[E] [A007] [AP007] A-7 / AP-7 Algeciras - Málaga - Valencia - Barcelona - La Jonquera

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Mark » wo 10 jun 2015, 12:25

Ah die fair. Duidelijk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 jun 2015, 12:59

Jeroen schreef:Ik had net hetzelfde bij het afrijden van het vliegveld met mijn huurauto: ineens twee politiebusjes die haaks zig-zag over een semi-snelweg geparkeerd staan met een groep agenten met automatische wapens er voor. Ook bij het nabijgelegen pretpark stond politie met automatische wapens de rugzakken van bezoekers te controleren. Wat een machtsvertoon, zeg...
Zo gek is dat nou ook weer niet. De Spaanse cultuur is wat dat betreft heel anders. Tot 1975 was het een militaire dictatuur en daarna heeft men nog jarenlang te maken gehad met aanslagen van de ETA, dat is pas een paar jaar geleden gestopt. En vergeet de terroristische aanslagen in Madrid niet.

Het leger, de Guardia Civil en de politie (Mossos d'Esquadra in Catalonië, Ertzaintza in Baskenland) zijn in Spanje meer aanwezig dan in veel andere landen. Ik heb in Catalonië ook wel eens een nachtelijke politiecontrole meegemaakt, en bij de grens bij Irún staan ze ook vaak te kijken op of bij de grensbrug.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Rein » wo 10 jun 2015, 13:15

Jeroen schreef:Mooie foto's Chris. Ik heb vorige week ook een klein deel van de AP-7 genomen: van Reus tot de aansluiting met de C32 naar Barcelona. Ik stond wel te kijken van de exorbitante toltarieven: bijna 5 euro voor amper 30 kilometer. De betalende C32 leek nog minstens zo duur te zijn.
:yes:
Rein op 31 mei schreef:Vanaf de Franse grens tot Barcelona is de tol € 14,35. Van Barcelona tot Tarragona ca € 10. Samen een kleine 25 euro dus.

De C32 die ook grofweg van Barcelona naar Tarragona loopt, heeft een toltarief van € 11,50 verdeeld over twee trajecten (en daar komt dan ook nog een paar euro bij voor het stuk AP7 dat daarna nog komt tot Tarragona). Die C32 is met al zijn tunnels wel een mooi stuk snelweg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » wo 10 jun 2015, 19:53

Ik vond de kwaliteit van de AP-7 tussen Barcelona en Valencia nou ook weer niet uitmuntend, zoals je van zo'n dure autopista mag verwachten. Het was niet echt slecht, maar in Frankrijk krijg je tenminste een biljartlaken voor je tolgeld. Ik verbaas me altijd hoe ze dat in Frankrijk altijd zo goed voor elkaar hebben. Zelfs op snelwegen met intensief vrachtverkeer ligt ook de rechterrijstrook er meestal superstrak bij (zoals de A1 Paris - Lille). En er zijn nauwelijks wegwerkzaamheden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Willem » wo 10 jun 2015, 20:06

Als je direct na het tolstation bij La Jonquera die afrit nr. 2 wilt nemen, moet je dan 10 cent tol betalen ofzo?

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Frits » wo 10 jun 2015, 20:14

Spanje strooit met wegnummers op de bewegwijzering alsof het pepernoten zijn. Het maakt de borden niet overzichtelijker.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Pino » wo 10 jun 2015, 22:44

Willem schreef:Als je direct na het tolstation bij La Jonquera die afrit nr. 2 wilt nemen, moet je dan 10 cent tol betalen ofzo?
85 cent. De AP-2 is een tolweg vanaf de grens, dus je betaalt voor meer dan het stukje weg tussen het grote tolstation en het tolstation op de afrit.

De shotguns achter het tolstation, die Chris noemt, zijn trouwens heel berucht. Men staat daar graag buitenlanders op te wachten, met name in het toeristenseizoen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » wo 10 jun 2015, 23:23

Spanje heeft ook enkele open tolsystemen over vrij grote afstanden. Zo zijn de AP-4 en AP-66 ook een open tolsysteem met slechts één tolstation op de hoofdrijbaan, ondanks de grote afstand.

Alhoewel de AP-4 ten zuiden van Jerez de la Frontera-Norte feitelijk tolvrij is.

Ik verbaasde me ook over het feit dat het toldeel van de AP-8 pas een heel eind na Bilbao begint, ter hoogte van Durango. Ik dacht altijd dat het vrij snel na de afsplitsing met de AP-68 was. Er zijn nog best wat AP-trajecten die feitelijk tolvrij zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » do 11 jun 2015, 0:30

^^ Dat meest zuidelijke deel van de AP-4 heeft zelfs nog het oorspronkelijke betonwegdek. Dat had blijkbaar geen prioriteit om te vervangen. Overigens zie je het wel vaker in Spanje, ook op tolwegen. Ook de AP-7 ten zuiden van Valencia heeft op delen een betonwegdek.
Chris schreef:Ik verbaasde me ook over het feit dat het toldeel van de AP-8 pas een heel eind na Bilbao begint, ter hoogte van Durango. Ik dacht altijd dat het vrij snel na de afsplitsing met de AP-68 was. Er zijn nog best wat AP-trajecten die feitelijk tolvrij zijn.
Afrit 105 heeft al een tolstation. Gek genoeg kun je daarna nog wel een keer tolvrij de AP-8 verlaten, bij het knooppunt met de N-637 (afrit 104). Daarna zit je toch onherroepelijk op een tolweg.

De andere kant op geldt dat je ook al vlak na San Sebastian onherroepelijk op een tolweg zit, alhoewel het tolstation op de hoofdrijbaan pas bij Zarautz zit. Al met al is het toldeel toch nog ruim 90 km lang. Daarmee is de AP-8 feitelijk niet eens zo'n dure snelweg voor Spaanse begrippen, al helemaal als je kijkt naar het landschap waar de weg doorheen loopt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Kaaiman » do 11 jun 2015, 10:04

Baskisch is een taal waarvan de oorsprong onduidelijk is. Het is geen Indo-Europese taal. Geen wonder dat je er niets van kunt brouwen, natuurlijk. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Mandelsoft » do 11 jun 2015, 10:44

Frits schreef:Spanje strooit met wegnummers op de bewegwijzering alsof het pepernoten zijn.
Ah, dus dat doet Piet in zijn vrije tijd als-ie niet in Nederland is :mrgreen:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Snelwegfreak » do 11 jun 2015, 13:46

Grappig, nieuwe bewegwijzering in Spanje, zoals een paar jaar geleden al eens langs is gekomen. E-nummers geruiterd en het lettertype is niet langer meer Highway Gothic maar Carretera (variant op Transport).
SPOILER: TOON

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door RSK » do 11 jun 2015, 15:01

^^ De meerwaarde van het streepje tussen prefix en wegnummer ontgaat me nog. Verder zijn de biezen ook wel erg afgerond, wat mij betreft zijn ze dus nog niet klaar met doorontwikkelen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » vr 12 jun 2015, 11:07

Wat foto's van de AP-7 rond Barcelona. Dit deel is breed uitgebouwd met 2x3 tot 2x4 rijstroken en deels een parallelstructuur, waarbij de parallelbanen als B-30 zijn genummerd. Je komt meer knooppunten dan reguliere afritten tegen.

Direct na het afsplitsen van de C-33 naar Barcelona kom je langs de C-17, een tweede snelweg tussen Barcelona en de noordoostelijke suburbs.
Afbeelding
AP7-79 by European Roads, on Flickr

Hierna zijn er 2x4 rijstroken beschikbaar.
Afbeelding
AP7-82 by European Roads, on Flickr

De C-59 wordt niet als snelweg bewegwijzerd, maar is hier wel 2x2 ongelijkvloers.
Afbeelding
AP7-85 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
AP7-87 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
AP7-91 by European Roads, on Flickr

De C-58 is een van de drie snelwegen die aan de oostkant van Barcelona begint en noordwaarts loopt. Deze heeft wat meer doorgaand karakter dan de C-59 of C-17, en verloopt naar de grote voorsteden Sabadell en Terrassa. Mede daardoor zijn er hier geen 4 rijstroken doorgaand op het knooppunt.
Afbeelding
AP7-94 by European Roads, on Flickr

Vanaf hier begint ook de parallelstructuur met de B-30 langs Barcelona.
Afbeelding
AP7-96 by European Roads, on Flickr

De AP-7 zelf geeft echter nog wel toegang tot enkele aansluitingen (wel via de B-30).
Afbeelding
AP7-98 by European Roads, on Flickr

Knooppunt met de C-16, de snelweg van Barcelona naar Terrassa. Deze loopt niet als snelweg door tot in Barcelona, maar gaat via de Vallvidreratunnel. Het is de 4e van 6 noord-zuidsnelwegen vanaf Barcelona.
Afbeelding
AP7-99 by European Roads, on Flickr

Niet ver daarna benaderen we het belangrijke knooppunt met de AP-2. Er is een uitbreiding van het knooppunt in aanleg zodat je vanaf hier meteen de A-2 ook op kan richting Lleida. Momenteel kan dat pas vanaf Martorell.
Afbeelding
AP7-103 by European Roads, on Flickr

Dit is ook een ander type bewegwijzering. Het zijn vrij volle borden, toch zou ik er niet teveel in snoeien. Fira en Zona Franca zouden misschien met een volgbord kunnen.
Afbeelding
AP7-104 by European Roads, on Flickr

Hier wordt het knooppunt aangepast. De AP-2 gaat rechtstreeks naar Barcelona, de A-2 loopt daar op 1 kilometer afstand parallel aan. De AP-2 naar Barcelona is overigens tolvrij.
Afbeelding
AP7-105 by European Roads, on Flickr

Het stuk tussen Barcelona en Martorell heeft verkeerssignalering. De AP-7 en A-2 lopen hier parallel aan elkaar, en kruisen elkaar zonder direct knooppunt, men moet na Martorell via een verbindingssnelweg naar de A-2 richting Lleida. Deze corridor heeft 12 rijstroken.
Afbeelding
AP7-106 by European Roads, on Flickr

Een beetje aparte integratie van signalering en bewegwijzering.
Afbeelding
AP7-108 by European Roads, on Flickr

Het tolstation Barcelona Sud.
Afbeelding
AP7-109 by European Roads, on Flickr

Valencia is nog bijna 3 uur rijden vanaf hier.
Afbeelding
AP7-110 by European Roads, on Flickr

Zaragoza is ook nog 2,5 uur. De AP-7 en AP-2 zijn hier formeel niet dubbelgenummerd overigens.
Afbeelding
AP7-111 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Pino » vr 12 jun 2015, 11:50

Chris schreef:Knooppunt met de C-16, de snelweg van Barcelona naar Terrassa. Deze loopt niet als snelweg door tot in Barcelona, maar gaat via de Vallvidreratunnel. Het is de 4e van 6 noord-zuidsnelwegen vanaf Barcelona.
Afbeelding
AP7-99 by European Roads, on Flickr

Niet ver daarna benaderen we het belangrijke knooppunt met de AP-2. Er is een uitbreiding van het knooppunt in aanleg zodat je vanaf hier meteen de A-2 ook op kan richting Lleida. Momenteel kan dat pas vanaf Martorell.
Afbeelding
AP7-103 by European Roads, on Flickr

Dit is ook een ander type bewegwijzering. Het zijn vrij volle borden, toch zou ik er niet teveel in snoeien. Fira en Zona Franca zouden misschien met een volgbord kunnen.
Toch een behoorlijk zware achteruitgang, van het reguliere Spaanse snelweg-lettertype naar de Catalaanse letter. De vier doelen haven, luchthaven, beurs en zona franca zou ik met vier symbooltjes op één regel oplossen. Dat creëert ook ruimte om die symbooltjes allemaal net wat groter uit te voeren en het grotere geheel wat minder tot een bingokaart te maken.

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1044
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door jdb2 » vr 12 jun 2015, 12:17

In Catalonië gebruiken ze blijkbaar Helvetica net als Luxemburg.

Wel niet echt relax rijden ondanks de 3 rijstroken ten noorden van Barça. Het tracé is nogal bochtig om comfortabel 120 aan te kunnen houden, je hebt vaak de neiging om andere rijstroken af te snijden. Op dat vlak is het Franse deel van deze route veel aangenamer. Dat is wel vaker een probleem in Spanje, zelfs op de Autopista's.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Vinny » vr 12 jun 2015, 22:05

Helvetica wordt volgens mij ook elders in Spanje op het OWN gebruikt, echter in Barcelona vind men dat snelwegen in regionaal of gemeentelijk beheer ook onder OWN valt :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Pino » vr 12 jun 2015, 22:10

^^ Het reguliere Spaanse OWN-lettertype is een variant op Transport. Wat nu trouwens ook langzaam maar zeker wordt ingevoerd op snelwegen; het oude op FHWA Interstate gebaseerde lettertype wordt sinds 2014 uitgefaseerd.

Dat er binnen en buiten Catalonië wat lokale autoriteiten zijn die die richtlijn naast zich neerleggen, is helaas een feit. Hebben we in Nederland helaas ook last van ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » za 13 jun 2015, 13:30

Hier zie je de doorsteek van de AP-7 naar de A-2 in aanleg:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » za 13 jun 2015, 14:55

Wat foto's van de AP-7 verder vanaf Barcelona tot voorbij Tarragona. Bij Vila-Seca eindigt het zesstrooks deel.

Spanje, het land van de lange wegnummers.
SPOILER: TOON

Afbeelding
AP7-113 by European Roads, on Flickr

Lokale afrit.
Afbeelding
AP7-117 by European Roads, on Flickr

Vilafranca, de belangrijkste plaats langs de route van de AP-7 tussen Barcelona en de kust.
Afbeelding
AP7-120 by European Roads, on Flickr

De C-15 is een nieuwe snelweg die de doorsteek maakt naar de kust, tussen de AP-7 en C-32. Het snelwegdeel is in 2011 geopend.
Afbeelding
AP7-122 by European Roads, on Flickr

De N-340 was de langste weg van Spanje. Hij loopt van Cádiz tot La Jonquera over oorspronkelijk 1.250 kilometer. Daar is nog 920 kilometer van over.
Afbeelding
AP7-125 by European Roads, on Flickr

Knooppunt met de AP-2 naar het binnenland. Je wordt in Spanje trouwens overgoten met adviessnelheden die in de meeste gevallen totaal overbodig zijn.
Afbeelding
AP7-129 by European Roads, on Flickr

We komen hierna weer dichter bij de kust. De Costa Daurada.
Afbeelding
AP7-132 by European Roads, on Flickr

Costa de Garraf. We hebben ooit een keer in Sitges op de camping gestaan. Later hoorden we dat het de 'gay capital' van Spanje was ofzo. We vonden al dat er zoveel mannen op de camping waren. :p
Afbeelding
AP7-133 by European Roads, on Flickr

Knooppunt met de C-32 die terugloopt langs de kust richting Barcelona.
Afbeelding
AP7-135 by European Roads, on Flickr

Torredembarra.
Afbeelding
AP7-140 by European Roads, on Flickr

Tarragona.
Afbeelding
AP7-144 by European Roads, on Flickr

Castelló wordt nu een extra control city. Tussen Tarragona en Castelló heb je een vrij lang stuk zonder noemenswaardige plaatsen, alhoewel Tortosa nog enigszins in de buurt van de snelweg ligt.
Afbeelding
AP7-148 by European Roads, on Flickr

Bij Vila-Seca eindigt het deel met 2x3 rijstroken. Vanaf hier tot Valencia is het 2x2 rijstroken en dat was toen ik er reed, ruim voldoende.
Afbeelding
AP7-150 by European Roads, on Flickr

Alicante komt ook op de bewegwijzering erbij.
Afbeelding
AP7-152 by European Roads, on Flickr

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Hensepens » za 13 jun 2015, 16:09

Over een tijdje rij ik over die route. Ben benieuwd wat ik ga aantreffen. Dat nieuwe lettertype heeft ook mijn voorkeur niet. Erg druk, maar het niet voldoen aan centrale regelgeving vanuit Madrid is wel iets wat je aan de Catalanen kunt overlaten ;)

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 919
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Ger81 » ma 15 jun 2015, 22:30

Chris schreef: Torredembarra.
Afbeelding
AP7-140 by European Roads, on Flickr
Voor de tolmijders: hier eraf en via een klein stukje N-340 de A7 pakken, die vanaf hier zo'n 60 km lang parallel aan de AP-7 loopt en van prima kwaliteit is.
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Snelwegfreak » wo 17 jun 2015, 12:22

Leuk om onze oude vakantieroute weer terug te zien! Brengt mooie herinneringen met zich mee. Laatste jaren gingen we er ook standaard af bij Torredembarra. De A-7 is grotendeels prima, op het wat meer sub-standaard stukje bij Tarragona na.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » wo 17 jun 2015, 13:19

We gaan nog wat verder op de AP-7, tot Valencia.
SPOILER: TOON

Cambrils.
Afbeelding
AP7-153 by European Roads, on Flickr

In deze regio zijn nog aardige bergruggen. Het binnenland ligt hier ook nogal geïsoleerd.
Afbeelding
AP7-156 by European Roads, on Flickr

l'Hospitalet de l'Infant.
Afbeelding
AP7-158 by European Roads, on Flickr

L'Ametlla de Mar. Een vrij bekende toeristenplaats.
Afbeelding
AP7-163 by European Roads, on Flickr

De kustregio ten zuiden van Tarragona is wat minder dichtbevolkt en bebouwd. De plaatsen liggen wat verder uit elkaar en zijn kleiner. Eigenlijk heb je een stuk met 100 kilometer kust waar geen grotere plaatsen aan liggen tussen Tarragona en Castellon. Wel de delta van de Río Ebro.
Afbeelding
AP7-165 by European Roads, on Flickr

L'Ampolla, hier ging ik eraf voor de overnachting. De dag was begonnen in Vichy, dus het was niet een gigantisch eind.
Afbeelding
AP7-168 by European Roads, on Flickr

De volgende dag ging ik de AP-7 weer op richting zuiden.
Afbeelding
AP7-169 by European Roads, on Flickr

Tortosa. Hier ben ik even de C-42 afgereden tot Tortosa om wat inkopen te doen bij de Carrefour. Tot mijn verbazing ging die pas om 9.15 uur open.
Afbeelding
AP7-172 by European Roads, on Flickr

Amposta. De N-340 loopt ook hier parallel aan de AP-7, en bijna al het vrachtverkeer neemt de sluiproute.
Afbeelding
AP7-174 by European Roads, on Flickr

Je ziet op dit traject overal twee afstandsborden, met Castellón / Valencia en Alicante.
Afbeelding
AP7-177 by European Roads, on Flickr

Vinaros.
Afbeelding
AP7-182 by European Roads, on Flickr

Peñíscola.
Afbeelding
AP7-187 by European Roads, on Flickr

Torreblanca.
Afbeelding
AP7-192 by European Roads, on Flickr

Benicassim
Afbeelding
AP7-195 by European Roads, on Flickr

Castellón de la Plana Norte. De volledige naam zie je nergens op de AP-7.
Afbeelding
AP7-200 by European Roads, on Flickr

Castellón Sur. Van wat ik kon zien had het nog een aardig industrie/havengebied.
Afbeelding
AP7-205 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
AP7-207 by European Roads, on Flickr

Burriana.
Afbeelding
AP7-210 by European Roads, on Flickr

Vall d'Uixo.
Afbeelding
AP7-214 by European Roads, on Flickr

Het tolstation. Dit zal oorspronkelijk vlak voor de rondweg van Valencia, maar is begin jaren 2000 ongeveer 15 kilometer noordelijker verplaatst, waarmee het deel rond Sagunto tolvrij werd.
Afbeelding
AP7-216 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Palance » wo 17 jun 2015, 17:48

Apart om die tweetaligheid op deze manier op de borden te zien, met de streep. Dat heb ik nog niet eerder gezien, meestal is met een streepje, schuine streep, cursief lettertype of haakjes.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Rein » wo 17 jun 2015, 18:30

Raar is weer wel dat het tolbordje niet tweetalig is, daar had best peatje o.i.d. bij gekund.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Robbert297 » wo 17 jun 2015, 18:37

Voor Spanje vind ik dit een aparte, maar toch mooie bies! Veel beter dan die rondingen.
Afbeelding
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 jun 2015, 22:14

Rein schreef:Raar is weer wel dat het tolbordje niet tweetalig is, daar had best peatje o.i.d. bij gekund.
Is dat misschien een klein verschil tussen het Catalaans en het Valenciaans? Het Valenciaans is een Catalaans dialect en het lijkt er zeer sterk op, maar er zitten wat spellingsverschillen in. In de regio rond Valencia gebruikt men eerder het Valenciaans dan het Catalaans.

Overigens ook opvallend dat de Catalaanse/Valenciaanse spelling València voor Valencia niet wordt gebruikt. Misschien omdat alleen het accentje verschilt?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » do 18 jun 2015, 16:28

Ik had de indruk dat men nogal willekeurig València / Valencia gebruikt.

Vanaf de oostkust van Spanje duurt het heel lang voordat je in het echte Spaanstalige deel van Spanje komt, pas na Alicante.

De verschillen tussen het Catalaans en Spaans zijn overigens ook vrij klein. Veel bebording en VMSen zijn tweetalig, maar dan zie je hoe weinig verschil er tussen de twee talen zit.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » do 18 jun 2015, 16:30

^^ Er zijn wel wat woorden die compleet anders zijn, maar het is voor iemand die Spaans kan wel redelijk te lezen. Alleen vind ik Catalaans echt veel minder mooi dan Spaans...

Plaats reactie