Kleurverschil ASW/OWN

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door sanderl » do 16 jun 2011, 23:09

Maar om even bij het voorbeeld van Haarlem te blijven. De stad uit zal op de Haarlemmerweg (nog binnen de ring) Haarlem aangegeven staan. Stel dat we nou met kleurgebruik werken dan krijgt Haarlem natuurlijk geen snelweg kleurtje. Echter is de Haarlemmerweg voor velen wel dé weg naar de snelweg. Met kleurgebruik schiet je in zo'n geval dus niets op, je moet alsnog met een losse verwijzing als Ring of A10 komen. Precies zoals we in Nederland al jaren doen.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie24 » do 16 jun 2011, 23:17

Vinny schreef:Je hoort mij toch niet zeggen dat het een dramatisch slecht systeem is? Er wordt alleen gezegd dat de voornaamste upside zou zijn dat het verwijst hoe je zo snel mogelijk op de snelweg komt.
Dat is dus niet zo op het gewraakte Antwerpse bord, niet zo in Amsterdam én ook niet in Zwitserland. De upside valt dus nogal tegen. Ik kan me maar één situatie herinneren waar het wel heel praktisch was, en dat was in Amiens toen de toenmalige N 29 nog geen directe aansluiting had op de A 16 en je dus zo moest rijden:
http://maps.google.fr/maps?f=d&source=s ... 77162&z=14
Maar dat doet het Antwerpse bord toch wel? Dit is een voorbeeld van een situatie waar de meerderheid van de doelen via de snelweg te bereiken is en dat is principieel gezien een weinig voorkomen situatie. Dus met andere woorden, 1 slecht voorbeeld (dat niet eens een slecht voorbeeld is want alles wat groen hoort te zijn staat ook netjes in het groen) wil nog niet zeggen dat een heel systeem niet deugd.
Nog een voordeel van het Belgische kleurengebruik is dat je handwegwijzers ook volledig groen kunt maken en die er bijgevolg uitspringen in een wegwijzerboom.

Afbeelding
Afbeelding

Zo werd het in de begindagen gedaan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » do 16 jun 2011, 23:34

sanderl schreef:Met kleurgebruik schiet je in zo'n geval dus niets op, je moet alsnog met een losse verwijzing als Ring of A10 komen. Precies zoals we in Nederland al jaren doen.
De verwijzing blijft dezelfde; je kunt jezelf niets besparen. De winst zit hem in de attentiewaarde. In het feit dat je grote doorgaande richtingen er nu eens uit laat springen in plaats van al het lokale grut waar we in Nederland zo goed in zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Vinny » vr 17 jun 2011, 10:35

Goed een willekeurig kruispunt in Nederland:
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.23 ... 7,,1,-7.26
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.24 ... ,,1,-10.11
Eens dat er wellicht te veel doelen op het bord staat. Maar de interregionale bestemmingen springen er wel uit. Denk nu eens dat Haarlem en Amsterdam in een groen kader worden gezet. Dan levert dat toch gewoon meteen een enorme kleurenkermis op, zonder enige toegevoegde waarde?
http://fotodatabank.seniorennet.be/Larg ... /12905.jpg
In het Nederlandse systeem hadden Brussel en Antwerpen gewoon in regulier schrift op het bord gepast, waardoor de bestemmingen niet 'verdrinken' ten opzichte van de andere bestemmingen die in een groter lettertype staan.

Overigens bij twee kleuren gebruik dan heeft dit mijn voorkeur:
http://wegen-routes.be/foto/rn1985-01.jpg
Zo heb je maar één hoofdkleur per gestapelde eenheid, dat maakt het bord veel rustiger.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door harry » vr 17 jun 2011, 11:24

Vinny schreef:Maar de interregionale bestemmingen springen er wel uit. Denk nu eens dat Haarlem en Amsterdam in een groen kader worden gezet. Dan levert dat toch gewoon meteen een enorme kleurenkermis op, zonder enige toegevoegde waarde?
In dit geval zonder enige toegevoegde waarde omdat Haarlem en Amsterdam niet via een autosnelweg lopen!
Verkeerd voorbeeld dus...
Vinny schreef:http://fotodatabank.seniorennet.be/Larg ... /12905.jpg
In het Nederlandse systeem hadden Brussel en Antwerpen gewoon in regulier schrift op het bord gepast, waardoor de bestemmingen niet 'verdrinken' ten opzichte van de andere bestemmingen die in een groter lettertype staan.
Ik vind de extra attentiewaarde (daar is de snelweg) wel opwegen tegen de iets kleinere letters. De plaatsen zijn zo groot, dat ze ook wel herkend worden als ze iets kleiner worden geschreven.
Vinny schreef:Overigens bij twee kleuren gebruik dan heeft dit mijn voorkeur
Ik geloof dat Wimpie zei dat het dan teveel op een waterweg-wijzer ging lijken. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door sanderl » vr 17 jun 2011, 11:33

Je zal met je auto toch ook maar verdwaald zijn in een kanaal ;).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Vinny » vr 17 jun 2011, 11:35

In dit geval zonder enige toegevoegde waarde omdat Haarlem en Amsterdam niet via een autosnelweg lopen!
Toevallig wel :P Haarlem wordt via de A 5 gestuurd en Amsterdam via de A 9. :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie24 » vr 17 jun 2011, 11:47

^^
Dat hadden we dus geweten in het Belgische systeem, nu hebben we er het raden naar of die bestemmingen via een nationale of via een snelweg te bereiken zijn.
Als zelf Harry het niet zeker weet, waar gaan we dan heen met de wereld, invoeren dat systeem in Nederland :)
harry schreef:
Vinny schreef:Overigens bij twee kleuren gebruik dan heeft dit mijn voorkeur
Ik geloof dat Wimpie zei dat het dan teveel op een waterweg-wijzer ging lijken. :)
Klopt, zoals je trouwens ook kan zien worden bij deze oude wegwijzers "witte" doelen nog in blauw op wit weergegeven. Dit alles geeft duidelijk weer dat dit al een oud bord is :)
En als dat nog niet duidelijk genoeg is, dan zal E9 dat wel zijn ;)
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op vr 17 jun 2011, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » vr 17 jun 2011, 11:50

Vinny schreef:Goed een willekeurig kruispunt in Nederland:
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.23 ... 7,,1,-7.26
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.24 ... ,,1,-10.11
Eens dat er wellicht te veel doelen op het bord staat. Maar de interregionale bestemmingen springen er wel uit. Denk nu eens dat Haarlem en Amsterdam in een groen kader worden gezet. Dan levert dat toch gewoon meteen een enorme kleurenkermis op, zonder enige toegevoegde waarde?
Haarlem en Amsterdam zijn hier de reguliere einddoelen van de N201 respectievelijk de N251 N521. Ze lijken niet echt bedoeld als verwijzing naar de snelweg, zelfs al zul je voor Amsterdam op een gegeven moment de A9 op worden geleid en voor Haarlem de A5. Dan moet je ze in mijn optiek ook niet verpakken als verwijzing naar de snelweg, althans niet in deze fase. Wanneer je de snelweg vervolgens nadert -en de N201/N251 N521 ook andere doelen zullen krijgen- is het een mooi moment om Haarlem / Amsterdam wél een eigen kleur te geven (op de N201 zal in die fase ook het doel Den Haag in beeld komen). Dat geeft meteen een mooie vorm van managing expectations bij de weggebruiker en een scheiding tussen doelen in lijn en die van een belangrijke kruisende weg.

Het risico van kleurenkermis bestaat inderdaad wanneer je de verdere lay-out van de Nederlandse borden niet verandert. Als eerder gezegd, dat risico is er om geaddresseerd te worden, en het is zeker geen optie om de bewuste verwijzingen lekker groen te maken zonder verder na te denken over dat kleurenkermis-risico (die fout hebben we eigenlijk al gemaakt met kleurcode bruin). Ik geloof er echter niet in dat het creëren van een kleuronderscheid autosnelweg / niet-autosnelweg vanzelf een kleurenkermis creëert. Dat geef je zelf feitelijk al aan met je Belgische voorbeeld.
In het Nederlandse systeem hadden Brussel en Antwerpen gewoon in regulier schrift op het bord gepast, waardoor de bestemmingen niet 'verdrinken' ten opzichte van de andere bestemmingen die in een groter lettertype staan.
Gepast had het zeker, maar de attentiewaarde van Antwerpen / Brussel in wit-op-blauw is beduidend geringer, ook al plaats je er een snelweg-symbooltje achter. Dit is in die zin het perfecte voorbeeld van een situatie waarin de extra attentiewaarde van snelweg-doelen voor doorgaand verkeer grote toegevoegde waarde heeft. Zelfs ondanks Engschrift; dankzij het groen weet je precies waar je moet kijken. Alle rest is wat mij betreft een lay-out-probleem. Dit bord had breder moeten worden gemaakt, of je moet een lay-out uitdenken waarin je wegnummer en doelen niet naast elkaar plaats, maar onder elkaar.
Overigens bij twee kleuren gebruik dan heeft dit mijn voorkeur: http://wegen-routes.be/foto/rn1985-01.jpg
Zo heb je maar één hoofdkleur per gestapelde eenheid, dat maakt het bord veel rustiger.
Bij dit bord rijd je echt de snelweg op; daarom is er hier geen blauwe omkadering. Dat onderscheidt de situatie dus van de vorige foto. Je moet denk ik wel op de een of andere manier aangeven wanneer je, door af te slaan, richting autosnelweg rijdt en wanneer je, door af te slaan, direct de snelweg op gaat. En dat moet je dan ook nog eens doen op een manier die rust op de borden houdt.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 17 jun 2011, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door sanderl » vr 17 jun 2011, 11:52

Wimpie24 schreef:Dat hadden we dus geweten in het Belgische systeem, nu hebben we er het raden naar of die bestemmingen via een nationale of via een snelweg te bereiken zijn.
Ik vind dat het nog steeds geen moer uitmaakt als zou je weten dat een bestemming via de snelweg of via onderliggende wegen wordt verwezen. Het gaat er puur om dat er verwezen wordt naar de wijze waarop je bij de snelweg kunt komen. België koppelt dat aan de bestemmingen. Nederland doet het meestal met een verwijzing naar de snelweg in platte tekst.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door boe! » vr 17 jun 2011, 12:39

Pino schreef:Haarlem en Amsterdam zijn hier de reguliere einddoelen van de N201 respectievelijk de N251.
N521 neem ik aan?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » vr 17 jun 2011, 12:42

Wimpie24 schreef:Dat hadden we dus geweten in het Belgische systeem, nu hebben we er het raden naar of die bestemmingen via een nationale of via een snelweg te bereiken zijn.
Volgens mij heb je in België ook wel een paar van dat soort situaties. Ik denk zo vlug aan de verwijzingen naar Reims in het diepe zuiden. Die staan er in wit-op-blauw, niettegenstaande het feit dat je op enig moment nog op een snelweg terecht komt. Het wordt op dat moment alleen niet opportuun geacht om dat feit al aan te geven. Naar Luxembourg staan er in de grensstreek meen ik ook een paar van dat soort verwijzingen.

Ik vind die benadering ook terecht. Als je het grootste gedeelte van de weg naar een bepaalde plaats over N-wegen rijdt, vind ik het bordvervuiling als aangegeven moet worden dat het laatste stukje over een snelweg gaat. Dat geldt op de middellange afstand naar een plaats als Reims evengoed als op een regionale schaal in de verbinding Uithoorn - Haarlem / Amsterdam.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Vinny » vr 17 jun 2011, 12:52

Volgens mij heb je in België ook wel een paar van dat soort situaties. Ik denk zo vlug aan de verwijzingen naar Reims in het diepe zuiden. Die staan er in wit-op-blauw, niettegenstaande het feit dat je op enig moment nog op een snelweg terecht komt. Het wordt op dat moment alleen niet opportuun geacht om dat feit al aan te geven. Naar Luxembourg staan er in de grensstreek meen ik ook een paar van dat soort verwijzingen.
Dat zijn situaties waarbij, tijdens de plaatsing van het bord, de route volledig over OWN liep, behalve een stukje A 203 tussen Sédan en Charleville. Hier liep echter ook gewoon een RN naast, al zou geen normale weggebruiker die nemen omdat de snelweg tolvrij is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Vinny » vr 17 jun 2011, 13:04

Dat geldt op de middellange afstand naar een plaats als Reims evengoed als op een regionale schaal in de verbinding Uithoorn - Haarlem / Amsterdam.
Dat roept sowieso de vraag op waar je het allemaal voor doet:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 92,,1,-1.9
Wil je aangeven dat de route voor langzaam verkeer niet geschikt is?
Alle bestemmingen groen. Langzaam verkeer (brommobielen, landbouwvoertuigen) moeten rechts aanhouden. Rechtdoor heeft de N 201 de autoweg status.
Wil je aangeven dat de route alleen via de snelweg te bereiken is?
Den Haag groen, overige bestemmingen blauw.
Wil je aangeven dat de route ook via de snelweg te bereiken is?
Hoofddorp blauw, overige bestemmingen groen.
Wil je de A 4 bestemmingen er laten uitspringen?
Amsterdam, Den Haag groen; Hoofddorp, Haarlem: blauw.
Franse manier van aangeven toepassen?
Amsterdam, Den Haag: blauw - Hoofddorp: wit - Haarlem: groen (plus snelwegsymbooltje omdat er ook een route via A 5 is)
Al deze oplossingen hebben met elkaar gemeen dat ze wel meer kleurenkermis genereren, nauwelijks extra informatie toevoegen, wel een interpretatieprobleem met zich meebrengen en geen extra duidelijkheid verschaffen. Mensen die naar Den Haag op weg zijn zullen niet ineens in de war zijn gebracht omdat het in dezelfde kleur als Hoofddorp op het bord staat...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » vr 17 jun 2011, 13:30

Erg belangrijke vraag, waarvoor je het allemaal doet. Mijn antwoord is dat ik de doorgaande snelwegverbinding eruit wil laten springen. Dat is niet alleen de A4, maar ook de A5. Dus dan is Hoofddorp de enige plaats die er in OWN-kleur op zou blijven staan.

Je eindconclusie is vervolgens doordrenkt van waardeoordelen. Dat is natuurlijk je goed recht, maar ik kijk anders tegen deze punten aan.
- Kleurenkermis? Valt op te lossen met goede indeling borden
- Nauwelijks extra informatie / geen extra duidelijkheid? Ik denk dat je dan teveel door de bril kijkt van iemand die in deze omgeving is opgegroeid en te weinig door de bril van, pak 'm beet, een Poolse chauffeur die van de bloemenveiling komt en die gewoon weg wil. Die weet wel wat Den Haag en Amsterdam zijn, maar kan het allemaal niet instinctief in de context plaatsen van grote doorgaande routes. Juist in het buitenland ben ik altijd erg blij dat ik gewoon naar een als zodanig aangegeven snelweg kan toerijden in plaats van dat het allemaal vertaald op de borden staat met doelen.
- Interpretatieprobleem? Is er meer eentje voor de wegennerds dan voor de weggebruiker.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Wimpie24 » vr 17 jun 2011, 13:53

Vinny mij lijkt het dat je het systeem moeilijker wil interpreteren dan het eigenlijk is, het doet niet meer dan dat je in dit voorbeeld ziet:

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Mandelsoft » vr 17 jun 2011, 15:21

Vinny schreef:
Dat geldt op de middellange afstand naar een plaats als Reims evengoed als op een regionale schaal in de verbinding Uithoorn - Haarlem / Amsterdam.
Dat roept sowieso de vraag op waar je het allemaal voor doet:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 92,,1,-1.9
Wil je aangeven dat de route voor langzaam verkeer niet geschikt is?
Alle bestemmingen groen. Langzaam verkeer (brommobielen, landbouwvoertuigen) moeten rechts aanhouden. Rechtdoor heeft de N 201 de autoweg status.
Wil je aangeven dat de route alleen via de snelweg te bereiken is?
Den Haag groen, overige bestemmingen blauw.
Wil je aangeven dat de route ook via de snelweg te bereiken is?
Hoofddorp blauw, overige bestemmingen groen.
Wil je de A 4 bestemmingen er laten uitspringen?
Amsterdam, Den Haag groen; Hoofddorp, Haarlem: blauw.
Franse manier van aangeven toepassen?
Amsterdam, Den Haag: blauw - Hoofddorp: wit - Haarlem: groen (plus snelwegsymbooltje omdat er ook een route via A 5 is)
Al deze oplossingen hebben met elkaar gemeen dat ze wel meer kleurenkermis genereren, nauwelijks extra informatie toevoegen, wel een interpretatieprobleem met zich meebrengen en geen extra duidelijkheid verschaffen. Mensen die naar Den Haag op weg zijn zullen niet ineens in de war zijn gebracht omdat het in dezelfde kleur als Hoofddorp op het bord staat...
Kan je moeilijk volgen in je argumentatie. Als je duidelijk afspreekt waarvoor groen staat (en dat zou logisch gezien altijd autosnelweg moeten zijn), dan is er geen probleem. Ik begin nu steeds beter de voordelen in te zien van het gebruik van een aparte kleur om snelwegen aan te geven. Zoals de bovenstaande mensen zeggen, je denkt er te moeilijk over.

Wellicht moet ik met de nieuwe gegevens mijn bewegwijzering op Atlantis herzien...
:denk:

Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kleurverschil ASW/OWN

Bericht door Vinny » vr 17 jun 2011, 18:04

Zie het bovenstaande bord van Wimpie: Aarschot staat er twee keer op. Overbodige informatie. Het is minder overzichtelijk dan wanneer er één kleur gebruikt zou zijn en bovendien lijkt het mij ook niet perse noodzakelijk om te vermelden dat Tienen over de snelweg bereikbaar is. Bovendien krijg je gewoon de kriebels van dit soort borden. Ik heb liever doel-gerichte bewegwijzering :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door harry » vr 17 jun 2011, 18:19

Wimpie24 schreef:nu hebben we er het raden naar of die bestemmingen via een nationale of via een snelweg te bereiken zijn.
Ik ben er nog niet helemaal achter waarom het belangrijk is om te weten of de route naar Aarschot wel of niet via een snelweg gaat.
Tenslotte is het geen tolweg, dus voor de meeste weggebruikers moet het niet uitmaken.

Wat ik wél duidelijk vind is een aanduiding als "A4 Amsterdam Den Haag" (in welke layout dan ook). Hiermee weet je als weggebruiker dat die richting naar Amsterdam en Den Haag gaat, maar ook dat het naar de A4 gaat én dat de A4 de snelweg is naar (of tussen) Amsterdam en Den Haag.

Dat soort dingen vind ik in onbekend buitenland (met name Duitsland) ook altijd fijn om te weten.
Wimpie24 schreef:Als zelfs Harry het niet zeker weet, waar gaan we dan heen met de wereld
Amen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kleurverschil ASW/OWN

Bericht door Vinny » vr 17 jun 2011, 18:52

De Harry-o-proof meter ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Kleurverschil ASW/OWN

Bericht door Wimpie24 » vr 17 jun 2011, 18:54

harry schreef:
Wimpie24 schreef:nu hebben we er het raden naar of die bestemmingen via een nationale of via een snelweg te bereiken zijn.
Ik ben er nog niet helemaal achter waarom het belangrijk is om te weten of de route naar Aarschot wel of niet via een snelweg gaat.
Tenslotte is het geen tolweg, dus voor de meeste weggebruikers moet het niet uitmaken.

Wat ik wél duidelijk vind is een aanduiding als "A4 Amsterdam Den Haag" (in welke layout dan ook). Hiermee weet je als weggebruiker dat die richting naar Amsterdam en Den Haag gaat, maar ook dat het naar de A4 gaat én dat de A4 de snelweg is naar (of tussen) Amsterdam en Den Haag.
Dan zou je aan je trekken moeten komen in het Belgische systeem, autosnelwegnummer worden netjes vermeldt :)
Vinny schreef:Zie het bovenstaande bord van Wimpie: Aarschot staat er twee keer op. Overbodige informatie. Het is minder overzichtelijk dan wanneer er één kleur gebruikt zou zijn en bovendien lijkt het mij ook niet perse noodzakelijk om te vermelden dat Tienen over de snelweg bereikbaar is. Bovendien krijg je gewoon de kriebels van dit soort borden. Ik heb liever doel-gerichte bewegwijzering :)
Doelgerichter kan niet, Aarschot via de N19 en Aarschot via de E314 zijn immers 2 totaal verschillende routes. Bij de ene doe je er 40 minuten over, bij de andere 15. Aarschot maar 1 keer vermelden zou niet enkel minder duidelijk zijn maar ook gewoon fout. Ook Tienen weglaten zou fout zijn, het is een Bekende stad die aan de E314 ligt en de laatste grote stad in Vlaanderen in de richting van Luik aan die snelweg.

Geef nu eerlijk toe Vinny, zou het feit dat er een snelweg ligt er zo van het bord afspatten zoals dat nu doet mocht je maar 1 kleur gebruiken?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kleurverschil ASW/OWN

Bericht door Vinny » vr 17 jun 2011, 18:58

Doelgerichter kan niet, Aarschot via de N19 en Aarschot via de E314 zijn immers 2 totaal verschillende routes. Bij de ene doe je er 40 minuten over, bij de andere 15. Aarschot maar 1 keer vermelden zou niet enkel minder duidelijk zijn maar ook gewoon fout
Best mogelijk dat het twee verschillende routes zijn, echter hier is het allebei dezelfde kant op. Je kunt wellicht op drie manieren Brussel bereiken, moet dat dan ook maar 3x vermeld worden?
Ten tweede als je er met de ene route 15 minuten over doet, waarom zou je dan de andere route nog vermelden? Je wilt als weggebruiker toch gewoon over de meest efficiente route gestuurd worden ongeacht of deze gedeeltelijk over de snelweg loopt?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Kleurverschil ASW/OWN

Bericht door Willem » vr 17 jun 2011, 19:02

Er zijn redenen om toch ervoor te kiezen om zowel de route via de snelweg als via het OWN aan te geven. Meestal gaat het dan om de keuze tussen een tolweg en een tolvrij alternatief. Door middel van een kleurverschil tussen snelwegen en niet-snelwegen is dat snel duidelijk te maken.
In landen zonder tolwegen is het inderdaad wat uitzonderlijker om het zo te doen.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Kleurverschil ASW/OWN

Bericht door Wimpie24 » vr 17 jun 2011, 19:04

Vinny schreef:
Doelgerichter kan niet, Aarschot via de N19 en Aarschot via de E314 zijn immers 2 totaal verschillende routes. Bij de ene doe je er 40 minuten over, bij de andere 15. Aarschot maar 1 keer vermelden zou niet enkel minder duidelijk zijn maar ook gewoon fout
Best mogelijk dat het twee verschillende routes zijn, echter hier is het allebei dezelfde kant op. Je kunt wellicht op drie manieren Brussel bereiken, moet dat dan ook maar 3x vermeld worden?
Ten tweede als je er met de ene route 15 minuten over doet, waarom zou je dan de andere route nog vermelden? Je wilt als weggebruiker toch gewoon over de meest efficiente route gestuurd worden ongeacht of deze gedeeltelijk over de snelweg loopt?
In België hebben we ons OWN niet afgeschreven tegenover de uitvinding van de snelweg zoals dat in Nederland wel gebeurd lijkt te zijn.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Kleurverschil ASW/OWN

Bericht door harry » vr 17 jun 2011, 23:58

Wimpie24 schreef:In België hebben we ons OWN niet afgeschreven tegenover de uitvinding van de snelweg zoals dat in Nederland wel gebeurd lijkt te zijn.
Dan nogmaals de vraag: waarom zou iemand de route van 40 minuten willen nemen in plaats van de route van 15 minuten?
Ik snap het gewoon niet...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Kleurverschil ASW/OWN

Bericht door Mandelsoft » za 18 jun 2011, 0:14

Bovendien, je moet hier voor beide routes dezelfde kant op. Waarom beide routes apart aangeven? Dat noem ik redundantie
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Kleurverschil ASW/OWN

Bericht door keokiracer » za 18 jun 2011, 0:21

harry schreef:waarom zou iemand de route van 40 minuten willen nemen in plaats van de route van 15 minuten?
Forummers die wegenfoto's nemen natuurlijk ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Kleurverschil ASW/OWN

Bericht door Alfa » za 18 jun 2011, 1:39

harry schreef:
Wimpie24 schreef:In België hebben we ons OWN niet afgeschreven tegenover de uitvinding van de snelweg zoals dat in Nederland wel gebeurd lijkt te zijn.
Dan nogmaals de vraag: waarom zou iemand de route van 40 minuten willen nemen in plaats van de route van 15 minuten?
Ik snap het gewoon niet...
Omdat richting Brussel gaan niet automatisch gelijk staat met naar Brussel gaan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Kleurverschil ASW/OWN

Bericht door Pino » za 18 jun 2011, 9:21

Ter verduidelijking: we hebben in Nederland geen historisch bruikbare N-wegen zoals de meeste buurlanden dat wel hebben. Dat komt niet door afwaardering; ze zijn er nooit geweest. Anyway, het is een vraag op zich hoe je die parallel lopende secundaire weg bewegwijzerd. Je hebt in de meeste landen met zo'n volwaardig OWN wel een aardige evolutie gezien. Neem voorbeeld Heidelberg. Van oudsher stonden daar voor de B3 de doelen Darmstadt en Karlsruhe op de borden, doelen waarvoor in principe iedereen de A5 pakt. Hoewwl je natuurlijk altijd nog (zoals Alfa zou zeggen) met heel goede redenen de B3 richting Karlsruhe kan pakken. Desalniettemin is al in de jaren '90 gekozen voor nieuwe doelen op de B3 in de omgeving Heidelberg. Hoofddoel naar het zuiden is nu Bruchsal. Nog altijd een doel waarvoor je in principe de snelweg neemt, maar het heeft ook weinig zin om steeds alleen maar het volgende dorp aan te geven. Dus dan om de continuiteit en de herkenbaarheid maar een doel waarvoor de snelweg misschien toch wat logischer is. In Milaan zijn op dezelfde manier blauwe borden naar Torino en Bologna vervangen door Novara en Piacenza. Ook doelen waarvoor je nog steeds de snelweg zou pakken, maar goed herkenbare doelen voor de statales die daar nu eenmaal lopen. Paradoxaal genoeg betekent dat voor degene die ook daadwerkelijk naar Novara / Bruchsal moet, dat je de borden naar die plaatsen in eerste instantie gewoon moet negeren en naar heel andere plaatsen moet kijken. Maar doordat die in het groen op de borden staan, is de mindset van de weggebruiker ter plaatse daarop voorbereid op een manier die geen verwarring oplevert. Hoogstens bij bezoekers uit een land dat het kleurenonderscheid niet kent.

Kleurgebruik kan hoe dan ook helpen bij het verduidelijken van zo'n situatie waar hij zich voordoet, maar je moet de afweging blijven maken wat gepaste doelen zijn. En ik zie niet in dat het ontbreken van parallelle structuren in Nederland een reden zou moeten zijn om niet aan kleurgebruik te doen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kleurverschil ASW/OWN

Bericht door Vinny » za 18 jun 2011, 10:31

Natuurlijk zijn er wel parallelstructuren in Nederland te vinden, maar ze zijn iets zeldzamer dan bij onze buurlanden.
Hier is een goed voorbeeld:
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.13 ... 7,,1,-5.91
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie