[E] [A007] [AP007] A-7 / AP-7 Algeciras - Málaga - Valencia - Barcelona - La Jonquera

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Vinny » do 18 jun 2015, 20:01

Volgens mij ligt het Catalaans dichter bij het Frans dan het Spaans, behalve dat de schrijfwijze met veel x-en en zo anders is. Wat me meer stoorde is dat in Barcelona vrijwel niemand Engels spreekt. Een beetje onhandig voor iemand die geen Catalaans kan en wiens Spaans beperkt is tot "un dos tres" zoals ondergetekende... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 18 jun 2015, 20:44

^^ Het Catalaans heeft inderdaad ook wel aardig wat overeenkomsten met het Frans.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 20 jun 2015, 14:37

Een video van de A-7 langs de zuidkust van Andalusië, vanaf de A-44 bij Motril tot Nerja. Dit is een vrij nieuw stuk snelweg, geopend in fases tussen 2007 en 2014. De snelweg heeft een aantal tunnels en je kan soms de zee zien.
Link

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » za 20 jun 2015, 16:32

^^ Mooie video, zoals altijd! :top:
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 20 jun 2015, 16:51

Vinny schreef:Volgens mij ligt het Catalaans dichter bij het Frans dan het Spaans, behalve dat de schrijfwijze met veel x-en en zo anders is. Wat me meer stoorde is dat in Barcelona vrijwel niemand Engels spreekt. Een beetje onhandig voor iemand die geen Catalaans kan en wiens Spaans beperkt is tot "un dos tres" zoals ondergetekende... ;)
Dat viel mij ook op. Nu verwacht dat in het binnenland op zich nog wel, maar zelfs in Barcelona of in de toeristische badplaatsen aan de kust is het verre van vanzelfsprekend dat er Engels wordt gesproken. Ik kreeg bij een restaurant in Barcelona een Catalaanse menukaart onder mijn neus geschoven met héél klein overal een enkel een Spaanse vertaling onder en ze konden me niet goed in het Engels uitleggen wat het betekende. Jammer dan...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 20 jun 2015, 16:57

Hmm, het viel mij juist mee. Ik kon overal met Engels terecht. Ik was bij een Carrefour tankstation waar het automaat mijn pasje inslikte. De mevrouw die in het betaalhokje zat sprak ook wat Engels.

Het helpt wel als je een paar woordjes Spaans kan. Ik kan ook geen hele zinnen vormen, maar met wat losse woorden en een enkel werkwoord kom je al een eindje.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 20 jun 2015, 17:49

Daar heb je van die handige taalgidsjes voor, maar tegenwoordig natuurlijk een app met woordenboek en uitspraak :)

Ik vind overigens ook dat het nooit kwaad kan je een beetje in een taal te verdiepen. Alleen al als je laat zien dat je het probeert zul je sneller contact en hulp vinden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 20 jun 2015, 21:56

^^ Dat geldt zeker voor de Zuid-Europese landen, waar ze wat gevoeliger zijn.

Ik kan van geschreven Spaans via het Frans/Italiaans ook nog wel wat maken en een paar simpele zinnetjes spreken, maar daar houdt het ook wel op.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 27 jun 2015, 11:01

De A-7 vormt de bypass van de grote stad Valencia. Het deel rond de stad is bijna 50 kilometer lang, volledig met 2x3 rijstroken uitgerust en verwerkt veel vrachtverkeer, nogal een contrast met de AP-7 vanuit Barcelona die erg rustig is.

Na het tolstation vanuit Barcelona loopt de AP-7 formeel nog een stukje door. Oorspronkelijk zat het tolstation zuidelijker.
Afbeelding
A7-1 by European Roads, on Flickr

Knooppunt met de A-23.
Afbeelding
A7-3 by European Roads, on Flickr

Vlak daarna splitst de V-21 links af. Let ook op het afritsymbool.
Afbeelding
A7-5 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-7 by European Roads, on Flickr

Dan komen we echt op de bypass van Valencia.
Afbeelding
A7-10 by European Roads, on Flickr

De CV-32 is een klein stukje een autovía maar sluit niet ongelijkvloers op de A-7 aan.
Afbeelding
A7-14 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-16 by European Roads, on Flickr

De CV-35 is een belangrijke forenzensnelweg tussen Llíria en Valencia.
Afbeelding
A7-19 by European Roads, on Flickr

Vlak daarna het knooppunt met de V-30, een snelweg naar Valencia. Vanaf de A-7 gaan 6 snelwegen naar Valencia.
Afbeelding
A7-21 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-24 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-27 by European Roads, on Flickr

Het knooppunt met de A-3. Dit markeert ook de overgang van richting, vanaf hier rij je niet meer naar het zuidwesten, maar naar het zuidoosten rond Valencia.
Afbeelding
A7-29 by European Roads, on Flickr

Vrij recent is het knooppunt aangepast, er waren oorspronkelijk 2x2 rijstroken doorgaand, tegenwoordig is dat 3 rijstroken.
Afbeelding
A7-32 by European Roads, on Flickr

Murcia komt op de bewegwijzering. De control city is echter Alicante.
Afbeelding
A7-33 by European Roads, on Flickr

De CV-36 is een snelweg naar de grote voorstad Torrent.
Afbeelding
A7-35 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-40 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-44 by European Roads, on Flickr

Vervolgens komen we bij de zuidkant van Valencia. Verkeer richting Alicante kan de AP-7 via de kust volgen, of de A-7/A-35 door het binnenland.
Afbeelding
A7-46 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-48 by European Roads, on Flickr

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 27 jun 2015, 12:13

Bij deze foto´s te zien krijg ik weer zin in vakantie. :top:

Kloothommel
polderweggetje

Bericht door Kloothommel » ma 29 jun 2015, 17:03

Rein schreef:Raar is weer wel dat het tolbordje niet tweetalig is, daar had best peatje o.i.d. bij gekund.
(Kommaneuken) Volgens mij is het peatge. En dat het enkel in het Spaans is, is ook normaal: daar gaat het geld naartoe ;)

Kloothommel
polderweggetje

Bericht door Kloothommel » ma 29 jun 2015, 17:21

Vinny schreef:Volgens mij ligt het Catalaans dichter bij het Frans dan het Spaans, behalve dat de schrijfwijze met veel x-en en zo anders is. Wat me meer stoorde is dat in Barcelona vrijwel niemand Engels spreekt. Een beetje onhandig voor iemand die geen Catalaans kan en wiens Spaans beperkt is tot "un dos tres" zoals ondergetekende... ;)
Catalaans is inderdaad zeer verwant met het Occitaans. Er zijn dan ook culturele verenigingen actief die de band tussen beide trachten te benadrukken.

Afbeelding

Vergis je trouwens niet in de X, dat is eerder een "sj", zoals in cotxe (cotsje, auto). Ik kan alvast iedereen aanbevelen een mondje Catalaans te leren, de elementaire dingen "Bon dia, gracies, si us plau, bona nit, em dic Kloothommel, el compte" dat soort zaken. Een Catalaan verwacht niet dat je Catalaans kan, maar als hij ziet dat je de moeite doet, is hij zo geflatteerd dat er altijd een vriendelijk gebaar terug zal komen. Een gratis koffietje bv.

Hoe zijn we zelf als buitenlandse toeristen een beetje moeite doen om Nederlands te spreken.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 29 jun 2015, 19:52

^^ Heb me er nog nooit echt in verdiept, maar ik heb een verre oom in Millas (Millars), dus ik heb wel eens wat dialect opgevangen. Het is even schakelen, maar met een goede kennis van Frans, een klein beetje kennis van Spaans en gevoel voor dialect kwam ik een eind met het begrijpen van de lokale bevolking.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 jul 2015, 12:37

Een video van de A-7 rond Valencia. Je kan goed zien hoeveel vrachtverkeer er rijdt, ik kwam amper op de rechterrijstrook.
Link

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » do 02 jul 2015, 15:15

^^ Ik kreeg al een melding op m'n telefoon toen ik een paar uur geleden in de trein zat. Een mooie weg zo!
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 jul 2015, 15:59

A-7 Valencia - Alicante

We beginnen aan de route van Valencia naar Alicante. Verkeer tussen beide steden heeft drie opties, de AP-7 langs de kust, de A-7 binnendoor en de A-7/A-35/A-30 binnendoor. Deze laatste is de bewegwijzerde route, en is ook aan te bevelen voor vrachtverkeer omdat deze route minder hellingen heeft. Ik heb gekozen voor de middelste route, via Alcoy. Dat is niet als zodanig bewegwijzerd. Bovendien is een deel van de route tussen Játiva en Albaida nog als de CV-40 genummerd.

Het eerste deel voert vanaf Valencia zuidwaarts naar Játiva (Valenciaans: Xàtiva). Deze route telt 2x3 rijstroken en kent intensief vrachtverkeer. Het is één van de belangrijkste agrarische regio's van Spanje. Ik heb weinig geschiedenis van dit deel van de A-7 kunnen achterhalen, maar het is één van de oudste delen, en mogelijk zelfs het oudste deel van de A-7. Ik vermoed dat het in de jaren '80 is opengesteld en later verbreed naar 2x3. Opvallend is de hoge afritdichtheid. Dit komt omdat de A-7 hier direct over de N-340 is aangelegd tussen de plaatsen. De N-340 bestaat hier alleen nog als oude route door de stadscentra.

Een kaart van dit deel:
Afbeelding

Vlak na het knooppunt met de A-7/AP-7/V-31 volgt een aansluiting naar een fabriek van Ford.
Afbeelding
A7-2 by European Roads, on Flickr

Picassent.
Afbeelding
A7-3 by European Roads, on Flickr

De gevangenis heeft zijn eigen aansluiting.
Afbeelding
A7-6 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-8 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-11 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-14 by European Roads, on Flickr

L'Alcudia is een wat grotere plaats.
Afbeelding
A7-17 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-19 by European Roads, on Flickr

Hier zijn twee afritten vlak na elkaar.
Afbeelding
A7-21 by European Roads, on Flickr

Dit is eigenlijk een right in, right out aansluiting. Erg substandaard voor een snelweg waar 120 gereden mag worden.
Afbeelding
A7-22 by European Roads, on Flickr

Volgens Google Earth is dit ook de afrit naar de N-340.
Afbeelding
A7-23 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-26 by European Roads, on Flickr

De afritnummering lijkt hier ook recent te zijn gewijzigd. Tot voor kort waren dit afritten in de 800.
Afbeelding
A7-29 by European Roads, on Flickr

Richting Játiva (Xàtiva) wordt het gebied bergachtiger.
Afbeelding
A7-30 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-32 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-34 by European Roads, on Flickr

Vlak voor Játiva (Xàtiva) zitten wat serieuzere hellingen.
Afbeelding
A7-36 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-38 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-42 by European Roads, on Flickr

Knooppunt met de CV-40. Hier moet je dus afslaan om via de A-7 naar Alicante te rijden. Als je niet beter weet denk je dat dit een gewone afrit is vanwege het CV-nummer (alhoewel het laatste bord wel blauw ipv wit is).
Afbeelding
A7-45 by European Roads, on Flickr

Sinds 2011 is de A-7 doorgaand te berijden rond Alcoi (Alcoy). Dat verklaart wellicht waarom dit van oudsher niet de doorgaande verbinding tussen Valencia en Alicante was.
Afbeelding
A7-46 by European Roads, on Flickr

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » za 04 jul 2015, 19:24

Ik heb de route via Alcoy vorig jaar bereden. Het was een rustige weg, weinig buitenlanders. Het vergt wel enige voorkennis om op deze weg te raken.
Mensen die blindelings hun GPS volgen zullen altijd via Benidorm (en onnodig tol betalen op AP7) of de A35 gestuurd worden, en waarschijnlijk zal op de meeste navigatietoestellen deze weg nog niet eens volledig als snelweg ingekleurd staan.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 04 jul 2015, 19:31

Foto A7-22: een eigen ontwerp van het bord einde snelweg?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 jul 2015, 19:49

Eigenlijk is het wel apart dat de route van Valencia naar Alicante op de bewegwijzering nog via een niet-snelweg gaat. Bij La Font de la Figuera gaat de route over de N-344 van de A-35 naar de A-30. Dat is ongeveer 15 kilometer binnendoor, omdat de snelwegverbinding wat verder om is.

Ik had ook verwacht dat daardoor meer verkeer de route via Alcoi zou kiezen, maar de A-7 / CV-40 is inderdaad erg rustig. Er zitten 3 bergpassen op deze route, vandaar dat het vrachtverkeer deze route sowieso niet neemt, tenzij het een bestemming in de regio heeft.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » za 04 jul 2015, 23:23

Palance schreef:Foto A7-22: een eigen ontwerp van het bord einde snelweg?
Dat is gewoon het einde-autovia bord omdat het hier een A-weg (autovia betreft).
Autopista's (AP) worden wel met het gebruikelijke snelweg bord aangeduid.
https://es.wikipedia.org/wiki/Anexo:Se% ... spa%C3%B1a

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 04 jul 2015, 23:27

Palance schreef:Foto A7-22: een eigen ontwerp van het bord einde snelweg?
Dat is gewoon het gebruikelijke bord om het einde van een Autovía aan te geven. Kom je in heel Spanje wel tegen.

Autopista's hebben wel een bord dat op onze :G1: lijkt.
Chris schreef:Eigenlijk is het wel apart dat de route van Valencia naar Alicante op de bewegwijzering nog via een niet-snelweg gaat. Bij La Font de la Figuera gaat de route over de N-344 van de A-35 naar de A-30. Dat is ongeveer 15 kilometer binnendoor, omdat de snelwegverbinding wat verder om is.
Maar dat is binnenkort verleden tijd, als de A-33 daar opent. Dan gaat de hele bewegwijzerde route ook over Autovía's.
Ik had ook verwacht dat daardoor meer verkeer de route via Alcoi zou kiezen, maar de A-7 / CV-40 is inderdaad erg rustig. Er zitten 3 bergpassen op deze route, vandaar dat het vrachtverkeer deze route sowieso niet neemt, tenzij het een bestemming in de regio heeft.
Laatst gewijzigd door waldo79 op zo 05 jul 2015, 8:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: defecte quote hersteld

mohammedkoes
zandpaadje

Bericht door mohammedkoes » di 07 jul 2015, 2:39

Ik rijd altijd via Valencia, Benidorm, Alicante, Murcia en Granada naar Algeciras.

Nou is het zo dat wanneer ik bij de splitsing van de A7/AP-7 bij Picassent ben, het meeste toerismeverkeer dat naar Marokko gaat (te zien aan de overbeladen auto's) de tolvrij route (A7) van Valencia naar Alicante neemt. Ik persoonlijk vind het fijner om de tolweg (AP-7) te nemen.

Nou verwacht ik dat wanneer ik de tol betaald heb (bij Monforte del Cid) en de kruising met de A31 achter de rug heb het meeste verkeer weer terugkomt op de A7 bij Elche. Echter is dit nooit het geval. Het meeste verkeer (van vrienden gehoord) rijdt, in feite terug, naar de E903 bij San Clemente om vervolgens ook naar Granada te gaan, maar dan via de E5 en E902.

Kan iemand mij uitleggen wat hier het voordeel van is? Het bespaart je een kleine 20,- aan tolkosten, maar kost je wel veel extra reistijd. Erg onlogisch lijkt het mij dus?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 07 jul 2015, 16:07

^^ Dat lijkt me een rare omweg. Als je via Granada naar Algeciras rijdt, kan je wellicht beter meteen via west-Frankrijk en Madrid rijden.

Overigens zou ik jouw route via de AP-7 ook niet nemen. Die is 30 kilometer langer én je betaalt ook nog eens tol terwijl je via een kortere snelwegroute tolvrij kan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 07 jul 2015, 16:56

We volgen de snelweg verder door de bergen richting Alicante. Dit traject is nog als de CV-40 genummerd. Ook zul je tevergeefs zoeken naar Alicante op de bewegwijzering. Pas op de grens van de provincie Alicante komt die stad met het nummer A-7 weer op de bewegwijzering. Tot die tijd lijkt het net of de snelweg niet verder dan Alcoy loopt.

De CV-40 is een lekker rustige snelweg met mooie uitzichten.
Afbeelding
A7-48 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-49 by European Roads, on Flickr

Xàtiva (Spaans: Játiva) is een regionaal centrum, maar ligt net op enige afstand van de snelwegen.
Afbeelding
A7-52 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-55 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-57 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-58 by European Roads, on Flickr

Deze VMSs zag je in heel Spanje. Een campagne tegen rijden onder invloed.
Afbeelding
A7-60 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-62 by European Roads, on Flickr

De enige fietser die ik in heel Spanje op de autovía gezien heb.
Afbeelding
A7-66 by European Roads, on Flickr

Canvi de sentit, oftewel cambio de sentido, waar je kan keren. Vaak ontsluit het ook wat verspreide bebouwing die geen echte kern vormt. Een vía de servicio is gangbaarder dan dit had ik de indruk.
Afbeelding
A7-68 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-70 by European Roads, on Flickr

De afritdichtheid is betrekkelijk hoog.
Afbeelding
A7-71 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-74 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-75 by European Roads, on Flickr

Op een heel kort stuk staat de snelweg als de N-340 bewegwijzerd.
Afbeelding
A7-78 by European Roads, on Flickr

Vanaf hier komen we weer op de (nieuwere) A-7. De afritnummering springt ook weer naar de rest van de route tussen Valencia en Alicante.
Afbeelding
A7-79 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A7-80 by European Roads, on Flickr

mohammedkoes
zandpaadje

Bericht door mohammedkoes » di 07 jul 2015, 19:25

Chris schreef:Dat lijkt me een rare omweg. Als je via Granada naar Algeciras rijdt, kan je wellicht beter meteen via west-Frankrijk en Madrid rijden.

Overigens zou ik jouw route via de AP-7 ook niet nemen. Die is 30 kilometer langer én je betaalt ook nog eens tol terwijl je via een kortere snelwegroute tolvrij kan.
Klopt, de route via west-Frankrijk en door het midden van Spanje is ook korter en iets sneller. Ik vind alleen persoonlijk dat de wegen op die route in een veel mindere staat verkeren dan de wegen in oost-Frankrijk en oost-Spanje. Vandaar dat ik die route niet meer rij.

De zelfde reden heb ik ook voor mijn keuze om de route van Valencia naar Alicante via de AP-7 af te leggen i.p.v. via de A7. De A7 daar is me veel te druk. Ook de áreas de servicio spreken me daar niet aan. Ze zijn er nauwelijks, en als je er een hebt moet je direct 2km van de snelweg af, in tegenstelling tot de AP-7 waar ze pal langs de snelweg staan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 07 jul 2015, 21:08

Op een heel kort stuk staat de snelweg als de N-340 bewegwijzerd.
Kennelijk is dat stuk weg nog steeds in beheer van de centrale overheid.

Ik kan overigens maar niet wennen aan die CV nummers voor regionale snelwegen en er wordt een ielig schrift gebruikt voor sommige bestemmingen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » wo 08 jul 2015, 0:04

Chris schreef:We volgen de snelweg verder door de bergen richting Alicante. Dit traject is nog als de CV-40 genummerd. Ook zul je tevergeefs zoeken naar Alicante op de bewegwijzering. Pas op de grens van de provincie Alicante komt die stad met het nummer A-7 weer op de bewegwijzering. Tot die tijd lijkt het net of de snelweg niet verder dan Alcoy loopt.
Dank voor je mooie repo's en de uitleg over bovenstaande.
Twee jaar geleden ben ik tegen mijn zin over de bewegwijzerde route naar Alicante gereden.
Nu (eind augustus) gaat de reis naar Murcia en ben ik vastbesloten deze route te pakken ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 jul 2015, 11:19

mohammedkoes schreef:
Chris schreef:Dat lijkt me een rare omweg. Als je via Granada naar Algeciras rijdt, kan je wellicht beter meteen via west-Frankrijk en Madrid rijden.

Klopt, de route via west-Frankrijk en door het midden van Spanje is ook korter en iets sneller. Ik vind alleen persoonlijk dat de wegen op die route in een veel mindere staat verkeren dan de wegen in oost-Frankrijk en oost-Spanje. Vandaar dat ik die route niet meer rij.
En door het westen van Spanje, over de A-1, A-62, A-66, AP-4 en A-381, via Burgos, Salamanca, Sevilla en Jerez naar Algeciras? Heerlijk rustige route over goede wegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 jul 2015, 11:24

Vinny schreef:Ik kan overigens maar niet wennen aan die CV nummers voor regionale snelwegen
De prefixes zijn anders in heel Spanje. CV is Comunitat Valenciana, en kom je dus alleen in die autonome regio tegen.

Overigens zegt de prefix niet per se wat over de wegbeheerder. Sommige snelwegen met een prefix van een provincie of autonome regio zijn onderdeel van het Red de Carreteras del Estado (RCE) en dus in beheer van de nationale overheid.

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » wo 08 jul 2015, 15:23

Mooie reportage Chris! Zelf ook wel gedeeltes van de weg gereden, toen ik een paar jaar geleden op vakantie was in die regio. Toen leek het erop dat de weg pas een paar dagen geopend was, er werd zelfs nog gewerkt. Voor autoverkeer (Alicante-Valancia) is dit een zeer aantrekkelijke route geworden. Ik snap daarom niet dat toeristen nog steeds 30 kilometer om gaan rijden en daarvoor zelfs tol betalen op de AP-7, terwijl dit een prima een prima snelweg is. Als straks de A-33 open is, kun je tot aan Murcia tolvrij rijden. Blijkbaar een stukje gewoonte en zekerheid?

Hetzelfde geldt voor de CV-10/CV-13 bij Castellon. Dat is een prima route, maar je ziet er geen enkele toerist. Scheelt toch weer een paar tientjes...