[E] Canarias / Canarische Eilanden

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: [E] Canarias / Canarische Eilanden

Bericht door Snelwegfreak » di 07 jul 2020, 15:48

Dat doet ie zeker, maar sommige hellingen zijn net te steil voor de cruise control om vast te houden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 07 jul 2020, 17:26

Chrysa schreef:
di 07 jul 2020, 15:44
Berrychello schreef:
di 07 jul 2020, 13:07
als het even kan heuvelaf zodat je zelfs op de cruise control te hard rijdt...
Cruise control remt toch gewoon mee? Of ben ik gewoon verwend? :lol:
Cruise control remt niet zelf, hij knijpt alleen de brandstoftoevoer naar 0 af als het merkt dat je snelheid daarmee niet terug valt. Dat wil niet zeggen dat je in een steile afdaling dan niet alsnog kunt versnellen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 07 jul 2020, 17:29

Hij remt op de motor en meestal kan ie hem dan dus netjes op de aangegeven snelheid vasthouden. Soms is de helling daarvoor net iets té en versnel je alsnog.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » di 07 jul 2020, 22:13

Je bent verwend ;)
Heb een heel fijne Hyundai Kona 1.0 tgdi hier, maar die draait zo licht dat ie weinig op de motor remt.

Net als op Gran Canaria mist ook op Tenerife nog het noord westelijke deel van wat ooit een rondweg moet vormen. Nieuwere delen aan de westkant zijn wel klaar, maar 2+1. Alle viaducten en kunstwerken hebben wel ruimte reservering voor een volledige snelweg.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 08 jul 2020, 21:30

Op het ontbrekende gedeelte moet je over een soort bergpas rijden. Dat is wel een mooi deel om langs te rijden.

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » do 09 jul 2020, 15:10

De TF-82 als ik me niet vergis. Prachtige wegen op Tenerife! Vooral die diagonaal over het eiland, door het park, is prachtig!

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 09 jul 2020, 18:19

En vergeet de weg langs Masca niet.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 09 jul 2020, 20:03

Tenerife is sowieso al wat mij betreft het meest paradijselijke eiland van heel Europa. Extreem bergachtig en zeer diverse landschappen op een eiland waar alles qua afstanden toch nog steeds prima te behappen is.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » vr 10 jul 2020, 0:14

Tenerife heeft hele mooie wegen en spectaculaire landschappen. Maar het is ook dichtbevolkt en kent massatoerisme met de bijbehorende lelijkheid. Als alternatief is La Palma beschikbaar. Erg mooi en spectaculair eiland. Ben er zelf drie keer geweest en heb veel mensen gesproken die er ook meerdere keren zijn geweest. De meest spectaculaire weg daar is de LP-4, waarmee je ruim 2400 meter stijgt van zeeniveau tot de bovenrand van een enorme krater (9 km doorsnee, tot 2 km hoge wanden). Er is bijna geen recht stuk weg te vinden op het eiland :-)

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » vr 10 jul 2020, 18:09

La Palma staat ook nog op mijn lijstje. Net als El Hierro en La Gomera trouwens. Vooral die laatste is qua wegstructuur bijzonder, omdat er geen kustwegen zijn. Om van plaats naar plaats te komen zul je altijd eerst omhoog richting het midden van het eiland moeten rijden om daarna weer af te dalen richting zee. Het eiland heeft ook een hoog aantal tunnels vergeleken met andere eilanden.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 10 jul 2020, 20:57

La Gomera is ook prima nog met de boot als dagtocht te doen vanuit Tenerife, je er vaart in ongeveer 45 minuten heen vanuit Los Cristianos. Wij hebben het als een georganiseerde dagexcursie in een jeep gedaan in 2017. Je hebt net iets minder die verre uitzichten die je op Tenerife hebt, maar daar staat tegenover dat het eiland rustiger en ook een stuk groener is. De fluittaal (El Silbo) is ook wel grappig om eens mee te maken.

Ik dacht dat er vanuit het vaste land ook geen directe vluchten naar La Gomera zijn, enkel vanaf de andere Canarische eilanden en op Tenerife enkel vanuit het oude vliegveld bij San Cristobal.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 jul 2020, 23:04

Jeroen schreef:
vr 10 jul 2020, 20:57
Ik dacht dat er vanuit het vaste land ook geen directe vluchten naar La Gomera zijn, enkel vanaf de andere Canarische eilanden en op Tenerife enkel vanuit het oude vliegveld bij San Cristobal.
Dat klopt, enkel vanaf Tenerife Norte en Gran Canaria, beide bestemmingen tweemaal daags retour: https://en.wikipedia.org/wiki/La_Gomera_Airport

Het vliegveld van La Gomera heeft een landingsbaan van slechts 1500 meter, dat is te krap voor een Boeing 737 of Airbus A320. Met kleinere vliegtuigen zou het wel te doen zijn, met een ATR 72 kun je prima van La Gomera naar Madrid vliegen, maar omdat dat een turboprop is die veel trager gaat dan een jet zou dat bijna vier uur duren. Voor kleine jets is die landingsbaan van 1500 meter ook al krap, met een Embraer E175 (waarmee KLM Cityhopper ook vliegt) zou het nog wel lukken. Maar ook dat zou naar Madrid zeker zo'n 2,5 uur duren. Ik kan me voorstellen dat La Gomera met 21.000 inwoners te weinig vraag genereert om een directe verbinding met het vaste land te rechtvaardigen.

Dus is een verbinding via Tenerife Norte of Gran Canaria zo gek nog niet. Beide vliegvelden bieden overigens prima overstapverbindingen aan.

Tenerife Norte is inderdaad het oudere en vliegveld van Tenerife (en de plek van de vliegramp van 1977), maar heeft desalniettemin nog behoorlijke passagiersaantallen en nog aardig wat verbindingen, al zijn die minder op toerisme gericht. Maar doordat het vliegveld vlakbij Santa Cruz ligt is daar wel vraag naar.

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » za 11 jul 2020, 0:13

Noord is nog een redelijk groot vliegveld en zeer goed bereikbaar vanuit de hoofdstad. Wij hebben daar de huurauto opgehaald. Wel vreemd dat de verkeerstoren aan de oostkant wat verscholen ligt achter wat bomen...

Terug naar de wegen: ze zijn hier wel heel gek op rotondes en zebrapaden, in Spanje zie je dat ook. Zelfs op de helling van een viaduct over de snelweg moest ik zojuist stoppen voor een zebrapad. Een onwijs idiote plek!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 sep 2020, 15:12

Chris schreef:
vr 29 nov 2019, 12:23
De regering van de Canarische Eilanden heeft € 130 miljoen vrijgegeven om de aanbesteding van de noord-zuidsnelweg op Fuerteventura volgend jaar te starten. Er is tot en met 2025 geld begroot voor de bouw van de snelweg, die dus in 2025 gereed zal zijn.

Ik heb geen kaarten van dit project kunnen vinden, maar volgens de beschrijving verloopt de nieuw aan te leggen autovía vanaf het vliegveld rond Puerto del Rosario tot de FV-1 bij Caldereta. Het is onderdeel van een plan om een autosnelweg over het gehele eiland aan te leggen van Morro Jable in het zuiden tot Corralejo in het noorden.

Globaal zou het dan zoiets moeten worden:
Afbeelding
De bouw van deze autosnelweg is vandaag gestart;

* 17,5 kilometer autovía vanaf Caldereta tot ten zuiden van Puerto del Rosario
* gegund voor € 92 miljoen
* deadline 54 maanden

54 maanden vanaf gunning betekent een openstelling in december 2024. De gunning volgde op 15 juni.

Afbeelding

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 22 sep 2020, 18:56

Eigenlijk had ik altijd gedacht dat de ringweg rond Puerto del Rosario al snelweg was. Kennelijk niet dus.

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » wo 23 sep 2020, 22:37

^^ Nee dat niet. Maar de FV-2 vanaf de luchthaven tot en met de inprikker van Puerto del Rosario is snelwegachtig uitgebouwd met een Vmax van 90.