"Kombord" voor industriezone

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Alfa » do 21 okt 2010, 21:55

Seat Ibiza schreef:
Alfa schreef:Niettemin worden op Wikipedia enkel de plaatsnamen gebruikt als geboorteplaats van Nederlandse personen. Worden die ook ergens bijgehouden?
Heb je een voorbeeld? Het is in elk geval niet de juiste manier.
(maar ja, op Wikipedia zijn wel meer foutjes te vinden; in andere encyclopedieën ook trouwens)
En of ik een voorbeeld heb: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Peter_Balkenende, zo zijn er nog honderden te vinden. Fout is het m.i. niet want er het preciezer dan het systeem op de paspoorten (zeker na een paar fusiegolven).

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Seat Ibiza » do 21 okt 2010, 22:03

^^
M.i. is het wel onjuist. Als geboorteplaats zou de gemeente vermeld moeten zijn (waarna in de inleiding de exacte plaats zou kunnen staan).

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Wimpie24 » do 21 okt 2010, 22:07

We hebben denk ik al eens een discussie over de gemeente gehad, ik stel voor dat we het voorlopig bij de komborden houden.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Mikhail » ma 25 okt 2010, 22:25

De industrieborden staan zowat overal in Vlaanderen bij mijn weten... In Antwerpen waar ik vroeger woonde, maar ook hier in Denderleeuw en de grensstreek met Liedekerke vind je ook blauwe borden, met daarop het industrielogo vermeld... In sommige dorpen wijken ze daar wel op af, en sommige industriegebieden in Asse (Vlaams Brabant) worden de gebieden op witte borden met zwarte letters en pijlen aangeduid.
****

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Vinny » ma 25 okt 2010, 22:48

Wimpie24 schreef:We hebben denk ik al eens een discussie over de gemeente gehad, ik stel voor dat we het voorlopig bij de komborden houden.
Het probleem is nou juist: Wat is een plaats?
Vormt een industrieterrein een eigen bebouwde kom dan wordt dat een plaatsnaam. Maar soms blijft het industrieterrein buiten de bebouwde kom liggen en dan heeft het geen eigen plaatsnaam. Dat lost de gemeente dan op met creatieve semi-kombordjes.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Wimpie24 » di 26 okt 2010, 20:05

Een industrieterrein ligt bij mijn weten in Vlaanderen altijd in een (deel)gemeente en valt meestal onder de bebouwde kom van die deelgemeente. Zoniet maakt men er een zone 50 van. In de haven van Antwerpen vind je bijvoorbeeld nog altijd gemeente- en komborden terwijl die plaats een erg uitzonderlijke situatie is.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Wimpie24 » di 30 nov 2010, 18:39

Nieuwe komborden voor industrie

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

jefke
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 12 dec 2005, 21:27
Locatie: Houtvenne, BE
Contacteer:

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door jefke » di 30 nov 2010, 19:30

Wimpie24 schreef:Een industrieterrein ligt bij mijn weten in Vlaanderen altijd in een (deel)gemeente en valt meestal onder de bebouwde kom van die deelgemeente. Zoniet maakt men er een zone 50 van. In de haven van Antwerpen vind je bijvoorbeeld nog altijd gemeente- en komborden terwijl die plaats een erg uitzonderlijke situatie is.
Hmm, ik kan talrijke voorbeelden noemen van industrieterreinen waar een VMAX 90 toegestaan is. Bv. Klein Gent en Wolfstee in Herentals/Grobbendonk/Herenthout, beide bevinden zich buiten de bebouwde kom en bevinden zich niet binnen een of andere snelheidszone.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Wimpie24 » di 30 nov 2010, 19:32

Uitzonderingen bevestigen de regel (of zoiets) ;)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Alfa » di 30 nov 2010, 23:26

Dus het bord op de foto van Wimpie betekent juridisch gezien dat slechts 50 mag gereden worden? Ik vind het vrij onduidelijk en ik ben er zeker van dat overtredingen hierop onmiddellijk geseponeerd worden. Het bord is helemaal niet reglementair.

In Eeklo mag je (theoretisch) trouwens ook gewoon 90 rijden in de industriezone.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Wimpie24 » wo 01 dec 2010, 11:46

^^
Nee, het bord impliceert helemaal geen snelheid. De gehele industriezone is namelijk een zone-50. Dit toont meteen ook het nadeel van de zones aan omdat je maar 1 keer een bord tegenkomt aan het begin.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Kombord

Bericht door harry » wo 12 mar 2014, 22:53

Schopje. Het volgende gaat over komborden en niet over industrieborden, maar sluit het beste aan op de voorgaande discussie.

Ik kwam afgelopen zondag dit kombord tegen:

Afbeelding

Tot nu toe dacht ik altijd dat de bovenste naam een kom-naam was (meestal plaatsnaam, soms agglomeratienaam), en de onderste naam de naam van een gemeente.
Ik heb bijvoorbeeld komborden gezien van Antwerpen / Merksem, Brussel / Anderlecht en Mons-Borinage / Nimy.
In al deze gevallen is de tweede (onderste) naam de gemeentenaam.

Maar nu blijkt Edegem een afzonderlijke gemeente te zijn en niet een onderdeel van de gemeente Antwerpen...
Wat is hier aan de hand?

1. Mijn uitgangspunt klopt niet, bovenste en onderste naam betekenen iets anders, namelijk...
2. Dit is een foutief bord.
3. De gemeente Edegem is geannexeerd door Antwerpen. Dit is zo kort geleden dat het op internet nergens terug te vinden is.
4. Er zit helemaal geen systeem in die namen, men doet maar wat.
5. Anders, namelijk...

Heeft iemand een idee? :mrgreen:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Vinny » wo 12 mar 2014, 22:55

Hebben we die discussie niet al eens eerder gevoerd? Lijkt er op dat er een stukje Edegem nog onderdeel is van de gemeente Antwerpen. Of andersom, Alfa weet dat vast nog wel :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Alfa » do 13 mar 2014, 0:00

Als dit bord op grondgebied van Stad Antwerpen genomen is dan zou het nog enigszins steek houden. Dan zou men de bebouwde kom van Edegem doortrekken op Antwerps grondgebied. Hoewel dat ook vreemd is, want meestal neemt men de naam van de dominante kern en sorry voor alle mensen uit Edegem maar dat is in dit geval duidelijk Antwerpen. :)

Waarschijnlijker is dat het dus gewoon een fout is. Zoals Harry zal merken worden er ontzettend veel fouten gemaakt op komborden. Vooral in het begin toen deze borden geintroduceerd werden (2004) leken gemeenten niet goed te weten wat ze ermee moesten aanvangen. Vooral het plaatsen van de gemeentenaam bleek een moeilijke klus. Dan zie je komborden zonder gemeenteaanduiding (dat zouden ze wel willen in Lembeke, dat de gemeente Lembeke heet ipv Kaprijke ;) ) of vaak dat de gemeentenaam ertussen geprutst is in een minuscuul lettertype.

Ik ken nog een leuk voorbeeld: http://goo.gl/maps/mKQEr. Maldegem in de gemeente Adegem? Eigenlijk hoort het andersom te zijn.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door harry » do 13 mar 2014, 14:11

Alfa schreef:Als dit bord op grondgebied van Stad Antwerpen genomen is dan zou het nog enigszins steek houden.
Het bord staat hier; de gemeente Antwerpen is nog niet eens in de buurt.
http://goo.gl/maps/wutqo
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Tommy » do 13 mar 2014, 16:05

Afbeelding
Staat hier (vervanging oud bord).
Het moet ook precies het omgekeerde zijn: De kom van Mechelen begint hier in gemeente Katelijne.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Alfa » do 13 mar 2014, 16:17

Het Geïllustreerd reglement voor de wegbeheerder afkomstig van het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw omvat een passage over de komborden (zie pagina 135 tot 137). Volgens dat document zijn bovenstaande borden duidelijk verkeerd.

Hoewel datzelfde Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw eerder een informatief document verspreide waar ze het zelf andersom doen: http://www.brrc.be/pdf/15/doc/2012_art37_v2.pdf. Het schema lijkt op dat uit het vorige document maar is toch omgekeerd. Ik denk dat dit een fout is temeer ze een ministeriële rondzendbrief citeren die het andersom stipuleert.

De exacte regelgeving is de volgende (die wordt ook aangehaald in het tweede document):

De ministeriële rondzendbrief van 14 november 1977
Artikel 12.1.3° 2
a)
Indien eenzelfde gemeente meerdere bebouwde kommen omvat, dragen de verkeersborden F1 (begin van een bebouwde kom), uitgezonderd in bijzondere omstandigheden, volgende vermeldingen:

1°vooreerst de naam van de bebouwde kom die deze kan zijn van een dorp, van een gehucht of van een gemeente afgeschaft door de samenvoeging van gemeenten
2°vervolgens, in een kleiner lettertype, de naam van de gemeenten indien deze naam niet de zelfde is als de eerste

b)
Indien een bebouwde kom zich uitstrekt over meerdere gemeenten dragen de verkeersborden F1, uitgezonderd in bijzondere omstandigheden, volgende vermeldingen:

1° vooreerst de naam van de bebouwde kom;
2°vervolgens, in een kleiner lettertype, de naam van de plaats waar het verkeersbord wordt aangebracht indien deze naam niet de zelfde is als de eerste.

Voor de verkeersborden F3 (einde van een bebouwde kom), gelden dezelfde regels; de vermelding van de naam van de gemeente of van de plaats waar het verkeersbord wordt aangebracht is evenwel facultatief.




Misschien laten sommige gemeenten zich misleiden door het foutieve schema in het infodocument van het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Vinny » do 13 mar 2014, 23:28

rondzendbrief
Circulaire ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door harry » vr 14 mar 2014, 0:58

^^ Ik denk niet dat er hier behoefte is aan een Franse vertaling van dat Nederlandse woord...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Alfa » vr 14 mar 2014, 1:31

Speciaal voor Vinny ook nog eens de circulaire : ;)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Hun voorbeeldje kopt trouwens niet, want Souvret is geen gemeente.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door harry » vr 14 mar 2014, 13:09

Ik vind het ook vreemd dat de voorbeeldborden HOOFLETTERS bevatten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Wimpie25 » vr 14 mar 2014, 19:23

^^
Het werkelijke lettertype (SNV) wordt nooit in indicaties gebruikt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Vinny » vr 14 mar 2014, 19:25

harry schreef:^^ Ik denk niet dat er hier behoefte is aan een Franse vertaling van dat Nederlandse woord...
Circulaire is gewoon het gangbare woord in Nederland. :kwaad:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door harry » vr 14 mar 2014, 20:23

Vinny schreef:Circulaire is gewoon het gangbare woord in Nederland.
Kan zijn, maar denk je echt dat niemand "rondzendbrief" begrijpt? En dat je dus iemand anders even moet corrigeren?
We zitten hier nota bene in een subforum over België.
Vinny schreef: :kwaad:
:rooie: :booooos: :blabla:
( :) )
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Alfa » za 15 mar 2014, 0:41

Wimpie25 schreef:^^
Het werkelijke lettertype (SNV) wordt nooit in indicaties gebruikt.
Nochtans worden in de wegcode deze borden als illustratie gebruikt :

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

En dat lijkt me wel SNV.

Ik denk dat ze bij het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw gewoon geen SNV in hun lettertypedatabank zitten hebben. En in tegenstelling tot andere borden kunnen ze die niet gewoon van de wegcode kopiëren omdat de voorbeelden aldaar te beperkt zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Vinny » za 15 mar 2014, 8:37

harry schreef:
Vinny schreef:Circulaire is gewoon het gangbare woord in Nederland.
Kan zijn, maar denk je echt dat niemand "rondzendbrief" begrijpt? En dat je dus iemand anders even moet corrigeren?
We zitten hier nota bene in een subforum over België.
Vinny schreef: :kwaad:
:rooie: :booooos: :blabla:
( :) )
Lieve schat, ik vind je een beetje moeilijk doen hoor. Ik corrigeer het woord helemaal niet, ik geef slechts verduidelijking aan, voor een woord dat in het Nederlands niet zo erg gangbaar is. En dat jij denkt dat er geen behoefte aan is, wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Wimpie25 » za 15 mar 2014, 14:39

Alfa schreef:
Wimpie25 schreef:^^
Het werkelijke lettertype (SNV) wordt nooit in indicaties gebruikt.
Nochtans worden in de wegcode deze borden als illustratie gebruikt :

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

En dat lijkt me wel SNV.
Het lettertype waar je hier naar verwijst is Helvetica, geen SNV ;)
Helvetica Heavy is een officiëel lettertype dat op verschillende verkeerstekens gebruikt wordt, voornamelijk op plaatsen waar cursieve tekst nodig is aangezien SNV origineel geen Italics kende. Zoals SNV is ook Helvetica een Zwitsers lettertype. Vandaag wordt het nog op alle "Kleine handwegwijzers" gebruikt, waaronder de bruine bestemmingen, de bordjes voor Hotels en restaurants en de witte handwegwijzertjes voor plaatselijke doelen. Op de grote verkeersborden komt het enkel nog op de bruine bestemmingen terug.

Bordjes zoals de deze
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Alfa » za 15 mar 2014, 16:34

Wimpie25 schreef: Het lettertype waar je hier naar verwijst is Helvetica, geen SNV ;)
Enkel op de voorbeelden hier of wordt Helvetica ook daadwerkelijk op de komborden gebruikt?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Snelwegfreak » za 15 mar 2014, 16:49

Op de echte komborden wordt wel SNV gebruikt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: "Kombord" voor industriezone

Bericht door Wimpie25 » za 15 mar 2014, 20:31

Alfa schreef:
Wimpie25 schreef: Het lettertype waar je hier naar verwijst is Helvetica, geen SNV ;)
Enkel op de voorbeelden hier of wordt Helvetica ook daadwerkelijk op de komborden gebruikt?
Neen, daar heeft men altijd al wel het indicatieve lettertype gebruikt. Al zijn er wel voorbeelden te vinden van gemeenten die erin slagen om regelmatig Helvetica op alle soorten verkeersborden te doen terugkomen. ;)

Plaats reactie