Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door sven_engelen » wo 12 sep 2018, 11:00

^^ Wezet is de Vlaamse/Nederlandse naam voor Visé maar dat hoor ik weinig. Voeren/Fourons hoor je vaker.
Svenlo

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Seat Ibiza » wo 12 sep 2018, 11:12

^^
Het ging er niet over of er een Nederlandse naam voor een plaats in Wallonië bestaat, maar of het een "taalgrensgeval" betrof. Ik ga er vanuit dat nickdh daarmee zgn. faciliteitengemeenten bedoelt. Visé is dat niet, ook al bestaat er een Vlaamse naam (Wezet) voor.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door harry » wo 12 sep 2018, 11:41

Coen Tunnel schreef: di 11 sep 2018, 7:59Geldt de taalwet wel per definitie voor buitenlandse steden?
Nee.
nickdh schreef: di 11 sep 2018, 8:19Als je wat Vlaams is, Vlaams laat en alles wat Waals is, Waals laat is er helemaal niks aan de hand.
Het probleem is dat er eeuwenlang is gebakkeleid over "wat Vlaams is". Een groot aantal plaatsen nabij de taalgrens hebben 2 namen en er wonen ook vaak zowel Vlamingen als Walen.
Ook de grotere steden in Wallonië hebben Vlaamse inwoners die de stad op zijn Vlaams aanduiden. Al was het alleen al als tegenwicht op de vanouds Franse aanduidingen van alle Vlaamse steden, tot op de stations aan toe.

Met deze geschiedenis zullen Vlamingen niet zo gauw een Franse naam van een Belgische plaats op hun taalgebied dulden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Chris » wo 12 sep 2018, 11:56

Ik denk dat als volledig gebruik van endoniemen niet bespreekbaar is, men op zijn minst grote steden in het andere taalgebied tweetalig aan moet geven. Ja dit zorgt voor vollere borden maar het is voor buitenlanders echt niet begrijpelijk dat Anvers Antwerpen is en Luik Liège.

Dus bij Liège zie je dan borden met Luxembourg, Namur en Anvers (Antwerpen). Dus niet alles tweetalig, maar alleen de bestemmingen in het andere taalgebied.

In Frankrijk doen ze dat ook niet goed. Turin-Milan zijn nog begrijpelijk maar bij Gênes moest ik ook even nadenken toen ik dat voor het eerst zag.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Vinny » wo 12 sep 2018, 14:00

Over taalkundige rariteiten gesproken:
https://goo.gl/maps/6EoGKssm2o42

Het bord staat overigens in Nederland. De aan te duiden bestemming zou in Vlaanderen "Wezet-Noord" moeten zijn, in Wallonië "Visé-Nord", in faciliteitengemeenten allebei...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Seat Ibiza » wo 12 sep 2018, 14:38

^^
Da's niet het enige vreemde: Luik en Voeren staan er in Nederlands op, maar Lixhe in het Frans. In Vlaanderen gebruikt men (ook) Lieze.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door GuteFahrt » wo 12 sep 2018, 15:04

Dat je geen Maestricht of Maëstricht daar bij Battice ziet is nog opvallend te noemen? Dat zie je soms wel op het OWN in Wallonië. Of is dat uiteindelijk niet gangbaar Frans.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Robbert297 » wo 12 sep 2018, 15:20

Vinny schreef: wo 12 sep 2018, 14:00 Over taalkundige rariteiten gesproken:
https://goo.gl/maps/6EoGKssm2o42

Het bord staat overigens in Nederland. De aan te duiden bestemming zou in Vlaanderen "Wezet-Noord" moeten zijn, in Wallonië "Visé-Nord", in faciliteitengemeenten allebei...
Lijkt mij een foutje te zijn gezien het bord erna: https://www.google.nl/maps/@50.7579214, ... 312!8i6656
Слава Україні

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Willem » wo 12 sep 2018, 19:00

GuteFahrt schreef: wo 12 sep 2018, 15:04 Dat je geen Maestricht of Maëstricht daar bij Battice ziet is nog opvallend te noemen? Dat zie je soms wel op het OWN in Wallonië. Of is dat uiteindelijk niet gangbaar Frans.
Maestricht is een rariteit die je alleen in de Voerstreek, en wellicht net daarbuiten nog, tegenkomt. Voor de rest van Wallonië is het gewoon Maastricht.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door GuteFahrt » wo 12 sep 2018, 19:25

^^ Oké. Mastrique is het trouwens in het Spaans. Dat ziet er pas Frans uit. Al zou je uiteindelijk iets met Meuse verwachten...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Chris » wo 12 sep 2018, 19:31

Gué de Meuse ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Vinny » wo 12 sep 2018, 20:51

GuteFahrt schreef: wo 12 sep 2018, 19:25 ^^ Oké. Mastrique is het trouwens in het Spaans. Dat ziet er pas Frans uit. Al zou je uiteindelijk iets met Meuse verwachten...
De spelling is gewoon die de stad tijdens de Franse overheersing had en daarna nooit meer is gewijzigd in het Frans maar later wel in het Nederlands ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door harry » wo 12 sep 2018, 20:53

Robbert297 schreef: wo 12 sep 2018, 15:20
Vinny schreef: wo 12 sep 2018, 14:00 Over taalkundige rariteiten gesproken:
https://goo.gl/maps/6EoGKssm2o42

Het bord staat overigens in Nederland. De aan te duiden bestemming zou in Vlaanderen "Wezet-Noord" moeten zijn, in Wallonië "Visé-Nord", in faciliteitengemeenten allebei...
Lijkt mij een foutje te zijn gezien het bord erna: https://www.google.nl/maps/@50.7579214, ... 312!8i6656
Misschien geen foutje: het eerste bord staat op Nederlandstalig gebied, het tweede op tweetalig gebied (Voeren).
Wezet wordt gezien als achterhaalde (en niet meer officiële) Vlaamse naam.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door GuteFahrt » wo 12 sep 2018, 21:03

Zowel het eerste als het tweede bord staan nog in Nederland.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 sep 2018, 21:18

Willem schreef: wo 12 sep 2018, 19:00
GuteFahrt schreef: wo 12 sep 2018, 15:04 Dat je geen Maestricht of Maëstricht daar bij Battice ziet is nog opvallend te noemen? Dat zie je soms wel op het OWN in Wallonië. Of is dat uiteindelijk niet gangbaar Frans.
Maestricht is een rariteit die je alleen in de Voerstreek, en wellicht net daarbuiten nog, tegenkomt. Voor de rest van Wallonië is het gewoon Maastricht.
In de jaren '90 zag je het in Luik ook nog wel. Nu is dit het enige bord met Maestricht dat ik buiten de Voerstreek weet te vinden: https://www.google.nl/maps/@50.6717858, ... 312!8i6656
harry schreef: wo 12 sep 2018, 20:53Misschien geen foutje: het eerste bord staat op Nederlandstalig gebied, het tweede op tweetalig gebied (Voeren).
Wezet wordt gezien als achterhaalde (en niet meer officiële) Vlaamse naam.
Het staat niet meer op de lijst van de Taalunie, maar is het niet meer officieel? Op (oudere) wegwijzers in Vlaanderen staat alleen Wezet: https://www.google.nl/maps/@50.8117752, ... 312!8i6656

Zijn er inmiddels nieuwe wegwijzers (behalve deze bij de grens die verwijzen naar het industrieterrein Visé-Nord) in Vlaanderen waar alleen Visé staat aangegeven?

In de Voerstreek staat dit eentalige bord (beeld uit 2014), met Wezet: https://www.google.nl/maps/@50.7537115, ... 312!8i6656

In 2013 stond er nog een tweetalig bord: https://www.google.nl/maps/@50.7537093, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door harry » wo 12 sep 2018, 21:19

GuteFahrt schreef: wo 12 sep 2018, 21:03 Zowel het eerste als het tweede bord staan nog in Nederland.
Je hebt (voor een paar honderd meter) gelijk. Dat had ik niet goed gezien.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Vinny » do 13 sep 2018, 7:56

Verder wordt Lixhe vrij consequent alleen met de Franse en Moelingen alleen met de Nederlandse naam aangeduid.
https://goo.gl/maps/sdXKEXGZsjq
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Coen Tunnel » do 13 sep 2018, 8:06

Lixhe staat in zowel Vlaanderen als Wallonië alleen op z'n Frans vermeld, Moelingen wordt vanuit Wallonië als Mouland aangegeven: https://www.google.nl/maps/@50.7378267, ... bfov%3D100

En in de Voerstreek ook wel tweetalig Moelingen-Mouland: https://www.google.nl/maps/@50.7637684, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@50.7573603, ... 312!8i6656

Alleen bij dat eerste afritbord, dat nog op Nederlands grondgebied staat, staat slechts Moelingen. Van consequent alleen Nederlandstalig voor Moelingen is in ieder geval geen sprake. :)
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op do 13 sep 2018, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Seat Ibiza » do 13 sep 2018, 10:02

Coen Tunnel schreef: do 13 sep 2018, 8:06 Lixhe staat in zowel Vlaanderen als Wallonië alleen op z'n Frans vermeld
Waar in Vlaanderen staat dat dorp dan op de bewegwijzering?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Coen Tunnel » do 13 sep 2018, 10:06

^^ Rond de afrit Moelingen van de E25. Bijvoorbeeld hier: https://www.google.de/maps/@50.7539935, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Robbert297 » do 13 sep 2018, 10:13

Слава Україні

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Seat Ibiza » do 13 sep 2018, 10:28

Coen Tunnel schreef: do 13 sep 2018, 10:06 ^^ Rond de afrit Moelingen van de E25. Bijvoorbeeld hier: https://www.google.de/maps/@50.7539935, ... 312!8i6656
Ah ja, uiteraard. Bewegwijzering in Vlaanderen blijft dus inconsequent als het over plaatsen in Wallonië gaat. Soms eentalig Nederlands, soms tweetalig en soms dus ook eentalig Frans, terwijl er wel een Nederlandse naam bestaat...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » do 13 sep 2018, 11:21

^^ Een keuze om exoniemen te gebruiken roept altijd de vraag op of een exoniem gangbaar genoeg is om op de borden te kunnen gebruiken. We kennen (om het maar even uit de Belgische context te trekken) de volkomen in onbruik geraakte Nederlandse exoniemen voor plaatsen in Duitsland of Groot-Brittannië. En ja, ook in Vlaanderen komt het voor dat er exoniemen zijn voor plaatsen in Franstalig gebied die kennelijk niet prominent genoeg zijn in het dagelijkse taalgebruik. Er zijn geen officiële lijsten met welke exoniemen in Vlaanderen gebruikt mogen/moeten worden in het administratief gebruik. Van Wikipedia is bekend dat daar taalpuristen aan knoppen zitten die actief exoniemengebruik aan het promoten zijn, tot op de volledig in onbruik geraakte exoniemen aan toe, dus het feit dat mensen daar over Lieze spreken, zegt op zich vrij weinig. Het maakt de Vlamingen ook niet noodzakelijkerwijs inconsistent in de uitvoering van hun keuze om exoniemen te bewegwijzeren. Het geeft alleen het hellend vlak weer dat je onvermijdelijk krijgt wanneer je kiest voor de bewegwijzering van exoniemen.

Wellicht instructief hierover is dit citaat uit een uitspraak van een Belgische vrederechter: "Anders dan in Nederland (voor het Fries, in Friesland) bestaat in België immers geen officiële lijst van "meertalige" stadsnamen toepasselijk voor de administratie, laat staan justitie, terwijl voor endoniemen en exoniemen evenmin enige bindende richtlijn voorhanden is van de Taalunie. Er bestaan hoogstens pogingen tot het creëren van culturele "erfgoedstandaarden"."
De zaak ging over de vermeende ongeldigheid van een Nederlandstalig stuk waarin de deurwaarder het had gewaagd de plaatsnaam Namur te gebruiken. België op zijn smalst.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door harry » do 13 sep 2018, 12:23

^^ Opmerkelijk. Ik had mij laten vertellen dat alle Belgische plaatsen officieel vastgelegde namen hadden, waarbij sommige officiële namen in 2 of 3 talen.
Luik en Namen zouden dus wettelijk vastgelegde namen zijn. Dat is dus niet waar? :s
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Seat Ibiza » do 13 sep 2018, 12:43

Pino schreef: do 13 sep 2018, 11:21 Er zijn geen officiële lijsten met welke exoniemen in Vlaanderen gebruikt mogen/moeten worden in het administratief gebruik.
Ik kan het zo 123 niet vinden, maar volgens mij bestaat zo'n lijst wel degelijk. Wikipedia baseert het gebruik van Nederlandse namen voor plaatsen in Wallonië daarop. Als de plaatsers van bebording in Vlaanderen keuzes moeten maken (wel Borgworm en Wezet, maar geen Lieze), doen ze dat toch ook neem ik aan op een onderbouwde wijze? Zoals jij het schetst zou het echter natte vingerwerk zijn en ik denk dat dat al heel snel leidt tot wat ik eerder zei: inconsequent zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » do 13 sep 2018, 13:09

harry schreef: do 13 sep 2018, 12:23 Opmerkelijk. Ik had mij laten vertellen dat alle Belgische plaatsen officieel vastgelegde namen hadden, waarbij sommige officiële namen in 2 of 3 talen.
Luik en Namen zouden dus wettelijk vastgelegde namen zijn. Dat is dus niet waar? :s
Ik had dat ook ooit begrepen, maar ik ben dan toch geneigd deze rechter te geloven.

Volgens mij doet Wikipedia veel met de Waalse exoniemenlijst van de Taalunie en ik denk dat die ook in Vlaanderen wel een beetje gelden als leidraad. Maar niet tegen 100% dus. Nu denk ik ook dat je het Naamse geval niet groter moet maken dan het is. De rechter had er duidelijk geen zin in om aan dit soort "België op zijn smalst" pietluttigheden de zware sanctie te koppelen van nietigheid van de dagvaarding. Een tot het algemene publiek gerichte vermelding op een wegwijzer, die er decennia zal staan, zal onvermijdelijk zwaarder bekritiseerd worden. Kans dat een Vlaamse wegbeheerder weg zou komen met een argument "Ik zet gewoon Namur neer, want er is geen officiële lijst" lijkt me miniem. Maar met minder bekende exoniemen van kleinere plaatsjes kan dat dus wel.

Uiteindelijk valt het met de inconsistentie wel mee, mits er in het Vlaamse gewest maar geen borden zijn die wél Lieze bewegwijzeren. De vermeende inconsistentie is dan eerder een kwestie van "gelijke gevallen moet je gelijk behandelen", waarmee de eeuwige vraag opkomt of Lieze wel gelijk is aan Borgworm en Wezet. Ik wil me hier verder niet aan wagen, maar er zijn vermoedelijk goede argumenten om die niet gelijk te achten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Chris » do 13 sep 2018, 13:54

Wikipedia gebruikt inderdaad de lijst van de Taalunie. En die lijst is niet statisch, er zijn al best wel wat exoniemen in onbruik geraakt die uiteindelijk ook van de lijst van de Taalunie zijn verdwenen (en het Wikipedia-artikel is hernoemd). Men houdt echter rigide vast aan de Taalunie, terwijl er soms ook wel consensus is op Wikipedia dat een exoniem in onbruik is geraakt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Coen Tunnel » do 13 sep 2018, 14:58

^^ En omgekeerd zijn sommige namen van de lijst van de Taalunie verdwenen, zoals Wezet, maar worden ze nog wel op Wikipedia gebruikt.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Seat Ibiza » do 13 sep 2018, 15:08

Chris schreef: do 13 sep 2018, 13:54 Wikipedia gebruikt inderdaad de lijst van de Taalunie.
Dat is correct, maar ik weet vrijwel zeker dat er voor Wallonië een andere lijst werd aangehouden. Ik kan het echter niet meer zo snel vinden welke lijst dat is...

Edit:

Wikipedia vermeldt het volgende:

"Raadpleeg de Lijst van buitenlandse aardrijkskundige namen van de Taalunie en pas de volgende regel toe:

Staat er een vermelding in de lijst? Gebruik die vermelding.
Staat er geen vermelding? → Gebruik het endoniem, de naam die ter plaatse wordt gebruikt.

Deze richtlijn geldt alleen voor plaatsnamen buiten België en het gehele Koninkrijk der Nederlanden."

Helaas staat er dan weer niet vermeld welke richtlijn er geldt voor Wallonië...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » do 13 sep 2018, 15:57

^^ Vermoedelijk de Tot-aan-het-gaatje-richtlijn van het Vlaams Genootschap van Taalpuristen.

Plaats reactie