Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » vr 06 jan 2017, 11:45

Het is inderdaad zo dat de regio's in België op socio-economisch vlak in de praktijk aparte naties zijn. Het is echter ook zo dat we nog steeds een Belgische unie vormen. De hele unie plukt de vruchten van elkanders goed beleid maar zit ook met de gebakken peren als het wanbeleid van 1 lidstaat begint af te stralen op al de rest.

[Weetje]
De bevolking van België is - vooral dankzij Europese migratie - zeer sterk gegroeid. 1,5 miljoen op 15 jaar itt 1 miljoen in de periode 1975-2000. Over het algemeen groeit de Belgische bevolking minder snel dan die van Nederland. In 1900 had België nog bijna dubbel zoveel inwoners dan Nederland (4 mln tegenover 2,5). 1 van de redenen hierachter is dat België samen met het VK aan de wieg stond van de industriële revolutie en dus de bevolking al in de beginfase sterk is gegroeid. De opeenvolgende wereldoorlogen hebben dan weer een flinke knauw achtergelaten.
[/Weetje]

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » za 07 jan 2017, 1:24

Welke bedrijven produceren de lichtbakken eigenlijk nog? Het is wel een beetje te vrezen dat ze stoppen met de productie als de markt te klein wordt. Nu blijft enkel Vlaanderen over. En zoveel nieuwe lichtbakken worden er daar ook niet meer geplaatst.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Rene » za 07 jan 2017, 11:57

Lichtbakken zijn ook totaal overbodig. Retroreflecterend is prima. En mocht men bij enkele knooppunten toch zonodig permanent verlichte borden willen, dan kun je een standaard retroreflecterend bord natuurlijk ook aanstralen, zo nodig met LED-licht.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » za 07 jan 2017, 13:26

België heeft jaren zelf haar lichtbakken geproduceerd maar daar is ergens in de jaren 2000 een einde aan gekomen. Het enige dat nog binnenlands gefabriceerd wordt zijn de glasvezelplaten die de bewegwijzering zelf vormen. Gezien er nog maar op een handvol locaties in Vlaanderen nieuwe lichtbakken staan, denk ik dat 2017 het jaar wordt waarin we definitief een streep onder de bewegwijzeringsvorm kunnen trekken.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door tompie » za 07 jan 2017, 13:38

^^
Vandaag is de uitspraak van Magnette al afgezwakt door de waals minister van openbare werken. Het komt erop neer dat de borden die boven de weg hangen intern verlicht zullen blijven en het enkel de borden zijn naast de weg die gaan vervangen worden door reflecterende borden. Dit is dus hetzelfde beleid als in vlaanderen. Minister Ben Weyts heeft ook al verklaard dat inwendige verlichte borden zullen blijven bestaan in Vlaanderen .
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Lambo19 » za 07 jan 2017, 13:53

volgens mij worden lichtbakken slechts door een bedrijf geproduceerd in Vlaanderen, ik dacht ergens gevestigd in West-Vlaanderen. Nogal een zielige vertoning van Magnette om te stellen dat alle lichtbakken verwijderd moeten worden omdat ze niet in Wallonië worden geproduceerd. :facepalm:

Het Waals gewest heeft al geen geen geld om hun wegennet in een aanvaardbare tot goede staat te houden met debacles als de A601 tot gevolg. Nu hebben ze dus ook geen middelen meer om de energiefactuur te betalen. :mrgreen:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » za 07 jan 2017, 13:56

Alfa schreef:Welke bedrijven produceren de lichtbakken eigenlijk nog? Het is wel een beetje te vrezen dat ze stoppen met de productie als de markt te klein wordt. Nu blijft enkel Vlaanderen over. En zoveel nieuwe lichtbakken worden er daar ook niet meer geplaatst.
Is er een groot verschil in productie tussen de Belgische lichtbakken waarover we hier spreken (bermbord, portaalbord of uitsmijter) en intern verlichte handwegwijzers? Want die laatste komen buiten België natuurlijk nog wel voor - om te beginnen in Nederland.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » za 07 jan 2017, 17:20

In België kenden we ook inwendig verlichte handwegwijzers en verkeersborden. Qua techniek waren die gelijk aan de grote lichtbakken. Ze stammen wel af uit een tijd dat elk land zelf haar eigen technologieën in de praktijk bracht. Ik weet niet of de modernste versies die er nog geweest waren, ook zo uniek waren.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » za 07 jan 2017, 17:38

Pino schreef:
Alfa schreef:Welke bedrijven produceren de lichtbakken eigenlijk nog? Het is wel een beetje te vrezen dat ze stoppen met de productie als de markt te klein wordt. Nu blijft enkel Vlaanderen over. En zoveel nieuwe lichtbakken worden er daar ook niet meer geplaatst.
Is er een groot verschil in productie tussen de Belgische lichtbakken waarover we hier spreken (bermbord, portaalbord of uitsmijter) en intern verlichte handwegwijzers? Want die laatste komen buiten België natuurlijk nog wel voor - om te beginnen in Nederland.
Technologisch niet. Het zijn gewoon lichtbakken zoals zoveel winkels ze hebben als uitstalraam. Alleen moeten ze wel aan bepaalde door uitvoeringsvoorwaarden voldoen. Dus het wordt toch maatwerk.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » za 07 jan 2017, 17:39

Ik heb trouwens gezien dat er vorig jaar nog een nieuwe dienstorder verschenen is voor het gebruik van lichtbakken. Dat is opvallend. Dat betekent dat in principe lichtbakken ook terug geplaatst zullen worden in Limburg, Vlaams-Brabant en Antwerpen.

https://wegenenverkeer.be/sites/awv/fil ... 016-04.pdf
IVS (intern verlichte signalisatie) zal geplaatst worden op locaties die voldoen aan onderstaande cumulatieve voorwaarden:

I. Locatie in het netwerk: IVS zal voorzien worden bij belangrijke beslismomenten op autosnelwegen om grote omrijfactoren te vermijden.
Volgende locaties komen hiervoor in aanmerking:

•kruispunten van autosnelwegen (verkeerswisselaars);
•kruispunt van een snelweg met een primaire weg I.

II. Locatie op het kruispunt: IVS zal enkel voorzien worden bij de finale beslismomenten zijnde de
laatste signalisatie voor het afsplitsen van rijbanen (voorbeeld in bijlage 1)

III. IVS zal enkel voorzien worden op wegsecties waar een hoger contrast vereist is, i.e.:

•in permanent verlichte wegsecties;
•in dynamisch verlichte wegsecties.
Dus niet op wegen waar geen verlichting aanwezig is.

Er is dus sprake van een koerswijziging en een heromarming van intern verlichte bewegwijzering. We mogen dus aannemen dat de test in Brugge positief werd beoordeeld, want de uitvoeringsvereisten leggen led-borden op ('minstens 50.000 branduren') die bedekt zijn met een retroreflecterende laag zoals dat experiment in Brugge.

Ter vergelijking: de vorige dienstorder uit 2007 sprak nog van een uitdovingsbeleid (http://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=302878)
Laatst gewijzigd door Alfa op za 07 jan 2017, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Rene » za 07 jan 2017, 17:52

Niet slim om "intern verlicht" voor te schrijven.
Men had beter "verlicht" kunnen voorschrijven - waar aangestraald ook onder valt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » za 07 jan 2017, 17:55

^^Waarom denk je dat aanstralers beter zijn dan intern verlichte bewegwijzering? In combinatie met retroflecterende bewegwijzering geven externe aanstralers vaak een 'lichtvlek' op het bord. Dat probleem hebben intern verlichte wegwijzers niet. En het laagje doorschijnende doorschijnende retroreflecterende folie neemt alle traditionele bezwaren die in het verleden tegen lichtbakken geuit werden weg.

Het is ook een kwestie van de boel uniform te houden wat uitvoering betreft. Op dat vlak is het in Vlaanderen trouwens tegenwoordig meer gehomogeniseerd dan in Nederland. De verplichting van muizegrijze palen voor alle verkeersborden bv.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 07 jan 2017, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Lambo19 » za 07 jan 2017, 18:09

Aanstralers zijn ook nooit op grote schaal gebruikt geweest in België zoals bv. in de U.K. Uit esthetisch standpunt ben ik er ook geen fan van, geef me dan maar een ouderwetse duidelijke lichtbak. ;)

Indien men bij vervanging van bewegwijzering op snelwegen terug voor lichtbakken kiest, vind ik dat een positieve evolutie. Zeker gezien de toepassing van LED bij intern verlichte bewegwijzering de onderhoudsgevoeligheid aanzienlijk daalt. Wel ligt de kostprijs hoger dan bij reflecterende borden, dat is mogelijk doorslaggevend voor de wegbeheerder.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Vinny » za 07 jan 2017, 19:06

Ik moet zeggen dat ik intern verlichte wegwijzers ook beter vind als er slecht zicht is. De reflecterende meuk in Nederland is als het mistig is en als de weg in een bocht loopt zodat de koplampen er niet echt op schijnen gewoon slecht leesbaar. Het is heel erg inspannend rijden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Robbert297 » za 07 jan 2017, 19:11

^^ Daar stoor ik mij ook altijd aan. De borden worden daar erg slecht leesbaar door.
Слава Україні

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Davy » za 07 jan 2017, 19:12

Ook dauw of rijmvorming is een drama. In extreme gevallen wordt een reflecterend bord zelfs compleet onleesbaar, zeker op portaalbewegwijzering.

Het model in Brugge combineert de voordelen van beide types en minimaliseert de nadelen van lichtbakken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » za 07 jan 2017, 19:14

Ik denk dat de kostprijs voor de meeste afdeling toch een té groot bezwaar is. Gezien de eerder gequote dienstorder toch al van vorig dateert en nu op het eigenste moment en masse lichtbakken worden vervangen door nieuwe reflecterende wegwijzers, komt er weinig van in de praktijk. Het lijkt mij dus vooral een nobel voornemen dat het licht niet zal zien.

Wat dat betreft zou ik liever hebben dat men een dienstorder zou opstellen waar deftig alle aspecten van de opmaak van bewegwijzering wordt in opgelijst. Liefst in combinatie met detailrichtlijnen waar de Agentschappen en fabrikanten zich aan moeten houden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » za 07 jan 2017, 19:43

^^Je moet goed lezen. De dienstorder legt enkel intern verlichte signalisatie op op beslissingspunten. In de praktijk dus enkel de portalen bij knooppunten.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » za 07 jan 2017, 20:38

We zullen zien wat de toekomst brengt, we zitten ook nog met de projecten in Antwerpen.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Lambo19 » za 07 jan 2017, 20:57

^^
Is het bekend of er tegenwoordig nog nieuwe portalen worden geplaatst met neerwaartse pijlen? Bij mijn weten is nooit officieel gezegd dat er uitsluitend opwaartse pijlen worden geplaatst op nieuwe portalen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » za 07 jan 2017, 21:20

^^
Bij mijn weten wel. In het Limburgse worden regelmatig nieuwe portalen geplaatst, ook op het OWN, en die hebben allemaal nog klassieke neerwaarts wijzende pijlen.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Mikhail » za 07 jan 2017, 22:49

In Antwerpen blijft men voortgaan op het elan van opwaartse pijlen. Voor het eerst heb ik nu ook borden met opwaartse pijlen opgemerkt, dit op de E19, afrit Mechelen-Noord richting Antwerpen, op de splitsing richting Willebroek/Mechelen zijn oude lichtbakken op het portiek vervangen door nieuwe reflecterende borden met opwaartse pijlen naar het nieuwe type die je op de ring van Antwerpen terugvindt.

Waarom combineert men voor de portieken niet het beste van de 2 werelden? Een nieuwe intern verlichte lichtbak uit West-Vlaanderen met led licht tezamen met het nieuwe type opwaartse pijlen uit Antwerpen. Lijkt mij toch een goed compromis, ipv naast elkaar te werken...
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » zo 08 jan 2017, 0:37

Was er niet onlangs een nieuw portaal met opstaande pijlen gespot op de E17 nabij Gent? Dan lijkt het dus niet beperkt te blijven tot Antwerpen.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door tompie » zo 08 jan 2017, 6:50

^^ Daar op de E17 bij Gent staan inderdaad nieuwe led-lichtbakken met opstaande pijlen. Alleen is het nog in de oude layout en is het niet zo geslaagd als de antwerpse borden.
belgie is zo slecht nog niet

Ruben
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 04 mei 2011, 17:53

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Ruben » ma 09 jan 2017, 17:36

Wat moeten we verstaan onder opstaande pijlen in de oude lay-out?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » ma 09 jan 2017, 17:43

Door de vallende pijl 180 graden te draaien. Ongelooflijk lelijk. Ik heb die borden ook gezien. Blijft treurig dat er zo weinig consistentie is in allerlei zaken in België.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Lambo19 » ma 09 jan 2017, 19:00

Dat de lay-out van de nieuwe borden niet altijd perfect is ben ik het mee eens. Daarvan afgezien vind ik het toepassen van opstaande pijlen een goede ontwikkeling wat betreft bewegwijzering. Dit bord bv. had heel wat duidelijker en fraaier geweest mocht men geopteerd hebben voor een groter lettertype en opstaande pijlen. Overigens zijn de wegnummers te klein en had men moeten kiezen voor twee aparte borden. De lichtbak die er vroeger hing had duidelijk grotere wegnummers. In de andere rijrichting hang vandaag nog steeds deze lichtbak.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » wo 11 jan 2017, 21:21

Nog even in het licht van lichtbakken (excuses voor de woordspeling). De inwendig verlichte LED-verkeersborden die er in Leuven al sinds 2010 hangen zijn ook te bezichtigen op Streetview.

https://www.google.nl/maps/@50.8845033, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Lambo19 » di 17 jan 2017, 18:58

^^
Ik heb nooit geweten dat die verkeersborden intern verlicht waren. Bestaan er nog soortgelijke exemplaren?

Ook leuk: een dynamisch zonebord met daaronder een permanent exemplaar :arrow: https://www.google.be/maps/@50.8830777, ... 56!5m1!1e1

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » di 17 jan 2017, 19:32

^^
Hetgeen dat er bij mijn weten het dichts bij komt, zijn de verkeersborden voor voetgangersoversteekplaatsen die ook ingebouwde LED-flashers hebben en die 's nachts inderdaad ook intern verlicht zijn.

Die inwendig verlichte Zonde-30 bordjes in Leuven zijn allemaal één voor één defect gegaan en nooit vervangen geweest. Ze zijn ook reflecterend dus uiteindelijk is dat nooit een grote ramp geweest.

Plaats reactie