Witte/lokale bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Witte/lokale bewegwijzering

Bericht door Alfa » za 23 jun 2007, 21:00

Laatst heb ik in Assenede iets vreemd gezien. Alle wegwijzers die naar de deelgemeentes verwijzen zijn vernieuwd, maar nu zwart op wit ipv. wit op blauw (zoals normaal). Is het een nieuw beleid de deelgemeentes voortaan als een soort wijken te beschouwen of is het een gemeentelijke beslissing van Assenede? (al heb ik ook zo een zwart/witte verwijzing naar Bassevelde in Kaprijke (andere gemeente) gezien)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » za 23 jun 2007, 21:35

In Vorselaar worden de wijken/gehuchten ook aangegeven op witte borden met zwarte letters. Maar echte deelgemeenten dat wist ik niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 23 jun 2007, 22:04

Slechte zaak. Leidt tot nodeloze kleurenkermis.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » za 23 jun 2007, 22:24

Klopt, ik vond het ook maar raar en lelijk.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » za 23 jun 2007, 22:46

vynkce schreef:In Vorselaar worden de wijken/gehuchten ook aangegeven op witte borden met zwarte letters. Maar echte deelgemeenten dat wist ik niet.
Ahja? Dat wist ik nog niet en ik heb daar jaren school gevolgd en op internaat gezeten.

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Bericht door Pete » zo 24 jun 2007, 19:10

* De borden waarvan sprake met tekst in 't wit op een blauwe of groene achtergrond betreffen gewone wegwijzers.
* Een identiek bord met zwarte tekst op een witte achtergrond betreffen echter bewegwijzeringsborden op afstand, welke als specifieke taak hebben om een luchthaven, een universitair centrum, een ziekenhuis, een tentoonstellingshal, een haven, een wijk, een ring, een bedrijf, een industriepark en een commercieel centrum aan te duiden.

Op het grondgebied van de gemeente Wetteren zijn alle deelgemeenten en industrieterreinen nu reeds enkele jaren op eenzelfde correcte wijze aangeduid.

Hoe ga je anders eenmaal je in een bepaalde gemeente met deelgemeente(n) bent gearriveerd bijvoorbeeld de hoofdgemeente aanduiden?
Binnen Lochristi kan je op een kruispunt de blauwe wegwijzer 'Lochristi-Centrum' aantreffen, wat niet correct is:
'Lochristi-Centrum' is geen gemeentenaam. Hier moet dus (de bebouwde kom van) Lochristi met zo'n wit bord worden aangeduid.

Strikt gezien is dit dus heel correct en doordacht van Assenede!

dgeleyn
dorpsstraat
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 15:31

Bericht door dgeleyn » zo 24 jun 2007, 20:21

Op het viaduct in Vrasene/Verrebroek (kies maar uit) aan uitrit 10 van de A11 wordt Verrebroek ook zwart op wit weergegeven.
"Thanks to the Interstate Highway System, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything."
- Charles Kuralt

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » ma 25 jun 2007, 0:28

Als ik dit alles goed begrijp, ben ik niet echt te spreken over deze evolutie (die wééral te wijten is aan de losse omschrijving van het federaal KB van 1975). :?

Beleid hoort te zijn (en zo is het altijd gevoerd):
- gemeenten en deelgemeenten (= voormalige gemeenten) in wit-op-blauw;
- andere doelen (gehuchten, industrieterreinen, luchthavens, ziekenhuizen...) in zwart-op-wit.

Nu heeft het Waals Gewest hierop enkele jaren geleden een variant bedacht: om het onderscheid te maken tussen gemeenten en deelgemeenten, staan de deelgemeenten in cursief. Volkomen nutteloos, want de gewone weggebruiker merkt dat verschil niet op.
Het besluit van het Vlaams Gewest - of van de provinciale afdeling in Oost-Vlaanderen? ('t Zou me niets verbazen!) - is nog nefaster! Vinny zei het al: je krijgt een ware kleurenkermis op de borden, want veel wit-op-blauw blijft er niet over wanneer je alle deelgemeenten in zwart-op-wit gaat aanduiden! Zouden we dan toch niet beter de standaardkleur van blauw veranderen in wit? :evil:
Pete schreef:* De borden waarvan sprake met tekst in 't wit op een blauwe of groene achtergrond betreffen gewone wegwijzers.
* Een identiek bord met zwarte tekst op een witte achtergrond betreffen echter bewegwijzeringsborden op afstand...
Wat is het verschil?
Pete schreef:Hoe ga je anders eenmaal je in een bepaalde gemeente met deelgemeente(n) bent gearriveerd bijvoorbeeld de hoofdgemeente aanduiden?
Ik weet niet of het ergens geschreven staat, maar tegenwoordig gaat het als volgt. Neem het voorbeeld van Lochristi. Buiten de grenzen van de gemeente, duidt men de gemeentenaam (i.c. Lochristi) aan, behalve wanneer op een bepaalde plek de routes naar de hoofdkern (Lochristi) en naar een van de deelgemeenten niet dezelfde weg volgen (bvb. in Desteldonk, gehucht op grondgebied van Gent, lopen de wegen naar Zaffelare en Lochristi uit elkaar). Eenmaal de weggebruiker zich binnen de grenzen van de gemeente bevindt, die als het goed is worden aangegeven met borden F43 (gele achtergrond), worden de doelen uitgesplitst tussen gemeenten en deelgemeenten. Aangezien de F43's en de komborden (F1 en F3) altijd de naam van de gemeente vermelden, weet je gauw genoeg welke de hoofdkern is.
Pete schreef:Binnen Lochristi kan je op een kruispunt de blauwe wegwijzer 'Lochristi-Centrum' aantreffen, wat niet correct is: 'Lochristi-Centrum' is geen gemeentenaam. Hier moet dus (de bebouwde kom van) Lochristi met zo'n wit bord worden aangeduid.
Vermelding 'Centrum' zonder meer staat altijd in zwart-op-wit. Wanneer ze voorafgegaan wordt door de naam van een (deel)gemeente, wordt het bord in wit-op-blauw uitgevoerd. Zo'n laatste gevalletjes tref je meestal aan wanneer je je enkele kilometers van een kern bevindt (niet noodzakelijk op het grondgebied ervan) en er verwarring kan ontstaan door het louter vermelden van 'Centrum'.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 25 jun 2007, 0:31

Hoe zou je wijken vermelden dan (dus geen (deel)gemeentes)?

In Nederland is dat zwart-op-wit, maar in Duitsland gewoon wit-op-blauw.

Of worden die gewoon helemaal niet aangegeven (is me ook niet opgevallen overigens).

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » ma 25 jun 2007, 0:39

Wijken worden als lokale doelen beschouwd, zijn in feite een soort stedelijke gehuchten, dus in zwart-op-wit bewegwijzerd.

Wijknummers kent België niet ;), maar je vindt geregeld verwijzingen naar wijken hoor. Om nu even een voor jou inmiddels bekende omgeving te noemen: Luik. Op de A25 staan zwart-op-witte verwijzingen naar Saint-Léonard en Droixhe; op de A602 worden zo ook Burenville, Saint-Laurent en Sainte-Marguerite aangegeven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 25 jun 2007, 0:45

Rien schreef:Wijknummers kent België niet ;)
Houden zo. Werkelijk waardeloos.

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Bericht door Pete » ma 25 jun 2007, 19:10

Tja Rien, dit onderscheid tussen de wegwijzers F29 (blauw), F31 (groen) en F33 (hoofdzakelijk wit) wordt sedert 1991 gemaakt.

Of dat écht nodig was, tja... :roll:

In ieder geval keek ik ook raar op toen enkele jaren geleden die witte wegwijzers opdoken in Wetteren en diende ik de wegcode te raadplegen om te weten te komen of het wettelijk was en/of wat de bedoeling was...

Zo vond ik het ook raar en zie ik nù nog stééds het nut niet in van de plaatsing van die grote witte borden op de snelwegen die de namen van de afritten weergeven...
Was het groene nummer van de afrit nu écht niet voldoende? Stonden er te weinig wegwijzers op onze snelwegen?
Ook de aanduiding van deze borden schept bij velen enorm veel verwarring! :neenee:

Ik moet zeggen dat ik de logica van die witte wegwijzers wel niet slecht vind (zo wordt een ringweg toch ook met witte wegwijzers aangeduid?).
Wél vind ik dat de wetgever bij die wijziging in 1991 de lijn moest doortrekken en bv. op alle E-wegen de blauwe portaalwegwijzers een groene kleur hebben gegeven... ;)

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [foto] Doorreis Wallonië

Bericht door Wimpie24 » wo 31 aug 2011, 9:54

Dit is best een interessant onderwerp, misschien best dat er wel een apart topic voor gemaakt wordt.

In Vlaanderen wordt zowiezo geen cursief gebruikt om deelgemeenten aan te duiden, dat is iets dat enkel Wallonië doet. Vlaanderen hanteert volgens mij bepaalde criteria in afstand, bereikbaarheid en grootte teneinde een plaats of locatie te bekomen. Het systeem van witte doelen bestaat nog niet zo lang, je moet daarom altijd naar de nieuwste wegwijzers kijken.

Bijvoorbeeld hier, Langdorp en Gijmel zijn allebei deelgemeenten. Nu de R25 doorgetrokken is en de bebouwde kom uitgebreid, wordt Gijmel altijd in Zwart op Wit aangeven. Aan de bereikbaarheid van Langdorp is niets veranderd en daarom blijft die wit op blauw.

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] Doorreis Wallonië

Bericht door Vinny » wo 31 aug 2011, 10:12

Aan de bereikbaarheid van Langdorp is niets veranderd en daarom blijft die wit op blauw.
Dat is Vlaamse logica die mij totaal ontgaat... :|
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Onderweg
dorpsstraat
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 23:09
Locatie: Herent (Vlaams-Brabant)

Re: [foto] Doorreis Wallonië

Bericht door Onderweg » wo 31 aug 2011, 11:06

@Wimpie24, op dat bord staat een grote witte pijl geplakt rechtdoor dat het verkeer niet meer via de Herseltsesteenweg rijdt. Dat nieuw stukje ring gaat in december klaar zijn.

@harry, mooie fotoreeks. ben er nog geweest met bosklassen en de terugkeer van Duitsland :)
Een weg bevat veel plezier :D

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Doorreis Wallonië

Bericht door Pino » wo 31 aug 2011, 11:34

Alfa schreef:^^Ik dacht de laatste jaren wel. Maar ik weet niet of dat soort dingen op gemeentelijk niveau of gewestelijk niveau beslist zijn. In Wallonië lijkt men daarentegen consequent alle deelgemeenten in schuinschrift te plaatsen.
De Waalse Cahier des Charges bevat een paar regeltjes over bewegwijzering. In paragraaf L.3.1 staat vermeld: Les textes et inscriptions sont exécutés selon l'alphabet décrit dans la partie VII du document de référence RW99-C-6 « Signalisation routière ». Néanmoins, pour les noms des anciennes communes(anciens noms avant fusion des communes), des lieux et des bâtiments d'intérêt public ou de caractère touristique on applique l'alphabet Helvetica Mediums cursif (position italique penchée à 10° vers la droite) à l'exception des panneaux F34 b1 et F34 b2.

Dus in Wallonië is op gewestelijk niveau besloten welke deelgemeenten wanneer cursief op de borden staan. Ben overigens nog op zoek naar een wat vollediger Waalse richtlijn bewegwijzering. Met name eentje waarin de nieuwe Waalse bewegwijzering op autosnelwegen terugkomt.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [foto] Doorreis Wallonië

Bericht door Snelwegfreak » wo 31 aug 2011, 12:28

Vinny schreef:
Aan de bereikbaarheid van Langdorp is niets veranderd en daarom blijft die wit op blauw.
Dat is Vlaamse logica die mij totaal ontgaat... :|
Misschien heeft dat te maken met wegwerken? Dat die weg niet is opgewaardeerd en dus niet in wit-op-groen staat? :dontknow:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [foto] Doorreis Wallonië

Bericht door Wimpie24 » wo 31 aug 2011, 12:38

^^
Wit op groen is enkel bij snelwegen he :p.
Nee toen dit deel van de R25 in 2008 al vernieuwd is, heeft men de bebouwde kom uitgebreid waardoor de Gijmel (nu met "de" te schrijven) veel dichter bij het centrum van Aarschot ligt en niet langer een plaats is buiten de dichtbebouwde kern. In de richting van Langdorp is echter niets veranderd. Men verlaat voor een paar 100 meter de dichtbebouwde kern van Aarschot voordat men opnieuw de bebouwde kom van Langdorp binnenrijdt. Langdorp is met andere dus nog altijd een echte deelgemeente terwijl de Gijmel een plaats of wijk binnen Aarschot zelf geworden is.

De wegcode schrijft het zo voor;

Afbeelding
F33a. Bewegwijzeringsbord op afstand
: luchthaven, universitair centrum, kliniek en ziekenhuis, beurs- of tentoonstellingshal, haven, wijk, ring, bedrijf, industriepark en commercieel centrum.
De afstand in km kan op de wegwijzer aangeduid zijn.
Het verkeersbord mag aangevuld worden met het symbool van het verkeersbord F53 en met de volgende symbolen :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Onderweg schreef:@Wimpie24, op dat bord staat een grote witte pijl geplakt rechtdoor dat het verkeer niet meer via de Herseltsesteenweg rijdt. Dat nieuw stukje ring gaat in december klaar zijn.

@harry, mooie fotoreeks. ben er nog geweest met bosklassen en de terugkeer van Duitsland :)
De nieuwe ring is al sinds eind juli klaar ;)
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op wo 31 aug 2011, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Doorreis Wallonië

Bericht door harry » wo 31 aug 2011, 12:39

Interpretatie van Wimpe24s tekst:
Wimpie24 schreef:Nu de R25 doorgetrokken is en de bebouwde kom uitgebreid, wordt Gijmel altijd in Zwart op Wit aangeven. Aan de bereikbaarheid van Langdorp is niets veranderd en daarom blijft die wit op blauw.
Gijmel ligt nu binnen de bebouwde kom van Aarschot en is daarom zwart op wit.
Langdorp heeft nog steeds een eigen bebouwde kom en blijft daarom wit op blauw.

Een bijzondere betekenis van het woord bereikbaarheid dus...

EDIT: geschreven voor Wimpie24s bericht hierboven.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Witte/lokale bewegwijzering

Bericht door Alfa » wo 31 aug 2011, 16:55

Volgens mij heerst de willekeur. In de gemeente Assenede en Sint-Laureins worden consequent alle deelgemeenten zwart-op-wit bewegwijzerd (zelfs vanuit andere gemeenten). Andere gemeenten zoals Maldegem, Kaprijke en Evergem blijven hun deelgemeenten wit-op-blauw bewegwijzeren.

Ik ben er sterk voor om dit terug af te schaffen en alle dorpen gewoon terug wit-op-blauw te bewegwijzeren. Zeker als de deelgemeenten in de verste verte niets met elkaar te maken hebben anders dan ze toevallig in dezelfde gemeente liggen (zoals in de meeste gevallen) . In het geval van Gijmel is het misschien niet zo slecht. Anderzijds is er in die omgeving zoveel lintbebouwing dat heel de driehoek Aarschot - Heist-op-den-Berg - Keerbergen in de praktijk 1 grote bebouwde kom is. Waar trek je de grens?

Ik had hier vroeger trouwens al eens een draad voor opgestart.

Edit Daviedoff: Ik heb de berichten die over de lokale bewegwijzering handelden in het fototopic van Harry "doorreis Wallonie" met dit onderwerp samengevoegd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re:

Bericht door harry » wo 31 aug 2011, 19:40

Chris schreef:Hoe zou je wijken vermelden dan (dus geen (deel)gemeentes)?
In Nederland is dat zwart-op-wit, maar in Duitsland gewoon wit-op-blauw.
In Berlijn en München wellicht. Maar ik denk toch eerder dat dat uitzondering dan regel is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Witte/lokale bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 31 aug 2011, 19:54

We hebben het hier toch over wijken, niet zelfstandige kommen? Volgens mij krijg je die in Duitsland in twee vormen, hetzij als [Plaats]-[Wijk] in wit-op-blauw / zwart-op-geel (afhankelijk van de weg waarop je rijdt) hetzij als [Wijk] in zwart-op-wit. Waarbij de eerste op doorgaande wijken natuurlijk veel vaker voorkomt. Ken uit München hoe dan ook geen borden waarop simpelweg Pasing staat, zonder bijzondere achtergrondkleur. En op foto's van Berlijn heb ik ze ook nooit zien langskomen.

Wat ik overigens wel jammer vind. Het onderscheid tussen zelfstandige kommen en (onzelfstandige) wijken is zeker in dat soort groten steden maar moeilijk te maken. Vaak eerder historisch toeval dan duidelijke regels. Zou er ook in Nederland best voor zijn dat, pak 'm beet, Watergraafsmeer op dezelfde manier wordt bewegwijzerd als Diemen. Dat betekent dus geen zwart-op-wit op borden binnen Amsterdam, én geen voorvoegsel "Amsterdam-" vanaf de A10.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Witte/lokale bewegwijzering

Bericht door Alfa » wo 31 aug 2011, 19:55

Pino schreef: Wat ik overigens wel jammer vind. Het onderscheid tussen zelfstandige kommen en (onzelfstandige) wijken is zeker in dat soort groten steden maar moeilijk te maken. Vaak eerder historisch toeval dan duidelijke regels. Zou er ook in Nederland best voor zijn dat, pak 'm beet, Watergraafsmeer op dezelfde manier wordt bewegwijzerd als Diemen. Dat betekent dus geen zwart-op-wit op borden binnen Amsterdam, én geen voorvoegsel "Amsterdam-" vanaf de A10.
In Vlaanderen geldt dat nog meer. Wat is de zin om de weggebruiker te informeren over het statuut van de plaats waar hij naar toe rijdt? Het onderscheidt wijken/plaatsen is m.i. zinvol. Maar het onderscheid gemeenten/deelgemeenten niet.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Witte/lokale bewegwijzering

Bericht door harry » wo 31 aug 2011, 20:07

Pino schreef:En op foto's van Berlijn heb ik ze ook nooit zien langskomen.
Ik had dit soort borden in gedachten.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Pino schreef:Zou er ook in Nederland best voor zijn dat, pak 'm beet, Watergraafsmeer op dezelfde manier wordt bewegwijzerd als Diemen.
Maar het is toch algemeen bekend dat Watergraafsmeer een wijk van Amsterdam is en Diemen niet?
En als het al niet algemeen bekend is, dan toch wel bekend bij mensen die er moeten zijn. Een bedrijf in Watergraafsmeer zal op zijn correspondentie een adres in Amsterdam hebben staan. Het is dan heel raar om borden te moeten volgen niet NIET naar (een deel van) Amsterdam gaan.
Laatst gewijzigd door harry op di 26 feb 2019, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Witte/lokale bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 31 aug 2011, 20:19

Adressen in Diemen en Watergraafsmeer benader je op precies dezelfde manier. Je rijdt eerst naar Amsterdam en houdt daarvoor Amsterdam aan. En dan ga je op zoek naar borden Diemen (dan wel Watergraafsmeer). Dat het bedrijf in Watergraafsmeer een postadres in Amsterdam heeft, dat heeft voor het vinden van de juiste weg dan niet echt meer relevantie. Ik vind dan werkelijk dat we een kleurenkermis (of bordvulling) in stand zitten te houden zonder geleidingswaarde.

@Alfa,
Probleem is dat ook het onderscheid wijk / zelfstandige plaats vaak niet meer is dan een kwestie van statuut. Bij Amsterdam had men van Duivendrecht met het grootste gemak datgene kunnen maken wat jij deelgemeente noemt (eigen kombord, maar geen eigen gemeente), maar ook wat jij een wijk noemt (niet eens een eigen kombord). Gemeente, deelgemeente en wijk vormen in ieder geval in stedelijk gebied één hellend vlak.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 31 aug 2011, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Witte/lokale bewegwijzering

Bericht door Vinny » wo 31 aug 2011, 20:47

Binnen NBA is er voor gekozen om niet meer Ring+Stadsnaam te vermelden. Ik vind dat erg jammer, want nu moet de stadsnaam op elke afrit terugkomen. Terwijl dat op zich niet nodig is als duidelijk is dat je al op de ringweg van de stad rijdt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Witte/lokale bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 31 aug 2011, 21:06

Dat is precies de reden dat ik denk dat je én zonder voorgevoegde stadsnaam kunt én zonder vermelding in zwart-op-wit. Tegen de tijd dat je, op weg naar je adres in Watergraafsmeer, op de borden Watergraafsmeer ziet staan, heb je echt geen informatie meer nodig dat je in Amsterdam bent of direct vanaf je A10-afrit Amsterdam in zult rijden.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Witte/lokale bewegwijzering

Bericht door Wimpie24 » wo 31 aug 2011, 21:52

Alfa schreef:
Pino schreef: Wat ik overigens wel jammer vind. Het onderscheid tussen zelfstandige kommen en (onzelfstandige) wijken is zeker in dat soort groten steden maar moeilijk te maken. Vaak eerder historisch toeval dan duidelijke regels. Zou er ook in Nederland best voor zijn dat, pak 'm beet, Watergraafsmeer op dezelfde manier wordt bewegwijzerd als Diemen. Dat betekent dus geen zwart-op-wit op borden binnen Amsterdam, én geen voorvoegsel "Amsterdam-" vanaf de A10.
In Vlaanderen geldt dat nog meer. Wat is de zin om de weggebruiker te informeren over het statuut van de plaats waar hij naar toe rijdt? Het onderscheidt wijken/plaatsen is m.i. zinvol. Maar het onderscheid gemeenten/deelgemeenten niet.
In principe mogen deelgemeenten niet in zwart op wit bewegwijzerd worden als ze geen plaats of wijk binnen een grotere bebouwde kern vormen. Gemeenten die dit toch doen en zelfs naar andere deelgemeente zo verwijzen zijn niet juist bezig. Overigens is het onderscheid in de regio Aarschot erg gemakkelijk te maken, de bebouwde kom van Aarschot is sterk afgemeten, net omdat er zoveel groengebied rond de stad is.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Witte/lokale bewegwijzering

Bericht door Alfa » wo 31 aug 2011, 22:05

Wimpie24 schreef: Gemeenten die dit toch doen en zelfs naar andere deelgemeente zo verwijzen zijn niet juist bezig.
Het is nochtans de trend.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Witte/lokale bewegwijzering

Bericht door Wimpie24 » wo 31 aug 2011, 23:40

^^
Niet in de wegendistricten waar ik regelmatig kom (wat dus alles behalve Oost- en West-Vlaanderen inhoudt). De trend is net om die kleine witte bordjes weg te werken en met grote volwaardige handwegwijzers te gaan werken voor volgende belangrijke doelen: politie, station en parkings.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Plaats reactie