[B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Coen Tunnel » di 12 mar 2013, 12:51

^^ En dat is ook de (gedeeltelijke) ring van de hoofdstad. En ik las hier laatst dat de ring van Praag mogelijk als D0 genummerd gaat worden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Pino » di 12 mar 2013, 13:13

harry schreef:Het is voornamelijk gebaseerd op het (wereldwijd?) unieke feit dat een weg het nummer 0 draagt.
Misschien stelde juist Brussel wel prijs op de 0, omdat het nummer 0 nog uniek was terwijl de andere nummers onder de 10 rond Brussel al in gebruik waren voor (aan elkaar gekoppelde) A- en N-nummers. Het was in zekere zin de perfecte manier om weer te geven dat de ring geen enkele koppeling had met een radiaal. Iets dat daarvoor trouwens al was gebeurd met de in 1974 weer hernummerde A0.

Je kunt dan natuurlijk zeggen dat de prefix R dat onderscheid met de radialen al genoeg duidelijk maakte, maar dubbel genaaid zit beter. Ook van mij uiteraard maar een gok.
Laatst gewijzigd door Pino op di 12 mar 2013, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Vinny » di 12 mar 2013, 18:39

harry schreef:
Vinny schreef:waarbij mijn idee is dat de R 0 t/m R 6 in één keer zijn genummerd, de R 7 t/m 9 iets later zijn toegekend.
En mijn idee is dus (zoals al gezegd) dat de R1 en R2 het eerst zijn genummerd en pas jaren daarna de R0 en R3 en verder.
Maar ik heb geen enkel bewijs dat mijn idee ondersteunt.
Het is voornamelijk gebaseerd op het (wereldwijd?) unieke feit dat een weg het nummer 0 draagt.
Wellicht kan je duiken in oude wegenkaarten, maar volgens mij zijn de meeste R wegen tegelijkertijd ingevoerd met de hernummeroperatie in 1985. De reden van de R0 valt nu alleen nog maar te beredeneren. Ik denk dat ze zo willen benadrukken dat Brussel de hoofdstad is. Wellicht was de reden dat er 10 snelwegringen (gepland) waren, waardoor ze met 0 moesten beginnen. Het kan ook nog verband houden met de A 0 uit de jaren '70, en misschien is er ook een N 0 geweest.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Ds79m » di 12 mar 2013, 18:48

Ik vraag me wel af hoe de wegennummering zou zijn geworden als de Ring om Brussel wel was afgemaakt aan de zuidkant.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Vinny » di 12 mar 2013, 18:52

Dan zou de weg Waterloo-Zonienwoud: A 5 zijn genummerd en de weg tussen Waterloo en de E 19: A 202.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Pino » di 12 mar 2013, 19:15

^^ En om het plaatje compleet te maken was het zuidwestelijke kwadrant van de R0 tussen Vorst en Haut Ittre A7 geworden. Op wegen-routes.be staan wat kaartjes met de precieze nummeringsplannen zuidelijk van Brussel.

Het wegnummer R0 dateert overigens van 1974. De R-nummers 0 tot en met 9 zijn ingevoerd tegelijk met de huidige A-nummering. Niet zo gek eigenlijk: de snelwegringen zijn genummerd tegelijk met de huidige A-nummering, de OWN-ringen tegelijk met de huidige N-nummering. Alleen snelwegringen die maar half snelweg werden (R6, in wat mindere mate R4 en R8) waren hun tijd in die zin vooruit.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Vinny » di 12 mar 2013, 19:44

Wegen-Routes.be schreef:Ook de R-nummering werd ingevoerd in 1974. Het betrof aanvankelijk een tiental nummers, voorbehouden aan autosnelwegen met een omleidingsfunctie rond een agglomeratie. Pas gelijktijdig met de hernummering van de N-wegen in 1985 werden ook R-nummers toegekend aan niet-autosnelwegen die kleinere steden omringden; voorwaarde was dat deze wegen routes volgden die meer dan 50% van de omtrek van de stad in kwestie omvatten. Ook de categorieën van B-weg (korte verbinding tussen een autosnelweg en een niet-autosnelweg) en T-weg (toeristisch pad, niet noodzakelijk toegankelijk voor autoverkeer) kwamen in 1985 tot stand. R-, B- en T-nummers worden lang niet allemaal op wegwijzers aangeduid. De Belgische wegbeheerders springen zeer pragmatisch om met wegnummers: zij worden aangegeven waar ze van nut kunnen zijn. Elders hebben zij een louter administratieve functie.
Het relevante citaat.
Dan zijn de R nummers toch ouder dan ik dacht. Wel blijken de A nummers in de jaren '70 nog redelijk aan de wandel te zijn geweest.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Ds79m » di 12 mar 2013, 21:05

Vinny schreef:
Wegen-Routes.be schreef: R-, B- en T-nummers worden lang niet allemaal op wegwijzers aangeduid. De Belgische wegbeheerders springen zeer pragmatisch om met wegnummers: zij worden aangegeven waar ze van nut kunnen zijn. Elders hebben zij een louter administratieve functie.
Dan is het alleen nog de vraag in hoeverre R-nummers nuttig zijn. En dan in elk geval zo nuttig dat het noodzakelijk is dat er een nummer voor wordt uitgetrokken. Van de belangrijkste R-nummers 1 tot 10 zou je al moeiteloos meer dan de helft kunnen schrappen. De R1, R2, R5, R6, 'R7', R9 en R10 kunnen prima worden gemist. De R4 om Gent is ook dubieus, omdat het een ring suggereert, maar het eerder een stelsel wegen is dat Gent verbindt met Zelzate. De R3 bij Charleroi is een weg die sowieso een nummer moet hebben, dus daar kan het wel. Alleen bij de R8 rond Kortrijk heb ik het idee dat het nuttig is deze weg als ring te bewegwijzeren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Vinny » di 12 mar 2013, 22:07

Ik voor mij vind gewoon dat het beter is om niet te veel aan de nummering te veranderen, maar gewoon de pijnpunten die er nu zijn oplossen. De R 1 en de R 2 bij Antwerpen vervangen door één R nummer, bijvoorbeeld. Verder wil ik dat alle wegnummers voortaan als zodanig consequent worden bewegwijzerd. En niet dat je om wille van een raar soort van pragmatisme aan een loterij meedoet, zodat je niet van te voren weet of en welk nummer op de wegwijzers verschijnt. Daar zijn veel te veel storende voorbeelden van in België.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Snelwegfreak » di 12 mar 2013, 22:08

Vinny schreef:Verder wil ik dat alle wegnummers voortaan als zodanig consequent worden bewegwijzerd.
Is dat niet een onbereikbare droom?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Vinny » di 12 mar 2013, 22:13

Ja als je zo gaat beginnen dan kun je net zo goed de hele wegnummering wel afschaffen. Als je vindt dat routenummering in de bewegwijzering zinvol is dan moet je ook streven naar 100% voorspelbaarheid van het aantreffen van deze elementen wanneer de weggebruiker dat verwacht. En dan kun je wel eens een misser maken, maar er zijn landen die nog geen 50% scoren, en ook België behoort tot de landen waar het helaas te laag is. Al valt het op het autosnelwegennetwerk wel mee - zolang je de regels maar kent. En juist dat vind ik dus erg onhandig. Je moet als je op wegnummer wilt rijden eerst de website van Marcel raadplegen om er achter te komen hoe het systeem in de diverse Europese landen in elkaar zit. :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Snelwegfreak » di 12 mar 2013, 22:16

Uiteraard, maar als je kijkt naar het onderhoud van borden in sommige landen (in dit geval bijvoorbeeld België), is het momenteel absoluut niet mogelijk om een consistent systeem uit te rollen. Het onderhoud moet eerst aangepakt worden, anders bereik je nooit iets.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Pino » di 12 mar 2013, 22:34

Vinny schreef:Ik voor mij vind gewoon dat het beter is om niet te veel aan de nummering te veranderen, maar gewoon de pijnpunten die er nu zijn oplossen. De R 1 en de R 2 bij Antwerpen vervangen door één R nummer, bijvoorbeeld.
Kleine oplossingen zijn vermoedelijk een heel stuk haalbaarder dan de hele landkaart te hertekenen. Maar het fantaseren over de grote oplossing is leuker 8-)

Bij Antwerpen zou ik trouwens liever wachten tot sluiting van de R1. Of het nu een Oosterweelverbinding wordt of een andere variant, dat spel is nu wel op de wagen. Is de R1 compleet, dan kan de R2 een driecijferig A-nummer krijgen. Tegen die tijd moet er in het Antwerpse sowieso wat meer worden geschoven met wegnummers. In de Oosterweelplannen zou het noordoostelijke hoekpunt van de R1 namelijk niet langer bij Knooppunt Antwerpen-Noord liggen, maar enkele kilometers naar het zuiden. De huidige R1 tussen Antwerpen-Noord en dat nieuwe hoekpunt zou dan A1 moeten worden.

Plaats reactie