"Kombord" voor industriezone

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

"Kombord" voor industriezone

Bericht door Palance » di 19 okt 2010, 16:03

Ik zag een aantal van deze 'komborden' staan rondom Arendonk. Ze zijn groot en ook duidelijk. Ik heb dit nog niet eerder gezien in België

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Euregio » di 19 okt 2010, 16:23

Ik vind het wel geslaagd, maar liever zie ik een gewoon kombord van de gemeente waar je bent.

Als ik Hessenpoort in Zwolle uit ga, dan zie ik liever Zwolle met een kruis erdoor, dan Hessenpoort met een kruis erdoor.
Gr.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Palance » di 19 okt 2010, 16:25

In Nederland bestaan ze ook, industriezonekomborden (ofzoiets). Maar toch niet zó groot (alhoewel er vast iemand is die daar wel een voorbeeld van heeft)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door harry » di 19 okt 2010, 16:36

Palance schreef:Ik heb dit nog niet eerder gezien in België
Ik wel, maar ik weet niet meer precies waar. Misschien rond Genk. Vergezeld van een zonenummer: Z.1 en dergelijke.
Palance schreef:alhoewel er vast iemand is die daar wel een voorbeeld van heeft
Had je een specifiek iemand in gedachten?

Het grootste bord dat ik mij herinner (en dan nog kun je discussiëren of dit een kombord is):
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door paolie » di 19 okt 2010, 16:47

Palance schreef:Ik zag een aantal van deze 'komborden' staan rondom Arendonk. Ze zijn groot en ook duidelijk. Ik heb dit nog niet eerder gezien in België

Afbeelding
Hebben deze borden een juridische betekenis? Oftewel, moet ik hier 50 gaan rijden?

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door denne007 » di 19 okt 2010, 17:33

^^ heb je in oostende ook. Zo zijn de industriegebieden hier in 10 zones ingedeeld.

Het is meer administratief en qua verkeer voor de vrachtwagens uit woonwijken weg te houden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Palance » di 19 okt 2010, 18:18

denne007 schreef:Het is meer administratief en qua verkeer voor de vrachtwagens uit woonwijken weg te houden.
Dat idee had ik ook, de wegwijzers naar de E34 waren veelvuldig aanwezig en overduidelijk bedoeld het vrachtverkeer uit de kom van Arendonk te houden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Wimpie24 » di 19 okt 2010, 18:57

In Aarschot vind je ook komborden. Er hangt geen Vmax aan vast en zijn louter informatief. Men heeft tevens van het gehele industriegebied een zone 50 gemaakt om het gemist van een maximumsnelheid op te vangen.
Nu alleen nog maar wachten op de staatshervorming en Vlaanderen kan eindelijk een systeem uitwerken zodat het voor de weggebruikers altijd duidelijk is in welke snelheidszone ze zitten.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door boe! » di 19 okt 2010, 19:11

Jagersborg bij Maaseik en Zolder-Lummen hebben ook (deze) komborden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Willem » di 19 okt 2010, 21:50

Maar hebben die komborden ook een officiele status in de zin dat na het kombord een max. snelheid van 50 km/h geldt? Het kombord uit Arendonk op de foto voldoet niet aan de standaarden van de normale zwart-op-witte komborden.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Wimpie24 » di 19 okt 2010, 23:12

^^
De nieuwere komborden worden opgesteld zoals de beko borden maar gebruiken dan een industriesymbool. Buiten een louter informatieve functie, kunnen ze niet meer doen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Alfa » wo 20 okt 2010, 0:58

Het is op zijn minst verwarrend. Ik vraag me af hoeveel mensen dit als een kombord interpreteren (ook zwart op wit, ook een plaatsnaam, ook een zwart symbool boven de plaatsnaam).

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Wimpie24 » wo 20 okt 2010, 19:27

Ik denk niemand wat al bij al verschild de look nog sterkt. Het valt trouwens af te vragen hoeveel mensen echt de betekenis van zo'n "wit bord" weten. Deze zomer gaf Marcel Vanthilt in zijn programma Villa Vanthilt nog te kennen dat hij dacht dat een geste was voor mensen met dyslexie.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Alfa » wo 20 okt 2010, 20:15

^^Dat een kombord de zone 50 inluidt zou toch algemene kennis mogen zijn. Ik veronderstel dat iedereen dit wel kent. Op het rijexamen leggen ze er althans genoeg de nadruk op. Mensen die het niet kennen zouden wat mij betreft hun rijbewijs mogen afgeven.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door paolie » do 21 okt 2010, 9:10

^^ Enig probleem is, dat die komborden er overal in Europa weer anders uitzien. Dan weer geel, dan weer blauw, dan weer wit. En dan heb je in België ook nog eens die vreemde gele borden (waarvan ik nog steeds niet zo goed weet wat die nu precies aangeven). Daarom vraag ik mij nu ook af of dit industrie-kombord nu wel of niet een zone 50 inluidt. Ik denk dat ik er voor de zekerheid vanuit zou gaan dat dat wel zo is...

Wilko
stadsweg
Berichten: 280
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 10:36
Locatie: Maastricht

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Wilko » do 21 okt 2010, 9:31

Je kunt je bedrijvenpark natuurlijk ook gewoon uitroepen tot échte bebouwde kom, dan klopt het juridisch wel. Alle andere borden hebben (in Nederland in ieder geval) niet de betekenis van bebouwde kom.

Zo dus:
Afbeelding
The reason the mainstream is thought of as a stream, is because it's so shallow"

- George Carlin -

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door harry » do 21 okt 2010, 10:45

paolie schreef:die vreemde gele borden (waarvan ik nog steeds niet zo goed weet wat die nu precies aangeven).
Die borden zijn helemaal niet vreemd. Ze staan vrij exact op de grenzen van de gemeenten en deelgemeenten. Ze geven dus gewoon de grenzen van een plaats aan (uiteraard hoeft niet de hele plaats binnen een bebouwde kom te liggen).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door paolie » do 21 okt 2010, 11:01

^^ voor mijn gevoel staan ze nogal willekeurig, en zijn de vermeldigen erop ook nogal willekeurig. Hoewel het er vast zal zijn, heb ik er nog niet echt een systeem in kunnen ontdekken.

EDIT:
Dit vind ik bijvoorbeeld best zo'n verwarrend bord:
Stel je rijdt hier voor de eerste keer België binnen, vanuit Nederland. Dan zou ik persoonlijk de conclusie trekken dat ik de bebouwde kom van Moelingen binnenrij (hetgeen helemaal niet het geval is), en dat de komborden in België geel zijn.
Nu weet ik uit ervaring dat dat niet zo is, en dat die gele borden puur informatief zijn, maar verwarrend vind ik het wel.
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=amst ... 32,,1,6.68

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door harry » do 21 okt 2010, 13:03

paolie schreef:voor mijn gevoel staan ze nogal willekeurig, en zijn de vermeldigen erop ook nogal willekeurig. Hoewel het er vast zal zijn, heb ik er nog niet echt een systeem in kunnen ontdekken.
Tja, dat zal jouw gevoel wel zijn. Als je het systeem niet kent, lijkt alles willekeurig.

Maar voor mij zijn die gele borden een van de dingen in België die wél consequent volgens een systeem zijn uitgevoerd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Alfa » do 21 okt 2010, 13:08

paolie schreef:^^ voor mijn gevoel staan ze nogal willekeurig, en zijn de vermeldigen erop ook nogal willekeurig. Hoewel het er vast zal zijn, heb ik er nog niet echt een systeem in kunnen ontdekken.
Zo moeilijk is het nochtans niet. Gele borden staan zoals gezegd altijd op de gemeente- en deelgemeentegrenzen en duiden de administratieve afbakening aan.

Een Nederlands voorbeeld is dit:
Afbeelding

Het verschil is dus dat de Belgische borden ook gestandaardiseerd zijn en je dus geen 1000 verschillende ontwerpen vindt.

Op de gemeentegrenzen staat er vrijwel altijd zo'n bord. Op de deelgemeentegrenzen is men daar minder consequent in. Daar hangt een beetje van gemeente tot gemeente af of zij de eigenlijk irrelevant geworden interne deelgemeentegrenzen afbakent met borden.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door harry » do 21 okt 2010, 13:13

Alfa schreef:de eigenlijk irrelevant geworden interne deelgemeentegrenzen
Hoezo irrelevant? De huisadressen gebruiken deze deelgemeentenamen toch nog steeds? En op wegwijzers worden die plaatsen (al of niet wit of schuingedrukt) ook aangegeven.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door paolie » do 21 okt 2010, 14:29

harry schreef:Tja, dat zal jouw gevoel wel zijn. Als je het systeem niet kent, lijkt alles willekeurig.
Als ik het goed begrijp, staan die borden dus op de grenzen van gemeenten, waarbij in grote letters de deelgemeente is aangegeven, en in kleine letters daaronder de overkoepelende gemeentenaam?
Ik zal er eens op gaan letten!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door boe! » do 21 okt 2010, 15:58

paolie schreef:Stel je rijdt hier voor de eerste keer België binnen, vanuit Nederland. Dan zou ik persoonlijk de conclusie trekken dat ik de bebouwde kom van Moelingen binnenrij (hetgeen helemaal niet het geval is), en dat de komborden in België geel zijn.
Nu weet ik uit ervaring dat dat niet zo is, en dat die gele borden puur informatief zijn, maar verwarrend vind ik het wel.
Herkenbaar. De gele borden zijn ter informatie, maar hebben door hun kleur een veel grotere attentiewaarde dan de borden waar het daadwerkelijk om gaat nl. de witte bebouwde komborden met daaraan gekoppeld een lagere maximumsnelheid. Wat mij betreft een ongelukkige keuze van kleuren.

Wilko
stadsweg
Berichten: 280
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 10:36
Locatie: Maastricht

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Wilko » do 21 okt 2010, 16:09

paolie schreef:Als ik het goed begrijp, staan die borden dus op de grenzen van gemeenten
Ze staan op de grenzen van de deelgemeenten zelfs toch? Als je van Bilzen naar Maastricht rijdt komt je zelfs één deelgemeentebord twee keer tegen (volgens mij was het Waltwilder).
The reason the mainstream is thought of as a stream, is because it's so shallow"

- George Carlin -

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Alfa » do 21 okt 2010, 17:06

harry schreef:
Alfa schreef:de eigenlijk irrelevant geworden interne deelgemeentegrenzen
Hoezo irrelevant? De huisadressen gebruiken deze deelgemeentenamen toch nog steeds? En op wegwijzers worden die plaatsen (al of niet wit of schuingedrukt) ook aangegeven.
Niet per se. Laat ik mijn eigen gemeente als voorbeeld nemen: er is de gemeente Kaprijke met de twee deelgemeenten Kaprijke en Lembeke. Als je een brief naar Lembeke wil verzenden kan je 9971 Lembeke als 9970 Kaprijke (de gemeentenaam dus) op de omslag schrijven. Beiden zullen toekomen. Dat is ook de reden waarom er na de fusie zoveel gelijkluidende straatnamen moesten veranderen.

Ook op je geboorteakte zal steeds de gemeentenaam staan en niet zoals in Nederland de plaats (ookal levert dat soms kunstmatige namen als Kluisbergen, Maarkedal, Hechtel-Eksel of Heuvelland op).

Sinds kort wordt er inderdaad een onderscheid gemaakt op de wegwijzers tussen deelgemeenten en hoofdgemeenten (waarom weet ik niet). Maar de deelgemeentegrenzen zijn daar niet echt belangrijk voor.

Maar het punt was dat de grenzen tussen de deelgemeenten irrelevant geworden zijn omdat ze geen bestuurlijke grens meer vormen. Het concept 'deelgemeente' werd indertijd in het leven geroepen als compromis voor de gemeentefusie. Maar zoals ik hierboven schetste worden zelfs de deelgemeentenamen steeds minder belangrijk.
paolie schreef:Als ik het goed begrijp, staan die borden dus op de grenzen van gemeenten, waarbij in grote letters de deelgemeente is aangegeven, en in kleine letters daaronder de overkoepelende gemeentenaam?
Inderdaad. ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Seat Ibiza » do 21 okt 2010, 17:28

Alfa schreef:Ook op je geboorteakte zal steeds de gemeentenaam staan en niet zoals in Nederland de plaats (ookal levert dat soms kunstmatige namen als Kluisbergen, Maarkedal, Hechtel-Eksel of Heuvelland op).
Volgens mij wordt in Nederland ook altijd de gemeentenaam gebruikt, dat is in ieder geval zo met identiteitsbewijzen. Wel kan het zo zijn dat iemand in zijn paspoort bij de geboorteplaats een "plaatsnaam" heeft staan, omdat die plaats ten tijde van de geboorte nog een zelfstandige gemeente was. Zo kan iemand die in 1980 geboren werd als geboorteplaats de vermelding "Sittard" hebben, maar iemand die in 2009 geboren werd op hetzelfde adres, zal de vermelding "Sittard-Geleen" zien staan in zijn of haar paspoort.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Palance » do 21 okt 2010, 17:54

In Nederland worden inderdaad de gemeentenamen gebruikt. Nu is die in mijn geval gelijk aan de plaatsnaam, maar is uiteraard lang niet altijd zo. Je kunt ook geboren zijn in een gemeente die nu niet meer bestaat, maar die naam blijft wel altijd bij je.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Alfa » do 21 okt 2010, 19:55

^^Niettemin worden op Wikipedia enkel de plaatsnamen gebruikt als geboorteplaats van Nederlandse personen. Worden die ook ergens bijgehouden?


Ik heb het even opgezocht en het blijkt te kloppen wat jullie zeggen. Enkel de gemeentenaam op het moment van de geboorte. Ik blijf het vreemd vinden dat gemeentenamen boven plaatsnamen verkozen worden (dan spreek je beter van geboortegemeente), maar goed.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Seat Ibiza » do 21 okt 2010, 20:22

Alfa schreef:Niettemin worden op Wikipedia enkel de plaatsnamen gebruikt als geboorteplaats van Nederlandse personen. Worden die ook ergens bijgehouden?
Heb je een voorbeeld? Het is in elk geval niet de juiste manier.
(maar ja, op Wikipedia zijn wel meer foutjes te vinden; in andere encyclopedieën ook trouwens)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Willem » do 21 okt 2010, 20:59

Palance schreef:In Nederland worden inderdaad de gemeentenamen gebruikt.
Dus iemand die in Zierikzee geboren wordt moet als geboorteplaats Schouwen-Duiveland opschrijven? Juist door de alsmaar doorgaande gemeentelijke herindeling en daardoor soms zeer grote gemeenten is het gebruik van de gemeentenaam eigenlijk zinloos en nogal nietszeggend ("ik ben getrouwd in Midden-Drenthe").

Plaats reactie