Vernieuwing bewegwijzering Vlaanderen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door harry » do 28 feb 2013, 21:43

^^ ...en soms zelfs de daar gangbare kleuren.
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Vinny » do 28 feb 2013, 22:47

Men is in Wallonië vast erg trots dat ze zo'n bord hebben weten te ontwerpen, ik vind het persoonlijk juist extra verwarrend omdat je twee verschillende betekenissen voor dezelfde informatie geeft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 996
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door jdb2 » do 28 feb 2013, 23:12

Om het nog duidelijker te maken hadden ze misschien de letter (F) kunnen toevoegen aan het wegnummer.
Overigens vind ik dat dit bord aantoont wat het probleem is om A en E nummers door elkaar te gebruiken. Het lijkt nu alsof A19 en E403 één dezelfde weg zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Pino » vr 01 mar 2013, 8:59

Vinny schreef:Men is in Wallonië vast erg trots dat ze zo'n bord hebben weten te ontwerpen, ik vind het persoonlijk juist extra verwarrend omdat je twee verschillende betekenissen voor dezelfde informatie geeft.
Het bord staat volgens mij in Vlaanderen, gezien het gebruik van het doel Centrum en het mede bewegwijzeren van het exoniem Rijsel. Je verwarring begrijp ik wel. Maar "twee keer dezelfde informatie" is natuurlijk een betrekkelijk begrip. Het is zeker verdedigbaar dat een Frans N-nummer andere informatie is dan een Belgisch N-nummer. Hoe dan ook vind ik wel dat de informatie "Frans N-nummer" op een wat ondermaatse manier wordt gegeven. Het schildje ademt België, met het gebruik van SNV en de kleinere N. De kleur mag dan anders zijn, maar dat valt onvoldoende op, zou ook kunnen worden afgedaan als een fout op het bord. Zet de N op zijn Frans op 100% hoogte en je brengt het Franse gevoel al een stuk beter over. Misschien ook een schildje met rechte hoeken om het Franse gevoel echt te activeren.
Vinny schreef:http://www.majhost.com/gallery/mrtnrln/ ... eem01b.png

Ik heb drie fundamentele problemen met het vorkbord:
1. Kleurverschil OWN/HWN: Hoewel het onderscheid tussen deze wegen in de kleurcode van de bewegwijzering gemaakt kan worden, vind ik dat vorkborden bij voorkeur in één kleur uitgevoerd moeten worden. Systeem heb je o.m. in Italië en is echt stukken fijner voor het oog.
2. Informatieoverschot op vorkboden: Het aantal doelen op vorkborden moet worden geminimaliseerd, volgens het "less is more" principe. Voor meer doelen moeten regel- of afstandsborden de leemte invullen. In dit geval moet zeker de witte bestemming weg.
3. Het aanduiden van de volgende afrit is leuk, maar geeft een disbalans in de uitlijning, en kan verward worden met een wegnummer (dat probleem kent Denemarken ook op zijn snelwegbewegwijzering). Kortom, ik zou het weglaten - temeer het nummer wel terugkomt op het afstandsbord.
Enigszins verlaat nog wat andere problemen (ben het verder met je eens):
4. Het gebruik van de kleur wit: je krijgt nu feitelijk afritbewegwijzering in drie kleuren en de kleur wit presteert qua leesbaarheid gewoon niet goed genoeg. Gewoon blauw als OWN-kleur gebruiken, of groen als snelweg-kleur, maar de Vlaamse uitvinding om nog een derde kleur tevoorschijn te toveren zou toch het eerste zijn dat ik terug zou draaien.
5. Ontbreken van het afritnummer op het 800m-bord. Wat nog wordt versterkt door het aangeven van het nummer van de volgende afrit. Die ik in principe trouwens ook gewoon zou weglaten op het vorkbord, behoudens situaties waarin lokale geleiding nodig is.

Nog wat betreft de witte bestemming: ik volg het idee dat zeer belangrijke witte doelen wel wat meer verdienen dan een servicebord. Maar als het doel van je afrit "Leuven" is, is het volkomen logisch dat je die afrit pakt op weg naar het UZL.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 01 mar 2013, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Tommy » vr 01 mar 2013, 9:15

Nog een voorbeeldje: Verwijzing naar deFranse A25...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Mandelsoft » vr 01 mar 2013, 11:40

^^ Die staat dan weer eens niet in de kleur schild van het land waar het in ligt, zodat het suggereert dat je naar de Belgische A25 gaat... die aan de andere kant van het land ligt. Goh, wat zijn we weer eens consequent :roll:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 996
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door jdb2 » vr 01 mar 2013, 17:15

Op het gele omleidingsbord ernaast, staat het wel in de juiste kleur
http://goo.gl/maps/25yr0

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Mandelsoft » vr 01 mar 2013, 17:42

Gek, in Nederland is dat meestal andersom :roll:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Wimpie25 » vr 01 mar 2013, 18:05

Mandelsoft schreef:^^ Die staat dan weer eens niet in de kleur schild van het land waar het in ligt, zodat het suggereert dat je naar de Belgische A25 gaat... die aan de andere kant van het land ligt. Goh, wat zijn we weer eens consequent :roll:
Ik zou daar niet te hard over preken, Nederlands is wat dat betreft eveneens alles behalve consequent. Of moet ik beginnen over de verwijzing naar de A12 komende vanuit Nederland die er al in alle kleuren had gestaan voordat men er uiteindelijk is in geslaagd om het correct te doen ;)

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Mandelsoft » vr 01 mar 2013, 18:10

^^ Wij waren pak 'm beet 15 jaar geleden erg consequent in Nederland. We hollen de laatste tijd hard achteruit sinds ANWB zonodig re-design moest invoeren, nu vooral nu enkele gemeenten aankomt met eigen brouwsels (foei, Zoetermeer en Almelo!). Dat fakellen we net zo hard af als Belgische inconsequenties...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Vinny » vr 01 mar 2013, 18:42

Hierin moet ik Wimpie wel gelijk geven. Het is in Nederland vrij zelden gelukt om een buitenlands nummer correct weer te geven, de laatste tijd gaat het juist wat beter. Maar de Belgische A 1 werd bijvoorbeeld weergegeven in een Duits autobahn-schildje. Bij Nieuweschans heeft heel lang een verouderd wegnummer gehangen, de kleurcode was ook lang niet altijd juist.

Het bord staat volgens mij in Vlaanderen, gezien het gebruik van het doel Centrum en het mede bewegwijzeren van het exoniem Rijsel. Je verwarring begrijp ik wel. Maar "twee keer dezelfde informatie" is natuurlijk een betrekkelijk begrip. Het is zeker verdedigbaar dat een Frans N-nummer andere informatie is dan een Belgisch N-nummer. Hoe dan ook vind ik wel dat de informatie "Frans N-nummer" op een wat ondermaatse manier wordt gegeven. Het schildje ademt België, met het gebruik van SNV en de kleinere N. De kleur mag dan anders zijn, maar dat valt onvoldoende op, zou ook kunnen worden afgedaan als een fout op het bord. Zet de N op zijn Frans op 100% hoogte en je brengt het Franse gevoel al een stuk beter over. Misschien ook een schildje met rechte hoeken om het Franse gevoel echt te activeren.
Ik ging er vanuit dat het bord in Moeskroen stond, dat ligt in Wallonië - maar ik trok wellicht te snel mijn conclusies.
Mijn probleem met de kleurstelling heeft betrekking op de kleur van de bestemmingen. Naar Frankrijk staat in het groen kader het hoofddoel en de ondergeschikte plaatsnamen in het wit. Volgens de Belgische kleurcode betreft het dan een verwijzing via een snelweg en stadsdelen. Volgens mij is daar in beide gevallen geen sprake van, hoewel het wel voorsteden van Lille betreft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door HAFRABAisfun » vr 01 mar 2013, 18:47

Wel, dat ging inderdaad fout, Ronq en Halluin moesten blauw zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Vinny » vr 01 mar 2013, 18:58

Ik heb de locatie gevonden:
https://maps.google.nl/maps?q=Poperinge ... -2.38&z=16

Kudo's voor de consistentie, het staat op alle borden rondom deze rotonde zo. Alleen het wegnummer is niet meer N 17... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door harry » vr 01 mar 2013, 20:05

Vinny schreef:Ik heb de locatie gevonden
Had ik je ook zo kunnen vertellen natuurlijk. Het leek me zelf nogal duidelijk waar dit bord staat.
Vinny schreef:Alleen het wegnummer is niet meer N 17...
Inderdaad:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Vinny schreef:Mijn probleem met de kleurstelling heeft betrekking op de kleur van de bestemmingen. Naar Frankrijk staat in het groen kader het hoofddoel en de ondergeschikte plaatsnamen in het wit.
Dat volgt dus helemaal de Franse regels: grote plaatsen op groen, kleinere op wit.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Wimpie25 » vr 01 mar 2013, 21:00

^^
Ook de handwegwijzers zijn aangepast. Het komt wel wat vreemd over omdat groen mij toch altijd onmiddelijk aan een snelweg doet denken :D

https://maps.google.nl/maps?q=Poperinge ... ,1.35&z=16

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 996
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door jdb2 » vr 01 mar 2013, 22:44

^^ Interessant. Zijn er nog meer van die kruispunten die vlak op een grens liggen?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Wimpie25 » vr 01 mar 2013, 23:05

Waarschijnlijk wel maar vrijwel geen van die anderen zullen een bewegwijzering hebben die zo specifiek op het buurland afgesteld is ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Vinny » vr 01 mar 2013, 23:26

In dat kader is dit ook heel leuk:
https://maps.google.nl/maps?q=Poperinge ... 45,,1,5.82

Vroeger stond naar de D 948 Belgische wegwijzers, maar die zijn verdwenen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Alfa » vr 01 mar 2013, 23:44

Mandelsoft schreef:^^ Die staat dan weer eens niet in de kleur schild van het land waar het in ligt, zodat het suggereert dat je naar de Belgische A25 gaat... die aan de andere kant van het land ligt. Goh, wat zijn we weer eens consequent :roll:
Maar die wordt nooit als A25 bewegwijzerd. Ik vind het dus een beetje gezochte kritiek. Niemand zal dit verwarrend vinden.
Wimpie25 schreef:^^
Ook de handwegwijzers zijn aangepast. Het komt wel wat vreemd over omdat groen mij toch altijd onmiddelijk aan een snelweg doet denken :D

https://maps.google.nl/maps?q=Poperinge ... ,1.35&z=16
Ook opvallend dat er Lille (Rijsel) staat ipv het normale Rijsel (Lille).

En aub geen opmerkingen dat dat beter altijd zo zou zijn. Daarvoor bestaat het andere topic

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Vinny » za 02 mar 2013, 0:04

https://maps.google.nl/maps?q=Hazebroek ... 8,,1,-8.09
Zo verwijst men in Frankrijk zelf naar snelwegen. In België kan dat tot verwarring leiden, omdat N wegen ook in een blauw schildje staan met witte letters. Volgens het Belgische principe had er verwezen moeten worden naar de E 42.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Vinny » za 02 mar 2013, 0:15

Zo ziet in Frankrijk een verwijzing naar de Belgische A 19 er uit:
https://maps.google.nl/maps?q=Hazebroek ... 6,,1,-1.26
Een verwijzing naar een snelweg met een E nummer ben ik niet tegengekomen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 996
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door jdb2 » za 02 mar 2013, 0:18

Verwarring of niet, op de plaats waar die wegwijzer staat zul je daarna geen Belgische wegwijzer meer tegenkomen.
Het heeft dus niet veel nut om naar de E42 te verwijzen als je die niet meer in Frankrijk tegenkomt.
In dat geval hadden de Fransen ook A19 in een wit kader moeten plaatsen.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 996
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door jdb2 » za 02 mar 2013, 0:22

^^ Of eigenlijk de kleuren omkeren, dus Ieper in het blauw en A19 in het groen :p

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door harry » za 02 mar 2013, 10:25

jdb2 schreef:^^ Interessant. Zijn er nog meer van die kruispunten die vlak op een grens liggen?
Luxemburg doet de buitenlandse nummers (waaronder de Belgische N68) op hun eigen manier:
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Sophie » za 02 mar 2013, 10:29

Alfa schreef:
Mandelsoft schreef:^^ Die staat dan weer eens niet in de kleur schild van het land waar het in ligt, zodat het suggereert dat je naar de Belgische A25 gaat... die aan de andere kant van het land ligt. Goh, wat zijn we weer eens consequent :roll:
Maar die wordt nooit als A25 bewegwijzerd. Ik vind het dus een beetje gezochte kritiek. Niemand zal dit verwarrend vinden.
Natuurlijk wordt die als A25 bewegwijzerd. Tussen de Voerstreek en Cheratte is de A25 deel van de E25, maar ten zuiden daarvan niet.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 996
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door jdb2 » za 02 mar 2013, 13:35

Vinny schreef:Ik heb de locatie gevonden:
https://maps.google.nl/maps?q=Poperinge ... -2.38&z=16

Kudo's voor de consistentie, het staat op alle borden rondom deze rotonde zo. Alleen het wegnummer is niet meer N 17... :dyn_hyp:
Wat betreft dat bord, als je dan toch de stijl wilt aanpassen aan het buurland had ik het beter zo gedaan:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 996
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door jdb2 » za 02 mar 2013, 13:42

Let wel, het algemene ontwerp van mijn bord zoals de pijlvorm, is niet bedoeld om ook op z'n Frans te zijn maar is gewoon mijn eigen ontwerp.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Alfa » za 02 mar 2013, 15:45

Timmetje schreef:
Alfa schreef:
Mandelsoft schreef:^^ Die staat dan weer eens niet in de kleur schild van het land waar het in ligt, zodat het suggereert dat je naar de Belgische A25 gaat... die aan de andere kant van het land ligt. Goh, wat zijn we weer eens consequent :roll:
Maar die wordt nooit als A25 bewegwijzerd. Ik vind het dus een beetje gezochte kritiek. Niemand zal dit verwarrend vinden.
Natuurlijk wordt die als A25 bewegwijzerd. Tussen de Voerstreek en Cheratte is de A25 deel van de E25, maar ten zuiden daarvan niet.
Daar twijfel ik aan: zie hier. Maar zelfs mocht het niet zo blijft het punt overeind dat het écht niet verwarrend is als aan de andere kant van het land naar de A25 verwezen wordt.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Mandelsoft » za 02 mar 2013, 15:57

Punt blijft wel dat het vrij vaag is dat hiermee de Franse A25 wordt bedoeld...
En ja, de Belgische A25 komt wel degelijk voor op wegwijzers: http://maps.google.be/maps?hl=nl&ll=50. ... ,1.79&z=14
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waarom geen ''NBA'' voor Belgie?

Bericht door Pino » za 02 mar 2013, 19:35

Vinny schreef:Mijn probleem met de kleurstelling heeft betrekking op de kleur van de bestemmingen. Naar Frankrijk staat in het groen kader het hoofddoel en de ondergeschikte plaatsnamen in het wit. Volgens de Belgische kleurcode betreft het dan een verwijzing via een snelweg en stadsdelen. Volgens mij is daar in beide gevallen geen sprake van, hoewel het wel voorsteden van Lille betreft.
Ik had het bord inderdaad gelezen als een verwijzing naar stadsdelen en een snelweg, dus ik kan het alleen maar volkomen met je eens zijn. Maak er desnoods een bord volledig in Franse stijl van, dan kunnen mensen die informatie ook op zijn Frans duiden zonder dat ze in Frankrijk zijn. Maar dit soort mengsels zijn voor de weggebruiker niets anders dan hoogst verwarrend.

Plaats reactie