Vernieuwing bewegwijzering België

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » ma 19 okt 2020, 13:24

Chris schreef:
ma 19 okt 2020, 13:21
Nou, nou wat een zware bewoordingen over iets als een afritsymbool. Je kan er toch moeilijk omheen dat een afritsymbool veel duidelijker is dan een nummer in een kader dat op verschillende manieren en kleuren vormgegeven kan zijn. Daarnaast betwijfel ik of de gemiddelde weggebruiker - die geen expert internationale bewegwijzering is - ook 'binnen twee afritten' opvalt wat het betekent.
Ooit concrete klachten gehoord dan over België? Ik over zo ongeveer alle elementen in de bewegwijzering, maar over deze nou echt nooit.

En ik ontken niet dat het symbool duidelijker is. Maar je betaalt er wel een prijs voor, in materiaal en flexibiliteit wanneer je een wat complexere situatie bewegwijzert. Zie je voor een deel terug in wat we in Nederland dan moeten gaan doen, namelijk terugvallen op de suboptimale oplossing van ruiteren (wat je dan dubbel raakt, omdat juist in die complexe situatie elementen ineens niet meer staan waar ze normaal staan). Met een ruimtelijk efficiëntere oplossing met een kleurvlak zonder symbool hoef je daar minder snel naar terug.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 19 okt 2020, 16:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 19 okt 2020, 13:24

^^
Je zou eigenlijk bijna kunnen stellen dat het Internationale Afritssymbool dan toch niet zo internationaal verspreid is. Bovendien mag je niet vergeten dat het Belgische systeem wel degelijk een pijlvorm bevat en het nummer bij een enkele afrit minstens drie keer prominent voorkomt.

Het Britse systeem is inderdaad eentje dat dicht bij het Belgische aanleunt. Ook op andere ontwerpvlakken.

Wat betreft de beschikbaarheid van informatie op het publieke domein. De zaken die Vlaanderen zelf ontworpen heeft sinds de overdracht, zijn beschikbaar als omzendbrieven. Er gaat wel enig zoekwerk aan vooraf en een coherent enkelvoudige publicatie kan je het amper noemen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 19 okt 2020, 13:45

Wimpie25 schreef:
ma 19 okt 2020, 13:24
Je zou eigenlijk bijna kunnen stellen dat het Internationale Afritssymbool dan toch niet zo internationaal verspreid is.
Overzichtje:
- Symbool: Noorwegen, Zweden, Finland, Nederland, Luxembourg, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Spanje, Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Kroatië, Griekenland, Zuid-Korea, Chili [en Polen met het knooppunt-symbool]
- Tekst 'afrit' in lokale taal: VS, delen van Canada, Australië, Nieuw Zeeland, Peru, Thailand, Maleisië, Indonesië
- Kleurvlak: België, Denemarken, UK, Ierland, Portugal, Zuidelijk Afrika, China, Taiwan, Japan, delen van Canada

Vast nog wel wat meer in iedere categorie. Allemaal internationaal genoeg.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » ma 19 okt 2020, 13:47

Chris schreef:
ma 19 okt 2020, 12:50
Ik heb het Deense systeem juist helemaal niet logisch gevonden. Een afritsymbool zou het in één keer duidelijk maken terwijl je nu verbanden moet gaan zoeken wat dit nummer betekent... Geen enkel ander land toont een afritnummer op deze manier, daar zal wel een reden voor zijn.
Die reden is dus schijnbaar omdat het in heel Europa gangbaar is want eenduidig ofzo. Voor iets wat elke afrit weer terugkomt, vind ik een afritsymbool echt overdreven. Maar goed, zo kijkt iedereen er weer anders tegenaan. Smaken verschillen!
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 19 okt 2020, 14:47

Ik denk dat er helemaal geen discussie zou zijn als heel Europa voor cijfers in een gekleurd vlak zou hebben gekozen. In elk land hetzelfde kleurgebruik creëert hetzelfde verwachtingspatroon.

Pino heeft zeker wel een terecht punt betreft ruimtegebruik.
Maar hoe terecht die kritiek ook is, ik heb het idee dat steeds meer landen in Europa kiezen voor afritsymbolen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 19 okt 2020, 14:59

Heeft het er misschien mee te maken dat België (en het VK) bij de eersten waren om afritnummering in te voeren? Sowieso hebben wij wat bewegwijzering betreft vaker geprobeerd om zelf het warme water uit te vinden terwijl andere landen sneller leentjebuur zijn gaan spelen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 19 okt 2020, 15:04

^^ Kuch, die hebben waarschijnlijk eerst even over de plas gekeken en daar leentjebuur gedaan.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 19 okt 2020, 15:10

^^ België was een kleine 10 jaar ná het VK. Hoe dan ook in een periode dat afritsymbooltjes nog nergens waren gezien (volgens mij begin jaren '90 - maar was nu Duitsland de eerste of Spanje?). In de keuze tussen kleurvlak en een woord 'afrit' was het een volkomen logische keuze, zeker in een meertalig land. Het VK was op haar beurt weer ruim na de VS, maar de VS zat en zit in het 'tekst-kamp', dus in dat element zat weinig leentjebuur.
mavas schreef:
ma 19 okt 2020, 14:47
Ik denk dat er helemaal geen discussie zou zijn als heel Europa voor cijfers in een gekleurd vlak zou hebben gekozen. In elk land hetzelfde kleurgebruik creëert hetzelfde verwachtingspatroon.

Pino heeft zeker wel een terecht punt betreft ruimtegebruik.
Maar hoe terecht die kritiek ook is, ik heb het idee dat steeds meer landen in Europa kiezen voor afritsymbolen.
Wallonië is de eerste uit het 'kleurvlak'-kamp die over gaat. De rest met afritsymbool is overgekomen uit het tekst-kamp of zijn landen die hun eerste afritnummering met symbool hebben ingevoerd. Het zou leuk zijn als kleurvlak-landen dezelfde kleurstelling hadden gehad, maar dat is uiteindelijk even onnodig als harmonisatie van kleuren, wegnummer-schildjes en wegnummer-prefixen.

Uiteindelijk maakt ieder land hier maar een eigen keuze. Graag alleen wel gemotiveerd, want ik word zoals men kan zien wat nerveus van het achter elkaar aanlopen onder het motto "andere landen doen het ook". Dan kan ik alleen maar zeggen: als we denken goede redenen te hebben om bijvoorbeeld het internationaal vrij gangbare centrum-symbool lekker te laten voor wat het is, waarom is dan deze discussie zogenaamd voorbij op het internationale aspect? Anyway, veel belangrijker dan de vraag naar efficiënter ruimtebeslag vind ik de vraag hoe je het afritsymbooltje dan neer zet. Ruiters gaan ergens nog wel, maar je moet ze groot genoeg uitvoeren. De kleine onderbordjes in Zwitserland en met name Zweden vind ik gewoon niet goed; je ziet ze pas laat echt goed. Die in Zweden zijn nog wat kleiner dan die in Zwitserland. Uiteindelijk vind ik het ook niet positief dat we in Nederland het nummer op kleinere lettergrootte zijn gaan neerzetten toen we over gingen op afritsymbool.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 19 okt 2020, 15:23

België heeft bij mijn weten ergens in de jaren 70 afritnummering ingevoerd, toen een groot deel van het huidige netwerk er al lag en er op een meer Brits geïnspireerd signalisatiesyteem is overgestapt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 19 okt 2020, 15:37

Wimpie25 schreef:
ma 19 okt 2020, 15:23
België heeft bij mijn weten ergens in de jaren 70 afritnummering ingevoerd, toen een groot deel van het huidige netwerk er al lag en er op een meer Brits geïnspireerd signalisatiesyteem is overgestapt.
Ik kan de post niet meer zo snel vinden, maar ik kwam een post van jou tegen waarin je suggereert dat de oude Belgische stijl met losse groen-gele borden het gevolg is van het feit dat de afritnummering juist enkele jaren was ingevoerd ná de snelweg-bewegwijzering met lichtbakken. Juist toen die lichtbakken er allemaal net stonden, kwamen de afritnummers en was het niet goed te doen om te integreren. Juist ook omdat je niet even een ruiter zet op een lichtbak.

Ik vind trouwens niet dat de oude Belgische snelweg-bewegwijzering heel Brits aandeed. Waar je het alleen wel ergens terug ziet, is in het gangbare stramien van de wegwijzers. 1500m-800m-uitsmijter is redelijk 1 mijl - halve mijl - uitsmijter zoals gangbaar op Britser snelwegen. En de (dus iets later ingevoerde) wijze van afritnummers aangeven doet wat Brits aan. In ieder geval meer Brits dan Spaans - om maar het andere Europese land te noemen dat al in de jaren '70 afritnummers had.

EDIT: oude post gevonden
Wimpie25 schreef:
do 02 jan 2014, 15:43
De afritnummering is er gekomen in 1978. Vier jaar nadat Bruggen & Wegen het nieuwe inwendig verlichte bewegwijzeringsysteem had geïntroduceerd. Autosnelwegen kregen als eerste de nieuwe wegwijzers met als gevolg dat er tegen 1978 al het één en ander stond. De makkelijkste én goedkoopste manier om afritnummers daarin te integreren, was dus om reflecterende bordjes aan de al bestaande uitsmijters te bevestigen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 19 okt 2020, 15:52

Volgens mij komt de tekst van Wimpie uit een digitaal magazine over de ontwikkeling van het wegennet of van de site van Rien. Ik heb het namelijk wel eens eerder gelezen. Voor de jaren '70 was de oplossing om met groene bordjes te werken briljant: want voor mij was het meteen duidelijk dat het een afritnummer was terwijl die dingen in Nederland nog niet eens bestonden. En ik wist het al gelijk bij het eerste bord na de grens. In Nederland is de afritnummering pas ver in de jaren '90 ingevoerd en toen eerst met tekst 'afrit' en later met het symbooltje. In Wallonië kiezen ze nu er voor om gewoon het symbooltje dat door de weggebruiker duidelijker wordt gevonden te gaan gebruiken. Dus nu weten Henk, Ingrid, Fatima en Achmed dat ook zodra ze bij Visé het Waals gewest binnen rijden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 19 okt 2020, 16:08

Het viel vooral op dat de afritnummering op reflecterende borden was uitgevoerd. Dit in een tijd dat zowat elk verkeersbord en wegwijzer op de autosnelwegen inwendig verlicht was.
Dat gaf inderdaad aan dat het een "last-minute" toevoeging is aan een reeds bestaand systeem.

Overigens, de eerste uitsmijters in Vlaanderen waar het nummer in het bord zelf verwerkt was, spraken ook voluit over "UITRIT X"

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 19 okt 2020, 18:19

Is de pijl eigenlijk niet voldoende als symbool dat het een afrit betreft? Sowieso is de pijl ook in het befaamde afritsymbool het belangrijkste element. Zelfs in die mate dat ik me afvraag wat de toegevoegde waarde van de rest van het symbool is.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 19 okt 2020, 19:27

Dan moet ik toch terugdenken aan de befaamde Redesign-pijlen op de A12 in Den Haag (Streetview). Op dit forum extreem verguisd, want zonder hartkoppijl verloor het hele symbool alle waarde etc etc. De soep werd uiteraard niet zo heet gegeten, maar ik vond het wel een bepaald mindere uitvoering van het symbool. Omgekeerd zou ik alleen een pijl ook weinig waard vinden, of je die nou op zijn Belgisch onder het nummer zet of bijvoorbeeld een schuin hartkoppijltje links van het afritnummer. Het is het hele plaatje van het symbool dat het een sterk geheel maakt, en dat symbool is wel zo geslaagd dat zelfs varianten als linkerafrit en “afrit van een enkelbaans weg” wel beklijven. Dat maakt ook dat Poolse alternatief van een knooppuntsymbool zo waardeloos.

Nee, zeker in rechtsrijdende landen zie ik maar één echt bruikbaar alternatief voor het afritsymbool in gangbare vorm. En dat is een apart kleurvlak.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 19 okt 2020, 20:11

Pino schreef:
ma 19 okt 2020, 13:45
- Tekst 'afrit' in lokale taal: VS, delen van Canada, Australië, Nieuw Zeeland, Peru, Thailand, Maleisië, Indonesië
En ook delen van Nederland. Nog jaren en jaren.

Off-topic, sorry.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 19 okt 2020, 20:45

^^ Waarschijnlijk ongeveer even lang als dat er in Frankrijk nog borden sortie zullen staan. Of exit in Oostenrijk en Tsjechië.

Voor alle duidelijkheid: mijn “delen van Canada” was een verwijzing naar het feit dat de provincies daar eigen bewegwijzering hebben met redelijke verschillen. Ook op dit punt. Québec heeft een kleurvlak, British Columbia en Alberta exit, en dan hebben de provincies om Québec heen (Ontario en New Brunswick) een nummer op groene achtergrond zonder voorafgaand woord of symbool. Door de vaste positie op het bord is dat ook een soort kleurvlak.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 19 okt 2020, 21:12

harry schreef:
ma 19 okt 2020, 20:11
Pino schreef:
ma 19 okt 2020, 13:45
En ook delen van Nederland. Nog jaren en jaren.

Off-topic, sorry.
Een speurtocht op Streetview leert mij dat er ook in Vlaanderen nog borden met UITRIT op staan.

Bij deze ook een voorbeeld van hoe Vlaanderen afritnummering in bewegwijzering verwerkt

Geplaatste speld
In de buurt van A3, 3060 Bertem
https://maps.app.goo.gl/JLYwA8EXp7SvM4fs7

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 20 okt 2020, 1:14

Met een afritsymbool wordt https://www.google.com/maps/@50.8612487 ... 384!8i8192 dit bord bv echt niet duidelijker (hoewel er zeker plaats genoeg is).

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » di 20 okt 2020, 11:36

In dit ensemble zou het al moeilijker zijn met de aanwezige ruimte om de nieuwe afritnummering erin te verwerken

E19
E19, 1830 Vilvoorde
https://maps.app.goo.gl/qX9f1t5Ly9Tkycm37

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 20 okt 2020, 13:10

Alfa schreef:
di 20 okt 2020, 1:14
Met een afritsymbool wordt https://www.google.com/maps/@50.8612487 ... 384!8i8192 dit bord bv echt niet duidelijker (hoewel er zeker plaats genoeg is).
https://goo.gl/maps/5jxUf9Z89SB3TZz6A

De oude situatie vond ik duidelijker. Maar op zich zou een ruiter met het afritsymbool prima kunnen lijkt me.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 20 okt 2020, 21:09

Alfa schreef:
Waarom niet?

Afbeelding

Uit onderstaande één op één vergelijking blijkt ook wel hoe vreselijk dramatisch het originele bord is. Mijn brouwsel is véél kleiner in vierkante meters (46,5 versus 73 m2) met een kleinere letterhoogte (400 mm in plaats van 500 mm), maar toch veel beter leesbaar door een logische inrichting, plaatsing van elementen en gebrek aan onnodig "middenschrift".

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 20 okt 2020, 21:59

^^ Mooi. Ik zou alleen de donkere balk op de uitsmijter iets verhogen, zodat het afritnummer (als tegengesteld aan het ovaal) op dezelfde letterhoogte kan als de afstandsaanduiding verder naar links. Nog beter lijkt me trouwens een volledig blauwe uitsmijter met afritnummer linksboven en N3 linksonder. Of als dat te Nederlands is N3 nog steeds linksboven en het afritnummer op de onderste regel. Uiteindelijk is die zwarte balk niet echt ergens voor nodig.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » di 20 okt 2020, 22:39

Dat het originele bord eigenlijk veel te groot is gekend, het is zelfs 1 van de grootste van Vlaanderen wat het aantal vierkante meters betreft.

Het beslissingsbord op het knooppunt heeft trouwens een grootte, indeling en ontwerpkenmerken die dichter tegen tegen dat van Snelwegfreak aansluiten.

Mooi ontwerp!

tompie
verkeersader

Bericht door tompie » wo 21 okt 2020, 5:24

Snelwegfreak schreef:
di 20 okt 2020, 21:09
Alfa schreef:
Waarom niet?

Afbeelding

Uit onderstaande één op één vergelijking blijkt ook wel hoe vreselijk dramatisch het originele bord is. Mijn brouwsel is véél kleiner in vierkante meters (46,5 versus 73 m2) met een kleinere letterhoogte (400 mm in plaats van 500 mm), maar toch veel beter leesbaar door een logische inrichting, plaatsing van elementen en gebrek aan onnodig "middenschrift".

Afbeelding
Ik zou zeggen: opsturen naar AWV die handel of hopen dat AWV hier meeleest :worship:
belgie is zo slecht nog niet

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » wo 21 okt 2020, 9:56

Denk dat hij met Liège al zijn eigen glazen heeft ingegooid. :p

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 21 okt 2020, 10:11

Dat punt gaat in het begeleidend schrijven ... :dyn_hyp:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 21 okt 2020, 12:13

Volgens mij laat ik de wegbeheerder juist zien hoe het wél moet ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » wo 21 okt 2020, 12:17

Dat gedoe met Liège zien we even door de vingers ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 21 okt 2020, 12:20

Dat staan we oogluikend toe :yes:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Ali
stadsweg

Bericht door Ali » za 24 okt 2020, 16:57

ik zou Aachen toevoegen over de E40, Hasselt naast Genk en de N3 van onder plaatsen op dezelfde hoogte als de andere wegnummers (E314 en E40)