Oud bord - afwijkende kleurcode?

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Oud bord - afwijkende kleurcode?

Bericht door Pete » ma 05 nov 2007, 0:11

Frits schreef:Hier nog wel een foto inclusief rechterbord.

Afbeelding
Het eigenlijke portaal met het Burcht-Zwijndrecht-bord én de verlichtingspalen op de foto zijn dus maar liefst
30 jaar :!: oud...
Fantastisch toch dat deze na al die tijd nog steeds hun taak voortreffelijk uitvoeren?... :P

Het linkse bord met de 2 vermeldingen 'E17' is rond de 20 jaar oud: de zwarte rand rond 'E17' is rubber en houdt de groene bordjes 'E17' in het eigenlijke portaalbord vast.
Oorspronkelijk stond hier telkens 'E3' vermeld, wat later bij de wijziging van de nummering van onze auto(snel)wegen werd 'uitgesneden' uit het bord en vervangen werd door 'E17'.

Rien, zou de wegbeheerder nu zelf écht niet in het bezit zijn van plannen/ontwerpen van de huidige én de voorgaande geplaatste signalisatieborden?...

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: Oud bord - afwijkende kleurcode?

Bericht door Rien » ma 05 nov 2007, 1:44

Pete schreef:Het eigenlijke portaal met het Burcht-Zwijndrecht-bord én de verlichtingspalen op de foto zijn dus maar liefst
30 jaar :!: oud...
Ahum, 38 jaar oud (van 1969, toen dit gedeelte van de E3 geopend werd). :) (Nu ja, anderzijds mag je er in België nooit zeker van zijn dat alle definitieve signalisatie is aangebracht op het moment van de openstelling.)
Pete schreef:Rien, zou de wegbeheerder nu zelf écht niet in het bezit zijn van plannen/ontwerpen van de huidige én de voorgaande geplaatste signalisatieborden?...
Geen enkel idee. Er zijn een aantal situaties die het enorm moeilijk maken die dingen na te trekken. :?
:arrow: In 1982 zijn de intercommunales opgedoekt. Wat er met de archieven van die verenigingen is gebeurd, mag Joost weten. Ik heb in elk geval nog niet de goesting gehad om ernaar op zoek te gaan. Ik hoop van harte dat ze niet vernietigd zijn.
:arrow: De staatshervorming van 1989 betekende het einde van het Ministerie van Openbare Werken. Het archief ervan zit in het Algemeen Rijksarchief, maar is nog niet toegankelijk vanwege een beperkte raadpleegbaarheid tot 30 jaar na datum van opstelling van de archiefstukken. En dan nog, als het al wettelijk raadpleegbaar is, moet er voor het gemak nog een inventaris van bestaan.
:arrow: De gewest- en gemeenschapsinstellingen, die sindsdien ook het wegbeheer in handen hebben, zijn volgens mij niet verplicht hun archieven te deponeren in het Rijksarchief. De verouderde archiefwet is nog altijd niet aangepast aan de federale structuur, zodat het gissen is naar de bewaarplaats van de archieven van de gewest- en gemeenschapsarchieven. Ik ga er wel van uit dat deze bewaard worden, maar door wie en hoe...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Oud bord - afwijkende kleurcode?

Bericht door Palance » ma 05 nov 2007, 7:09

En wie nu nog durft te beweren dat er langs de snelweg geen groen groeit, moet deze before-and-after maar eens bekijken :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Oud bord - afwijkende kleurcode?

Bericht door Via » ma 05 nov 2007, 21:58

Frits schreef:
Vinny schreef:Er valt weinig aan te merken op de bewegwijzering hier.
Inderdaad. De manier waarop rond Antwerpen met kort opeenvolgende afritten wordt omgegaan bevalt me zowiezo wel. De markering sluit daar ook goed bij aan.
Alleen hoe langer ik naar die pijlen kijk hoe gekker ik ze vind. Hoe krijg je het verzonnen om zulke vreemde uitgerekte platte pijlen te gebruiken?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Oud bord - afwijkende kleurcode?

Bericht door Vinny » ma 05 nov 2007, 22:03

Nou ja. Allemaal platte pijlen had het bord wel beter gemaakt. Wat er verder 'vreemd' is aan de pijlen ontgaat me. Het is anders dan in Nederland ja, maar ik kan maar niet navoelen dat dat echt een probleem is. Het gaat om de informatie naar de weggebruiker toe. Wordt die overzichtelijk geprsenteerd: Ja. Worden de relevante bestemmingen vermeld: Ja. Is de rijstrokenconfiguratie duidelijk weergegeven en komt het wegbeeld in de toekomst overeen met de verwachting van de weggebruiker: Ja. Is er sprake van overbodige opsmuk die overzichtsbedervend werkt? Nee.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Oud bord - afwijkende kleurcode?

Bericht door Riva » wo 07 nov 2007, 15:06

^^ Inderdaad prima! De Belgische bewegwijzering vind ik nog best mooi, al zijn de borden vaak oud en hebben ze daardoor wat aan schoonheid ingeboet. In elk geval zeer duidelijk.
Rainier

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Oud bord - afwijkende kleurcode?

Bericht door Pete » vr 09 nov 2007, 14:26

Afbeelding

:!: Aan de vermelde afrit Kruibeke - Beveren staat vervolgens volgende constructie:
Afbeelding

Op de Antwerpse Ring zelf staan bij mijn weten nog 2 gelijkaardige hoekige paal-contructies.
Beiden zijn, na de heraanleg van de Ring, blijven staan én zijn zelfs nadien volledig gerestaureerd (= herschilderd)! :)

Op de E17 ri A'pen staat (of stond) een identieke constructie t.h.v. de afrit Gentbrugge.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Oud bord - afwijkende kleurcode?

Bericht door denne007 » vr 09 nov 2007, 22:01

^^ ik vind die constructies wel goed voor op plaatsen waar er veel groen staat. ze hangen verder boven de weg en dus meer verwijderd van het groen aan de rand van de snelweg.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Oud bord - afwijkende kleurcode?

Bericht door Palance » zo 09 mar 2008, 14:06

Komende vanuit Gent heeft de afrit Beveren (als ik het wel heb) ook zo'n oud bord hangen (en oude portaalconstructie!), helaas heb ik er geen foto van. Wel van de afrit Merksem op de E19 richting Breda, dat bord lijkt me ook van de oude stempel.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Oud bord - afwijkende kleurcode?

Bericht door denne007 » zo 09 mar 2008, 14:50

Dat rechterbord ziet er inderdaad oud uit en kon ook beter gemaakt worden. Kijk eens naar het armatuur op de middenberm vlak na het portiek, ze staat precies op afkraken (lijkt mij ook een oude armatuur)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Oud bord - afwijkende kleurcode?

Bericht door Vinny » zo 09 mar 2008, 18:38

Hoewel er aan de opmaak het een en ander valt op te maken, vind ik het niettemin duidelijk. Een moderne variant zal waarschijnlijk in een proppigerig lettertype worden geschreven en naar alle waarschijnlijkheid in engschrift... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Oud bord - afwijkende kleurcode?

Bericht door denne007 » ma 10 mar 2008, 15:53

^^ zo'n lichtbakken zijn zelden in engschrift.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Oud bord - afwijkende kleurcode?

Bericht door Riva » wo 12 mar 2008, 10:18

Leuk om te zien dat België in principe vallende pijlen gebruikt en bij uitzonderlijke situaties gewoon vrolijk overstapt op staande vorkpijlen. Bij ons moet dan gelijk het hele systeem op de kop... ;)
Rainier

Plaats reactie