Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in België

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Chris » do 30 aug 2012, 9:32

Palance schreef:
Chris schreef:Helemaal typerend zijn zaken als Bayern. Dat klinkt voor sommigen ongebruikelijk, want er is Beieren. Maar als het over de voetbalclub gaat, dan hebben we het wel ineens over Bayern München.
Dat is een raar voorbeeld, dat is gewoon de naam van een bedrijf. Je drinkt toch ook Bavaria en geen Beieren (als je dat zou drinken)?
Wat is daar nou raar aan? Staat Bayern = raar, merk Bayern München = niet raar? De naam is toch precies hetzelfde?

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door tovm74 » do 30 aug 2012, 9:41

Staat Bayern = Beieren, merk Bayern München = Bayern München

Of schrijf je ook Appel als je Apple bedoelt?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Alfa » do 30 aug 2012, 11:25

Palance schreef:
Chris schreef:Ik zie niet in waarom Milano niet leesbaar zou zijn en Lugano nou wel.
Omdat er in het Nederlands taalgebied vrijwel geen hond is die het over Milano heeft en vrijwel alle honden het over Milaan hebben. Het per sé grbruiken van niet gebruikelijke namen als Milano, Torino, Wien, Athinai etc komt op mij eerder over als "kijk eens wat ik allemaal weet" dan als "ik wil mijn tekst leesbaar en gebruiksvriendelijk houden".
Van Athinai wist ik in eerste instantie zelfs niet eens wat het betekende. Athene dus. Maar inderdaad, ik geef je 100% gelijk. Exoniemen zijn onlosmakelijk verbonden met de taal waarin je schrijft.



Endoniem uitleggen als 'de enige echte naam' is ook veel te kort door de bocht. Laat ons Brussel als voorbeeld nemen: algemeen beschouwt men 'Bruxelles' en 'Brussel' als de endoniemen. Alle overige varianten zijn dan exoniemen. Maar het Brussels gewest heeft onlangs beslist een nieuwe huisstijl in gebruik te nemen waarin de Engelstalige naam Brussels prominent voorkomt en consequent gebruikt wordt (in alle logo's):
Afbeelding
Afbeelding

Is Brussels dan dan geen 'ter plaatse gebruikte naam'? Waarom zou dat beperkt zijn tot het kombord of de situatie op papier?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Palance » do 30 aug 2012, 12:06

Chris schreef:Wat is daar nou raar aan? Staat Bayern = raar, merk Bayern München = niet raar? De naam is toch precies hetzelfde?
Ik had net uitgelegd wat daar niet raar aan is. En nogmaals, drink jij Beieren? En heb jij het, met het oog op de Koude Oorlog, over het Warszawapact?
tovm74 schreef: Of schrijf je ook Appel als je Apple bedoelt?
:D

Toch is ook bij voetbalclubs inconsistentie te vinden. Crvena Zveda Beograd wordt hier toch echt Rode Ster Belgrado genoemd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Chris » do 30 aug 2012, 12:24

Een merknaam is een merknaam. Historische namen, zijn historische namen. Tijden veranderen, exoniemen ook, zo heeft niemand het meer over Atrecht, Kales, Osnabrugge, Brunswijk, Danzig, Königsbergen of Dusseldorp. Overigens zie je dat namen van personen ook geen exoniemen krijgen. Soms worden in het Nederlands (of Engels of wat voor taal) de ongebruikelijke accenten en tekens weggelaten, maar namen worden niet "verexoniemeerd". Zo schrijf je of Milošević of Milosevic, maar geen Milosjevits.

Overigens is het wel interessant dat het Nederlands best wel wat Russische exoniemen heeft aangenomen, bijvoorbeeld van Oekraïense steden (Kiev is de Russische naam, maar ook Odessa, Lvov, etc). Ook landennamen hebben we van het Russisch overgenomen. Zo komt Georgië via het Grieks en Russische (Gruzia), terwijl Georgiërs hun land heel anders noemen, namelijk Sakartvelo. Voor Armenië en Kirgizië hetzelfde, dat komt van Armeniya en Kirgiziya, terwijl die landen Hayastan en Kyrgyzstan heten in hun eigen taal.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Coen Tunnel » do 30 aug 2012, 12:35

Chris schreef:Overigens zie je dat namen van personen ook geen exoniemen krijgen. Soms worden in het Nederlands (of Engels of wat voor taal) de ongebruikelijke accenten en tekens weggelaten, maar namen worden niet "verexoniemeerd". Zo schrijf je of Milošević of Milosevic, maar geen Milosjevits.
Nu noem je een voorbeeld uit een taal (Servisch) die ook officieel een Latijns alfabet heeft. Dan is er dus geen reden om vanuit de Cyrillische versie rechtstreeks naar het Nederlands te translitereren, zoals met Russische wel gebeurt. Kijk maar naar de naam van een bekende tennister: in het Nederlands Sjarapova, in het Engels Sharapova, in het Duits Scharapowa.
Chris schreef:Een merknaam is een merknaam. Historische namen, zijn historische namen. Tijden veranderen, exoniemen ook, zo heeft niemand het meer over Atrecht, Kales, Osnabrugge, Brunswijk, Danzig, Königsbergen of Dusseldorp.
Danzig en Königsbergen zullen in Duitsland nog wel gebruikt worden. Maar inderdaad, sommige exoniemen worden niet meer gebruikt, anderen zijn heel levendig. Parijs en Berlijn, maar ook Keulen en Aken zie ik niet zomaar uit de Nederlandse taal verdwijnen.
Overigens is het wel interessant dat het Nederlands best wel wat Russische exoniemen heeft aangenomen, bijvoorbeeld van Oekraïense steden (Kiev is de Russische naam, maar ook Odessa, Lvov, etc).
Dat is in het Engels niet anders en dat kan er mee te maken hebben dat dat ten tijde van de Sovjet-Unie de officiële benamingen waren. Net zoals dat Alma-Ata in het Nederlands ook nog gangbaar is voor Almaty. Sommige verouderde benamingen blijven nog lang hangen, denk ook aan nog algemeen bekende namen als Saigon (Ho Chi Minh), Madras (Chennai), Bombay (Mumbai), Kanton (Guangzhou), of aan het exoniem Peking.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Ds79m » do 30 aug 2012, 12:41

Ik denk dat er een verschil is tussen landsnamen en hun hoofdsteden, die er al op jonge leeftijd ingestampt worden, en de overige steden in het land. Van de niet-hoofdsteden zijn veel exoniemen verouderd ondertussen. Ook het voetbal heeft hier ongetwijfeld bij geholpen, voor veel voetbalfans klinkt Napoli, Torino of Göteborg natuurlijker dan hun vertalingen. Bij de hoofdstedelijke clubs lijkt het er nogal vanaf te hangen hoe moeilijk de uitspraak is, het is wel Sparta Praag of Sporting Lissabon, maar ook Paris-Saint Germain of Austria Wien.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Rene » do 30 aug 2012, 12:48

Coen Tunnel schreef:Parijs en Berlijn, maar ook Keulen en Aken zie ik niet zomaar uit de Nederlandse taal verdwijnen.
Dat hoeft ook helemaal niet uit de taal te verdwijnen. Exoniemen maken gesprekken immers makkelijk. Ook kunnen ze in correspondentie worden gebruikt tussen mensen die beiden de taal met het betreffende exoniem gebruiken. Totaal geen probleem.

Het wordt problematisch als je die exoniemen vervolgens op bewegwijzering loslaat, en daar zit de crux van het verhaal. Dat is ook de reden dat je op kaarten en in digitale informatiesystemen beter een endoniem als primaire naam of lemma kunt gebruiken. Wat niet wegneemt dat een redirect/verwijzing in de vorm van een exoniem gerust aanwezig mag zijn, als je alle tijd hebt om dat rustig op je gemak te kunnen bekijken.



NB: Ik ga verder niet in op gemekker hierboven over 'beledigen'. Ik heb niemand willen beledigen met mijn opmerkingen. Wel heb ik mijn opmerkingen zodanig geplaatst dat ze prikkelend genoeg zijn om mensen hopelijk eens functioneel te laten nadenken. Om uit hun comfortzone van de taaleigenheid te komen, en durven verder te denken dan hun taalwetneus lang is. Juist het feit dat deze draad aantoont dat dat maar niet wil lukken, maakt dat je links en rechts maar weer eens een prikkelende opmerking of verzuchting moet neerpennen. Maar dus niet met als doel te beledigen. En mocht iemand het wel eens belediging ervaren, dan zij dat maar zo. Misschien dat die persoon dan maar eens bij zichzelf te rade moet gaan.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Vahalis » do 30 aug 2012, 13:32

Rene schreef:Het wordt problematisch als je die exoniemen vervolgens op bewegwijzering loslaat, en daar zit de crux van het verhaal. Dat is ook de reden dat je op kaarten en in digitale informatiesystemen beter een endoniem als primaire naam of lemma kunt gebruiken.
In het geval van België is wel voor mij de vraag wat het endoniem en wat het exoniem is. Eerder in dit draadje zagen we dat gemeentenamen in België bij Koninklijk Besluit worden vastgesteld, echter dat daar (minstens) twee taalversies van zijn. Aangezien gemeentenamen vaak samenvallen met plaatsnamen is mij dan niet duidelijk wat het endoniem is. Zijn beiden dan endoniem?

Bij plaatsen die aan de andere zijde van de taalgrens niet op wegwijzers staan is het allemaal niet zo`n probleem. Maar, hoe ga je om met Doornik? Hou je het bij Tournai, omdat het nu eenmaal in Wallonië ligt, of kan Doornik ook omdat dit ook een officiële naam is (in ieder geval van de gemeente)?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Peter » do 30 aug 2012, 14:21

Het gaat niet om de gemeentenaam, maar om de bebouwde-kom naam, ook al is die in Belgie wellicht voor 90% hetzelfde, want die wordt bewegwijzerd (met slechts heel weinig uitzonderingen, zoals in NL Pekela's als verzamelnaam van alle 3 Pekela-versies). Voor zover de wet dat toelaat, wordt de bebouwde komnaam door de gemeente vastgesteld (en wellicht bekrachtigd of verboden door het gewest of staat). Dat is het handelsmerk dat de gemeente voert, ook op kaarten en websites en dat dient de naam op wegwijzers te zijn. Zo gaat het bijna overal in Europa (los van schriftverschillen op de Balkan of in Griekenland), maar niet in Belgie.

Indien de gemeente zelf dubbele namen hanteert op de komborden, is het wat ingewikkelder, en is het praktisch er 1 te kiezen voor de bewegwijzering, met in heel gevoelige situaties een dubbelmelding (Bruxelles/Brussel).

Wij Nederlanders hebben wat moeite om te begrijpen waarom een praktische en internationale oplossing moet wijken voor een niet praktisch (taal)nationalistisch argument.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Rene » do 30 aug 2012, 14:37

Peter schreef:Wij Nederlanders hebben wat moeite om te begrijpen waarom een praktische en internationale oplossing moet wijken voor een niet praktisch (taal)nationalistisch argument.
Dat heb je heel netjes (eufemistisch) uitgedrukt. Maar het is in feite wel de angel van het verhaal.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Palance » do 30 aug 2012, 15:08

Chris schreef:Een merknaam is een merknaam. Historische namen, zijn historische namen. Tijden veranderen, exoniemen ook, zo heeft niemand het meer over Atrecht, Kales, Osnabrugge, Brunswijk, Danzig, Königsbergen of Dusseldorp.
Nee, maar er is ook niemand die het heeft over Warszawa of het Warszawa-pact. Er is nu eenmaal een spreektaal die min of meer overal wordt geaccepteerd (behalve dan dat voorbeeld als Rijsel). Dat houdt in dat we het over Austria Wien hebben, maar wel over Wenen. Dat is nu eenmaal wat gangbaar is, en naar mijn mening moet je iets niet forceren dat niet gebruikt wordt. Vandaar dat ik niet gecharmeerd ben van Torino, Wien of London in de Nederlandstalige schrijf- of spreektaal. Dat verandert het gebruik echt niet, en er is ook geen noodzaak toe.
Chris schreef:Overigens zie je dat namen van personen ook geen exoniemen krijgen. Soms worden in het Nederlands (of Engels of wat voor taal) de ongebruikelijke accenten en tekens weggelaten, maar namen worden niet "verexoniemeerd". Zo schrijf je of Milošević of Milosevic, maar geen Milosjevits.
Zo is er een tijd geweest dat je Irak 'moest' schrijven, toen weer Iraq, en nu is het gewoon weer Irak.
Chris schreef:Overigens is het wel interessant dat het Nederlands best wel wat Russische exoniemen heeft aangenomen, bijvoorbeeld van Oekraïense steden (Kiev is de Russische naam, maar ook Odessa, Lvov, etc). Ook landennamen hebben we van het Russisch overgenomen. Zo komt Georgië via het Grieks en Russische (Gruzia), terwijl Georgiërs hun land heel anders noemen, namelijk Sakartvelo. Voor Armenië en Kirgizië hetzelfde, dat komt van Armeniya en Kirgiziya, terwijl die landen Hayastan en Kyrgyzstan heten in hun eigen taal.
Toch is het best wel eens interessant waarom landen (en ook plaats-)namen zo ineens anders kunnen klinken in andere talen. Kroatië-Hrvatska, daar valt nog iets van te maken, maar Hongarije lijkt in de verste verte niet op de oorspronkelijke naam.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Chris » do 30 aug 2012, 15:13

Belarus is ook wel een grappige. Zowel Belarus als Wit-Rusland worden gebruikt. Het ministerie van buitenlandse zaken hanteert bijvoorbeeld Belarus: http://www.minbuza.nl/reizen-en-landen/ ... sland.html

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Vahalis » do 30 aug 2012, 15:15

Peter schreef:(en wellicht bekrachtigd of verboden door het gewest of staat).
Lastig is dat in België op het nivo van de staat al geen eenduidigheid is over de (gemeente)naam. Wat voor de andere taalgroep ruimte geeft om toch voor de eigen schrijfwijze te kiezen, ondanks dat de bebouwde-kom-naam anders is.
Peter schreef:Wij Nederlanders hebben wat moeite om te begrijpen waarom een praktische en internationale oplossing moet wijken voor een niet praktisch (taal)nationalistisch argument.
In België gaat de strijd nu juist om de taal, dat maakt het zo lastig om zo'n praktische oplossing door te voeren.

Overigens zag ik deze zomer onderweg naar huis op de BAB3 ook nog altijd Arnheim op de borden :(

Overigens 2: nationalistisch gaat ervan uit dat er een nationaal belang/standpunt is dat moet worden verdedigd tegenover andere naties, echter in het geval van België is men het intern nog niet eens over veel taalgerelateerde zaken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Alfa » do 30 aug 2012, 15:15

Palance schreef: Toch is het best wel eens interessant waarom landen (en ook plaats-)namen zo ineens anders kunnen klinken in andere talen. Kroatië-Hrvatska, daar valt nog iets van te maken
Ik zie toch maar weinig overeenkomsten tussen Hrvatska en Kroatië maar ik weet niet hoe Hrvatska uitgesproken wordt .

Maar het is inderdaad interessant waarom iets in een andere taal plots zo anders klinkt. Duitsland spant wat dat betreft de kroon met zes totaal verschillende oorsprongsnamen (zie hier).
Palance schreef: Hongarije lijkt in de verste verte niet op de oorspronkelijke naam.
Alle niet-Honagaarse talen gebruiken iets dat op Hongarije lijkt. Dat is ook opmerkelijk.

Nog landennamen die niet lijken op wat ter plaatse wordt gebruikt zijn Albanië (Shqipëria) en Montenegro (Crna Gora).
Laatst gewijzigd door Alfa op do 30 aug 2012, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Mandelsoft » do 30 aug 2012, 15:17

Palance schreef: ... ik weet niet hoe Hrvatska uitgesproken wordt ....
Simpel: Hûr-vàt-skaa.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Rene » do 30 aug 2012, 15:20

Palance schreef:maar Hongarije lijkt in de verste verte niet op de oorspronkelijke naam.
Hongarije, Hungars, Ungarn, etcetera, verwijst naar On-Ogur, het onder Bulgaarse invloed staande landgebied van de poesta, nog van voor dat de Madjaarse krijgers arriveerden vanachter de Oeral, om er een nieuw rijk te stichten. Logisch dus dat de Hongaren zelf niet de naam Hongarije/Hongaren gebruiken - echter de naam is internationaal altijd wel gebleven. Maar Hongarije is dus wel een oorspronkelijke naam. Oorspronkerlijker zelfs dan Magyar. Alleen is het weinig terzake doende wat oorspronkelijker is of niet. Maar de Hongaren zelf maken er dan ook geen punt van. Net zo min als dat de Nederlanders er een punt van maken om door de Engelsen voor Dutch te worden uitgemaakt, terwijl Dutch toch duidelijk verwijst naar Dietsch (en dus ook Deutsch).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Rene » do 30 aug 2012, 15:21

Mandelsoft schreef:
Alfa schreef: ... ik weet niet hoe Hrvatska uitgesproken wordt ....
Simpel: Hûr-vàt-skaa.
Ervan uitgaande dat een H aan het begin van een plaatsnaam in diverse slavische talen een harde G is, en een v en w, dan kom ik tot de uitspraak Gkrwatska. En dat lijkt wel weer erg veel op Kroatië.
Laatst gewijzigd door Palance op do 30 aug 2012, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verbeterd, was niet van mij

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Palance » do 30 aug 2012, 15:56

Mandelsoft schreef:
Palance schreef: ... ik weet niet hoe Hrvatska uitgesproken wordt ....
Simpel: Hûr-vàt-skaa.
:!: Ehmm... die quote klopt niet, want die is niet van mij :!:. Sterker nog, ik ben juist degene die precies weet hoe je het uitspreekt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Palance » do 30 aug 2012, 15:57

Alfa schreef:Montenegro (Crna Gora).
Dat is gewoon een letterlijke vertaling. Crna=Zwart, Gora=Bergen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Groningen » do 30 aug 2012, 15:58

Palance schreef:
Mandelsoft schreef:
Alfa schreef: ... ik weet niet hoe Hrvatska uitgesproken wordt ....
Simpel: Hûr-vàt-skaa.
:!: Ehmm... die quote klopt niet, want die is niet van mij :!:. Sterker nog, ik ben juist degene die precies weet hoe je het uitspreekt.
Zo is-ie goed ;)

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door paolie » do 30 aug 2012, 16:57

Palance schreef:
Alfa schreef:Montenegro (Crna Gora).
Dat is gewoon een letterlijke vertaling. Crna=Zwart, Gora=Bergen.
Nu nog even uitzoeken waar "Nizozemska" toch vandaan komt ;)

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door paolie » do 30 aug 2012, 17:06

Ds79m schreef:Ik denk dat er een verschil is tussen landsnamen en hun hoofdsteden, die er al op jonge leeftijd ingestampt worden, en de overige steden in het land. Van de niet-hoofdsteden zijn veel exoniemen verouderd ondertussen. Ook het voetbal heeft hier ongetwijfeld bij geholpen, voor veel voetbalfans klinkt Napoli, Torino of Göteborg natuurlijker dan hun vertalingen. Bij de hoofdstedelijke clubs lijkt het er nogal vanaf te hangen hoe moeilijk de uitspraak is, het is wel Sparta Praag of Sporting Lissabon, maar ook Paris-Saint Germain of Austria Wien.
Bij voetbalclubs zie je soms de meest vreemde varianten langskomen. Vooral het verbasteren van AC Milan tot AC Milaan is echt tenenkrommend in mijn ogen. Had de club nu AC Milano geheten, dan had ik de logica begrepen, maar de door Engelse Milanezen opgerichte club heet toch echt Milan.
Maar een van de meest idiote voorbeelden die ik ooit tegenkwam was toch wel: Beieren Leverkusen... :facepalm: :facepalm:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Peter » do 30 aug 2012, 17:11

Vahalis schreef: Overigens zag ik deze zomer onderweg naar huis op de BAB3 ook nog altijd Arnheim op de borden :(
Alleen op borden die al ouder dan 10-15 jaar zijn. Op nieuwe (snelweg)borden kom je geen Arnheim of Nimwegen meer tegen.

PS Ook Neuschanz is in de loop der jaren vervangen voor Nieuweschans. Ik ben in Duitsland (nabij A280 / Bunde) echter nog nergens Bad Nieuweschans tegen gekomen op de wegwijzers, terwijl vrijwel alle NLse borden het "Bad" toegevoegd hebben gekregen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Palance » do 30 aug 2012, 17:53

paolie schreef: Nu nog even uitzoeken waar "Nizozemska" toch vandaan komt
Nizo komt van nisko= laag
Zemska komt van zemlja = land

Letterlijk staat er trouwens 'het Nederlandse', er zijn meer landen die bestaan als bijvoeglijk naamwoord. Ook Hrvatska betekent eigenlijk 'het Kroatische'
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door nederland24 » do 30 aug 2012, 18:03

Chris schreef:Belarus is ook wel een grappige. Zowel Belarus als Wit-Rusland worden gebruikt. Het ministerie van buitenlandse zaken hanteert bijvoorbeeld Belarus: http://www.minbuza.nl/reizen-en-landen/ ... sland.html
Volgens mij is Nederland ook een van de weinige landen die de naam Wit-Rusland gebruikt. Ook in het Duits gebruiken ze gewoon Belarus.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Mandelsoft » do 30 aug 2012, 18:07

En wat betekent Belarus? Bela = Wit, Rus = Rusland, ofwel Wit-Rusland.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Chris » do 30 aug 2012, 18:10

Nee, dat is fout. Rus slaat op de historische regio Roethenië, wat nu west-Oekraïne en Wit-Rusland is. Het "rusland" in Wit-Rusland heeft niks met het land Rusland te maken.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door Mandelsoft » do 30 aug 2012, 18:12

Hmmm ja, het lijkt allemaal zo op mekaar...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Discussie over taalwet, exoniemen en endoniemen in Belgi

Bericht door nederland24 » do 30 aug 2012, 18:13

^^Klopt, maar in Duitsland zeggen ze geen weiß-Rusland en in Frankrijk geen Rusland-blanque.

Plaats reactie