Nieuw verbodsbord "GPS"

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6372
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Seat Ibiza » ma 25 okt 2010, 16:01

Wimpie24 schreef:Je geeft zelf al aan waarom het fout is, je moet immers niet kezen. Je houd gewoon de twee borden in de reeks want het verbodsbord is ontegensprekelijk duidelijker dan het gebodsbord waar je langer moet bij nadenken. Je moet immers aan 2 richtingen denken ipv 1. En ik heb nooit beweerd dat het Vlaamse systeem beter is, jij legt mij woorden in de mond die ik nooit heb gebruikt. Ik heb enkel getracht om aan te tonen waarom het Nederlandse systeem volgens mij faalt door handigere borden te vervangen door juiste maar slechte borden gewoon omdat dat anders "inconsequent" zou zijn.
Nederland staat namelijk nog alleen bij deze materie. Het eerder genoemde verbodsbord is namelijk nog altijd veel meer in het gebruik dan die loze verplichting.
Zoals Alfa al aangeeft brengt 1 verbod de boodschap veel duidelijker over dan 2 onduidelijke verplichtingen.
Volgens mij wil je het gewoon niet begrijpen. Het gaat niet om welke borden beter of slechter zijn! In Nederland had men vroeger enkel de verbodsborden, maar die heeft men vervangen door de gebodsborden. Ook in Duitsland gebruikt men trouwens enkel de gebodsborden. En wat mij betreft is het dus voldoende om alleen de gebodsborden (of eventueel de verbodsborden) te gebruiken en niet de keuze te hebben uit twee soorten borden, die hetzelfde aanduiden.

Verder begrijp je duidelijk ook niet wat ik inconsequent noemde aan de verbodsborden, namelijk het soms wel en soms niet doorstrepen van zaken op verbodsborden. Het ging niet er om of het vervangen van die verbodsborden door gebodsborden noodzakelijk was ivm eventuele inconsequenties.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Wimpie24 » ma 25 okt 2010, 19:21

Ik snap niet waarom nog tracht om het duidelijk te maken want het dringt duidelijk niet door. Je hebt verbodsborden, (toegangs)beperking, geboden, (weg)typebepalingen en borden met betrekking tot de voorrang.
Ik snap niet wat daar zo inconsequent aan is, ieder type heeft namelijk zijn eigen opmaak.
Gebodsborden en verbodsborden worden niet door elkaar gebruikt, er zijn duidelijke bepalingen in welke situatie welk type bord gebruikt wordt en bijgevolg vullen ze elkaar uitstekend aan. Immers, het ene sluit het andere niet uit en daarom zijn verbodsborden die 1 duidelijke boodschap geven vaak duidelijker dan een gebodsbord dat 2 verschillende vervolgen oplegt.
Een verbod op links afslaan en een verplichting om ofwel rechtdoor of rechts af te slaan is zeer duidelijk NIET hetzelfde. Je zet jezelf alleen maar vast door ofwel gebods- oftewel verbodsborden te gebruiken. Dat het voor jou met jou vele anderen, Heilige Land Duitsland dat ook zo doet, praat dat dus gewoon niet goed he.

De wegcode schrijft het volgende voor

verkeersbord D3
Verplichting één van de door de pijlen aangeduide richtingen te volgen.
De plaatsgesteldheid bepaalt de stand van de pijlen.

Verkeersbord C31
Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan in de richting door de pijl aangegeven.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door waldo79 » ma 25 okt 2010, 19:51

Zou je wat minder in stellingen kunnen redeneren :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Jeroen » ma 25 okt 2010, 19:57

Wimpie24 schreef:Een verbod op links afslaan en een verplichting om ofwel rechtdoor of rechts af te slaan is zeer duidelijk NIET hetzelfde.
Volgens mij vroeg jeroent het ook al, maar wat is nu dan in de praktijk het verschil, afgezien dat het optisch een ander bord is? Ik zou zeggen dat het voor de weggebruiker geen fluit uit maakt...

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Wimpie24 » ma 25 okt 2010, 21:12

Het maakt wel degelijk verschil omdat een verbod duidelijk stelt wat niet mag terwijl een gebodsbord toch vooral suggestief overkomt. In de praktijk is het verschil dat men voor 1 richting een verbod gebruikt en in de uitzonderlijke gevallen zal men als het niet anders kan een gebod gebruiken.
Geboden worden in België namelijk als erg informatief en suggestief beschouwd. Zo heeft men in Aarschot jaren geleden ergens bij de vandering van de richtingen een gebodsbord omhoog gehangen dat wilde zeggen dat je enkel rechtdoor mocht rijden omdat de 2 uitkomende straten enkel nog toegankelijk waren voor plaatselijk verkeer. Dat gebodsbord heeft men na een tijd weggehaald en vervangen door 2 afslagverboden. Dat was wel een erg uitzonderlijke en gemeentelijke situatie. Het is namelijk zo dat wanneer er 2 of meer afslagverboden naast elkaar komen te staan, men normaal gezien een rijrichtingsgebod instelt.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6372
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Seat Ibiza » ma 25 okt 2010, 21:24

Hier speciaal voor jou een muur: :wall:
Verplicht rechtdoor of rechtsaf is precies hetzelfde als verboden linksaf. Dat je daar in Vlaanderen twee borden voor nodig schijnt te hebben zegt genoeg... I rest my case en ga even een gebedje doen richting het oosten (het heilige Berlijn... haha)

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Wimpie24 » ma 25 okt 2010, 21:30

Wij hebben daar geen 2 borden voor nodig, we gebruiken namelijk maar 1.

Het maakt wel degelijk verschil omdat een verbod duidelijk stelt wat niet mag terwijl een gebodsbord toch vooral suggestief overkomt. In de praktijk is het verschil dat men voor 1 richting een verbod gebruikt en in de uitzonderlijke gevallen zal men als het niet anders kan een gebod gebruiken.
Geboden worden in België namelijk er als "Mag, moet niet" beschouwd. Zo heeft men in Aarschot jaren geleden ergens bij de vandering van de richtingen een gebodsbord omhoog gehangen dat wilde zeggen dat je enkel rechtdoor mocht rijden omdat de 2 uitkomende straten enkel nog toegankelijk waren voor plaatselijk verkeer. Dat gebodsbord heeft men na een tijd weggehaald en vervangen door 2 afslagverboden. Dat was wel een erg uitzonderlijke en gemeentelijke situatie. Het is namelijk zo dat wanneer er 2 of meer afslagverboden naast elkaar komen te staan, men normaal gezien een rijrichtingsgebod instelt.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6372
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Seat Ibiza » ma 25 okt 2010, 21:35

^^
Je valt nu wel heel erg in herhaling... Zal ik mijn oudere berichten ook even copy-paste doen? :knetter:
Maar gelukkig zetten jullie die borden niet naast elkaar inderdaad :nuts:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Wimpie24 » ma 25 okt 2010, 21:38

Ja, nogmaals mijn stelling, waarom zou je een gebodsbord gaan gebruiken om de 2 richtingen aan te geven waar je wel in mag terwijl je veel gemakkelijker gewoon de richting aangeeft waar je niet in mag. Dat is voor mij echt onbegrijpelijk dat je het eerste gemakkelijker vind.
Maar goed, verschillen zijn er nu eenmaal en zonder die verschillen zou het nogal saai discussiëren zijn.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door jeroent » ma 25 okt 2010, 21:41

Als je nou diezelfde tekst nog 3x herhaalt dan ga ik je misschien bijna gelijk geven.

Als ik je goed begrijp zeg je dat het gebodsbord eigenlijk het afslaan niet verbiedt, omdat het slechts 'suggestief' , 'informatief' en 'mag, moet niet' is? Volgens mij denkt zelfs de Belgische wegcode daar anders over...
Een gebodsbord is wel degelijk verplichtend en niet vrijblijvend en daarmee dus qua kracht hetzelfde als een verbodsbord.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6372
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Seat Ibiza » ma 25 okt 2010, 21:45

Wimpie24 schreef:Ja, nogmaals mijn stelling, waarom zou je een gebodsbord gaan gebruiken om de 2 richtingen aan te geven waar je wel in mag terwijl je veel gemakkelijker gewoon de richting aangeeft waar je niet in mag. Dat is voor mij echt onbegrijpelijk dat je het eerste gemakkelijker vind.
Gaaaaaaap. Het gaat me niet om welk bord makkelijker, beter, simpeler of duidelijker is Wimpie. Ben je analfabeet of zo?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Alfa » ma 25 okt 2010, 21:53

We hebben hier al eens over gediscussieerd: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=132&t=2687. In de meeste landen is er inderdaad een standaard, ofwel gebruiken ze enkel het verbodsbord of wel enkel het gebodsbord. In Vlaanderen bestaan beide borden, in de praktijk blijkt dat er steeds voor de meest eenvoudige variant gekozen wordt: op een vierarmenkruispunt waar het verboden is om naar links af te slaan zal een verbodsbord naar links komen, op een kruispunt waar het verboden is naar links én rechtdoor te rijden zal een gebodsbord naar rechts komen.

Persoonlijk snap ik niet wat deze discussie waard is. Het is inderdaad niet geheel consequent maar nu ook niet fout of gevaarlijk.

Overigens: deze wilde ik jullie niet onthouden. Waarschijnlijk enkel geplaatst om het omzetcijfer van de plaatselijke bordenboer hoog te houden.
Afbeelding

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Wimpie24 » di 26 okt 2010, 8:51

jeroent schreef:Als je nou diezelfde tekst nog 3x herhaalt dan ga ik je misschien bijna gelijk geven.

Als ik je goed begrijp zeg je dat het gebodsbord eigenlijk het afslaan niet verbiedt, omdat het slechts 'suggestief' , 'informatief' en 'mag, moet niet' is? Volgens mij denkt zelfs de Belgische wegcode daar anders over...
Een gebodsbord is wel degelijk verplichtend en niet vrijblijvend en daarmee dus qua kracht hetzelfde als een verbodsbord.
De wegcode denkt daar inderdaad anders komen maar in de praktijk blijkt (zoals het Aarschots voorbeeld dat ik al aangaf), dat de meeste mensen gebodsborden toch vooral onder de eerder genoemde manier interpreteren terwijl verboden toch ietsje meer effect hebben.
Zoals Alfa al aangeeft, wordt op een kruispunt altijd voor de meest duidelijke oplossing gekozen. Het komt er dus op neer dat als men meer dan 1 richting moet verduidelijken, men regelgeving gaat opstellen voor de overgebleven richting.
In Ierland kent men bv enkel verbodsborden (geen enkelrichting etc), dat vind ik ook een beetje dol.
Seat Ibiza schreef:
Wimpie24 schreef:Ja, nogmaals mijn stelling, waarom zou je een gebodsbord gaan gebruiken om de 2 richtingen aan te geven waar je wel in mag terwijl je veel gemakkelijker gewoon de richting aangeeft waar je niet in mag. Dat is voor mij echt onbegrijpelijk dat je het eerste gemakkelijker vind.
Gaaaaaaap. Het gaat me niet om welk bord makkelijker, beter, simpeler of duidelijker is Wimpie. Ben je analfabeet of zo?
Volgens mij is dat toch waar het bij wegwijzers over gaat, de meest duidelijke oplossing.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door harry » di 26 okt 2010, 11:38

Hier nog een voorbeeld van wat men in België vindt van gebodsborden: je moet hier dus verplicht linksaf én rechtsaf! Rechtdoor loopt er trouwens geen weg. :knetter:
Afbeelding
(Brugge)

Terugkomend op het oorspronkelijke onderwerp: zo kan het ook:
Afbeelding
(Brielle)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Palance » di 26 okt 2010, 12:52

De meeste navigatiesystemen zitten vóór de bestuurder. Je volgt je navigatie dus altijd :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Palance » di 26 okt 2010, 13:24

Nog 2 plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding


En een Wimpie-proofbord:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door harry » di 26 okt 2010, 15:40

^^ Ga je een verzameling gelebordenfoto's beginnen? :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6372
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Seat Ibiza » di 26 okt 2010, 15:41

Wimpie24 schreef:Volgens mij is dat toch waar het bij wegwijzers over gaat, de meest duidelijke oplossing.
Ja en volgens mij zijn appels groen :facepalm:
Om in jouw stijl te blijven qua discussie zal ik mezelf nog even quoten:
Seat Ibiza schreef:... wat mij betreft is het dus voldoende om alleen de gebodsborden (of eventueel de verbodsborden) te gebruiken en niet de keuze te hebben uit twee soorten borden, die hetzelfde aanduiden.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Wimpie24 » di 26 okt 2010, 20:08

^^
Jawel want er zijn altijd situaties waarbij het verbodsbord of het gebodsbord duidelijker is dan de andere. En 2 verkeersborden zijn nooit hetzelfde.
Een afslagverbod en een verplichte rijrichting zijn bijvoorbeeld 2 heel verschillende borden met verschillende implicaties.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door jeroent » di 26 okt 2010, 22:20

Wimpie24 schreef: De wegcode denkt daar inderdaad anders komen maar in de praktijk blijkt (zoals het Aarschots voorbeeld dat ik al aangaf), dat de meeste mensen gebodsborden toch vooral onder de eerder genoemde manier interpreteren terwijl verboden toch ietsje meer effect hebben.
Juist ja, dus borden moeten niet volgens de wegcode worden geplaatst, maar vooral hoe de gemiddelde Belg (wie is dat eigenlijk?) die zou opvatten. En uiteraard zal een Belgische rechter je boete gewoon kwijtschelden, ook al staat het anders in de wegcode. Volgens mij zijn we wel klaar met deze discussie... :nuts:

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door wooter » di 26 okt 2010, 22:27

Ik wil overigens toevoegen dat het bord waarvan hier sprake niet in de wegcode voor komt.

En gelukkig ook, want er zijn legio navigatiesystemen die je niet al rijdende kan bedienen. Als zo een bord in de wegcode komt te staan, moet je dus op voorhand al weten dat je de navigatie moet uitzetten, of snel voor het bord nog de pechstrook op vliegen om je navigatiesysteem uit te zetten.

De Nederlandse methode - een werfbord dat aangeeft dat GPS best niet gevolgd wordt - is beter.

En persoonlijke noot: liever een gebodsbord dan een verbodsbord. Mensen zijn geneigd om te kijken naar wat hun route is, niet naar wat verboden is. Psychologisch is een gebodsbord dus beter.

Sophie
expressweg
Berichten: 3437
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Sophie » di 26 okt 2010, 22:32

jeroent schreef: de gemiddelde Belg (wie is dat eigenlijk?)
Hij is óf Vlaal óf Waming...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Wimpie24 » di 26 okt 2010, 22:55

jeroent schreef:
Wimpie24 schreef: De wegcode denkt daar inderdaad anders komen maar in de praktijk blijkt (zoals het Aarschots voorbeeld dat ik al aangaf), dat de meeste mensen gebodsborden toch vooral onder de eerder genoemde manier interpreteren terwijl verboden toch ietsje meer effect hebben.
Juist ja, dus borden moeten niet volgens de wegcode worden geplaatst, maar vooral hoe de gemiddelde Belg (wie is dat eigenlijk?) die zou opvatten. En uiteraard zal een Belgische rechter je boete gewoon kwijtschelden, ook al staat het anders in de wegcode. Volgens mij zijn we wel klaar met deze discussie... :nuts:
De borden worden ALTIJD volgens de wegcode geplaatst, het zou anders nogal wat geven. De mensen zijn meer geneigd om te volgen wat verboden is dan een vage verplichting. Ik heb de tekst uit de wegcode hier een tijdje terug letterlijk gequoteerd. Maarja, ik ben er ook klaar mee, het is duidelijk dat wat ik ook aanhaal, de Belgische situatie voor jou gewoon de slechtste blijft.

@ Wooter, het bord staat inderdaad niet in de wegcode. Zoals je misschien al weet is daar een KB voor nodig en zonder de staatshervorming duurt dat altijd tergend lang eer het eindelijk goed gekeurd wordt. Zo heeft het ook een tijd geduurd eer dat het bord van CRUISE CONTROL wettelijk vastlag.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6372
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Seat Ibiza » wo 27 okt 2010, 14:20

Aangezien je nog steeds niet hebt kunnen uitleggen wat het verschil is tussen niet linksaf mogen slaan of verplicht rechtsaf / rechtdoor moeten rijden, vrees ik dat je het echt niet snapt dat er geen verschil is... :facepalm:
Wimpie24 schreef:De mensen zijn meer geneigd om te volgen wat verboden is dan een vage verplichting.
Dat is jouw mening (die nergens op gebaseerd is) en geen feit. Ik kan 'm net zo makkelijk omdraaien: "De mensen zijn meer geneigd om te volgen wat verplicht is dan een vaag verbod." Ik heb dan echter net zo weinig bewijs dat ik de waarheid verkondig als dat jij dat hebt...
Wimpie24 schreef:Maarja, ik ben er ook klaar mee, het is duidelijk dat wat ik ook aanhaal, de Belgische situatie voor jou gewoon de slechtste blijft.
Tuurlijk, daar is Calimero weer...

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door wooter » wo 27 okt 2010, 15:07

Wimpie24 schreef:De borden worden ALTIJD volgens de wegcode geplaatst, het zou anders nogal wat geven.
...
Wimpie24 schreef:het bord staat inderdaad niet in de wegcode.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Alfa » wo 27 okt 2010, 16:13

Seat Ibiza schreef:Aangezien je nog steeds niet hebt kunnen uitleggen wat het verschil is tussen niet linksaf mogen slaan of verplicht rechtsaf / rechtdoor moeten rijden, vrees ik dat je het echt niet snapt dat er geen verschil is... :facepalm:
Er is geen verschil en ik heb ook nergens gelezen dat Wimpie24 dat beweerde. Ik heb al gezegd dat men hier gewoon voor het duidelijkste en eenvoudigste bord kiest (dus met zo weinig mogelijk pijlen, want hoe ingewikkelder hoe meer tijd de weggebruiker nodig heeft om de boodschap te bevatten).

Ik heb de indruk dat hier van een mug een olifant gemaakt wordt. België is niet het enige land waar zowel het verbodsbord als het gebodsbord in de wegcode voorkomen, ook in het Verenigd Koninkrijk komen beiden voor:
Afbeelding
Afbeelding

Ik veronderstel dat de weggebruiker slim genoeg is om verbodsbord en gebodsbord uit elkaar te houden.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Davy » wo 27 okt 2010, 16:23

harry schreef:je moet hier dus verplicht linksaf én rechtsaf! Rechtdoor loopt er trouwens geen weg. :knetter:
Afbeelding
(Brugge)
ondertussen zijn deze 2 gebodsborden verwijderd, ze hadden inderdaad weinig nut...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6372
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Seat Ibiza » wo 27 okt 2010, 16:35

Alfa schreef:Ik veronderstel dat de weggebruiker slim genoeg is om verbodsbord en gebodsbord uit elkaar te houden.
Blijkens het eerdere commentaar van Wimpie, de Belgische weggebruiker niet...
Wimpie24 schreef:Geboden worden in België namelijk er als "Mag, moet niet" beschouwd

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Peter » wo 27 okt 2010, 17:04

Op zich kan een rechtaf of linksaf verbodsbord in sommige situaties helderder zijn. Bijvoorbeeld bij Y kruisingen of vijfsprongen. Welk verkeersbord geeft aan dat je wel links, wel rechtdoor en wel schuin rechts mag, maar niet rechtaf. Een blauw bord met drie pijlen ? Ook kan je een verbod makkelijker uitzonderen, wat duidelijker is dan een gebod uitzonderen danwel precisieren (alleen voor vrachtwagens).

Gebodsborden zijn makkelijker toe te passen bij (boven) rijstroken en duidelijker als er 1 verplichte rijrichting is (bijvoorbeeld rechtdoor op kruisingen tussen autowegen en fiets/voet/tractoroversteken). Een verbod op rechtdoor heeft (althans in NL) nooit bestaan....

De rode diagonale of horizontale streep is ooit gesneuveld om de leesbaarheid te vergroten en de consistentie met Vmax borden (en algemene inrijverboden) te verkrijgen, en verwarring met het opheffen te verkomen. In de VS (zo ze geen woorden gebruiken) zie je ze nog wel. Een inhaalverbod heeft twee zwarte auto's met rode rand en rode streep. Een einde inhaalverbod is twee zwarte autotjes met een groene rand (zonder streep)....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nieuw verbodsbord "GPS"

Bericht door Wimpie24 » wo 27 okt 2010, 21:19

Ik heb vandaag snel geprobeerd om het een logische lijn in de praktijk te zien, wat betreft het gebruik van deze borden.

Typische situatie 1: T-kruispunt waarbij de 2 wegen enkel-richting zijn, op de weg waarbij men rechts moet afslaan, wordt een afslaggebod gebruikt om aan te geven dat de doorgaande richting zo loopt. Bij de doorgaande richting wordt een verbodsbord gebruikt om aan te geven dat de T-straat niet toegankelijk is.

Typische situatie 2: Samenvloeiingen; het meest gekende voorbeeld is de oprit op een auto(snel)weg waarbij een gebodsbord gebruikt wordt met een enkele pijl rechtdoor wordt.
Bij situaties dat er gewag kan gemaakt worden van een bocht of een obstakel of de afwezigheid van een inrijvak, wordt een afslaggebod gebruikt, al dan niet onder een bord met betrekking tot de voorrang.

Typische situatie 3: Een straat die uitkomt op een enkel-richting straat. Op de plaats waar in Nederland een vierkant bord zet met de richting op, staat in België een rond gebodsbord met een pijl (hetzelfde bord als het verplichte passagebord). Dit bord wordt aan de overkant van het kruispunt geplaats en op de hoek van het kruispunt staat meestal ook een afslagverbod. Volgens de wegcode zou het het bord van een enkel-richtingstraat ook gebruikt mogen worden in de plaats van dat rond bord maar gelukkig is men consequent en doet men dat niet.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Plaats reactie