[E] [A007] [AP007] A-7 / AP-7 Algeciras - Málaga - Valencia - Barcelona - La Jonquera

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Jeroen » do 23 jul 2015, 11:28

Dat klopt eigenlijk ook wel weer. De wegen die ik tot nu toe van Spanje heb gezien (op Tenerife en in Catalonië) waren meestal in prima staat, gemiddeld genomen beter dan in Italië bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » do 23 jul 2015, 15:53

De Spaanse snelwegen zijn over het algemeen van goede kwaliteit, ook de wat oudere. Wel zie je weinig verschil in kwaliteit tussen een tolweg en niet-tolweg. Franse tolwegen lijken vaak net alsof ze vorige maand nog geasfalteerd zijn, in Spanje is dat niet zo.

Ik ben in Spanje eigenlijk geen slechte wegen tegen gekomen. Ook niet de secundaire wegen of binnen de bebouwde kom. En dat terwijl het belastingniveau veel lager is dan de meeste andere west-Europese landen (qua autogebruik).

Betonwegdek lijkt ook vrij zeldzaam te zijn. De A-4 schijnt het nog te hebben ten zuiden van Madrid. Ik kwam een klein stukje beton tegen op het noordelijk einde van de A-66 vanaf Oviedo naar de A-8 toe.
Snelwegfreak schreef:Heeft er denk ik ook mee te maken dat de meeste snelwegen de laatste jaren allemaal nieuwe deklagen hebben gekregen of simpelweg nieuw zijn aangelegd. Ik wil dat over een jaar of 20 nog wel eens bekijken.
Waarom zou het over 20 jaar heel anders zijn? Snelwegen die nu 20 of 30 jaar oud zijn, zijn over het algemeen ook in goede conditie. En ook secundaire wegen die vaak nog veel ouder zijn, hebben over het algemeen prima wegdek.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » do 23 jul 2015, 16:46

Chris schreef:Betonwegdek lijkt ook vrij zeldzaam te zijn. De A-4 schijnt het nog te hebben ten zuiden van Madrid. Ik kwam een klein stukje beton tegen op het noordelijk einde van de A-66 vanaf Oviedo naar de A-8 toe.
De A-66 heeft inderdaad vanaf de rondweg van Oviedo tot aan de A-8 betonwegdek, evenals de aansluitende A-8 en GJ-81 tot aan Gijón. Verder ligt er nog beton op de AP-7 rond Gandia en Denia (tussen Valencia en Alicante), op de A-31 tussen de A-3 en de AP-36, en op de A-64 bij Oviedo. En zoals ik een paar posts hierboven al noemde ook het zuidelijkste deel van de AP-4 richting Cadiz is in beton en inderdaad, zoals jij ook al zei, de oostbaan van de A-4 (al zijn daar ook al de nodige delen van asfalt voorzien). Verder zou ik niet weten of er ergens in Spanje nog beton op snelwegen ligt.

De meeste betondelen zijn wat ouder, maar het betondeel van de AP-7 ligt er nog mooi en strak bij en oogt wat nieuwer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Snelwegfreak » do 23 jul 2015, 21:45

Chris schreef:
Snelwegfreak schreef:Heeft er denk ik ook mee te maken dat de meeste snelwegen de laatste jaren allemaal nieuwe deklagen hebben gekregen of simpelweg nieuw zijn aangelegd. Ik wil dat over een jaar of 20 nog wel eens bekijken.
Waarom zou het over 20 jaar heel anders zijn? Snelwegen die nu 20 of 30 jaar oud zijn, zijn over het algemeen ook in goede conditie. En ook secundaire wegen die vaak nog veel ouder zijn, hebben over het algemeen prima wegdek.
Jawel, maar veel snelwegen zijn tijdens de crisis of nieuw aangelegd of hebben groot onderhoud gehad of zijn er wegverbredingen geweest. Wat ik dus bedoelde, ik vraag me af of die grote investeringen toen eenmalig waren of dat het iets structureels is.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » vr 24 jul 2015, 19:24

De fotoserie van de A-7 gaat verder richting Andalusië vanaf Alhama de Murcia tot Lorca. Lorca kreeg nationale bekendheid in 2011 toen het stadje werd getroffen door een aardbeving van 5.1. Omdat de aardbeving dicht bij de oppervlak was, was de schade veel groter dan normaal bij zulke magnitudes (naar verluidt het equivalent van een aardbeving van 8.0).

Totana is een klein stadje. Met het wegnummer MU-502-v. De v staat voor vecinal (lokaal)
Afbeelding
A7-92 by European Roads, on Flickr

Bij Totana sluit ook de RM-3 aan, een regionale snelweg naar Mazarrón.
Afbeelding
A7-96 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-98 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-100 by European Roads, on Flickr

La Hoya, eerste afrit.
Afbeelding
A7-102 by European Roads, on Flickr

La Hoya, tweede afrit (1 kilometer verder).
Afbeelding
A7-105 by European Roads, on Flickr

Het landschap wordt voor Lorca wat spectaculairder.
Afbeelding
A7-107 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-110 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-111 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-112 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-113 by European Roads, on Flickr

Bij Lorca is een tunnel. Het is één van de weinige jaren '90-snelwegtunnels in Spanje.
Afbeelding
A7-114 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-117 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-118 by European Roads, on Flickr

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door RSK » vr 24 jul 2015, 19:58

Snelwegfreak schreef:
Chris schreef:
Snelwegfreak schreef:Heeft er denk ik ook mee te maken dat de meeste snelwegen de laatste jaren allemaal nieuwe deklagen hebben gekregen of simpelweg nieuw zijn aangelegd. Ik wil dat over een jaar of 20 nog wel eens bekijken.
Waarom zou het over 20 jaar heel anders zijn?
Jawel, maar veel snelwegen zijn tijdens de crisis of nieuw aangelegd of hebben groot onderhoud gehad of zijn er wegverbredingen geweest.
Me dunkt ook dat de intensiteiten veel lager zijn en de bodem meer solide. Dan kun je het met beperkter onderhoud een stuk langer uitzingen dan in Nederland, dunkt me. Je hebt hier wegen als de A20, waarvan het asfalt nog zeer acceptabel is maar het wegverloop één golfslagbad...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » ma 27 jul 2015, 18:49

De CV-40 (eigenlijk A-7) vanaf Xàtiva tot Alcoi in het zuiden van de provincie Valencia. Dit is de 'geheime' binnendoorroute naar Alicante.
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » di 28 jul 2015, 16:13

De A-7 verder van Lorca tot Vera, tot in Andalusië.

Vlak na Lorca is er nog een afrit naar een regionaal ziekenhuis.
Afbeelding
A7-119 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-121 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-124 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-127 by European Roads, on Flickr

Puerto Lumbreras. De A-7 bij Puerto Lumbreras opende in 1996 voor het verkeer en was het laatste deel tussen Almería en Alicante.
Afbeelding
A7-128 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-130 by European Roads, on Flickr

Bij Puerto Lumbreras is het knooppunt met de A-91, waar veel doorgaand verkeer naar Andalusië afslaat richting Granada en Sevilla.
Afbeelding
A7-133 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-134 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-135 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-139 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-140 by European Roads, on Flickr

vía de servicio.
Afbeelding
A7-142 by European Roads, on Flickr

Gehaald! Met de auto naar Andalusië. :woop:
Afbeelding
A7-144 by European Roads, on Flickr

Vanaf hier volgt de A-7 weer de oude afritnummering die terugloopt tot Algeciras.
Afbeelding
A7-147 by European Roads, on Flickr

Huércal Overa is een klein regionaal centrum.
Afbeelding
A7-150 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-154 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-156 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-157 by European Roads, on Flickr

De A-334 is verderop een autovía, de Autovía del Almanzora.
Afbeelding
A7-159 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-162 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-165 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-169 by European Roads, on Flickr

Knooppunt met de AP-7, één van de rustigste snelwegen van Spanje (deels minder dan 1.000 voertuigen per dag).
Afbeelding
A7-171 by European Roads, on Flickr

De AP-7 loopt terug langs de kust naar Cartagena.
Afbeelding
A7-174 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-175 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » di 28 jul 2015, 16:27

Chris schreef:Bij Puerto Lumbreras is het knooppunt met de A-91, waar veel doorgaand verkeer naar Andalusië afslaat richting Granada en Sevilla.
Afbeelding
A7-133 by European Roads, on Flickr
Opvallend. Ik kan geen Arabisch lezen, maar ik neem aan dat Algeciras hier rechtdoor wordt gestuurd. Dat terwijl er iets ten oosten van Motril nog een onderbreking in de A-7 zit waar verkeer over de N-340 wordt geleid, een bochtige kustweg die dwars door het dorp Calahonda gaat, en bovendien is de route via Guadix en Granada over de A-91, A-92N, A-92, A-92M en A-45 (voor Málaga) of AP-46 (voor Marbella, Estepona, Algeciras) zeker zo'n 35 km korter, volledig autosnelweg en dus ook sneller.

Wel moet gezegd worden dat de delen van de A-7 die al af zijn goed en modern zijn en dat de A-92-route wat meer substandaard is. De A-7 is daarmee wel een prettiger route, afgezien van de onderbreking door de N-340.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » di 28 jul 2015, 16:38

Vanuit Almería zijn volgens mij ook veerdiensten naar Marokko en Algerije.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » di 28 jul 2015, 17:01

^^ Had ik even niet aan gedacht. :) Toch ben ik benieuwd wat op dat bord staat. Met googlen lukt het me maar deels om de oplossing te vinden. De voorlaatste bestemming lijkt mij Marokko en de onderste bestemming lijkt mij Algiers of Algerije (Al Jazā'ir), maar andere logische bestemmingen zoals Oran, Nador, Ghazaouet of Melilla kan ik zo niet herkennen. Wat staat er op de eerste twee Arabische regels van het bord?

Edit: op de eerste regel zou ook nog wel eens Almería in het Arabisch (Al-Mariyya) kunnen staan...

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door jdb2 » di 28 jul 2015, 17:55

Op de eerste twee regels staan:
- Haven Almeria (Mina Almeria)
- Melilla (Melilia)

Op de onderste 2 regels staat inderdaad Marokko en Algerije.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Frits » di 28 jul 2015, 19:20

Afbeelding
^De plaatsing van de wegnummers zorgt (in ieder geval bij mij) soms voor verwarring welk doel bij het wegnummer hoort.

Verder weer een mooie fotoserie.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Ger81 » wo 29 jul 2015, 22:44

Frits schreef:^De plaatsing van de wegnummers zorgt (in ieder geval bij mij) soms voor verwarring welk doel bij het wegnummer hoort.
Nog verwarrender is dat Antas vanaf die aansluiting te bereiken is via de N-340a, en Cuevas de Almanzora ('Grotten van Almanzora', kennelijk ook een plaatsnaam) via de RM-332. De A-332 vind je nergens in die contreien...
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » wo 29 jul 2015, 22:46

De RM-332 is denk ik een fout label van Google. RM slaat op Región de Murcia, maar dit is in Andalucía, dus A-332. Dat staat ook op de wegwijzers daar.

Valt me trouwens op dat in Google Earth heel veel Spaanse wegen fout genummerd zijn. Ik heb rond mijn vakantiebestemming in de provincie Almería heel veel AL-nummers gezien die op Google Earth anders waren dan op de bewegwijzering en kilometerpaaltjes.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Ger81 » wo 29 jul 2015, 22:49

^^
Dat klinkt heel aannemelijk ;)
Wegnummer slaat hier dus op de plaats die eronder staat.
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Vinny » do 30 jul 2015, 22:27

Chris schreef:De RM-332 is denk ik een fout label van Google. RM slaat op Región de Murcia, maar dit is in Andalucía, dus A-332. Dat staat ook op de wegwijzers daar.

Valt me trouwens op dat in Google Earth heel veel Spaanse wegen fout genummerd zijn. Ik heb rond mijn vakantiebestemming in de provincie Almería heel veel AL-nummers gezien die op Google Earth anders waren dan op de bewegwijzering en kilometerpaaltjes.
Heb je het wegnummersysteem van Spanje wel eens bestudeerd op de website van Marcel?
Nou daar mag je promotieonderzoek op verrichten... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » do 30 jul 2015, 22:47

^^ Heb je zelf wel eens in Spanje gereden? Juist dan is het wel fijn dat elke weg met ook maar enig doorgaand belang een wegnummer heeft. Je kunt in Spanje prima op wegnummers navigeren, en per regio kom je echt niet zoveel verschillende wegnummers en prefixen tegen.

Je kunt van Spanje zeggen wat je wil, maar wegnummers staan over het algemeen goed aangegeven en ook al staan de wegwijzers soms wat vol, je zal er moeilijk verdwalen want ook plaatsnamen staan gewoon goed aangegeven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » vr 31 jul 2015, 22:06

Coen Tunnel schreef:per regio kom je echt niet zoveel verschillende wegnummers en prefixen tegen.
Dat viel mij ook op. Ik was natuurlijk aardig op de hoogte van het Spaanse nummeringssysteem, maar als je rondrijdt valt het wel mee met de massa verschillende prefixen. Dat komt omdat de autonome regio's al snel net zo groot of zelfs groter dan Nederland zijn en je niet in een uur rijden 15 verschillende prefixen ziet.

Achter de nummering en prefixen zit op zich ook een logisch systeem, alhoewel het de vraag is of de weggebruiker ook echt wat heeft aan het feit dat er binnen een wegnummerlaag verschillende klassen zijn (kleurcodes). Ik vond dat niet zo'n toegevoegde waarde hebben.

In Spanje heeft ook elk beetje weg een nummer. In Duitsland en Frankrijk is dat ook zo, maar worden ze of niet bewegwijzerd, of wordt het nummer talloze keren herhaald per departement. In een land als Spanje ga je het niet redden om alle wegen van doorgaand belang met slechts twee prefixen te nummeren. Of je moet regionaal belangrijke wegen hele hoge nummers gaan geven. CV-60 is dan toch wat zinvoller dan de N-6543 of zo.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 jul 2015, 22:34

Chris schreef:Achter de nummering en prefixen zit op zich ook een logisch systeem, alhoewel het de vraag is of de weggebruiker ook echt wat heeft aan het feit dat er binnen een wegnummerlaag verschillende klassen zijn (kleurcodes). Ik vond dat niet zo'n toegevoegde waarde hebben.
In een grote regio als Andalusië vond ik het wel handig, je pikt de doorgaande regionale wegen er zo uit. Qua gemiddelde snelheid zijn die minstens vergelijkbaar met de N-wegen en vaak zijn ze ook beter uitgebouwd. Je ziet aan de kleur van het schildje wel dat het belang van wegen als bijvoorbeeld de A-381, A-316 en A-318 wel wat groter is dan van veel andere regionale wegen.
In Spanje heeft ook elk beetje weg een nummer. In Duitsland en Frankrijk is dat ook zo, maar worden ze of niet bewegwijzerd, of wordt het nummer talloze keren herhaald per departement. In een land als Spanje ga je het niet redden om alle wegen van doorgaand belang met slechts twee prefixen te nummeren. Of je moet regionaal belangrijke wegen hele hoge nummers gaan geven. CV-60 is dan toch wat zinvoller dan de N-6543 of zo.
Tja, hoge wegnummers zoals in Frankrijk zijn ook niks. Overigens heb je daar ook steeds meer prefixen. Niet alleen de A, N, D en C, ook incidenteel nog V-nummers en verder nog regionale prefixen als de M in de regio Nice, de DN in de Var en ten westen van Parijs is er ook nog een bewegwijzerde R12 die afsplitst van de N12.

In Luxemburg heeft ook vrijwel elke weg van enig belang (het verbinden van dorpen) een nummer, en zelfs zo'n klein land gebruikt al vier verschillende prefixen. Al zit er nergens een overlap in nummers tussen de N- en CR-wegen en er zijn daar CR-wegen die belangrijker zijn dan sommige N-wegen.

Twee prefixen gebruiken om te nummeren kan alleen in kleinere landen, in Spanje zou het inderdaad ondoenlijk zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Vinny » za 01 aug 2015, 8:00

Groot-Brittanië is een land met in principe 3 prefixen. A, B en M. Ik vind het zelf wel een fijn systeem.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » za 01 aug 2015, 8:46

^^ Wel met een heleboel viercijferige A-nummers.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Pino » za 01 aug 2015, 8:50

Coen Tunnel schreef:
Chris schreef:Achter de nummering en prefixen zit op zich ook een logisch systeem, alhoewel het de vraag is of de weggebruiker ook echt wat heeft aan het feit dat er binnen een wegnummerlaag verschillende klassen zijn (kleurcodes). Ik vond dat niet zo'n toegevoegde waarde hebben.
In een grote regio als Andalusië vond ik het wel handig, je pikt de doorgaande regionale wegen er zo uit. Qua gemiddelde snelheid zijn die minstens vergelijkbaar met de N-wegen en vaak zijn ze ook beter uitgebouwd. Je ziet aan de kleur van het schildje wel dat het belang van wegen als bijvoorbeeld de A-381, A-316 en A-318 wel wat groter is dan van veel andere regionale wegen.
Toch gaat er dan wat mij betreft iets fout in de nummering. Categorieën in de wegnummers moeten iets zeggen over het belang van de weg. Dan horen de laatstgenoemde A-wegen dus in dezelfde categorie/prefix thuis als de N-wegen. Men hangt in Spanje wat dat betreft teveel aan onderverdeling naar wegbeheerder en verstopt werkelijk belang dan in een schildkleurtje. Dat is de wereld op zijn kop wat mij betreft.
Twee prefixen gebruiken om te nummeren kan alleen in kleinere landen, in Spanje zou het inderdaad ondoenlijk zijn.
Zelfs in Nederland vind ik al dat teveel onder de prefix N wordt geschoven. Maar dan zou je vooral praten over het onderverdelen van onze eerste 999 wegnummers, dus je blijft binnen het bestaande integrale nummeringssysteem hangen. Wat ik voor grote landen binnen Europa al eens eerder heb voorgesteld is een half-geïntegreerd systeem, waarin je de 300 meest belangrijke routes van het land een landelijke prefix geeft en een nummer onder de 300. Waarna decentrale wegbeheerders de nummers boven 300 toegewezen krijgen, die ze echter allemaal volledig kunnen inzetten (lees: het nummer 301 kan op meerdere plaatsen in het land voorkomen) mits maar enig overleg plaatsvindt tussen de regio's over regio-grensoverschrijdende nummers en het voorkomen dat eenzelfde nummer meerdere malen voorkomt binnen een straal van pak 'm beet honderd kilometer.

Onderdeel van zo'n systeem is onvermijdelijk dat je afstapt van de prefixen die vooral een afkorting van de naam van de regio zijn. Je zou naar iets generieks als de R moeten, met misschien nog een tweede prefix voor wegen met echt alleen maar lokaal belang. Dat soort generieke prefixen lijken met voor ter plaatse onbekenden sowieso makkelijker om direct op waarde te kunnen schatten dan de afkortingen van provincies en regio's.

Met een 700 nummers beschikbaar voor wegen in een regio kun je in ieder geval wat Britse toestanden voorkomen en alles wat regionaal terzake doet nog in het driecijferige segment houden. Een viercijferig nummer zal vast nog wel eens voorkomen, maar dan zit je wel in de categorie karrespoor.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Vinny » zo 02 aug 2015, 13:50

Wat ik voor grote landen binnen Europa al eens eerder heb voorgesteld is een half-geïntegreerd systeem
Eerst maar eens werken aan het volgende: Een weg heeft een nummer en dat nummer is in alle informatiesystemen hetzelfde en wordt overal op de bewegwijzering als zodanig aangegeven. Spanje is daar als ik CoenTunnel en Chris mag geloven wel redelijk ver is, ondanks hun wat ondoorgrondelijke systeem. Dan heb ik liever een ondoorgrondelijk systeem maar wel een consistente uitvoering, dan een op de tekentafel uitgedacht perfect systeem maar in de uitvoering een volstrekte puinhoop.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » zo 02 aug 2015, 14:57

Het laatste deel van de fotoserie van de A-7 tussen Murcia en Almería. Dit deel gaat vanaf Vera tot Almería.

1. Na het knooppunt met de AP-7 wordt opnieuw de AP-7 aangegeven. Erg onlogisch.
Afbeelding
A7-177 by European Roads, on Flickr

2. Los Gallardos.
Afbeelding
A7-179 by European Roads, on Flickr

3. Nogmaals Los Gallardos.
Afbeelding
A7-183 by European Roads, on Flickr

4. De N-340a naar Sorbas en Tabernas.
Afbeelding
A7-188 by European Roads, on Flickr

5. Onbelangrijke afrit.
Afbeelding
A7-192 by European Roads, on Flickr

6. Het landschap wordt wat ruiger.
Afbeelding
A7-194 by European Roads, on Flickr

7. Sorbas. De A-1102 is een mooie weg om te rijden. Ik heb die nog op video staan.
Afbeelding
A7-196 by European Roads, on Flickr

8. Níjar heeft schijnbaar iets van een toeristische functie. Men spreekt ook van het P.N. Cabo de Gata-Níjar.
Afbeelding
A7-198 by European Roads, on Flickr

9. De afrit naar de N-341, de weg tussen de A-7 en het kuststadje Carboneras. In Carboneras ben ik ook nog geweest.
Afbeelding
A7-200 by European Roads, on Flickr

10. Hier ging ik er af voor de camping in Las Negras. Je komt dan door een lelijk gebied met kassen van plastic folie. Dat is echter alleen in de vallei en niet langs de kust.
Afbeelding
A7-203 by European Roads, on Flickr

11. Deze foto's zijn een paar dagen later gemaakt.
Afbeelding
A7-207 by European Roads, on Flickr

12.
Afbeelding
A7-211 by European Roads, on Flickr

13. De luchthaven wordt wel prominent bewegwijzerd. Málaga komt pas vlak voor Almería op de bewegwijzering.
Afbeelding
A7-213 by European Roads, on Flickr

14. Aan de zuidkant van Cabo de Gata is het landschap ineens een stuk vlakker en zien we voor het eerst sinds voor Valencia weer de Middellandse Zee vanaf de A-7.
Afbeelding
A7-214 by European Roads, on Flickr

15. San José. Deze afslag heb ik ook genomen om langs de kust te rijden, een schitterend gebied is dat.
Afbeelding
A7-216 by European Roads, on Flickr

16. Granada komt op de bewegwijzering, voor het eerst sinds Puerto Lumbreras.
Afbeelding
A7-218 by European Roads, on Flickr

17. En Málaga.
Afbeelding
A7-219 by European Roads, on Flickr

18. De N-344.
Afbeelding
A7-222 by European Roads, on Flickr

19. Málaga is ineens weer een stuk verder weg.
Afbeelding
A7-223 by European Roads, on Flickr

20. De N-349. De regio heeft een aantal vrij korte N-wegen.
Afbeelding
A7-225 by European Roads, on Flickr

21. Canada!
Afbeelding
A7-228 by European Roads, on Flickr

22. De regio rond Málaga is één van de droogste van Spanje, met gemiddeld 200 mm regen per jaar. Het viel me ook op dat in Almería vaak lagere temperaturen werden aangegeven dan de regio er om heen (zowel binnenland als aan zee). Wellicht blijft er koudere zeelucht hangen in het begin van de zomer.
Afbeelding
A7-230 by European Roads, on Flickr

23. Knooppunt met de A-92. Eigenlijk is het meer een afrit, je moet via een rotonde.
Afbeelding
A7-232 by European Roads, on Flickr

24. Rotonde met de A-92.
Afbeelding
A7-234 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door waldo79 » ma 03 aug 2015, 9:24

Onbekend gebied voor mij, maar ik heb de afstand naar Málaga dan ook door de lucht overbrugd :mrgreen:

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door CasablancaMarocco » ma 03 aug 2015, 10:55

Bedankt voor al je foto reportages Chris!
Vond je het rijden in Spanje relaxter als het rijden door Frankrijk?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » di 04 aug 2015, 18:20

CasablancaMarocco schreef:Vond je het rijden in Spanje relaxter als het rijden door Frankrijk?
Spanje is over het algemeen nog wat rustiger dan Frankrijk, met minder verkeer. De kwaliteit van de wegen vond ik vergelijkbaar, alhoewel de Franse tolwegen net nog wat meer een wegdek van een biljartlaken hebben dan in Spanje, alhoewel het in Spanje zeker niet slecht is te noemen.

Frankrijk heeft het voor mij wel een beetje afgedaan door die hoge minimumboetes bij minuscule snelheidsovertredingen. Ik heb er in een jaar tijd 3 gehad, waarvan 2 voor 1 km/h te snel. In Spanje staan flitspalen voor zover ik gezien heb, altijd van te voren aangegeven, in Frankrijk vaak alleen op tolwegen en elders wisselend. Ik ben op zich geen hardrijder, ik heb nog nooit een boete gehad bij een maximumsnelheid van 120 of 130 km/h, maar soms is 90 km/h op de snelweg in Frankrijk echt te traag. En op de voie express mag je in Frankrijk 110 terwijl het in Spanje uniform 120 km/h is.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door CasablancaMarocco » di 04 aug 2015, 19:38

Dat is goed te begrijpen, op dat soort minuscule overtredingen zou helemaal geen boetebedrag tegenover moeten staan, laat staan de bedragen die ze in Frankrijk hanteren.
In het verleden heb ik ook vaak genoeg bekeuringen gehad uit Frankrijk, als je de hele dag aan het rijden bent is het haast onvermijdelijk dat je ergens een limiet over het hoofd ziet, of dat je net wat te hard gaat.

Ik zat een beetje te twijfelen of ik een fly-drive zou gaan boeken, om vanuit Malaga twee weken te toeren door Andalusië, of dat ik er zelf heen zou rijden, en tegelijk het noorden van Marokko mee zou pakken.

Als ik het zo hoor ga ik toch voor een fly drive dit keer. Dank voor je uitleg. :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » di 04 aug 2015, 21:46

Chris schreef:maar soms is 90 km/h op de snelweg in Frankrijk echt te traag.
De reden dat ik op rustige tijdstippen richting Parijs en verder nog wel eens de route via Brussel verkiezen boven dat getreuzel door Lille heen. ;)

De maximumsnelheden in Spanje zijn een stuk realistischer. Ondanks een gebrek aan voorzieningen langs de weg zoals de Duitse Raststättes of de Franse aires is het in Spanje heerlijk rijden.

Plaats reactie