[E] [A092] Sevilla - Granada - Almería

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] [A092] Sevilla - Granada - Almería

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 jan 2017, 12:04

^^ Interessant. Een beetje een misleidende naam dan, als ze niet in het beheer van de comarca waren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A092] Sevilla - Granada - Almería

Bericht door Chris » zo 01 jan 2017, 12:29

De namen van de wegnummerlagen suggereren inderdaad vaak een andere wegbeheerder.

Veel autonome regio's delen hun netwerk dus op in meerdere klassen. Het 'red' (netwerk) wordt dan bijvoorbeeld comarcal of intercomarcal, local of vecinal genoemd, terwijl dit dus wegen zijn in het beheer van de autonome regio. Provinciale routes zijn doorgaans wel in het beheer van de 'diputación provincial'.

Het varieert echter weer per autonome regio wat voor type wegen provinciaal zijn. In nogal wat regio's zijn het de meest secundaire wegen (de overige verharde wegen die niet in de bebouwde kom liggen), terwijl in andere provincies het vaak nog relatief belangrijke wegen zijn. In Andalusië hebben de provinciale wegen vaak nog enig belang voor regionaal verkeer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] [A092] Sevilla - Granada - Almería

Bericht door Vinny » zo 01 jan 2017, 14:53

Dank voor het uitvoerige antwoord. Begrijp ik hier uit dat de C-routes in enkele gevallen hun nummer en schildje gehouden hebben?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A092] Sevilla - Granada - Almería

Bericht door Chris » zo 01 jan 2017, 15:03

Het kan zijn dat er her en der nog oude wegnummers staan aangegeven, zowel langs de weg als op kaarten. Maar officieel zijn alle C-routes omgenummerd. Overigens is in nogal wat autonome regio's alleen de prefix aangepast, en is het nummer hetzelfde gebleven. Bijvoorbeeld in Castilla y León hebben ze vaak alleen de 'C' gewijzigd naar 'CL'.

Een C-route heeft in Catalonië de betekenis van die autonome regio (C = Catalunya/Cataluña) en dus niet van carretera comarcal.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A092] Sevilla - Granada - Almería

Bericht door Chris » zo 01 jan 2017, 19:22

Ik had nog wat videomateriaal van 2015.

Hier de A-92 over de 1.380 meter hoge Puerto de La Mora, van Diezma tot Granada. Eén van de mooiste stukken snelweg in Spanje.
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A092] Sevilla - Granada - Almería

Bericht door Chris » di 28 feb 2017, 20:43

De A-92 bij Antequera:
Afbeelding

De foto hoort bij een artikel over de economische impact van de A-92: http://ccaa.elpais.com/ccaa/2017/02/22/ ... 64971.html

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: [E] [A092] Sevilla - Granada - Almería

Bericht door Dexy » do 24 mei 2018, 10:01

Afgelopen week heb ik een rondreis door Andalusië gemaakt. Gevlogen op Sevilla Airport, vervolgens met een huurauto van Sevilla naar Córdoba naar Granada en weer terug naar Sevilla (luchthaven). Daarbij heb ik in westelijke richting de A-92 tussen Granada en Sevilla gereden. Aangezien dit deel van de A-92 nog niet vastgelegd is in dit topic, bij deze een fotocompilatie.

1. We beginnen de rit even ten westen van Granada, om precies te zijn bij afrit 211 (Moraleda de Zafayona). De weg loopt tussen Granada en Loja door een vrij breed dal met aan weerszijden bergen.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

2. Málaga is niet heel ver meer hiervandaan.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

3. Ter hoogte van Loja worden de bergen wat talrijker.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

4.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

5. Knooppunt met de A-92M richting Málaga.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

6. Het deel tussen het knooppunt met de A-92M en Antequera is het landschappelijk mooiste stuk van de A-92. Hier passeren we de spoorlijn Granada-Antequera.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

7. Kort daarna maakt de snelweg een vrij steile klim, waarna men prachtig uitzicht heeft op de vallei van Antequera. De daling die volgt, is eveneens fraai.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

8. Uitzicht op de bergtop Peña de los Enamorados
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

9. De weg kronkelt zich langs de Peña de los Enamorados naar beneden. Hier volgt een indrukwekkend spoorviaduct.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

10. Knooppunt met de A-45. Opvallend dat Cádiz en Huelva hier niet worden getoond op de wegwijzers.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

11. Vanaf hier wordt het landschap opener en beetje bij beetje minder bergachtig.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

12.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

13.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

14. Licht glooiend met uitgestrekte olijfgaarden, een zeer typerend landschap voor de binnenlanden van Andalusië.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

15.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

16.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

17. Veel rechtstanden op dit deel van de A-92. Evenals een middenberm vol met oleanders.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

18. Arahal is het laatste dorp vóór de stedelijke omgeving van Sevilla.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

19. Doorsteek van de A-92 naar de AP-4. Zolang de SE-40 aan de zuidoostkant van Sevilla nog niet voltooid is, zal deze A-394 de meest interessante optie blijven voor verkeer tussen Granada en Cádiz.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

20.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

21. Uitzicht op Sevilla.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

22. Knooppunt met de SE-40. De A-92 gaat hier rechtdoor, waarna de weg over een paar kilometer eindigt op de A-4 (binnenring van Sevilla). Wij slaan hier rechtsaf richting de luchthaven en dit zal dus onze laatste blik zijn van de A-92.
Afbeelding
A-92 tussen Granada en Sevilla

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A092] Sevilla - Granada - Almería

Bericht door Chris » do 24 mei 2018, 14:22

Dat ziet er nog wel aardig uit. Ik heb de A-92 alleen tussen Almería en Granada gereden, dat deel is erg mooi, maar rijdende richting Granada kom je in een soort vallei / bekken uit. Ik heb toen de A-44 naar het zuiden genomen.

Die spoorlijn die je ziet is de hogesnelheidslijn van Sevilla naar Granada. Diverse delen zijn al voltooid, maar van andere delen zijn de werkzaamheden al sinds 2009 gestaakt. Het deel tussen Sevilla en Antequera wordt aangelegd door de Junta de Andalucía die nogal diep in de schulden zit, het is maar de vraag of die hogesnelheidslijn op afzienbare termijn in gebruik genomen gaat worden.

De Spaanse Wikipedia heeft een uitgebreid overzicht per traject: https://es.wikipedia.org/wiki/Eje_ferro ... luc%C3%ADa

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: [E] [A092] Sevilla - Granada - Almería

Bericht door Dexy » do 24 mei 2018, 20:17

Chris schreef: do 24 mei 2018, 14:22 Dat ziet er nog wel aardig uit. Ik heb de A-92 alleen tussen Almería en Granada gereden, dat deel is erg mooi, maar rijdende richting Granada kom je in een soort vallei / bekken uit.
Granada ligt op een soort hoogvlakte omringd door nog hogere bergen (de Sierra Nevada is daarvan de bekendste), officieel heet het de Depressie van Granada. De stad zelf ligt op zo'n 700 meter hoogte, wat duidelijk te merken was aan het klimaat. Overdag was het er ruim 5 graden koeler dan in Sevilla en Córdoba en 's nachts koelde het er eveneens steviger af. In Sevilla en Córdoba was het overdag rond 31 graden en 's avonds koelde het maar langzaam af waardoor je geen vest nodig had (pure zomeravonden). In Granada heb ik alle drie de avonden dat ik er was mijn vest plus lange broek aan moeten trekken.

Ik was ook positief verrast over het fraaie landschap waar de weg doorheen loopt. Vooraf had ik verwacht dat vrijwel het gehele traject vlak zou zijn, maar in werkelijkheid is alleen het deel tussen Estepa en Sevilla echt uitgesproken vlak te noemen. Met name tussen Granada en Estepa loopt de weg door een bijzonder afwisselend landschap (dan weer vlak, dan weer gevolgd door steile klimmen en afdalingen met fraaie uitzichten over de bergen, dorpjes en valleien).

Ook de weg zelf is van goede kwaliteit. Allemaal asfalt (geen betonnen delen), ruim voldoende aires de service onderweg en heel weinig (vracht)verkeer. Al hielp het natuurlijk ook flink mee dat ik er op Pinksterzondag reed.
Chris schreef: do 24 mei 2018, 14:22 Die spoorlijn die je ziet is de hogesnelheidslijn van Sevilla naar Granada. Diverse delen zijn al voltooid, maar van andere delen zijn de werkzaamheden al sinds 2009 gestaakt. Het deel tussen Sevilla en Antequera wordt aangelegd door de Junta de Andalucía die nogal diep in de schulden zit, het is maar de vraag of die hogesnelheidslijn op afzienbare termijn in gebruik genomen gaat worden.

De Spaanse Wikipedia heeft een uitgebreid overzicht per traject: https://es.wikipedia.org/wiki/Eje_ferro ... luc%C3%ADa
Interessant artikel. Die hogesnelheidslijn ligt er nu dus maar een beetje ongebruikt bij. Eigenlijk zonde van een dergelijk project.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] [A092] Sevilla - Granada - Almería

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 mei 2018, 0:31

wimwamreus schreef: do 24 mei 2018, 20:17Granada ligt op een soort hoogvlakte omringd door nog hogere bergen (de Sierra Nevada is daarvan de bekendste), officieel heet het de Depressie van Granada. De stad zelf ligt op zo'n 700 meter hoogte, wat duidelijk te merken was aan het klimaat. Overdag was het er ruim 5 graden koeler dan in Sevilla en Córdoba en 's nachts koelde het er eveneens steviger af. In Sevilla en Córdoba was het overdag rond 31 graden en 's avonds koelde het maar langzaam af waardoor je geen vest nodig had (pure zomeravonden). In Granada heb ik alle drie de avonden dat ik er was mijn vest plus lange broek aan moeten trekken.
Ik ben een paar keer in februari in Andalusië geweest. Waar het dan in Sevilla en Málaga een aangename ca. 15 graden was, stond ik in Granada een keertje 's ochtends mijn autoruit te krabben. Het is daar beduidend kouder.

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: [E] [A092] Sevilla - Granada - Almería

Bericht door Dexy » vr 25 mei 2018, 0:57

Coen Tunnel schreef: vr 25 mei 2018, 0:31 Ik ben een paar keer in februari in Andalusië geweest. Waar het dan in Sevilla en Málaga een aangename ca. 15 graden was, stond ik in Granada een keertje 's ochtends mijn autoruit te krabben. Het is daar beduidend kouder.
Inderdaad. Vanwege het reliëf neigt Granada toch wellicht meer naar een bergklimaat dan Sevilla/Córdoba. Des te opvallender dat er wel gewoon sinaasappelbomen groeien, precies net als in de lagere delen van Andalusië. Je zou zeggen dat dit dan vanwege de lagere temperaturen niet mogelijk is (in de winter is nachtvorst redelijk normaal in Granada, maar zeldzaam in de andere twee steden). Maar toch staan overal door de stad verspreid sinaasappelbomen.

Maar goed, misschien wijk ik nu iets te veel van het topic af.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A092] Sevilla - Granada - Almería

Bericht door Chris » wo 18 sep 2019, 13:06

Er zijn plannen om het knooppunt A-7 / A-92 bij Almería te verbeteren.

Momenteel is dit een diamantaansluiting met rotonde, waarbij alleen de A-7 ongelijkvloers is. Dit is het eindpunt van de A-92. Ik heb geen tekeningen gezien, maar men wil zo te lezen alle snelwegverbindingen ongelijkvloers maken voor € 36,5 miljoen.

Afbeelding

Plaats reactie