Nederlandse signalisatie in België

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Mikhail
expressweg

Nederlandse signalisatie in België

Bericht door Mikhail » do 13 apr 2006, 13:15

Hmm is het sommigen al opgevallen dat er op enkele plaatsen in Vlaanderen Nederlandse verkeersborden staan, zoals de parkeerroute in en rond Geel. Maar ook in Oostende staat er een heel groot bord met parkeerroute, en op het bord staat ANWB dus ANWB zal het er wel geplaatst moeten hebben he? Alleen van dat laatste voorval heb ik geen foto, misschien iemand anders wel :) en misschien zijn er nog ergens anders in Vlaanderen ANWB borden gespot? Laat het dan hier weten.

http://dd50.inducks.org/wegen/img/r14geel2.jpg

In Geel

Edit moderator R4: tekst en titel aangepast, URL omgevormd

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Nederlandse signalatie in België

Bericht door harry » do 13 apr 2006, 15:34

Nee, in blauw. Maar wel in Geel. :)

Dank voor het noemen van Oostende. Daar moet ik dus deze zomer beslist gaan kijken!
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 13 apr 2006, 18:52

Inderdaad, heel het centrum van Geel is uitgerust met deze bewegwijzering. (ik kan het weten, heb er 3x rijexamen gedaan ;) )

waldo79
Secretaris

Re: Nederlandse signalatie in België

Bericht door waldo79 » do 13 apr 2006, 22:30

harry schreef:
Dank voor het noemen van Oostende. Daar moet ik dus deze zomer beslist gaan kijken!
Klopt je: de parkeergarage aan het Vissersplein; bewegwijzering in Nederlandse stijl. Misschien kan ik een foto laten zien ;)
Contactgegevens vereniging: secretaris at (@) wegenforum.nl.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 14 apr 2006, 7:03

vynkce schreef:Inderdaad, heel het centrum van Geel is uitgerust met deze bewegwijzering. (ik kan het weten, heb er 3x rijexamen gedaan ;) )
Ben je gezakt juist vanwege de Nederlandse signalisatie? ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » vr 14 apr 2006, 12:40

Lol :lol:

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 14 apr 2006, 13:12

Ik denk het wel. Toen ik vorige week opnieuw op examen moest, was het hele centrum van Geel afgesloten omwille van de Palmenmarkt. De examinator liet me dan maar in de ruime omgeving van Geel rijden (geen NL borden). Terug aan het examencentrum vertelde hij mij dat ik geslaagd was en dat ik mijn rijbewijs kon gaan afhalen. (vandaag gedaan) 8-) :lol:

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » zo 07 mei 2006, 16:36

Aan recreatiedomein "de Lilse Bergen" staan nieuwe verkeersborden. Ze lijken verdacht veel op Nederlandse borden vind ik.

Afbeelding
Afbeelding

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 07 mei 2006, 16:56

Verdacht veel? Het zijn gewoon Nederlandse borden :P!
Volg je het Wegenforum al op Twitter?
Wegenforum updatesHeralder.net
#A4ZuidNu!

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » zo 07 mei 2006, 17:39

Belgie word wat vernederlandst met Nederlandse borden. :twisted: ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Juerd
Technisch forumbeheerder

Bericht door Juerd » zo 07 mei 2006, 17:50

Mooi zo. Deze pijlen zijn een stuk mooier dan die blokken-met-driehoeken-eraan met rare verhoudingen :)

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » zo 07 mei 2006, 18:24

Laten we zo doorgaan :lol: de laatste tijd zie je veel op privé terreinen verkeersborden verschijnen die niet uit België zijn, of dus door een belgisch bedrijf zijn vervaardigd. Op wijnegem shopping center staat ergens achterin ook een duits verkeersbord. Ik geloof dat het een pijl was.

Dat eerste bord van de LIlse Bergen lijkt mij precies een zelfgemaakt bord te zijn :?

Juerd
Technisch forumbeheerder

Bericht door Juerd » zo 07 mei 2006, 18:32

Dat verboden-linksaf-te-slaan is overigens niet Nederlands. We hebben alleen nog maar de verboden-te-keren, en alle andere verboden-die-kant-op-te-gaan zijn vervangen door verplicht-daarheen uit de D-serie. In de tijd dat Nederland de borden nog wel had, waren de pijlen nog niet afgerond, en stond het zwart altijd op de achtergrond als er een diagonale rode streep doorheenstond.

Mogelijk een brouwsel met Nederlandse elementen, maar geen officieel Nederlands bord, in ieder geval.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » zo 07 mei 2006, 19:40

Juerd schreef:Dat verboden-linksaf-te-slaan is overigens niet Nederlands. We hebben alleen nog maar de verboden-te-keren, en alle andere verboden-die-kant-op-te-gaan zijn vervangen door verplicht-daarheen uit de D-serie. In de tijd dat Nederland de borden nog wel had, waren de pijlen nog niet afgerond, en stond het zwart altijd op de achtergrond als er een diagonale rode streep doorheenstond.

Mogelijk een brouwsel met Nederlandse elementen, maar geen officieel Nederlands bord, in ieder geval.
Daarom dat ik geen enkele nederlandse folder een bord 'verboden links af te gaan, of rechts af te gaan' vond. Zozo daar kan je het verkeersbordenbos ook met inkrimpen, hier in Kontich staan op sommige hoofdwegen het bord 'niet links afslaan en niet rechtsafslaan' onder elkaar :? ipv gewoon het gebodsbord met rechtdoor te gaan daar te plaatsen.

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » zo 07 mei 2006, 19:41

Die verbodsborden zijn wél ontworpen voor het RVV 1990, maar afgeschaft voordat ze langs de weg konden verschijnen. Ik weet niet zeker of het om deze gaat, want volgens mij zat daar namelijk geen rode streep doorheen.

In Nederland zie je trouwens hier en daar ook wel Belgische verkeersborden op industrieterreintjes. Bij mij in de buurt is op dit moment ook een Vlaamse aannemer bezig een weg te reconstrueren, met tijdelijke Belgische verkeersborden dus! :)
Groet, Charles

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 07 mei 2006, 19:59

Die verbodsborden zijn wél ontworpen voor het RVV 1990, maar afgeschaft voordat ze langs de weg konden verschijnen. Ik weet niet zeker of het om deze gaat, want volgens mij zat daar namelijk geen rode streep doorheen.
Ik heb ergens het idee dat ik er zo een ergens in de regio Eindhoven gezien heb... alleen waar :? :(

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 07 mei 2006, 21:15

Bij de reconstructie van knp. De Baars en de A65, uitgevoerd door het Duitse Teerbau is qua bebording alles volgens Nederlandse wensen goedgegaan. Dat de opleverdatum en de rest finaal foutging zal RWS nog wel eens laten om altijd de goedkoopste te nemen. :lol:

Juerd
Technisch forumbeheerder

Bericht door Juerd » zo 07 mei 2006, 23:31

Mikhail schreef:hier in Kontich staan op sommige hoofdwegen het bord 'niet links afslaan en niet rechtsafslaan' onder elkaar :? ipv gewoon het gebodsbord met rechtdoor te gaan daar te plaatsen.
Dat is sowieso waanzin, want daar hadden wij vroeger 1 bord voor, met een tweekoppige pijl.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » ma 08 mei 2006, 12:51

Juerd schreef:
Mikhail schreef:hier in Kontich staan op sommige hoofdwegen het bord 'niet links afslaan en niet rechtsafslaan' onder elkaar :? ipv gewoon het gebodsbord met rechtdoor te gaan daar te plaatsen.
Dat is sowieso waanzin, want daar hadden wij vroeger 1 bord voor, met een tweekoppige pijl.
Ik denk dat je de situatie niet goed begrijpt, je mag niet links of rechts afslaan, enkel rechtdoor rijden ;)

Juerd
Technisch forumbeheerder

Bericht door Juerd » ma 08 mei 2006, 13:01

Mikhail schreef:
Juerd schreef:
Ik denk dat je de situatie niet goed begrijpt, je mag niet links of rechts afslaan, enkel rechtdoor rijden ;)
Ik denk dat jouw uitleg dan niet klopte, of je mijn reactie niet begrijpt. De borden "niet linksaf" en "niet rechtsaf" kunnen worden gecombineerd in 1 bord. Zoals het Nederlandse bord D7, maar dan als verbodsbord uitgevoerd.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 08 mei 2006, 13:15

Deze dus:

Afbeelding

;)

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » ma 08 mei 2006, 13:50

Ok, er zijn dus degelijk 2 borden ;) En de hoofdbaan loopt rechtdoor dus gewoon de pijl plaatsen met gebod van rechtdoor zou de oplossing kunnen zijn :)

dgeleyn
dorpsstraat

Bericht door dgeleyn » di 16 jan 2007, 18:48

Hier in Kieldrecht staat er ook één. Maar wij liggen aan de grens, dus misschien?

Hier is ie:
Afbeelding
"Thanks to the Interstate Highway System, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything."
- Charles Kuralt

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 16 jan 2007, 22:26

Die is leuk !

dgeleyn
dorpsstraat

Bericht door dgeleyn » wo 17 jan 2007, 17:41

En nu is ie weggehaald.. Het café dat er achter stond, stond al een jaar of zeven, acht leeg en is nu eindelijk gesloopt. En dat bord is blijkbaar meegegaan.. Het stond er nog maar een paar maand, vroeger stond er gewoon een "Belgisch" bord.
"Thanks to the Interstate Highway System, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything."
- Charles Kuralt