Kleurverschil ASW/OWN

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 05 sep 2005, 18:49

Vinny schreef: Het valt mij op dat er maar zeer weinig 'groene' wegen zijn aangegeven. Dat moeten er denk ik meer zijn.
Allereerst moet ik wel even opmerken dat wegen alleen groen worden aangegeven als ze over niet-autowegen/niet-snelwegen lopen. ('Groene routes KUNNEN naar ik meen over snelwegen lopen, zolang deze tolvrij zijn.) Dat kan verklaren waarom maar een klein aantal wegen groen is gekleurd. Zo zie je linksboven bij Barentin een groene weg 'verschijnen', deze route loopt dus blijkbaar ook over de (op de kaart blauwe) A150.

Volgens mij klopt het echter wel degelijk. Dat kun je ook heel simpel checken door er een Michelinkaart naast te leggen, die aangeeft welke plaatsen groen bewegwijzerd moeten zijn. Zo zie je dat het precies de wegen vanuit Rouen naar deze groene bestemmingen zijn die ook op deze kaart groen zijn.
Kun je een stukje inscannen van de regio Lamballe? Ik heb gereden op de wegen van Cap Frehel naar Lamballe en daar heb ik wel wis en zeker groene borden gezien; die dus kennelijk niet zouden mogen?
Helaas kan ik geen stukje inscannen. Als ik het wel heb ligt de bewuste kaart bij een van de vrienden waarmee ik de vakantie gedaan heb. Het plaatje van Rouen komt van de website van IGN. Helaas zijn daar geen complete kaarten te bekijken.

Ik heb eens op de Viamichelin-site gekeken naar het stuk wat jij noemde, en volgens mij is het inderdaad aannemelijk dat daar groene borden zijn. Als ik zo kijk is het namelijk waarschijnlijk dat de D768 aldaar onderdeel is van de 'groene route' van Dinard naar St Brieuc.

Kortom: ik heb gelijk. ;)
Laatst gewijzigd door Matthijs op ma 05 sep 2005, 18:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 05 sep 2005, 18:51

Pino schreef:2. waarschuwingsfunctie voor tolwegen;
Als hier de kilometerheffing, rekeningrijden of gewoon ordinaire tol wordt ingevoerd, zie ik nog wel eens iets in het kleuronderscheid van snelwegen en gewone wegen. [/quote]

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 05 sep 2005, 18:55

^^

Ach, het is nog helemaal niet onmogelijk dat die tol dan ook op niet-snelwegen wordt ingevoerd, bijv op parallele stukken om sluipverkeer te voorkomen.

Nee, ook dan zie ik meer in een aparte kleur voor tolwegen dan voor snelwegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 05 sep 2005, 20:55

Ik heb alleen geen Dinard zien staan. Maar ik geef toe: Na een middagje scheuren over een paar D wegen geeft dat onvoldoende kennis. Maar ik kan me van vroeger ook wel herinneren dat de 'groene' wegen niet slechts gereserveerd waren voor Nationale wegen. Ik zal eens op het SARA forum kijken of ik een fatsoenlijke uitleg op de kop kan tikken.
Ik heb zelf overigens een foto van een groene wegwijzer op een ongenummerde weg. Ik zal hem t.z.t inscannen en posten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 05 sep 2005, 21:11

Op zich geen slecht idee, maar groen voor snelwegen zie ik niet zitten. Wit/groen is minder goed qua contrast dan wit/blauw, en met hogere snelheden op de autosnelweg moeten de wegwijzers optimaal zichtbaar zijn - wit/blauw dus.

Het Duitse kleurensysteem zou ik wel voorstander van zijn. Dat betekent echter dat het hele OWN omgekleurd moet worden, en dat vind ik veel te duur. Op korte termijn geforceerd invoeren ben ik dus tegen.

Maar als de Duitse kleuren zouden worden overgenomen, dan ben ik er niet op tegen als het vervangen van de wegwijzers op het OWN over 10 tot 15 jaar wordt uitgesmeerd, ook al betekent dat gedurende enige jaren dat het systeem nog niet volledig logisch is.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 05 sep 2005, 22:49

René schreef:Het Duitse kleurensysteem zou ik wel voorstander van zijn.
Ik sowieso niet. Ik vind zwart-op-geel eigenlijk veel te opvallend, en al te sterk contrasterend met wit-op-blauw. Ik vind deze combi juist er perfect voor de huidige functie: tijdelijke bewegwijzering.
Nee, als je wit-op-blauw voor snelwegen wilt zou ik mooi wit-op-groen gebruiken voor OWN.
Vinny schreef:Ik heb alleen geen Dinard zien staan. Maar ik geef toe: Na een middagje scheuren over een paar D wegen geeft dat onvoldoende kennis. Maar ik kan me van vroeger ook wel herinneren dat de 'groene' wegen niet slechts gereserveerd waren voor Nationale wegen. Ik zal eens op het SARA forum kijken of ik een fatsoenlijke uitleg op de kop kan tikken.
Wat heb je dan zien staan? Als het goed is staat er de ene kant op St Brieuc, de andere kant op Dinard en/of St Malo.
Het systeem lijkt me toch redelijk duidelijk. Er zijn bepaalde groene bestemmingen, de wegen daartussen zijn aangeduid met groene borden. Deze routes kunnen over RN's, RD's of wat dan ook lopen.
Erg handig vooral voor langeafstandsverkeer over het OWN. Ook handig als je uit het 'witte gebied' ineens een groene wegwijzer tegenkomt. Als het goed is ben je dan op de grote weg tussen twee groene bestemmingen beland.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 05 sep 2005, 22:57

Naar het noord-oosten alleen witte bestemmingen
Naar het zuid-westen Lamballe (opvallend) en St Brieux in het groen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 05 sep 2005, 23:10

Ik ben geneigd te zeggen dat het een Franse wegweizer betreft... Of er zal inderdaad nog betere uitleg moeten komen.

Overigens zou St Brieux sowieso een wegweizer zijn. ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 06 sep 2005, 16:41

Ik ben het helemaal met Wicher eens. Dan moet je de tijdelijke bewegwijzering ook weer een andere kleur gaan geven. Ik vraag me af of al die moeite het wel waard is.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 06 sep 2005, 18:59

René schreef:Het Duitse kleurensysteem zou ik wel voorstander van zijn. Dat betekent echter dat het hele OWN omgekleurd moet worden, en dat vind ik veel te duur. Op korte termijn geforceerd invoeren ben ik dus tegen.
Misschien spreekt dit scenario je wel aan: op korte termijn zijn alle wegwijzers op het OWN vervangen door redesign. Daarna komt de beslissing dat redesign illegaal is, en dan moeten alle borden vervangen worden (op kosten van de ANWB). Dát is dan een mooi moment voor een andere kleur.
:)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 06 sep 2005, 21:21

Ach, op zich is het onderscheid ASW/OWN dan ook al wel duidelijk, omdat beide wegtypen verschillende soorten bewegwijzering hebben. Het verschil zit dan alleen niet in de kleur, maar in wel/niet Redesign.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » di 06 sep 2005, 21:23

Voor mij hoeft er niet zo nodig een onderscheid in kleur te zijn tussen OWN en ASW, het verschil in wegnummer en in achtergrondkleur van het wegnummer zijn wat mij betreft duidelijk genoeg. Als er dan toch een verschil moet zijn, dan zoals René reeds aanhaalde: liefst een systeem zoals in Duitsland.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 06 sep 2005, 21:25

R4 schreef:Als er dan toch een verschil moet zijn, dan zoals René reeds aanhaalde: liefst een systeem zoals in Duitsland.
Qua systeem, of qua kleur?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » di 06 sep 2005, 21:28

Beide: ze hebben daar een consequent systeem (op een aantal uitzonderingen na, uiteraard), ze houden het eenvoudig, m.a.w. geen borden die overladen zijn met allerhande bestemmingen waartussen je hoofddoelen moet gaan zoeken en het is in een lettertype dat duidelijk leesbaar is, dus niet met hoofdletters ofzo. Je kan heel duidelijk op het OWN een richting herkennen die je naar een autosnelweg voert, het blauwe vlak op een voor de rest geel plakkaat valt nogal op.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 06 sep 2005, 22:57

harry schreef:Misschien spreekt dit scenario je wel aan: op korte termijn zijn alle wegwijzers op het OWN vervangen door redesign. Daarna komt de beslissing dat redesign illegaal is, en dan moeten alle borden vervangen worden (op kosten van de ANWB). Dát is dan een mooi moment voor een andere kleur.
:)
Ik zou in mijn vuistje lachen.
Helaas heeft de ANWB zich goed ingedekt, en in de opdrachtverlening van vrijwel alle redesign-projecten laten zetten dat redesign de eis van de wegbeheerder is. Dus als de hele zooi vervangen moet worden, draait de wegbeheerder (dus de belastingbetaler) op, en niet de ANWB :roll:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 06 sep 2005, 23:01

Gelukkig zal dat er nooit van komen. Als men Redesign al als 'onwenselijk' bestempelt, zal men nog steeds inzien dat het niet zo erg is dat het de kosten van het vervangen rechtvaardigt.
Wat er dan gebeurt is dat er geen nieuw Redesign meer wordt geplaatst, waardoor het geleidelijk weer verdwijnt.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 07 sep 2005, 8:41

Wicher schreef:Gelukkig zal dat er nooit van komen. Als men Redesign al als 'onwenselijk' bestempelt, zal men nog steeds inzien dat het niet zo erg is dat het de kosten van het vervangen rechtvaardigt.
Wat er dan gebeurt is dat er geen nieuw Redesign meer wordt geplaatst, waardoor het geleidelijk weer verdwijnt.
Dat spreekt mij wel aan. Maar het kan ook zijn dat alle pijlen moeten worden vervangen door dichte RVV-pijlen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 07 sep 2005, 8:55

En wat schrijft de ANWB doodleuk op haar site?
ANWB schreef:Bij deze interlokale bewegwijzering houden wij ons aan de richtlijnen die door het ministerie van Verkeer en Waterstaat zijn opgesteld.
:evil:

boris

Kleurverschil tussen wegwijzers op het OWN en op ASW

Bericht door boris » di 06 dec 2005, 22:05

In het verleden was de achtergrond kleur voor auto(snel)wegen groen in Nederland. Er heeft nog tot minimaal in de jaren 80 in Amsterveen een oude portaal wegwijzer gestaan waarbij de bestemmingen die via een auto(snel)weg leiden een groene achtergrond hebben en een autoweg symbooltje achter de plaatsnaam. Ik heb er helaas geen foto van. Weet iemand waarom dit is afgeschaft; herinvoering is nu gewoon te duur.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » di 06 dec 2005, 22:24

Destijds was het ook al te duur. Op zich hoeft het niet duur te zijn; als je alleen de borden vervangt die toch al vervangen moeten worden door borden in een andere kleur, dan zijn de meerkosten nog wel te overzien. Alleen duurt het dan wat langer.

In Hongarije is het ook gelukt om de borden langs de snelwegen te veranderen van groen in blauw; waarom zou het in Nederland dan niet kunnen?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kleurverschil tussen wegwijzers op het OWN en op ASW

Bericht door Rene » di 06 dec 2005, 22:46

boris schreef:In het verleden was de achtergrond kleur voor auto(snel)wegen groen in Nederland.
Nee, altijd blauw geweest.

Er is rond 1970 een proef geweest met groen, maar dat betrof slechts een minimaal aantal wegwijzers rond Amstelveen en langs de A28 op de Veluwe.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Kleurverschil ASW/OWN

Bericht door Pino » wo 15 jun 2011, 23:08

Vinny schreef:Juist. Kun jij afleiden van het betreffende bord [hoe je naar de snelweg komt]? In stedelijke gebieden is er allang geen één weg naar de snelweg meer...
Moet jij eens in de gemiddelde Nederlandse steden kijken. Je wordt in de regel gewoon naar de dichtstbijzijnde aansluiting op een snelweg geleid. Als vervolgens nog precies naar de andere kant van de ring moet, is dat eerder het probleem van de automobilist. Maar meestal is het ook daadwerkelijk het snelste om niet te proberen door de stad naar een snelweg aan de andere kant van de stad te rijden, maar het daadwerkelijk via de ringweg te proberen. Zeker wanneer je niet in het absolute centrum zit. Het Antwerpse bord waar deze discussie mee startte is het ultieme voorbeeld. Staat vlakbij de snelweg waarbij het eigenlijk alleen nog maar gaat om het splitsen tussen de binnenring en de buitenring.

Daarnaast staat natuurlijk een zeer groot gedeelte van de verwijzingen naar snelwegen buiten stedelijk gebied. Kortom, ik vind je argument nogal gezocht.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Vinny » do 16 jun 2011, 15:23

Ik vind mijn argumentatie niet gezocht. Bijna alle s wegen in Amsterdam komen uit op de ringweg, en zouden dus een groene bestemming moeten krijgen. En anders moet je gewoon eens in Zürich rondrijden, waar ze overigens met de verblauwing van de bewegwijzering zijn begonnen, sinds er meer snelwegen om de stad heen lopen, dus sinds medio 2009. Kortom: meer snelweg, minder groene borden. Heel logisch en consequent. :wall:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door harry » do 16 jun 2011, 18:45

^^ Meer snelweg, minder groen. Logisch toch? :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » do 16 jun 2011, 19:19

Vinny schreef:Ik vind mijn argumentatie niet gezocht. Bijna alle s wegen in Amsterdam komen uit op de ringweg, en zouden dus een groene bestemming moeten krijgen.
Dat is een waarheid als een bus. Maar waarom wil dat zeggen dat je die verwijzingen naar de ringweg er niet groengekleurd (*) uit mag laten springen? Jij suggereerde in je eerdere post dat er vanaf één specifieke plaats meerdere logische routes naar de snelweg zijn, zodat gebruik van een afwijkende kleur voor verwijzingen naar autosnelwegen geen zin zou hebben. Op de meeste Amsterdamse s-routes is er maar één logische route naar de snelweg, namelijk de s-route.

(*) Kan natuurlijk iedere afwijkende kleur zijn.
En anders moet je gewoon eens in Zürich rondrijden, waar ze overigens met de verblauwing van de bewegwijzering zijn begonnen, sinds er meer snelwegen om de stad heen lopen, dus sinds medio 2009. Kortom: meer snelweg, minder groene borden. Heel logisch en consequent.
Ik weet niet wat er precies in Zürich gaande is, maar het lijkt erop dat aanduidingenbeleid meer invloed heeft op de inhoud van de bewegwijzering dan kleurstelling. Enigszins filosoferend zou het wel eens heel goed zo kunnen zijn dat het completeren van de ring van Zürich op een heel logische manier heeft geleid tot het vervangen van verwijzingen naar plaatsen aan Chur, Basel en Winterthur (in verschillende richtingen binnen de stad) door één verwijzing naar de dichtstbijzijnde snelweg (waarna je om de stad heen naar de relevante uitvalsweg wordt geleid). Of dat zelfs die laatste niet meer wordt verwezen, omdat een bepaalde weg geen onderdeel meer vormt van de verbinding tussen bijvoorbeeld de autosnelwegen naar Basel en Chur.

Maar wederom, ik zie niet waarom de gang van zaken in Zürich een reden zou moeten zijn om die snelweg-verwijzing er NIET in een afwijkende kleur uit te laten springen. Je gaat mij niet vertellen dat dat op de een of andere manier niet kan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Vinny » do 16 jun 2011, 20:47

Dat is een waarheid als een bus. Maar waarom wil dat zeggen dat je die verwijzingen naar de ringweg er niet groengekleurd (*) uit mag laten springen? Jij suggereerde in je eerdere post dat er vanaf één specifieke plaats meerdere logische routes naar de snelweg zijn, zodat gebruik van een afwijkende kleur voor verwijzingen naar autosnelwegen geen zin zou hebben. Op de meeste Amsterdamse s-routes is er maar één logische route naar de snelweg, namelijk de s-route.
Er zijn nauwelijks (tot geen) andere bestemmingen, dus dan worden alle borden groen en springen die naar de snelweg ook niet meer uit :facepalm:

Eigenlijk hou je alleen Haarlem voor een gedeelte over op de Haarlemmerweg, en Amstelveen in Amsterdam-Zuid wat dan OWN-kleur blijft. Diemen staat bijvoorbeeld http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 7,,1,-6.31 hier ook niet meer aangegeven. Of Ring A10 nou groen of blauw is, veel meer of minder opvallen op dit bord gaat het niet doen hoor...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Ds79m » do 16 jun 2011, 21:03

^^ Kortom, omdat iets in het centrum van Amsterdam misschien niet de optimale toegevoegde waarde heeft, is het direct voor de hele wereld een dramatisch slecht systeem :roll:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Vinny » do 16 jun 2011, 21:14

Je hoort mij toch niet zeggen dat het een dramatisch slecht systeem is? Er wordt alleen gezegd dat de voornaamste upside zou zijn dat het verwijst hoe je zo snel mogelijk op de snelweg komt.
Dat is dus niet zo op het gewraakte Antwerpse bord, niet zo in Amsterdam én ook niet in Zwitserland. De upside valt dus nogal tegen. Ik kan me maar één situatie herinneren waar het wel heel praktisch was, en dat was in Amiens toen de toenmalige N 29 nog geen directe aansluiting had op de A 16 en je dus zo moest rijden:
http://maps.google.fr/maps?f=d&source=s ... 77162&z=14
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Pino » do 16 jun 2011, 22:59

Wat ik als voornaamste upside heb genoemd is dat de voornaamste doorgaande richting -die naar de snelweg- met kleurgebruik in één oogopslag zichtbaar wordt, niet dat daarmee automatisch zichtbaar zou worden hoe je op de snelweg komt. Want als er geen snelweg staat aangegeven, zal geen kleurgebruik je de richting wijzen naar de snelweg. Als op een bord alleen maar verwijzingen naar de snelweg staan, wordt er geen kaf van het koren gescheiden, dus dan bereik je de upside niet (maar zonder dat dat een negatieve consequentie heeft). En het beruchte Antwerpse bord geeft wel degelijk aan wat de doorgaande doelen zijn en hoe die zich verhouden met een lokaal doel als Stabroek. Hoogstens is met de hoeveelheid snelweg-doelen de verhouding een beetje zoek. Zoals ik al eerder zei, aanduidingenbeleid en kleurgebruik gaan hand in hand, waarbij aanduidingenbeleid veel doorslaggevender lijkt voor de belevenis van weggebruikers en kleurgebruik bovenal een handig hulpmiddel.

In Amsterdam is inderdaad maar een gering aantal verwijzingen naar andere steden waarvoor je niet via de autosnelweg wordt gestuurd. Zit je inderdaad aan een trits doelen als Amstelveen, Duivendrecht en Haarlem. Helaas wil dat niet zeggen dat de route naar de snelweg altijd lekker goed zichtbaar is, en dat komt door de witte en bruine doelen. Daar staat dan één lousy Ring A10 tussen, tegen dezelfde achtergrondkleur als het bord als geheel. Die er negatief uitspringt, maar dat heeft dan niet tot gevolg dat weggebruikers de boodschap even snel oppikken als pak 'm beet een blauwe regel op een verder geel Duits bord. Voorbeeld hier: tussen alle witte, eruit springende vlakken, moet je zoeken naar die ene boodschap die voor ter plaatse onbekend doorgaand verkeer relevant is.

Helaas zal de weggebruiker er evenmin op vooruit gaan als je de blauwe regel vervangt door een groene. Die staat immers nog steeds tussen de witte en bruine kleurenkermis, dus daar schiet ook niemand iets mee op. Kleurgebruik vergt in die zin ook strakke borden die zijn voorbereid op dat kleurgebruik, en daar schort het in Nederland aan.
Laatst gewijzigd door Pino op do 16 jun 2011, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wat kan beter op de Belgische bewegwijzering?

Bericht door Vinny » do 16 jun 2011, 23:04

Wat dat betreft is het Franse systeem veel beter ja, zelfs beter dan het Duitse systeem, waar ik het kleurgebruik op knooppunten en afritten zelf eigenlijk in hoge mate verwarrend vind.

Er is overigens een Belgische stad waar ik de doelenkeuze en snelwegachtergrond kleur wel erg goed vind uitgewerkt. Dat is Luik. Dat sommige Wallonië-bashers niets kunnen aanvatten met het doel "Huy" op de sluiproute door de stad, laat ik dan voor hun rekening, in principe kun je in de stad prima de weg vinden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie