Permanente oranje borden (wegwijzers)

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Permanente oranje borden (wegwijzers)

Bericht door Alfa » do 17 jul 2014, 0:18

Op de E34-A11 kan je oranje borden vinden waarop staat 'Brussel (E40)'. Vanaf Maldegem wordt dit aangegeven: https://www.google.be/maps/@51.2213674, ... 312!8i6656. Het is dus duidelijk bedoeld als alternatieve route voor kustverkeer. Maar het blijft opvallend dat ze in feite de oranje werkborden gebruiken.

Die borden staan er trouwens al erg lang. Vroeger waren ze specialer met Brussel in witte drukletters in een pijlvorming groen vlak op oranje wegwijzer. Zoiets:
Afbeelding

Maar bij de recente vernieuwing zijn ze allemaal vervangen door het eerder aangehaald voorbeeld met dus ook een verwijzing naar de E40. Op ieder kruispunt wordt het trouwens herhaald op losstaande wegwijzers: http://goo.gl/maps/HN4cM. Dit is eigenlijk vreemd want ten eerste heeft verkeer dat uit de zijstraten komt daar geen boodschap aan (de bestemming Brussel is een beetje misplaatst, en niemand uit de streek gaat serieus overwegen om langs daar naar Brussel te rijden, de N9-R4 is logischer). Voorts konden ze het ook makkelijker maken door gewoon eenmalig een bord te plaatsen 'Brussel volg Antwerpen'. Tevens is die route nu juist om de E40 te vermijden, dus waarom ze E40 nog eens aanhalen is ook vreemd.

Nog vreemder is dat op de 4 kruispunten tussen Balgerhoeke en Assenede er geen staan, vroeger wel maar zijn ze bij de vernieuwing enkele jaren geleden zijn ze in tegenstelling tot elders niet vervangen maar gewoon verdwenen. Daardoor zit er ook nog eens een gat in deze gekke omleggingsroute.





Zijn er nog voorbeelden van alternatieve routes met oranje wegwijzers? Deze omleggingsroute voor zwaar vrachtverkeer nabij de Zelzatetunnel is een beetje vergelijkbaar.
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 14 mei 2021, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Permanente oranje borden (wegwijzers)

Bericht door paolie » do 17 jul 2014, 8:31

^^ Dit lijkt mij direct geïnspireerd door de Franse Itinéraires Bis-borden. Daar gebruikt men een vergelijkbare kleurencombinatie voor vaste omleidingsroutes, die voornamelijk bij grote vakantiedrukte gebruikt worden. Ook hier veranderde de kleurencombinatie in groen met (geel)oranje rand en witte letters naar volledig (geel)oranje met zwarte letters. De oude Belgische borden vind je her en der nog steeds, bijvoorbeeld hier in Blankenberge: https://maps.google.be/maps?ll=51.32005 ... 7&t=m&z=11

Frankrijk nieuw:
Afbeelding
Frankrijk oud:
Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Permanente oranje borden (wegwijzers)

Bericht door Wimpie25 » do 17 jul 2014, 10:08

Alfa schreef: Zijn er nog voorbeelden van alternatieve routes met oranje wegwijzers? Deze omleggingsroute voor zwaar vrachtverkeer nabij de Zelzatetunnel is een beetje vergelijkbaar.
Er zijn/waren er verschillende van te vinden maar de meesten zijn verdwenen met de komst van de gele calamiteitenroutes.

Hier bij Geel, volgens jouw ontwerp.

https://www.google.be/maps/@51.140242,4 ... ZuYtsQ!2e0

Deze bij Aarschot hebben er jaren gestaan maar zijn ondertussen vervangen door witte wegwijzers (zijnde deelgemeenten).

https://www.google.be/maps/place/Geel/@ ... ab2f4d5110

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Permanente oranje borden (wegwijzers)

Bericht door Pino » do 17 jul 2014, 10:49

paolie schreef:Dit lijkt mij direct geïnspireerd door de Franse Itinéraires Bis-borden. Daar gebruikt men een vergelijkbare kleurencombinatie voor vaste omleidingsroutes, die voornamelijk bij grote vakantiedrukte gebruikt worden. Ook hier veranderde de kleurencombinatie in groen met (geel)oranje rand en witte letters naar volledig (geel)oranje met zwarte letters.
De Franse switch van groene borden met geel Bis-blok naar gele borden met een zwart Bis-blok dateert, als ik me goed herinner, van eind jaren '90. Als ik het zo begrijp, is de Belgische switch ruim eerder gemaakt. Ik ben geneigd de kleurstelling van de Belgische permanente omleidingen gewoon te beschouwen in het licht van het Belgische kleurgebruik in het algemeen: het oranje basisvlak suggereert een omleidingsroute. Daar kun je een doel inzetten in zwarte letters, wat de reguliere kleurstelling van een oranje bord op zou leveren. Maar je kunt natuurlijk ook in het bord een groen-wit vlak zetten om daarmee duidelijker te maken dat sprake is van een omleidingsroute richting autosnelweg. Kennelijk is men met die laatste benadering begonnen en op enig moment overgeschakeld naar het eerste.

Overigens gebruikte Duitsland vroeger ook de kleur oranje voor permanente omleidingsroutes: een oranje pijl op wit vlak in combinatie met kantelwalsborden waarmee je naar die routes kon worden verwezen. Dat systeem was al tenminste in de vroege jaren '80 in gebruik, maar is vanaf 2006 vervangen door DRIPs en andere pijlen. Die zijn eerder geelgekleurd, zoals eigenlijk door heel Europa de oude (Amerikaans geïnspireerde) omleidingskleur oranje een beetje lijkt te zijn uitgefaseerd ten gunste van geel. Ik juich het ergens ook wel toe dat de Fransen zijn overgeschakeld van de oude Bis-borden, die door hun kleurstelling teveel leken op reguliere doorgaande bewegwijzering, naar de huidige kleurstelling. Die stelt je veel beter in staat om op het eerste gezicht de permanente omleidingsroute uit het beeld te filteren.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Permanente oranje borden (wegwijzers)

Bericht door paolie » do 17 jul 2014, 11:03

Pino schreef:De Franse switch van groene borden met geel Bis-blok naar gele borden met een zwart Bis-blok dateert, als ik me goed herinner, van eind jaren '90. Als ik het zo begrijp, is de Belgische switch ruim eerder gemaakt.
Eind jaren 90 was de switch in België zeker nog niet gemaakt. Ik schat in pas begin jaren 2000 of zelfs nog later.

Plaats reactie