Nieuw verbodsbord "GPS"

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door vynkce » zo 24 okt 2010, 10:06

De Standaard 24-10-2010 schreef:'Zet gps uit en volg de omleiding'
Nieuw bord bij wegenwerken

Afbeelding


LUMMEN - Een nieuw verkeersbord vraagt bestuurders hun gps uit te zetten en de omleiding te volgen. Aan werken aan het klaverblad in Lummen, maar ook aan de A12 richting Nederland in Zandvliet, staan de borden.
Neem de volgende afslag links. Maar wat doe je met die raad van je navigatiesysteem als de volgende afslag is afgesloten? Volgens mobiliteitsorganisatie VAB zorgt die situatie geregeld voor problemen. Omdat de gps een andere opdracht geeft dan de pijlen van de omleiding. 'Tegenstrijdige berichten zorgen altijd voor verwarring', zegt Maarten Matienko van VAB. 'En elke onoplettendheid in het verkeer is gevaarlijk, want kan voor ongevallen zorgen.'
Aan het klaverblad in Lummen bijvoorbeeld, waar momenteel een brug wordt afgebroken en de gps alle bestuurders toch rechtdoor blijft sturen. 'Natuurlijk is de brug helemaal afgezet', zegt Matienko. 'Maar wie blindelings op de gps vertrouwt, kan toch in de problemen komen. Een verkeersbord om je gps uit te zetten, is daarvoor een eenvoudige oplossing. En doorgaans ook de snelste, want de omleidingen zijn zo efficiënt mogelijk berekend. De gps blijft je soms richting werken sturen.'
In Nederland is het verkeersbord al langer ingeburgerd. Volgens de VAB vooral omdat wegenwerken daar beter zijn georganiseerd. Maar Matienko vermoedt dat het bord ook bij ons in de toekomst vaker te zien zal zijn. 'Volgend jaar wordt hét jaar van de wegenwerken in ons land. Dus zullen bestuurders het bord ook vaker tegenkomen op Belgische wegen.'

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door denne007 » zo 24 okt 2010, 11:57

^^ ik denk niet dat ze je echt kunnen verplichten om je gps uit te schakelen maar inderdaad heb je bepaalde mensen die het ding blindelings volgen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Palance » zo 24 okt 2010, 12:21

Daarnaast gaat het om het navigatiesysteem, niet om de GPS.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Sophie
expressweg
Berichten: 3437
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Sophie » zo 24 okt 2010, 12:22

Ik zou persoonlijk de streep andersom zetten.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6372
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Seat Ibiza » zo 24 okt 2010, 12:33

^^
Ik zou geen streep zetten... Een streep is w.m.b. een einde-aanduiding. Vergelijk het Nederlandse bord F 7, dat vroeger wel een streep er doorheen had.

Sophie
expressweg
Berichten: 3437
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Sophie » zo 24 okt 2010, 12:36

Einde GPS-Gebruik...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Wimpie24 » zo 24 okt 2010, 12:39

In België heeft en verbodsbord altijd een streep een streep erdoor tenzij een specifieke beperking wordt opgelegd zoals een snelheidslimiet of een toegangsbeperking voor bepaalde voortuigen of een hoogte/breedte. Bovendien gaat in België streep altijd van linksboven naar rechtsonder.
Wanneer een einde aanduiding wordt aangegeven, is het bord in grijs/zwart/wit uitgevoerd en loopt er een dikke zwarte streep over (ook van links naar rechts).
In Nederland heeft men onzinnig veel handige borden geschrapt zoals het verbod op afslaan. Bovendien vind ik een verbodsbord zonder opvallen streep ook gewoon onduidelijk.

Bovendien wordt, correct, Helvetica condensed gebruikt en valt het bijgevolg in dezelfde categorie als volgende.
Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6372
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Seat Ibiza » zo 24 okt 2010, 14:30

Wimpie24 schreef:In Nederland heeft men onzinnig veel handige borden geschrapt zoals het verbod op afslaan.
Daar is gewoon een ander bord voor in de plaats gekomen...
Wimpie24 schreef:Bovendien vind ik een verbodsbord zonder opvallen streep ook gewoon onduidelijk.
Alsof het eerder genoemde bord F7 duidelijker wordt als je er een streep door zet... Je zet toch ook geen streep door de borden C6 en C7? Zelfs in België hebben de vergelijkbare exemplaren dat niet. Niet duidelijker, maar gewoon inconsequent dus.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Chris » zo 24 okt 2010, 14:35

Palance schreef:Daarnaast gaat het om het navigatiesysteem, niet om de GPS.
GPS is de engelse term voor aan navigatiesysteem. Het lijkt me, gezien de vele internationale gebruikers van de Europese wegen, handiger om een algemeen bekende term op de borden zetten. Een pictogram lijkt me hier wat lastig.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Wimpie24 » zo 24 okt 2010, 14:51

Seat Ibiza schreef:
Wimpie24 schreef:In Nederland heeft men onzinnig veel handige borden geschrapt zoals het verbod op afslaan.
Daar is gewoon een ander bord voor in de plaats gekomen...
Wimpie24 schreef:Bovendien vind ik een verbodsbord zonder opvallen streep ook gewoon onduidelijk.
Alsof het eerder genoemde bord F7 duidelijker wordt als je er een streep door zet... Je zet toch ook geen streep door de borden C6 en C7? Zelfs in België hebben de vergelijkbare exemplaren dat niet. Niet duidelijker, maar gewoon inconsequent dus.
Wij hebben allebei, waarom zou je een verkeersbord schrappen als het duidelijk is. Een afslagverplichting en verbod kunnen perfect naast elkaar bestaan.
En je hebt duidelijk mijn bericht niet goed gelezen, er wordt een verschil gemaakt tussen verboden en beperkingen...
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6372
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Seat Ibiza » zo 24 okt 2010, 15:46

Wimpie24 schreef:Wij hebben allebei, waarom zou je een verkeersbord schrappen als het duidelijk is. Een afslagverplichting en verbod kunnen perfect naast elkaar bestaan.
Waarom zou je meer borden willen dan noodzakelijk?
Wimpie24 schreef:En je hebt duidelijk mijn bericht niet goed gelezen, er wordt een verschil gemaakt tussen verboden en beperkingen...
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik blijf het toch een inconsequente manier van aanduiden vinden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Alfa » zo 24 okt 2010, 16:16

Chris schreef:
GPS is de engelse term voor aan navigatiesysteem.
Dat is niet juist. GPS is slechts een voorbeeld van een navigatiesysteem. Er zijn er meer: GLONASS en Beidou bv. In de toekomst zal Europa ook haar eigen satellietnavigatiesysteem hebben, Galileo.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Chris » zo 24 okt 2010, 16:20

Met GPS bedoelt de Engelstalige nog steeds een navigatiesysteem. Dat er ook andere, vergelijkbare systemen bestaan is niet van belang. De techniek is hetzelfde. Met een GSM bedoelt men ook gewoon een mobiele telefoon, niet specifiek de Global System for Mobile Communications standaard.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Alfa » zo 24 okt 2010, 16:29

Neen, in het Engels gebruikt men daar net zoals in het Nederlands de term "satellite navigation system" (satelietnavigatiesysteem) soms afgekort tot "sat nav" zoals op dat Brits verkeersbord eerder in deze draad. Dat GPS door sommigen voor alle navigatiesystemen gebruikt wordt is een beetje vergelijkbaar met het Pamperverhaal.
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 24 okt 2010, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18178
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door mavas » zo 24 okt 2010, 21:11

Maar het is wel een stuk korter dan "navigatie uit!"
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Wimpie24 » zo 24 okt 2010, 23:16

Seat Ibiza schreef:
Wimpie24 schreef:Wij hebben allebei, waarom zou je een verkeersbord schrappen als het duidelijk is. Een afslagverplichting en verbod kunnen perfect naast elkaar bestaan.
Waarom zou je meer borden willen dan noodzakelijk?
Omdat een specifiek verbod nu eenmaal veel handiger is dan dan een verplichting. Het een sluit het ander niet uit, het zijn 2 totaal aparte borden die in alle landen van Europa gemeen goed zijn.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door jeroent » zo 24 okt 2010, 23:23

Het is natuurlijk onzinnig om twee borden te behouden die effectief hetzelfde betekenen. Wimpie, leuk geprobeerd, maar dat is mijns inziens niet recht te praten.
Ik vind het echter wel vreemd dat Nederland uit de pas is gaan lopen met de rest van Europa en een verplichte-rijrichtingbord heeft ingevoerd wat voor veel mensen (nog?) niet intuitief is. Als we alle verbodsborden gingen vervangen door borden die aangeven wat je _wel_ mag, wordt het er niet duidelijker op.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Wimpie24 » zo 24 okt 2010, 23:27

Dit is weer zo'n onzinnige discussie waarbij de zaak die Nederland opgestart heeft (volgens de Nederlanders) de enige juiste manier is. Een afslagverbod is iets helemaal anders dan een verplichte rijrichting, zie dat nu toch eens in. Je houdt niet 2 borden die hetzelfde betekenen, het zijn twee borden die eventuele dezelfde betekenis hebben maar in 2 totaal verschillende contexten geplaatst worden.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door jeroent » zo 24 okt 2010, 23:33

Dit is inderdaad weer zo'n onzinnige discussie waarbij iets wat in België anders is dan in Nederland per definitie in België beter is. Jij beweert dat in Nederland onzinnig veel handige borden zijn geschrapt. Dan moet je niet klagen als anderen het daar niet mee eens zijn.

Als je dan zo goed weet dat het twee verschillende betekenissen heeft. Wat is effectief voor de weggebruiker het verschil tussen dit bord:

Afbeelding
en dit bord:
Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18178
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door mavas » zo 24 okt 2010, 23:38

In Duitsland en vele andere landen worden beide types door elkaar gebruikt. Kan prima hoor en schept zelfs duidelijkheid.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Wimpie24 » zo 24 okt 2010, 23:46

^^
Voila.
Bovendien is er wel degelijk een verschil. De onderste is (voor mij) veel duidelijker omdat het duidelijk stelt waar je NIET mag inrijden terwijl je bij de andere naar de 2 richtingen moet kijken waar je WEL in mag. Bovendien wordt de bovenste in België nauwelijks gebruikt tenzij de situatie zo duidelijk is dat je ook goed kan zien waarom je niet links mag afslaan. Ook valt het gebruikt zowiezo vanwege de aanwezigheid van het tweede bord tot een minimum terug maar dat wil nog niet zeggen dat je daarom meteen een bord moet gaan schrappen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Rene » ma 25 okt 2010, 0:12

mavas schreef:In Duitsland en vele andere landen worden beide types door elkaar gebruikt. Kan prima hoor en schept zelfs duidelijkheid.
Oh ja ? Beter opletten dan. In Duitsland kom je het afslagverbod niet meer tegen; is geen onderdeel van de StVO. De meeste landen kiezen voor één van beiden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Alfa » ma 25 okt 2010, 1:37

jeroent schreef:Het is natuurlijk onzinnig om twee borden te behouden die effectief hetzelfde betekenen. Wimpie, leuk geprobeerd, maar dat is mijns inziens niet recht te praten.
Op een kruispunt met 4 takken waarbij het verboden is linksaf te slaan is het m.i. toch ook effectiever om een bordje te plaatsen dat je niet links mag afslaan dan een bordje te plaatsen dat je wel rechts en rechtdoor mag rijden. Dan brengt een verbodsbord de boodschap duidelijker over. Al is het een erg subjectieve materie.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Palance » ma 25 okt 2010, 7:41

mavas schreef:Maar het is wel een stuk korter dan "navigatie uit!"
Toevallig zag ik vanmorgen dat er bij mij in de buurt een bordje geplaatst was met "Verkeerssituatie gewijzigd, navigatie uit!".
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door harry » ma 25 okt 2010, 11:22

Wimpie24 schreef:Bovendien wordt de bovenste in België nauwelijks gebruikt
Op bijna alle opritten van snelwegen in België staat het blauwe ronde bord met een witte pijl omhoog. Dus niet een bord met rode rand die aangeeft dat je iets niet mag.
België volgt daarbij de internationale standaard.
(Net als Nederland, maar alleen op niet-snelwegen, want in Nederland heeft men al de regel dat je niet mag keren op een autosnelweg.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Wimpie24 » ma 25 okt 2010, 12:17

^^
Ja natuurlijk, die wordt wel gebruikt maar dat is een bord die 1 richting aangeeft. Ik zou nogal serieus blind moeten zijn om te weten dat wij die niet gebruiken.
Overigens hebben wij in België ook een regel die zegt dat "het verboden is om te stopen en alsook te keren op een autosnelweg".

Overigens geeft men in Frankrijk wel aan dat je niet mag keren op een oprit in tegenstelling tot een verplichte rijrichting.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door harry » ma 25 okt 2010, 12:39

Wimpie24 schreef:Ik zou nogal serieus blind moeten zijn om te weten dat wij die niet gebruiken.
Of nooit op een snelweg komen natuurljk.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Wimpie24 » ma 25 okt 2010, 12:41

^^
Dat is ook nogal moeilijk ;)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6372
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Seat Ibiza » ma 25 okt 2010, 14:41

Wimpie24 schreef:Dit is weer zo'n onzinnige discussie waarbij de zaak die Nederland opgestart heeft (volgens de Nederlanders) de enige juiste manier is. Een afslagverbod is iets helemaal anders dan een verplichte rijrichting, zie dat nu toch eens in. Je houdt niet 2 borden die hetzelfde betekenen, het zijn twee borden die eventuele dezelfde betekenis hebben maar in 2 totaal verschillende contexten geplaatst worden.
Nee, het is (zoals gebruikelijk) weer eens zo dat als iemand niet jouw mening deelt dat de Belgische Vlaamse variant de beste is, jij gaat roepen dat de rest van de wereld het niet begrijpt. Het gaat mij er in deze discussie namelijk helemaal niet om of het verbodsbord of het gebodsbord beter is, maar over het feit dat je voor een en dezelfde situatie twee soorten borden kunt of wilt gebruiken. Want zoals jeroent al aangeeft is er helemaal geen verschil! Het is dus nergens voor nodig twee borden toe te willen passen en maakt het alleen maar ingewikkelder voor de weggebruiker dan noodzakelijk. Mijn punt is dus: kies tussen gebodsborden of verbodsborden. En als jij het daarmee niet eens bent: prima, maar ga dan niet roepen dat het een onzinnige discussie is.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Wimpie24 » ma 25 okt 2010, 15:09

Je geeft zelf al aan waarom het fout is, je moet immers niet kezen. Je houd gewoon de twee borden in de reeks want het verbodsbord is ontegensprekelijk duidelijker dan het gebodsbord waar je langer moet bij nadenken. Je moet immers aan 2 richtingen denken ipv 1. En ik heb nooit beweerd dat het Vlaamse systeem beter is, jij legt mij woorden in de mond die ik nooit heb gebruikt. Ik heb enkel getracht om aan te tonen waarom het Nederlandse systeem volgens mij faalt door handigere borden te vervangen door juiste maar slechte borden gewoon omdat dat anders "inconsequent" zou zijn.
Nederland staat namelijk nog alleen bij deze materie. Het eerder genoemde verbodsbord is namelijk nog altijd veel meer in het gebruik dan die loze verplichting.
Zoals Alfa al aangeeft brengt 1 verbod de boodschap veel duidelijker over dan 2 onduidelijke verplichtingen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Plaats reactie