Netwerkbenadering België

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Pino » do 04 apr 2013, 15:54

René schreef:Mensen op weg naar Zuidwest-Vlaanderen fixeren niet op een Franse stad. Dus is Lille een volstrekt onlogisch doel binnen een binnenlands Belgische netwerkbenadering.
Zuidwest Vlaanderen is een maar relatief klein landsdeel. De bevolkingsdichtheid is er geringer dan van grote delen van België die jij afdoet als "leeg". Er worden wel heel grote concessies gedaan om dat met bewegwijzering bediend te krijgen. Promotie tot netwerkdoel blokkeert vooral het eerder bewegwijzeren van het achterliggende (en op netwerkniveau belangrijkere) Lille. Het is maar waarvoor je wilt kiezen. En aangezien je vanaf Gent prima een binnenlands doel op de borden kunt zetten, namelijk Kortrijk als hoofddoel, komt dat verkeer naar Zuidwest-Vlaanderen echt wel op zijn pootjes terecht. Idem dito vanaf Tournai en Brugge.

In Duitsland is het aan de orde van de dag dat binnenlandse landsdelen tegen de grens aan worden bediend met buitenlandse hoofddoelen. Zie wat men allemaal weet te brengen onder noemers als Venlo, Basel en Salzburg. Wordt hier op het forum ook doorgaans toegejuicht, dat ze tenminste niet zo focussen op dat binnenlandse. Ik zie geen reden om het binnen Vlaanderen anders te doen. Het zal politiek gevoelig liggen, maar als je zo nodig wilt rationaliseren vóórdat de politiek komt, moet je ook rationaliseren.

EDIT: toch nog bijna België zelf vergeten als land waar men binnenlandse streken onder buitenlandse hoofddoelen brengt (en dat is zonder een binnenlands doel ernaast). De hele Kempen waarin je het moet doen met Breda en Eindhoven bijvoorbeeld. Stukken Zuidwesthoek waarvoor je op het doel Calais rijdt.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 05 apr 2013, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door jdb2 » do 04 apr 2013, 18:13

sirdanilot schreef:...in tegenstelling tot het Nederlandse gridsysteem waarbij knooppunten die niet bij een grote stad liggen (Gorinchem, Deil, Everdingen om er een paar te noemen) toch een zeer grote component afslaand verkeer hebben. Van dit soort punten zijn er in België maar een handjevol: Lummen is een goed voorbeeld, maar verder beperkt het zich toch vooral tot splitsingen zoals E314-E40 en E313-E34..
Het knooppunt Lummen is ook wel georienteerd op de stad Hasselt. Ok, het ligt er niet direct naast maar toch.
Die vormt samen met Gent de hoekpunten van de Vlaamse diamant.

Mijn standpunt is dat je de vermelding van dergelijke bestemmingen enkel moet aangeven waar er echt nood aan is.
Een goed voorbeeld (zoals ik eerder zei) is de vermelding van Antwerpen op de E314 richting Brussel. Voorts mag Gent promintenter aangeduid worden op de E403 richting Kortrijk aangezien deze weg als randweg van Lille fungeert.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Vinny » do 04 apr 2013, 19:15

Hopelijk blijft het niet 25 jaar een chaos van half vervangen wegwijzers... :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door nederland24 » do 04 apr 2013, 21:35

Kortrijk heeft wel een knooppuntfunctie voor vijf verschillende richtingen namelijk:
Vanaf de kust naar Wallonië;
Vanaf Wallonië naar Brugge en de kust: Vanaf Brugge richting Wallonië en midden-Frankrijk;
vanaf de Franse grens voor verkeer richting Antwerpen en Brugge;
Vanaf Antwerpen naar de zuidwest België en de noord-Franse kust.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Pino » do 04 apr 2013, 23:25

^^ Je noemt daar vooral verbindingen waarvoor je op Knooppunt Aalbeke alleen maar rechtdoor hoeft te rijden. En zelfs als je er afslaat: één knooppunt rechtvaardigt nog geen netwerkdoelstatus. Althans dat heeft het in Nederland nooit gedaan, pleidooien voor promotie van een stad als Amersfoort ten spijt. De enige verbinding naast de bij Aalbeke kruisende E17 en de E403 waar Kortijk nog enige netwerkstatus aan zou kunnen ontlenen is de A19 naar de dunbevolkte zuidwesthoek. Naast de wens om de netwerkdoelen over het hele land te verspreiden. Als gezegd, ik vind dat nogal marginaal, zeker wanneer elders in het land wordt gezegd dat België ten oosten van Brussel wel met twee netwerkdoelen afkan omdat dat toch leeg is.
jdb2 schreef:Mijn standpunt is dat je de vermelding van dergelijke bestemmingen enkel moet aangeven waar er echt nood aan is. Een goed voorbeeld (zoals ik eerder zei) is de vermelding van Antwerpen op de E314 richting Brussel. Voorts mag Gent promintenter aangeduid worden op de E403 richting Kortrijk aangezien deze weg als randweg van Lille fungeert.
De wederzijdse verwijzingen van de E313 naar de E314 zijn historisch verklaarbaar. Tot de aanleg van de verbinding Lummen - Heverlee in de jaren '80 was Maasmechelen - Lummen een verbinding die primair op Antwerpen was gericht en niet op Brussel. De route Antwerpen - Lummen - Maasmechelen - Aachen had ook één E-nummer, de E39. Als weg naar Antwerpen was dus ook Antwerpen het hoofddoel, zoals je trouwens ook nog steeds ziet op de aansluitende Nederlandse A76 en op Kreuz Aachen. Hoe dan ook is het enerzijds een voorbeeld dat het in België wel degelijk kan, bewegwijzeren op netwerkniveau, maar anderzijds dat het nogal beperkt is gedaan. Ik kom er maar moeilijk bij dat je Antwerpen wél op de vorkborden van de E314 ziet staan en Aachen wél op de vorkborden van de E313 staat, maar dat men het niet nodig heeft gevonden om daar ook de afstandenborden op aan te passen. Anderzijds zie je op de E17 Lille/Rijsel weer veel eerder op de afstandenborden verschijnen dan op de vorkborden. Dat zou in ieder geval iets moeten zijn dat enige aandacht verdient.

Verder denk ik dat er heel veel verbindingen zijn die de bewegwijzering inderdaad maar nauwelijks waard zijn, omdat er weinig vraag naar is. Die zou je hoogstens op de afstandenborden zetten op de laatste paar afritten voor het knooppunt, vooral om verkeer van of naar de regio enigszins tegemoet te komen. En misschien is zelfs dat nog teveel gevraagd, wanneer andere doelen belangrijker zijn en er onvoldoende ruimte op de borden is.

Resteert één aspect dat in mijn optiek een beetje onderbelicht blijft wanneer wordt gezegd dat de behoefte maar beperkt is, en dat zijn de kruisende verbindingen bij de centrale steden Antwerpen, Brussel en Luik. In de huidige benadering rijd je op die steden af, zonder enige informatie over wat er daar aan verdere verbindingen voorhanden is. En dat gaat niet alleen over kruisende verbindingen, maar ook over het vervolg van wegnummers (zoals je ziet op de A1/E19 bij Antwerpen en de A3/E40 bij Luik). Pas op de ring verschijnen nieuwe doelen van kruisende wegen. Aangezien we het erover eens zijn dat ringwegen de plaatsen bij uitstek zijn waar je in België van weg verwisselt, zou het denk ik goed zijn om al wat eerder te beginnen met verwijzingen naar de netwerkverbindingen die je op die ring tegen zult komen. Wat is er op tegen om op de E19 ten noorden van Antwerpen al te beginnen met de belangrijkste netwerkverbindingen vanuit Antwerpen: Luik, Gent en Brussel? Waarom moet je daarmee wachten totdat je op de ring bent?
Laatst gewijzigd door Pino op vr 05 apr 2013, 9:58, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door jdb2 » do 04 apr 2013, 23:55

^^
Dat er regelmatig doelen wel op afstandenborden en niet op de voorwegwijzers staan (of omgekeerd) is een slordigheid die in België meer regel dan uitzondering is.

En verder is de vraag, hoe ver van tevoren wil je dan beginnen met dergelijke verwijzingen?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door mavas » vr 05 apr 2013, 0:29

nederland24 schreef:Kortrijk heeft wel een knooppuntfunctie voor vijf verschillende richtingen namelijk:
Vanaf de kust naar Wallonië;
Vanaf Wallonië naar Brugge en de kust: Vanaf Brugge richting Wallonië en midden-Frankrijk;
Knooppuntfunctie vind ik wel erg ver gaan.
Bovendien is van/naar Wallonie en de kust via Brussel veel sneller, en is via Kortrijk gewoon heel erg om , zowel in tijd als in kilometers. Het is alleen interessant voor het meest westelijke deel van Wallonie, en daar hoeft Kortrijk iig geen netwerkdoel of cat-5-doel voor te zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Pino » vr 05 apr 2013, 8:35

jdb2 schreef:En verder is de vraag, hoe ver van tevoren wil je dan beginnen met dergelijke verwijzingen?
Dat is een vraag die je bijna alleen van geval tot geval kunt beantwoorden. Althans, daar zijn in Nederland en andere landen geen harde regels voor geformuleerd. In de Franse richtlijn staat een hele uitleg, maar uiteindelijk moet de relevantie van de te bewegwijzeren relaties worden bepaald, en dat is mensenwerk. In Duitsland heb je op deelstaat-niveau richtlijnen die zeggen dat de hoofdstad van die deelstaat zo vroeg als mogelijk op de borden verschijnt, maar daar houdt het wel zo'n beetje op. En in Nederland is men gewoon per belangrijk doel aan het nadenken geweest vanaf waar dat ongeveer bewegwijzerd kan en moet worden.

De exercitie in België zou vergelijkbaar zijn. Uiteindelijk ga je gewoon kijken hoe relevant een verbinding is en hoeveel ruimte er op de borden beschikbaar is, ook stroomafwaarts (continuïteitsbeginsel). In veel gevallen zouden verwijzingen volstaan bij alleen de laatste paar afritten voor een knooppunt; dat zijn de verwijzingen waar alleen verkeer in de regio iets aan heeft. Maar met sommige relaties kun je al heel vroeg beginnen. Antwerpen op de E314 is een al bestaand voorbeeld. De Duitsers verwijzen op Kreuz Aachen al naar Brussel, dus ook dat kan worden voortgezet. Op dezelfde manier heeft René wel eens opgemerkt dat Nederland rondom Hazeldonk ook best het doel Brussel had willen vermelden, als de Belgen het maar zouden continueren. Andere mogelijk te bewegwijzeren netwerkverbindingen (Gent en Luik vanuit Breda, Antwerpen vanuit Oostende) zouden er ergens tussenin zitten. Een kilometer of 20 à 30 van het knooppunt cq de ringweg zou ik een mooi uitgangspunt vinden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Vinny » vr 05 apr 2013, 8:41

De bewegwijzering op de ringwegen van Antwerpen, Brussel en Luik staan m.i. vol genoeg. Op andere borden zit ik eigenlijk ook niet op extra bestemmingen te wachten. Ik mis in België eigenlijk nooit echt bestemmingen. Het probleem zit hem echt in de presentatie van de doelen, en vaak in het gebrek aan continuïteit.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Pino » vr 05 apr 2013, 9:03

^^ De bewegwijzering op de ringwegen zou er zeker niet voller op worden; het gaat om de bewegwijzering in de aanloop naar de ringwegen. Waarop vaak niet meer staat dan alleen de plaatsnaam die je nadert. Enige voorbereiding op die ringweg, met de belangrijkste uitvalswegen al wat eerder op de afstandenborden, zou het juist makkelijker maken om op de ring zelf sneller de juiste doelen te kunnen identificeren op de volle borden aldaar. Je weet immers al op welk doel je moet gaan letten, want dat heb je op de afstandenborden al zien staan (maar goed, jij bent altijd tegenstander geweest van aldus ingedeelde afstandenborden, dus ik kan je antwoord raden).

Andere borden hoeven die extra doelen niet te krijgen. Die staan inderdaad al vol genoeg.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Wimpie25 » vr 05 apr 2013, 18:21

Pino schreef: ... Charleroi, als grootste stad in de regio en vierde stad van het land, is een sterke kandidaat ...
De eer van de "vierde stad van het land" gaat volgens mij nog altijd naar Gent dat nog altijd een pak meer inwoners heeft, zowel in de aglomeratie als in de gemeente zelf, dan Charleroi. En laten we eerlijk zijn, qua economische en sociale voetafdruk( geschiedenis, universiteitsstad, haven, industrie, ligging,...) mag het nog altijd als een belangrijke locatie gezien worden ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Vinny » vr 05 apr 2013, 18:27

Pino schreef:^^ De bewegwijzering op de ringwegen zou er zeker niet voller op worden; het gaat om de bewegwijzering in de aanloop naar de ringwegen. Waarop vaak niet meer staat dan alleen de plaatsnaam die je nadert. Enige voorbereiding op die ringweg, met de belangrijkste uitvalswegen al wat eerder op de afstandenborden, zou het juist makkelijker maken om op de ring zelf sneller de juiste doelen te kunnen identificeren op de volle borden aldaar. Je weet immers al op welk doel je moet gaan letten, want dat heb je op de afstandenborden al zien staan (maar goed, jij bent altijd tegenstander geweest van aldus ingedeelde afstandenborden, dus ik kan je antwoord raden).

Andere borden hoeven die extra doelen niet te krijgen. Die staan inderdaad al vol genoeg.
Ik hoor je dat wel vaker zeggen. Laten we de situatie in de aanloop naar knp. Lunetten er eens bijpakken.
Afbeelding

Nou gefeliciteerd. Als bekende weggebruiker weet ik dit ook wel. Als onbekende weggebruiker heb ik hier eveneens niets aan. Het vertelt me dat voor alle relevante bestemmingen in Nederland ik rechtdoor moet rijden. :roll:

Als ze hier in België voor kiezen dan wens ik ze veel succes. Het gaat alleen totaal niet helpen bij de navigatie. Daarvoor moet de knooppuntbewegwijzering zelf gewoon op orde worden gebracht :!:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 apr 2013, 18:33

Wimpie25 schreef:
Pino schreef: ... Charleroi, als grootste stad in de regio en vierde stad van het land, is een sterke kandidaat ...
De eer van de "vierde stad van het land" gaat volgens mij nog altijd naar Gent dat nog altijd een pak meer inwoners heeft, zowel in de aglomeratie als in de gemeente zelf, dan Charleroi.
Dat klopt, maar daarom is Charleroi nog wel de vierde stad. Gent staat namelijk op nummer drie. En Luik dus op nummer vijf, vlak onder Charleroi. (Bron)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Wimpie25 » vr 05 apr 2013, 18:35

^^
Mijn gegevens uit de syllabus van 2008 zijn dus al verouderd blijkbaar, toen stond Luik blijkbaar nog op plaats 4 ofwel ben ik de verwarring met absoluut inwonersaantal of aglomeratie ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 apr 2013, 19:20

^^ Het zou mij niks verbazen als Luik als agglomeratie hoger scoort dan Charleroi en Gent. De inwonertallen van Seraing (63.575 inwoners), Herstal (38.772), Ans (27.769), Oupeye (24.302) en Grâce-Hollogne (22.009) tellen al flink aan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Vinny » vr 05 apr 2013, 19:25

Luik is in ieder geval veel gevoeliger voor filevorming :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Pino » vr 05 apr 2013, 19:27

Vinny schreef:Afbeelding
Nou gefeliciteerd. Als bekende weggebruiker weet ik dit ook wel. Als onbekende weggebruiker heb ik hier eveneens niets aan. Het vertelt me dat voor alle relevante bestemmingen in Nederland ik rechtdoor moet rijden.
De Nederlandse afstandenborden mogen netwerkdoelen hebben, in hun indeling zijn ze dramatisch. In de tweede generatie zijn we gelukkig overgegaan tot het plaatsen van schildjes bij doelen onder de streep, maar het gebruik van de streep zelf is nog steeds dramatisch. Met de Nederlandse netwerkbenadering en invulling van afstandenborden verschijnen doelen aan kruisende wegen vaker tussen de reguliere doorgaande doelen dan onder de streep. Niet meer dan vijf kilometer voor een knooppunt vindt eens een verschuiving -met vermelding van relevant kruisend wegnummer- plaats. En als een doel dan eens eerder onder de streep staat, schuiven ze het een afrit later weer boven de streep (Rotterdam op de A12 westelijk van Oudenrijn). Op het bord je post had Amsterdam gewoon onder de streep moeten staan teneinde weggebruiker alvast voor te bereiden op Oudenrijn. Door dat na te laten is de netwerkbenadering beperkt tot routebevestiging en is de kans om een netwerkplaatje / zicht op komende belangrijke afslagen tot minimale proporties teruggebracht.

Dus ja, als ze in België de Nederlandse werkwijze van streepgebruik overnemen, dan wens ik ze veel succes. Laat ze liever een kijkje nemen bij hun oosterburen.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 05 apr 2013, 20:31, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 apr 2013, 19:32

Vinny schreef:Luik is in ieder geval veel gevoeliger voor filevorming :mrgreen:
Laten we in Luik dan net als in Charleroi een prémetronetwerk aanleggen, dan lossen die verkeersproblemen wel op! :duck:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Vinny » vr 05 apr 2013, 19:50

Ja. Daarom leggen ze ook voor 800 miljoen euro een nieuw tramnet aan. Volgens de locale politici is het oplossend vermogen groter dan een buitenring. http://fr.wikipedia.org/wiki/Tramway_de_Li%C3%A8ge
SPOILER: TOON

Nee ik heb dit dus zelf ook niet verzonnen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Ds79m » vr 05 apr 2013, 21:03

Pino schreef:De Nederlandse afstandenborden mogen netwerkdoelen hebben, in hun indeling zijn ze dramatisch. In de tweede generatie zijn we gelukkig overgegaan tot het plaatsen van schildjes bij doelen onder de streep, maar het gebruik van de streep zelf is nog steeds dramatisch. Met de Nederlandse netwerkbenadering en invulling van afstandenborden verschijnen doelen aan kruisende wegen vaker tussen de reguliere doorgaande doelen dan onder de streep. Niet meer dan vijf kilometer voor een knooppunt vindt eens een verschuiving -met vermelding van relevant kruisend wegnummer- plaats. En als een doel dan eens eerder onder de streep staat, schuiven ze het een afrit later weer boven de streep (Rotterdam op de A12 westelijk van Oudenrijn). Op het bord je post had Amsterdam gewoon onder de streep moeten staan teneinde weggebruiker alvast voor te bereiden op Oudenrijn. Door dat na te laten is de netwerkbenadering beperkt tot routebevestiging en is de kans om een netwerkplaatje / zicht op komende belangrijke afslagen tot minimale proporties teruggebracht.

Dus ja, als ze in België de Nederlandse werkwijze van streepgebruik overnemen, dan wens ik ze veel succes. Laat ze liever een kijkje nemen bij hun oosterburen.
Zelf zou ik kruisende doelen vanaf het moment dat ze worden vermeld gewoon onder de streep plaatsen. Dat spaart weer een discussie uit (uitzonderingen als kleine stukjes bij Nijmegen even daargelaten).

Overigens is een tweede stap na het vermelden van de kruisende wegnummers op de afritborden, om deze ook te vermelden op de rechtdoorborden. Bij KP Lunetten wordt de A2 immers ook niet meer vermeld.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Pino » vr 05 apr 2013, 21:17

Ds79m schreef:Zelf zou ik kruisende doelen vanaf het moment dat ze worden vermeld gewoon onder de streep plaatsen. Dat spaart weer een discussie uit (uitzonderingen als kleine stukjes bij Nijmegen even daargelaten).
Aan de andere kant van het spectrum heb je ook uitzonderingen nodig, bij kruisende doelen die al zeeeeeer ruim voor het knooppunt staan aangegeven. Denk München op de Duitse A3 bij Limburg/Lahn. Op de Nederlandse schaal, die uiteraard kleiner is dan de Duitse, zul je die discussie ook wel krijgen. Ik denk zo snel aan vermeldingen naar Rotterdam in Zuid-Limburg of Utrecht op de A1 bij Hengelo. Discussie gegarandeerd, vrees ik, ook over de discussie wat een kruisende weg is (is de A4 richting Amsterdam een kruisende weg van de A44?).

In België zul je die laatste discussie ook nog wel krijgen, mocht men deze kant uit willen bewegen. Ik zou de E40 als logisch vervolg zien van de E314 en een doel als Brussel dus ook niet onder de streep brengen op de E314. Ook niet gaan lopen klooien met met de E411 en de E25 in het verre zuidoosten of met E19 vanaf de A54. Het eerste probleem zie ik in België dan weer niet tot discussies leiden. Vermoedelijk een gevolg van het radiaal opgebouwde wegennet waarop de plaatsen die je van ver zou willen bewegwijzen meestal gewoon liggen aan de weg waarop je rijdt.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door nederland24 » vr 05 apr 2013, 22:22

^^Gewoon de eerste twee kruisende doelen onder de streep zetten. Zo behoud je ook een beetje de balans in dit soort afstandsborden. Overigens vind ik het wel gek dat Breda hier nergens staat aangegeven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Vinny » vr 05 apr 2013, 22:37

Leeuwarden consequent onder de streep houden met een indirecte verwijzing naar de N 31. En dat vanaf knooppunt Watergraafsmeer. Gewoon,, omdat het kan :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door nederland24 » vr 05 apr 2013, 22:44

^^Gewoon de N31 omnummeren naar de N7. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Pino » vr 05 apr 2013, 23:02

nederland24 schreef:^^Gewoon de eerste twee kruisende doelen onder de streep zetten. Zo behoud je ook een beetje de balans in dit soort afstandsborden. Overigens vind ik het wel gek dat Breda hier nergens staat aangegeven.
Balans zeker; 2+2 of 3+2 is een mooie verdeling. Maar of het zinnige verwijzingen oplevert? Je zou Brussel uitrijden over de E40/A10 en meteen de doelen Antwerpen en Lille zien. Waarvoor je toch bepaaldelijk niet bij Brussel de E40 op moet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 apr 2013, 23:36

Vinny schreef:Leeuwarden consequent onder de streep houden met een indirecte verwijzing naar de N 31. En dat vanaf knooppunt Watergraafsmeer. Gewoon,, omdat het kan :mrgreen:
Dan zou ik het nummer N383 gebruiken. Tenslotte is dat vanaf Marssum het laatste nummer dat je moet volgen om in Leeuwarden te geraken. :mrgreen:

Voor Amsterdam wil ik, komende vanuit het oosten en noord-oosten, de S114 onder de streep hebben. Doorgaans toch de snelste route om de binnenstad te bereiken. :hap:

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door mhkamp » za 06 apr 2013, 0:24

Vinny schreef:Leeuwarden consequent onder de streep houden met een indirecte verwijzing naar de N 31. En dat vanaf knooppunt Watergraafsmeer. Gewoon,, omdat het kan :mrgreen:
Dan nemen we een voorbeeld aan Duitsland:

Afbeelding
Afstandenbord na Kreuz Uckermark.

Persoonlijk had dit van mij niet gehoeven.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Coen Tunnel » za 06 apr 2013, 0:39

^^ Daarin slaan ze door. Net als dat je soms ziet dat een stad met z'n eigen paar kilometer lange Zubringer soms al tientallen kilometers van te voren onder de streep wordt geplaatst, zoals de A480 naar Gießen, die op de A5 gelijk onder de streep verschijnt. Idiotie ten top.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Sophie » za 06 apr 2013, 1:44

Gießen ligt weliswaar niet direct aan de A5, maar is op grote schaal gezien toch een A5-doel.
Maar (en ik denk dat daar de reden van deze streep ligt) de A480 is niet alleen een inprikker van Gießen, maar ook deel van de route E40, die het gat van de A4 vervangt en ook de afslag voor bovenregionale doelen als Limburg/Lahn, Koblenz en Trier. Ik zelf zou het niet zo gedaan hebben, maar ik kan die streep goed begrijpen. Bij de A45 vanuit het zuiden, waar Gießen ook via de A485 gaat, welke daar geen bovenregionale functie heeft, staat Gießen gewoon boven de streep.

Zo borden als dat na KP Uckermark vind ik ronduit raar, net als volgende situatie:

Afbeelding
(A45 ten zuiden van het Wetzlarer Kreuz)

Gießen en Wetzlar zijn de twee bestemmingen, die er bij de volgende afrit afgaan. Frankfurt, wat pas later afgaat, staat onder de streep.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Netwerkbenadering België

Bericht door Steptimer » za 06 apr 2013, 2:40

Mijn lijstje...


Superdoel
*Brussel-Bruxelles

Netwerkdoelen
*Antwerpen
*Liege
*Charleroi
*Luxembourg(L)
*Gent
*Oostende
*Kortrijk

Hoofdoelen
*Namur
*Brugge
*Hasselt
*Mons
*Knokke-Heist
*Genk
*Veurne
*Bastonge
*Arlon
*Eupen
*Wavre
*Leuven
*Turnhout
*Sankt - Vith
*Tournai
*Mechelen
*Sint Niklaas
*Geel

Internationale netwerkdoelen
*Amsterdam
*Rotterdam
*Paris
*Koln
*Lille
*Trier
*Metz
*Reims
*Calais
*Goes
*Eindhoven

Internationale hoofddoelen
*Aachen
*Valenciennes
*Dunkerque
*Longwy
*Breda
*Maastricht
*Zierikzee
*Heerlen
*Prum
*Bergen op Zoom
*Charleville-Mézières
*Tourcouing

Plaats reactie