Nieuwe bewegwijzering in Wallonië

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » do 15 sep 2011, 9:52

^^ Daarom vroeg ik ook naar de uitspraak. Maar toch zeg ik dat je in twijfelgevallen dit soort rebussen niet op de borden moet zetten. Het woordbeeld is toch behoorlijk verschillender dan bij Luxemb(o)urg het geval is.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door harry » do 15 sep 2011, 13:46

Armentières:
Vinny schreef:De Franse uitspraak is "Armentjiee"
En hoe spreek je "Armentjiee" uit? Net als "Armentjee" of zit er toch ergens een i in?
Ik zou trouwens "Armantjair" verwachten (rijmend op "populair").
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Waals NBA"

Bericht door Alfa » do 15 sep 2011, 13:56

Armentiers wordt in het Vlaams gewoon uitgesproken zoals het geschreven staat. (met de ie zoals in fiets dus). In het Frans rijmt het inderdaad op populair (armantjair, IPA: [aʁmɑ̃tjɛːʁ]).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door harry » do 15 sep 2011, 14:02

Alfa schreef:Armentiers wordt in het Vlaams gewoon uitgesproken zoals het geschreven staat.
En het rijmt dus ook gewoon op Verviers (waar de Nederlander meestal Vervjee van maakt). :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Waals NBA"

Bericht door Alfa » do 15 sep 2011, 14:07

^^Inderdaad. Alleen is Verviers meer een vernederlandste Franse naam vergelijkbaar met Hamburg dat in het Nederlands ook anders uitgesproken wordt dan in het Duits. Armentiers is een echt exoniem en overigens ook de oorspronkelijke naam.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Palance » do 15 sep 2011, 19:00

harry schreef:Verviers (waar de Nederlander meestal Vervjee van maakt). :)
Is dat niet zo dan? Ik zou het namelijk ook zo uitspreken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: "Waals NBA"

Bericht door Mikhail » do 15 sep 2011, 19:12

De nieuwe bewegwijzering van Wallonië vindt ik zowel geslaagd als niet geslaagd, ik ga niet akkoord met een vallende pijl op een uitsmijter die niet boven de rijstrook hangt, eveneens de afritten aangeven met decimalen en de aanduiding 'km'. Voor de rest begint het systeem (na verschillende jaren) toch wel vorm te krijgen.

Ik vraag me af vanwaar Wallonië de afritnummer haalt? Zelf uitgevonden aangezien deze weg geen officiële autosnelweg is?
****

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: "Waals NBA"

Bericht door Ds79m » do 15 sep 2011, 19:13

Vinny schreef:De Franse uitspraak is "Armentjiee" en volgens mij kun je "Armentiers" ook lezen als "Armentjiee". Je kunt dus ook problemen zoeken die er niet zijn...
Zodra er op de bewegwijzering gerommeld moet worden, omdat er tussen 2 talen welgeteld 1 letter verschil is, hebben anderen blijkbaar al problemen gezocht die er niet hadden hoeven zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Waals NBA"

Bericht door Alfa » do 15 sep 2011, 20:06

^^Hoe bedoel je dat? Als ze per se alletwee op het bord moeten kan de haakjesmethode mooi zijn als de ene naam een letter meer heeft dan de andere en voor de rest alles identiek is. In het geval van Armentiers is het bijna puzzelen.
Mikhail schreef:
Ik vraag me af vanwaar Wallonië de afritnummer haalt? Zelf uitgevonden aangezien deze weg geen officiële autosnelweg is?
Moeilijk is dat niet. De eerste afrit noemt men 1, de volgende 2, etc

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: "Waals NBA"

Bericht door Ds79m » do 15 sep 2011, 20:34

Alfa schreef:^^Hoe bedoel je dat? Als ze per se alletwee op het bord moeten kan de haakjesmethode mooi zijn als de ene naam een letter meer heeft dan de andere en voor de rest alles identiek is. In het geval van Armentiers is het bijna puzzelen.
Ja, dat bedoel ik dus. Het is een hele klus om het zo op het bord te krijgen, terwijl er geen mens is die moeite zou hebben alleen de Franse naam te begrijpen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » do 15 sep 2011, 20:42

Mensen die het bord met de haakjes niet begrijpen zijn gewoon stom en achterlijk. Het scheelt weer een regel bordruimte, en biedt de noodzakelijke faciliteiten voor Nederlandstaligen in Wallonië. Niet dat iemand die persé nodig heeft, maar anders gaan types als Wimpie weer zeuren over taalwetten en krijg je nooit een akkoord over BHV... :geeuw:
Ik vraag me af vanwaar Wallonië de afritnummer haalt? Zelf uitgevonden aangezien deze weg geen officiële autosnelweg is?
Ik vermoed dat ze de officiele planning van de A 24 hebben gevolgd. Jammer alleen is dat zelfs demissionair premier Leterme de snelweg niet ziet zitten en dit ondubbelzinnig heeft laten weten aan Frankrijk. In Vlaanderen zou het neerkomen op het ombouwen van vier rotondes tot ongelijkvloerse kruisingen en het verbreden van 8 kilometer OWN tot 2x2... :emo:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » do 15 sep 2011, 22:40

Vinny schreef:Niet dat iemand die persé nodig heeft, maar anders gaan types als Wimpie weer zeuren over taalwetten en krijg je nooit een akkoord over BHV... :geeuw:
Voor een plaats in Frankrijk is er geen Taalwet die verplicht tot dubbele bewegwijzering. En voor zover die verplichting zou bestaan, moet geconstateerd worden dat Wallonië de Vlaamse spelling niet goed op de borden heeft staan. Denk je de borden namelijk weg, dan krijg je Armentièrs, en dat is toch echt een accent teveel.

Intussen praat je over een rebus die mensen met 100 km/u voorbij rijden en moeten snappen. De meeste mensen hebben wel wat beters te doen achter het stuur dan dit soort doordenkertjes.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » vr 16 sep 2011, 6:29

Echt Pino, zelfs mijn achternichtje snapt dit met 100 km/h zonder met haar ogen te knipperen. Je maakt problemen die er niet zijn. Dit is prima leesbaar en een mooie elegante oplossing...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door harry » vr 16 sep 2011, 11:24

Vinny schreef:Mensen die het bord met de haakjes niet begrijpen zijn gewoon stom en achterlijk. ... types als Wimpie weer zeuren ... zelfs mijn achternichtje snapt dit
Vinny, volgens mij ben je weer in een modus van ik vind dat ik gelijk heb en ga net zolang door tot ik het ook krijg.
Zelfs als je daarbij mensen stom en achterlijk en zeurders moet noemen... :roll:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door harry » vr 16 sep 2011, 11:26

harry schreef:Verviers (waar de Nederlander meestal Vervjee van maakt). :)
Palance schreef:Is dat niet zo dan? Ik zou het namelijk ook zo uitspreken.
Ik geloof dat onze Vlaamse forummers dat al hebben bevestigd. Maar voor de zekerheid: de Vlaamse radio spreekt Verviers uit als ver+4+s.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: "Waals NBA"

Bericht door Seat Ibiza » vr 16 sep 2011, 11:30

^^
Het gaat er nu niet om hoe de Vlamingen het uitspreken, maar hoe de Walen dat doen ;)

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: "Waals NBA"

Bericht door paolie » vr 16 sep 2011, 11:57

^^ Nu doen Vlamingen dat wel vaker: Franse of Engelse woorden uitspreken alsof het een Nederlands woord is. Wat me even snel te binnen valt:
- aksident
- tram (ipv "trem")
- trein-tieket
- ijskreem
- Pattriek Kluivert
- AC Milaan (brrrrr!!!)
- voetbalmatsj

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » vr 16 sep 2011, 13:06

Vinny, volgens mij ben je weer in een modus van ik vind dat ik gelijk heb en ga net zolang door tot ik het ook krijg.
Ik geef gewoon mijn ongezouten mening. Maar goed de volgende keer zal ik e.e.a. wel genuanceerder brengen:

"Ook al is de gekozen oplossing niet 100% volledig volgens de vigerende taalregels, ik vermoed dat maar zeer weinig mensen de bedoeling van betreffende wegwijzer niet snappen, terwijl deze met minimale inspanning tegemoet komt aan alle gevoeligheden aangaande taalgebruik die in de streek leven"
- tram (ipv "trem")
volgens deze bron is het dan ook een oud-Vlaams woord en wordt het dan ook in het Nederlands ten onrechte verengelst...
http://www.etymonline.com/index.php?term=tram
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: "Waals NBA"

Bericht door paolie » vr 16 sep 2011, 15:07

^^ Grappig, dat wist ik niet. Maar het oud-Vlaamse woord had dan weer wel een hele andere betekenis dan hetgeen we tegenwoordig onder een tram verstaan. En de huidige betekenis is er min of meer aan gegeven door de Schotten. Al met al dus toch wel een Engels woord. Maar goed, buiten het woord "tram"zijn er natuurlijk nog tientalle Engelstalige woorden te vinden waar een Vlaming een Nederlandse "a" uitspreekt. Vaak ook woorden waar een Nederlander gewoon een echt Nederlands woord voor gebruikt (matsj-wedstrijd).

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: "Waals NBA"

Bericht door Davy » di 29 nov 2011, 23:48

Aparte borden langs de R3-oost bij Charleroi bij het knooppunt met de E42, dit zal wel onder de categorie "Waals NBA" vallen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: "Waals NBA"

Bericht door Willem » di 29 nov 2011, 23:51

Het is net alsof de letters van Namur op het eerste bord groter zijn dan die op het tweede bord, of lijkt dat alleen maar zo?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » di 29 nov 2011, 23:59

Ik vind het af-grijs-elijke borden. Maar helaas, goednieuw, en een voorbode wat er in Charleroi te komen staat. De waalse regering heeft geld vrij gemaakt om de bewegwijzering te vervangen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » wo 30 nov 2011, 9:05

Willem schreef:Het is net alsof de letters van Namur op het eerste bord groter zijn dan die op het tweede bord, of lijkt dat alleen maar zo?
Ik vermoed dat ze op beide borden even groot staan. Alleen de tweede foto is van een wat grotere afstand genomen, én de doelen Namur / Liège staan op het tweede bord omgeven door meer blauwvlak, wat een ander gevoel van ruimte geeft.

Evenals Vinny frons ik mijn wenkbrauwen bij deze borden. Het meest principiële probleem: dat de tweede afrit van het klaverblad naar Mons en Brussel op geen enkele manier staat aangekondigd.

Maar dan de layout. De Walen moeten Europees kampioen inconsistentie in de bewegwijzering zijn. Hoe presteer je het om binnen één knooppunt dezelfde situatie steeds wat verschillend te benaderen? Dat is nog knapper dan de verschillende inconsistenties tussen afritten onderling. Eerst E42 integreren, dan ruiteren. Op de 1000m-voorwegwijzer geen pijl neerzetten; op de latere 300m-voorwegwijzer weer wel. Buitengewoon treurig, want in de basis vind ik de systematiek met simpele regelborden met daarop onder elkaar wegnummer, doelen en afstandsvermelding (of, op de uitsmijter, de pijl) niet zo heel slecht. Die methode niet alleen denken aan wat je elders in Wallonië ziet, maar ook aan de manier waarop men in de VS (simpele) knooppunten benadert. Maar evenals de andere Waalse NBA-borden zijn ook de interne verhoudingen binnen het bord voor veel verbetering vatbaar. Het wegnummer moet groter en de afstandsaanduiding kleiner; dat levert een veel evenwichtiger bord op. Graag even iemand in Wallonië vragen om de Amerikaanse richtlijn te downloaden ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: "Waals NBA"

Bericht door Chris » wo 30 nov 2011, 10:09

Vinny schreef:Ik vind het af-grijs-elijke borden.
Inderdaad, het doet me denken aan landen waar helemaal geen moderne richtlijnen bewegwijzering zijn zoals Bulgarije, Albanië of Oekraïne.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » wo 30 nov 2011, 11:02

^^ Daar doe je toch twee van de drie landen tekort in mijn optiek. De enorme onevenwichtigheid van deze borden is toch niet iets dat ik herken uit de Oekraïne en Albanië (althans van de modernere borden daar). Oekraïense borden zijn gebaseerd op de oude Sovjet-stijl, en dan praat je over landen waar ze heel keurig met blauwvlak omgingen en omgaan. In Albanië kopiëren ze gewoon Italië, met alle problemen van dien, maar het bespaart je wel de combinatie van veel te grote letters, pijlen op rare plekken en algemene onbalans.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Mandelsoft » wo 30 nov 2011, 12:37

Pino schreef:De Walen moeten Europees kampioen inconsistentie in de bewegwijzering zijn. Hoe presteer je het om binnen één knooppunt dezelfde situatie steeds wat verschillend te benaderen?
Grote faalactie van de Waalse ontwerper :facepalm: Die moet bij wijze van spreken linea recta ontslagen worden vanwege zijn incompetentie voor het behouden van consistentie. Wat dat betreft maakt Vlaanderen het een stuk minder bont, al kan daar ook nog flink wat bijgeschaafd worden...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: "Waals NBA"

Bericht door nederland24 » wo 30 nov 2011, 21:26

Je kan alles zeggen, maar ik vind ze wel duidelijk leesbaar. Beter dan wat er in Vlaanderen staat. ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: "Waals NBA"

Bericht door Ds79m » wo 30 nov 2011, 21:30

^^ Al die bermborden zijn bepaald niet handig. Je hebt er zo 1 gemist bij een inhaalactie.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 dec 2011, 23:24

paolie schreef:
Seat Ibiza schreef:
Coen Tunnel schreef:Langs de Dérivation heb ik het zien staan (op de N90 - de oude doorgaande route van door Luik heen). Maar een foto heb ik inderdaad niet, en we praten over zo'n 10-12 jaar geleden.
In mijn herinnering stond er dus gewoon Maastricht, maar ook ik heb daarvoor geen bewijs. Noch heb ik bewijs dat er nooit Maestricht zou hebben gestaan... Komende tijd oude foto's van Luik maar eens wat beter gaan bekijken ;)
Ik meen mij ter herinneren dat tot de jaren '80 inderdaad "Maestricht" op de borden stond langs de Dérivation. Maar ook ik heb daarvoor geen bewijs...
Nu hebben we Streetview:

http://maps.google.nl/maps?q=liege&hl=n ... 24,,1,3.02

Lijkt me echt een oudje, de E-nummers zijn ooit overgeplakt, eronder zullen dus wel de oude E-nummers van voor 1985 staan...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » za 10 dec 2011, 0:51

Ze zijn in Wallonië wel redelijk pro-actief geweeset in de verendoniemisiering van de bewegwijzering. Je ziet nochthans meer Aken in Limburg dan Maestricht in Luik... :duck:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie