Nieuwe bewegwijzering in Wallonië

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: "Waals NBA"

Bericht door Chrysa » ma 13 mei 2019, 20:35

:pukey:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18032
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: "Waals NBA"

Bericht door Snelwegfreak » ma 13 mei 2019, 20:49

Wát een verschrikking zeg. Engschrift, A-nummers, alles dicht op elkaar... Vergelijk de leesbaarheid met het oude bord, daarop is het vele malen beter.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door mavas » ma 13 mei 2019, 20:59

Het ontwerp vind ik nog best goed, maar het lettertype is echt verschrikkelijk!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » ma 13 mei 2019, 21:05

Chris schreef:Is dit een nieuwe stijl bewegwijzering met A-nummers?
Ik heb het idee dat je in Wallonië vaker dan vroeger borden met A nummers kunt verwachten. Overigens vind ik dit bord een mislukte kopie van de Franse knooppuntvoorwegwijzers, maar dat terzijde.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » ma 13 mei 2019, 21:16

mavas schreef: ma 13 mei 2019, 20:59 Het ontwerp vind ik nog best goed, maar het lettertype is echt verschrikkelijk!
Mwa, dat lettertype wordt wel deels noodzakelijk door andere ontwerpkeuzes. Twee keer A4 en E411-schildjes boven elkaar, datzelfde nog eens met A15/E42, in combinatie met de wens het bord niet al te hoog te willen maken, heeft er min of meer onvermijdelijk voor gezorgd dat de afslaande doelen 'in het vaarwater komen' van het rechtdoordoel. En dan is het op naar Engschrift.

Voor de rest doet de hoekigheid van de vorkpijl me denken aan mijn eerste pijl-brouwsels met Inkscape, voordat ik de gebogen lijnen-functie enigszins onder controle kreeg.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 mei 2019, 21:28

Vinny schreef: ma 13 mei 2019, 21:05
Chris schreef:Is dit een nieuwe stijl bewegwijzering met A-nummers?
Ik heb het idee dat je in Wallonië vaker dan vroeger borden met A nummers kunt verwachten.
Sinds een aantal jaar worden al borden met A-nummers aan het einde van elke VZP geplaatst.
mavas schreef: ma 13 mei 2019, 20:59 Het ontwerp vind ik nog best goed, maar het lettertype is echt verschrikkelijk!
SNV is als lettertype voor wegwijzers best oké. Maar een heel bord in Engschrift is vreselijk. En Wallonië voelt blijkbaar de noodzaak om A-nummers aan te geven. Dat maakt het bord ook wat drukker.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: "Waals NBA"

Bericht door nickdh » ma 13 mei 2019, 21:43

Kan enigszins meegaan in het ontwerp. Ook de A-nummers vermelden vind ik een vooruitgang (werd dit trouwens al niet gedaan op de E429?). Maar de uitvoering is wel èrg slecht. Bah.

Het doet me wel denken aan wat ik een jaar terug heb gefabriceerd.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Kaaiman » di 14 mei 2019, 8:39

Coen Tunnel schreef: ma 13 mei 2019, 21:28SNV is als lettertype voor wegwijzers best oké. Maar een heel bord in Engschrift is vreselijk.
Vergeleken met DIN Mittelschrift is SNV te breed. Daardoor verval je nog sneller dan met DIN in het gebruik van engschrift. Die bij SNV dan ook weer smaller oogt dan DIN Engschrift. Er zou eigenlijk een tussenvariant moeten komen, net zoiets als we recentelijk in Nederland hebben gedaan om het gat tussen Ee en Cc op te vullen: Dd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Jackbauer1350 » di 14 mei 2019, 8:42

Afzichtelijke pijlen ook.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: "Waals NBA"

Bericht door Robbert297 » di 14 mei 2019, 8:45

Chris schreef: ma 13 mei 2019, 20:29 Is dit een nieuwe stijl bewegwijzering met A-nummers?

https://i.imgur.com/Wl0I3lE.jpg
Bron: General Maximus op Skyscrapercity
Vroeger: We maken het bord lekker lomp met lomp lettertype en een duidelijke bies, want dat geeft duidelijkheid en helderheid voor de weggebruiker.
Nu: He? Zo goedkoop mogelijk? Als er maar wat op staat? Hold my beer.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Rene » di 14 mei 2019, 8:54

Kaaiman schreef: di 14 mei 2019, 8:39Vergeleken met DIN Mittelschrift is SNV te breed. Daardoor verval je nog sneller dan met DIN in het gebruik van engschrift. Die bij SNV dan ook weer smaller oogt dan DIN Engschrift. Er zou eigenlijk een tussenvariant moeten komen, net zoiets als we recentelijk in Nederland hebben gedaan om het gat tussen Ee en Cc op te vullen: Dd.
SNV zal niet meer verder worden doorontwikkeld. De bewegwijzering in Vlaanderen en Wallonië begint steeds meer uit elkaar te groeien. Wellicht dat het tijd is voor de gewesten om SNV als "nationaal" lettertype vaarwel te zeggen, en aan te sluiten bij andere landen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » di 14 mei 2019, 9:14

nickdh schreef: ma 13 mei 2019, 21:43 Kan enigszins meegaan in het ontwerp. Ook de A-nummers vermelden vind ik een vooruitgang (werd dit trouwens al niet gedaan op de E429?).
Incidenteel wel ja. Ook op de E42 (A15) stond al ergens een portaalbord met lichtbak met ook het A-nummer.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: "Waals NBA"

Bericht door nickdh » di 14 mei 2019, 9:38

^^ Ik had er zelfs een screenshot van. :p

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » di 14 mei 2019, 10:16

^^ En dit is die op de A15/E42 bij La Louvière, bij :KP: Bois-d'Haine met de A501.

https://www.google.com/maps/@50.4986814 ... 312!8i6656
TOEVOEGING
Link toegevoegd
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 14 mei 2019, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » di 14 mei 2019, 10:50

^^ Ben zeer gecharmeerd van de vorkpijl op de A8/E429 (in post Coen Tunnel zie ik geen foto). Zo zonder onnodige fratsen aan de punten. Nu de wegnummers nog uit de schachten.
Rene schreef: di 14 mei 2019, 8:54
Kaaiman schreef: di 14 mei 2019, 8:39Vergeleken met DIN Mittelschrift is SNV te breed. Daardoor verval je nog sneller dan met DIN in het gebruik van engschrift. Die bij SNV dan ook weer smaller oogt dan DIN Engschrift. Er zou eigenlijk een tussenvariant moeten komen, net zoiets als we recentelijk in Nederland hebben gedaan om het gat tussen Ee en Cc op te vullen: Dd.
SNV zal niet meer verder worden doorontwikkeld. De bewegwijzering in Vlaanderen en Wallonië begint steeds meer uit elkaar te groeien. Wellicht dat het tijd is voor de gewesten om SNV als "nationaal" lettertype vaarwel te zeggen, en aan te sluiten bij andere landen.
Misschien. Maar uiteindelijk is SNV een bruikbaarder lettertype dan de Belgische borden suggereren. Kijk wat rond in het voormalige Joegoslavië en het levert niet dit soort chaos op. De Belgische keuze "als er één doel in SNV Condensed op moet, gaat het hele bord in SNV Condensed" helpt niet, en dan heb je nog wat algemene ontwerp-problematiek waardoor je sneller naar een smallere letter moet. Kijk je naar dat bord bij Namen, dan is het langste doel tien karakters lang. Dat is een lengte die je ook op vorkborden en/of tussen lange pijlen altijd in een reguliere letter zou moeten kunnen plaatsen. Maar daar slagen de Belgen dus in drie gewesten niet in.

Wat betreft een noodzaak van doorontwikkelen: om het ruimtebeslag hoeft het wat mij betreft niet te gebeuren. SNV Regular is wat breder dan DIN Mittelschrift, maar dat geldt voor zo ongeveer ieder regulier lettertype dat je voor borden kunt vinden. DIN Mittelschrift komt in zijn breedte-beslag min of meer overeen met RWS-Dd; wel worden Duitse borden altijd wat hoger. Je kunt van SNV Regular dus zeggen dat het ongeveer tussen ons Ee en Dd terecht komt. Dat is okee als uitgangspunt. SNV Condensed zit naar mijn gevoel altijd wat tussen DIN Engschrift en RWS-Cc in, al suggereert de foto bij Namen iets anders. Ook dat lijkt me redelijk. Dus om het ruimtebeslag hoeven de Belgen wat mij betreft geen afstand te nemen van SNV. Esthetische argumenten en leesbaarheids-argumenten kun je daar wel voor verzinnen, en die zijn ook al vaker (door anderen) op tafel gelegd. Maar daar zal ik me hier niet aan wagen.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: "Waals NBA"

Bericht door NWH » di 14 mei 2019, 11:08

De verwijzing naar de A-nummers vind ik overigens wel een goede zaak. :top:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: "Waals NBA"

Bericht door nickdh » di 14 mei 2019, 11:21

Coen Tunnel schreef: di 14 mei 2019, 10:16 ^^ En dit is die op de A15/E42 bij La Louvière, bij :KP: Bois-d'Haine met de A501.
Ik wist wel dat op de E42, op de portalen A15 erbij is gezet. Op de vorkborden heb ik ze nergens anders gezien dan op de E429, met uiteraard als uitzondering de A-wegen zonder E-nummer.
Pino schreef: di 14 mei 2019, 10:50 ^^ Ben zeer gecharmeerd van de vorkpijl op de A8/E429 (in post Coen Tunnel zie ik geen foto). Zo zonder onnodige fratsen aan de punten. Nu de wegnummers nog uit de schachten.
Je bedoelt ongeveer zo? Ik ben er niet wild van, maar er bestaan slechtere ontwerpen. Als je het nummer uit de schacht haalt wordt het gelijk zo rommelig.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » di 14 mei 2019, 11:30

^^ Kort en goed: het nummer in de schacht geeft misschien een mate van rust, maar het maakt tegelijkertijd dat het schildje niet enorm opvalt. Het komt los te staan van de manier waarop je de doelen behorend bij de twee richtingen leest. Dat vind ik niet positief.

Wat betreft de onrust: in de meeste andere landen staat het wegnummer links van de rechtdoordoelen. Dat geeft aan die kant alweer meer rust. Daar moet je dan echter wel kiezen voor E of A, niet beide (waar ik sowieso niet echt toegevoegde waarde in zie). Het N60-schildje zou ik zelf boven de pijl neerzetten, als onderste of bovenste doel. Deze plek naast de pijlpunt werkt redelijk. Dat is feitelijk conform Duits model. Maar om dat te laten werken, heb je wel meer blauwvlak nodig tussen het schildje en de afstandsaanduiding daaronder. Dus of je het bord nu hoger maakt door aan die kant extra blauw in te voeren, of door een extra regel te creëren voor het schildje, dat maakt allemaal niet zo heel veel uit. Onder de streep heb je in beide gevallen met een net wat andere indeling en vermoedelijk een net wat groter bord een geheel te pakken dat net wat meer rust geeft dan zoals jij hem nu presenteert (wat, zoals je zegt, al helemaal geen slecht uitgangspunt is).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: "Waals NBA"

Bericht door Peter » di 14 mei 2019, 14:47

Pino schreef: di 14 mei 2019, 11:30 Wat betreft de onrust: in de meeste andere landen staat het wegnummer links van de rechtdoordoelen. Dat geeft aan die kant alweer meer rust. Daar moet je dan echter wel kiezen voor E of A, niet beide (waar ik sowieso niet echt toegevoegde waarde in zie).
Nederland doet dat ook op knooppunten van E-wegen als er een vorkbord staat (al zijn er niet veel voorbeelden). Zie KP Hoogeveen.
https://inducks.org/notab/nba/nba028n4.html
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » di 14 mei 2019, 16:52

^^ Tja, dat zijn er inderdaad niet zo heel veel, dus dan kan het wel uit. Dat wij zo af en toe een E-nummer toevoegen op een vorkbord, terwijl E-nummers maar heel weinig worden gebruikt om de weg te vinden, is hoe dan ook iets anders dan wat je hier in Wallonië een beetje ziet gebeuren. Namelijk op alle borden een A-nummer toevoegen, terwijl A-nummers maar heel weinig worden gebruikt om de weg te vinden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » di 14 mei 2019, 18:50

Pino schreef: di 14 mei 2019, 10:50 ^^ Ben zeer gecharmeerd van de vorkpijl op de A8/E429 (in post Coen Tunnel zie ik geen foto).
Linkje is toegevoegd.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: "Waals NBA"

Bericht door tompie » di 14 mei 2019, 20:22

nickdh schreef: di 14 mei 2019, 11:21
Coen Tunnel schreef: di 14 mei 2019, 10:16 ^^ En dit is die op de A15/E42 bij La Louvière, bij :KP: Bois-d'Haine met de A501.
Ik wist wel dat op de E42, op de portalen A15 erbij is gezet. Op de vorkborden heb ik ze nergens anders gezien dan op de E429, met uiteraard als uitzondering de A-wegen zonder E-nummer.
Ook op de E403 kom je nu nieuwe vorkborden met A17 erbij tegen.
Binnenkort komen er nieuwe portalen aan de verkeerswisselaar E42/E403, benieuwd hoe die er gaan uitzien en of ze in wallonie ook voor Ledborden gaan ipv de oude lichtbakken techniek.
belgie is zo slecht nog niet

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: "Waals NBA"

Bericht door nickdh » di 14 mei 2019, 20:31

^^ Klopt. Wel raar dat hier de E403 totaal niet meer terugkomt (dit is al wel Wallonië). Overigens is het een draak van een bord omdat het bijna allemaal tweetalig is.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » di 14 mei 2019, 21:40

Volgens Streetview stond er in 2009 al een bord met A17 als enig wegnummer rechtdoor en de E42 als bestemming. Naar de reden kunnen we denk ik alleen maar raden. Het past wel in een serie, want ook de borden op het OWN bij de opritten zijn raadselachtig. Het lijkt wel alsof het wegnummer E403 door het Waalse gewest nooit echt omarmd is en de weg altijd tot op zekere hoogte als A17 te boek is blijven staan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » di 14 mei 2019, 21:45

De reden is volgens mij vrij simpel: het wegnummer E 403 is pas toegekend nadat het ontbrekende stuk A 17 al was geopend. Niet alle wegwijzers zijn daarna aangepast en wellicht heeft men later nog het bord vervangen om aan de taalwet te voldoen (oorspronkelijk ontbraken blijkbaar de Nederlandstalige namen voor bijvoorbeeld Mons - dat staat er overigens nog steeds niet overal) zonder dat iemand zich nog om de wegnummer bekommerd heeft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: "Waals NBA"

Bericht door nickdh » di 14 mei 2019, 22:22

^^ Dat is wel enigszins in strijd met de afstandenborden tussen Moeskroen en Tournai v.v. Daar staat zover ik weet gewoon E403 bovenop en die borden ogen vrij nieuw. Echter, op het knooppunt tussen de E42 en E403 wordt de E403 weer als A17 bestempeld.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » di 14 mei 2019, 22:30

Volgens de lijsten van Rudi Longueville zou het nummer E403 in 1995 zijn ingevoerd. Helaas lijkt nu net het Tractatenblad waaruit dat zou blijken niet (goed) gelinkt via wetten.overheid.nl en ik ken geen andere online AGR-bronnen die zover terug gaan. Maar 1995 zou dus min of meer gelijk zijn met de sluiting van de verbinding Aalbeke-Dottignies, dus dat verbaast niet. Sterker nog, dit stuk snelweg werd pas officieel geopend in 1998, dus die goedkeuring kwam ruim op tijd voor de afrondende bewegwijzerings-werkzaamheden.

Je zou kortom verwachten dat de borden op het laatst geopende stuk het nummer E403 als eerste zouden dragen. En laat de borden waar we hier over praten nu net op dat laatst geopende stuk staan. Maar goed, dan verwacht je in dit land ietsje teveel, zo lijkt het. Het zal wel zo zijn dat de Walen het nummer A17 zo in hun systeem hadden zitten van het stuk Dottignies-E42 en van het communautaire gedoe rondom Dottignies-Aalbeke dat de verwijzingen op het nieuwe stuk op automatische piloot van hetzelfde wegnummer zijn voorzien als het Waalse stuk A17 dat er al sinds de jaren '80 lag.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: "Waals NBA"

Bericht door tompie » wo 15 mei 2019, 14:28

nickdh schreef: di 14 mei 2019, 20:31 ^^ Klopt. Wel raar dat hier de E403 totaal niet meer terugkomt (dit is al wel Wallonië). Overigens is het een draak van een bord omdat het bijna allemaal tweetalig is.

Afbeelding
Die borden in Dottignies zijn ondertussen vervangen door borden met de nieuwe stijl en wel met A17/E403 erop.
belgie is zo slecht nog niet

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: "Waals NBA"

Bericht door nickdh » di 25 jun 2019, 19:22

Afritnummering voor de N5 / E420? Het heeft er in ieder geval alle schijn naar, en raar zou het niet zijn (met uitzondering van die extreem krappe bocht naar Laneffe)! Het deel ná Couvin heeft echter geen afritnummervelden, maar dat stuk van de E420 heeft sowieso ondermaatse bewegwijzering (zowel E420, N99 als N5 missen daar allemaal). Ik hoop toch wel dat ze die borden gaan fixen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door harry » di 25 jun 2019, 19:33

nickdh schreef: di 25 jun 2019, 19:22 Afritnummering voor de N5 / E420?
Of een groen vlakje omdat de norm nou eenmaal een groen vlakje voorschrijft. Zou me niet verbazen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie