[B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 mar 2013, 11:31

Vinny schreef:Het grote probleem dat ik met de Belgische A- en N- nummering heb is dat in 1985 de koppeling tussen A- en N- nummers zijn losgelaten. Idealiter heeft een weg op de niet-snelwegvakken hetzelfde nummer als op de snelwegvakken. Juist Nederland biedt dat systeem (nummerintegraliteit) wel.
Omdat je uit Nederland komt vind jij dat ook het beste systeem. Elders in de wereld wordt het nauwelijks toegepast.
Alfa schreef:Nederland heeft geen noemenswaardig onderliggend wegennet. België wel, omdat niet gelijk overgegaan is tot de degradering van het oude wegennet. Dat oude net bevat ook meestal de fameuze steenwegen met baanwinkels en veel randbebouwing. Ze hebben dus nog steeds een belangrijke functie binnen het wegennet.
De oude hoofdwegen in Nederland vormen echter vaak nog wel de belangrijkste fietsroutes en busroutes tussen steden. Denk bv. aan de Zuiderzeestraatweg tussen Zwolle en Amersfoort. Serieuze alternatieven voor de snelweg zijn het meestal niet, al zijn er enkele uitzonderingen (denk aan de N289 tussen Goes en Hoogerheide).
Sommige van die wegen hebben voor de aanleg van een parallel lopende autosnelweg zelfs ooit rondwegen om de dorpen gekregen, zoals hier bij Hooghalen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Pino » ma 11 mar 2013, 12:03

^^ Zeker op zandgronden kun je de oorspronkelijke verbinding vaak nog wel aanwijzen. Ik denk zo snel aan de N-wegen tussen Amersfoort en Apeldoorn, Utrecht en Arnhem en tussen Breda en Tilburg. Vele van die verbindingen hebben ook al een behoorlijk lange historie, denk aan de uit Napoleontische tijd daterende echoput langs de weg Amersfoort - Apeldoorn (bij het gelijknamige hotel-restaurant vind je ook nog wat herinneringen aan de E8 London - Moskou die daar voor de aanleg van de A1 langs liep). In Laag Nederland en het Rivierenland zijn die oorspronkelijke wegen vaak veel moeilijker aan te wijzen, het terrein in dat landsdeel maakte de aanleg van bruikbare doorgaande wegen ook veel moeilijker dan verder naar het oosten en zuiden. En in de dichterbevolkte streken zijn ze vaak al volledig opgeslokt door bebouwing.

Hoe dat alles ook zij, het gaat (zowel in Nederland als in België) doorgaans om iets dat ik zou omschrijven als nuttige provinciale wegen. Passen mooi in het driecijferige segment, waarin ze zich in Nederland ook bevinden.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 11 mar 2013, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door harry » ma 11 mar 2013, 13:48

Coen Tunnel schreef:Sommige van die wegen hebben voor de aanleg van een parallel lopende autosnelweg zelfs ooit rondwegen om de dorpen gekregen, zoals hier bij Hooghalen.
Dat is niet een heel erg goed voorbeeld: de "rondweg" rond Hooghalen is in feite onderdeel van de provinciale weg Assen-Hoogeveen waarvan het gedeelte ten zuiden van het Oranjekanaal is omgebouwd tot A28.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Vinny » ma 11 mar 2013, 18:23

Omdat je uit Nederland komt vind jij dat ook het beste systeem. Elders in de wereld wordt het nauwelijks toegepast.
Nederland heeft eerst A routes en daarna pas N routes bewegwijzerd. In vrijwel alle andere landen is het andersom gegaan, en bestonden de lage routenummers al voor het OWN voordat de snelwegen een nummer kregen (of er überhaupt snelwegen waren). Op veel internationale fora wordt ook nummerintegraliteit nagesteefd, op het SARA forum vond men dat na de decentralisatierondes uit 1974 en 2006, de A- en N- wegen geïntegreerd zouden moeten worden. Zoals bekend vonden de Franse wegbeheerders het belangrijker om wegen van een onzinnig hoog D nummer te voorzien dan voor een systeemhervorming te kiezen dat wel recht doet aan de belangen van de weggebruiker.
De voornaamste toegevoegde waarde van R-nummers zit waar zij drie dubbelnummeringen elimineren en aldus voorkomen dat borden een wegnummerbingokaart worden. Misschien in wat mindere mate waar je één wegnummer kunt toekennen aan een weg die je anders drie verschillende wegnummers had moeten krijgen (maar die niet in dubbelnummering lopen, zodat je dus ook geen wegnummerbingo krijgt), maar dat zou je ook kunnen bereiken met een A- of N-nummer
De R nummering is doelbewust in de jaren '80 ingevoerd, met een behoorlijk systemmatische planning:
- R nummers eindigend op 0: Provinciehoofdsteden, R 0 landshoofdstad
- R nummers beginnen met de provinciecode
- Eéncijferige R nummers voor de grootste steden, waarvan de uitbouwstatus gepland was als autosnelweg.
Vermoedelijk heeft men bedacht dat een A of N nummer niet adequaat kan zijn. De meeste R wegen hebben een nummer dat al voor bestaande A- of N- wegen gebruikt wordt, en bijna alle nummers van 1-99 in België worden gebruikt. In tegenstelling tot Nederland.

Met het gebruik maken van A- of N- nummers had men nooit de beoogde systematiek kunnen doorvoeren, en men had met klantonvriendelijke driecijferige nummers moeten werken. Wat ook meespeelt is dat de wegcode een aparte betekenis toekent aan R nummers, namelijk dat het alle andere nummers vervangt. Een aparte prefix is dan veel duidelijker dan een administratieve regel dat dat geldt voor bepaalde A en N wegen die toevallig rondom de stad lopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Pino » ma 11 mar 2013, 20:07

^^ Klantonvriendelijke driecijferige nummers. Da's vast de reden dat de Belgen erop staan om een aantal van hun belangrijkere snelwegen bekend te laten zijn met driecijferige nummers: E313, E314, E411, E429, spaar ze allemaal. Hoe dan ook, men mag lage nummers als prettig ervaren, maar er zit een plafond aan die wens. Als iedere provincie er zijn eigen prefix op nahoudt, krijg je vaak vanzelf lagere nummers, maar door het grotere aantal wegnummers en prefixen dat een weggebruiker moet leren plaatsen, gaat de gebruiksvriendelijkheid er niet direct op vooruit. Je kunt in Spanje iedere dag zien waarom het voor de ter plaatse onbekende toch praktischer kan zijn om te werken met driecijferige nummers in een lager aantal prefixen.

Wat dan resteert is de regel dat een R-nummer alle nummers die over die weg lopen "absorbeert". Als eerder gezegd, daar zit wel een voordeel in. Mits het ook gebeurt. Want bladerend over Google Maps zie ik heel veel ringen die geen enkel nummer over zich heen dragen. Of maar eentje, en dan kan het ook wel zonder.
Vinny schreef:De R nummering is doelbewust in de jaren '80 ingevoerd, met een behoorlijk systemmatische planning:
- R nummers eindigend op 0: Provinciehoofdsteden, R 0 landshoofdstad
- R nummers beginnen met de provinciecode
- Eéncijferige R nummers voor de grootste steden, waarvan de uitbouwstatus gepland was als autosnelweg.
Systematiek op zijn Belgisch, want de steden die de nummers 0-9 hebben gekregen zijn grotendeels ook provinciehoofdstad. Je houdt over de ring van Brugge en een paar centrumringen, naast de grote ring rond Brussel uiteraard. Lekker gebruiksvriendelijk, dat systeem.

Overigens vind ik ook je argument rondom het gebrek aan nummers wat overdreven. Van een autosnelweg-ring als de R2 of de R4 is maar zo weinig terecht gekomen dat een plek in de driecijferige A-nummers niet misstaat. Maar voor de liefhebber waren tussen A30 en A99 nog heel veel tweecijferige nummers beschikbaar geweest. Bij R-wegen met een wat hoger getal praat je doorgaans over wegen die ook niet meer belang hebben dan een hoog nummer in de meeste buitenlanden, vaak zelfs een gemeentelijke weg zonder bewegwijzerd nummer. Dus om daarvoor nu een compleet R-systeem in het leven te roepen ...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Ds79m » ma 11 mar 2013, 20:12

Vinny schreef:
Omdat je uit Nederland komt vind jij dat ook het beste systeem. Elders in de wereld wordt het nauwelijks toegepast.
Nederland heeft eerst A routes en daarna pas N routes bewegwijzerd. In vrijwel alle andere landen is het andersom gegaan, en bestonden de lage routenummers al voor het OWN voordat de snelwegen een nummer kregen (of er überhaupt snelwegen waren). Op veel internationale fora wordt ook nummerintegraliteit nagesteefd, op het SARA forum vond men dat na de decentralisatierondes uit 1974 en 2006, de A- en N- wegen geïntegreerd zouden moeten worden. Zoals bekend vonden de Franse wegbeheerders het belangrijker om wegen van een onzinnig hoog D nummer te voorzien dan voor een systeemhervorming te kiezen dat wel recht doet aan de belangen van de weggebruiker.
Het huidige Franse systeem is een drama, maar dit had betekend dat je ook belangrijke N-wegen met wel normale nummers als de N2, N4 of N6 nog eens had moeten hernummeren. Dat terwijl het voordeel van het integrale systeem nagenoeg nihil is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Vinny » ma 11 mar 2013, 20:22

Systematiek op zijn Belgisch, want de steden die de nummers 0-9 hebben gekregen zijn grotendeels ook provinciehoofdstad. Je houdt over de ring van Brugge en een paar centrumringen, naast de grote ring rond Brussel uiteraard. Lekker gebruiksvriendelijk, dat systeem.
Dat is niet helemaal waar. Antwerpen heeft de R 10 en Brussel de R 20. Deze passen dus prima in het geschetste systeem. Charleroi heeft een nummeringstechnisch interessante situatie, omdat het zowel de R 3 als de R 9 heeft. Dit is verklaarbaar omdat de R 9 ook een autosnelwegstatuut heeft.
Lekker gebruiksvriendelijk, dat systeem.
Ik vind het R nummersysteem heel gebruiksvriendelijk in België. Het is logisch, verklaarbaar en handig. Het geeft informatie dat je op een ringweg zit, en het heeft een eenduidig nummer, en het spaart een hoop andere nummers uit. Het wordt goed aangegeven op wegenkaarten en in theorie ook op bewegwijzering. Alleen is de uitvoering zo ontzettend beroerd. In Antwerpen worden de wegnummers R 1 en R 2 nauwelijks gebruikt, maar staat er wel een route 1 en 2 aangeduid als soort omleidingsroute die precies andersom werkt... :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door jdb2 » ma 11 mar 2013, 20:23

Systematiek op zijn Belgisch, want de steden die de nummers 0-9 hebben gekregen zijn grotendeels ook provinciehoofdstad.
R-nummers 0-9 waren bedoeld voor snelwegringen.
Tweecijferige en veelvoud van 10 zijn bedoel voor niet-snelwegringen van provinciehoofdsteden, denk maar aan de R10 (Antwerpse Singel), R20 (vijfhoek Brussel).
Verder kijkend op Google Maps zie ik R40 (Gent) en R70 (Hasselt). Dus zo onlogisch lijkt me dit toch niet.

Het "handige" is ook dat de snelwegringen van Antwerpen en Gent hetzelfde "basiscijfer" gebruiken (1 en 4) voor hun beide ringen. Dit zie ik ook terug bij Mons (R5/50).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Pino » ma 11 mar 2013, 20:32

Voor niet-snelwegringen als de Antwerpse Singel, de Brusselse vijfhoek etc. hebben we in Nederland een ultiem eenduidig nummer. S100. Sommige andere steden laten het nummer weg en gebruiken een ringspoel. Het is maar waar je bij het maken van een nummeringssysteem je energie aan besteedt, als je daaromheen de perfecte R-nummering gaat bouwen. Je zou het systeemautisme kunnen noemen ...

Overigens ben ik op de Brusselse vijfhoek het nummer R20 nooit tegengekomen.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 11 mar 2013, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door jdb2 » ma 11 mar 2013, 20:40

Persoonlijk denk ik dat het voor de onbekende weggebruiker het niet veel uitmaakt welk systeem er achter zit. Als ik zelf in een ander land rij, weet ik ook niet welk nummeringssysteem er gehanteerd wordt, en behalve voor administratieve doeleinden lijkt me dat nutteloze informatie voor die weggebruiker. Zolang de route die ik voorbereid had de bestemmingen en bijbehorend wegnummer op de borden bevat is het ok.
Dagelijkse pendelaars maakt het ook niet uit, want die nummers raken toch ingeburgerd na verloop van tijd.

In dat opzicht creëert het toevoegen van teveel soorten wegnummertypen (met Spanje als extreem geval) alleen maar meer chaos voor de weggebruiker ipv de orde die men bedoeld had. In dat geval is het wel goed dat doorgaande nummers op de ring van Brussel wel indirect vermeld worden.
Ik ben wel akkoord om driecijferige wegnummers te elimineren voor belangrijke nationale verbindingen omdat die moeilijker te onthouden zijn. Misschien kan men dan enkel de driecijferige E-nummers door het A-nummer vervangen?

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door jdb2 » ma 11 mar 2013, 20:48

Pino schreef:Voor niet-snelwegringen als de Antwerpse Singel, de Brusselse vijfhoek etc. hebben we in Nederland een ultiem eenduidig nummer. S100. Sommige andere steden laten het nummer weg en gebruiken een ringspoel. Het is maar waar je bij het maken van een nummeringssysteem je energie aan besteedt, als je daaromheen de perfecte R-nummering gaat bouwen.

Overigens ben ik op de Brusselse vijfhoek het nummer R20 nooit tegengekomen.
Veel wegnummers werden ook toegekend aan verbindingen die er nooit of slecht gedeeltelijk gerealiseerd zijn. Dit draag ook bij dat het systeem in de praktijk onvolmaakt is. S-nummers in Nederland worden, als ik snel door GM kijk, ook niet consequent toegepast. Ik zie dat de stadsring van Eindhoven geen nummer heeft. In de praktijk denk ik dat voor dergelijke stadsringen misschien men beter namen kan gebruiken. Zo is de R10 beter bekend als Singel. In Brussel gebruikt men Kleine Ring.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Alfa » ma 11 mar 2013, 21:20

Pino schreef: Systematiek op zijn Belgisch, want de steden die de nummers 0-9 hebben gekregen zijn grotendeels ook provinciehoofdstad. Je houdt over de ring van Brugge en een paar centrumringen, naast de grote ring rond Brussel uiteraard. Lekker gebruiksvriendelijk, dat systeem.
Alsof een stad maar 1 ringweg kan hebben. In Gent heb je zowel de R4 als de R40. In Antwerpen de R1 en de R10, Bergen: R5 en R50, ...


Sowieso is systematiek in de wegnummers iets wat op de allerlaatste plaats komt. Mensen zijn daar gewoon niet mee bezig. Het is hooguit leuk voor een forumdiscussie. Belangrijker is hoge wegnummers vermijden, logische prefixen, gecontinueerde routes.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Mandelsoft » ma 11 mar 2013, 21:27

Het Deense ringwegsysteem is in dat opzicht ook nog best inzichtelijk. Elke grote stad met een aantal ringwegen hebben allemaal een O-nummer, maar bij elke stad tellen ze gewoon weer vanaf 1. Kopenhagen heeft als ik het mij goed herinner drie ringen: O2, O3 en O4, hoe hoger het nummer, hoe meer de ring naar buiten ligt.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Alfa » ma 11 mar 2013, 21:29

^^Dat is wel problematisch als uniek kenmerk voor een bepaalde weg. Met R4 weet iedereen welke weg bedoeld wordt. Bij O2 moet je er altijd een stadsnaam bijzetten.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Tommy » ma 11 mar 2013, 21:39

Buiten dat ik basispost van Pino hier in deze draad ronduit absurd vind wil ik toch wijzen op het feit dat de R-nummers wel degelijk met enige logica in elkaar zitten...
West-Vlaanderen: Alle wegen beginnen er met de '3', dus stadsring Brugge is de R30. De Andere ringwegen zijn R3x (R33 Poperinge, ...)
Oost-Vlaanderen: Alle wegen beginnen er met de '4', dus stadsring Gent is de R40, de autosnelwegring R4. De andere ringwegen zijn R4x (R41 Aalst, ...)
Antwerpen: Alle wegen beginnen er met de '1', dus de stadsring Antwerpen is de R10 (Singel), de autosnelwegring de R1. De andere ringwegen zijn R1x (R16 Lier, ...)
Limburg: Alle wegen beginnen er met de de '7', dus de stadsring Hasselt is de R70.
Vlaams-Brabant en Brussel: Alle wegen beginnen er met de '2', dus de stadsring Brussel is de R20.
Andere grotere steden hebben hun eigen laag nummer gekregen zoals bijvoorbeeld de R8 Kortrijk...

Het systeem van ringen rond een stad (al dan niet volledig) blijf ik trouwens heel makkelijk vinden. (Randwegen, rondwegen en dergelijke meer bestaan in België niet :))
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door harry » ma 11 mar 2013, 21:58

Vinny schreef:Nederland heeft eerst A routes en daarna pas N routes bewegwijzerd.
Dat klopt niet. De belangrijkste rijkswegen zijn tegelijkertijd van A- en N-nummers voorzien. Bijvoorbeeld de A7/N7.
Vinny schreef:De R nummering is doelbewust in de jaren '80 ingevoerd, met een behoorlijk systematische planning:
- R nummers eindigend op 0: Provinciehoofdsteden, R 0 landshoofdstad
Dat heb ik me nooit gerealiseerd.
Mijn theorie voor het bestaan van de R0 was dat men ooit in Antwerpen is begonnen de ringen te nummeren (R1 en R2, nog lang voordat die wegen er ook echt lagen) en dat men later besloot dat de hoofdstad een lager nummer moest hebben.

Dat van die provinciehoofdsteden blijkt aardig te kloppen:
R10 Antwerpen
R20 Brussel (is trouwens niet alleen de vijfhoek, maar ook de tunnels tot aan de R0)
R30 Brugge
R40 Gent
R50 Bergen
R70 Hasselt
R60 (Luik), R80 (Aarlen) en R90 (Namen) bestaan niet.
Vinny schreef:- R nummers beginnen met de provinciecode
Dat geldt dus niet voor de 1-cijferige R-nummers.
Vinny schreef:Met het gebruik maken van A- of N- nummers had men nooit de beoogde systematiek kunnen doorvoeren
Men had nog het Duitse systeem kunnen gebruiken: neem de belangrijkste weg en zet er een R achter. Zoals de 4R in Neurenberg en de 2R in München.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door harry » ma 11 mar 2013, 22:01

Tommy schreef:de autosnelwegring R4. (...) de autosnelwegring de R1.
Dit is dus toeval. De ring van Luik is bijvoorbeeld ooit gepland als R7, niet R6.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Alfa » ma 11 mar 2013, 22:03

harry schreef:
Vinny schreef:- R nummers beginnen met de provinciecode
Dat geldt dus niet voor de 1-cijferige R-nummers.
Dat geldt ook niet voor de 1-cijferige N-nummers. Een begrijpelijke keuze.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door harry » ma 11 mar 2013, 22:11

^^ Maar voor de N-nummers kun je zeggen:
1-cijferige lopen tussen landshoofdstad en landsgrens;
Nx0 lopen tussen 2 (of 3) provinciehoofdsteden.

Voor 1-cijferige R-nummers kun je niet zeggen dat ze naar Brussel lopen. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Pino » ma 11 mar 2013, 22:19

^^ Bij de R-nummers onder 10 lijkt maar weinig systeem aanwezig. Niet onderling, niet naar provinciecijfers, maar zeer beperkt met de nummers boven de 10 (dan had Brussel immers mooi R2 kunnen krijgen). Hoe dan ook, boven het nummer 9 is sprake van mooie systematiek en als het ontbreken van een link tussen de R-nummers van de eerste generatie en die van 1985 het voornaamste kritiekpunt is, zit het als nummeringssysteem goed in elkaar. De vraag blijft echter waarom je je zo druk maakt over iets dat, bij de R-nummers boven de 10, maar zelden meer is dan geleiding om het centrum heen oftewel lokale geleiding. Een onderscheidend vermogen op lokaal niveau lijkt belangrijker dan integratie in een systeem met steden verderop. Ook verkeersinformatie komt doorgaans niet dusdanig op lokaal niveau dat het nodig is te praten over een R34 als tegengesteld aan een R35.

En juist doordat de R-nummers boven de 10 zo'n totaal andere wereld vormen dan wegen als de R0 en R1 (die trouwens ook weer een heel andere wereld vormen dan bijvoorbeeld een R5 of R6) vind ik de vraag legitiem of je voor de belangrijkste snelwegringen van België niet beter in de categorie A (of E) had kunnen blijven.

Over het absurde van mijn eerste post praat ik graag nog eens met Tommy als hij vertelt waar ik zo fundamenteel mis zit.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Vinny » ma 11 mar 2013, 22:29

Bij de R-nummers onder 10 lijkt maar weinig systeem aanwezig
R 0: Brussel
R 1, R 2: Antwerpen
R 3: Charleroi
R 4: Gent
R 5: Mons/Bergen
R 6: Mechelen
R 7: Liège/Luik (gepland)
R 8: Kortrijk
R 9: Charleroi

Het idee dat ik heb is dat de nummers opéénvolgend zijn toegekend aan de steden die een snelwegring voorzagen, waarbij mijn idee is dat de R 0 t/m R 6 in één keer zijn genummerd, de R 7 t/m 9 iets later zijn toegekend.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Davy » ma 11 mar 2013, 22:31

@Pino: i.v.m. je laatste opmerking: Ik vermoed absurd omdat het overgrote deel van de inhoud van dit topic alleen wegnummerfreaks en wegennerds bezighoudt, het is allemaal erg vergezocht en wat doordrammerig bij momenten, de reden waarom ik me verder niet in dit topic inlaat en dat verder ook niet meer zal doen.

Wat je ook ziet in dit topic is dat het een groot "ons systeem is het beste"-gehalte heeft. Ik zondig daar trouwens ook wel eens tegen, beken ik eerlijk ;) .

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Pino » ma 11 mar 2013, 22:45

^^ Er komen nu ineens zoveel systemen langs dat dat soort meningen onvermijdelijk worden. Dat snelwegnummering nu is aangegrepen om de volledige Belgische wegnummering eens door te lichten, dat was niet wat mij bezighield toen ik hier een zondag aan besteedde. Overigens met juist de niet-wegennerd in gedachten.

De wegennerd weet namelijk wanneer hij A- en E-nummers op de Belgische borden kan verwachten. De niet-wegennerd kijkt op zijn ANWB routekaart en raakt vervolgens in verwarring als het nummer A1 niet op de borden blijkt te staan. Het elimineren van de A-nummers was bedoeld als poging om enige verwarring onder onwetenden te helpen voorkomen. En daarmee ongetwijfeld enig gescheld van 'ollanders op België.

Dat het verder een plan is met een laag politiek haalbaarheidsgehalte ... ach. Er wordt op dit forum ook vrijwel dagelijks over fictieve vormen van bewegwijzering gepraat. Het is een vorm van wereldverbeteren achter een beeldscherm, en dan snel weer over tot de alledaagse werkelijkheid.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door jdb2 » ma 11 mar 2013, 23:15

Zonet op de radio: teveel E-nummers veroorzaakt ADHD :lol:
(het ging wel over voeding welteverstaan)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Alfa » di 12 mar 2013, 0:59

Pino schreef:
En juist doordat de R-nummers boven de 10 zo'n totaal andere wereld vormen dan wegen als de R0 en R1 (die trouwens ook weer een heel andere wereld vormen dan bijvoorbeeld een R5 of R6) vind ik de vraag legitiem of je voor de belangrijkste snelwegringen van België niet beter in de categorie A (of E) had kunnen blijven.
R, A of E-nummers. Voor de weggebruiker zal dat weinig uitmaken. Ik vind het persoonlijk wel mooier dat de ringwegen een categorie apart zijn (tenslotte heeft een ringweg een andere verkeersfunctie dan een doorgaande weg). Maar dat kan ook zijn omdat ik het systeem gewend ben. Alleszins kan je niet (of moeilijk) zonder de R-nummers als je de E-nummers blijft aanhouden.

En als je op de A-nummers overschakelt zal je toch een grondige hervorming moeten doorvoeren om de ringwegen in de A- of N-categorie te steken.


Sowieso geldt dat de systematiek van de Belgische wegnnummers gebaseerd is op een oude politieke toestand. Zo is Brussel inmiddels geen provinciehoofdstad meer, maar Leuven en Waver wel. Ook heeft uiteraard de regionalisatie van het wegbeheer plaatsgevonden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Alfa » di 12 mar 2013, 1:06

Tommy schreef:Buiten dat ik basispost van Pino hier in deze draad ronduit absurd vind
Ik vind het zeker een interessant idee om consequentie na te streven. In de huidige toestand zijn die A-nummers inderdaad vrij zinloos en mogelijks verwarrend. Maar iets belangrijks (voor hulpdiensten) als de hectometerwaarden hangen er nog aan vast. Dus die op elkaar af laten stemmen om zo de A-nummers overbodig te maken is zeker te onderzoeken waard. Die HM-waarden zijn namelijk de enige reden waarom de A-nummers er nog zijn.

Al zie ik het zoals gezegd liever omgekeerd en zou eerder de E-routes afschaffen als primair wegnummer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Pino » di 12 mar 2013, 8:52

Alfa schreef:R, A of E-nummers. Voor de weggebruiker zal dat weinig uitmaken. Ik vind het persoonlijk wel mooier dat de ringwegen een categorie apart zijn (tenslotte heeft een ringweg een andere verkeersfunctie dan een doorgaande weg). Maar dat kan ook zijn omdat ik het systeem gewend ben. Alleszins kan je niet (of moeilijk) zonder de R-nummers als je de E-nummers blijft aanhouden.
Je eerste opmerking is sowieso waar. De weggebruiker wacht denk ik primair op het hoeven volgen van weinig wegnummers en op de goede volgbaarheid van die wegnummers. De precieze prefix is minder belangrijk dan voorspelbaarheid.

Wat betreft de verschillende functie van ringwegen tegenover doorgaande wegen: dat werkt zeker zo in een volledig radiaal wegennet, zoals je dat bijvoorbeeld vindt in grote delen van Spanje. Het wordt daarentegen lastiger wanneer ringwegen worden gerouteerd via een doorgaande as in een grid of andersgevormd wegennet. Hoe je in Nederland op een A4 ineens de Ring Den Haag meepakt, of op de A58 de Ring Tilburg, daar praat je niet meer over gescheiden functies. In België zou ik omnummering van de A3 bij Luik naar R7 een slechte stap vinden. Zelfs als de oostelijke bypass daar nog gebouwd wordt, heeft de noordelijke route langs de stad gewoon teveel doorgaand karakter om te worden gepresenteerd als iets heel anders dan de A3. Daarom vind ik het ook goed dat men de R3 niet over de E42 heeft gerouteerd; dat doet de doorgaande route langs Charleroi recht. Maar als daar het hek van de dam is gegaan, moet je ook de situatie bij Antwerpen nog eens bekijken. Het R1-gedeelte van die ring is immers net zo hard aangelegd als onderdeel van de doorgaande routes E3 en E10. Zo ervaar ik als weggebruiker hem ook. Het is allemaal dus een beetje glijdende schaal en dan ook nog eens een kwestie van smaak.

Ik merk voor de goede orde dan ook nog op dat ik in mijn oorspronkelijke plan was uitgegaan van handhaving van de nummers R0 en R1. Hun kilometrering en afritnummering zou worden aangepast aan het grote geheel, maar hun nummer zou blijven.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Tommy » di 12 mar 2013, 9:48

Daviedoff schreef:@Pino: i.v.m. je laatste opmerking: Ik vermoed absurd omdat het overgrote deel van de inhoud van dit topic alleen wegnummerfreaks en wegennerds bezighoudt, het is allemaal erg vergezocht en wat doordrammerig bij momenten, de reden waarom ik me verder niet in dit topic inlaat en dat verder ook niet meer zal doen.

Wat je ook ziet in dit topic is dat het een groot "ons systeem is het beste"-gehalte heeft. Ik zondig daar trouwens ook wel eens tegen, beken ik eerlijk ;) .
iemand leest mijn gedachten helemaal juist. ;)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door harry » di 12 mar 2013, 12:26

Vinny schreef:waarbij mijn idee is dat de R 0 t/m R 6 in één keer zijn genummerd, de R 7 t/m 9 iets later zijn toegekend.
En mijn idee is dus (zoals al gezegd) dat de R1 en R2 het eerst zijn genummerd en pas jaren daarna de R0 en R3 en verder.
Maar ik heb geen enkel bewijs dat mijn idee ondersteunt.
Het is voornamelijk gebaseerd op het (wereldwijd?) unieke feit dat een weg het nummer 0 draagt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B] A-nummers van E-wegen volledig elimineren?

Bericht door Palance » di 12 mar 2013, 12:30

Hongarije heeft ook een M0 ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie