Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Vinny » zo 31 aug 2014, 20:10

In ieder geval is er dit keer genoeg blauwvak zodat het bord rustig overkomt. Dat zie je op andere Belgische borden wel eens niet, zeg maar. Nu is er ook genoeg ruimte tussen de elementen gelaten. Zelf zou ik overigens het wegnummer bij Oostende weghalen, dat is vrijwel irrelevant, voor die twee kilometer A 10 die tussen de E 40 en de stad zelf is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Jump » zo 31 aug 2014, 21:13

Dit is de vorige versie.

Zoveel groter lijkt me die tekst niet te zien. De pijl voor de afrit takt iets anders af dan de vorige versie.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » zo 31 aug 2014, 21:17

Davy schreef:Dit bord is nieuw, ziet er goed uit!
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08 ... e9e928.jpg
Ziet er zeker niet slecht uit! Alleen jammer dat men Oostende in middenschrift heeft neergezet. Volgens de nieuwe richtlijnen is het niet langer aangeraden om breed- en engschrift tezamen op hetzelfde bord te gebruiken. Ik zie het in de regio waar het bord staat echter nog wel eens voorbijkomen. Nog iets anders, ook hier lijkt men weer geen Duitse constructie gebruikt te hebben. De constructie die nu gebruikt wordt komt zelfs zelden buiten West-Vlaanderen voor. Ik wil daarmee zeggen, kleinere palen en steunpalen die het bord langs achter van stabiliteit verschaffen.

Dit is een nieuw geval met de Duitse constructie

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Alfa » zo 31 aug 2014, 22:05

^^Wat een draak van een bord. Is de weggebruiker geacht dit alles in een seconde te bevatten? Je kan de afritnummers zelfs amper op de foto lezen.
Jump schreef:Dit is de vorige versie.

Zoveel groter lijkt me die tekst niet te zien. De pijl voor de afrit takt iets anders af dan de vorige versie.
Ik dacht eerst op te merken dat dit exact hetzelfde bord is als op Davy's foto. Maar de pijlen blijken toch iets anders te zijn. Vreemd eigenlijk dat er op 4 jaar tijd 3 verschillende borden te zien zijn met bijna exact hetzelfde op. Wat zou de reden geweest zijn om het bord op de streetviewlink te veranderen?


Je kan met streetview ook verder terug. Dan zie je daar vroeger een eenpotige lichtbak staan. De lay-out was hetzelfde denk ik, inclusief het Oostende-knoeiwerk.
Afbeelding

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Davy » zo 31 aug 2014, 22:27

Het nieuwe bord heeft zeker weten een groter lettertype, want aan de rechterkant van de rijbaan staat nog het ouder model reflecterend bord zoals op SV te zien is. En die heeft overduidelijk een lagere punthoogte...

Het bord is vervangen door de reconstructie van de middenberm daar, ik meende het oude bord nog een tijdje te hebben zien liggen in het gras, met een bluts erin.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Alfa » zo 31 aug 2014, 22:30

^^Inderdaad, het bord dat jij getrokken hebt ziet er duidelijk groter uit dan het bord op streetview (dat eigenlijk een schandalig klein lettertype bezit).

Ik denk dat het nieuwe bord ongeveer even groot is als de oude lichtbak, misschien een klein beetje dunnere letters.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door HAFRABAisfun » zo 31 aug 2014, 22:49

Davy schreef:Dit bord is nieuw, ziet er goed uit!
Afbeelding
Ik heb het doel 'Veurne' altijd redelijk nutteloos gevonden... Die richting wordt al bediend door het doel 'Calais', en Veurne is nu ook niet zo groot, als er al een plaats het vermelden waard is, is het wel Brugge (toch de zesde stad van België, en een belangrijke toeristische bestemming). Al is een derde doel in die richting natuurlijk niet echt nodig.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Alfa » zo 31 aug 2014, 22:53

^^Als je dit bord ziet rij je net Brugge uit. ;) Verder staat Veurne natuurlijk op dat bord omdat het de laatste grootste Belgische plaats is en Belgen dit ook beter weten liggen dan Calais. Een beetje zoals Kortrijk op de E17 tov Rijsel.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » zo 31 aug 2014, 23:05

Alfa schreef:^^Wat een draak van een bord. Is de weggebruiker geacht dit alles in een seconde te bevatten? Je kan de afritnummers zelfs amper op de foto lezen.
Misschien toch even duiden waarom het bord absoluut geen "draak" is. Het betreft ten eerste een uitsnede van een sterk ingezoomde smartphone-foto, genomen aan hoge snelheid. Ten tweede is men in Groot Leuven al jaren vragen partij om de reeks kort opeenvolgende afritten van de E314- ten westen van de stad - op één overzichtelijk bord aan te bieden om te accentueren dat al deze afritten toegang tot de stad verschaffen. Dit bord staat in beide richtingen, telkens aan het begin van de reeks. Het bord is in werkelijkheid gigantisch met een hoogte van 6 meter en zou onmogelijk zonder Duitse constructie geplaatst kunnen geweest zijn en is ook één van de weinige die ik ken waar men drié pijlers heeft gebruikt. Verder wordt elke afrit hier op de E314 nog eens verduidelijkt met volledige portaalbewegwijzering, zowel voor de rechtdoor- als afslaande richtingen. In combinatie met de witte afritborden, zou deze reeks de best bewegwijzerde van heel Vlaanderen moeten zijn ;)

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door HAFRABAisfun » zo 31 aug 2014, 23:19

Alfa schreef:^^Als je dit bord ziet rij je net Brugge uit. ;) Verder staat Veurne natuurlijk op dat bord omdat het de laatste grootste Belgische plaats is en Belgen dit ook beter weten liggen dan Calais. Een beetje zoals Kortrijk op de E17 tov Rijsel.
Oh, ik had het wegnummer over het hoofd gezien... Maar dan vind ik toch dat Veurne nog steeds overbodig is, Kortrijk is nog steeds een stuk groter dan Veurne.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door verfmeer95 » zo 31 aug 2014, 23:52

^^ Als Veurne weg kan, kan Roeselare ook wel weg. Wordt genoeg gedekt door Kortrijk en Rijsel. Ik denk dat ze Veurne erop zetten om de kust ten zuidwesten van Oostende aan te geven. Steden als De Panne, Nieuwpoort en Koksijde worden erdoor bedient. Waarschijnlijk wil de wegbeheerder laten zien dat je behalve Oostende nog meer steden hebt voordat je Frankrijk in rijdt, anders zou verkeer die kant op misschien via de E403 rijden. En wat Kortrijk betreft, Kortrijk en Veurne zijn hier totaal niet uitwisselbaar, omdat ze een andere richting uit wijzen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door harry » ma 01 sep 2014, 0:45

Davy schreef:Dit bord is nieuw, ziet er goed uit!
Smaken verschillen. Ik vind die pijlen volkomen uit balans.
Er staan trouwens wel degelijk 9 plaatsnamen op dat bord.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Alfa » ma 01 sep 2014, 0:55

^^8 plaatsen, 9 plaatsnamen. ;)
Wimpie25 schreef: Ten tweede is men in Groot Leuven al jaren vragen partij om de reeks kort opeenvolgende afritten van de E314- ten westen van de stad - op één overzichtelijk bord aan te bieden om te accentueren dat al deze afritten toegang tot de stad verschaffen. Dit bord staat in beide richtingen, telkens aan het begin van de reeks. Het bord is in werkelijkheid gigantisch met een hoogte van 6 meter en zou onmogelijk zonder Duitse constructie geplaatst kunnen geweest zijn en is ook één van de weinige die ik ken waar men drié pijlers heeft gebruikt. Verder wordt elke afrit hier op de E314 nog eens verduidelijkt met volledige portaalbewegwijzering, zowel voor de rechtdoor- als afslaande richtingen. In combinatie met de witte afritborden, zou deze reeks de best bewegwijzerde van heel Vlaanderen moeten zijn ;)
Er staat gewoon teveel informatie op. Niet alleen het maximum aan bestemmingen (8), ook nog eens een afritnummer en de afstand tot die afrit. Daardoor gaat het aan het doel voorbij om overzichtelijke info te bieden aan de weggebruiker.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » ma 01 sep 2014, 7:14

^^

Het bord dient dan ook louter een informatief doel zoals de witte vorkborden in Limburg en maakt geen essentieel deel uit van de bewegwijzering. Dit aangezien al die plaatsen nog eens bediend worden door portalen, mijn post even goed nalezen, Alfa ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » ma 01 sep 2014, 7:48

^^ De wens om aan het begin van een serie afritten die één plaats bedient een soort overzicht te geven begrijp ik wel. Maar deze lay-out is een drama. Je moet voor zoiets nooit het reguliere type vorkborden willen gebruiken. De witte borden op de E313 zijn handiger ingedeeld. Doordat ze er duidelijk anders uitzien dan een vorkbord in de directe nadering van een afrit zijn ze ook veel beter herkenbaar als bijzonder bord.

Voor wat het waard is: witte borden met een serie kort opeenvolgende afritten komen ook in Wallonië her en der voor.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Tommy » ma 01 sep 2014, 10:11

^^

Ik vind dat bord goed. Zal aan mij liggen zeker?
Stel dat ik richting Gent moet, dan lees ik dat van aha, ik moet hier af voor de E40 op te rijden.
Eerst gewoon afrijden en daarna de tweede afslag. Prima zo.
Nu bon, zoals al eens gezegd kijk ik eigenlijk nog weinig naar de borden (in Vlaanderen).
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » ma 01 sep 2014, 10:42

^^ Ik had het over het bord bij Leuven.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » ma 01 sep 2014, 20:29

Pino schreef:^^ De wens om aan het begin van een serie afritten die één plaats bedient een soort overzicht te geven begrijp ik wel. Maar deze lay-out is een drama. Je moet voor zoiets nooit het reguliere type vorkborden willen gebruiken. De witte borden op de E313 zijn handiger ingedeeld. Doordat ze er duidelijk anders uitzien dan een vorkbord in de directe nadering van een afrit zijn ze ook veel beter herkenbaar als bijzonder bord.

Voor wat het waard is: witte borden met een serie kort opeenvolgende afritten komen ook in Wallonië her en der voor.

Dit gezegd zijnde, ik vind het idee op zich wel goed. Men stond voor de keuze voor een wit vorkbord te nemen - zelfde layout - met daarop alle officiële afritnamen en verder de reguliere bewegwijzering. De andere optie is diegene die men uiteindelijk geopteerd heeft, zijnde één gigantisch vorkbord waarop alle afritdoelen worden weergeven en daarnaast elke afrit afzonderlijk bewegwijzeren met portalen op de plaats waar normaal gezien de afzonderlijke vorkborden zouden geplaatst geweest zijn. De situatie bij Leuven is apart in die zin dat men het nog nooit eerder op die manier opgelost heeft, de bewegwijzering experimenteel is en ook de inrichting van de wegenis.
De oplossing bij Genk op - diezelfde - E314 is eerder traditioneel door reguliere (witte) vorkborden te gebruiken waarop telkens de huidige en eerstvolgende afrit worden weergegeven in combinatie met industriedoelen.
De eerste weefstrook van VlaBra had ook nog eens andere bewegwijzering (staat op Streetview). Dit topic heeft als doel de Belgische bewegwijzering kritisch te bekijken en daarom ben ik blij dat we na al die jaren van status quo eindelijk nieuw materiaal binnenkrijgen, het gaat hier nog leuk worden :D

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Davy » do 04 sep 2014, 20:46

Heb ook even wat gevraagd aan het AWV i.v.m. het nieuwe testbord met ingebouwde LED-verlichting op het knooppunt Brugge (E40-E403):


" Uw vraag gaat over ons proefproject rond inwendig verlichte signalisatie. Deze nieuwe wegwijzer op het knooppunt E40-E403 met ingebouwde LED-verlichting is inderdaad een testexemplaar dat er ondertussen een jaar hangt. Het doel van het testen is in eerste instantie ervaring opdoen in een reële omgeving met LED-technologie in deze wegwijzers en het nieuwe constructieve concept. Hierbij houden we naast de beoogde performanties rekening met onderhoud, beheer en duurzaamheid van deze installaties. Door het LED-verlichtingsconcept is het grote voordeel een heel egale verlichting van het beeldvlak. Op lange termijn hopen we kosten uit te sparen op onderhoud (geen vervanging meer van lampen) en energieverbruik. Verder is in dit testbord het beeldvlak uitgerust in een retroreflecterende folie zodat bij uitvallen van de stroom een minimale zichtbaarheid gegarandeerd is. Als de test positief eindigt zullen onze specificaties naar een dergelijk concept evolueren."

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door tompie » vr 05 sep 2014, 6:17

^^Wat mij betreft is die test nu al geslaagd, het bord is zeer goed leesbaar in alle omstandigheden, als de duurzaamheid van de electronica goedzit mogen ze geleidelijk aan alle inwendig verlichte borden vervangen door dit model.
belgie is zo slecht nog niet

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Archeopendra1234 » wo 01 okt 2014, 0:20

Er zijn 2 zaken waar ik mij een beetje aan erger...

Punt 1 is de E314 bij het binnenrijden vanuit Nederland.
Al vanuit Duitsland staat Antwerpen aangegeven met 141km (mogelijk 144km ergens), en blijft het bewegwijzerd staan door Nederland tot aan de Belgische grens.
Vanaf daar is Antwerpen ineens nergens meer te bekennen en vervangen door Brussel en Leuven.
Logischer lijkt mij Brussel-Antwerpen-Hasselt-"volgende afrit" om buitenlanders minder te verwarren.

Punt 2 is de ontbrekende afstandsborden tussen Brussel en Aalst...Oostende staat al aangegeven vanaf de Brusselse ring maar de afstand is pas te zien voorbij Aalst.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » wo 01 okt 2014, 8:53

Antwerpen komt bij mijn weten keurig terug op de vorkborden vóór alle afritten op de E314 tussen Maasmechelen en Lummen. Het ontbreekt alleen op de afstandenborden, net als wat je omschrijft voor de E40. Eigenlijk zie je overal in België dat de afstandenborden niet matchen met de rechtdoorvermeldingen op de vorkborden. De afstandenborden geven een vaste trits doelen in lijn: eerste twee afritten en hoofddoel, soms eerste afrit-middelgrote plaats-hoofddoel. De vorkborden bevatten nooit de eerstvolgende afritten en soms wel doelen aan kruisende wegen (Aachen op de E313, Antwerpen op de E314) of doelen achter het hoofddoel (Rotterdam op de E19, Lille op de E17).

Ik vind het geen sterk punt in de Belgische bewegwijzering om dergelijke doelen niet terug te laten komen op afstandenborden, terwijl ik de afstanden naar de eerste twee afritten vrij onbelangrijke informatie vind. Verwarring bij de weggebruiker brengt het echter niet. Een afstandenbord geeft namelijk puur informatie en wordt niet gebruikt voor het navigeren. Pas bij de eerstvolgende afrit bestaat weer een beslissingsmoment en dan zullen de rechtdoordoelen gelijk zijn aan de rechtdoordoelen van de vorige afrit.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Alfa » wo 01 okt 2014, 16:34

Oostende is dan ook belangrijker als netwerkdoel dan als bestemming. De beslissing om het niet op de afstandsborden te zetten is m.i. daarom wel te verantwoorden.
Pino schreef: terwijl ik de afstanden naar de eerste twee afritten vrij onbelangrijke informatie vind.
Dat soort informatie is handig voor mensen die er binnenkort afmoeten maar niet goed weten waar de afrit exact is. Sommige landen hebben een oplossing door afritnummers te vervangen door kilometernummers (bv afrit 35 volgt op afrit 29 en die liggen 6 km uit elkaar). Bij ons lossen ze het op deze manier op.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 01 okt 2014, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Archeopendra1234 » wo 01 okt 2014, 17:54

Het is niet zo dat enkel Oostende ontbreekt op de afstandborden; er staan geen afstandsborden tussen de Brusselse ring en Aalst überhaupt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » wo 01 okt 2014, 20:24

Alfa schreef:
Pino schreef: terwijl ik de afstanden naar de eerste twee afritten vrij onbelangrijke informatie vind.
Dat soort informatie is handig voor mensen die er binnenkort afmoeten maar niet goed weten waar de afrit exact is.
Die informatie krijg je met de Belgische afstandenborden echter niet. De afstandenborden geven, ook met de onderste verwijzingen op het bord, de afstand naar de bebouwde kom aan. Loop autosnelwegen.net er maar op na en je ziet meestal afstandswaarden die ietsjes hoger liggen dan de afstand tot de volgende afrit. Op een vijftal kilometers tussen afritten is dat best veel.

Nou goed, dat zou zich nog wel laten fiksen, maar ik blijf het op zijn minst zwaar overdreven vinden om twee of drie van dat soort lokale doelen te hebben. Op de E19 krijg je op een gegeven moment Breda 33/Meer 15/Hoogstraten 12/Loenhout 10. Need I say more? In mijn eigen ontwerpen laat ik uiteindelijk zelfs de eerstvolgende afrit weg. Het heeft als gegeven zeker nut, maar het kan bij wat vollere borden in de weg staan aan bewegwijzering van een belangrijk doel aan een kruisende weg. Dat vergt uiteraard wel de keuze dat dit soort hoek-om doelen (bijvoorbeeld Antwerpen op de E314) bewegwijzerd worden; zie mijn vorige post.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door vynkce » di 13 jan 2015, 12:23

Bewegwijzering in Vlaanderen, wat mag, wat mag niet. Meer info: http://www.wegenenverkeer.be/contacteer ... gory_id=73

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Km357 » wo 09 sep 2015, 17:20

Archeopendra1234 schreef:Het is niet zo dat enkel Oostende ontbreekt op de afstandborden; er staan geen afstandsborden tussen de Brusselse ring en Aalst überhaupt.
Daar lijkt nu eindelijk verandering in gekomen te zijn, althans zeker voor de richting naar Brussel, maar ze zijn er nieuwe aan het plaatsen. Ze zien er nogal fantasieloos en sullig uit, maar ze geven je wel de afstand, je kan van België nu ook niet veel fantasie verwachten voor estethiek.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » wo 09 sep 2015, 17:36

^^
Die afstandsborden zien eruit zoals alle andere afstandsborden. Daar hoeft weinig meer fantasie aan te pas komen gezien het doeleinde. Los daarvan, er is nu eenmaal door de huidige bevoegdheidsverdeling amper ruimte om iets aan de ontwerpen van onze bewegwijzering en verkeerstekens te wijzigen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Km357 » wo 09 sep 2015, 17:54

^^ Het bord zou veel beter zijn moest:

- het wegnummer vermeld worden (zoals in Duitsland, Nederland, Frankrijk, Griekenland, etc etc etc)
- dat witte randje weggehaald worden...want dat doet er echt niet toe voor de duidelijkheid. Komt gewoon sullig over.
- het niet geplaatst worden in de berm net na een brug of een grote boom waardoor de zichtbaarheid vermindert.
- het bord wat groter zijn
- het lettertype wat groter zijn

Kleine aanpassingen die ver zouden reiken. Maar kennelijk gaat het er tegenwoordig in Vlaanderen eerder om van bestaande borden te verwijderen en nieuwe te plaatsen die verstopt staan of met een veel te klein lettertype worden uitgevoerd. Als voorbeeld neem ik de afrit Gent-centrum waar de oude overzichtelijke portalen zijn weggehaald en waar er een bord Gent-Centrum staat verstopt in de berm. Een bord dat je sowieso mist als je ook maar 1 vrachtwagen inhaalt. Een probleem dat er niet was met een portaalbord.

Zo ver staan we weer met "verandering" die niet zozeer een verbetering inhoudt.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door tompie » wo 09 sep 2015, 19:30

^^ inderdaad ook thv sint niklaas is het oude portaal weggehaald en vervangen door een onnozel bordje weggestopt in de zijberm
belgie is zo slecht nog niet

Plaats reactie