Nieuwe bewegwijzering in Wallonië

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » di 25 jun 2019, 20:03

harry schreef: di 25 jun 2019, 19:33
nickdh schreef: di 25 jun 2019, 19:22 Afritnummering voor de N5 / E420?
Of een groen vlakje omdat de norm nou eenmaal een groen vlakje voorschrijft. Zou me niet verbazen.
Het doet denken aan de lege afritnummer-ovalen die je in Frankrijk nog heel lang na de invoering van afritnummers zag - gewoon omdat een snelweg daar nog niet klaar voor was. Meen ook uit Portugal wel eens wat zwarte vakjes zonder cijfer te hebben gezien. Natuurlijk is de vraag legitiem waarom je in die overgangsperiode niet het hele vakje/ovaaltje weglaat en het er dan uiteindelijk overheen popnagelt. Wellicht kosten van de popnagel wanneer je alleen een nummer nodig hebt zonder verder vakje. Misschien ook dat het makkelijker werkt met templates en software. Ik kan me ook esthetische redenen bedenken.

Ik heb in algemene zin het idee dat Wallonië anticipeert op een snelwegstatus, en dus bewegwijzering als E420, maar in de tussentijd de nodige halfslachtige borden neerzet. Dit is een mooi verder voorbeeld. De vervolgvraag is of het nog meer of minder dan tien jaar gaat duren tot conversie.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » di 25 jun 2019, 20:55

De N 58 heeft in Wallonië ook afritnummers:
http://i1238.photobucket.com/albums/ff4 ... CI0225.jpg

Blijkbaar beleid voor ongelijkvloerse expresswegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » di 25 jun 2019, 23:21

Volgens mij is dat de uitzondering. Vergelijkbare ongelijkvloerse expresswegen als de N54 ten westen van Charleroi of de N25 van Nijvel naar Louvain-la-Neuve hebben dat niet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » di 25 jun 2019, 23:26

Internationaal bezien kun je moeilijk anders concluderen dan dat vrijwel geen enkel land daar consistent in is. Met de gestage uitbouwprojecten die expreswegen nu eenmaal vaak zijn, is er ook wel iets te zeggen voor wachten totdat je een goed stuk aaneengesloten expresweg hebt met zekerheid over de afrittenstructuur op langere termijn (denk aan het wegwerken van substandaard grut ten gunste van een klassieker complex) alvorens je eens gaat nummeren.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: "Waals NBA"

Bericht door Peter » wo 26 jun 2019, 9:55

Er zijn wel meer wegen hernummerd, zoals de NL-A30 (afritnummering omgedraaid).
Duitsland plaatst ook een leeg rondje als de afrit geen nummer heeft. Meestal Zubringer met maar 1 afrit voor het eind. Heeft Duitsland expresswegen (die niet binnen 5 jaar snelweg worden) met afritnummering ?
Maar best kans dat men expresswegen pas gaat nummeren als de borden grootschalig vervangen moeten worden. In NL is dat ook halfslachtig, zoals op de N31 (bijna niets bij Drachten, terwijl de rest soms al jaren een afritnummering heeft) of de N11 westkant, of de N370-noord. En dat terwijl men vaak eenvoudig zou kunnen bijplakken of ruiteren. De N18 is een ander verhaal omdat de zuidzijde nog veel gelijkvloerse kruisingen heeft.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » wo 26 jun 2019, 10:17

Peter schreef: wo 26 jun 2019, 9:55 Duitsland plaatst ook een leeg rondje als de afrit geen nummer heeft. Meestal Zubringer met maar 1 afrit voor het eind. Heeft Duitsland expresswegen (die niet binnen 5 jaar snelweg worden) met afritnummering ?
Die vraag is in deze draad ooit gesteld. Schijnt in Karlsruhe voor te komen en je ziet ook nummers terugkomen in stukken over de B15n in Bayern. Maar lijkt de grote uitzondering, ook omdat de RWB, die de templates bevat voor Autobahnähnliche Straßen, totaal geen ruimte biedt voor nummering. Dus je hebt iemand nodig die zijn kop uitsteekt en van de templates gaat afwijken. Hier in Henegouwen zie je het wat dat betreft omgekeerd werken: men pakt het gangbare template voor een snelweg-afrit voor een expresweg en ziet zich dus geconfronteerd met de reservering voor het afritnummer.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: "Waals NBA"

Bericht door Robbert297 » wo 26 jun 2019, 11:02

De Duitse A280 heeft één afrit, Bunde-West. Hier is het rondje helemaal weggelaten:
Afbeelding
Bron: http://www.autobahn-bilder.de
Слава Україні

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door harry » wo 26 jun 2019, 21:42

Peter schreef: wo 26 jun 2019, 9:55de N370-noord
Deze heeft binnenkort overal knooppunten en afritnummers.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 jun 2019, 22:32

Robbert297 schreef: wo 26 jun 2019, 11:02 De Duitse A280 heeft één afrit, Bunde-West. Hier is het rondje helemaal weggelaten:
Afbeelding
Bron: http://www.autobahn-bilder.de
Op kaarten is dat afrit 2, zie bv. ook hieronder, maar ter plekke worden de afritnummers niet aangegeven. Wel bij :KP: Bunde, maar dan wordt het afritnummer van de A31 gebruikt, ook komende vanaf de A280.

Afrit 1 is uiteraard de grensovergang.

Afbeelding

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: "Waals NBA"

Bericht door Peter » do 27 jun 2019, 8:17

Volgens mij had een oudere versie van het Bunde bord wel een leeg rondje. Maar wellicht is iemand wakker geworden en hoeven Zubringer (die nooit verlengd zullen worden) geen lege rondjes meer als er maar 1 of 2 afslagen zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » do 27 jun 2019, 8:22

^^ In Duitsland heeft ook zo'n Zubringer toch altijd zeker twee of drie genummerde afritten: het begin, de aansluiting op de grote snelweg en tenminste één tussenliggende afrit. Maar goed, de boodschap zonder rondje is tenminste nog "afrit Bunde", wat beter leest dan "afrit lege cirkel Bunde". Denk alleen niet dat dit enige officiële basis heeft in een richtlijn.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: "Waals NBA"

Bericht door nickdh » do 27 jun 2019, 20:14

Ik vind de uitvoering van deze toch wel redelijk geslaagd. Alleen jammer dat hier pas voor het eerst het nummer E420 wordt vermeld, wat niet terugkomt tot bij/na Couvin :emo:
Dat de A54 hier wel staat is puur alleen omdat het nummer E420 pas later werd ingevoerd. De zuidelijke tegenhanger richting Brussel heeft nog de oude layout met alleen het nummer A54.

- Goed dat Luik en Namen indirect al vanaf Nivelles worden gecontinueerd. Die A15-vermelding(en) vind ik echter geen meerwaarde hebben.
- Charleroi en de luchthaven hadden makkelijk op één regel gekund. Wil je het persé op een aparte regel had ik er "Bruxelles-Sud/Charleroi" van gemaakt.
- Dat "Périphérique" vind ik wel echt een doorn in het oog. Had daar gewoon R3 of Ring Charleroi neergezet, daar kan iedereen mee uit de voeten.
- Alleen Doornik en Bergen vind ik wel ietwat karig. Er is plek voor Parijs wat op de E42, voor zover ik weet, direct terugkomt.

- StreetView link

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » do 27 jun 2019, 20:17

Dat "Périphérique" vind ik wel echt een doorn in het oog. Had daar gewoon R3 of Ring Charleroi neergezet, daar kan iedereen mee uit de voeten.
De R 9 wordt in Charleroi 'Ring' genoemd, en de R 3 'Périphérique. Het mag een doorn in het oog zijn: dat doet de Waalse wegbeheerder in ieder geval consequent... 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: "Waals NBA"

Bericht door Snelwegfreak » do 27 jun 2019, 22:03

De bewegwijzering is in Wallonië inderdaad consequent een doorn in het oog ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » do 27 jun 2019, 23:59

nickdh schreef: do 27 jun 2019, 20:14- Charleroi en de luchthaven hadden makkelijk op één regel gekund. Wil je het persé op een aparte regel had ik er "Bruxelles-Sud/Charleroi" van gemaakt.
Aangezien de luchthaven iets verderop afslaat naar de E42 (A15) en de stad zelf rechtdoor is, vind ik het hier te rechtvaardigen dat op verschillende regels te doen. Je zit er hier immers al dichtbij.

De naam "Charleroi" lijkt mij duidelijk genoeg, anders zou het "Charleroi Bruxelles-Sud" moeten zijn, wat de officiële Franstalige naam is.
- Alleen Doornik en Bergen vind ik wel ietwat karig. Er is plek voor Parijs wat op de E42, voor zover ik weet, direct terugkomt.
Doorgaand verkeer naar de E42-west zal hier nauwelijks zijn, dat gaat immers over de E19. Parijs voegt dan niet veel toe. Ja, er is wat blauwvlak dat opgevuld kan worden, maar ik tel al acht doelen op dit portaalbord (Luik en Namen tel ik dan als twee verschillende doelen), plus een handvol wegnummers. Nóg een doel dat nauwelijks iets toevoegt maakt het bord onnodig druk.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: "Waals NBA"

Bericht door MaartenE » vr 28 jun 2019, 0:06

Is er een reden dat de plaatsnamen en wegnummers niet gecentreerd zijn?
Wordt er bedoeld: A15/E42 linkerrijstrook, Charleroi/Liege/Namur etc rechterrijstrook?

Ziet er heel onrustig uit, maar niet gecentreerde borden zijn dan ook een pet peeve van mij.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: "Waals NBA"

Bericht door boe! » vr 28 jun 2019, 7:25

^^ Het is in België vrij gebruikelijk om het relevante wegnummer voor of na de bestemming toe te voegen. Dus Liège-Namur = A15-E42.

Verder zijn de regels vrij goed uitgelijnd. De A van A15 staat net links van het linker vallende pijltje en de t van Est net rechts van het rechter vallende pijltje. Naar mijn mening was het beter geweest om A15-A42 achter Liège-Namur te plaatsen omdat het bord dan beter in balans is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » vr 28 jun 2019, 10:06

^^ Hessen goes Henegouwen, zo lijkt het met de uitlijning. Schildje zie je bij Belgische ringwegen vaak eerder voor dan achter het doel. Het feit dat men nu A+E-schildjes neerzet, geeft echter een veel grotere visuele impact dan zoals het vroeger ging. Als eerder opgemerkt, ik zie er absoluut geen toegevoegde waarde in om beide schildjes neer te zetten.

Paar opmerkingen over deze specifieke situatie:
  • heb nooit zo nagedacht over de termen Ring en Périférique bij Charleroi, maar op de een of andere manier associeer ik de term Périférique toch met de ringweg die het dichtste bij het centrum ligt. Noemt men dan alleen het R3-gedeelte Périférique of is ook het E42-stuk noordelijk langs de stad daar onderdeel van?
  • jammer dat op geen enkele manier vooruit wordt gelopen op de tweede afrit in het knooppunt, oftewel de splitsing tussen de rijrichtingen Liège/Namur/vliegveld en Charleroi zelf
  • ergens ontbreekt hier het doel Reims
  • is het gezichtsbedrog of klopt er iets niet de middelste pijl?

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: "Waals NBA"

Bericht door nickdh » vr 28 jun 2019, 11:48

^^ De splitsing verderop zou men mooi aan kunnen geven d.m.v. een streep zoals je die bij Valburg ziet. Volgens mij proberen ze wel te suggereren dat alles behalve de stad Charleroi via de E42 gaat d.m.v. alles daaronder te zetten, maar dat gaat dan faliekant mis omdat ik dacht dat alléén Liège en Namur zo werden geleid.

Het ontbreken van Reims lijkt mij (nog) geen groot gemis. Zolang de E420 nog niet is uitgebouwd tot snelweg tussen de grens en Couvin heeft het weinig tot geen nut aangezien het meeste verkeer nog steeds via Mons en Valenciennes blijft rijden tot die tijd.

Bovendien is het een stuk oncomfortabeler en nauwelijks sneller (maar wel een flink stuk korter in afstand). Onder de streep zou je hedendaags dan alleen op brandstofkosten kunnen besparen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: "Waals NBA"

Bericht door Willem » vr 28 jun 2019, 11:58

Omdat de N5 in Charleroi flink door de bebouwing zal men verkeer willen ontmoedigen om zo te rijden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 jun 2019, 11:59

nickdh schreef: vr 28 jun 2019, 11:48Bovendien is het een stuk oncomfortabeler en nauwelijks sneller (maar wel een flink stuk korter in afstand). Onder de streep zou je hedendaags dan alleen op brandstofkosten kunnen besparen.
En tol.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door harry » vr 28 jun 2019, 12:16

nickdh schreef: vr 28 jun 2019, 11:48 De splitsing verderop zou men mooi aan kunnen geven d.m.v. een streep (...) Onder de streep zou je hedendaags dan alleen op brandstofkosten kunnen besparen.
Goed idee! :mrgreen: :duck:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » vr 28 jun 2019, 12:24

nickdh schreef: vr 28 jun 2019, 11:48 De splitsing verderop zou men mooi aan kunnen geven d.m.v. een streep zoals je die bij Valburg ziet. Volgens mij proberen ze wel te suggereren dat alles behalve de stad Charleroi via de E42 gaat d.m.v. alles daaronder te zetten, maar dat gaat dan faliekant mis omdat ik dacht dat alléén Liège en Namur zo werden geleid.
Nee, het vliegveld wordt van oudsher via de E42 geleid (Streetview). Afrit 16 van de E42 lijkt ook een logischer benadering dan de A54 blijven volgen en dan 'terug' via de aansluiting A54/N5. Als je de suggestie had willen wekken dat alles wat onder het E42-schildje staat ook een E42-doel is, zou je aan het centeren moeten slaan...
Het ontbreken van Reims lijkt mij (nog) geen groot gemis. Zolang de E420 nog niet is uitgebouwd tot snelweg tussen de grens en Couvin heeft het weinig tot geen nut aangezien het meeste verkeer nog steeds via Mons en Valenciennes blijft rijden tot die tijd.
Dat zou je tegen kunnen vallen, want Google Maps geeft de route via Charleroi nu al aan als de snellere route tussen Brussel en Reims. En komt regelmatig met deze route aan als snelste route tussen West-Nederland/Antwerpen en Dijon. Dat de route een stuk oncomfortabeler is, zal Google en andere routeplanners wat boeien. Die sturen je, zoals we vandaag weer zagen, desnoods een onverhard paadje op. En de meeste mensen luisteren gewoon naar wat hu navigatie ze voorhoudt, waarbij bewegwijzering je op zijn best een kans geeft dat sommigen de navigatie zullen negeren.

Er kunnen op zich legitieme redenen zijn om Reims nog even van de borden af te houden, bijvoorbeeld het ontbreken van verwijzingen op de E42-R3 (waar men, naar ik aanneem, het verkeer toch wel overheen zal willen geleiden). Maar popnagel Reims dan nog even weg, in plaats van nu niets doen waardoor je later zult moeten gaan ruiteren.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: "Waals NBA"

Bericht door nickdh » vr 28 jun 2019, 17:54

^^ Of Reims gewoon in ieder geval weglaten tot;

- knooppunt A54-R9
- knooppunt E42-R3 vanuit Mons
- knooppunt E42-E411 vanuit Liège

Reims heeft gewoon bijna geen meerwaarde vanuit westelijke richting. Westelijk van Mons (lees- splitsing E19-E42) heeft het geen zin om eerst nog via Charleroi te rijden en dan af te zakken. Dus weglaten tot de R3-west kan prima mijns inziens.

Uit de richting van Liège is er misschien nog wel iets voor te zeggen om Reims al vanaf het knooppunt E42-E411 te vermelden. Beide routes zijn even lang in afstand vanuit Liège met 260 km over zowel de N63-E411-N89 als E42-R3-N5. Het enige verschil is dat Reims al vanuit Liège wordt gestuurd over de N63, en Liège al vanaf Reims over diezelfde weg terug wordt gestuurd terwijl er voor die route juist een goed alternatief is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » vr 28 jun 2019, 18:05

^^ Vanuit west en oost prima, maar je praat hier over verwijzingen uit het noorden. Als je dat vanaf de S54 naar de R3 wilt geleiden, zul je het doel moeten bewegwijzeren tussen de knooppunten E42/A54 en E42/R3oost. In de tegenrichting hetzelfde met een verwijzing naar Brussel. Dat lijk je trouwens met zoveel woorden voor te stellen, maar de analyse vanuit westen oost is dus niet heel belangrijk.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » vr 28 jun 2019, 21:35

Ik vind de bestemming 'Reims' hier niet al te veel meerwaarde bieden. Voor de 'as Rotterdam-Marseille' kun je ook navigeren op het E-nummer of via navigatiesoftware en in principe kun je in alle drie de richtingen nog steeds op de R 3 en de N 5 terecht komen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: "Waals NBA"

Bericht door nickdh » vr 28 jun 2019, 22:01

Pino schreef: vr 28 jun 2019, 18:05 ^^ Vanuit west en oost prima, maar je praat hier over verwijzingen uit het noorden. Als je dat vanaf de S54 naar de R3 wilt geleiden, zul je het doel moeten bewegwijzeren tussen de knooppunten E42/A54 en E42/R3oost. In de tegenrichting hetzelfde met een verwijzing naar Brussel. Dat lijk je trouwens met zoveel woorden voor te stellen, maar de analyse vanuit westen oost is dus niet heel belangrijk.
Het probleem met de wegen rond Charleroi is dat er eigenlijk net te veel wegen zijn die min of meer qua reistijd gelijkwaardig zijn. Ik snap wel dat men doorgaand verkeer eigenlijk niet over de A54-R9-A503 wilt hebben, maar die laatste weg ligt er ook niet voor niks sinds de jaren 70.

Vanaf de splitsing E19-A54 is het naar de afrit R3-N5 22 minuten, tegen 26 minuten via zowel de R3-west als R3-oost. Via de R3-oost moet je sowieso ook nog een aantal gekke taferelen uithalen om überhaupt bij de N5 te komen.

Om Reims bewust om te leiden via de R3 vind ik eigenlijk een beetje onzin; verwijs dan niks totdat het echt relevant tegen elkaar opweegt (lees- pas bij de aansluiting A54-R9, dan is het omslagpunt al gepasseerd- wat eigenlijk al bij de A54-A15 is).

Nogmaals, ik zou wachten met het vermelden van die stad bij het knooppunt A54-E42 totdat de E420 meer uitgebouwd is, en het pas continu gaan vermelden vanaf de R9.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: "Waals NBA"

Bericht door HAFRABAisfun » vr 28 jun 2019, 22:49

De dubbele bewegwijzering van E- en A-nummers in Wallonië vind ik dan weer een echte miskleun. Alle Belgen kennen de E-nummers beter dan de A-nummers, en een systeem met E-nummers voor snelwegen, met dan A-nummers als aanvullend voor snelwegen zonder E-nummer werkt perfect, maar nu ga je chauffeurs verwarren en borden drukker maken met dat onnodig A-nummer dat niemand kent.
Het wordt jammer genoeg op meer en meer nieuwe borden in Wallonië toegepast.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: "Waals NBA"

Bericht door paolie » vr 28 jun 2019, 23:05

Goh, vervang eens A door E en E door A en we hebben Nederland....

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: "Waals NBA"

Bericht door Peter » ma 01 jul 2019, 12:22

Vinny schreef: di 25 jun 2019, 20:55 De N 58 heeft in Wallonië ook afritnummers:
http://i1238.photobucket.com/albums/ff4 ... CI0225.jpg
Blijkbaar beleid voor ongelijkvloerse expresswegen.
Ik ben daar dit weekend geweest. Het Waalse deel lijkt als snelweg aangelegd te zijn (met vluchtstroken). Vandaar wellicht de afritnummers. De Vlamingen en Fransen hebben kennelijk afgezien van dit plan waar de route als een nare gelijkvloerse 1+1 aansluit.

De meeste km-bordjes noemen de weg overigens N58A. Ik neem aan dat er dus ooit een parallelle N58 lag (de oude route) ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie