Vernieuwing bewegwijzering België

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door waldo79 » za 24 okt 2020, 17:00

Aken voegt weinig toe voor de E40, aangezien de route via de E314 korter is 8-)

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 24 okt 2020, 19:50

Bovendien is die stad qua grootte en functie min of meer vergelijkbaar met Luik. Dan hoeven niet beiden aangegeven te worden.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » za 24 okt 2020, 21:00

Het probleem is dat Aken van de bewegwijzering is gehaald. Richting die stad werd je vroeger inderdaad langs de E314. Knooppunt Heverlee was de eerste plaats in België waarop Aken werd vermeld. Komende van de andere richting op de E40 heeft het nooit op de bewegwijzering gestaan.

Circa 2009
Afbeelding

Pas vanaf knooppunt Lummen komt de bestemming terug

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op zo 25 okt 2020, 9:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 24 okt 2020, 21:47

Liège is als stedelijk gebied toch wel een stukje groter dan Aachen en ik denk ook qua industrieel belang. En het vertegenwoordigt eerst heel oostelijk Wallonië.

Brussel - Köln is overigens maar 2 kilometer verschil of je via de E314 of E40 gaat (waarbij de E314 net iets korter is).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 24 okt 2020, 21:51

^^ Met dat laatste kun je rechtvaardigen dat je het doel Aken compleet weg laat, lijkt me. Het is uiteindelijk ook weer niet zo’n enorme component van het verkeer van Brussel naar het oosten.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 24 okt 2020, 23:00

Er ligt nog heel wat voor Aken. Voor de E40 lijkt me Luik veel meer van betekenis en voor de E314 hoeft het niet bij Heverlee te verschijnen als afslaande richting.

@Chris: had niet nagerekend dat Heverlee - AK Aachen maar 2 km korter zou zijn via Genk - Heerlen dan via Luik-Verviers.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » zo 25 okt 2020, 8:47

Een Nederlandse oplossing a la Eindhoven vanaf Ridderkerk had misschien toch fijn geweest. Bij knooppunt Ridderkerk zelf het weglaten, daarna terug laten komen op zowel de A16 en (in de toekomst ook op) de A15.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » zo 25 okt 2020, 9:26

Dat het altijd als doel op de E314 is gebruikt, komt nog vaak terug in de verkeersberichtgeving.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op zo 25 okt 2020, 9:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » zo 25 okt 2020, 9:27

Oud en nieuw op 1 foto.
Op het oude bord staat Aken, Hasselt en Genk in doorgaande richting. Op het nieuwe bord Hasselt en Genk in doorgaande richting.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180503_03494754

Op de E313 vanuit Antwerpen is Aken wel gehandhaafd op de nieuwe borden. 8-)

TomTorquay
dorpsstraat

Bericht door TomTorquay » ma 26 okt 2020, 13:05

Geweldig consequent is dat niet. Bovendien dekken Hasselt en Genk nagenoeg dezelfde regio af, dus beiden aangeven is wat mij betreft overbodig. Dus geef mij toch maar Aachen op :KP: Heverlee. En Hasselt ipv Genk.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 26 okt 2020, 14:37

Dat zou niet echt correct zijn. Hasselt ligt niet aan de E314 en Genk is na Leuven de tweede grootste stad aan de autosnelweg. Bovendien beziet met Genk-Hasselt als Metropool Limburg.

TomTorquay
dorpsstraat

Bericht door TomTorquay » ma 26 okt 2020, 15:20

^^ Hasselt is provinciehoofdstad en telt meer inwoners dan Genk. Bovendien ligt Hasselt maar net het hoekje om vanaf :KP: Lummen. Op DRIP's en in verkeersberichten op de radio wordt Hasselt ook steevast gebruikt om het verkeer Gent → Limburg te sturen in geval van een incident te Brussel (dan wel Antwerpen). Bijvoorbeeld: "Verkeer van Gent naar Hasselt rijdt best over Antwerpen". Dus ik vind Hasselt absoluut verdedigbaar. Maar zoiets is natuurlijk subjectief. Waar we het, gezien je vermelding van Metropool Limburg, denk ik wel eens mee zijn: beiden vermelden is dubbelop en onnodig.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » di 27 okt 2020, 14:45

^^
Die dubbele vermelding ben ik mee eens. Da's ook pas zo op de bewegwijzering gekomen toen die in Vlaams-Brabant op de E314 is vernieuwd.

Vanaf Halen staan ze terug afzonderlijk. Al valt dat binnen de Limburgse context nog te begrijpen.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 27 okt 2020, 15:02

^^ Halen is ook de een-na-laatste afrit voor knooppunt Lummen. Zo vlak voor het knooppunt waar de twee doelen zich splitsen is het belangrijk om ze los te bewegwijzeren, zodat mensen bij het knooppunt niet in de war raken.

tompie
verkeersader

Bericht door tompie » do 24 dec 2020, 16:11

Snelwegfreak schreef:
za 17 okt 2020, 10:43
Wallonië gaat het afritsymbool invoeren, zo te zien naar Frans voorbeeld. Hiermee zou in Wallonië het groene vakje met geel cijfer verdwijnen en wordt het zwart op wit. Deze 'nieuwe' aanduiding zou beter te begrijpen zijn en meer in overeenstemming met alle buurlanden van België.

Afbeelding

Link: https://www.wallonie.be/fr/actualites/l ... n-routiere
Ondertussen zijn ze ook te spotten in het wild op de E42 Mons-Tournai, afritten 30-31 en 32.
belgie is zo slecht nog niet

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » vr 25 dec 2020, 16:49

^^ naar Frans voorbeeld.. niet verassend...

Is wellicht jammer voor iets wat typisch Belgisch is. Maar in Europees verband wellicht wel beter verklarend...

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » vr 25 dec 2020, 17:29

Geen zorgen, Vlaanderen stapt niet over op het nieuwe symbool.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 25 dec 2020, 18:10

^^ Helaas niet.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 02 jan 2021, 19:01

tompie schreef:
do 24 dec 2020, 16:11
Ondertussen zijn ze ook te spotten in het wild op de E42 Mons-Tournai, afritten 30-31 en 32.
Er staan her en der nog wat oude borden. Waaronder ook de uitsmijters, welke nog de oude lichtbakken zijn. Ik vraag me af of ze die nog gaan vervangen voor reflecterende borden.

Afrit 30: Maubray
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

(deze zal nog wel verdwijnen)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afrit 31/31 bis: Antoing

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(nog een oudje. Zal denk ik ook nog verdwijnen)
Afbeelding

Afbeelding
Afrit 32: Tournai Vaulx

Afbeelding

Afbeelding

(nog een te verwijderen oudje)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 02 jan 2021, 19:06

Waarom staat Vaulx in schuine letters en Tournai niet op de witte borden?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

tompie
verkeersader

Bericht door tompie » za 02 jan 2021, 19:21

^^ in Wallonie is het sinds enige tijd beleid om deelgemeentes of wijken cursief te zetten. Tournai is de hoofdgemeente.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 02 jan 2021, 19:31

Maar dan dus zonder streepje tussen de namen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 02 jan 2021, 19:34

^^ Het is weliswaar deelgemeente, maar wél komnaam. En kan dus ook zonder de hoofdplaats worden bewegwijzerd. Hier lijkt het een manier om de afrit een naam te geven die kan worden gekoppeld aan een invalsweg, zonder in de kluwen terecht te komen van plaats-windrichting. Dat leid ik dan maar af aan de doelen van de afrit (op de nieuwe borden), waarop alleen Tournai staat. Een soort Kleine Bareel dus, of Heidelberg/Schwetzingen.

Dat 1000m-bord in de middenberm, met pijl wijzend naar rechts, had ik nog niet eerder gezien op de Waalse borden. Op een 2x2-weg zulke borden in de middenberm vind ik trouwens bepaald overdreven.

Wat betreft de uitsmijter: ik heb wel lichtbak-uitsmijters in nieuwe stijl gezien. Met name omgeving Luik. In Henegouwen zijn de lichtbakken eerder juist weggehaald en vervangen door onverlichte bermborden (voorbeeld), maar ik denk dat men hier het Luikse voorbeeld gaat volgen. En dat dat een onderdeel van de klus is dat door een andere aannemer of in een ander rondje zal worden gedaan.

tompie
verkeersader

Bericht door tompie » za 02 jan 2021, 20:21

Wat betreft die uitsmijters denk ik ook dat ze die in één ronde gaan vervangen. Na de heraanleg van de E42 in Tournai-Froyennes staan daar na 2 jaar nog steeds tijdelijke borden aan de afritten als uitsmijter.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » do 28 jan 2021, 22:18

Wimpie25 schreef:
vr 25 dec 2020, 17:29
Geen zorgen, Vlaanderen stapt niet over op het nieuwe symbool.
Zou anders wel niet slecht zijn...

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » do 28 jan 2021, 22:28

Ik vind de nieuwe stijl in Wallonië voor afritaanduiding, borden en plaatsing veel beter dan de Vlaamse stijl, behalve dat wij de 1600 en 400m afritaanduiding borden hebben in Vlaanderen is de rest van de bewegwijzering nog altijd ‘Belgische stijl’ en daar hebben ze in Wallonië nu wel een stijlbreuk gemaakt door het vorkbord achter wege te laten.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » vr 29 jan 2021, 0:20

De zwart op witte afritnummers met een onnodig groot pictogram => geen meerwaarde.

Vlaanderen volgt al lang de Belgische stijl niet meer qua afritssignalisatie. Los van de service-borden op 1600 en 400 meter, gebruiken we al langer een afwijkend ontwerp voor het afritnummer en hebben ook onze uitsmijters een geüpdatete indeling.

Los van de portaalborden waar men nu echt werk van het "Antwerps Design op grote schaal aan het maken is".

Vlaanderen tracht het Belgische systeem als basis te nemen en daar gaandeweg eigen elementen en geleende buitelandse ideeën aan toe te voegen.

In het Waals Gewest maakt men er een soep van door een afkooksel van het Frans systeem uit te rollen dat vrijwel alle vlakken vloekt men de Belgische ontwerpkenmerken. Vervolgens is men nog eens bezig met dit aan een slakkengang in de wegenis te brengen en lijkt men geen deftig leesbare portaalborden meer te kunnen ontwerpen.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op za 06 feb 2021, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 29 jan 2021, 8:27

Het Waalse systeem bevat best een paar aardige ontwerpelementen, maar de uitvoering is een drama. Veel te klein en priegelig, en dan moet je nog beginnen over alle inconsistenties. Op zich zonde. En wat ze met portalen doen, daar hebben ze vermoedelijk niet eens een aanzet voor een systeem voor.

Vlaanderen heeft belangrijke stappen gezet met de portaalborden. In de bermborden zit nog genoeg waar ik niet enthousiast over word, maar het is consistent en het is leesbaar genoeg. Ik zou op de snelwegen graag nog eens een herontwerp van de vorkborden zien, en in wat mindere mate de afstandenborden.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 29 jan 2021, 9:54

Het grootste probleem in Vlaanderen, naast de landelijke inconsistentie en discontinuïteiten in het aanduidingenbeleid, dat er te snel naar 'middelschrift' (smaller font) gegrepen wordt. Zelfs als maar één bestemming te breed is, gaat álles in middelschrift. Dat is voor de leesbaarheid echt een doodzonde. Het lijkt haast wel alsof bordafmeting bepalend is voor de inhoud, terwijl dat andersom zou moeten zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » vr 29 jan 2021, 10:31

Van wat ik er van heb gezien op foto's lijkt dat afritnummer best goed te werken op de Waalse borden. Idealiter zou een combinatie van Waalse en Vlaamse elementen een verbetering zijn. Antwerpen-stijl portalen met Waalse afritnummers en minder middenschrift zou al heel wat verbeteren. Ik vind zelf de Waalse afstandenborden ook niet slecht, helemaal niet in vergelijking met wat het vervangt. Harmonisatie van het beleid kan dus wat opleveren lijkt me. De aankondiging van afritnaam op 400m heb ik altijd nog wat vreemd gevonden.
Discussieren is de kunst van het weglaten.