Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door mavas » za 20 dec 2014, 13:02

Mijn punt is dat je ook aan die weggebruikers moet denken in je ontwerp, maar niet tot in het oneindige (wat jij lijkt te suggereren). Er zijn genoeg zaken te bedenken in het ontwerp die beter zijn voor alle weggebruikers inclusief motorrijders in plaats van alleen voor voertuigen met een kooiconstructie.

Bijvoorbeeld kun je beter een kruispunt hebben met voorrangsregeling dan een kruispunt met verkeerslichten omdat de masten hiervan behoorlijke schade kunnen aanrichten in tegenstelling tot een paar dunne paaltjes (die soms ook wel als messen kunnen werken) Maar als je er met een motor tegenaan klapt breekt zo'n flespaaltje heel makkelijk in vergelijking met een mast voor verkeerslichten.
Bijvoorbeeld ook bij bewegwijzering, als je een portaal plaatst hoeft deze op bepaalde wegen niet afgeschermd zijn omdat deze nog breekbaar is voor motorvoertuigen met kooiconstructie, maar als je er met motor tegenaan rijdt geeft dat ding niet mee. Daar zou m.i. een geleiderail niet misstaan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Snelwegfreak » za 20 dec 2014, 13:17

En wat hebben motorrijders aan een geleiderail?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door tompie » za 20 dec 2014, 14:19

^^ inderdaad een motorrijder heeft niets aan een geleiderail tenzij deze voorzien is van vangplanken, er zijn gevallen genoeg bekend van motorrijders die onder een geleiderail doorgegaan zijn en dit met hun leven hebben bekocht, terwijl ze zonder geleiderail het gewoon overleeft zouden hebben.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Alfa » za 20 dec 2014, 14:44

mavas schreef: Bijvoorbeeld kun je beter een kruispunt hebben met voorrangsregeling dan een kruispunt met verkeerslichten omdat de masten hiervan behoorlijke schade kunnen aanrichten in tegenstelling tot een paar dunne paaltjes (die soms ook wel als messen kunnen werken) Maar als je er met een motor tegenaan klapt breekt zo'n flespaaltje heel makkelijk in vergelijking met een mast voor verkeerslichten.
Dat lijkt me wel een absurde aanpassingseis. Met dezelfde logica kan je dan ook tegen flitspalen pleiten omdat dit een verhoogd aanrijrisico betekent voor motorrijders.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Wimpie25 » za 20 dec 2014, 19:20

tompie schreef:^^ inderdaad een motorrijder heeft niets aan een geleiderail tenzij deze voorzien is van vangplanken, er zijn gevallen genoeg bekend van motorrijders die onder een geleiderail doorgegaan zijn en dit met hun leven hebben bekocht, terwijl ze zonder geleiderail het gewoon overleeft zouden hebben.
Vandaar dat men vandaag in boogstralen en delen van kunstwerken zoveel mogelijk van die valplanken probeert te voorzien. Ook voorziet men bij bruggen en viaducten nog een extra raamwerk bovenop de vangrail. Die constructie zou moeten helpen bij het vermijden van een tuimeling door motorrijders over de vangrail in een diepte of een onzachte aanraking met brugpijlers.

Hetgeen ik bedoel

https://www.google.be/maps/@50.857438,4 ... D7JU6A!2e0

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door MA60 » zo 21 dec 2014, 23:17

In de meeste Duitse deelstaten zijn reeds alle bewegwijzeringen voorzien van kreukelconstructies. Ook hele kleine borden zoals deze... Gewoon overal dit concept toepassen ook op de gewestelijke niet-autowegen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Snelwegfreak » zo 21 dec 2014, 23:20

Ze zijn daar al iets langer mee bezig in Duitsland en daarnaast zijn die bordjes groter dan jij denkt. Ik ben het er wel mee eens dat het nationale standaard mag worden in België. Maar dat lijkt me een illusie.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Wimpie25 » wo 24 dec 2014, 15:42

^^
Een nationale standaard op zich is onmogelijk aangezien elk gewest haar eigen wegbeheerder heeft, een sterk verschillende aard van wegennetwerk moet onderhouden en men elk sterk over de landgrenzen begint te kijken voor het hoe en wat. De ene naar het noorden, de anderen naar het zuiden.

De DC is een standaard in Vlaanderen, ze draait ondertussen al verschillende jaren mee en wordt zoals met de LED-verkeerslichten gefaseerd geplaatst. Op autosnelwegen zal tot een vijfde tot een vierde deel van de borden al gebruik maken van de DC. Op gewestwegen ligt de nood in het gebruik bij een andere praktische aard. Namelijk, men kan er veel grotere borden aan ophangen. Op termijn zal je de constructie ook meer en meer op gewestwegen zien verschijnen.

Deze bij knpt Heverlee bestaat vandaag zelfs niet meer. Hij heeft de herinrichting van het knooppunt niet overleeft.

Afbeelding

Dit ontwerp van bord inclusief de constructie is ondertussen een typisch zicht op de R0

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Lambo19 » wo 24 dec 2014, 16:18

Wimpie25 schreef:^^
Deze bij knpt Heverlee bestaat vandaag zelfs niet meer. Hij heeft de herinrichting van het knooppunt niet overleeft.

Afbeelding
Ziet er een recent vorkbord uit. Jammer dat ze hem verwijderd hebben, alles werd duidelijk weergegeven.
Is er een ander bord in de plaats geplaatst?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Wimpie25 » wo 24 dec 2014, 16:31

^^
Ja ;)

Afbeelding

In combinatie met deze vriend

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Lambo19 » wo 24 dec 2014, 17:10

^^
Dat bord had ik al eens een keer gezien, ik dacht in eerste instantie dat men het wegnummer E40 er had opgekleefd. Ik heb nog nooit eerder gezien dat het wegnummer vermeld wordt op het het aankondigingsbord van een VZP. Wat is het nut van die kabel/draad die de DC met de vangrail verbindt?
Laatst gewijzigd door Lambo19 op wo 24 dec 2014, 23:20, 2 keer totaal gewijzigd.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door verfmeer95 » wo 24 dec 2014, 19:52

Lambo19 schreef:^^
Dat bord had ik al eens een keer gezien, ik dacht in eerste instantie dat men het wegnummer E40 er had opgekleefd. Ik heb Nog nooit eerder gezien dat het wegnummer vermeld wordt op het het aankondigingsbord van een VZP.
Op zich wel logisch hier, omdat de VZP niet te gebruiken is voor weggebruikers richting de E314. Door er E40 bij staat wordt dat in 1 oogopslag duidelijk.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Alfa » wo 24 dec 2014, 19:53

Inderdaad, nog best mooi opgelost dus.

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door MA60 » zo 01 mar 2015, 18:06

In de provincie Antwerpen zien we ook de verdere opmars van de Duitse constructies. In 2010 stonden er slechts 2 constructies in de provincie vandaag anno 2015 is het aantal al vermeerderd tot een stuk of 30. Na de E19 is het nu de beurt aan de A12 Antwerpen-Bergen op Zoom. ter hoogte van knooppunt Noorderkempen en knooppunt Ekeren werden een 6-tal nieuwe bewegwijzeringsborden met kreukelconstructies geplaatst. Later volgen ook Afrit Hoevenen en Knooppunt Stabroek.

Afbeelding

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Wimpie25 » zo 01 mar 2015, 20:38

Mooie borden, ze zien er ook identiek uit aan diegene die VlaBra plaatst. Ook al een goed teken!

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Alfa » ma 02 mar 2015, 23:54

Toegegeven, dat zijn inderdaad erg mooie borden. Groot lettertype en in het algemeen even groot als de lichtbak die het vervangt. Zo zou het eigenlijk altijd moeten.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Wimpie25 » di 03 mar 2015, 9:21

^^
De nieuwe borden die ik ken, soortgelijk aan de deze, zijn eigenlijk altijd van dit niveau. Vandaar dat we altijd zo in discussie liggen :D

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Albaufstieg » di 03 mar 2015, 9:28

Inderdaad een mooi bord, al was het wellicht beter geweest al er één afritdoel minder op de borden had gestaan of de vorkpijl iets langer was geweest. De discussie in het Nederlandse NBA-topic over rechtdoordoelen die te dicht op afritdoelen staan vind ik eerder van toepassing op dit bord dan op de Nederlandse vorkborden. Een servicebord had hier denk ik wonderen gedaan.
Verder vind ik het er wel netjes uit zien !

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door vynkce » di 03 mar 2015, 9:53

De P+R en het tramsymbool is vooralsnog niet correct. De werken aan de tramlijn (Brabo 2 project) worden pas dit jaar ergens opgestart voor afwerking tegen 2017-2018.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Wimpie25 » di 03 mar 2015, 11:59

Albaufstieg schreef:Inderdaad een mooi bord, al was het wellicht beter geweest al er één afritdoel minder op de borden had gestaan of de vorkpijl iets langer was geweest. De discussie in het Nederlandse NBA-topic over rechtdoordoelen die te dicht op afritdoelen staan vind ik eerder van toepassing op dit bord dan op de Nederlandse vorkborden. Een servicebord had hier denk ik wonderen gedaan.
Verder vind ik het er wel netjes uit zien !
De indeling van de Belgische vorkborden is al 40 jaar consistent. We kennen hier wel de ellenlange rechtdoorpijlen op de Nederlandse en Duitse vorkborden maar die blijken dus eigenlijk niet nodig te zijn.
De indeling van de Belgische variant is - ondanks het kleinere blauwvak tussen de rechtdoor- en de afslaande doelen - toch zeer duidelijk. Alles draait om het verwachtingspatroon dat je bij de weggebruiker creeërt. Onze pijlvorm is daarnaast ook nog eens gans anders. De afslaande pijl neemt een 2/3 deel van de breedte van het bord in beslag terwijl die bij de Nederlands en Duitse borden toch eerder een subtielere vorm hebben. De pijlvorm is daar eerder een vast sjabloon. Bij de Belgische pijl kan je wel veel meer met de verhoudingen, graden en hoeken gaan spelen. Het bord kan dus varieren in formaat zonder dat het daarmee persé onduidelijker wordt.

Ik vind de Nederlandse vorkborden trouwens ook erg geslaagd, zeker gezien jullie ze nog niet zo heel lang gebruiken. Als ik er een opmerking op heb, is dat ze zelfs met een klein aantal doelen al zeer snel zééér groot worden.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op wo 04 mar 2015, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Snelwegfreak » di 03 mar 2015, 14:32

^^ Dat is inherent aan het gebruik van vorkborden als voorwegwijzer in plaats van als vooraankondiging.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Wimpie25 » di 03 mar 2015, 14:36

Het gebruik van dit type borden in België geeft aan dat ze niet persé gigantisch hoeven te zijn ;)
Een tof bijkomstig effect van de Duitse constructies is wel, dat men ze nu terug veel groter kan gaan maken. Bij de klassieke cilinderpalen was dit niet mogelijk zonder vanaf een bepaald punt een ondersteuningsconstructie te gaan bijmaken. Limburg heeft dit jaren gedaan om zo toch grote vorkborden te kunnen produceren.

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door MA60 » di 03 mar 2015, 21:12

De nieuwste borden die ik bemerk zijn allemaal voorzien van kreukelpalen. Een zeer goede evolutie. De Vlaamse bewegwijzering verduitst meer en meer. Tussen Knooppunt Stabroek en knooppunt Berendrecht bemerkte ik ook al omgewoeld zand en een grote witte betonblok die men naast de vangrail had gegoten. Ik vermoed dat ook hier van die Duitse kreukelpalen komen...

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Mandelsoft » di 03 mar 2015, 22:06

Wimpie25 schreef:Het gebruik van dit type borden in België geeft aan dat ze niet persé gigantisch hoeven te zijn ;)
Nou ja, jullie gebruiken een grotere kapitaalhoogte. Dat vertekent de grootte van het bord. Met kleinere letters lijken wegwijzers snel groot...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door vynkce » wo 04 mar 2015, 9:45

Ik ben leek op het gebied van deze ondersteuningsconstructies, maar ik vroeg mij af of ze ook "botsvriendelijker" zijn in vergelijking met de andere soorten. Is dit inderdaad zo? Want dat kan mogelijk dan de keuze hiervoor verklaren.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Albaufstieg » wo 04 mar 2015, 11:00

Wimpie25 schreef: De indeling van de Belgische vorkborden is al 40 jaar consistent. We kennen hier wel de ellenlange rechtdoorpijlen op de Nederlandse en Duitse vorkborden maar die blijken dus eigenlijk niet nodig te zijn.
De indeling van de Belgische variant is - ondanks het kleinere blauwvak tussen de rechtdoor- en de afslaande doelen - toch zeer duidelijk. Alles draait om het verwachtingspatroon dat je bij de weggebruiker creeërt. Onze pijlvorm is daarnaast ook nog eens gans anders. De afslaande pijl neemt een 2/3 deel van de breedte van het bord in beslag terwijl die bij de Nederlands en Duitse borden toch eerder een subtielere vorm hebben. De pijlvorm is daar eerder een vast sjabloon. Bij de Belgische pijl kan je veel meer met de verhoudingen, graden en hoeken gaan spelen. Het bord kan dus variëren in formaat zonder dat het daarmee persé onduidelijker wordt.
De indeling is inderdaad wel duidelijk en dat komt denk ik voornamelijk doordat de rechtdoordoelen links uitgelijnd worden, ze hoeven immers niet naast een wegnummer te staan aangezien die geïntegreerd is in de vorkpijl. Erg positief in mijn ogen, want de boodschap komt inderdaad direct over. Maar ten behoeve van de leesbaarheid zou het misschien beter zijn om iets meer blauwvlak te hebben tussen doorgaand- en afslaand doel. Dit kun je dus ook realiseren door zaken als een P+R of vermelding van een OV-station naar een servicebord te verplaatsen indien je niet van het vaste sjabloon van de vorkpijl wil of kan afwijken.
Aan de andere kant ben ik sterk van mening dat zo'n sjabloon flexibel moet zijn, dat wil zeggen ondergeschikt moet zijn aan de hoeveelheid doelen dat je gaat presenteren op de borden. In dit specifieke geval zou de pijl voor afslaande doelen bijvoorbeeld best iets korter kunnen, waardoor de afslaande doelen dan automatisch minder hoog geplaatst hoeven te worden. En daarmee creëer je dan toch enige ruimte tussen rechtdoordoelen en afslaande doelen, wat de duidelijkheid alleen maar versterkt.

Verder ziet het er inderdaad prima uit. Sowieso ben ik wel een fan van Belgische vorkborden en dat heeft uiteraard ook te maken met de keuze van de rechtdoordoelen. Ook heb ik zelf helemaal geen moeite met SNV, ik vind het prima leesbaar en ziet er wat mij betreft gewoon verzorgd uit.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Lambo19 » wo 04 mar 2015, 13:31

vynkce schreef:Ik ben leek op het gebied van deze ondersteuningsconstructies, maar ik vroeg mij af of ze ook "botsvriendelijker" zijn in vergelijking met de andere soorten. Is dit inderdaad zo? Want dat kan mogelijk dan de keuze hiervoor verklaren.
Het ziet er alleszins een pak minder lomp en steviger uit dat de bekende grijskleurige cilinderpalen. Overigens heb ik geen weet van zware of dodelijke ongevallen waarbij de ondersteuningsconstructie aangereden werd. Ik begrijp enkel niet waarom er op het OWN niet gewerkt wordt met Duitse ondersteuningsconstructies. Terwijl daar de kans op een aanrijding het grootst is en ondersteuningsconstructies niet afgeschermd worden :shutup: .Op de snelweg is de kans op een aanrijding met een vast object sowieso erg minimaal, doordat deze allemaal afgeschermd worden doormidden van een vangrail. Je kan je dus wel vragen stellen over hoe de Duitse Ondersteuningsconstructies verspreidt worden langs onze wegen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Wimpie25 » wo 04 mar 2015, 13:55

Niet alles wordt op snelwegen afgeschermd door vangrails. Waarom de keuze voor de Duitse constructie op snelwegen en het blijven verder werken met de cilinderpalen op het OWN?

In de eerste plaats, de kosten uiteraard. Voor een Duitse constructie heb je twee funderingen in beton nodig waar de 4 palen met klinknagels aan bevestigd worden. De basis van deze borden pakken dus ook meer plaats in in de diepte, en niet enkel in de breedte. Alles is groter, standvastiger maar dus ook duurder.

Ten tweede, die Duitse constructies staan het gebruik van veel grotere borden toe. Dat werkt ook in de omgekeerde richting. Je hebt al grote borden nodig, wil je er optimaal gebruik van maken. Gezien op snelwegen de vooraankondigingen van afritten al van groot formaat zijn, zit daar geen probleem. Op het OWN heb je echter niet altijd even grote wegwijzers nodig. Buiten het feit dat ruimte schaarser is, is men er veel meer bij gebaat dat men met behulp van 1 grote cilinder paal op 1m² ondergrond, toch een relatief grote voorwegwijzers langs de weg kan plaatsen.

Ten derde, de nood aan veiligheid. De oude cilinderpalen zijn veilig, ze zijn hol en van aluminum gemaakt. Waarom zijn die Duitse constructies dan nog veiliger? De cilinders plooien om bij een aanrijding. Al aan een relatief lage snelheid, plooien die dingen onmiddelijk tegen de grond. Een Duitse constructie doet dat nog beter. De individuele onderdelen zijn allemaal van aluminium cilinders gemaakt. Echter, veel dunner, lichter. Het geheel wordt aan elkaar gelast. Bij een aanrijding plooit alles plat én valt het geheel ook nog eens uit mekaar. Ook bij een aanrijding met een moto en/of menselijk lichaam. Op het OWN is daar minder nood aan. Een cilinderpaal is bij 120km/u een pak gevaarlijker dan bij 70. Bij Duitse constructies zit daar veel veiligheidswinst op, om op een weg met vmax 70 een Duitse constructie te gebruiken.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op wo 04 mar 2015, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Snelwegfreak » wo 04 mar 2015, 14:08

Heb je ook nog bronnen of zijn het slechts jouw meningen?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Bewegwijzering met Duitse ondersteuningsconstructie

Bericht door Wimpie25 » wo 04 mar 2015, 14:21

Ik heb er geen mening over. Puur SB270 + dagelijkse praktijk, logisch denkvermogen en de communicatie van het AWV.

Een paar filmpjes, alles aan 100km/u

Botsveilige cilinderpalen
Link
Botsveilige vakwerkconstructie, anders dan de Duitse, vergelijkbaar principe (dunnere paaltjes)
Link
Hier een traditioneel verankerde paal, van staal of ijzer.
Link

Plaats reactie