aachen Aken" nog altijd op de bewegwijzering staat bij Antwerpen-Oost.
Blijft Aachen nu wel of niet?
Mandelsoft schreef:A12: Knooppunt Antwerpen-Noord, komende vanuit de haven. Hier waren al wegwijzers geplaatst, maar ik ben er niet zeker van of er nog echt nieuwe tussen zaten.
Is dat het gedeelte van de werkzaamheden bij Ekeren?
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » ma 23 mei 2016, 14:08

Widejo schreef:Gisteren moest ik naar de luchthaven van Antwerpen, op de terugweg viel mij op dat "Aachen Aken" nog altijd op de bewegwijzering staat bij Antwerpen-Oost.
Blijft Aachen nu wel of niet?
Het blijft "Aken (Aachen) ". Er is niets veranderd aan de algemene regels aangaande exoniemen.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Widejo » ma 23 mei 2016, 14:32

^^
Ik bedoelde eigenlijk meer of het doel in zijn algemeenheid verdwijnt.
Hamburg, meine Perle

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » ma 23 mei 2016, 14:51

Widejo schreef:Gisteren moest ik naar de luchthaven van Antwerpen, op de terugweg viel mij op dat "Aachen Aken" nog altijd op de bewegwijzering staat bij Antwerpen-Oost.
Blijft Aachen nu wel of niet?
Betreft het nieuwe bewegwijzering? Normaal gezien zou Aken inderdaad verdwijnen.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Widejo » do 26 mei 2016, 13:08

^^
Ik geloof niet dat het vernieuwde bewegwijzering is. Maar dan is het mij nu wel duidelijk dat Aachen niet meer terugkomt!

Trouwens, ik heb nog even een blik op streetview gedaan. Maar ik weet toch wel zeker dat ik op dit portaal Aachen (Aken) heb zien staan.
Ik was daar namelijk aan het schuiven aangezien ik bij oprit Borgerhout de snelweg op kwam.
https://www.google.nl/maps/@51.2120666, ... 6656?hl=nl
Hamburg, meine Perle

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door boe! » do 26 mei 2016, 20:03

Widejo schreef:Maar ik weet toch wel zeker dat ik op dit portaal Aachen (Aken) heb zien staan.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn.
Afbeelding

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Widejo » do 26 mei 2016, 20:08

Dus toch, heb ik het goed gezien. Ja ik lees nu wel dat het inderdaad Aken (Aachen) is i.p.v. andersom.
Maar ik dacht dat het doel ging verdwijnen. Bedankt voor de foto!
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » vr 27 mei 2016, 15:40

Eerlijk gezegd vind ik Hasselt een logischere bestemming dan Aken, Hasselt is een knooppunt in het netwerk terwijl Aken een indirect doel is. Maar wellicht zet men dat wel op de borden voor de vele vrachtwagenchaffeurs naar Duitsland. In die zin is het dus wel te begrijpen want vrachtwagenchauffeurs zullen een groot deel van de 'ter plekke onbekenden' zijn en tot slot zijn wegwijzers vooral die groep bedoeld.

Trouwens: het lijkt alsof die '500 meter' in een groter lettertype weergegeven wordt dan 'Ring'. Weet iemand waarom dat is?

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Robbert297 » vr 27 mei 2016, 15:46

Waarom staat er op dat bord eigenlijk Luik? Hoort dat niet gewoon Liége te zijn?
Alfa schreef:Trouwens: het lijkt alsof die '500 meter' in een groter lettertype weergegeven wordt dan 'Ring'. Weet iemand waarom dat is?
Ik denk dat als "Ring" in een groter lettertype was geweest, dan zou het takje van de "g" waarschijnlijk in de bies terecht komen.
Laatst gewijzigd door Robbert297 op vr 27 mei 2016, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door keokiracer » vr 27 mei 2016, 15:48

Het is België hè, dit is de Ring Antwerpen, ruim in Vlaanderen. Taalwet enzo...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Robbert297 » vr 27 mei 2016, 15:50

^^ Dan mag je mij eens uitleggen waarom in Nederland Luik wordt vervangen door Liége...
Слава Україні

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door keokiracer » vr 27 mei 2016, 15:52

Welk deel van Belgische Taalwet begreep je niet Robbert? Hier in Nederland hoeven we ons daar natuurlijk niets van aan te trekken.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » vr 27 mei 2016, 15:58

Alfa schreef:Eerlijk gezegd vind ik Hasselt een logischere bestemming dan Aken, Hasselt is een knooppunt in het netwerk terwijl Aken een indirect doel is. Maar wellicht zet men dat wel op de borden voor de vele vrachtwagenchaffeurs naar Duitsland. In die zin is het dus wel te begrijpen want vrachtwagenchauffeurs zullen een groot deel van de 'ter plekke onbekenden' zijn en tot slot zijn wegwijzers vooral die groep bedoeld.

Trouwens: het lijkt alsof die '500 meter' in een groter lettertype weergegeven wordt dan 'Ring'. Weet iemand waarom dat is?
Het kan voor de haven gedaan zijn, inderdaad. Op de E314 is Aken wel vervangen geweest door het meer logische Hasselt. Wat de puntgrootte betreft, cijfers kunnen altijd bedriegelijk groter overkomen maar in dit geval lijkt er inderdaad een echt verschil te zijn. Vroeger zou men beide even groot gemaakt hebben en de G van 'Ring' hebben laten doorlopen via een inkeping in de bies van het bord. Dat is een gebruik dat min of meer aan het verdwijnen is.
Robbert297 schreef:Waarom staat er op dat bord eigenlijk Luik? Hoort dat niet gewoon Liége te zijn?
Gezien de locatie van het bord in het Vlaams gewest, hoort hier Luik te staan ipv Liège (met accent grave). ;)
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op vr 27 mei 2016, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Robbert297 » vr 27 mei 2016, 16:00

keokiracer schreef:Welk deel van Belgische Taalwet begreep je niet Robbert? Hier in Nederland hoeven we ons daar natuurlijk niets van aan te trekken.
Ik snap dat het de Belgische Taalwet is, maar als beide landen dat nou eens op een gelijke manier doen, dan wordt het al weer een stuk duidelijker voor sommigen.
Слава Україні

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door keokiracer » vr 27 mei 2016, 16:05

^^ Het probleem is dat ze het in België niet eens op 1 manier doen. Want tweetalig (eigenlijk drietalig) en niemand wil iets toegeven dus doen we het onnodig ingewikkeld. Daar is die hele taalwet voor.
In Vlaanderen zie je alleen Nederlandstalige namen, maakt niet uit of de plaats in Franstalig Wallonië ligt (voorbeeld zie bord hierboven) en voor Wallonië geldt exact het tegenovergestelde, daar wordt overal de Franstalige naam gebruikt, maakt niet uit of de plaats in Vlaanderen ligt. Bijvoorbeeld Anvers voor Antwerpen. Hoe het in het Brusselse Gewest zit weet ik niet, zal wel een of andere clusterfuck-combinatie zijn...
In Nederland zeggen we :EE: en gebruiken we de Nederlandstalige namen voor Vlaanderen (en Brussel) en de Franstalige namen voor Wallonië.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » vr 27 mei 2016, 16:24

^^
Zoals je al in je uitleg aangeeft,is het eigenlijk allemaal supereenvoudig en éénduidig. In Brussel wordt gewoon alles tweetalig gedaan. ;)

Zoals hier te zien, op het kleine stukje van de R0 dat op het grondgebied van het BHG ligt.

https://www.google.be/maps/@50.8309649, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » vr 27 mei 2016, 16:33

Wimpie25 schreef:
Alfa schreef:Eerlijk gezegd vind ik Hasselt een logischere bestemming dan Aken, Hasselt is een knooppunt in het netwerk terwijl Aken een indirect doel is. Maar wellicht zet men dat wel op de borden voor de vele vrachtwagenchaffeurs naar Duitsland. In die zin is het dus wel te begrijpen want vrachtwagenchauffeurs zullen een groot deel van de 'ter plekke onbekenden' zijn en tot slot zijn wegwijzers vooral die groep bedoeld.

Trouwens: het lijkt alsof die '500 meter' in een groter lettertype weergegeven wordt dan 'Ring'. Weet iemand waarom dat is?
Het kan voor de haven gedaan zijn, inderdaad. Op de E314 is Aken wel vervangen geweest door het meer logische Hasselt. Wat de puntgrootte betreft, cijfers kunnen altijd bedriegelijk groter overkomen maar in dit geval lijkt er inderdaad een echt verschil te zijn. Vroeger zou men beide even groot gemaakt hebben en de G van 'Ring' hebben laten doorlopen via een inkeping in de bies van het bord. Dat is een gebruik dat min of meer aan het verdwijnen is.
Wat aan deze borden verder opvalt is dat Breda en 'haven' op dezelfde regelhoogte geplaatst worden als 'Eindhoven en Luik' op het andere bord. Ik weet niet of ik dacht wel zo'n goed idee vind. Op het eerste gezicht zou je denken dat de leesbaarheid en rust daarmee ten goede komt. Maar in de praktijk resulteert het vooral in een onnodig leeg linkerbord. Breda en haven zouden veel leesbaarder zijn in een groter lettertype en centraler geplaatst.

Overigens snap ik dat '1' '2' systeem niet meer. Ik dacht dat '1' stond voor rijden in wijzerzin en '2' voor rijden in tegenwijzerzin. Waarom staan dan in de zwarte bies zowel 1 en 2 te lezen? Ik denk trouwens dat ze dat systeem best afschaffen, want hoeveel mensen zouden dat verstaan?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Mark » vr 27 mei 2016, 16:46

Alfa schreef:Overigens snap ik dat '1' '2' systeem niet meer. Ik dacht dat '1' stond voor rijden in wijzerzin en '2' voor rijden in tegenwijzerzin. Waarom staan dan in de zwarte bies zowel 1 en 2 te lezen? Ik denk trouwens dat ze dat systeem best afschaffen, want hoeveel mensen zouden dat verstaan?
Ikzelf vind/vond het altijd erg verwarrend omdat de Ring Antwerpen ook bestaat uit een R1 en R2 waarmee deze cijfers nogal een conflict mee vormen. Uit eerdere discussies op het forum vonden meer Nederlanders het niet echt verhelderend werken als ik mij goed herinner.

Plaats reactie