Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door tompie » vr 25 apr 2014, 20:35

Wimpie25 schreef:
Alfa schreef:Inderdaad, ik heb die ook zien liggen. Ik vraag me af wat daar weer de bedoeling van is. Waarom wordt voor de elvendertigste keer een perfect goede lichtbak vervangen?

Het kan natuurlijk ook zijn dat het de bedoeling is hem opnieuw te installeren.
Omdat de ondersteuning voor lichtbakken systematisch afgebouwd wordt nu we aan het overschakelen zijn op een totaal nieuwe generatie van bewegwijzering (en dan bedoel ik de reflecterende generatie, niet NBA) ?
De nieuwe afrit Merelbeke op de E40 heeft nochtans nieuw portaal met lichtbakken gekregen inclusief een uitsmuiter.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Km357 » vr 25 apr 2014, 22:27

Wimpie25 schreef:
Alfa schreef:Inderdaad, ik heb die ook zien liggen. Ik vraag me af wat daar weer de bedoeling van is. Waarom wordt voor de elvendertigste keer een perfect goede lichtbak vervangen?

Het kan natuurlijk ook zijn dat het de bedoeling is hem opnieuw te installeren.
Omdat de ondersteuning voor lichtbakken systematisch afgebouwd wordt nu we aan het overschakelen zijn op een totaal nieuwe generatie van bewegwijzering (en dan bedoel ik de reflecterende generatie, niet NBA) ?
Vreemd om iets dat werkt en geld gekost heeft, maar onmiddellijk te vervangen door iets dat er niet uit ziet en ten tweede inferieur in bewegwijzering is...
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op za 26 apr 2014, 9:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Disrespectvolle opmerking verwijderd.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Jump » vr 25 apr 2014, 23:22

In de lichtbakken 100 meter voor die dat even weg is brandden de lichten niet deze avond. Daarjuist gepasseerd en als je de tekst wou lezen moest je al goed dichtbij zijn.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Wimpie25 » za 26 apr 2014, 11:37

^^
Ik moest een paar keer kijken voordat ik je de draad van je zin beet had. Probeer eens een paar komma's te plaatsen :D
tompie schreef: De nieuwe afrit Merelbeke op de E40 heeft nochtans nieuw portaal met lichtbakken gekregen inclusief een uitsmuiter.
Zoals gezegd zitten nog niet alle provinciale afdelingen (lees: de westelijke) op de nieuwe lijn. Hopelijk waait de vernieuwende wind versnelt die riching uit?
Km357 schreef: Vreemd om iets dat werkt en geld gekost heeft, maar onmiddellijk te vervangen door iets dat er niet uit ziet en ten tweede inferieur in bewegwijzering is...
Dat is jouw mening, de nieuwe borden zijn zowel overdag als 's nachts stukken beter leesbaar, kunnen bij schade sneller vervangen worden en kosten ook nog eens minder in onderhoud. Dus in de plaats van enkel bij knooppunten en op sommige ringwegen veel te dure inwendig verlichte portaalbewegwijzering te kunnen plaatsen, kan men met het vrijgekomen budget vrijwel overal nieuwe, budgetvriendelijker eflecterende portaalbewegwijzering plaatsen.
Het feit dat België vrijwel nog het enige land ter wereld is, waar deze fossielen nieuw boven de weg gehangen worden, zegt je niets?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Km357 » za 10 mei 2014, 19:46

Ze is inferieur omdat bij regen (als de signalisering nat wordt) het geheel niet meer reflecteert en daardoor moeilijker leesbaar wordt. Ze ziet er niet uit omwille van het feit dat het bord veel kleiner is en smalschrift met te veel doelen en kleurtjes (tegenwoordig blauw voor steden, wit voor vanalles en nog wat en dan nog eens bruin voor Planckendael etc) gewoon onoverzichtelijk overkomt.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Snelwegfreak » za 10 mei 2014, 19:51

Dat (reflecterende) bewegwijzering niet meer reflecteert met regen is echt klinklare onzin.

Het klopt wel dat de nieuwe borden eigenlijk allemaal kleiner zijn, vaker een smaller schrift gebruiken, kleinere kapitaalhoogten en meer lokale doelen. Echter, dat is iets wat je in élk land ziet.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Km357 » za 10 mei 2014, 21:48

Snelwegfreak schreef:Dat (reflecterende) bewegwijzering niet meer reflecteert met regen is echt klinklare onzin.

Het klopt wel dat de nieuwe borden eigenlijk allemaal kleiner zijn, vaker een smaller schrift gebruiken, kleinere kapitaalhoogten en meer lokale doelen. Echter, dat is iets wat je in élk land ziet.
Juist omdat het in elk ander land gebeurt houdt niet in dat het beter zou zijn...de oude fabel van 'als iedereen van de klif springt, ga je dan volgen?'.
Over die reflectering, onzin of niet, ik kan het minder goed lezen als de borden nat zijn...voor mij is het dus geen onzin, maar ja ik heb sowieso al vaak een ander perspectief op de zaken.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Snelwegfreak » za 10 mei 2014, 21:52

Juist omdat het in ieder land gebeurt is het dus niet eerlijk om te menen dat het iets is dat alleen in België zou gebeuren ;)

Laat ik het zo zeggen: de folies zijn onderzocht en getest en daaruit blijkt dat het ook bij regen nog steeds érg goed zichtbaar is. In ieder geval is het niet zo dat het minder leesbaar wordt. Je hebt misschien iets minder leestijd dan met verlichte borden, maar dat verschil is niet bepalend omdat je reflecterende borden ook al van heel ver kunt lezen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Davy » za 10 mei 2014, 21:52

@km375: Deze keer deel ik wel je mening: reflecterende borden worden minder goed leesbaar als die nat worden, dus zowel bij regen als bij dauw.
Ik weet dat het hier vloeken in de kerk is, maar een goed werkende (!) lichtbak is veel beter leesbaar dan een reflecterend bord.
Laatst gewijzigd door Davy op za 10 mei 2014, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Snelwegfreak » za 10 mei 2014, 21:55

Uiteraard zijn lichtborden beter leesbaar. Het probleem is alleen dat ze kapot kunnen gaan en je dan niks meer hebt. Optimaal zou zijn een LED-lichtbak mét reflecterende folie zodat het altijd goed zichtbaar is. Het is alleen een flinke investering en je hebt meer onderhoudskosten.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Km357 » zo 11 mei 2014, 9:27

Dat klinkt inderdaad aan de dure kant, maar aangezien leds weinig verbruiken zou het nog eens kunnen gebeuren. Op zich hoeft het ook niet persé voor iedere afrit, maar mij valt op dat in Duitsland en Frankrijk bij nat weer de borden nog altijd leesbaar blijven, wat ook wel wat afhangt van het feit dat beide landen alles graag heel groot uitvoeren. Frankrijk heeft ook wel de nare gewoonte om te veel op 1 bord te willen zetten soms.

Wat me bvb niet stoort aan Belgische bewegwijzering is het lettertype - ook al vind ik het oude mooier - noch de gebruikte kleuren...ook al is het niet logisch dat op het OWN autosnelwegen in het groen worden aangekondigd en de borden dan blauw zijn als je er eenmaal bent.

Mij komt de Belgische bewijzering momenteel wat over als "we proberen te hard om het goed te doen, om toch maar zeker geen doeltje te vergeten, en dan nog liefst op een niet te groot bord".

Wat ik dan bvb zou voorstellen is 2 verschillende borden op een 300m van elkaar...eerste bord de grote doelen, tweede bord voor de industriële zones, pretparken en dergelijke. Het is immers zelden dat je én een stad én een doel van het 2de bord nodig hebt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » zo 11 mei 2014, 12:37

Het huidige kleurgebruik en lettertype is al sinds 1978 hetzelfde. Het enige dat gewijzigd is tegen vroeger, is de digitalisering van het bewegwijzering ontwerp waardoor borden maken nu vrijwel automatisch verloopt, veel goedkoper is en ze ook sneller geplaatst kunnen worden. Het resultaat daarvan is dat men nu gewoon de mogelijkheid om meer borden te plaatsen en meer doelen te bewegwijzeren. Bovendien heeft de digitalisering er ook voor gezorgd dat een hele grote groep bij het AWV relatief snel en simpel borden kan ontwerpen. Vroeger was dat echt een besloten clubje.

De verwijzing groen naar Autosnelwegen is er ergens in de jaren 60 gekomen na een periode waarin er een tijd met verschillende kleuren is geëxperimenteerd. Er is nooit overwogen om de borden op de autosnelwegen zelf ook groen te maken, het wegontwerp spreekt voor zich en er is geen aantoonbaar praktisch voordeel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » zo 11 mei 2014, 13:06

^^ Het gebruik van een bepaalde kleur voor een bepaald type weg is inderdaad vooral handig voor de weg die je niet ziet. Dus de afslaande weg bij een afrit of kruising, of een weg verderop waarnaar al wordt verwezen. Werken met verschillende kleuren op de autosnelweg zelf doe je dus niet om duidelijk te maken dat je op de autosnelweg zit, maar om andere redenen.

Zelf vind ik het wel prettig om aan de kleur van de borden op de autosnelweg meteen te kunnen zien wat voor soort aansluiting je nadert; of dat een andere autosnelweg is of dat je een reguliere aansluiting met OWN nadert. Dat kun je alleen maar doen door het op het OWN doorgevoerde kleuronderscheid ook op de autosnelweg door te voeren. In landen als Duitsland en Groot-Brittannië wordt desalniettemin ook geen kleuronderscheid doorgevoerd op de autosnelweg. Toch voelt dat voor mij een stapje logischer dan wat België doet. Je wordt daar op het OWN geleid naar blauwe borden en dat is ook de kleur die je op de autosnelweg te zien krijgt. Dat sluit instinctief aan. Het sluit daarentegen veel moeilijker aan bij de beleving van de weggebruiker als je op het OWN wordt geleid naar groene borden en dan op de autosnelweg toch nog blauw krijgt. Het zorgt niet voor een systeem dat de weggebruiker instinctief begrijpt. En hoewel je praat over een moeilijk meetbaar verschil (dat dan ook nog eens moet worden weggezet tegen de mindere leesbaarheidsprestaties van groene borden), zou ik dat dan toch als doorslaggevend argument willen behandelen om de borden op snelwegen dezelfde kleur te willen geven als de kleur waarmee er vanaf het OWN naar wordt verwezen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door petervdveen » zo 11 mei 2014, 14:16

Km357 schreef:
Snelwegfreak schreef:Dat (reflecterende) bewegwijzering niet meer reflecteert met regen is echt klinklare onzin.

Het klopt wel dat de nieuwe borden eigenlijk allemaal kleiner zijn, vaker een smaller schrift gebruiken, kleinere kapitaalhoogten en meer lokale doelen. Echter, dat is iets wat je in élk land ziet.
Over die reflectering, onzin of niet, ik kan het minder goed lezen als de borden nat zijn...voor mij is het dus geen onzin.
Je kunt ruitenwissers overwegen ;-)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Vinny » zo 11 mei 2014, 15:57

Het praktisch voordeel in België was natuurlijk dat je vaak dezelfde bestemmingen "in blauw" als "in groen" kon aantreffen (maar dan via twee verschillende routes). Tegenwoordig is dat volgens mij niet meer zo, wordt het verkeer standaard over de autosnelweg geleid en zijn er voor fietsers aparte wegwijzers gekomen. Die paar tractoren hebben pech.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door Alfa » zo 11 mei 2014, 16:37

Snelwegfreak schreef:Uiteraard zijn lichtborden beter leesbaar. Het probleem is alleen dat ze kapot kunnen gaan en je dan niks meer hebt. Optimaal zou zijn een LED-lichtbak mét reflecterende folie zodat het altijd goed zichtbaar is. Het is alleen een flinke investering en je hebt meer onderhoudskosten.
Met ledlampen heb je juist minder onderhoudskosten. Enkel de investering is iets kostelijker.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Snelwegfreak » zo 11 mei 2014, 16:38

Klopt, maar ten opzichte van reflecterende borden heb je meer onderhoudskosten ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Alfa » zo 11 mei 2014, 16:39

Wimpie25 schreef:Bovendien heeft de digitalisering er ook voor gezorgd dat een hele grote groep bij het AWV relatief snel en simpel borden kan ontwerpen. Vroeger was dat echt een besloten clubje.
Dat kan ook als een nadeel beschouwd worden. Hoe meer mensen hoe meer interpretaties van de richtlijnen en hoe meer systemen.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Mandelsoft » zo 11 mei 2014, 21:07

Hoewel LEDs lang meegaan, heb je vaak meer LEDs nodig om hetzelfde oppervlakte te verlichten. Bovendien gaat het schakelcircuit bij deze lampen vaak eerder stuk dan de LEDs zelf. Dus ja, dan vallen die borden alsnog uit...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » zo 11 mei 2014, 23:49

Vinny schreef:Het praktisch voordeel in België was natuurlijk dat je vaak dezelfde bestemmingen "in blauw" als "in groen" kon aantreffen (maar dan via twee verschillende routes). Tegenwoordig is dat volgens mij niet meer zo, wordt het verkeer standaard over de autosnelweg geleid en zijn er voor fietsers aparte wegwijzers gekomen. Die paar tractoren hebben pech.
Soms zie je die borden nog in elkaars buurt staan maar verkeer over lange afstand wordt tegenwoordig inderdaad via de snelweg gestuurd. Zwaar vervoer kan de gele calamiteitenroutes volgen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » zo 11 mei 2014, 23:52

^^
Klopt, in Leuven staan er al een jaar of 5 verkeersborden die zowel reflecterend zijn als inwendig verlicht met LED's. Die dingen zijn een pracht om te zien 's nachts maar ze vallen niet minder snel donker dan bij een conventioneel inwendig verlicht bord. Bij een LED-bord vallen de stukken met een kapotte schakeling dan nog eens echt volledig pikkedonker uit, daar waar je bij lichtbakken nog restlicht hebt van de nog verlichte secties.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door tompie » ma 12 mei 2014, 6:18

^^ Het led bord die momenteel getest word op het knooppunt E40 x E403 is wel voorzien van een refecterende folie, het is nauwelijks te onderscheiden van een gewoon reflecterend bord. Davy heeft in een ander topic reeds een foto geplaatst van dit bord.
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » ma 12 mei 2014, 11:18

^^
Die in Leuven zijn ook voorzien van reflecterende folie en de laatste generatie inwendig verlichte "passeer-langs-rechts-paaltjes" hadden ook al reflecterende folie op het bordje zitten. De technologie is niet nieuw, voor mij hoeft men er dus geen geld aan te verspillen. De laatste generatie reflecterende bewegwijzering voor ASW voldoet prima, men heeft er eindelijk een lijn ingekregen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Alfa » ma 12 mei 2014, 11:24

^^Het is nu eindelijk mogelijk de voordelen en nadelen van lichtbaken met reflecterende wegwijzers te combineren. Dat moeten men zeker niet laten. Dit beïnvloed trouwens het ontwerp van de borden zelf niet.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » ma 12 mei 2014, 11:27

De kosten van LED wegen niet op tegenover het budget dat vrijkomt als men volledig de reflecterende kaart trekt. Dan kan men eindelijk zoals op de E314 bij Leuven elke afrit van formaat met volledige portaalbewegwijzering uitrusten.
Onderzoek is niet nodig, de technologie met LED bestaat al jaren.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Tommy » wo 16 jul 2014, 14:39

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Davy » zo 31 aug 2014, 19:53

Dit bord is nieuw, ziet er goed uit!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Snelwegfreak » zo 31 aug 2014, 20:01

Met een iets elegantere pijl had Oostende niet in engschrift hoeven staan. Bovendien hadden de letters van mij pereoonlijk nog een slagje groter mogen zijn, maar dat kan gezichtsbedrog zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Ds79m » zo 31 aug 2014, 20:02

Ik vind 9 plaatsnamen op één bord ook nog wel vrij veel.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Davy » zo 31 aug 2014, 20:08

^^ 8 ;) .
Je kan ook niet echt wat schrappen vind ik...

De letters zijn groot genoeg trouwens, groter dan het vorige bord.

Plaats reactie