[B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Pino » zo 03 mar 2013, 22:07

Het wiskundige probleem van de zeven bruggen van Koningsbergen draait om het zoeken van verbindingen over een beperkt aantal lijnen tussen vaste punten, waarbij je ieder lijnstuk maar één keer mag gebruiken. Wiskundig een stuk minder interessant, maar praktisch een alleraardigste bezigheid op een verloren zondag, is het probleem van de Belgische E- en A-nummers.

Als bekend, België heeft aan iedere E-weg binnen haar grenzen ook een A-nummer toegekend en dat nummer verschijnt nog steeds op kaarten en op kilometerpalen. De reden lijkt te zijn dat met de kilometerwaarden van A-nummers accuratere plaatsbepaling kan plaatsvinden, terwijl op E-nummers binnen België dubbele kilometerwaarden voorkomen. Dat zou toch knap lastig zijn wanneer wegwerkzaamheden plaatsvinden de verkeerde E40 km10 of hulpdiensten naar het verkeerde punt gaan. Aan de andere kant blijf ik me afvragen waarom dan niet gewoon de kilometerwaarden worden aangepast. Dat is om te beginnen handig wanneer iemand de hulpdiensten belt om een ongeluk te melden en niet beter weet dan dat hij op de E40 zit. Dan schiet je ook van de regen in de drup als je eerst tijd moet gaan besteden aan de vraag of de beste man westelijk of oostelijk van Brussel zit.

Conclusie van deze variant op de zeven bruggen: het is zeker te doen om de kilometrering en de afritnummers van de onderdelen van de Belgische E-wegen op elkaar aan te laten sluiten, maar doordat vrijwel alle Belgische E-wegen tenminste één dubbelnummering hebben met een andere E-weg, moet je een leuk stukje puzzelen om te zorgen dat een dubbelnummering met dezelfde kilometerwaardes en afritnummers kan plaatsvinden. En het blijkt binnen dat systeem dat volledig doorlopende kilometrering / afritnummering niet kan plaatsvinden. In de driehoek tussen de E19, E40 en E42 moet je ergens een sprong maken in de waardes om te zorgen dat de kilometerwaardes / afritnummers van deze drie routes op elkaar aansluiten. In onderstaande opzet heb ik dat gedaan op het punt waar de E19 en de E42 bij elkaar komen, bij La Louvière. Ik heb de afritnummering en kilometrering laten oplopen vanuit het zuiden en westen.

Ik merk van tevoren op dat ik in de afritnummering nummers heb toegekend aan zowel grensovergangen als aan knooppunten. Daar kan uiteraard vanaf worden gestapt zonder het systeem omver te halen; de nummers worden dan alleen ietsje anders. Datzelfde geldt voor de paar telfouten die ik ongetwijfeld heb gemaakt en voor dubbele afritten die je bij nader inzien liever als één wilt bewegwijzeren. In dit systeem behouden de R0 en de R1 in principe hun nummers, maar hun kilometrering en afritnummers zouden moeten worden aangepast om aan te sluiten op de nieuwe kilometerwaarden van de verschillende E-nummers die over de ringen van Antwerpen en Brussel verlopen. De gehandhaafde A-nummers zijn al met al de A12, A19 en A28 naast wat losse eindjes in de A3, de A10 en de A25. Deze laatste nummers zouden eventueel kunnen worden vervangen door driecijferige A-nummers om hun inprik-karakter wat duidelijker te maken. In de kilometrering en afritnummering kunnen ze uiteraard wel direct aansluiten op de E-nummers waarop ze aansluiten.

Het plan zou zijn als volgt:
Afbeelding
SPOILER: TOON

  • E17: Lekkere stand-alone weg. Op Franse grens beginnen met Km0/afrit 1, loopt door tot Km100/afrit 33 bij Antwerpen-West.
  • E19: Op Franse grens beginnen met Km45/afrit 12. Hierdoor kan bij Hautrage worden aangesloten op de E42, die aldaar op Km52/afrit 14 zit. Vervolgens door tot aan Groot-Bijgaarden, wat Km134/afrit 44 is, aansluitend op de kilometrering van de E40. Na Machelen gaat de E19 weer haar eigen gang op Km148/afrit 53, om op Antwerpen-Zuid op Km182/afrit 62 te beginnen aan een dubbelnummering met de E34. Die loopt tot aan Antwerpen-Oost op Km186/afrit 65. Eindpunt op de Nederlandse grens is Km226/afrit 74.
  • E25: Op de Luxemburgse grens beginnen met Km73/afrit 36. Op Neufchateau afslaan bij Km117/afrit 44 om uit te komen op Loncin met Km230/afrit 71, waarmee je mooi aansluit op de nummering van de E40/E42 die daar loopt. Op Cheratte sla je weer af naar de Nederlandse grens, Km243-252 oftewel afritten 78-83.
  • E34: Precieze beginpunt hangt af van uitbouwplannen westelijk van Antwerpen, maar uiteindelijk kom je uit op Antwerpen-Zuid met Km182/afrit 62 om aan te sluiten op de E19. Op Antwerpen-Oost sla je weer af; Km186/afrit 65. De E34 loopt dan via Ranst (Km196/afrit 67) door tot aan de Nederlandse grens bij Km245/afrit 76.
  • E40: De Franse grens is Km0 in de kluwen van Belgische E-nummers en dat wordt afrit 20. Via Jabbeke (Km47/afrit 26) sluit je bij Groot-Bijgaarden op Km134/afrit 44 op de E19 aan. Aan de andere kant van Brussel sla je bij Sint-Stevens-Woluwe weer af met Km152/afrit 57, hetgeen je op Km230/afrit 71 bij Loncin brengt. Precies het nummers waarop de E25 en de E42 aldaar zitten, want daarmee moet je in de dubbelnummering tot aan Cheratte resp. Battice. De Duitse grens is Km280/afrit 87.
  • E42: De Franse grens is afrit 1 in de kluwen van Belgische E-nummers, maar krijgt Km7. Bij Tournai gaat de E429 rechtdoor en slaat de E42 af; Km18/afrit 6. Bij Hautrage op Km52/afrit 14 begint de dubbelnummering met de E19, die duurt tot aan La Louvière op Km83/afrit 23. Hier vindt in de E42 de grote sprong plaats, naar Km123/afrit 46. Deze is nodig om uiteindelijk op Loncin te komen op Km230/afrit 71. Zo werkt de dubbelnummering met de E40, die duurt tot aan Battice op Km257/afrit 81. De Duitse grens passeer je op Km317 en afrit 99, de hoogste kilometerwaarde en het hoogste afritnummer in dit systeem.
  • E313: Om binnen de nummering van de E34 te passen begint deze op Antwerpen-Oost met Km186/afrit 65 (anders gezegd: haal die stomme E34 ten westen van Antwerpen weg en je zit op de E34 én de E313 met veel lagere waarden). Aankomst in Luik op Km296/afrit 89.
  • E314: Lekkere stand-alone route. Geen aanpassingen nodig.
  • E403: Ook lekker stand-alone.
  • E411: Hoewel de E411 in deze benadering stand-alone is (de dubbelnummering Neufchateau - Arlon vervalt), zou ik geneigd zijn te kiezen voor voortzetting van de kilometrering en afritnummering van de E25. Dat is dan Km117 en afrit 44 bij Neufchateau, aankomst in Brussel op Km257 en afrit 78.
  • E420: Stand-alone. Geen wijzigingen nodig, ook niet bij toekomstige verlenging naar Frankrijk (al zou je de kilometrering kunnen omdraaien om aan te sluiten bij het principe dat de waarden vanuit het zuiden oplopen).
  • E429: Ook hier zou ik kiezen voor aansluiting op de nummering van de E42, waar de E429 van aftakt. Dat is Km18/afrit 6 bij Tournai, waarna je in Halle zit op Km91/afrit 18.
Resteert uiteraard de grote logistieke uitdaging als je dit zou willen gaan doorvoeren, ook communautair. Anderzijds zou je wellicht kunnen zeggen dat de Vlaamse regering zichzelf het leven een heel stuk eenvoudiger zou kunnen maken door Wallonië vrolijk te negeren, en in ieder geval de eigen zaakjes op orde te brengen. Door Wallonië te negeren zouden de afritnummers op het Vlaamse gedeelte van de E40, de E19 en de E34 meteen ook met 19 omlaag gaan; dat wordt wellicht als prettig ervaren. Ook de Walen kunnen hun kilometrages én afritnummers fors omlaag brengen (en de sprong in de E42 kunnen elimineren) door te negeren dat de E19 in Vlaanderen nog ergens moet matchen met dezelfde E40 die de E42 bij Luik nog zal tegenkomen ...
Laatst gewijzigd door Pino op ma 04 mar 2013, 14:03, 3 keer totaal gewijzigd.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [B] A-nummers volledig elimineren?

Bericht door Sophie » zo 03 mar 2013, 22:49

Ik vind het in principe een goed plan.

Drie vragen:
Hoezo loopt de E411 niet over de A28?
Wat doe je met E-wegen, die niet over A-wegen lopen?
Denk aan de E34west, de E46, de E404, de E421, de E44 (als hij door België loopt), de E403 naar Zeebrugge.

Ik zou de R0, R1 en R2 opgeven.
Voor de R0 zou men de E420 kunnen verlengen, die dan dubbelgenummerd zou worden met de E19 tussen Hoog-Itter en Arquenes. De E420 laat je dan eindigen op het vier-armen-kruispunt en je trekt de E411 naar Sint-Stevens-Woluwe door. (Of je maakt een E420 tot Woluwe)
Op de R1 ligt overal een E-weg.
De R2 lijkt me moelijker.
Ik ken de suffixhaat op dit forum, maar een E34a (nu R2) een een E19a (nu A12) zou ik niet slecht vinden. De E19a zou dan ook de A12 Apen-Brussel kunnen vervangen. Geef de A28 het nummer E411 en de A19 een E40x nummer, en je bent van A-nummers voor niet-inprikkers af.De inprikkers van Brussel kunnen dan A20x nummers krijgen, zodat de A een prefix voor zubringer wordt.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [B] A-nummers volledig elimineren?

Bericht door Mandelsoft » zo 03 mar 2013, 22:50

Mooi idee, Pino. Nederland heeft dit soort fratsen wel kunnen uithalen, dus waarom België niet. Scheelt weer een verwarring ;)
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [B] A-nummers volledig elimineren?

Bericht door harry » ma 04 mar 2013, 0:42

Timmetje schreef:Ik ken de suffixhaat op dit forum, maar een E34a (nu R2) een een E19a (nu A12) zou ik niet slecht vinden.
Ik geloof dat suffixes voor E-nummers verboden zijn. Je vindt ze dan ook nergens in Europa. (Afgezien van een windrichtings-suffix zoals in Denemarken, maar dat is eigenlijk iets anders.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [B] A-nummers volledig elimineren?

Bericht door Sophie » ma 04 mar 2013, 0:48

Dan zijn het officieel gewoon lokale nummers, die met een E beginnen en op een a eindigen :-)

Er hebben wel eens een E21a en een E21b aan de Frans-Italiaanse grens bestaan, ook een E22a schijnt er geweest te zijn.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] A-nummers volledig elimineren?

Bericht door Pino » ma 04 mar 2013, 8:41

^^ Dat is volgens mij in het systeem van voor 1975 geweest. De huidige variant laat in ieder geval de ruimte om de E-nummers over de ringen van Antwerpen en Brussel te laten lopen en het R-nummer daarbij zoveel mogelijk onbewegwijzerd te laten. De Antwerpse Ring zou tussen Antwerpen-Noord en Antwerpen-Zuid E19 kunnen zijn, waarna de E17 begint. De E34-west kan me, als hierboven al opgemerkt, gestolen worden, maar dan maak je daar maar vrolijk A11 van, doorgetrokken over het huidige stukje R1 tussen Sint-Anna-Linkeroever en Antwerpen-West. Of toch weer R1, als de Oosterweelverbinding nog eens gesloten wordt.

Bij Brussel zijn er vergelijkbare varianten te bedenken. Je kunt ervoor kiezen om het nummer R0 alleen nog toe te kennen aan het gedeelte tussen Sint-Stevens-Woluwe en Haut Ittre. Wel loop je hier tegen een bewegwijzeringskwestie aan. Het lijkt me niet wenselijk dat je op een rit van pak 'm beet Anderlecht naar Wezembeek-Oppem meerdere malen van wegnummer wisselt (E19, E19/E40, E40, nieuw ringnummer). De verzamelnaam R0 voor het geheel is dan toch zo slecht niet, mits de E-nummers maar op de een of andere manier continue worden gehouden. Et pour Anvers la même chose.
Timmetje schreef:Hoezo loopt de E411 niet over de A28? Wat doe je met E-wegen, die niet over A-wegen lopen? Denk aan de E34west, de E46, de E404, de E421, de E44 (als hij door België loopt), de E403 naar Zeebrugge.
Ik ben uitgegaan van de E-wegen die nu in België als zodanig bewegwijzerd staan. Dat sluit de N-wegen met E-status voorlopig uit, evenals de A28. De enige vrijheid die ik mezelf veroorloofd heb is het elimineren van de E411 tussen Neufchateau en Sterpenich; een logisch gevolg van het niet bewegwijzering van het vervolg van de E411.

Desalniettemin zou die laatste stap makkelijk kunnen worden teruggedraaid. Kwestie van de kilometrering en afritnummers van de A28 laten aansluiten op die van de E25 bij Sterpenich. De E-nummers die over N-wegen lopen kunnen makkelijk worden geïntegreerd, mocht men dat wenselijk achten. De E44, E46, E404 en E421 zijn standalone, dus die kun je lekker laten beginnen met Km0 (en waar afritnummers nodig zijn, met afrit 1). De E403 nummer je door met de E403 die nu al in het systeem zit. En voor de E34-west bestaat nu al alle ruimte.
Timmetje schreef:Geef de A28 het nummer E411 en de A19 een E40x nummer, en je bent van A-nummers voor niet-inprikkers af.De inprikkers van Brussel kunnen dan A20x nummers krijgen, zodat de A een prefix voor zubringer wordt.
De E-prefix is niet bedoeld voor "alle snelwegen behalve inprikkers", maar voor wegen van Europees belang. Eigenlijk vind ik dat België nu al teveel E-nummers heeft. In het driecijferige segment zou ik in België sowieso wel wat willen snijden: E403, E420, E429 en eigenlijk ook wel de E314 (bedient dezelfde corridor als de E40). En de al genoemde E34-west. Dus nee, bespaar me het toekennen van E-nummers aan de A19, de A12 (ook niet als suffix) en het zuidoostelijke kwadrant van de R0.

Hieronder nog een oplossing waarin Vlaanderen en Wallonië beide hun eigen plan trekken. Blauw is het Waalse systeem, rood het Vlaamse. De sprong in kilometerwaardes en afritnummers bij La Louvière vervalt; de sprongen verplaatsen naar de gewestgrenzen. Ik vind die oplossing misschien wel eleganter dan die met sprong in La Louvière. Je maakt de sprong op het punt van een wissel van wegbeheerder, op een grens die met een redelijk bordenwoud staat aangegeven. Hoewel niet iedere weggebruiker op die plaats zal denken aan een sprong in kilometerwaarden en afritnummers, zal niemand verbaasd opkijken.

Op de gewestgrens in de E19 maken de kilometerwaarden en de afritnummers een sprong; op de gewestgrens in de E40 ga je een flink eind terug. Dusdanig ook dat verwarring rondom dubbele kilometerwaardes mij gering lijkt. Wel resteert nog de vraag waar in de E40 je de sprong precies inbouwt. Je passeert de gewestgrens immers enkele malen. Op de Waalse E-wegen waarvan maar een staartje door Vlaanderen loopt heb ik de Vlaanderen de Waalse kilometrering laten voortzetten (E25, E411). Wallonië doet het omgekeerde met de E313. Mochten de beide gewesten dit plan onafhankelijk van elkaar gaan invoeren, dan bestaat vermoedelijk maar weinig nut om deze staartjes van nieuwe kilometrering te voorzien vóórdat het andere gewest beweegt.

Afbeelding
SPOILER: TOON

Vlaanderen
  • E17: Stand-alone. Op Franse grens beginnen met Km0/afrit 1, loopt door tot Km100/afrit 33 bij Antwerpen-West.
  • E19: De Waalse grens is rond Km114/afrit 13. Vanaf hier lopen de waarden op naar Groot-Bijgaarden op afrit Km134/afrit 25. Na Machelen gaat de E19 weer haar eigen gang op Km148/afrit 34, om op Antwerpen-Zuid op Km182/afrit 43 te beginnen aan een dubbelnummering met de E34. Die loopt tot aan Antwerpen-Oost op Km186/afrit 46. Eindpunt op de Nederlandse grens is Km226/afrit 55.
  • E25: Doortrekking vanuit Wallonië. Km204-205 en afritten 57-58.
  • E34: Precieze beginpunt hangt af van uitbouwplannen westelijk van Antwerpen, maar uiteindelijk kom je uit op Antwerpen-Zuid met Km182/afrit 43 om aan te sluiten op de E19. Op Antwerpen-Oost sla je weer af; Km186/afrit 46. De E34 loopt dan via Ranst (Km196/afrit 48) door tot aan de Nederlandse grens bij Km245/afrit 57.
  • E40: De Franse grens is Km0 en afrit 1in de Vaamse kluwen van E-nummers. Via Jabbeke (Km47/afrit 7) sluit je bij Groot-Bijgaarden op Km134/afrit 25 op de E19 aan. Aan de andere kant van Brussel sla je bij Sint-Stevens-Woluwe weer af met Km152/afrit 36, hetgeen je rond Km201 / afrit 45 aan de gewestgrens brengt.
  • E313: Om binnen de nummering van de E34 te passen begint deze op Antwerpen-Oost met Km186/afrit 46. Aankomst aan de gewestgrens rond Km286/afrit 67.
  • E314 en E403: Blijven ongewijzigd.
  • E411: Doortrekking vanuit Wallonië. Km202-212 en afritten 52-55.
  • E429: Doortrekking vanuit Wallonië. Km85-91 en afritten 17-19.
Wallonië
  • E19: Op Franse grens beginnen met Km38/afrit 12. Hierdoor kan bij Hautrage worden aangesloten op de E42, die aldaar op Km52/afrit 14 zit. Daarna dubbelnummering met de E42 tot Km76/afrit 23. De gewestgrens ligt rond Km106/afrit 30.
  • E25: Op de Luxemburgse grens beginnen met Km73/afrit 36. Op Neufchateau afslaan bij Km117/afrit 44 om uit te komen op Loncin met Km186/afrit 48, waarmee je mooi aansluit op de nummering van de E40/E42 die daar loopt. Op Cheratte sla je weer af naar de Vlaamse grens, Km196-204 oftewel afritten 53-56.
  • E40: Begin aan de gewestgrens rond Km158/afrit 42, hetgeen je op Km186/afrit 48 bij Loncin brengt. Precies het nummers waarop de E25 en de E42 aldaar zitten, want daarmee moet je in de dubbelnummering tot aan Cheratte resp. Battice. De Duitse grens is Km233/afrit 66.
  • E42: De Franse grens is Km0 en afrit 1 in de kluwen van Waalse E-nummers. Bij Tournai gaat de E429 rechtdoor en slaat de E42 af; Km11/afrit 6. Bij Hautrage op Km45/afrit 14 begint de dubbelnummering met de E19, die duurt tot aan La Louvière op Km76/afrit 23. Op Loncin begint de dubbelnummering met de E40 op te komen op Km183/afrit 48. Zo werkt de dubbelnummering met de E40, die duurt tot aan Battice op Km210/afrit 58. De Duitse grens passeer je op Km270 en afrit 76, de hoogste kilometerwaarde en het hoogste afritnummer in dit systeem.
  • E313: voortzetting vanuit Vlaanderen. Km286-297 en afritten 68-73.
  • E411: begin op Neufchateau op Km70/afrit 21, aankomst aan de gewestgrens rond Km202 en afrit 52.
  • E420: Geen wijzigingen nodig.
  • E429: Ook hier zou ik kiezen voor aansluiting op de nummering van de E42, waar de E429 van aftakt. Dat is Km11/afrit 6 bij Tournai, waarna je de gewestgrens passeert rond Km85/afrit 16.
Laatst gewijzigd door Pino op di 05 mar 2013, 9:19, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [B] A-nummers volledig elimineren?

Bericht door harry » ma 04 mar 2013, 10:01

Pino schreef:Ik ben uitgegaan van de E-wegen die nu in België als zodanig bewegwijzerd staan.
Waarom ontbreken op het kaartje diverse E-snelwegen?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Sophie » ma 04 mar 2013, 10:11

Je kunt toch de nummers in Wallonië verhogen, zodat je geen sprong in de E40 krijgt...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] A-nummers volledig elimineren?

Bericht door Pino » ma 04 mar 2013, 10:26

harry schreef:Waarom ontbreken op het kaartje diverse E-snelwegen?
Het ging me er vooral om de "kluwen" van E19, E25, E34, E40 en E42 in beeld te brengen. E-snelwegen die buiten die kluwen vallen, zoals de E314 en de E403, heb ik zoals je hebt kunnen lezen doorgerekend, maar zoveel mogelijk buiten het plaatje gehouden. In het svg-bestand van Belgische snelwegen dat ik had was dat echter niet altijd te doen; daarom zie je bijvoorbeeld nog steeds de E420 en het stuk R0 waarover geen E-wegen lopen. En ik heb de A11/E34-west verwijderd. Ook die is weliswaar doorgerekend, maar als stand-alone snelweg stond hij in het plaatje me ietsje teveel in de weg.
Timmetje schreef:Je kunt toch de nummers in Wallonië verhogen, zodat je geen sprong in de E40 krijgt...
Dan krijg je logischerwijs een andere sprong terug op de E19 tussen La Louvière en Brussel. En dan met dubbele kilometerwaardes die dichter bij elkaar liggen. Het kan, maar de Walen kiezen wellicht liever voor een systeem waarin ze de kilometer- en afritwaarden zo laag mogelijk houden. Dat in het landelijk systeem een afrit 99 zit, vond ik eerlijk gezegd al een beetje op het randje binnen een land met de omvang van België. Los daarvan heb ik de gescheiden circuits nu juist uitgedacht om eventuele communautaire complicaties uit te kunnen sluiten. Mochten de Walen dit idee als eerste willen uitvoeren (ik weet het, dit klinkt als een vroege 1 april-grap), dan doen ze dat op een manier waarmee ze op geen enkele manier hoeven te wachten op wat Vlaanderen precies gaat doen op de E40 en op andere snelwegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Vinny » ma 04 mar 2013, 19:15

Het is niet nodig om kilometering te vervangen - je moet gewoon met sectornummers werken. Dat doen ze in Zwitserland en Duitsland ook al. Het enige dat nodig is, is het A-nummer te degraderen tot sectornummer. Dat doe je door de letterprefix weg te halen, en op kilometerpaaltjes het E nummer te vermelden met in het midden "sector 14" (voor de A 14).
De A prefix kan geheel worden afgeschaft. Wegen krijgen gewoon een laag N nummer - waarbij de maximumsnelheid en rijbaanbreedte op snelweg gedimensioneerd blijft. Luxe expresswegen dus.
Voor de "hoge" N nummers, de N wegen met een postfix, de P en de T wegen zie ik één letter terugkomen: de L. "Chemin Locale" / "Lokale weg". Eventueel zou je - als er echt een "jaren '80" hernummering plaatsvindt om te verzekeren dat de ex-A 12, een laag nummer kan blijven hebben - de N schrappen en vervangen door "G", "Gewestweg" / "Route Régionale". De Franstalige Belgen zullen moeten accepteren dat de R niet gebruikt kan worden, want die is in gebruik genomen voor ringwegen. Dan zegt de letterprefix niets meer over de uitbouwstatus van de weg, maar alles over de positie in het netwerk. Dat is overigens in de jaren '80 ook als zodanig uitgewerkt. Alleen toen bestond de federale overheid nog als wegbeheerder van de "Route Nationale" / "Rijksweg" (N).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Pino » ma 04 mar 2013, 22:05

Vinny schreef:Het is niet nodig om kilometering te vervangen - je moet gewoon met sectornummers werken. Dat doen ze in Zwitserland en Duitsland ook al. Het enige dat nodig is, is het A-nummer te degraderen tot sectornummer. Dat doe je door de letterprefix weg te halen, en op kilometerpaaltjes het E nummer te vermelden met in het midden "sector 14" (voor de A 14).
Dat zou natuurlijk best kunnen, maar is lang niet zo leuk om op een zondagmiddag uit te werken :shutup:

In het voordeel van "mijn" gedachtenspinsels kan ik uiteraard nog opmerken dat jouw "lichte" oplossing hoe dan ook geen oplossing biedt voor de chaos die Belgische afritnummers heet. In dat speelveld zou je toch opnieuw moeten beginnen met tellen om ergens te komen, dus neem dan maar meteen de kilometerwaarden mee, denk ik dan ... Los daarvan zit je met de veel principiëlere vraag of dat systeem met sector + kilometerwaarde nu werkelijk de definitieve oplossing is voor wegbeheerders die er niet aan willen om hele wegnummers te moeten herkilometreren. In alle landen die ze gebruiken (Duitsland, Zwitserland, Noorwegen) worden naast die "technische" waarden namelijk nog reguliere kilometerwaarden op de bordjes gezet. Bij mijn weten zonder verdere vermelding van een sector. De weggebruiker heeft kennelijk behoefte aan hectometerpaaltjes van het oude soort, en men durft het niet aan om de weggebruiker op te schepen met varianten als Km25-110.2 of Km110.2 waarbij je dan ook moet opmerken "sector 25". Heel veel efficiënter wordt het er met deze sector-oplossing niet op, en de betrokken landen moeten ook de kosten nemen van een dubbele administratie.

Zit er tegen die achtergrond niet meer in om één keer de bittere pil te slikken van een echte herkilometrering? In Nederland hebben we dat gedaan; toch niet naar ontevredenheid.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Vinny » ma 04 mar 2013, 22:15

Ik zie totaal geen probleem met de huidige afritnummers. De meeste mensen die ze gebruiken kennen de nummers nu wel zo'n beetje, dat weer veranderen heeft alleen maar nadelen en geen voordelen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Pino » ma 04 mar 2013, 23:24

^^ Nou nee. Je richt je in de bewegwijzering nu eenmaal op de ter plaatse onbekende. En laat die de afritnummers nu net niet wel zo'n beetje kennen. Bij uitstek het slag mensen dat wel degelijk verward raakt doordat de E42 twee afritten 1 heeft en dat maar weinig kan met de manier waarop de afritnummering in de E25 noordelijk van Luik totaal niet doorloopt ten zuiden daarvan. Om maar niets te zeggen over de onderbreking die de Brusselse en Antwerpse ringen vormen in de verder redelijk doorlopende nummering van de E19 en de E40; moet je als onbekende ook maar even kunnen plaatsen.

Ik ga niet zeggen dat het onmiddellijke actie vergt, integendeel. Maar een goed systeem is het zeker niet en als in andere draden wordt gesproken over Belgische NBA-opties, dan hoort dit er gewoon bij. Ik vind dat het zeker niet zou misstaan, maar dat daar houdt het wel zo'n beetje op. Desalniettemin vind ik dat je met "Mensen zijn eraan gewend" gewoon mis zit. Ook meer in het algemeen wordt die stoplap veel te vaak ingezet om een substandaard situatie in stand te laten. Ik realiseer me dat het vaak aan middelen ontbreekt (c.q. een verspilling van belastinggeld zou zijn) om iedere imperfectie meteen weg te willen werken, maar een substandaard situatie eerst dertig jaar laten voortduren en dan gaan schermen met gewenning of verworven rechten, dat is gebrek aan ambitie.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 04 mar 2013, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Vinny » ma 04 mar 2013, 23:29

De afritnummering in België is prima. Soms heb je wel eens een 15bis, of slaan ze een nummer over maar mijn gevoel is dat het zeldzamer is dan in Nederland. Ook zijn afritnummers van kruisende snelwegen beter op elkaar afgestemd dan in Nederland. Daarnaast is de nummering veel beter zichtbaar dan in Nederland.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Pino » ma 04 mar 2013, 23:58

^^ De zichtbaarheid van afritnummers is een kwestie van bewegwijzering; daarmee ook van smaak. Ik vind het persoonlijk niet sterk dat op vorkborden geen nummer terugkomt.

Het laten aansluiten van de afritnummering van verschillende wegen is helemaal geen verkeerd uitgangspunt. Alleen dat zou natuurlijk wel moeten beginnen met het sluitend maken van de afritsystemen van iedere E-route, en juist dat is niet gebeurd. De E42 loopt af naar 1 vanaf de Franse grens naar Luik, lift dan mee met de E40 en gaat dan weer oplopen vanaf 1 na Battice. Had je dan niet beter wat minder kunnen harmoniseren met andere snelwegen? Ik vermoed trouwens dat de afritnummering van de E42 minder problematisch was in de nummering van voor 1985, toen je nog geen dubbelnummering Loncin-Battice had en ook geen E-weg door de Oostkantons. Maar ja, voor dat historische excuus koop je weinig. Op de E34 lopen de nummers op in twee richtingen vanaf Antwerpen, wederom vermoedelijk omdat de E34-oost nog is genummerd als voortzetting van de E3. Het zal nog maar een kwestie van tijd zijn voordat ook de E34 dubbele afritnummers heeft, namelijk zodra de E34-west dusdanig is uitgebouwd tot snelweg dat afrit 17 wordt bereikt.

Evenmin vind ik het sterk hoe series afritnummers worden onderbroken omdat een E-nummer even over een ringweg loopt. Van alle wegen die ze qua afritnummering op elkaar hebben laten aansluiten heeft men juist bij de ringwegen niet willen zorgen voor continuëring van de afritnummers over de ring. Het dusdanig stand-alone benaderen van een ringweg is iets dat jij systeemautisme zou kunnen noemen. Maar aangezien je nu op de conservatieve tour zit, zal mijn gedachte over doorlopende afritnummers zolang je op een bepaald E-nummer zit wel weer als systeemautisme worden afgedaan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Vinny » di 05 mar 2013, 18:54

Stel dat R nummers niet zouden bestaan, maar dat de E wegen doorliepen over de ringweg. Dan had je wegen gehad waar drie of in Antwerpen zelfs vier wegnummers samenlopen (dit is dan inclusief A 12). Het is daarmee fundamenteel onmogelijk om de hectometering en de afritnummering zo op elkaar af te stemmen dat de hectometer- en kilometers doorlopen. Kortom, ik vind de keuze van de Belgische wegbeheerders om een systeem op te zetten met beperkte mate van doorlopendheid helemaal niet zo gek, en ik zie het feit dat één wegnummer twee dezelfde nummers heeft niet problematisch voor hulpdiensten - als de sectorindeling wordt doorgevoerd.

Qua bewegwijzering vind ik dat de keuze van de jaren '80 om afritnummers op speciale service borden te plaatsen juist wel beter dan te integreren op vorkborden. Daar zitten ze alleen maar in de weg. Vorkborden horen in mijn optiek zo minimalistisch mogelijk te worden ingedeeld. Daarnaast waren de afritnummers veel beter leesbaar dan weggestopt in de bies van een beslissingswegwijzer. Ik vind de Belgische bewegwijzering dan ook achteruit gegaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Pino » di 05 mar 2013, 19:44

Je hecht kennelijk zoveel belang aan afritnummers dat je ze op borden wilt zien in een omvang die nergens anders ter wereld voorkomt. Maar als het gaat van ongemakken door discontinuïteit en duplicering, dan geef je niet thuis. Je wringt jezelf weer ouderwets in kronkels om argumenten te hebben die het gevoel van je jeugd vasthouden. Ergens maar goed dat je niet twwe generaties ouder bent ...

Overigens zijn we het denk ik wel eens dat de afritnummers beter, minder priegelig, kunnen worden bewegwijzerd dan thans aan beide zijden van de taalgrens voorkomt.
Vinny schreef:Stel dat R nummers niet zouden bestaan, maar dat de E wegen doorliepen over de ringweg. Dan had je wegen gehad waar drie of in Antwerpen zelfs vier wegnummers samenlopen (dit is dan inclusief A 12). Het is daarmee fundamenteel onmogelijk om de hectometering en de afritnummering zo op elkaar af te stemmen dat de hectometer- en kilometers doorlopen.
Nou nee. Mijn voorstel bewijst dat het wel degelijk mogelijk is, bij alle steden waar E-nummers over de ring lopen. Daar was het me in deze draad nu net om begonnen. Overigens lopen over zowel de Antwerpse als de Brusselse ring naar twee E-nummers samen. Bij Antwerpen komt daar dan nog de A12 bij, maar dat zou het kunstje niet moeilijker moeten maken.
Laatst gewijzigd door Pino op di 05 mar 2013, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Vinny » di 05 mar 2013, 19:47

De E34-west kan me, als hierboven al opgemerkt, gestolen worden, maar dan maak je daar maar vrolijk A11 van
Kortom het kan dus niet, want je nummert de boel gewoon om als het je toevallig niet uitkomt. Zo kan ik het natuurlijk ook... :geeuw:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Pino » di 05 mar 2013, 20:14

De E34 ten westen van Antwerpen zit er gewoon in. Mijn opmerking die je aanhaalt gaat over het al dan niet handhaven van het nummer R1. Mijn standpunt blijft dat geen weggebruiker iets heeft aan het toekennen van een E-nummer aan een weg met het belang van mijn eigen garage-oprit. Maar integreren met de E19 en de E313 is niet moeilijk.u lichten.

Ik denk zelfs dat het volgende statement algemene gelding heeft. Een route die op één deeltraject een dubbelnummering heeft, zal altijd kunnen worden geïntegreerd met de andere route(s) in de dubbelnummering. Gewoon een kwestie van terugrekenen naar het begin en einde van de dubbelnummering. Een route die op meerdere plaatsen een dubbelnummering heeft wordt lastig, maar valt nog te integreren wanneer de routes waarmee dubbelnummering bestaat niet elders een dubbelnummering hebben. En ziedaar het Belgische probleem: E19, E40 en E42 hebben allemaal dubbelnummeringen met elkaar. E34, A12, E411, da's allemaal appeltje-eitje.
Laatst gewijzigd door Pino op di 05 mar 2013, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Mandelsoft » di 05 mar 2013, 20:53

Wat dacht je van de volgende hypothetische situatie?

Stel, de Nederlandse A4 is af. Met wilt over deze nieuwe route een E-route mee laten lopen. Meest logische keuze is dan de E17 door te trekken van Antwerpen naar Den Haag. Hoe los je dat op?
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Pino » di 05 mar 2013, 21:31

^^ Hangt van de routering af. Via de R1? De R2? Een toekomstige Oosterweelverbinding?

Feit is dat de E17 nu geen dubbelnummeringen heeft in België, dus je kunt nog alle kanten uit. Routering via de R1 betekent dat je vanaf Antwerpen-West (aansluiting met de E34) moet gaan terugtellen naar de Franse grens, en dat je vanaf Antwerpen-Noord (aftakking van E19) doortelt naar Nederland. Wil je linksom langs Antwerpen, dus via R2 of Oosterweel, dan moet je de kilometrering juist laten beginnen op de Nederlandse grens, zodat de kilometrering op de dubbelnummering E17/E34 in dezelfde richting loopt. Dat houdt in: oplopend richting Antwerpen-West, want anders komt de E34 in de knoei met de E19.

Een vergelijkbare variant zou je trouwens krijgen als de oostelijke bypass van Luik nog eens wordt gerealiseerd en de E25 daaroverheen wordt geleid. Dan moet je de E25 laten oplopen van noord naar zuid in plaats van de nu gedachte zuid naar noord.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door harry » di 05 mar 2013, 22:47

Pino schreef:Je wringt jezelf weer ouderwets in kronkels om argumenten te hebben die het gevoel van je jeugd vasthouden. Ergens maar goed dat je niet twwe generaties ouder bent ...
Waarom deze persoonlijke aanval die wat mij betreft geheel uit de lucht komt vallen? :roll:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Alfa » do 07 mar 2013, 14:59

Zeker een interessant voorstel.

Maar de kunstgrepen die moeten uitgehaald worden en de ietwat grimmige discussie hierboven tonen aan wat voor een onzin die E-nummers zijn. Het is al vele malen gezegd maar E-nummers zijn routenummeringen en geen wegnummeringen. Hoewel de routes in België vrij logisch lopen zie je ook hier dat E-nummers niets meer dan samenraapsels van verschillende wegen zijn. De Brusselse en Antwerpse ring zijn nu eenmaal verdeelpunten. Twee routes die op die ringwegen uitkomen samennemen omdat ze toevallig min of meer dezelfde oost-west- of zuid-oost-oriëntatie hebben is een kunstgreep.

Dat merk ikzelf ook steeds als ze het op de radio over de E34 hebben. Dan spits ik mijn oren terwijl het vaak over de E34 ten oosten van Antwerpen gaat. Een in mijn beleving totaal verschillende weg die evenveel met de A11 gemeen heeft als de E313 of E19-noord. Voor de E40 geldt dit nog veel meer: dat zijn gewoon drie verschillende snelwegen.

Daarom: schaf gewoon die E-nummers af. Het is een experiment geweest dat al van meet af aan eerder ideologisch dan praktisch was.

Mensen kennen de A-nummers inderdaad vaak niet. Maar dat zal wel veranderen als je ze voortaan gebruikt op de wegwijzers en verkeersinformatie. Dan gaat het dikwijls snel. Kijk maar hoe snel de E-nummers voor de A11 en A17 in gebruik genomen zijn.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door nederland24 » do 07 mar 2013, 15:09

De route nummering van de Belgische A-nummers heb ik altijd heel logisch gevonden. Bovendien kan je dan werken met 1 prefix voor de snelwegen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Alfa » do 07 mar 2013, 17:13

Enige onlogisch puntje zijn de A1 en de A12 ten noorden van Antwerpen. Maar die moet je dan maar omnummeren naar A22 en A23 ofzo.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Ds79m » do 07 mar 2013, 17:28

^^ De A1 zou je eventueel over de R1 kunnen leiden, waarbij je de A14 dan laat ophouden bij KP Antwerpen-Zuid. De 2 stukken A12 zijn inderdaad wat onlogische samenraapsels.

Maar België zou met alleen A-nummers zeker een zeldzaam eenvoudige wegnummering hebben.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Pino » do 07 mar 2013, 18:07

Alfa schreef:Schaf gewoon die E-nummers af. Het is een experiment geweest dat al van meet af aan eerder ideologisch dan praktisch was. Mensen kennen de A-nummers inderdaad vaak niet. Maar dat zal wel veranderen als je ze voortaan gebruikt op de wegwijzers en verkeersinformatie. Dan gaat het dikwijls snel. Kijk maar hoe snel de E-nummers voor de A11 en A17 in gebruik genomen zijn.
Daarnaast heeft België rond 1985 natuurlijk zijn volledige snelwegennet moeten hernummeren. Dat heeft ook geen nationaal trauma opgeleverd. Mijn gedachten over het elimineren van A-nummers is dan ook zeker niet de uitwerking van de gedachte dat de E-nummers beter zouden zijn. Integendeel. Het plan is eerder ingegeven door de gedachte dat het primaat van de E-nummers in België een politiek gegeven lijkt, en afschaffing van A-nummers het hoogst haalbare.

Maar wellicht klopt mijn inschatting niet ...

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door jdb2 » do 07 mar 2013, 18:17

Ik vraag me af hoe het omschakelen van A naar E nummers en de wijziging van E-nummers toen in de praktijk is gegaan.
Is er een soort campagne geweest om weggebruikers hierover in te lichten en hoe ging de verkeersinformatie er mee om? Is men gewoon van de ene dag op de andere bijvoorbeeld van A13 naar E313 beginnen spreken op de radio? Ik kan me voorstellen dat dit voor heel wat verwarring kan zorgen.
Trouwens ik heb dit radiofragment uit de jaren 80 op youtube gevonden: http://youtu.be/gcKuXJVYhw0?t=45s. (beginnen vanaf 0:45)
Dit is nog van voor de omschakeling.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Vinny » do 07 mar 2013, 18:29

Volgens mij worden er vooral problemen gezien die er niet zijn. Dat de hecotmetrering hetzelfde is op sommige stukken weg. Lekker belangrijk, daar houdt niemand zich mee bezig. En hulpdiensten hebben aan de dichtstbijzijnde grote stad genoeg informatie. Dat blijkt, want ondanks de vele ongevallen hebben politie en ambulancediensten tot nog toe in België altijd de weg naar het ongeval kunnen vinden.

Voor de afritnummering hetzelfde laken een pak. In België is de kans zelfs groter dat de volgende afrit na 15, 16 is dan in Nederland. Dat er soms gaten of dupliceringen zijn - dat alleen heeft nog nooit iemand verkeerd doen rijden in België. Er zijn veel elementairdere problemen met de bewegwijzering, zoals het ontbreken van kritieke doelen - of het op belangrijke punten niet voortzetten van de continuïteit die mensen op het verkeerde been doet zetten.

Dat verhaal van de persoon die de weg naar Gent niet kon vinden - dat lag echt niet aan het feit dat de hectometer-, of afritnummers niet op elkaar zijn afgestemd. Dat heeft meer te maken met een desintresse van de wegbeheerder om de bewegwijzering up to date te houden. En het toont ook aan dat je voorzichtig moet zijn in het omnummeren van wegen: als na 15 jaar nog steeds oude wegnummering zichtbaar is - dat is eerder bron van verwarring en irritatie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door jdb2 » do 07 mar 2013, 21:05

Ds79m schreef: Maar België zou met alleen A-nummers zeker een zeldzaam eenvoudige wegnummering hebben.
Inderdaad, België is één van de weinige landen met een volmaakt A-nummerstelsen. En het is uitgerekend België dat alleen E-nummers aangeeft.
De intentie van het E-netwerk is volgens mij nooit geweest om als primair te gebruiken, maar eerder als aanvulling. In dat opzicht ben ik voorstander van hoe ze die in Nederland of Frankrijk aangeven. Want ieder land heeft zijn nationale nummering opgebouwd volgens hun eigen nationale logica. Belangrijke nationale assen als Antwerpen-Luik of Brussel-Luxemburg krijgen slechts onbenullige driecijferige E-nummers toegewezen.

Plaats reactie