Nieuwe bewegwijzering in Wallonië

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: "Waals NBA"

Bericht door boe! » vr 02 sep 2011, 20:38

Wimpie24 schreef:Afbeelding
O dear ... Red hare Research

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Waals NBA"

Bericht door Alfa » zo 04 sep 2011, 16:59

Precies. Zo'n namen doen mij kotsen. Afbeelding. Verder is de bewegwijzering daar zeker niet duidelijk te noemen.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: "Waals NBA"

Bericht door Wimpie24 » zo 04 sep 2011, 20:18

^^
Haasrode is gewoon een plaatsnaam, zoals er zovele hier in de streek zijn. Gelrode, Nieuwrode, ...
Verder valt de bewegwijzering daar nog goed mee, ze is alleszins groot genoeg en is aangebracht op die Duitse ondersteuningsconstructies zoals dat typisch is voor Vlaams-Brabant. Steviger vind je niet :p
SPOILER: TOON

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Waals NBA"

Bericht door Alfa » zo 04 sep 2011, 20:26

^^Ik had het niet over Haasrode maar over het achtervoegsel 'Research'. Zo'n commerciële namen zijn totaal ongepast als afritnaam.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: "Waals NBA"

Bericht door Wimpie24 » zo 04 sep 2011, 20:28

Die afrit heeft men speciaal aangelegd voor het researchpark, op de E314 heb je ook een afrit voor de Leuven High Tech Campus.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Mandelsoft » zo 04 sep 2011, 22:21

Ah, zoiets als afrit TU Delft op de Nederlandse A13 (dat nu overigens is omgedoopt tot Delft-Zuid).
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » ma 05 sep 2011, 8:30

^^ Zo heette die afrit eigenlijk altijd al. Alleen toen meende men niet alleen de TU Delft te moeten gaan bewegwijzeren, maar het doel ook nog eens bovenaan op de borden te moeten. Zodat velen het als afritnaam begonnen te duiden.

Anyway, kunnen we nu weer terug naar Wallonië?

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: "Waals NBA"

Bericht door MA60 » za 10 sep 2011, 1:08

Wimpie24 schreef:^^
Haasrode is gewoon een plaatsnaam, zoals er zovele hier in de streek zijn. Gelrode, Nieuwrode, ...
Verder valt de bewegwijzering daar nog goed mee, ze is alleszins groot genoeg en is aangebracht op die Duitse ondersteuningsconstructies zoals dat typisch is voor Vlaams-Brabant. Steviger vind je niet :p
SPOILER: TOON

Afbeelding
Nu nog enkel toepassen op het gehele Vlaamse grondgebied en niet enkel in Vlaams Brabant.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Mandelsoft » za 10 sep 2011, 11:08

Ik dacht dat ik er ook een paar buiten Vlaams-Brabant had gezien.

Maar dit topic gaat over "Waals NBA", niet Vlaamse bewegwijzering :offtopic:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: "Waals NBA"

Bericht door Wimpie24 » za 10 sep 2011, 12:03

Kunnen we er dan niet een "Waals & Vlaams NBA" onderwerp van maken? Er gaat volgend jaar toch vanalles veranderen in Vlaanderen, dan zijn we er snel bij ;)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: "Waals NBA"

Bericht door MA60 » za 10 sep 2011, 12:22

Wat gaat er dan veranderen?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Waals NBA"

Bericht door Alfa » za 10 sep 2011, 12:54

^^Ik veronderstel dat Wimpie de nieuwe wegcode bedoeld. Maar dat is een federale aangelegenheid dus ook op Wallonië van toepassing. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Rene » za 10 sep 2011, 13:15

Het lijkt me handig om dit topic exclusief over Wallonië te laten gaan.
Vernieuwingen in de Vlaamse bewegwijzering, daar kan een ander topic voor geopend worden.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: "Waals NBA"

Bericht door Wimpie24 » za 10 sep 2011, 14:21

Alfa schreef:^^Ik veronderstel dat Wimpie de nieuwe wegcode bedoeld. Maar dat is een federale aangelegenheid dus ook op Wallonië van toepassing. ;)
Ja daarmee, ik neem aan dat het de bedoeling is dat die wijzigingen op alle gewesten van toepassing zijn. Er is nog niets over gezegd maar op gebied van bewegwijzering is er ook het een en ander geüpdatet :p
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: "Waals NBA"

Bericht door tompie » di 13 sep 2011, 22:34

Hier nog wat foto's van het waals gedeelte van de N58, deze heeft nieuwe borden gekregen aan de uitritten
Afbeelding
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: "Waals NBA"

Bericht door Snelwegfreak » di 13 sep 2011, 22:40

Mooie foto's! Deze nieuwe borden zijn niet lelijk, al zijn de letters wat aan de kleine kant...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » di 13 sep 2011, 22:42

Hmmm, dit ziet er heel bizar uit. En bovendien lijkt het bijna autosnelwegbewegwijzering te zijn. Vind de indirecte autosnelwegbewegwijzering van de A 25 er heel raar uitzien, vooral omdat ze dat in Frankrijk zelf totaal anders doen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: "Waals NBA"

Bericht door tompie » di 13 sep 2011, 22:48

^^
Het is dan ook autosnelwegbewegwijzering. Op waals grondgebied is die N58 volledig als autosnelweg ingericht, enkel de wegmarkeringen hebben niet de dikte van die op de autosnelweg. Het waals gewest zou er dan ook graag een autosnelweg van maken...
Ik ken eigenlijk geen andere expressweg in Belgie waar de afritten een nummer hebben, die nummering houd trouwens op eenmaal je vlaanderen binnenkomt. Daar veranderd de weg naar een 2x1 met verschillende rotondes
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Waals NBA"

Bericht door Alfa » di 13 sep 2011, 22:56

Armentièr(e)s is een beetje knip- en plakwerk. Je bespaart een regel op je bord maar ik vind het er niet uitzien. Dan was Armentière-Armentiers misschien toch beter.

Zou dit volgens de Waalse regels overigens niet gewoon Armentière mogen zijn?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » wo 14 sep 2011, 8:32

^^ Plaats in het buitenland, dus er is in ieder geval geen officiële Nederlandstalige naam. Vind deze variant er hoe dan ook slechter uit zien dan Luxemb(o)urg op de borden in de Oostkantons.

Over de indirecte verwijzingen naar de Franse A25 maak ik me niet zo druk. Die is redelijk consistent met wat de manier waarop het elders in België gebeurt: wegnummerschildje met groen autosnelweg-symbool erachter. De verwijzing naar de A19 in de tegenrichting is precies zo ingedeeld. Je zult op Belgische bewegwijzering nooit op de Franse manier kunnen verwijzen naar Franse autosnelwegen. Net zoals wij in Nederland wel een Duits Autobahnschildje kunnen gebruiken, maar onze verwijzingen naar Duitse Autobahnen toch door en door Nederlands blijven. En met Duitse verwijzingen naar autosnelwegen over de grens is het niet anders.

Buiten de nogal vreemde interne verhoudingen binnen de borden (megaletters voor de afstandsaanduidingen), valt mij toch weer één verschil op met de bewegwijzering die elders in Wallonië is verschenen, namelijk de afstandenborden. Het wegnummer op een ruiter en de naam van de volgende afrit op een wit onderbord, dat had ik elders nog niet gezien. Geen slechte stappen trouwens. En verder blijft de situatie onduidelijk met de manier waarop ze de afritnamen aangeven. Had ik net het idee dat dat afritnamen in het algemeen cursief op de borden staan, zie ik een complete fotoserie waar de afritnamen in reguliere letter staan.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Rien » wo 14 sep 2011, 18:09

Interessante fotoreeks! Afritnummers voor een niet-autosnelweg, da's een primeur in België.

'k Vind het over het algemeen een weinig geslaagde uitvoering.
  • Wat is de bedoeling van het aangeven van de A25 resp. A19? Mij komt het over alsof men de boodschap wil geven van "U rijdt in de richting van ..." Al bij al een vrij nutteloze aanduiding, mijns inziens.
  • Het autosnelwegsymbool van de A25 staat in het rood!
  • Hoe onbelangrijker de aanduiding, hoe groter de letters (cf. naam van de volgende afrit, of afstand tot de afslag). Wegnummers en afritnummers staan in een grotere lettergrootte dan de bestemmingen.
  • Het in twee talen aangeven van plaatsen (al dan niet gelegen in eentalig gebied) maakt de borden onnodig druk: "Ploegsteert-Centre Ploegsteert-Centrum" of "Armentièr(e)s".
  • Afstand tot de volgende afrit in decimalen en met de aanduiding 'km' erachter! Ook een primeur.
Tenslotte is het wel bijzonder dat men de afritten genummerd heeft van 5 tot 9. Tussen de A19 en de gewestgrens liggen vier Vlaamse rotondes, maar er zijn geen aanwijzingen dat deze rotondes in de toekomst zullen worden omgebouwd tot ongelijkvloerse aansluitingen. Of wil het Waals Gewest zich alvast voorbereiden op een (onwaarschijnlijk geworden) Franse A24?
Pino schreef:Buiten de nogal vreemde interne verhoudingen binnen de borden (megaletters voor de afstandsaanduidingen), valt mij toch weer één verschil op met de bewegwijzering die elders in Wallonië is verschenen, namelijk de afstandenborden. Het wegnummer op een ruiter en de naam van de volgende afrit op een wit onderbord, dat had ik elders nog niet gezien. Geen slechte stappen trouwens. En verder blijft de situatie onduidelijk met de manier waarop ze de afritnamen aangeven. Had ik net het idee dat dat afritnamen in het algemeen cursief op de borden staan, zie ik een complete fotoserie waar de afritnamen in reguliere letter staan.
Het wegnummer staat op de afstandenborden van de 'Waalse NBA' doorgaans altijd op een ruiter, net zoals de naam van de volgende afrit op een apart wit bord aangegeven wordt. Zie bijvoorbeeld een van de eerste uitvoeringen van de NBA op de E429-A8 tussen Lessines en Frasnes. Wel afwijkend is inderdaad dat de afritnaam niet in cursief staat.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » wo 14 sep 2011, 18:19

Het in twee talen aangeven van plaatsen (al dan niet gelegen in eentalig gebied) maakt de borden onnodig druk: "Ploegsteert-Centre Ploegsteert-Centrum" of "Armentièr(e)s".
Ik zou bij Ploegsteert gekozen hebben voor:
Ploegsteert C. of voor Ploegsteert
- Centrum/Centre Ville.
Bij Armentier(e)s vind ik de gekozen oplossing prima, dat werkt in Luxemb(o)urg ook. Een gevalletje "Maestricht", want faciliteitengemeenten zijn het paradijs van taalpuristen...
Tenslotte is het wel bijzonder dat men de afritten genummerd heeft van 5 tot 9. Tussen de A19 en de gewestgrens liggen vier Vlaamse rotondes, maar er zijn geen aanwijzingen dat deze rotondes in de toekomst zullen worden omgebouwd tot ongelijkvloerse aansluitingen. Of wil het Waals Gewest zich alvast voorbereiden op een (onwaarschijnlijk geworden) Franse A24?
Tja, de N 25 heeft geen afritnummering, maar daar is wel het autowegsymbooltje gebruikt op de bewegwijzering, kennelijk bereid het Waals gewest nu toch expresswegbewegwijzering in de stijl van autosnelwegen voor...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: "Waals NBA"

Bericht door nederland24 » wo 14 sep 2011, 20:26

Als ik de foto's bekijk vind ik de nieuwe Waalse bewegwijzering duidelijker dan in Vlaanderen. :)

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door captain007 » wo 14 sep 2011, 20:29

De bewegwijzering is redelijk te noemen. Ik ben absoluut niet gecharmeerd van die pijlen die naar rechtsonder wijzen op de afritborden. Daarnaast moet af en toe kritisch gekeken worden naar de lettergrootte, want soms is het toch wel aan de kleine kant.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Waals NBA"

Bericht door Alfa » wo 14 sep 2011, 21:14

nederland24 schreef:Als ik de foto's bekijk vind ik de nieuwe Waalse bewegwijzering duidelijker dan in Vlaanderen. :)
Wat is er dan duidelijker aan? Ik zie gewoon een andere variantie op hetzelfde thema.

Wat ik wel lelijk vind op die wegwijzers is de alsmaar verspringende lettergrootte. Koeien van letters voor de afritnamen maar tegelijkertijd petieterige letters voor de doelen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » wo 14 sep 2011, 22:01

Wallonië tendeert naar regelborden. Ik vind dat eigenlijk sowieso wel een vooruitgang :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Waals NBA"

Bericht door Alfa » wo 14 sep 2011, 22:56

^^Je bedoelt dus dat ze steeds minder vorkborden gebruiken? Ik weet niet of je dat echt als een vooruitgang kan beschouwen.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Mandelsoft » wo 14 sep 2011, 23:31

Ik vind het eigenlijk wel. Vorkborden hoef je eigenlijk alleen te gebruiken bij complexere situaties en niet voor een simpele afrit waarbij de indeling vanzelfsprekend is. Echter vind ik de pijl schuin-omlaag op z'n Frans nu ook niet mooi...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Pino » do 15 sep 2011, 8:23

Een pijl schuin naar beneden op een uitsmijter vind ik prima wanneer het bord boven het begin van de uitrijstrook hangt. Dat is in Frankrijk doorgaans het geval, in Wallonië vaker niet dan wel. Op zo'n bermbord staat de vallende pijl heel raar. Overigens zie ook ik liever regelborden dan vorkborden in simpele situaties. En zeker de vorkborden zoals die in België staan (en uiteindelijk dus alleen in Vlaanderen zullen blijven staan) zijn een mooi voorbeeld van hoe het niet moet. Veel te veel doelen, megapijl en van die wegnummers in de pijl wordt de leesbaarheid ook niet beter.

Wat betreft Armentiers - Armentières: hoe spreken Vlamingen het exoniem uit? Gewoon volgens Nederlandse uitspraakregels? In dat geval vind ik het verschil tussen exoniem en endoniem te groot om samen te vatten in één schrijfsel. Tussen Duits en Frans Luxembo(u)rg is dat verschil dusdanig veel kleiner dat het daar wel kan. Hoewel ik zelfs dat op het randje vind.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » do 15 sep 2011, 9:29

De Franse uitspraak is "Armentjiee" en volgens mij kun je "Armentiers" ook lezen als "Armentjiee". Je kunt dus ook problemen zoeken die er niet zijn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie