bewegwijzering 'Ring'

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

bewegwijzering 'Ring'

Bericht door Tommy » zo 29 aug 2010, 20:44

In deze draad http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... on#p446428 volgde men tóch de richting A26 Liège ipv 'Ring' omdat de wegwijzer niet duidelijk genoeg zou zijn.
De E25 Luxembourg staat er niet op en vele Nederlandse vakantiegangers zouden dit knooppunt dus verwarrend vinden hierdoor. Ik ben hier niet volledig mee akkoord. Een betere bewegwijzering zou zijn:
uitsmijter: A25 Liège Centre Ville
doorgaand verkeer: Ring E40 E42 E25 Autre directions

Ik vraag me dan ook af wat de modale Nederlandse vakantiegangers doen als deze (verondersteld) naar Parijs rijden langs de A12 van Antwerpen naar Brussel en het knooppunt Strombeek naderen:
Afbeelding
Ik hoop dat er geen één A12 Brussel kiest?! Want deze wordt geïnsinueerd als de grote weg (3 vakken rechtdoor)
Laatst gewijzigd door Tommy op wo 01 sep 2010, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door Vinny » zo 29 aug 2010, 21:05

De meeste Hollanders zullen hopelijk voor de E 19 kiezen. Maar goed, ik denk dat dit een plek is waar veel toeristen (die niet gewend zijn om op wegnummering te rijden) verkeerd rijden. R0 ring ziet er voor de leek uit als een locale bestemming, en Wemmel en Strombeek-Bever zijn nou niet echt eye-catching wereldsteden ofzo..., ik vrees dat mijn vader dit zou lezen als Ro ring en zich iets als een ringsteek parcours voor locale folkloreliefhebbers voorstelt, in plaats van een Ringweg om een hoofdstad... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18187
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door mavas » zo 29 aug 2010, 21:07

Ik zou hier persoonlijk gaan twijfelen als ik deze borden zie. Nergens zie ik echt relevante bestemmingen staan, zoals Gent, Charleroi, Namen, Lille, of noem elke grote plaats maar op.
De bestemmingen die op het afslaande bord staan, zijn voor Nederlanders nietszeggend, en het wegnummer Ro Ring staat wel erg klein op het afslaande bord.

Desalniettemin komt het gros van de Nederlanders niet over de A12 naar Brussel gereden maar via de oostelijker gelegen E-weg.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door harry » ma 30 aug 2010, 11:25

Ik geloof dat er even eerder wel een bord staat met diverse plaatsnamen en "volg ring".
Dat bord moet je dan niet missen natuurlijk...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door paolie » ma 30 aug 2010, 11:46

Inderdaad. Net zoals bij de Ring-Luik. Ook hier kom je eerst twee keer een bord tegen met "Luxembourg suivre Ring". Tsja, als je dan op het knooppunt zelf in de war raakt, dan heb je waarschijnlijk niet zo goed opgelet bij naderen van het knooppunt.
(En een goede reis verdient een goede voorbereiding. Normaal gesproken zul je toch van te voren al even uitgezocht hebben bij welke knooppunten je wat beter moet opletten).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door Vinny » ma 30 aug 2010, 12:23

Mwah, ik heb nog een krantenknipsel uit de jaren '80 waarin gesteld werd dat de A12 route de meest gemaakte fout was van Nederlanders op weg naar Frankrijk... :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door Ds79m » ma 30 aug 2010, 12:34

^^ Dat lag aan de warrige bewegwijzering bij Antwerpen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door harry » ma 30 aug 2010, 12:35

...en sinds die jaren 80 is de bewegwijzering in Antwerpen wel verbeterd. Brussel via Boom staat niet meer op de Ring (R1) aangegeven. Alleen Brussel via Mechelen dus.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door Vinny » ma 30 aug 2010, 12:41

Volgens mij is dat nu gekantelwalsd en wordt Brussel (via Boom) alleen zichtbaar gemaakt bij doorstromingsproblemen op de E 19.

Overigens, sinds in de loop van de jaren '90 de A 12 verbeterd is, is het wel de snelste route geworden naar Station Brussel-Noord... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door harry » ma 30 aug 2010, 13:16

Vinny schreef:Volgens mij is dat nu gekantelwalsd en wordt Brussel (via Boom) alleen zichtbaar gemaakt bij doorstromingsproblemen op de E 19.
Dat is alleen vlak na de afslag. Je bent dan dus nét de Ring af.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door Pino » ma 30 aug 2010, 13:55

paolie schreef:En een goede reis verdient een goede voorbereiding. Normaal gesproken zul je toch van te voren al even uitgezocht hebben bij welke knooppunten je wat beter moet opletten.
Eens, maar dan moet uit de bewegwijzering wel voldoende duidelijk zijn dat je je nu op zo'n knooppunt bevindt. Door de belangrijke rol van knooppunten in de navigatie moet in de knooppunt-bewegwijzering wel op de een of andere manier aandacht worden getrokken voor het feit dat je hier niet tegen de zoveelste afrit naar Nergenshuizen-Zuid aanloopt.

Een bord als op de foto wekt niet echt de indruk van een belangrijk punt. Wellicht doen de andere borden ter plaatse dat wel. Hoe dan ook heb ik het idee dat in België doorgaans wel voldoende de boodschap wordt overgebracht wanneer je een belangrijk knooppunt nadert. Landen als Duitsland en Frankrijk doen dat in mijn optiek nog een stukje beter. Daar is ook de ruimte voorhanden om extra voorwegwijzers te plaatsen. In de Benelux kan dat vaak niet. Tijdens een rondje Streetview dit weekend vond ik de bewegwijzering van Amerikaanse knooppunten om precies deze reden belabberd. Het zag er teveel uit als een gewone afrit, en door het gebruik van maar één doel per richting ontbreekt ook het gevoel dat bij een belangrijke splitsing hoort.

Je moet het de Amerikanen aan de andere kant nageven dat zij hun knooppunten gewoon meenemen in de afritnummering. Met een beetje voorbereiding / wegenkaart weet je dus wanneer je een knooppunt kunt verwachten, zodat je wellicht wat minder toeters en bellen nodig hebt om aan te geven "joehoe, dat knooppunt dat is nu !!!" Om die reden vind ik het ook jammer dat in België en Nederland geen nummer is toegekend aan knooppunten.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door paolie » ma 30 aug 2010, 14:09

Nummering zou inderdaad een verbetering zijn, maar persoonlijk zou ik het nog duidelijker vinden als de kruisende wegnummers duidelijk vermeld worden in een vooraankondiging. In België zou dit dan echter weer niet zo goed werken, aangezien veel wegen dubbele nummering hebben.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door Pino » ma 30 aug 2010, 14:18

Mwa. Op de Belgische afstandenborden ziet het er toch doorgaans prima uit, die afstandsaanduidingen naar knooppunten op basis van wegnummers. Het kan dus prima daar, ondanks dubbelnummeringen.

Wat mij betreft is het overigens én-én. Ik zie het liefste dat knooppunten worden genummerd én dat er duidelijke voorwegwijzers zijn. Duidelijke voorwegwijzers vergen daarbij duidelijke doelen (niet EXPO als je een belangrijke weg als de R0 kruist) en prominente vermelding van de kruisende wegnummers. In Nederland hollen we met de NBA wat dat betreft helaas achteruit, nu wegnummers pas voor het eerst worden vermeld op 600 meter van de splitsing.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door Vinny » ma 30 aug 2010, 14:22

Eens, maar dan moet uit de bewegwijzering wel voldoende duidelijk zijn dat je je nu op zo'n knooppunt bevindt. Door de belangrijke rol van knooppunten in de navigatie moet in de knooppunt-bewegwijzering wel op de een of andere manier aandacht worden getrokken voor het feit dat je hier niet tegen de zoveelste afrit naar Nergenshuizen-Zuid aanloopt.
Dat doe je gewoon door een knooppunt fatsoenlijk aan te kondigen, en door relevante bestemmingen te vermelden. Met een nummer na een y symbooltje als 17bis in een onleesbaar klein lettertype heb je de attentiewaarde van een vallend herfstblad te pakken... :roll:

(en nee, in het Old School tijdperk was het inderdaad ook niet rozengeur en manenschijn. Als je van Utrecht -> Nijmegen rijdt, dan wordt (werd?) de aftakking naar de A 50 op Grijsoord ook maar 400 meter van te voren aangekondigd... :roll: )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door Pino » ma 30 aug 2010, 14:46

NBA biedt meer flexibiliteit bij het aankondigen van twee afritten kort na elkaar, dus op die manier zou het beter kunnen. Maar dan moet de uitvoering wel goed zijn. Je koopt vrij weinig voor een aankondigingsbord op 3000 meter dat Knooppunt Bladiebla eraan komt, waarna het volgende bord pas weer op 400 meter van het actiepunt van het knooppunt staat. En als gezegd lijkt het kruisende wegnummer me wel een minimum-eis voor je aankondigingsbord, want alleen de naam Knooppunt Bladiebla is zo weinigzeggend.

Al met al is het verhogen van de attentiewaarde van het knooppunt wat mij betreft een combinatie van:
- waar mogelijk al een aankondigingsbord op 1500 of 2000 meter
- meer voorwegwijzers (al dan niet uitgevoerd als portaal) met daarop alle doelen van het bewuste knooppunt
- sprekende doelen
- knooppunten meenemen in de afritnummering (al denk ik dat het weinig zin heeft om knooppunten in de Benelux nu alsnog een nummer als 17a te gaan geven)

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door paolie » ma 30 aug 2010, 15:10

Pino schreef:Mwa. Op de Belgische afstandenborden ziet het er toch doorgaans prima uit, die afstandsaanduidingen naar knooppunten op basis van wegnummers. Het kan dus prima daar, ondanks dubbelnummeringen.
Op zich wel, maar bij een knooppunt als Cheratte wordt dat dan:
A25/E25 X A3/E40/E42/E25/Ring

Dat is toch iets minder duidelijk dan aleen A25 X A3

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door Pino » ma 30 aug 2010, 15:29

Iemand heeft me ooit uitgelegd dat E-wegen in België niet over de ringwegen lopen, maar (onbewegwijzerd) via het stadscentrum. In die zin zou je op Cheratte maar één wegnummer kruisen, namelijk het wegnummer Ring. Daarom worden op die ring de E-nummers altijd indirect aangegeven; je bent tussen Cheratte en het einde van de A602 uitsluitend op weg naar de E25 Luxembourg. In die zin kun je op de E25 tussen Visé en Cheratte dus ook wel volstaan met E25 X Ring. Iets wat ik trouwens ook wel zou doen zonder de voornoemde fictie; de term ring draagt immers de lading dat je haar moet volgen om bij de uitvalswegen E25-zuid, E40 en E42 uit te komen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door paolie » ma 30 aug 2010, 15:35

^^Dan vergeet je dat de Ring bij Cheratte stopt. Richting het oosten heb je dan nog wel de E40 en E42.
Overigens betwijfel ik de stelling dat E-wegen onbewegwijzerd door het centrum lopen...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door harry » ma 30 aug 2010, 15:38

paolie schreef:Overigens betwijfel ik de stelling dat E-wegen onbewegwijzerd door het centrum lopen...
Zo niet, dan hebben ze een gat in de route. In ieder geval is een E-nummer nooit direct bewegwijzerd op een Ring.
Maar de Ring van Luik is dan weer oorspronkelijk geen echte Ring...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door Pino » ma 30 aug 2010, 15:53

Gewoon het hele zwikkie rondom Luik hernummeren in R7. Het nummer is er nota bene voor gereserveerd. En dat nummer R7 laat je dan meteen doorlopen tot voorbij Cheratte.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door paolie » ma 30 aug 2010, 16:01

Zo'n gat in de bewegwijzering van de route is er dan sowieso, want na Cheratte is de A25 in ieder geval niet meer als E25 bewegwijzerd, terwijl dit dan toch de route zou moeten zijn, en de A25 gewoon een snelweg is.
Kaartenmakers (Google, Michelin etc) gaan er in ieder geval vanuit dat bij Luik de E-routes hun weg over de ring vervolgen. Bij Brussel echter niet. Daar lopen de E-routes niet door over de ring maar gaan ze inderdaad via de stad.
Maar goed, het aangeven van kruisende wegenn op een knooppuntbord is hoe dan ook door de bovenliggende E-nummering iets minder duidelijk dan dat dat in andere landen zou zijn.

@Pino: Ik ben geen kenner, maar zou R6 niet logischer zijn (vanwege al de A6xx inprikkers?). Of bestaat er al een andere R6 in België? De centrumring van Hasselt heeft iig als nummer al R71, dat zou dan weer verwarrend kunnen zijn...

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door Tommy » ma 30 aug 2010, 16:21

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door Pino » ma 30 aug 2010, 16:32

Paolie schreef:Zo'n gat in de bewegwijzering van de route is er dan sowieso, want na Cheratte is de A25 in ieder geval niet meer als E25 bewegwijzerd, terwijl dit dan toch de route zou moeten zijn, en de A25 gewoon een snelweg is. Kaartenmakers (Google, Michelin etc) gaan er in ieder geval vanuit dat bij Luik de E-routes hun weg over de ring vervolgen. Bij Brussel echter niet. Daar lopen de E-routes niet door over de ring maar gaan ze inderdaad via de stad.
Wat betreft het doorlopen van de E-routes door de stad, het is als gezegd een fictie die je niet tegenkomt op de bewegwijzering. Dat zal zonder enige twijfeld enkele kaartenmakers in verwarring hebben gebracht, maar dit is nou eenmaal de manier waarop het op de borden staat. Google doet met de E40 bij Brussel iets dat niet de praktijk is: de E40 loopt niet rechtdoor stad-in, maar staat op Groot Bijgaarden en Sint Stevens Woluwe bewegwijzerd als doel van de R0. Maar goed ook, want de E40 hier rechtdoor laten lopen is een recept voor verwarring. Net zoals de E25 rechtdoor laten lopen op Cheratte een recept voor verwarring is.

Overigens zijn er in België ook voldoende aansluitingen tussen E-wegen en R-wegen waar je niet eens de optie hebt om stad-in te rijden. En toch houdt de E19 gewoon even tijdelijk op zodra je bij Machelen de R0 op rijdt. Vaag systeem? Tuurlijk. Maar doordat E-nummers op de R-wegen indirect bewegwijzerd staan, heeft er niemand last van terwijl je voorkomt dat een bepaalde weg een hele zwik E-nummers heeft.

Tenslotte: Tommy gaf al aan waar het nummer R7 vandaan kwam. Om het compleet te maken: de R6 loopt al bij Mechelen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door Vinny » ma 30 aug 2010, 17:01

paolie schreef:^^Dan vergeet je dat de Ring bij Cheratte stopt. Richting het oosten heb je dan nog wel de E40 en E42.
Overigens betwijfel ik de stelling dat E-wegen onbewegwijzerd door het centrum lopen...
In Belgié is iets anders aan de hand. Over een ringweg worden wegnummers getraceerd die gegroepeerd worden bij hun respectieve bestemmingen. Stel een Nx (Ex/Ax) wordt virtueel onderbroken door een Ring, dan schrijft de richtlijn voor dat het wegnummer over de gehele ringweg INDIRECT wordt bewegwijzerd, zelfs als het wegnummer theoretisch direct door zou lopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door paolie » ma 30 aug 2010, 17:06

^^ Klinkt als de meest logische verklaring!

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door Mandelsoft » ma 30 aug 2010, 17:52

Om even terug te komen op de eerdergestelde vraag: het probleem zit 'm hier in de doelenkeuze. Als er nou dit op de borden had gestaan...
Afbeelding
... dan was dat toch een stuk duidelijker? En ik heb nog niet eens geknoeid met het design!
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door harry » ma 30 aug 2010, 17:57

paolie schreef:^^ Klinkt als de meest logische verklaring!
Het is dan ook de juiste verklaring. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door Snelwegfreak » ma 30 aug 2010, 18:06

@Mandelsoft: vele malen beter, gelijk vervangen die bakken!
Enne gojje mins blieft altied leave.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door Tommy » di 31 aug 2010, 12:01

Snelwegfreak schreef:@Mandelsoft: vele malen beter, gelijk vervangen die bakken!
en E40 Gent er nog bij graag :)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

edmond93
dorpsstraat
Berichten: 185
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 18:19
Locatie: Brussel (Belgie)

Re: bewegwijzering 'Ring'

Bericht door edmond93 » di 31 aug 2010, 13:01

en Strombeek-Bever moet er niet bij?
Je kan bij mij terecht voor een immitatie van een Frans of Belgische verkeersbord

Plaats reactie