Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » do 10 sep 2015, 10:49

^^
Dat is een situatie en een probleem dat steeds frequenter lijkt voor te komen in het westen. In Het Antwerpse, het Brabantse en het Limburgse is er net de tendens om zoveel mogelijk richtinggevende bewegwijzering naar portalen te brengen. Zelfs op het OWN.
Km357 schreef:
- dat witte randje weggehaald worden...want dat doet er echt niet toe voor de duidelijkheid. Komt gewoon sullig over.
Het gaat hier toch om een normaal afstandsbord, zoals er honderden in Vlaanderen staan? Richtinggevende bewegwijzering heeft ALTIJD een witte bies, dit is een gebruikelijk ontwerp in zowat alle ontwikkelde landen op deze planeet. Enkel onderborden mogen in België zonder witte bies door het leven gaan.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door captain007 » di 08 mar 2016, 10:51

De post van de totempalen met verkeersborden heb ik verplaatst naar een nieuwe draad bestemd voor Belgische verkeersborden.

Dennal
stadsweg
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Dennal » za 29 apr 2017, 22:20

Weet niet of dit het juiste topic is, op de grens N69 / N74 Valkenswaard-Lommel hebben ze het grensbord voor Vlaanderen vervangen i.p.v. België.
Mij nog nooit eerder opgevallen.

Oude situatie
https://www.google.nl/maps/@51.2665766, ... 312!8i6656


Vraag is inmiddels beantwoord waarom deze vervangen zijn
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Chris » wo 20 sep 2017, 13:20

Ik vind dit wel een heel erg basic wegwijzer voor een autosnelweg. Klein en wegnummers ontbreken compleet (E420 en N99).

Afbeelding
DSC_0086.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Snelwegenkenner » wo 20 sep 2017, 13:42

Bij zulke troep denk je nog vooral aan oude borden in de armere landen van de EU zoals Bulgarije/Roemenie. Niet een nieuw bord in een west Europees land om de hoek. :wall:

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Mikhail » wo 20 sep 2017, 20:36

Armzalig :roll:

De middenberm is zelfs niet vervaardigd uit betonnen stootbanden wat toch meer de norm is dan vangrails?
****

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Snelwegfreak » do 21 sep 2017, 6:43

Dat zou ik toch eerder een voordeel willen noemen. Betonen barriers zouden mijns inziens nooit de standaardoplosing moeten zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Km357 » do 21 sep 2017, 8:04

^^ Maar dan wel een dubbele voor de motorrijders, anders helpt die vangrail hen helemaal niet.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Snelwegfreak » do 21 sep 2017, 8:38

Een motorvriendelijke geleiderail is enkel in (buiten)bochten noodzakelijk. Niet op rechte stukken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Rene » do 21 sep 2017, 9:34

Inderdaad, alleen in de bochten nodig.

Betonnen barriers hebben het voordeel dat een vrachtwagen er moeilijk doorheen gaat, maar het grote nadeel dat als er een personenauto tegenaan gaat, deze als een biljartbal de 'banden' van de weg zal gaan 'verkennen'. Het voordeel van die enkele vrachtwagen die je over 30 jaar tegenhoudt weegt niet op tegen het nadeel van al die personenauto's met het extra letsel dat je dan veroorzaakt. Geleiderails zijn echt wel beter.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Snelwegfreak » do 21 sep 2017, 10:24

^^ Precies dat :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 997
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door jdb2 » do 21 sep 2017, 11:31

In Vlaanderen rijden wel wat meer vrachtwagens rond dan Wallonië. Ik lees bijna dagelijks wel een bericht over een ongeval met een vrachtwagen op de E17, E34 of E313. Ik denk dat die hoge barrières op deze wegen er juist om die reden gekomen zijn.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door paolie » do 21 sep 2017, 11:40

^^ Maar niet meer dan in Nederland, waar betonnen barriers zelden gebruikt worden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » do 21 sep 2017, 12:36

De betonnen vangrails in Vlaanderen zijn doorlopend gegoten en hebben een extra drempel om het wegkatapulteren van voertuigen te vermijden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Snelwegfreak » do 21 sep 2017, 12:42

Je bedoelt de step-barrier. Dat is ook het standaardmodel in Nederland. Die voorkomt met name het omrollen, niet zozeer het terugkaatsen. Dat is namelijk evident bij een betonnen constructie. Die buigt niet uit en vangt de energie niet geleidelijk op, zoals een stalen (de naam zegt het al) geleiderail (mits flexibel) wel doet.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Lambo19 » do 21 sep 2017, 19:59

Betonnen barriers vergen in principe ook geen onderhoud zolang er zich geen vrachtwagen doorboort en zijn dus duurzamer dan vangrails. Het komt frequent voor dat vangrails langs de weg verrroest zijn of beschadigd zijn door een ongeval.

Ik vind het daarom een goede zaak dat Vlaanderen ervoor kiest om op grote schaal barriers te plaatsen op snelweg als middenbermbeveiliging. Een beschadigde of kapotte vangrail heeft immers niet het gewenste effect bij een aanrijding.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Robbert297 » do 21 sep 2017, 20:06

^^ Maar als een vrachtwagen zich nou door een betonnen barrier of door een vangrail boort, is er geen verschil in levensduur.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Snelwegfreak » do 21 sep 2017, 21:16

Lambo19 schreef:Betonnen barriers vergen in principe ook geen onderhoud zolang er zich geen vrachtwagen doorboort en zijn dus duurzamer dan vangrails. Het komt frequent voor dat vangrails langs de weg verrroest zijn of beschadigd zijn door een ongeval.

Ik vind het daarom een goede zaak dat Vlaanderen ervoor kiest om op grote schaal barriers te plaatsen op snelweg als middenbermbeveiliging. Een beschadigde of kapotte vangrail heeft immers niet het gewenste effect bij een aanrijding.
Mijns inziens een totaal verkeerde gedachtengang, misschien wel typerend als je kijkt naar de staat van onderhoud van Belgische wegen. Onderhoud is enorm belangrijk, maar al helemaal van geleiderails en andere veiligheidszaken. Een weg wordt intensief gebruikt dus onderhoud hoort erbij.

Als ik zie hoe lang volledig kapotgereden geleiderails in België mogen blijven staan schrik ik wel erg. Dat kán gewoon niet, zeker niet in een welvarend land. Zwaar beschadigde geleiderails dienen direct hersteld te worden. Onderhoud mag nooit een reden zijn om overal maar betonnen barriers toe te passen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Mikhail » do 21 sep 2017, 21:20

Maar een betonnen barrier, tegenwoordig worden ze in Vlaanderen dubbel aangebracht met een meter afstand ertussen, zal toch wel meer vrachtwagens tegenhouden dan een stalen vangrail waar een vrachtwagen zich gewoon doorboort...

Ik denk dat het een kwestie is van de voor en nadelen af te wegen, zeker op drukke wegen waar je het niet kunt permiterren om ook de andere richting af te sluiten als er zich weer eens een vrachtwagen door de stalen vangrails geboord heeft.
****

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door keokiracer » do 21 sep 2017, 21:21

Mikhail schreef:Maar een betonnen barrier, tegenwoordig worden ze in Vlaanderen dubbel aangebracht met een meter afstand ertussen, zal toch wel meer vrachtwagens tegenhouden dan een stalen vangrail waar een vrachtwagen zich gewoon doorboort...
Maar hoe vaak gebeurt dat nou werkelijk?
En hoeveel automobilisten lopen extra (lichamelijke) schade op door de extra impact omdat de betonnen barriers niet meebuigen zoals vangrails?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Snelwegfreak » do 21 sep 2017, 21:25

Dat is inderdaad de afweging. Ik heb geen cijfers bij de hand (die zullen er ongetwijfeld zijn), maar het aantal aanrijdingen met auto's versus geleideconstructies is een stuk groter dan (zware) vrachtauto's met geleideconstructies. Wat dat betreft ben ik blij dat in Nederland deze keuze is gemaakt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Alfa » vr 22 sep 2017, 1:26

Ik blijf het ook absurd vinden dat er tegenwoordig langst alle wegen in Vlaanderen betonnen muren vlak naast de weg geplaatst worden onder het mom 'veiligheid'. De Vlaamse wegen zijn nog nooit zo weinig vergeeflijk geweest voor stuurfouten als nu. Een klein beetje afwijken en je auto is perte totale met risico voor andere weggebruikers door het terugkaatseffect. Wat mij betreft moet het maar eens gedaan zijn met betonnen wanden als standaardoplossing te gebruiken en kiezen ze weer vaker voor vangrails op iets ruimere afstand van de rijbaan.

juupke
dorpsstraat
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 31 jan 2016, 12:11
Locatie: Het diepe Zuiden

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door juupke » vr 22 sep 2017, 10:08

Chris schreef:Ik vind dit wel een heel erg basic wegwijzer voor een autosnelweg. Klein en wegnummers ontbreken compleet (E420 en N99).

Afbeelding
DSC_0086.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr
Dit is ook geen "Waals NBA", toch? Ik dacht dat dit soort vorkborden niet meer bij snelwegafritten zouden worden geplaatst.
Never drink and drive

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » vr 22 sep 2017, 18:08

Snelwegfreak schreef:
Als ik zie hoe lang volledig kapotgereden geleiderails in België mogen blijven staan schrik ik wel erg. Dat kán gewoon niet, zeker niet in een welvarend land. Zwaar beschadigde geleiderails dienen direct hersteld te worden. Onderhoud mag nooit een reden zijn om overal maar betonnen barriers toe te passen.
Wel, in Vlaanderen valt dat allemaal beter mee dan je lijkt te denken. Vangrails die na een aanrijding niet meer dienstbaar zijn of zelfs een gevaar voor andere weggebruikers, worden binnen de 4 dagen gerepareerd en/of vervangen. De laatste 5 jaar is de onderhoudsfrequentie samen met het budget als een raket vooruit geschoten. De stereotypering begint een beetje afgezaagd te worden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » vr 22 sep 2017, 18:11

keokiracer schreef: Maar hoe vaak gebeurt dat nou werkelijk?
En hoeveel automobilisten lopen extra (lichamelijke) schade op door de extra impact omdat de betonnen barriers niet meebuigen zoals vangrails?
De nieuwe A11 is een mooi voorbeeld van nieuwe ontwikkelingen binnen het vangrailswezen in Vlaanderen. Betonnen wanden zijn nog steeds niet de standaard maar worden op wegen geplaatst waar de afweging is gemaakt tussen het aantal Middenbermdwarsingen en de verkeersdrukte. Leg deze kaarten naast mekaar en je zal een logica zien.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 sep 2017, 23:14

Wimpie25 schreef:Wel, in Vlaanderen valt dat allemaal beter mee dan je lijkt te denken. Vangrails die na een aanrijding niet meer dienstbaar zijn of zelfs een gevaar voor andere weggebruikers, worden binnen de 4 dagen gerepareerd en/of vervangen.
Binnen vier dagen, toe maar. Volgens mij wordt het in Nederland vrijwel direct gerepareerd met een spoedreparatie. Want ook in 4 dagen kan er natuurlijk op dezelfde plek weer wat gebeuren.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 997
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door jdb2 » za 23 sep 2017, 8:31

En in andere Europese landen buiten Nederland?
Die vergelijking begint een beetje vermoeiend te worden. We weten ondertussen ook wel dat Nederland qua kwaliteit van infrastructuur een uitzondering is en dat elk putje in het asfalt al binnen 5 minuten gerepareerd is. Misschien doet Vlaanderen het zo slecht nog niet vergeleken met Duitsland, UK, en de tolvrije snelwegen in Frankrijk zijn ook niet om over naar huis te schrijven.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door waldo79 » za 23 sep 2017, 8:35

Welnu. Terug naar de Belgische bewegwijzering.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » za 23 sep 2017, 11:28

jdb2 schreef:En in andere Europese landen buiten Nederland?
Die vergelijking begint een beetje vermoeiend te worden. We weten ondertussen ook wel dat Nederland qua kwaliteit van infrastructuur een uitzondering is en dat elk putje in het asfalt al binnen 5 minuten gerepareerd is. Misschien doet Vlaanderen het zo slecht nog niet vergeleken met Duitsland, UK, en de tolvrije snelwegen in Frankrijk zijn ook niet om over naar huis te schrijven.
Neen, Vlaanderen doet het in die mate zo slecht nog niet dat de VRT onlangs een reportage uitzond tijdens het journaal van 19u over de belabberde infrastructuur in Duitsland :worship:
Dan heb je als regio toch al genoeg vertrouwen in de eigen infrastructuur.
Coen Tunnel schreef:Binnen vier dagen, toe maar. Volgens mij wordt het in Nederland vrijwel direct gerepareerd met een spoedreparatie. Want ook in 4 dagen kan er natuurlijk op dezelfde plek weer wat gebeuren.
En hoe vaak komt dat effectief voor? Er moet het één en ander gebeuren om zo'n vangrail te vervangen, ik zei ook duidelijk tot 4 dagen. Personeel inplannen, voorraad aanspreken, taak uitvoeren, reparatie evalueren, eventueel combineren met andere plaatselijke herstellingen....

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Snelwegfreak » za 23 sep 2017, 11:43

jdb2 schreef:Die vergelijking begint een beetje vermoeiend te worden.
Tja, als je beter wordt, word het verwachtingspatroon ook hoger ;)
Wimpie25 schreef:En hoe vaak komt dat effectief voor? Er moet het één en ander gebeuren om zo'n vangrail te vervangen, ik zei ook duidelijk tot 4 dagen. Personeel inplannen, voorraad aanspreken, taak uitvoeren, reparatie evalueren, eventueel combineren met andere plaatselijke herstellingen....
Vaak zat. Een paar keer per spitsperiode. Er moet inderdaad het een en ander gebeuren om een beschadigde geleiderail direct te vervangen. Namelijk: afspraken met bedrijven die dat doen in het kader van Incident Management. Vlaanderen begint daar nu ook mee, dus zoiets zou er dan ook moeten komen. Het is gewoon onacceptabel een volledig kapotgereden geleiderail een aantal dagen te laten liggen. Maar goed, dit gaat in veel landen fout en zelfs in Nederland zie ik het soms, op minder belangrijke wegen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie