Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Davy » za 23 sep 2017, 13:49

Ik moet zeggen dat ik deze keer het wel eens ben met de medevlamingen, het zijn het soort discussies met "het is nooit goed"-gehalte.

Ik geef de laatste tijd ook vaak af op Vlaams beleid (Flitsminister Weyts, allerlei wegenverzinsels die persé Vlaams moeten zijn, laatst weer die geldwegsmijtoperatie omdat BIVV als naam niet goed meer is). Maar qua onderhoud scoort Vlaanderen op zijn hoofdwegen tegenwoordig gewoon goed. Nederland is niet de standaard, maar slaat zelfs af en toe door daarin.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Vinny » za 23 sep 2017, 20:18

Als het beter kan en het kost relatief niet zo veel geld, waarom zou je het dan nalaten?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Km357 » za 23 sep 2017, 20:38

^^ Omdat politici die beslissen over budgetten nooit zo realistisch nadenken in Vlaanderen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Coen Tunnel » zo 24 sep 2017, 13:02

jdb2 schreef:En in andere Europese landen buiten Nederland?
Die vergelijking begint een beetje vermoeiend te worden. We weten ondertussen ook wel dat Nederland qua kwaliteit van infrastructuur een uitzondering is en dat elk putje in het asfalt al binnen 5 minuten gerepareerd is. Misschien doet Vlaanderen het zo slecht nog niet vergeleken met Duitsland, UK, en de tolvrije snelwegen in Frankrijk zijn ook niet om over naar huis te schrijven.
Vind je het nou zo gek dat op een Nederlandstalig forum de vergelijking wordt gemaakt met Nederland?

En het is ook niet zo dat Vlaanderen nou beduidend minder rijk is dan Nederland.

In plaats van een land dat erg goed scoort als voorbeeld te nemen en ambitie te tonen vergelijk je dus liever met landen die in de middelmaat zitten. Ik zou altijd streven naar het beste dat mogelijk is, en Vlaanderen heeft op zich heus wel het geld om het beter te doen. Als het in Nederland kan, dan zou het in Vlaanderen ook moeten kunnen. Vlaanderen is er rijk genoeg voor.

Ik dacht altijd dat de zesjescultuur een typisch Nederlands begrip was, maar blijkbaar niet.
Vinny schreef:Als het beter kan en het kost relatief niet zo veel geld, waarom zou je het dan nalaten?
Precies dit.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Snelwegenkenner » zo 24 sep 2017, 15:41

Die rotonde bij Westkapelle (in Vlaanderen) was in Nederland natuurlijk een veiligere turborotonde geweest. Dit is halfbakken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » zo 24 sep 2017, 15:47

Het feit dat er zoveel achterstand in te halen is, komt
omdat het voor Vlaanderen gewoon een lopend leerproces is. We spreken hier over een jonge natie die slechts een kleine 30 jaar de bevoegdheid heeft over haar infrastructuur. Infrastructuur die in de vorm van een erfenis gekomen is, in slechte staat zijnde daarenboven. Tel daarbij het feit dat er andere prioriteiten en andere katten te geselen waren. Tot 2010 was wegenonderhoud en de bouw van openbare infrastructuur alles behalve prioriteit.

Op een klein decennium heeft men én een duidelijke beleid uitgewerkt, het gros van de onderhoudsachterstand ingehaald, talloze grote projecten voltooid en eigen DV-principes in het Standaardbestek. Vlaanderen is op 10 jaar wat betreft haar wegenpatrimonium van de slechtste leerling van de klas tot de betere middenmoot gestegen. Alles terwijl de politieke en economische toestand in België op z'n minst volatiel te noemen was.

Het is hier al 100 keren aangehaald maar het lijkt alsof het vanuit Nederlands oogpunt nooit goed genoeg zal zijn. Ik weet dat het niet bewust is maar de eeuwige commentaar komt nog altijd even neerbuigend over ;)
Davy schreef:..laatst weer die geldwegsmijtoperatie omdat BIVV als naam niet goed meer is...
Toch er even op wijzen dat het voormalige BIVV niet onder Vlaamse bevoegdheid valt. De naamsverandering en vervelling naar consultancy was een Federale beslissing ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Alfa » zo 24 sep 2017, 16:54

Wimpie25 schreef: omdat het voor Vlaanderen gewoon een lopend leerproces is. We spreken hier over een jonge natie die slechts een kleine 30 jaar de bevoegdheid heeft over haar infrastructuur.
Het is niet dat in 1989 van nul begonnen is. De wegenadministraties zijn gewoon voortzettingen van de Belgische. In 1989 veranderde enkel de politieke verantwoordelijkheid.

Dat de infrastructuur verwaarloost werd in de jaren '80 klopt zeker. Maar dat geldt voor meer plaatsen (zoals Duitsland) en is geen excuus.
Wimpie25 schreef: Tot 2010 was wegenonderhoud en de bouw van openbare infrastructuur alles behalve prioriteit.
Dat is dus een politieke keuze.
Wimpie25 schreef: Op een klein decennium heeft men én een duidelijke beleid uitgewerkt, het gros van de onderhoudsachterstand ingehaald, talloze grote projecten voltooid en eigen DV-principes in het Standaardbestek. Vlaanderen is op 10 jaar wat betreft haar wegenpatrimonium van de slechtste leerling van de klas tot de betere middenmoot gestegen. Alles terwijl de politieke en economische toestand in België op z'n minst volatiel te noemen was.
Typisch voor jou dat je Vlaanderen gebruikt in positieve context en België in een slechte context.
Wimpie25 schreef: Het is hier al 100 keren aangehaald maar het lijkt alsof het vanuit Nederlands oogpunt nooit goed genoeg zal zijn. Ik weet dat het niet bewust is maar de eeuwige commentaar komt nog altijd even neerbuigend over ;).
Dat is ook omdat veel Vlamingen geen kritiek verdragen. Zeker niet als het uit Nederland komt.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door jdb2 » zo 24 sep 2017, 21:31

Coen Tunnel schreef:Vind je het nou zo gek dat op een Nederlandstalig forum de vergelijking wordt gemaakt met Nederland?

En het is ook niet zo dat Vlaanderen nou beduidend minder rijk is dan Nederland.

In plaats van een land dat erg goed scoort als voorbeeld te nemen en ambitie te tonen vergelijk je dus liever met landen die in de middelmaat zitten. Ik zou altijd streven naar het beste dat mogelijk is, en Vlaanderen heeft op zich heus wel het geld om het beter te doen. Als het in Nederland kan, dan zou het in Vlaanderen ook moeten kunnen. Vlaanderen is er rijk genoeg voor.

Ik dacht altijd dat de zesjescultuur een typisch Nederlands begrip was, maar blijkbaar niet.
Zo bedoelde ik het ook weer niet. Ik heb niks tegen vergelijkingen met Nederland. Waar ik op doelde is dat je niet de prestaties van een ander land moet gaan bagatelliseren omdat je het zelf zo goed doet, zo kwam het bij mij over. Een 3de divisie club vergelijken met een 1ste divisie club is ook weinig zinvol omdat het niks zegt hoe goed/slecht je zelf bezig bent. Dat 1ste divisie beter is, dat weten we ook wel. Probeer maar eerst die 2de divisie te halen. Maar goed, ik snap ook wel dat die vergelijkingen positief bedoeld zijn.

Daarnaast denk ik niet dat het een geldkwestie is, maar een mentaliteitskwestie. In Nederland is gewoon alles tot in de puntjes geregeld en gepland.

(Edit)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Rene » zo 24 sep 2017, 23:08

jdb2 schreef:In Nederland is gewoon alles tot in de puntjes geregeld en gepland.
Mag ik even heel hard lachen ? Zeker qua onderhoud is het ook in Nederland aansabbelen met een steeds groter wordende boeggolf van achterstalligheden links en rechts. Het is in Nederland zeker niet allemaal goud wat er blinkt. En Vlaanderen is de laatste 10 jaar zienderogen vooruit gegaan. Van een schoolcijfer 4 is nu een 6,5 behaald. Een 10 halen is ook niet nodig (en waarschijnlijk ook buitensporig kostbaar), maar zou je niet willen streven naar die 8 als dat met relatief weinig extra middelen wèl mogelijk is ?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Coen Tunnel » zo 24 sep 2017, 23:35

Wimpie25 schreef:Het feit dat er zoveel achterstand in te halen is, komt
omdat het voor Vlaanderen gewoon een lopend leerproces is. We spreken hier over een jonge natie die slechts een kleine 30 jaar de bevoegdheid heeft over haar infrastructuur. Infrastructuur die in de vorm van een erfenis gekomen is, in slechte staat zijnde daarenboven.
Dus je vindt dat de Vlamingen geen enkele verantwoordelijkheid hebben voor wat er gebeurd is toen de wegen nog een federale aangelegenheid waren? Hadden Vlamingen soms geen stemrecht voor de federale regering?
Tel daarbij het feit dat er andere prioriteiten en andere katten te geselen waren. Tot 2010 was wegenonderhoud en de bouw van openbare infrastructuur alles behalve prioriteit.

Op een klein decennium heeft men én een duidelijke beleid uitgewerkt, het gros van de onderhoudsachterstand ingehaald, talloze grote projecten voltooid en eigen DV-principes in het Standaardbestek. Vlaanderen is op 10 jaar wat betreft haar wegenpatrimonium van de slechtste leerling van de klas tot de betere middenmoot gestegen. Alles terwijl de politieke en economische toestand in België op z'n minst volatiel te noemen was.
In tien jaar? Zoals je zelf zegt is de bevoegdheid een kleine dertig jaar geleden overgedragen. Dat men twintig jaar lang weinig uitvoert betekent niet dat pas in 2010 de teller begint te tikken. Vlaanderen heeft nu een kleine dertig jaar de verantwoordelijkheid en pas de laatste jaren gaat het beter. Niet een indrukwekkend resultaat na bijna dertig jaar.
jdb2 schreef:Zo bedoelde ik het ook weer niet. Ik heb niks tegen vergelijkingen met Nederland. Waar ik op doelde is dat je niet de prestaties van een ander land moet gaan bagatelliseren omdat je het zelf zo goed doet, zo kwam het bij mij over. Een 3de divisie club vergelijken met een 1ste divisie club is ook weinig zinvol omdat het niks zegt hoe goed/slecht je zelf bezig bent. Dat 1ste divisie beter is, dat weten we ook wel. Probeer maar eerst die 2de divisie te halen. Maar goed, ik snap ook wel dat die vergelijkingen positief bedoeld zijn.
Ik bagatelliseer het ook niet; ik zie zelf ook wel dat er in Vlaanderen grote stappen gemaakt zijn. Maar ik denk dat men ook makkelijk beter zou moeten kunnen, als er maar de politieke wil is. Het lijkt dat die wil soms ontbreekt. Dat is jammer, want Vlaanderen is rijk genoeg om beter en moderner te kunnen. Ook al is er inderdaad een achterstand na soms decennialange verwaarlozing. We kunnen inderdaad niet verwachten dat in een paar jaar tijd alles ineens wel in orde is. Maar het lijkt alsof het aan ambitie ontbreekt en men denkt: we hebben nu wel een acceptabel niveau bereikt, het hoeft niet meer beter. Terwijl er, ook al is het nu best redelijk, nog zoveel beter kan.
Daarnaast denk ik niet dat het een geldkwestie is, maar een mentaliteitskwestie. In Nederland is gewoon alles tot in de puntjes geregeld en gepland.
Ook dat zal ongetwijfeld meespelen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » ma 25 sep 2017, 15:49

^^
Uiteraard niet maar vergeet niet dat in de tijd van het unitaire België de Wafelijzerpolitiek de modus operandus was om grote investeringen ter uitvoering te brengen. Onder het rijksministerie van Bruggen en Wegen werden dus alles behalve beslissingen genomen die puur in het voordeel van eender welk hedendaags gewest waren.

Je haalt terecht aan dat Vlamingen stemrecht hebben maar vergeet niet dat bijvoorbeeld de Belgische grondwet pas in het Nederlands beschikbaar was toen mijn vader al op de lagere school zat. Bovendien ligt er meer op het bord van de gewesten dan enkel wegen.

Vlaanderen heeft al zoveel meer bereikt vanuit het niets. Dat onze wegen gemiddeld gezien acceptabel zijn is volgens de mindset van de bevolking en de uitvoerende macht voorlopig genoeg maar je merkt ook dat het in sneltempo aan het veranderen is, er worden vandaag op het vlak van wegenbouw zaken aangelegd die vroeger gewoon niet mogelijk waren of waar men nooit bij had stilgestaan.

Nederland is al lang niet meer het enige Gidsland.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Widejo » wo 25 okt 2017, 15:50

Ik heb mij gisteren weer eens verbaasd over hoe belachelijk slecht de luchthaven van Charleroi aangegeven is. Ook van de luchthaven weg richting bijvoorbeeld Brussel, zie ik wegnummers zoals E420, R3, A54 en E42 door elkaar heen gebruikt worden, op voorwegwijzers wel Bruxelles staan maar op besliswegwijzers niet. Echt een labyrinth daar. Of dat het nou aan de extra veiligheidsmaatregelen ligt op de luchthaven zelf? Lijkt mij niet. Haal op de primaire route Terminal <-> E42 nou eens die lokale onzin weg.

EDIT. Na inderdaad een correcte aanwijzing van Harry.
Laatst gewijzigd door Widejo op wo 25 okt 2017, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door harry » wo 25 okt 2017, 20:58

Widejo schreef:nou is die lokale onzin weg.
Mooi dat die onzin weg is!
Of schrijf "eens" als je dat bedoelt. Dat maakt je tekst direct een stuk leesbaarder. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Widejo » wo 25 okt 2017, 21:06

^^ :surrender:
Hamburg, meine Perle

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Mikhail » do 26 okt 2017, 21:39

Ik beaam de reactie van Widejo, de bewegwijzering naar de luchthaven van Charleroi is enorm slecht aangegeven. Vanaf de A54 komende van Nijvel wordt de luchthaven aangeduid met kleine stickers die op lichtbakken bevestigd zijn waar de verlichting nog eens kapot van is, erg duidelijk is het al niet overdag, laat staan in het donker!
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » do 26 okt 2017, 22:36

Je moet eens snachts met regenweer richting Charleroi rijden. Na de R0 kom je in een donker gat terecht, zonder verlichting, zonder zichtbare wegmarkeringen en zonder reflectoren langs de weg. De enige zichtbare bewegwijzering zijn de stickers die op de anders totaal defecte wegwijzers kleven. Het is echt een verademing als je de grens met Vlaanderen passeert.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Alfa » vr 27 okt 2017, 0:07

Ze zijn wel bezig de A54 te renoveren. Op het Waalse stuk tussen Brussel en Charleroi vind je trouwens led op de meeste plaatsen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door harry » vr 27 okt 2017, 1:10

Wimpie25 schreef:Je moet eens snachts met regenweer richting Charleroi rijden. (...) Het is echt een verademing als je de grens met Vlaanderen passeert.
Richting Charleroi dus? :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 okt 2017, 8:16

^^ Goed gelezen, scherp! :hahaHAHA:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie25 » vr 27 okt 2017, 9:56

harry schreef:
Wimpie25 schreef:Je moet eens snachts met regenweer richting Charleroi rijden. (...) Het is echt een verademing als je de grens met Vlaanderen passeert.
Richting Charleroi dus? :)
Het had misschien duidelijker geweest als iets had vermeld in de trant van "terugreis" :mrgreen:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 okt 2017, 12:11

^^ Ik moest een paar jaar geleden met flinke sneeuwval naar de luchthaven van Charleroi rijden. Op de R0 bij :KP: Haut-Ittre, dus het Waalse deel, was het al dramatisch met onverlichte lichtbakken. De E19 valt daarna wel mee, maar verderop bij :KP: Thiméon was het weer erg onduidelijk. Gelukkig wist ik vooraf al hoe ik moest rijden naar de luchthaven, maar er kan daar inderdaad het nodige verbeterd worden.

Ik heb de indruk dat de situatie elders in Wallonië wel beter is, ik rij ook regelmatig in het donker langs Luik en daar zijn de verlichting en de lichtbakwegwijzers wel in orde. En in een wat groter geheel: de E25 Luxemburg-Maastricht, de E42 Sankt-Vith-Battice en de E40 Luik-Aken rij ik met enige regelmaat in het donker, maar daar is alles toch iets beter verzorgd en onderhouden.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Mikhail » za 28 okt 2017, 14:08

Wimpie25 schreef:Je moet eens snachts met regenweer richting Charleroi rijden. Na de R0 kom je in een donker gat terecht, zonder verlichting, zonder zichtbare wegmarkeringen en zonder reflectoren langs de weg. De enige zichtbare bewegwijzering zijn de stickers die op de anders totaal defecte wegwijzers kleven. Het is echt een verademing als je de grens met Vlaanderen passeert.
Ik moet je deels gelijk en deels ongelijk geven, het viaduct van Woutersbrakel is heel netjes gerenoveerd geweest met nieuwe LED verlichting, vangrails en voldoende reflectoren (al duurde het wel bijna 5 jaar), en de E19 is tot Argenteuil onlangs ook vernieuwd geweest met een opgekuiste middenberm, nieuwe vangrails en zowel reflectoren in de middenberm als in de berm. Pas wanneer het A54 wordt is het wegdek in slechte staat en zijn bijna alle lichtbakken defect, maar er is daar nu een volledige renovatie van het wegdek en de middenberm bezig.
****

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Widejo » za 28 okt 2017, 14:39

Coen Tunnel schreef: :KP: Haut-Ittre
Van de R0 richting Charleroi/Mons was het weefstrookje wel heel snel voorbij.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Willem » za 28 okt 2017, 16:55

Rond Charleroi zijn ze nu wel flink met de wegen bezig. Naast de A54 zijn ze ook met de R9 en de A503 bezig.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door harry » zo 29 okt 2017, 19:49

^^ Yep. Ik ben er nu twee keer in korte tijd geweest, en elke keer is het weer even zoeken om vanaf de R9 de afrit naar de N5 te vinden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » di 31 okt 2017, 23:26

^^ Komend vanaf Mons werd ik zaterdag gemaand de R9 te mijden en de R3 te nemen. Maar goed, ik reed richting Namur, dus hoefde daarover niet verder na te denken. De N5-zuid staat van de E42 nog bewegwijzerd met het doel Philippeville - ook het doel dat van oudsher op de R9-afrit naar de N5 stond. Heel lekker herkenbaar en zichtbaar is het allemaal niet, al verschijnt op de R3 vanuit het westen tenminste nog het doel Reims waar je moet afslaan. Verkeer vanaf de R3-oost moet raden.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door harry » wo 01 nov 2017, 13:37

^^ Misschien wordt het binnenkort allemaal beter. Ik heb erg veel nieuwe wegwijzers gezien in en rond Charleroi.
In de spoiler een paar foto's van afgelopen weekend.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » wo 01 nov 2017, 14:43

^^ Ik vond de borden in Henegouwen er bepaald niet slecht aan toe zaterdag. Veel nieuwere borden: keurig diamond grade en goed leesbaar (al blijft mijn punt dat Waalse snelwegbewegwijzering krap is uitgevoerd). Streetview-beelden suggereren dat die er sinds tenminste 2014 staan, maar we kennen het hoe dan ook veel slechter op de Waalse snelwegen. Bij het inrijden van de provincie Namen was het ook snel voorbij met de hoge dichtheid aan nieuwere borden ...

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door nickdh » za 13 jan 2018, 21:42

Eigenlijk geen idee waar ik dit moet posten, maar er schijnt dus redesign in Geel te staan.

Link

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verbeterpunten en opmerkingen Belgische bewegwijzering?

Bericht door Snelwegfreak » za 13 jan 2018, 22:05

Klopt. De parkeerbewegwijzering is daar door een Nederlands bedrijf gedaan. Er staan er meer.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie