Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Snelwegfreak » di 10 apr 2018, 20:56

"Zeg, Nicolas, eigenlijk moeten wij hier just die signalisatie van Antwerpen nadoen hè?"
"Allez Luc, ik weet precies wat ge bedoelt!"
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » di 10 apr 2018, 21:02

Tja. De klassieke Belgische vallende pijl vond ik altijd al vrij lelijk. Draai je die om, dan wordt het niet beter. Het voelt als niet meer dan een kwestie van smaak, maar vrijwel overal zie je dat staande pijlen een net wat langere schacht krijgen dan vallende. De vlakke lijn in de pijlpunt, waar de meeste andere landen een hartkoppijl (of een open pijl) gebruiken, doet het geheel nog iets ieler voorkomen.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door tompie » wo 11 apr 2018, 6:21

nickdh schreef: di 10 apr 2018, 20:30 Omhoogstaande pijlen op de E17, bij Zwijnaarde.Afbeelding
Lijkt nergens op inderdaad. Hopelijk rollen ze de Antwerpse borden snel uit in de rest van Vlaanderen.
Overigens zijn de getoonde borden op de foto allemaal van het nieuwe type inwendig verlicht LED bord.
belgie is zo slecht nog niet

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door petervdveen » wo 11 apr 2018, 22:38

tompie schreef: wo 11 apr 2018, 6:21Hopelijk rollen ze de Antwerpse borden snel uit in de rest van België.
Fixed ;)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Coen Tunnel » do 12 apr 2018, 5:50

^^ Hoezo? Vlaanderen en Wallonië hebben afwijkende soorten bewegwijzering, en het wegennet (en dus ook de bewegwijzering) is in België een gewestelijke en geen federale zaak.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door tompie » do 12 apr 2018, 6:50

petervdveen schreef: wo 11 apr 2018, 22:38
tompie schreef: wo 11 apr 2018, 6:21Hopelijk rollen ze de Antwerpse borden snel uit in de rest van België.
Fixed ;)
Natuurlijk zou ik ook liever hebben dat het in heel Belgie uitgerold wordt maar het is nu eenmaal zoals Coen tunnel het zegt...
belgie is zo slecht nog niet

brandhout
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 18 aug 2017, 21:11

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door brandhout » do 12 apr 2018, 13:23

Coen Tunnel schreef: do 12 apr 2018, 5:50 ^^ Hoezo? Vlaanderen en Wallonië hebben afwijkende soorten bewegwijzering, en het wegennet (en dus ook de bewegwijzering) is in België een gewestelijke en geen federale zaak.
Is men in Wallonië uberhaupt nog bezig met de uitrol van 'Waals nba' ? Zo niet lijken mij de verschillen niet bijzonder groot.
Een wagen voor mensen die vooruit zien. Trabant 600

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » do 12 apr 2018, 14:11

^^ Naar mijn gevoel wordt, wanneer men langs een Waalse snelweg afrit-wegwijzers vervangt, dit nog steeds wel in Waals NBA gedaan. Alleen vervangen doet men daar niet zo snel en je kunt met gemak nog flinke stukken snelweg afrijden zonder veel borden in die stijl tegen te komen - zeker als je zoals veel Nederlanders niet heel veel meer doet dan van Luik/Brussel naar Luxembourg rijden. Misschien komt dat in de komende jaren alsnog. Grote stukken van de Ardense snelwegen zijn nu 30 jaar oud, dus dan zit je toch wel aan de levensduur van de lichtbakken langs die routes.

Zonder Waals NBA heb je natuurlijk gelijk over het vrij geringe verschil tussen beide gewesten. De Vlamingen hebben hun witte borden feitelijk toegevoegd aan de oude Belgische stijl (wat op 1500 meter dan dus een vervanging inhield). Waar in Wallonië nog geen Waals NBA staat, staat daar feitelijk de oude Belgische stijl.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » do 12 apr 2018, 17:59

Buiten de opdruk gebruiken Vlaanderen en Wallonië wel totaal andere bevestigingssystemen, gebaseerd op sterk afwijkende standaardbestekken. Een Waals verkeersbord verschilt in se dus totaal van Vlaamse, enkel hetgeen dat er opstaat kan identiek of sterk gelijkend zijn.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Alfa » vr 13 apr 2018, 2:00

^^Bevestigingssystemen is de technische materie. De belangrijkste eigenschap van een bord is uiteraard de opdruk, dat is waar 99% van de weggebruikers naar kijkt. In internationaal opzicht zijn er wel nog veel overeenkomsten tussen Waalse, Vlaamse en Brusselse wegwijzers, vooral omdat het lettertype en het kleurgebruik eigenlijk de belangrijkste eigenschappen zijn, de rest zijn meer details. Ik begrijp goed dat buitenlanders niet altijd verschil zien. Je moet het eens vanuit lekenogen bekijken. Veel van de hier opgemerkte verschillen zijn echt details.

Overigens vind ik bewegwijzering in dezelfde categorie thuishoren als verkeersborden. De ontwerpvereisten van bewegwijzering zou dus ook een federale materie moeten zijn. Er is nood aan een Belgische variant van de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd). Temeer er zoveel grensoverschrijdende trajecten zijn en de Ring rond Brussel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » vr 13 apr 2018, 11:48

^^ Voor het voorkomen van continuïteitsproblemen rond Brussel (of de gewestgrens in het algemeen) zou het optuigen van een nationale bewegwijzeringsdienst wellicht een wat zwaar middel zijn. Had men zoiets in Europa voorgesteld, dan was meteen het woord subsidiariteitsbeginsel gevallen - weet niet of dat beginsel bij jullie ook zo geldt. In ieder geval op de grote doorgaande wegen heb ik nooit zo'n probleem ervaren met continuïteit op de taalgrens. Iets dat we vast ook te danken hebben aan het feit dat de meeste doelenschema's tot stand zijn gekomen in een tijd dat A- en N-wegen ook nog echt in nationaal beheer waren. Het grootste continuïteitsprobleem blijft voor mij de bekende exoniemen-bewegwijzering, maar dat is een bewuste keuze die los staat van het al dan niet federaliseren van de geleiding.

Uiteraard geldt dat wat afspraken hier of daar, en toegang tot elkaars databases, bepaald handig zouden zijn.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Chrysa » ma 16 apr 2018, 10:20

Afbeelding
2 doelen gecombineerd op 1 bordje.

Die 22km klopt natuurlijk niet meer zo, Trier is 85km. :|

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door nickdh » ma 16 apr 2018, 10:32

Gaat Euskirchen daar niet via de BAB1?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 apr 2018, 14:42

^^ Dat moet wel, dit is een verwijzing vanaf Losheimergraben richting zuiden, dus B265-B421-B51-A1. De afstand van 65 km is iets te hoog, het is ca. 60-61 km.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door nickdh » ma 16 apr 2018, 18:39

^^ Dat weet ik, ben er wel eens langs gekomen :) waar ik me meer van verbaas is die verwijzing naar Trier. Dat had beter weggelaten kunnen worden of misschien vervangen door Bitburg.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door nickdh » zo 22 apr 2018, 20:03

Apart: Aix-La-Chapelle op een vrij modern bord, voor Waalse standaarden. Deze is inmiddels weggehaald i.v.m. de verbreding naar 2x3.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door nickdh » vr 22 jun 2018, 19:49

De E403 tussen Kortrijk en Tournai is schijnbaar omgedoopt tot E408. Ik meen me te herinneren dat precies dezelfde fout ergens op dit traject erin is geslopen, maar dan de andere kant op.

Over de doelenkeuze zal ik maar zwijgen. :p

Afbeelding

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door tompie » vr 22 jun 2018, 20:30

In de andere richting zijn de fouten ondertussen rechtgezet. Maar ik begrijp niet wat je verkeerd vind aan de doelenkeuze? Paris en Lille zijn logisch aangezien het verkeer voor beide steden vanaf de E17 afgeleid word via de E403, Tournai is de eerstvolgende stad en Mons is dan het eerstvolgende grote doel op de E42. Ik vind een wegwijzer naar Duinkerke aan de oprit van de E42 in Froyennes veel vreemder.
belgie is zo slecht nog niet

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door nickdh » vr 22 jun 2018, 20:59

^^ Lille over de E17 is toch grotendeels veel sneller en korter? Paris en Tournai zijn uiteraard logisch, maar Mons had naar mijn mening juist Brussel of Liège kunnen zijn.

Dat van Dunkerque is inderdaad een vreemde keus. Als je dan persé iets wilt aangeven na Lille zou ik voor Calais gaan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » vr 22 jun 2018, 21:16

Hoewel Lille-stad altijd korter zal zijn via de E17, is het de eerste grote stad die je op deze (bewust gestuurde) route naar de Franse A1 tegen zult komen. Het doel weg laten, zou ook raar zijn. En Mons is hier gewoon de grootste stad van de regio.

Maar waar staat dit bord? Eerste afrit in Wallonië bij Mouscron? Het afstandenbord dat ik daar op Streetview zie, geeft lagere afstanden naar de bewegwijzerde doelen (en noemt nog Bruxelles ipv Lille), maar een bord met Franstalige endoniemen in binnen- en buitenland bij de voorgaande afrit in Vlaanderen kan ik me niet voorstellen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Chris » vr 22 jun 2018, 21:22

Het is ook beleid om verkeer niet door Lille te sturen over de Franse N356, dus "Gand" wordt vanaf de Franse A1 via de A27 en Belgische E403 bewegwijzerd en andersom dus Lille.

De route door Lille is wel een stukje korter en buiten de spits ook sneller. Lille is overigens wel enorm filegevoelig geworden in de spits, naar mijn gevoel was dat vroeger (10-15 jaar geleden) minder extreem. Ook omdat Lille best wel een uitgebreid snelwegennet heeft, je kan op 4 manieren noord-zuid langs Lille via autosnelwegen / voie express.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » vr 22 jun 2018, 21:33

Chris schreef: vr 22 jun 2018, 21:22 Het is ook beleid om verkeer niet door Lille te sturen over de Franse N356, dus "Gand" wordt vanaf de Franse A1 via de A27 en Belgische E403 bewegwijzerd en andersom dus Lille.
De doorgaande route wel, maar op :KP: Aalbeke is Lille nog wel een E17-doel. Wat geldt voor doorgaand verkeer, geldt niet voor de stad zelf. En voor verkeer uit Mouscron oid, wat hier de E403 op komt rijden, hoef je deze buitenom-route naar Lille ook niet aan te geven.

Desalniettemin: als je deze oprit vanaf het OWN nadert, zijn de twee doelen om de E403-zuid aan te geven Lille en Tournai.
Laatst gewijzigd door Pino op za 23 jun 2018, 13:09, 2 keer totaal gewijzigd.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door nickdh » vr 22 jun 2018, 21:52

Pino schreef: vr 22 jun 2018, 21:16 Maar waar staat dit bord? Eerste afrit in Wallonië bij Mouscron?
Warm, maar nee. Net na de invoeger van Pecq.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » vr 22 jun 2018, 22:00

Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Alleen Google Maps benoemt die afrit kennelijk op het bovenste bewegwijzerde afritdoel en dat is Mouscron. Pecq is natuurlijk accurater, want dat is hoe Waalse afritnamen nu eenmaal werken.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Willem » za 23 jun 2018, 8:28

Pino schreef: vr 22 jun 2018, 21:33 De doorgaande route wel, maar op :KP: Aalbeke is Lille nog wel een E17-doel. Wat geldt voor doorgaand verkeer, geldt niet voor de stad zelf. En voor verkeer uit Mouscron oid, wat hier de E403 op komt rijden, hoef hè deze buitenom-route naar Lille ook niet aan te geven.
Bij Aalbeke wordt Parijs wel via de E403 verwezen. Dus daar wordt de splitsing gemaakt tussen doorgaand verkeer en verkeer dat in Rijssel zelf moet zijn.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door nickdh » wo 27 jun 2018, 8:20

Ik vraag me echt af hoe je zoiets voor elkaar krijgt :facepalm:

Net voor het knooppunt tussen de N3 en N604, vanuit Aachen.

Afbeelding

Zo zag ie er in z'n gloriedagen uit.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door EtienneM » do 09 aug 2018, 21:29

Bewegwijzering met een Frans tintje in Belsele (en vreemde groene wegmarkering).

Afbeelding

Locatie: https://www.google.nl/maps/@51.1466236, ... 312!8i6656
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Alfa » vr 10 aug 2018, 2:31

In heel Sint-Niklaas zijn eind de jaren '90 dergelijke wegwijzers geplaatst. Het was een contract met JCDecaux (dat ook ander straatmeubilair omvatte zoals bushokjes, vuilnisbakken, reclameborden, ...) . Inmiddels staat het grootste gedeelte van die wegwijzers nog recht (met enkele beschadigde exemplaren), maar het contract is al enkele jaren geleden verlopen. Bij vervanging kiest men nu ook 'gewone' wegwijzers die voldoen aan het standaardbestek. Wat ik persoonlijk jammer vind want die wegwijzers van JCDecaux zijn eigenlijk superieur.

Zie ook deze draad (die weliswaar voor een groot stuk over achtergrondschilden bij verkeerslichten gaat): viewtopic.php?f=28&t=8907

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Chris » za 08 sep 2018, 11:26

Op de bewegwijzering bij Battice is ook één en ander aan te merken.

1) de bestemmingen zijn niet eenduidig en verschillen per bord voor dezelfde richting. Eerst Saarbrücken en daarna geen Saarbrücken, maar Trèves
2) de bestemmingen zijn in twee talen. Eerst Saarbrücken in het Duits, gevolgd door Trèves (Trier) in het Frans
3) de E42 gaat niet naar Battice / Aubel. Men had hier beter de N3 kunnen aangeven.


Afbeelding
E40-E42 Battice-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E40-E42 Battice-2 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door waldo79 » za 08 sep 2018, 12:15

En al die indirecte verwijzingen naar andere E-nummers voegen weinig toe aangezien alle bestemmingen geruime tijd over de E40 voeren.

Plaats reactie