Ooit concrete klachten gehoord dan over België? Ik over zo ongeveer alle elementen in de bewegwijzering, maar over deze nou echt nooit.Chris schreef: ↑ma 19 okt 2020, 13:21Nou, nou wat een zware bewoordingen over iets als een afritsymbool. Je kan er toch moeilijk omheen dat een afritsymbool veel duidelijker is dan een nummer in een kader dat op verschillende manieren en kleuren vormgegeven kan zijn. Daarnaast betwijfel ik of de gemiddelde weggebruiker - die geen expert internationale bewegwijzering is - ook 'binnen twee afritten' opvalt wat het betekent.
En ik ontken niet dat het symbool duidelijker is. Maar je betaalt er wel een prijs voor, in materiaal en flexibiliteit wanneer je een wat complexere situatie bewegwijzert. Zie je voor een deel terug in wat we in Nederland dan moeten gaan doen, namelijk terugvallen op de suboptimale oplossing van ruiteren (wat je dan dubbel raakt, omdat juist in die complexe situatie elementen ineens niet meer staan waar ze normaal staan). Met een ruimtelijk efficiëntere oplossing met een kleurvlak zonder symbool hoef je daar minder snel naar terug.