Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Coen Tunnel » za 31 mei 2014, 12:02

https://maps.google.nl/maps?q=Jabbeke,+ ... 68,,1,-1.6

Waarom staat Calais hier eigenlijk in het groen aangegeven?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Palance » za 31 mei 2014, 15:24

Misschien een overblijfsel uit de tijd dat de Belgische A18 nog niet helemaal klaar was, maar aan de Franse zijde al wel een stuk snelweg A16 lag richting Calais?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Wimpie25 » za 31 mei 2014, 19:47

Gezien dat het wegnummer E40 er achteraf ingepuzzeld is, lijkt mij dit het meest waarschijnlijke. Vandaag staat Calais daar in het blauw.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door HAFRABAisfun » za 31 mei 2014, 20:21

^^ Nee, ik ben er net voorbijgereden, en er staat nog steeds een bord met Calais in het groen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Km357 » za 31 mei 2014, 21:20

Verouderde signalisering, is niet alleen een fout die België maakt. Maar Calais werd er wel op de al oude lichtbak gezet ten tijde van de aansluiting A16-E40. Misschien hadden ze gewoon geen blauw bordje?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Coen Tunnel » za 31 mei 2014, 23:59

Wimpie25 schreef:Gezien dat het wegnummer E40 er achteraf ingepuzzeld is, lijkt mij dit het meest waarschijnlijke. Vandaag staat Calais daar in het blauw.
Toen ik er gisteren langs kwam nog niet. Ik heb toen meerdere borden bij Jabbeke gezien met Calais in het groen. Dan hebben ze dan snel veranderd zeg.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door tompie » zo 01 jun 2014, 7:27

Coen Tunnel schreef:https://maps.google.nl/maps?q=Jabbeke,+ ... 68,,1,-1.6

Waarom staat Calais hier eigenlijk in het groen aangegeven?
Die Calais is een sticker die erbij gekleefd is, vermoedelijk hebben ze er indertijd bij de openstelling van het laatste stuk E40 een hoop van besteld en daarmee alle borden bestickerd op het Own en hadden ze geen correcte versie meer voor dat ene bord op de snelweg. Op de google link zie je trouwens rechts van het oude bord de nieuwe versie staan van het bord op de parallelweg en daar staat Calais gewoon in het blauw hoor.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 jun 2014, 12:40

^^ Dank voor de uitleg. Op de meeste andere borden zag ik Calais ook in het blauw staan, maar op twee of drie borden rond knooppunt Jabbeke zag ik Calais in het groen staan. Ik had er nooit aan gedacht dat dat een sticker zou kunnen zijn. Plausibele verklaring. :top:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Vinny » zo 01 jun 2014, 18:37

Niet? Ik vind het er zo stickerig uitzien. Alleen de vraag waarom een groene sticker plakken als je ook een blauwe kunt plakken? Zo duur zijn die krengen toch niet. Beetje folie en lijm lijkt me.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Km357 » zo 01 jun 2014, 22:27

^^ Nee zelfs in Frankrijk maakt(e) men deze fout...is gewoon werkkundige onzin, gebeurt zo vaak...ziet er misschien rommelig uit maar je weet nog altijd waar je naartoe moet hé.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Wimpie25 » zo 01 jun 2014, 22:41

Mijn vermoeden is nog altijd dat ten tijde van het plaatsen van deze lichtbak, de autosnelweg nog niet helemaal doorliep naar de grens maar dat aan de Franse kant deze al wel af af was.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Km357 » ma 02 jun 2014, 8:26

^^ Kan volledig, het ontbrekende gedeelte aan de grens bij Ghyvelde werd tegelijkertijd door België en Frankrijk aangelegd en in gebruik genomen, daarvoor moest je er nog af bij Adinkerke om er bij Bray Dunes de A16 op te rijden.

Maar bijgeplaatste doelen op non-conforme wijze, dat gebeurt wel in meerdere landen, op zich ook niet zo heel erg, er komt ooit wel eens een nieuw proper bord in de plaats.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Vinny » ma 02 jun 2014, 21:13

De A 16 is tussen 1991 en 1998 in meerdere fases aangelegd. Daarvoor bestond de weg uit niet aanééngesloten expresswegen. Dat Calais in Frankrijk tot 1996 (het gereed komen van de laatste ontbrekende schakel tot Calais) een "groene" bestemming was is dus op zich wel logisch en strikt genomen niet fout.
http://routes.wikia.com/wiki/Autoroute_ ... istorique)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 jun 2014, 23:06

^^ Maar dat op zich verklaart niet de groene kleurstelling in België, want behoudens een paar uitzonderingen gebruikt België op zijn bewegwijzering geen Franse kleurstellingen. Zeker niet zo ver van de grens.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Wimpie25 » di 03 jun 2014, 11:32

^^
Die groene kleurstelling verwijst niet naar een kleurstelling in het Franse systeem. Als hier iets groen wordt weergegeven, wil dat zeggen dat een bestemming via een autosnelweg te bereiken is, na eerst een stuk via het OWN gereisd te hebben.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Coen Tunnel » di 03 jun 2014, 11:52

Wimpie25 schreef:^^
Die groene kleurstelling verwijst niet naar een kleurstelling in het Franse systeem.
Dat weet ik ook wel, maar het leek er op dat Vinny daar op doelde: Dat Calais in Frankrijk tot 1996 (het gereed komen van de laatste ontbrekende schakel tot Calais) een "groene" bestemming was is dus op zich wel logisch en strikt genomen niet fout.

De Franse groene kleurstelling heeft hier echter niks met de Belgische groene kleurstelling te maken.
Wimpie25 schreef:Als hier iets groen wordt weergegeven, wil dat zeggen dat een bestemming via een autosnelweg te bereiken is, na eerst een stuk via het OWN gereisd te hebben.
Behalve op deze Vlaamse wegwijzer. ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Wimpie25 » di 03 jun 2014, 12:08

^^
Misschien zijn we gewoon te hard aan het nadenken en was het echt een sticker die gewoon nog ergens op overschot lag. Naar wat ik van het systeem begrepen heb, wil groen in Frank ook totaal het omgekeerd van groen in België zeggen en blauw vice versa ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Coen Tunnel » di 03 jun 2014, 12:42

Wimpie25 schreef:^^
Misschien zijn we gewoon te hard aan het nadenken en was het echt een sticker die gewoon nog ergens op overschot lag.
Het lijkt mij van wel. Het gekke is dat toen ik er langs reed het er niet uit zag als een sticker, maar dan zie je het natuurlijk vluchtig met 120 km/u, en op een lichtbak zal zo'n sticker allicht minder opvallen dan op een reflecterend bord.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Km357 » di 03 jun 2014, 16:30

Wimpie25 schreef:^^
Misschien zijn we gewoon te hard aan het nadenken en was het echt een sticker die gewoon nog ergens op overschot lag. Naar wat ik van het systeem begrepen heb, wil groen in Frank ook totaal het omgekeerd van groen in België zeggen en blauw vice versa ;)
Groen in Frankrijk dient op zich voor grote doelen via hoofdwegen, soms staat er een autoroute schildje bij waardoor je weet dat je dus via het OWN of via de autoroute er kunt geraken. Alles wat voor de autoroute alleen geldt is in het blauw.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Vinny » di 03 jun 2014, 21:06

Coen Tunnel schreef:^^ Maar dat op zich verklaart niet de groene kleurstelling in België, want behoudens een paar uitzonderingen gebruikt België op zijn bewegwijzering geen Franse kleurstellingen. Zeker niet zo ver van de grens.
Het is één van de verklaringen die geopperd werd: In Frankrijk stond in de jaren '90 Calais in het groen aangegeven en destijds meende de Belgische wegbeheerder dat dit dus ook bij knooppunt Jabekke zo aangegeven moest worden.
Een andere verklaring is dat men per ongeluk groene - in plaats van blauwe stickers - besteld heeft. Of dat men een heleboel groene stickers besteld heeft voor het OWN waar (na doortrekking van de A 18) overal Calais bijgestickerd moest worden en men uit kostenoverweging besloten heeft om eenzelfde soort sticker ook hier maar toe te passen.
Een derde verklaring die ik kan verzinnen is dat het te maken heeft met kustgeleiding. Ik kan me herinneren dat bestemmingen naar de Kust vroeger in een afwijkende kleurstelling konden staan als het hoogzomer was en er lange files werden verwacht. Alleen waren die borden als ik me goed herinner oranje met groene pijlen en niet groen met witte letters. Maar na al die jaren is mijn fotografische geheugen wat minder geworden, dus ik laat me graag corrigeren :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Davy » di 03 jun 2014, 21:15

^^ Die laatste borden zijn nu trouwens nog steeds te vinden, hoewel ik de indruk heb dat ze aan het "uitsterven" zijn.
Dat Calais in het groen is trouwens een sticker, de lichtbakken zelf zijn al een stuk ouder. Volgens mij inderdaad aangebracht toen de snelweg volledig was bij de grens.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Wimpie25 » wo 04 jun 2014, 14:42

Coen Tunnel schreef:
Wimpie25 schreef:^^
Misschien zijn we gewoon te hard aan het nadenken en was het echt een sticker die gewoon nog ergens op overschot lag.
Het lijkt mij van wel. Het gekke is dat toen ik er langs reed het er niet uit zag als een sticker, maar dan zie je het natuurlijk vluchtig met 120 km/u, en op een lichtbak zal zo'n sticker allicht minder opvallen dan op een reflecterend bord.
Afhankelijk van de leeftijd van zo'n bord, valt een sticker ofwel totaal niet op, of springt het er juist uit. Los van alle deze eigenschappen, op het moment dat het licht aangaat, verandert zo'n sticker in een grijs vlak. ;)

metiskratos
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: do 13 nov 2014, 11:38

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door metiskratos » di 09 dec 2014, 20:24

Wat mij opvalt is dat op het bord rechts Calais wel in het blauw staat aangegeven,beetje vreemd dus waarom het op dat bord wel kan dan en op het bord op de autosnelweg niet

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door tompie » wo 10 dec 2014, 19:33

^^ Het rechtse bord is een nieuw reflecterend geval , het linkse een oud bord die een sticker gekregen heeft...
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Chris » wo 15 jan 2020, 21:35

Dit is niet gebruikelijk of wel? Het knooppunt N90 / R3 bij Charleroi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door Vinny » do 16 jan 2020, 19:39

Het is een wat curieuze aanduiding. Op zich is het rondom Charleroi niet ongebruikelijk om de R 3 op zo'n manier te bewegwijzeren:
https://goo.gl/maps/e42zN8uQXbc2h5KP7

Strikt genomen hoort het wegnummer met zwarte tekst in een wit schildje te staan. Maar goed de Waalse bewegwijzering grossiert in niet-standaard borden dus vreemd is het ook weer niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: Groene bewegwijzering op autosnelwegen

Bericht door TomTorquay » ma 20 jan 2020, 13:22

Ik kan me niet herinneren soortgelijke bebording gezien te hebben op andere Ring-wegen in België

Plaats reactie