Moderator: Moderatoren
Er bestaan naar mijn mening nog veel "slechtere" lettertypes dan TERN die op bewegwijzering voor komen. Zoals Caractères.Snelwegfreak schreef:Niet alleen zijn het kleine bordjes, ook is het lettertype enorm ruk. Die twee factoren samen maken het een drama.
Dat betekent nog niet dat dit een goed lettertype is. Geenszins zelfs. Voor voet- en fietspaden prima, bibeko kan het misschien nog nét. Maar voor de rest; snel vergeten.
Hoe deel je een lettertype voor bewegwijzering eigenlijk in tussen slecht en goed als ik vragen mag?Snelwegfreak schreef:Dat betekent nog niet dat dit een goed lettertype is. Geenszins zelfs. Voor voet- en fietspaden prima, bibeko kan het misschien nog nét. Maar voor de rest; snel vergeten.
Uhm.. Monde is wereld in deze.
Volgens mij staan de wegwijzers in Moeskroen. Dat is een faciliteitengemeente in Wallonië, de overheid is verplicht om de bewegwijzering eveneens in het Nederlands te doen. Over het algemeen wordt de taalwet adequaat gevolgd, omdat dit een politiek hangijzer is. Mensen worden erg boos als "hun" taal in de verdrukking komt.
Even verduidelijken, faciliteiten zijn niet gelijk aan Absolute tweetaligheid. De overheid kan er voor kiezen om op bepaalde vlakken in meerdere talen met de inwoners te communiceren. Dat kan bijvoorbeeld bewegwijzering zijn, maar dat is daarom geen verplichting.Vinny schreef: ↑do 08 feb 2018, 19:41Volgens mij staan de wegwijzers in Moeskroen. Dat is een faciliteitengemeente in Wallonië, de overheid is verplicht om de bewegwijzering eveneens in het Nederlands te doen. Over het algemeen wordt de taalwet adequaat gevolgd, omdat dit een politiek hangijzer is. Mensen worden erg boos als "hun" taal in de verdrukking komt.
Code: Selecteer alles
Rue
Cypriaan De Rore
straat
Het kan natuurlijk ook zijn dat de NL versie de oorspronkelijke naam is en het Frans een vertaling.
Mysterieus. Blijkbaar staat het straatnaambordje in Kraainem. Dat is een Vlaamse faciliteitengemeente waarvan de meerderheid der inwoners Franstalig is. Het is opmerkelijk dat de gemeente überhaupt een straatnaam vernoemd naar een Vlaams nationalistische denker, en vervolgens de Nederlandse naam verkeerd heeft...Alfa schreef: ↑za 10 feb 2018, 18:18^^Ik denk eerder https://nl.wikipedia.org/wiki/Frans_Van_der_Elst. Ergens ook ironisch dat de voorvechter van federalisme een straat naar hem genoemd kreeg op de gewestgrens tussen Brussel en Vlaanderen, en dat de naam anders gespeld wordt aan weerskanten van die grens. Exemplarisch voor het gebrek aan samenwerking en het botsfederalisme.