[B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventioneel

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

[B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventioneel

Bericht door MA60 » zo 22 jan 2012, 0:28

Aangezien vele draden hier op dit forum gaan over het bordontwerp zou ik het dan graag eens hebben over de materiaalkeuze van de Belgische bewegwijzering. Als grote voorstander van het Franse voorbeeld en dus lamellengebruik zie ik enkel in het Waalse landsgedeelte een consequente toepassing van deze nieuwe techniek. Wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen, wat is de kostprijs t.a.v conventionele borden?? Waarom worden ze zoveel toegepast??

Afbeelding
De bekendste bordenboer van lamellentechniek AGMI uit Tegelen.

In Wallonië worden deze borden verdeeld door Alusign SA.
Laatst gewijzigd door Davy op zo 22 jan 2012, 6:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel licht gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Materiaalkeuze bij NBA: Lamellen of conventioneel

Bericht door Snelwegfreak » zo 22 jan 2012, 1:14

Sorry hoor, heb je nou echt helemaal niks beters om je druk over te maken?
Enne gojje mins blieft altied leave.

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Materiaalkeuze bij NBA: Lamellen of conventioneel

Bericht door MA60 » zo 22 jan 2012, 1:25

Op aanraden van andere forumgebruikers ben ik een aparte topic gestart over "materiaalkeuze". De meeste topics gaan over bordontwerp en dit is een specifieke discussie over materiaalkeuze van bewegwijzering. Indien u een hekel hebt aan mijn topics gelieve dan ook niet te reageren. mvgr.
Laatst gewijzigd door MA60 op zo 22 jan 2012, 1:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Materiaalkeuze bij NBA: Lamellen of conventioneel

Bericht door Tachi » zo 22 jan 2012, 1:26

Snelwegfreak schreef:Sorry hoor, heb je nou echt helemaal niks beters om je druk over te maken?
Was dat sarcasmemodus aan?
Is toch een legitieme vraag...

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Materiaalkeuze bij NBA: Lamellen of conventioneel

Bericht door MA60 » zo 22 jan 2012, 1:29

Nogmaals dit is een discussieforum over bewegwijzering. Hier wordt gediscuteerd over zaken die de normale burger in de straat slechts "bijzaak" of onnodig detail vindt. Daarvoor zijn we hier om details te bespreken. Sommige mensen hebben het daar moeilijk mee maar dat raakt echt men koude kleren niet...

P.S Overigens vind ik de discussie over taalwetgeving en tweetalige borden ook complete onzin en wordt hier ook op doorgedramd. Maar ik vind dit het recht op een discussieforum. Wie mijn bijdragen oninteressant vindt negeert ze gewoon.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Materiaalkeuze bij NBA: Lamellen of conventioneel

Bericht door Attietattie » zo 22 jan 2012, 2:38

Als ik op dit forum had gereageerd op alle topics die ik onzin vind, had ik twee keer zoveel posts. Laat hem lekker, Snelwegfreak. :nothanks:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventioneel

Bericht door Davy » zo 22 jan 2012, 6:48

^^ Sluit ik bij aan, het is een verkeersgerelateerd topic wat hier perfect kan op dit forum ;) .

Maar ik snap ook wel Snelwegfreak: waarom blijf je toch zo verschrikkelijk doordrammen over die lamellen? Het wordt inderdaad toch een tikje vervelend...
Plus dan nog het feit dat het volgens jou een exclusief Belgisch "probleem" is... Nederland bijvoorbeeld plaatst toch ook nog nieuwe niet-lamellenborden?



PS: Om geen verwarring te hebben, heb ik de topictitel een klein beetje aangepast.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door tompie » zo 22 jan 2012, 7:44

MA60 schreef: In Wallonië worden deze borden verdeeld door Alusign SA.
Deze lamellenborden worden wel degelijk door alle bordenleveranciers geleverd hoor,ook lamorco uit kortrijk levert veel in wallonie, het inderdaad echter zo dat in wallonie alusign hofleverancier is, zoals in vlaanderen janssens.

Dat in vlaanderen enkel conventionele borden staan, komt door het standaardbestek 250 van de vlaamse overheid waarin staat hoe een bord er moet uitzien en van welke materialen dit moet gemaakt worden. De Vlaamse wegendistricten moeten dit dus in principe zeker volgen waardoor de lamellenborden steeds vaker verdwijnen in vlaanderen.
In wallonie zal er dan waarschijnlijk ook zoiets als een standaardbestek bestaan die zegt dat daar lamellenborden geplaatst dienen te worden, dit is gewoon een keuze die gemaakt wordt tussen 2 verschillende technieken en eenmaal die keuze gemaakt zou die consequent toegepast moeten worden.
Laatst gewijzigd door tompie op ma 23 jan 2012, 6:02, 1 keer totaal gewijzigd.
belgie is zo slecht nog niet

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door Pino » zo 22 jan 2012, 17:22

Maar om een lang verhaal (en een onnodig persoonlijke discussie) kort te maken: waar zitten de voornaamste voor- en nadelen van de lamellentechniek en de conventionele techniek? Je ziet toch steeds meer landen / wegbeheerders overgaan op lamellen, maar conventioneel handhaaft zich op een manier die suggereert dat ook die methode wel voordeel heeft. Ik zie wel voordeel in de kleinere en flexibele lamellen tegenover logge platen. Maar ik ben leek, dus ik ga vast veel te kort door de bocht.

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door MA60 » zo 22 jan 2012, 19:51

Interessant, heeft er iemand een link naar het Waalse standaardbestek???

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door Willem » zo 22 jan 2012, 20:19

Pino schreef: Ik zie wel voordeel in de kleinere en flexibele lamellen tegenover logge platen.
Waarschijnlijk zijn lamellen makkelijker te vervangen: je hoeft in voorkomende gevallen alleen de desbetreffende lamel te vervangen in plaats van een hele plaat. Daarnaast zal het wel goedkoper zijn.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Materiaalkeuze bij NBA: Lamellen of conventioneel

Bericht door vynkce » zo 22 jan 2012, 21:36

Snelwegfreak schreef:Sorry hoor, heb je nou echt helemaal niks beters om je druk over te maken?
Dit vind ik toch ook een beetje ongepast! Iedereen is vrij om onderwerpen te openen (wegengerelateerd natuurlijk), en indien het onderwerp je als individuele poster niet interesseert reageer dan gewoon niet in plaats van dit soort reacties...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door Snelwegfreak » zo 22 jan 2012, 22:09

Ja, jullie hebben gelijk. Ik ging te ver en had dit niet moeten posten (wil niet zeggen dat ik het niet meen). Ik bied graag mijn excuses aan.
Enne gojje mins blieft altied leave.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door vynkce » zo 22 jan 2012, 22:11

Mooi! Incident gesloten voor mij dan ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door Pino » zo 22 jan 2012, 22:41

Willem schreef:Waarschijnlijk zijn lamellen makkelijker te vervangen: je hoeft in voorkomende gevallen alleen de desbetreffende lamel te vervangen in plaats van een hele plaat. Daarnaast zal het wel goedkoper zijn.
Dat zou je verwachten. Maar waarom is dan nog niet de hele bordenwereld om naar lamellen? Komt dat dan puur door de invloed van standaardbestekken? In dat geval zouden overheden / wegbeheerders eens rap wakker moeten worden omdat er kosten kunnen worden bespaard. Of zijn er ook echte nadelen aan lamellen?

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door Davy » zo 22 jan 2012, 22:55

vynkce schreef:Mooi! Incident gesloten voor mij dan ;)
Sluit ik me helemaal bij aan ;) . Wel wil ik even duidelijk stellen dat in andere bewegwijzeringstopics waar het over de bewegwijzering zelf gaat er nu geen discussie meer plaatsvindt over materiaalkeuze, dat kan vanaf nu perfect in deze draad :!:


Ik blijf alleen met de vragen zitten waarom je als eerste dit altijd als een Belgisch en eigenlijk vooral Vlaams "probleem" afschildert... Lees eens mijn eerdere post: Nederland plaatst ook nog nieuwe niet-lamellenborden, maar daar hoor ik je nooit over... ;) , en als tweede waarom je daar zo op doorhamert: denk je echt dat de modale weggebruiker nu wakker ligt van de materiaalkeuze? Ik denk toch van niet, layout, goede doelenkeuze en leesbaarheid zijn veel belangrijker!

Je kaart dit "probleem" vaak aan, maar totnutoe heb ik nog steeds geen onderbouwde reactie gekregen op de vragen die ik zonet stelde...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door Vinny » zo 22 jan 2012, 23:10

Pino schreef:
Willem schreef:Waarschijnlijk zijn lamellen makkelijker te vervangen: je hoeft in voorkomende gevallen alleen de desbetreffende lamel te vervangen in plaats van een hele plaat. Daarnaast zal het wel goedkoper zijn.
Dat zou je verwachten. Maar waarom is dan nog niet de hele bordenwereld om naar lamellen? Komt dat dan puur door de invloed van standaardbestekken? In dat geval zouden overheden / wegbeheerders eens rap wakker moeten worden omdat er kosten kunnen worden bespaard. Of zijn er ook echte nadelen aan lamellen?
Volgens mij worden de voordelen van lamellen nogal overschat. Zo roept Agmi dat de naden veel beter zijn weggewerkt, terwijl ik me niet kan herinneren daar (uitzonderingen daargelaten) ooit last van gehad heb...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door MA60 » ma 23 jan 2012, 2:24

daviedoff schreef:
vynkce schreef:Mooi! Incident gesloten voor mij dan ;)
Ik blijf alleen met de vragen zitten waarom je als eerste dit altijd als een Belgisch en eigenlijk vooral Vlaams "probleem" afschildert... Lees eens mijn eerdere post: Nederland plaatst ook nog nieuwe niet-lamellenborden, maar daar hoor ik je nooit over... ;) , en als tweede waarom je daar zo op doorhamert: denk je echt dat de modale weggebruiker nu wakker ligt van de materiaalkeuze? Ik denk toch van niet, layout, goede doelenkeuze en leesbaarheid zijn veel belangrijker!

Je kaart dit "probleem" vaak aan, maar totnutoe heb ik nog steeds geen onderbouwde reactie gekregen op de vragen die ik zonet stelde...
De T200 standaardbestek borden van het Vlaamse gewest hebben bv. veel meer last van dauwvorming, slecht hanteerbaar door het hogere gewicht en veel moeilijker te transporteren. Lamellen bouwt men ter plekke op dus dit bespaart heel wat plaats bij het vervoer.

Bovendien maakt men in Vlaanderen nog steeds gebruik van cilinderpalen van gegalvaniseerd roestvrij staal. Levensgevaarlijk en niet voor niets hebben de meeste buurlanden al jaren zulke palen in de ban gedaan. Vlaams Brabant geeft het goede voorbeeld door voornamelijk enkel nog kreukelconstructies te gebruiken bij nieuwe borden maar in Antwerpen en de rest van Vlaanderen gaat men gewoon door met het plaatsen van verkeersonveilige ondersteuningsconstructies. Dat is eigenlijk mijn grootste bezwaar.


By the way,2 jaar geleden verscheen trouwens een artikel van AGMI over het gebruik van aluminium en "lamellentechniek" in bewegwijzering. Ik vast samen.

Verkeersbordenproducent Agmi vervangt met succes stalen verkeerborden door aluminium

Tegelen, 2 september 2010 Auteur:Karin CounetVerkeersbordenproducent Agmi verwierf een jaar geleden van Rijkswaterstaat de opdracht voor de levering en plaatsing van verkeersborden voor de Nederlandse wegen.Agmi is er zeker niet rouwig om dat Rijkswaterstaat tegenwoordig orders openbaar aanbesteedt. Dit leidde er onder meer toe dat dit bedrijf een giga opdracht, verspreid over 5 jaar, wist te vergaren. Zodoende is het merendeel van nieuwe verkeersborden boven het Nederlandse wegennet afkomstig van deze marktleider in Nederland.

Innoveren in aluminium

Als Agmi in 2006 niet had ingezet op innoveren om de stalen verkeersborden te gaan vervangen voor aluminium exemplaren, was het dit bedrijf ongetwijfeld minder voor de wind gegaan. Want het is vooral door deze innovatie waardoor de orderportefeuille steeds voller raakt. De aluminium borden zijn opgebouwd uit lamellen met daarover heen retro-flecterende folie waardoor naden nauwelijks zichtbaar zijn.

‘De praktijk wees uit dat ons, in eigen huis ontwikkelde systeem veel voordelen biedt ten opzichte van de stalen exemplaren van vroeger. Om er enkele te noemen: geen dauwvorming, een betere hanteerbaarheid door het lagere gewicht en de borden zijn leverbaar in pakketten, waardoor geen volumetransport nodig is. De borden zijn namelijk modulair', legt communicatiemedewerkster Ellen Hoeben uit. Of we helemaal geen stalen borden meer maken? ‘Ja wel hoor. Als klanten daarom vragen doen we dat zeker. Dat doen ze soms als ze al eerder stalen exemplaren bij ons bestelden en er geen budget is om alles door aluminium te laten vervangen'.

Orgineel artikel: http://www.vraagenaanbod.nl/nieuws/id59 ... inium.html

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door Vinny » ma 23 jan 2012, 10:15

Leuk, maar dat is wel promotiepraat hoor :)
Overigens vind ik het belangrijk dat verkeersborden (en bewegwijzering) afgeronde hoeken hebben, dat is namelijk bewezen veiliger en comfortabeler.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door captain007 » ma 23 jan 2012, 10:29

Zelf vind ik lamellen niet per definitie beter. In Nederland vind ik dat de lagen zo overduidelijk zijn aangebracht, waardoor het ongewenste reflecties oplevert bij bijvoorbeeld zonlicht. Bij de panelen die uit platen bestaan heb ik dat effect niet waargenomen. Zelf heb ik het idee dat het vooral aan het productieproces/materiaalkeuze van Agmi moet liggen, want ik zie het in Frankrijk waar al decennia lamellen worden toegepast bijvoorbeeld niet.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door Peter » ma 23 jan 2012, 11:27

Lamellen of niet staat los van de ophanging (stalen paal, H-profielen, portaal of steigerwerk) lijkt mij. Windbelasting zal in de regel belangrijker voor de draagconstructie zijn dan eigen gewicht.

Productie- en montagekosten kunnen wel een rol spelen. Levensduur van aluminium is wellicht lager dan staal, maar ik denk dat de folie toch maatgevend is. Die is meestal na 15 jaar (praktisch gesproken) wel op ... Overplakken van oude borden met nieuwe folie (geheel, niet overplakken bestemming) gebeurt bijna nooit denk ik.

Schittering van alumimium vind ik alleen hinderlijk bij borden aan portalen op de tegenliggerstrook. Maar dat verweert wel in 2-3 jaar. Zou je ook kunnen sprayen of etsen, maar dat kost natuurlijk iets extras.

PS: In Nederland wordt er op de snelweg juist meer met stalen palen gewerkt dan vroeger, omdat de afritborden op 3+ strookswegen hoger moeten staan. De palen staan op de snelweg (maar niet iedere autoweg of Vmax 80 weg) in de regel achter een vangrail of stootconstructie.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door Rene » ma 23 jan 2012, 12:58

Peter schreef:steigerwerk
zoiets noemen we een (staal)stelling

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door Peter » ma 23 jan 2012, 14:33

Maar dat is weer geen lekentaal. Stellage wellicht, maar dat wordt met magazijnen geassocieerd. Support Frame is dat weer te Engels.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door MA60 » di 03 apr 2012, 18:17

Vinny schreef:Leuk, maar dat is wel promotiepraat hoor :)
Overigens vind ik het belangrijk dat verkeersborden (en bewegwijzering) afgeronde hoeken hebben, dat is namelijk bewezen veiliger en comfortabeler.
Is nooit een studie over gedaan dus volgens mij helemaal niet bewezen. Bovendien staat bewegwijzering vaak in struikgewas waar het niet de bedoeling is dat mensen er doorheen lopen. Het risico op verwonding blijft dus erg klein.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door Alfa » vr 06 apr 2012, 16:12

^^Ja inderdaad, maar laten we dan ook de vangrails met scherpe hoeken maken. Het is immers ook niet de bedoeling dat je daar tegen rijdt. Het risico op verwondingen is dus minimaal. :nuts:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door Vinny » vr 06 apr 2012, 21:50

Is nooit een studie over gedaan
Ik ben het tijdens mijn studie tegengekomen in een boek dat de richtlijnen voor verkeersveilig wegontwerp in de Verenigde Staten beschreef. :yes:
Het verminderde overigens ook de verwondingen van de arbeiders die de borden monteerden. Een win-win situatie dus.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door Via » vr 06 apr 2012, 23:26

Ben je niet in de war met toepassing van platte borden? Daar geldt wel dat deze handverwondingen op kunnen leveren en bij een aanrijding als 'slijpschijf' kunnen werken. Dat is de reden geweest waarom ooit de dubbel omgezette rand is geïntroduceerd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door Wouter N14 » vr 06 apr 2012, 23:28

^^ Ik heb als kind voor elkaar gekregen mijn hand flink open te halen aan de stalen strip waarmee een bord vast zit aan de paal :geenlach:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door MA60 » za 28 apr 2012, 2:21

En toch kiest de meerderheid van landen voor borden met rechte hoeken dus met die onveiligheid zal het best wel meevallen toch..??

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] Materiaalkeuze bewegwijzering: Lamellen of conventio

Bericht door Vinny » za 28 apr 2012, 11:23

Het implementeren van een ronde hoek kost helemaal niets en levert wel veiligheid op. Natuurlijk is het niet zo dat er nou meteen honderden mensenlevens per jaar mee gewonnen worden, maar maatregelen die dat beogen zijn meestal ook aanzienlijk duurder. Het probleem tegenwoordig is gewoon een wegbeheerder die het allemaal geen biet meer uitmaakt hoe bewegwijzering er uit ziet, zolang de feesttent van Oom Tom maar staat aangegeven... :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie