Burger doet voorstellen tegen wildgroei verkeersborden

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » vr 20 jan 2006, 17:41

ViaHaaren schreef:Gemeentegrensborden zijn toch niet nodig? Tenminste niet zo opvallend als de huidige Belgische gevallen. Als je persé je grens wilt aanduiden, hang dan gewoon een klein bordje met de gemeentenaam en wapen (of logo).
Waarom niet? Grenzen dienen toch aangeduid te worden. Of vind jij dat de bordjes Welkom in Nederland eigelijk ook niet hoeven? Het is net raar dat jullie in Nederland die bordjes niet kennen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » vr 20 jan 2006, 19:27

Ik zou zeggen "waarom wel"? De borden met de landsnaam hebben wel nut voor de verkeersdeelnemer, omdat vanaf die grens andere verkeersregels gelden bijvoorbeeld. Maar een gemeentegrens aanduiden op een (groot) bord heeft net zo weinig zin als het vermelden van de naam van een rivier...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 20 jan 2006, 19:30

In Amerika is het zelfs normaal om het inwoneraantal op de borden van de city limits te schrijven :)

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » vr 20 jan 2006, 20:39

Chrizz schreef:In Amerika is het zelfs normaal om het inwoneraantal op de borden van de city limits te schrijven :)
Hoe vaak passen ze dat dan aan, Chrizz? Het zijn bij mijn weten geen borden met digitaal-dynamische elementen. En 'overplakken' zal wel niet frequent gebeuren; dan kan je aan de gang blijven...
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 20 jan 2006, 20:48

Ik weet het niet precies.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

voor de laatste foto:

According to the 2000 U.S. Census, Austin has a population of 656,562 people, making it the fourth-largest city in Texas and the 16th largest in the United States. A 2004 U.S. Census estimate placed the population of the city at 681,804.
Okay, steden in de zuidelijke Amerikaanse staten groeien zeer snel, soms meer dan 10.000 per jaar. Dus het bord is vrij oud :)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » vr 20 jan 2006, 21:17

Seat Ibiza schreef:Ik zou zeggen "waarom wel"? De borden met de landsnaam hebben wel nut voor de verkeersdeelnemer, omdat vanaf die grens andere verkeersregels gelden bijvoorbeeld. Maar een gemeentegrens aanduiden op een (groot) bord heeft net zo weinig zin als het vermelden van de naam van een rivier...
Natuurlijk zijn dat soort borden niet noodzakelijk maar als alles wat op de weg komt ook een praktische kant moet hebben kan je meteen ook al de bomen en andere versieringen wegnemen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » vr 20 jan 2006, 21:22

Het verwijderen van overbodige borden... daar ging het toch juist om in dit topic? :lol:

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 21 jan 2006, 22:12

Seat Ibiza schreef:Ik zou zeggen "waarom wel"? De borden met de landsnaam hebben wel nut voor de verkeersdeelnemer, omdat vanaf die grens andere verkeersregels gelden bijvoorbeeld. Maar een gemeentegrens aanduiden op een (groot) bord heeft net zo weinig zin als het vermelden van de naam van een rivier...
Ik vermoed dat Alfa het eigenlijk heeft over de bruine bordjes met "Welkom in Nederland erop" en niet over de officiële blauwe borden met gele sterren erop. ;)

Het aanduiden van gemeentegrenzen vind ik trouwens niet slecht, al is het maar voor de wegenwerkers van de gemeente die een weg moeten heraanleggen tot aan de gemeentegrens.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15217
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 22 jan 2006, 14:54

R4 schreef:Het aanduiden van gemeentegrenzen vind ik trouwens niet slecht, al is het maar voor de wegenwerkers van de gemeente die een weg moeten heraanleggen tot aan de gemeentegrens.
Kom nou, dat zullen ze toch wel even duidelijk op tekening hebben staan? Of sla anders kadasterpaaltjes in de berm om de gemeentegrens te markeren.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » ma 23 jan 2006, 5:04

Vergeet niet dat we het over België hebben he ;) Zaken "duidelijk" op een tekening hebben hoort daar vaak niet bij.

Het aanduiden van gemeentegrenzen langs wegen vind ik dus geen slechte zaak, het gaat immers om administratieve grenzen die o.a. de bevoegdheid van lokale politie aangeven. Als je die grenzen niet aanduidt, dan kan je evengoed aanduidingen van provinciegrenzen en in België zelfs gewestgrenzen gaan weglaten. Bovendien is met de nieuwe komborden het onderscheid tussen kom- en gemeentegrens nu ook voor buitenlanders duidelijker gemaakt.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » ma 23 jan 2006, 10:16

"awel Sjefke... wat hebt ge nu gedaan? U moest de weg binnen onze gemeente over 2 km voorzien van nieuw asfalt, maar u hebt doorgewerkt over een lengte van 25 km. tot aan de volgende stad?? Wat zegt ge? U zag geen bord met de gemeentegrens?"
:denk:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 23 jan 2006, 10:42

:lol:

Als ze in borden willen snoeien, laat ze hier dan maar eerst eens mee beginnen ;)
harry schreef:
Stewie schreef:De foto's zijn op 1 november 2005 genomen
En afgelopen zaterdag, na bijna 3 maanden, staat het oude bord nog steeds voor het nieuwe!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 jan 2006, 12:20

ViaHaaren schreef:
R4 schreef:Het aanduiden van gemeentegrenzen vind ik trouwens niet slecht, al is het maar voor de wegenwerkers van de gemeente die een weg moeten heraanleggen tot aan de gemeentegrens.
Kom nou, dat zullen ze toch wel even duidelijk op tekening hebben staan? Of sla anders kadasterpaaltjes in de berm om de gemeentegrens te markeren.
Hier in Nederland werd de gemeentegrens langs snelwegen anders ook vaak aangegeven. Ik mij de paaltjes 'Vries' en 'Assen' op de A28 bij mijn geboorteplaats nog goed herinneren. Net als hectometerpaaltjes, maar dan met de gemeentenaam in kleine hoofdletters. Ze zullen vast her en der nog wel te vinden zijn.

Daarnaast geeft vrijwel elke gemeente de gemeentegrens aan met borden.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » ma 23 jan 2006, 14:01

@IQ[]: Wel verdorie, staat dat er nu nog altijd? Dat is nochthans al lang doorgegeven aan de bevoegde dienst en aan Electrabel. Meer nog, volgens hen is het al weg...

Ik zal daar eens een paar mensen aan hun oren gaan trekken. :twisted:
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15217
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 23 jan 2006, 20:39

Coen Tunnel schreef:Daarnaast geeft vrijwel elke gemeente de gemeentegrens aan met borden.
Hier in het zuiden toch niet. Maar die kleine bordjes waar jij het over hebt staan wel op sommige plekken, tussen de nieuwe stijl hm-bordjes.

Plaats reactie