Volgorde oplijsting steden op verkeersborden

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
RedC
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 12:01

Volgorde oplijsting steden op verkeersborden

Bericht door RedC » do 07 sep 2017, 13:51

Hallo Iedereen,

De vraag is hier misschien al ergens voorbijgekomen, maar kan er niet metteen iets over vinden. Toch iets wat ik me al heel wat jaren afvraag.

In verband met bewegwijzering op autostrades of N-wegen mbt tot de volgorde van steden en dorpen.

Vb, als je in Belgie rijdt van de ene kant naar de andere rijdt dan krijg je bovenaan het bord de stad of het dorp wat het verste ligt, aflopend naar beneden, maw het dorp of de stad waarlangs je eerst passeert staat onderaan
zoals hier:
Afbeelding

Als ik me goed herinner is dat in vele andere landen zoals D en F net omgekeerd (logischerwijs lees je van boven naar oder) en de verst liggende stad of dorp staat onderaan de lijst op het verkeersbord

Iemand hier enige verklarig voor is dit weer zoiets Belgisch waar wij anders doen dan de rest?
Laatst gewijzigd door RedC op do 07 sep 2017, 13:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Volgorde oplijsting steden op verkeersborden

Bericht door paolie » do 07 sep 2017, 14:26

^^ Vaak is het zo dat de steden in volgorde staan van de richting van de pijl: gaat de pijl van beneden naar boven, dan staan de dichtsbij gelegen steden beneden. Gaat de pijl van boven naar beneden, dan staan de dichtsbij gelegen steden boven.
Maar hierop zijn wel best veel uitzonderingen te vinden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Volgorde oplijsting steden op verkeersborden

Bericht door Pino » do 07 sep 2017, 14:47

Laat me beginnen te zeggen dat België het niet "weer anders dan de rest" doet. Vele landen volgen de "ver weg naar dichtbij"-benadering. Die lijkt zelfs langzaam grond te winnen. Nederland en Frankrijk zaten op "dichtbij naar ver weg", maar zijn in de afgelopen 15 jaar omgedraaid. Duitsland zat altijd al op die volgorde.

Waarom landen op die volgorde zitten, daarover zal ieder land zelf hebben nagedacht. Of ze hebben goed gekopieerd: veel landen hebben zich ooit door hetzij de VS hetzij door Duitsland laten inspireren en die hebben nu eenmaal ver weg onder aan respectievelijk bovenaan. Voor beide systemen is veel te zeggen. Dichtbij bovenaan sluit redelijk aan bij hoe eenieder doorgaans naar routes kijkt: "je gaat via A en B naar C" - en zelfs als je zegt dat je naar C gaat zul je nog steeds zeggen dat je dat via A en B doet, niet via B en A. Daartegenover staat dat dichterbij gelegen doelen op de borden vaak eerder lokaal zijn; denk aan Belgische afstandenborden waarop de eerstvolgende afritten staan vermeld. Het verste doel is dan vaak het meest herkenbare en richtinggevende, en het is niet raar dat men dat dan toch bovenaan zet.

En dan heb je nog de theoretische benadering. Er wordt wel eens betoogd dat een wegwijzer een omgeklapte versie van de werkelijkheid is, alsof je de werkelijkheid eerst schematisch uittekent en dan rechtop neerzet. Op zo'n tekening staat het verste doel logischerwijs bovenaan het blad, en daarom werken borden ook zo. Er zijn mensen die betogen dat dit ook gevolgen moet hebben voor de richting waar pijlen heen wijzen, maar persoonlijk vind ik dit verhaal stom purisme. En zeker niet iets dat breed wordt gevolgd in de wereld. Maar dat laatste gaf Paolie al aan.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Volgorde oplijsting steden op verkeersborden

Bericht door paolie » do 07 sep 2017, 14:54

^^ Het viel me eigenlijk ook pas op toen in Nederland de pijlen omgeklapt werden van omlaagwijzend naar omhoogwijzend. De volgorde van de doelen klapte toen gelijktijdig ook om, hetgeen mij geen toeval leek en waardoor ik ineens een verband zag.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Volgorde oplijsting steden op verkeersborden

Bericht door Pino » do 07 sep 2017, 15:27

De grap was echter dat we alleen de pijlrichting op portaalborden hebben veranderd. Op bermborden, boven de weg geplaatste uitsmijters en handwegwijzers stonden de pijlen al heel lang. En of ze nu stonden of lagen: tot 2007 stond het doel dat je als eerste bereikte of waarvoor je als eerste moest afslaan bovenaan. Vergeet wat dat betreft niet dat in vrijwel alle landen de volgorde van de doelen in bepaald toen er nog (bijna) alleen bermborden en wegwijzers op kruisingen stonden. De keuze tussen staande en vallende pijlen op portaalborden kwam doorgaans pas later.

Anyway, in Nederland komen pijlrichting en volgorde in de huidige richtlijn altijd overeen. Maar in Frankrijk heb je nog vallende pijlen op de portaalborden en staat het verste doel toch echt bovenaan. Net zoals je in landen met Amerikaans systeem steeds meer staande pijlen ziet op de portaalborden maar het dichtstbijzijnde doel bovenaan blijft staan. Als je wilt, kun je al die systemen (inclusief het oude Nederlandse én de allereerste NBA-borden waarin het dichtstbijzijnde doel nog bovenaan stond) allemaal terecht wijzen als onlogisch. Maar als gezegd vind ik die argumentatie zwak - een algemeen theoretisch uitgangspunt te ver doorvoeren - en moet ieder land gewoon doen wat het prettiger vindt.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 08 sep 2017, 5:25, 1 keer totaal gewijzigd.

RedC
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 12:01

Re: Volgorde oplijsting steden op verkeersborden

Bericht door RedC » do 07 sep 2017, 16:09

Dus er is eigenlijk niet echt officieel iets vastgelegd hierover?
Je moet het allemaal maar weten als je als "buitenlander" in een vreemd land bent. Nu ben ik me er ook van bewust dat mits een beetje algemene kennis (én de hulp van GPS) dat geen probleem meer hoeft te zijn.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Volgorde oplijsting steden op verkeersborden

Bericht door Ds79m » do 07 sep 2017, 16:57

^^ Echt een probleem moet het in de praktijk natuurlijk niet zijn. Sowieso moet je al improviseren op het moment dat er kruisende bestemmingen worden aangegeven of wanneer een weg eindigt op een andere weg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Volgorde oplijsting steden op verkeersborden

Bericht door Vinny » do 07 sep 2017, 20:53

RedC schreef:Dus er is eigenlijk niet echt officieel iets vastgelegd hierover?
Je moet het allemaal maar weten als je als "buitenlander" in een vreemd land bent. Nu ben ik me er ook van bewust dat mits een beetje algemene kennis (én de hulp van GPS) dat geen probleem meer hoeft te zijn.
Bewegwijzering is ook steeds meer overgegaan op een netwerk-benadering. Als je niet kan spreken van doelen die in één lijn liggen is een volgorde eigenlijk altijd wat willekeurig. Zeker bij knooppunten of in het voorbeeld van topic starter aansluitingen vanaf ringwegen. Persoonlijk zie ik Brussel als bekendere bestemming dan Mechelen al liggen de doelen hier wel op één lijn. Het heeft dus op zich best wel zin om Brussel bovenaan weer te geven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Volgorde oplijsting steden op verkeersborden

Bericht door Mandelsoft » do 07 sep 2017, 20:56

Je kan wel vaak zien wat voor systeem een land gebruikt door te kijken waar de belangrijke steden staan. Staan ze de meeste tijd bovenaan? Dan werkt het systeem van ver weg naar dichtbij. Staan ze vaak onderaan? Dan werkt het systeem van dichtbij naar ver. Persoonlijk vind ik het eerstgenoemde systeem prettiger voor op de lange afstand; dan lees je de steden die de globale richting geven als eerst.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Volgorde oplijsting steden op verkeersborden

Bericht door Mikhail » do 07 sep 2017, 22:39

Persoonlijk bindt ik het ook logischer dat de verste bestemming bovenaan staat, dit zijn we op de Belgische vorkborden ook zo gewend.

Een voorbeeld hiervan is dat Brussel op de E411 al vanaf Arlon bovenaan aangegeven staat en pas vele kilometers en enkele afritten verder wordt er onder Brussel de bestemming Namen toegevoegd. Het zou onlogisch zijn moest dit omgekeerd zijn... Al kan dit er ook mee te maken hebben dat Brussel de 'control city' is.
****

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Volgorde oplijsting steden op verkeersborden

Bericht door Pino » vr 08 sep 2017, 5:18

RedC schreef:Nu ben ik me er ook van bewust dat mits een beetje algemene kennis (én de hulp van GPS) dat geen probleem meer hoeft te zijn.
Sterker nog, dit is typisch een fenomeen dat langs je heen gaat als je er niet specifiek op let. Zie je eigen eerste post met gedachte dat landen als Duitsland afwijken van België. En ikzelf heb, toen ik hier jaren terug voor het eerst over begon na te denken, in een onbewaakt ogenblik eens gezegd dat in België het verste doel onderaan staat.

Linksom of rechtsom pas je je aan beide benaderingen heel snel aan. De enige must wat mij betreft is dat, wanneer je allerlei doelen langs kruisende wegen gaat toevoegen, je die gescheiden weergeeft. Zwitserland heeft de nodige onnavolgbare afstandenborden waarop de doelen staan in de volgorde wanneer je voor dat doel moet afslaan. Dat leest niet prettig; zelfs met kennis van het wegennet lijkt dat nog wel eens op volkomen willekeur (waarna je met dank aan die kennis van het wegennet de boel wel weer in elkaar kunt puzzelen, bijvoorbeeld dat kort na het dichtstbijzijnde doel op het bord een belangrijke weg kruist en dat daarna weer twee doelen langs de huidige weg staan genoemd). Anderzijds kost zelfs dat je op zijn slechtst een seconde extra om "jouw" doel terug te vinden. Het is daarmee nog steeds niet een echt probleem.

Plaats reactie